eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
696 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 7️⃣ پاسخِ پرسش هشتم اسباط/ بخش پایانی ◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش هشتم: 6️⃣ تقدم «امر به معروف» بر «نهی از منکر»، نشان‌ می‌دهد تا معروف در جامعه خود را نشان ندهد، نهی از منکر هم خیلی در جامعه اثرگذار نیست. البته نباید پای شیطان به میان بیاید و همین «نهی از منکرهای» مومنان هم تعطیل شود، امر به معروف باید از خود شروع شود، دعوت امام و رهبری و سایر مراجع عظام از طلبه‌ها برای حفظ ذی طلبگی، ساده‎زیستی و... امر به معروف است. اگر «معروف» حوزه و حوزویان خودش را نشان داد، نهی از منکر هم ساده و تاثیرگذار می‌شود. 7️⃣ من می‌خواهم به گونه دیگری به پرسش شما پاسخ دهم، کسی نمی‌گوید افرادی که خود را در جایگاه مرجعیت می‌دانند، نظرات فقهی خود را منسجم و تدوین نکنند ولی معروف این است که برخی حرمت بزرگان را نگه دارند و خود را مرجع اعلام نکنند به خصوص آن دسته‌ای که خود را ادامه دهنده راه سنت‌های حوزوی می‌دانند. 8️⃣ خداوند حفظ کند حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله را که به تیم مذاکره کننده برجام، توصیه و امر به معروفی ماندگار کرد و فرمود: وقتی با آمریکایی‌ها دست می‌دهید، انگشتانتان را بشمارید که کم نشوند و در واکنش با واسطه‌گرهایی که به دنبال برقراری ارتباط با آمریکایی‌ها برآمدند، آنها را « » نامید. 9️⃣ امر به معروف و نهی از منکر بعضی از مسوولین بی‌فایده است، بعضی فقط برای به قم و دیدار مراجع می‌آیند. 🔟 بنده اگر به جای بزرگان حوزه بودم هنگامی که بعضی مسوولان نزد من می‌آمدند به آنها می‌گفتم بزرگترین معروف این است که بدهند و جای خود را به آدم بدهند، باور کنید ماندن برخی از مسوولان در برخی مسوولیت‌ها، بزرگترین است که انجام می‌دهند. 1️⃣1️⃣ امروز نماد و نشانه «معروف»، «ولی فقیه» است. اگر امام خمینی و امام خامنه‌ای نشان معروف نبودند، این همه معروف‌های دیگر در ایران و جهان اسلام و دنیا رشد نمی‌کرد و منکر و طرفداران منکرات در برابر آنان نمی‌ایستادند. اینکه مخالفان و معاندان ولی فقیه و در راس آنها آمریکا و اسرائیل را لعنت می‌کنیم در واقع لعنت به منکرات است. 🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه مرحوم #نائینی در کتاب #تنبيه_الامه و #تنزيه_المله/ بخش چهارم 💠 جواب شبهات مشروطیت 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه مرحوم در کتاب و / بخش چهارم 💠 جواب شبهات مشروطیت 🔺 آيت الله نائینی در جواب شبهاتی درباره و تدوین که در آنها ادعا شده بود قانون اساسی بدین شکل مشروعیت ندارد، می­‌گوید: تنظیم و تصویب مقررات به قصد تنظیم امور – و نه تشریع – اشکال ندارد. 🔺 او همچنین درباره دلیل التزام شرعی به قانون اساسی معتقد است که با عناوین ثانوی و یا از طریق مقدمه واجب، التزام واجب می­‌گردد. 🔺 ایشان درباره این ایراد که انتخابات هیئت نظّار، دخالت در کار امام معصوم است، اظهار می­‌کند: قرار دادن و انتخاب هیئت نظّار، برای ایجاد مانع در برابر قدرت مطلق و حکومت غیر معصوم است و اشکالی ندارد، زیرا این هیئت، مانعی برای حکومت غیر معصوم است. 