پایگاه جریانشناسی اسباط
🎙 #مصاحبه| آشنایی با نواندیشی مذموم دینی حجت الاسلام صبوری/ بخش نخست 🔸 لفظ روشنفکری دینی در ابتدا
🎙 #مصاحبه| آشنایی با نواندیشی مذموم دینی
حجت الاسلام صبوری/ بخش دوم
🔸 روشنفکران دینی امروز، یعنی کسانی که پرچمدار روشنفکری دینی به معنای منفی آن هستند، اساس دغدغههای آنها، روشنفکری است؛ این افراد در ابتدا سعی کردهاند که خود را ملتزم به هر دو مؤلفه بدانند؛ یعنی هم به سراغ پایبندی به چارچوبها آمدهاند و هم به قلمرو دین و نیازهای زمان توجه دارند.
🔸 اما به خاطر اینکه دغدغههای روشنفکری این افراد بر اعتقادات دینی اینها قوت بیشتری دارد و از طرف دیگر تعریفشان از #قلمرو_دین و نوع نگاهشان به دین ناقص است، به این نقطه میرسند که دین در عرصه اجتماعیات قدرت ورود ندارد.
🔸 بنابراین روشنفکران دینی و کسانی مانند آقای #مجتهد_شبستری از نواندیشی دینی اسم میبرند، در عمل به جایی میرسند که مؤلفه اول را در ابتدا و مؤلفه دوم را بعد از آن زیر پا میگذارند.
🔸 این افراد چون مؤلفه اول را زیر پا میگذارند و به چارچوبهای تعریف شده دین پایبندی ندارند، کارشان به جایی میرسد که در قلمرو دین هم دچار مشکل میشوند و دین را حداقلی تعریف میکنند؛ روشنفکران دینی در نهایت در هر دو مؤلفه دچار مشکل میشوند؛ پایبندی به چارچوبهای تعریف شده دین ندارند و همین باعث میشود در قلمرو دین، بحث دین حداقلی را مطرح کنند.
🔸 آقای مجتهد شبستری معتقد است که سه مؤلفه اساسی خردگرایی، انطباق بر حسن و قبح اخلاقی و مفید بودن، در #نواندیشی_دینی وجود دارد؛ در توضیح این سه مؤلفه، خردگرایی را همان روشنفکری بیان میکند، مباحث غربیها، مباحث #لیبرالها و اصول مدرنیته را مطرح میکند.
🔸 ما در روش مطلوب، کاربردهای خرد را مشخص، حیطه کار خرد را معین و ادراکات آن را تعریف میکنیم اما اینها خردگرایی را بسیار بسیط ارائه میدهند و به معنایی، پا در کفش دین میکنند و خیلی از مباحث دینی را متضاد و متناقض با خردگرایی میبینند یا در انطباق حسن و قبح اخلاقی، آن را بسط میدهند تا جایی که خیلی از احکام را نادیده میگیرند.
🔸 آقای شبستری احکام التزامی را زیر سئوال میبرد و میگوید که آیا اصلاً خرد در زمان و جامعه ما پذیرش احکام الزامی را دارد؟ او میگوید دین اصلاً نباید وارد باید و نباید شود؛ البته آن توصیفها هم باید بر مبنای خرد امروز باشد؛ او به عنوان یک روشنفکر دینی یا به عبارت خودشان #نواندیشی_دینی (ما نباید این اسم را بر آنها بگذاریم) مؤلفههای عرض شده را پایبند نیستند.
🔸 ازاینرو امثال آقای شبستری را نمیتوانیم از نواندیشان دینی بدانیم؛ آنهاییکه دو مؤلفه اساسی ذکر شده را زیر سؤال میبرند از نواندیشان دینی نیستند؛ اینها هم چارچوب را رعایت نمیکنند و هم در قلمرو دین، دین را به طور کامل محدود میکنند؛ خیلی از حرفهایی که در جامعه زده میشود از همینجا نشأت گرفته است.