🔺 نائینی در این باره که دخالت در سیاست از است، نه از امور عمومی تا به رأی عموم گذاشته شود، می‌گوید: اولا نواب عام می­‌توانند به حکومت یا به رأی دادن مردم اذن بدهند که دیگر غیر شرعی نیست؛ ثانيا، این امور نوعيه از وظایف عمومی و اموری است که همه مردم باید در آن مشارکت نمایند. 🔺 وی همچنین درباره اینکه: ۱. انتخاب وکلا با وکالت شرعی تطبیق ندارد، چون در وکالت شرعی، موکل هر وقت که بخواهد می­‌تواند وکیل را عزل کند، اما در اینجا (مجلس) وکیل منتخب تا دو سال در سمت خود باقی می­‌ماند؛ ۲. وکیل عقیده خودش را دخالت می­‌دهد و کاری به آرای موکلان ندارد، می­‌گوید: 🔸 «این انتخاب از جنبه دخالت در اموال می­‌تواند وكالت شرعیه باشد، اما از جنبه­‌های دیگر صحت و مشروعیت وکالت ثابت گشته و لازم نیست مشمول باب گردد.» 🔺 او در پایان درباره ملاک رأی اکثریت و اینکه آیا مشروعیت ندارد، معتقد است: اول آنکه بر اساس آیات قرآن، دولتی که بر اساس تشکیل شده، مشروع است و اشکالی ندارد؛ 🔸 دوم آنکه در موارد اختلافی، طبق سیره پیامبر اکرم و حضرت امیر ، راه منحصر به فرد، پیروی از اکثریت است. وی در ادامه، شواهد تاریخی این سیره را توضیح می‌­دهد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887 🆔 @asbaat_ir
📌 9️⃣ پرسش نهم: 🔹با توجه به اجتماع میلیونی مسلمانان در و نقش تعیین کننده این حرکت بزرگ معنوی و سیاسی در شکل‌گیری و ، وظیفه و آن درباره این حادثه عظیم چیست؟ و چگونه می‌توانند از ظرفیت ایجاد شده در این اجتماع گسترده، جهت هم‌گرایی بیشتر مسلمانان و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی بهره‌برداری نمایند؟ ✍️ منتظر پاسخ‌های و شما هستیم. 🔖 لطفا پاسخ‌های خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد. 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش سوم 🔰 شیخ علی تهرانی بعد از انقلاب 🔺 بلافاصله پس از پیروزی ، ریاست دادگاه انقلاب مشهد و مدتی هم ریاست دادگاه انقلاب اهواز به شیخ علی تهرانی سپرده شد و وی به محاکمه بازماندگان حکومت مشغول شد. 🔺 در سال ۱۳۵۸ از سوی مشهد، داوطلب مجلس خبرگان قانون اساسی شد که به عنوان نفر هفتم از خراسان انتخاب و به خبرگان راه یافت. 🔺 به دلیل آن که وی آثاری در اقتصاد اسلامی نوشته بود، در مجلس خبرگان در کمیسیون مالی و اقتصادی حضور داشت. 🔺 وی در دی ماه ۱۳۵۸ طی نامه‌ای به (ره) در خصوص افغانی بودن  یکی از کاندیداهای اولین دوره ریاست جمهوری، شدیدا اعتراض نمود. 🔺 نامه شیخ علی تهرانی در روزنامه های ۳۰ دی ماه سال ۱۳۵۸ منتشر شد. این نامه بلافاصله با واکنش آیت الله و بزرگانی که به آنها توهین شده بود، مواجه شد. 🔺 نامه شیخ علی تهرانی خطاب به امام خمینی (ره) که حاوی اتهاماتی علیه سران حزب جمهوری اسلامی و نیز اظهار ناراحتی شدید از انتصاب به سمت امامت جمعه تهران بود، در تمامی روزنامه‌های آن روز منتشر شد. 🔺 وی در این نام نوشته بود: «توده وسیعی از مردم معتقدند که زیر پوشش جلال الدین فارسی سه نفر آقایان بهشتی، رفسنجانی و خامنه‌ای می‌خواهند کارهای اجرایی را به دست گیرند و قهرا در انتخابات مجلس شورای ملی برنده شوند. 🔺 ملت از امام امت توقع دارد برای این خیانت و حفظ افکار عمومی، وزیر کشور و بعضی از مجریان در این امر از مقام خود ساقط شوند و نیز خوب است از اعضا شورای بخواهند پرونده دو نفر از اینها را که با امیر انتظام شریک­اند ارائه دهند تا نگویند یکی از بدکاران را زندان و بقیه را امیر نموده‌­اند.» 🔺 در بخش دیگری از نامه تهرانی به بنیانگذار جمهوری اسلامی آمده است:  «امام امت! فردی را امام جمعه تهران کرده‌اید، برای دوستان … [به علت توهین و تهمت درج نشد]  نه معلومات در خور ذکری دارد و نه سابقه تقوایی مستحکم!  با وجود علما و فضلای بسیاری در تهران که مسلم از این کار ناراحت می شوند. 🔺 صلاح است تجدید نظر نمایید و با افراد بی‌نظر مشورت نمایید؛ نه با افراد جاه طلب و دست‌ اندرکار. 🔺 خدا می‌داند با آنکه جز کار علمی برای هیچ کار دیگری مهیا نیستم و ذره ای دل بستگی به دنیا و اهلش ندارم در این مرحله وظیفه شرعی خود می‌دانم  با نادرستی که به فاجعه ختم می‌شود و تاریخ انقلاب اسلامی را لکه‌دار می‌کند توسط نوشتن و عریضه به مجتمع اسلامی، مبارزه نمایم.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083 🆔 @asbaat_ir
🔰 توطئه انگلیس برای انحراف #مشروطه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 توطئه انگلیس برای انحراف ♦️ علت انحراف نهضت مشروطه را توطئه می‌داند: «توطئه‌ای که دولت استعماری انگلیس در آغاز مشروطه کرد، به دو منظور بود: یکی، که در آن موقع فاش شد، این بود که نفوذ روسیه تزاری را در ایران از بین ببرند و دیگری همین که با آوردن قوانين غربی، احکام اسلام را از میدان عمل و اجرا خارج کنند …. 🔸 شما وقتی که تاریخ مشروطیت را بخوانید، می‌بینید که در مشروطه بعد از اینکه ابتدا پیش رفت، دست‌هایی آمد و تمام مردم ایران را به دو طبقه تقسیم‌بندی کرد. نه ایران تنها، از روحانیون بزرگ یک دسته طرفدار مشروطیت و یک دسته دشمن مشروطه؛ 🔸 علمای خود ایران یک دسته طرفدار مشروطه، یک دسته مخالف مشروطه؛ اهل منبر، یک دسته بر ضد مشروطه صحبت می‌کردند، یک دسته بر ضد در هر خانه‌ای دوتا برادر اگر بودند مثلا، در بسیاری جاها این مشروطه‌ای بود، آن مستبد، و این یک نقشه‌ای بود که نقشه هم تأثیر کرد و نگذاشت مشروطه به آن طوری که علما[ی] بزرگ طرحش را ریخته بودند عملی بشود. 🔸 و به آنجا رساندند که آنهایی که مشروطه خواه بودند، به دست یک عده کوبیده شدند تا آنجا که مثل مرحوم حاج در ایران برای خاطر اینکه می‌گفت باید «مشروطه مشروعه» باشد و آن مشروطه‌ای که از غرب و شرق به ما برسد قبول نداریم، در همین تهران به دار زدند و مردم هم پای او رقصیدند یا کف زدند. در مشروطه، در عین حالی که ابتدایش نبود این مسائل.» ♦️ ایشان در جای دیگر می‌فرماید: «در مشروطه این طور نبود، در مشروطه هر دو طرف قوی بودند. نجف بعضی علمای درجه اول مخالف بودند، بعضی علمای درجه اول موافق بودند. 🔸 در ایران هم بین علما همین جور اختلافات را ایجاد کردند و این، این طور نبود که خود به خود ایجاد شد؛ ایجاد کردند در بین آنها … که در یک شهر یک دسته اهل منبر مشروطه بودند و یک دسته اهل منبر مستبد بودند و در خانه‌ها همین مسائل بود و در بازار همین مسائل بود. 🔸 ما باید از این تاریخ عبرت بگیریم که مبادا یک وقتی در بین شما آقایان روحانیون بیفتد اشخاصی یا در بین مردم وسوسه کنند و خدای نخواسته آن امری که در مشروطه اتفاق افتاد، در ایران اتفاق بیفتد … . 🔸 ممکن است اشخاص هوشمند تنبّه ندهند و بیدار نشوند، این انتخابات موجب این بشود که دو دستگی‌های زیادی ایجاد بشود و این همان مسئله مشروطه است.» 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4065 🆔 @asbaat_ir