🔸 شنیدهام که آقای #زیباکلام میگوید: دین باید به ما بگوید چگونه به بهشت برویم، اما اقتصاد در حیطه دین نمیگنجد؛ اینجاست که میبینیم روشنفکران دینی ما و کسانی که داعیهدار روشنفکری دینی هستند اساساً نمیتوانند نام نواندیشی دین را بر خود بار کنند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2349
🆔 @asbaat_ir
🔰 شهید #سیدعلی_اندرزگو نمونه روحانی مجاهد
🔺 صحبت از عالم بزرگوار و شهیدی است که سالها سازمان اطلاعات #پهلوی را با مبارزه بی امان خود به بازی گرفت و آرزوی دستگیری خود را برای ساواک ماندگار کرد، شهیدی که شجاعت و فداکاری او برای مبارزان انقلاب اسلامی مثال زدنی بوده و هست.
🔺 شهید اندرزگو، در نوجوانی با #شهيدنواب_صفوی آشنا شد و از این طریق با تشکیلات #فدائيان_اسلام و راه مبارزاتی آنها آشنا شد كه همین امر در تعیین مشی مبارزاتی شهید اندرزگو نقش آفرین شد.
🔺 وی كه در آن سال ها به سلاح علم و ایمان، خود را مسلح میساخت، سرانجام با درك و لمس روح نهضت ۱۵ خرداد به رهبری حضرت #امام_خمینی (ره) در سن هیجده سالگی گام به عرصه مبارزه با رژیم پهلوی نهاد.
🔺 شهید اندرزگو در جریان قیام ۱۵ خرداد خود یكی از عاملان تظاهرات پرشور مردم بود كه همان شب با اهدای كتابی از سوی حضرت امام (ره) مورد تقدیر قرار گرفت.
🔺 پس از واقعه ۱۵ خرداد، در همان رابطه دستگیر و تحت شدیدترین شكنجهها قرار گرفت و با این كه در زیر شكنجه بیهوش شده بود، به سبب عزم خدادادی كوچكترین كلامی كه بتواند شكنجهگران را به مقصودشان رهنمون سازد بر زبان نیاورد.
🔺 پس از رهایی از زندان با شهید «حاج صادق امانی» و دیگر دوستانی كه از سابق میشناخت ارتباط برقرار كرد و وارد شاخه نظامی هیات موتلفه جمعیتهای اسلامی شد و در همین زمان در طرح مسأله ترور «#حسنعلی_منصور»، نخست وزیر وقت شركت كرد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3808
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش هشتم
🔰 #یونسی_و_اظهارات_جنجالی/ قسمت دوم
🔹 ب) طرح بازگشت نماد شیر و خورشید
🔺 علی یونسی، دستیار وقت ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی، در سفری به شیراز در حالی که بسیاری از برنامههای وی لغو شده بود، 13 اردیبهشت 1393 با حضور در کنیسه یهودیان این شهر، گفت:
🔸 «پرچم سهرنگ ایران سابقه بسیار قدیمی دارد. این یک نماد ملی است. عدهای خیال میکردند نماد #شیروخورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است اما اینگونه نیست. شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود. اگر به من باشد، هلال احمر را تغییر میدهم و شیر و خورشید را جایگزین آن میکنم.»
🔺 این اظهارات عجیب و بیسابقه یک مسئول نظام جمهوری اسلامی، مورد استقبال رسانههای #ضدانقلاب قرار گرفت و آنها با ذوقزدگی به بازتاب سخنان جنجالی یونسی پرداختند و در داخل این سخنان عجیب نه تنها با انتقادات شدید مردم انقلابی قرار گرفت بلکه اینبار مورد انتقاد حامیان و رسانههای دولتی و بیت حضرت امام (ره) نیز مواجه شد.
🔺 در همین خصوص سایت ضدانقلابی گویا، سخنان اخیر یونسی درباره بازگشت نماد شیر و خورشید را «باورنکردنی» توصیف کرد و نوشت «برای بیان چنین سخنانی در متن جمهوری اسلامی٬ گوینده باید در جایگاهی همانند جایگاه علی یونسی نشسته باشد...».
🔺مشاور ارشد وقت رئیس جمهور درحالی سخن از بازگشت نمادهای سلطنتی به میان میآورد که #امام_خمینی (ره) نماد"شیر و خورشید" را نماد منحوس #طاغوت و #سلطنت میداند.
🔺 ایشان در تاریخ 57/12/10 در مدرسه فیضیه قم و در جواب به افرادی که خواهان ماندگاری نمادهای سلطنتی در کشور بودند، میفرمایند: «بیرق ایران نباید بیرق #شاهنشاهی باشد، آرمهای ایران نباید آرمهای شاهنشاهی باشد؛ باید آرمهای اسلامی باشد. از همۀ وزارتخانهها، از همۀ ادارات، باید این "شیر و خورشید" منحوس قطع بشود؛ عَلَم اسلام باید باشد. آثار طاغوت باید برود. اینها آثار طاغوت است؛ این تاج آثار طاغوت است؛ آثار اسلام باید باشد.»
🔺تضاد صریح سخنان یونسی با سیره امام خمینی (ره) در این موضوع باعث شد تا هیچ فرد و رسانه منصفی نتواند از انتقاد به این سخنان عجیب چشمپوشی کند.
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش دوم
🔺 تمرکز بر حوزه با هدفی خاص
🔸 رسانه در دوران مدرن از جایگاه و اثرگذاری بسیار ویژهای بر نهادهای اجتماعی و ذهنیت عمومی برخوردار است. رسانه در پیشبرد تحولات، تغییر مسیرها، جریان سازی و تحول در نگاهها اثر میگذارد. دنیای مدرن از #رسانه برای پیشبرد اهداف #استعماری خود حداکثر استفاده را نموده است.
🔸 یکی از ابزارهای بکار گرفته شده علیه #جمهوری_اسلامی ایران، طی سالهای پس از انقلاب نیز رسانه بوده است. رسانه میتواند با ذهنیت سازی اجتماعی، هم اولویت سازی کند و هم اولویتهای اصلی را به فرعی تقلیل داده و هم اولویتهای فرعی را اصلی نماید.
🔸 #حوزه_علمیه یکی از کانونهای تمرکز استعمار در 200 سال اخیر بوده است. حوزههای علمیه به عنوان مهمترین پیشرانهای اجتماعی جامعه شیعی – ایرانی همواره در کانون توجه دنیای استعمار قرار داشته است. برای به انحراف کشانیدن روند حوزه، #سکولار کردن حوزه و امروزه #غیر_انقلابی کردن آن تلاشهای گسترده و خاموشی در جریان است.
🔸 یکی از افرادی که در این زمینه فعالیت دارد، فرید مدرسی است. وی که جوان روزنامه نگار در #روزنامههای_زنجیرهای بود، پس از مدتی تمرکز خود را بر کار رسانهای در حوزه علمیه تعریف میکند. لذا امروز میتوان وی را یکی از شاخصترین روزنامه نگاران و چهرههای رسانهای متمرکز بر حوزه به شمار آورد.
🔸 اما چه شد که مدرسی، حوزه علمیه را به عنوان حوزه تخصصی فعالیت رسانهای خود تعریف کرد؟ وی در توصیف ماجرای ورودش به حوزه مینویسد:
🔹 «سرویس «حوزه» در هفته نامه #شهروند_امروز، جدیدالولاده بود. در ابتدای امر، برخی که خود را #روشنفکر مینامیدند، خرده گرفتند که «متحجر» شدید و برخی از حوزویان این اقدام را علیه حوزه تحلیل کردند. … در این مسیر #محمد_قوچانی بسیار همراهم بود و مؤثر؛ اگرچه گاهی تفاوتهایی هم در نگاههایمان بود.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
#فریدمدرسی
#محمدقوچانی
#نفوذ_در_حوزه
#سکولاریسم
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3798
🆔 @asbaat_ir
🚩 تفاوت اصولیها با اخباریها در حوزه #فقه_سیاسی/ بخش سوم
🔰 همکاری با سلطان جائر
🔺 نزاع دیگری که در عصر صفویه پیش آمد و البته با نزاع اخباری و اصولی نیز بی ارتباط نبود، درباره همکاری با سلطان جائر شیعی، یعنی حکومت #صفویه بود. از اوایل دوران صفویه، میان #محقق_کرکی و شیخ ابراهیم #قطیفی، در باب همکاری با سلطان جائر و قبول هدیه او اختلافی درگرفت.