📌 7️⃣ پاسخِ پرسش هفتم اسباط ◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش هفتم: 🔺 نکاتی پیرامون مباحث اخیر در زمینه ی لباس روحانیت و نظرات جناب اکبرنژاد: 1⃣ تمسخر و حتی دشمنی و یا خوشامد دیگران به هیچ وجه ملاک تشخیص خوب یا بد بودن لباس یا هرچیز دیگر نیست. 2⃣ احترام و احساس ملجا و مرجع بودن لباس روحانیت در میان مردم بسیار بیشتر از تمسخر و احساس دوری است. 3⃣ اگرچه لباس روحانیت در ابتدا لباس دین نبوده ولی با تایید و تکریم آن از سوی بزرگان دین، نوعی علقه میان اسلام و این لباس ایجاد شده است. 4⃣ اگر عبا و عمامه را صرفا لباس وقار عرب بدانیم و برای هرقومی لباس همان قوم را ترجیح دهیم باید در مورد زمان،مکان، و زبان نیز همین رابگوییم؛ یعنی تاریخ هجری را تاریخ بین الملل اسلامی ندانیم، اماکن مقدس همچون مشعر و منا و کعبه و... را صرفا اماکن مقدس عرب بدانیم و برای هرقومی اماکن مربوط به خودشان را برجسته کنیم، و زبان عربی را هم زبان دین ندانیم و هرقومی مثلا به زبان خود،نماز و قرآن بخوانند. در حالی که اسلام بر تاریخ و زبان و مکان مشترک و نیز لباس مشترک تاکید دارد. 5⃣ عبا و عمامه صرفا لباس عرب نبوده بلکه بر اساس روایات، جنبه های ماورایی هم دارد مانند آنکه ملائکه عمامه دارند(درحالی که ملائکه عرب نیستند)، و یا ثواب نمازخواندن با عبا که نشان می دهد این لباس ها فقط جعل و اختراع یک قوم نیست. 6⃣ این لباسها به قشر خاصی منحصر نیست، چنانچه بسیاری از عرب عبا می اندازند و قشرمتدین برای نماز و... عبا می اندازد ونه تنها از سوی روحانیت منع نمی شوند که تشویق هم می شوند، اقوام کرد و بلوچ و ترکمن و... از عمامه استفاده می کنند و... ، اما ترکیب عبا قبا و عمامه، در این زمان به قشر روحانیت تعین یافته، و چون این قشر مرجع دینی مردم هستند باید برای جلوگیری از سوء استفاده ها ضوابطی را رعایت نمود. 7⃣ لباس های رایج در اکثر بلاد، لباس هایی الهام گرفته از فرهنگ غربی و فرهنگ دشمنان دین است و نمی توان پوشیدن آن را برای رجال دین تجویز نمود. تکلم به لسان قوم همراهی با یک امر تکوینی و غیراختیاری مردم(یعنی لسان)است و این امر با تبعیت از فرهنگ خودساخته ی آنان مانند امر لباس، متفاوت است، و در این عرصه ها رجال دینی باید فرهنگ ساز باشند نه تابع فرهنگ موجود. 8⃣ روحانیون هیچگاه ملزم به پوشیدن این لباس ها در تمام شرائط نیست، چنانچه در جبهه ها، عرصه های امدادرسانی و زندگی روز مره ی آنان مشاهده می شود. اما الزام طلاب به استفاده از لباس های دیگری غیر از لباس روحانیت، علاوه براینکه هیچ ترجیحی ندارد و چه بسا مرجوح است، باعث تحمیل هزینه های اقتصادی بر طلاب(برای تامین لباس های متنوع) می باشد. 🔺 البته مناسب است حوزه تسهیلی ایجاد کند که هر کسی روزی بخاطر شرایط یا ... ملبس شده و اکنون پشیمان شده، با حفظ آبرو این لباس را کنار بگذارد و تنها کسانی که از روی علاقه این لباس را می پوشند (که تعداد بسیار زیادی هستند)با آن بمانند. از سوی دیگر، به کسانی که صرفا برای امثال مدرک سطح۳و۴ ملبس می شوند، پیشنهاد می شود برای اخذ مدرک،با سطح۲حوزه از طریق دانشگاه برای اخذ ارشد و دکتری اقدام نمایند که بسیار آسانتر از راه حوزوی است. 🆔 @asbaat_ir