🔺 شیخ ابراهیم قطیفی، که از اخباریون آن دوران بود، رسالهای در نقد محقق کرکی نوشت و در مقابل، محقق کرکی نیز در رسالهای به نقد وی پرداخت. بحث پذیرش هدایای سلطان، که از دوران صفویه آغاز شد، در دوره #قاجاریه نیز ادامه یافت.
🔺 محقق کرکی در پاسخ به اعتراض شیخ ابراهیم قطیفی، دو جواب (نقضی و حلی) ارائه کرد:
1️⃣ جواب نقضی: محقق کرکی با استناد به اینکه امام حسن (علیهالسلام) هدیه معاویه را پذیرفت، میگوید: من نه از امام حسن( علیه السلام) بالاترم و نه شاه طهماسب از معاویه بدتر است.
2️⃣ جواب حلی: حقیقت آن است که امام حسن (علیهالسلام) هدیه معاویه را نمیپذیرفت، بلکه ایشان معتقد بود که اموالی که در دست معاویه قرار دارد، مربوط به بیت المال مسلمین است و باید در اختیار امام (علیهالسلام) قرار گیرد؛ در واقع، چون معاویه آن اموال را غصب نموده بود، باید به امام مسترد گردد.
🔺 شاه #طهماسب هم خود اعتراف کرد که حاکم اصلی محقق کرکی است؛ از این رو این طور نوشت: «محقق کرکی نایب امام زمان (عج) است و من از جانب او وکیل هستم».
🔺 به هر صورت، اختلاف میان اصولیها و اخباریها سرانجام به پیروزی اصولیها ختم گردید. #وحید_بهبهانی مشهور به «استاد کل»، از جمله کسانی است که در غلبه بر #اخباری_گری نقش بسیار مؤثری داشت.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3727
🆔 @asbaat_ir
9.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #کلیپ| #امام_خامنه_ای: شهید سیدعلى اندرزگو، #چریک_مبارز مسلمان، فرزند على بود، همنام على بود، همراه و همگام على هم بود.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#شهید_اندرزگو
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| حضرت امام (ره) خواستار برخورد قاطع با گروهک نهضت آزادی بود
💠 #امام_خمینی (ره): نهضت به اصطلاح #آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند و ضرر آنها، به اعتبار آنکه #متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را #منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بیمورد در #تفسیر_قرآن_کریم و احادیث شریفه و #تأویلهای_جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهای دیگر حتی #منافقین، این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است، نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب #گمراهی بسیاری از کسانی که بیاطلاع از مقاصد شوم آنان هستند میگردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود و نباید رسمیت داشته باشد! 66/11/30
#نهضت_آزادی
#بازرگان
#تأویلهای_جاهلانه
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش نخست
💠 تاسیس برای تبلیغ مبانی اسلامی و انقلابی
🔺 رصد دقیق مراکز حوزوی و جریانهای موجود در حوزههای علمیه برای جلوگیری از #نفوذ عناصر و جریانهای زاویهدار و مغایر با انقلاب اسلامی، امری لازم و دارای اهمیت است.
🔺 یکی از آن مراکز که در طول چهل سال فعالیت خود علاوه بر طلبهها به عنوان مبلّغ، در سطح عموم کشور نیز در قالب تبلیغ تأثیرات بسزایی داشته، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم است.
🔺 اين نهاد تبليغی كه با هدف تبيين و ترويج #مبانی_اسلامی و انقلابی و نيز جلوگيری از افكار و عقايد انحرافی و التقاطی بوجود آمد، یکی از نهادهای پیشگام در عرصه فرهنگی کشور است که لازم است با رصد و آسيبشناسی دقیق، مانع نفوذ جريانهای مغاير با نظام اسلامی در این نهاد شد تا نتوانند از اين پايگاه فرهنگی تبليغی، به عنوان #آنتی_تز انقلاب استفاده کنند.
🔺 این نهاد که ابتدا با عناوین «دایره تبلیغات امام» و «دفتر تبلیغات امام» شروع به کار کرد، توسط جمعی از فضلای حوزه به منظور جذب طلاب جوان و سازماندهی آنان، جهت نشر افکار #حضرت_امام (ره) و مقابله با جریانهای مخالف تأسیس شد.
🔺 از آنجایی که حضرت امام (ره) رضایت نداشتند دفتر به نام ایشان باشد و از سوی دیگر مؤسسین دفتر هم نمیخواستند اشتباهات آنان، پای حضرت امام نوشته شود، نام آن مرکز تغییر کرد و عنوان «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» انتخاب شد.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش پنجم
🔰 #عیار_ولایت_پذیری 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣#مجید_انصاری/ بخش پنجم
🔰#عیار_ولایت_پذیری
🔺با شروع انتخابات مجلس چهارم، زاویه گرفتن #مجمع_روحانیون_مبارز از نظام شدت گرفت و برای اولین بار زمزمه هایی مبنی بر تحریم انتخابات از سوی این گروه شنیده می شد. نامزدهای رد صلاحیت شده مجمع توقع داشتند که بقیه نامزدها هم انصراف دهند و این امر باعث اختلاف دوباره در مجمع روحانیون شد.
🔺در صحنه سیاسی اما افراد شاخص این گروه با مذاکره با #هاشمی_رفسنجانی پیگیر راهی برای برگشت نامزدهای رد صلاحیت شده بودند. به هر تقدیر انتخابات مجلس چهارم شورای اسلامی در روز جمعه ۲۱فروردین ۱۳۷۱ انجام شد؛ انتخاباتی که شکست سنگین جناح چپ را در پی داشت و بسیاری از چهره های معروف و تندرو مجمع روحانیون از ورود به مجلس بازماندند.
🔺با آرایش جدید اوضاع سیاسی کشور اعضای دیگر مجمع هم به نوعی از نظام فاصله گرفتند از جمله #محمد_موسوی_خویینی_ها از مرکز استراتژیک ریاست جمهوری استعفا می دهد و عنوان می کند به خاطر موضعگیری رهبری در انتخابات علیه جناحشان، دیگر مایل به انجام خدمتی رسمی نیست. وی مدعی است که عنوان «فتنهگرها» که رهبری در انتخابات مطرح کردند، بر آنها تطبیق شده و میگوید اگر ما فتنهگریم، پس صلاحیت کار کردن را نداریم.
🔺در این اوضاع و احوال مجید انصاری از چهره های شاخص مجمع هم که در رقابت با نامزد جناح مقابل از ورود به مجلس بازمانده، مشغول رتق و فتق امور سیاسی مجمع روحانیون است. وی در ملاقات با هاشمی رفسنجانی از اوضاع پیش آمده و منزوی شدن گروه خط امامی ها گلایه می کند؛ اما هاشمی قاطعانه به او می گوید که اشتباه از جناح خودشان است که بدون هدف و برنامۀ درست، مواضع #افراطی در مقابل دولت و نظام داشتند.
🔺با گذشت زمان مجید انصاری به مجلس پنجم می رسد او این بار از سوی مردم تهران وارد مجلس می شود و ریاست فراكسيون اقلیت خط امام را برعهده می گیرد. وی که در این برهه در حوادث #فتنه 78 و کوی دانشگاه تاثیرگذار است در مجلس هم با آبستراکسیون (نصابشکنی) و خروج نمایندگان گروه اقلیت به ریاست او، مانع تصویب طرح افزايش #نظارت_استصوابی می شود.
ادامه دارد...
🆔 @asbaat_ir