✅ نگاهی تحلیلی به زندگی #سیاسی_مبارزاتی_امام_حسن (ع)/ بخش سوم 🔰 اوج قدرت جریان مخالف اسلام در دوران امام حسن(ع) 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
✅ نگاهی تحلیلی به زندگی (ع)/ بخش سوم 🔰 اوج قدرت جریان مخالف اسلام در دوران امام حسن (ع) 🔺 این جریان، در زمان امام حسن مجتبی‌ (علیه‌الصّلاةوالسّلام) به اوج قدرت خودش رسید و همان جریانی بود که به شکل معاویةبن‌ابی‌سفیان، در مقابل امام حسن مجتبی‌(ع) ظاهر شد. 🔺 این جریان، معارضه را شروع کرد؛ راه را بر – یعنی اسلام به شکل حکومت – برید و قطع کرد و مشکلاتی فراهم نمود؛ تا آن‌جایی که عملاً مانع از پیشروی آن جریان حکومت اسلامی شد. 🔺 در باب صلح امام حسن(علیه‌السّلام)، این مسأله را بارها گفته‌ایم و در کتاب‌ها نوشته‌اند که هر کس – حتّی خود امیرالمؤمنین(ع) – هم اگر به جای امام حسن مجتبی‌(ع) بود و در آن شرایط قرار می‌گرفت، ممکن نبود کاری بکند، غیر از آن کاری که امام حسن کرد. 🔺 هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که امام حسن، فلان گوشه‌ی کارش سؤال‌برانگیز است. نه، کار آن بزرگوار، صددرصد بر استدلال منطقیِ غیر قابل تخلف منطبق بود. 🔺 در بین آل رسول خدا (صلّی‌اللَّه‌علیه‌واله‌وسلّم)، پُرشورتر از همه کیست؟ شهادت‌آمیزترین زندگی را چه کسی داشته است؟ غیرتمندترین آنها برای حفظ دین در مقابل دشمن، برای حفظ دین چه کسی بوده است؟ حسین‌بن علی(علیه‌السّلام) بوده است. 🔺 آن حضرت در این ، با امام حسن(ع) شریک بودند. صلح را تنها امام حسن نکرد؛ امام حسن و امام حسین این کار را کردند؛ منتها امام حسن(ع) جلو بود و امام حسین(ع) پشت سر او بود. 🔺 امام حسین (علیه‌السّلام)، جزو مدافعان ایده‌ی صلح امام حسن (ع) بود. وقتی که در یک مجلس خصوصی، یکی از یاران نزدیک – از این پُرشورها و پُرحماسه‌ها – به امام مجتبی‌ (علیه‌الصّلاةوالسّلام) اعتراضی کرد، امام حسین با او برخورد کردند: «فغمز الحسین فی وجه حجر»(۲). 🔺 هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که اگر امام حسین به جای امام حسن بود، این صلح انجام نمی‌گرفت. نخیر، امام حسین با امام حسن بود و این صلح انجام گرفت و اگر امام حسن (علیه‌السّلام) هم نبود و امام حسین (علیه‌السّلام) تنها بود، در آن شرایط، باز هم همین کار انجام می‌گرفت و صلح می‌شد. 🔺 صلح، عوامل خودش را داشت و هیچ تخلف و گزیری از آن نبود. آن روز، شهادت ممکن نبود. مرحوم «» (رضوان‌اللَّه‌تعالی‌علیه)، در این کتاب «» – که من بیست سال پیش، آن را ترجمه کردم و چاپ شده است – ثابت می‌کند که اصلاً جا برای شهادت نبود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4074 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔰 جریان‌شناسی / بخش چهارم 🎙 |آسیب‌ها و ضعف‌های موجود در حوزه‌های علمیه لبنان حجت الاسلام شاکر: 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir