🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش یازدهم
💠 جریانها و ویژگیهای #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت ششم
🔰تصوف و عرفان اصفهان در دوران #صفویه
🔺 هر چند در عرف قديم، اهل عرفان بین #تصوف و #عرفان تفاوتی قائل نبودند و این هر دو خوب یا بد، بیشتر یک چیز شمرده میشد؛ اما نمیتوان انکار کرد که در طول تاریخ پارهای از ملاحظات اجتماعی سبب تحولات و تغییراتی در کاربرد واژههای مذکور شد و حساب «عارفان» از «صوفيان » را جدا نمود.
🔺 به گونهای که یکی بار مثبت و دیگری بار منفی به خود گرفت. پارهای رفتارهای زشت برخی از صوفیان، از جمله #صوفیه-قزلباش در این جداسازیها و نیز در واکنشهای تند عالمان شیعی نسبت به تصوف بیتأثیر نبود.
🔺 بحث ما درباره عرفان در حوزه اصفهان به عصر صفویه و پس از آن مربوط است. البته ردّپای عارفان مسلمان اصفهانی را میتوان از همان قرون اولیه اسلامی در این شهر دید که یا مانند محمد بن يوسف بن معدان بن سلیمان معروف به عروس الزهاد (۱۸۴) پیرو مکتب زهد کوفی بودهاند یا مانند محمد بن يوسف بنا (۲۸۶) صاحب کتاب «معاملات القلوب» و شاگردش على بن سهل اصفهانی (۳۰۷) و سبط او حافظ ابونعیم اصفهانی (۴۳۰) از مشایخ صوفیه بودهاند.
🔺 همچنین میتوان پیش از عصر صفوی از خاندان #ابن_ترکه_اصفهانی به ویژه افضل الدین ابوحامد صاحب #قواعد_التوحيد و نواده او صائن الدین علی ترکه اصفهانی (۸۳۵) صاحب #التمهید یاد کرد که آثار مهمی در مباحث عرفان نظری نیز داشتهاند.
🔺 از میان سلسلههای معروف صوفیه در اصفهان تا قبل از حکومت صفویان نیز میتوان به سلسلههای #شطاریه و #سهروردیه اشاره کرد. از جمله صوفیان و عارفان متعلق به آنها مسعود بن عبد الله بيضاوی معروف به بابا رکنای شیرازی (۷۶۹) بوده است.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
پاسخِ پرسش نهم اسباط/ بخش نخست
9️⃣ پرسش نهم:
🔹با توجه به اجتماع میلیونی مسلمانان در #پیادهروی_اربعین و نقش تعیین کننده این حرکت بزرگ معنوی و سیاسی در شکلگیری #تمدن_اسلامی و #اتحاد_امت_اسلام، وظیفه #حوزه_علمیه و #بزرگان آن درباره این حادثه عظیم چیست؟ و چگونه میتوانند از ظرفیت ایجاد شده در این اجتماع گسترده، جهت همگرایی بیشتر مسلمانان و شکلگیری تمدن نوین اسلامی بهرهبرداری نمایند؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر میشوند و به جهت کثرت پاسخها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر میگردد.
1️⃣ قطعاً فضای حج برای تشیع و روحانیت فضایی کاملاً بسته برای نشر معارف اهل بیت (علیهم السلام) و انقلاب اسلامی بود، خداوند این فضا را با راهپیمایی عظیم اربعین در اختیار ما قرار داده است، نباید این هدیه الهی را به راحتی از دست بدهیم و کفران نعمت کنیم.
2️⃣ شیعیان یک جایی را برای ابراز محبت به همدیگر و با خبرشدن از حال همدیگر میخواستند که حالا تبدیل شده است به با خبرشدن مسلمانان از همدیگر، این گام اول برای برداشتن بنیان تمدن اسلامی است.
3️⃣ اگر کسی خیال کند که مخالفان اسلام عاشورایی، اسلام ظلم ستیز و اسلام مهر و محبت و مروّت به فکر کمرنگ کردن این حماسه نیستند سخت در اشتباه هستند، نقشه ها آغاز شده است، باید مواظب آنها بود به خصوص نفوذیها در داخل موکبها و ... .
4️⃣ از نقش روحانیت پرسیده بودید باید عرض کنم همین چند روز پیش ستاد اربعین بعد از اعلام پایان برنامههایش، شروع به برنامهریزی برای سال آینده کرد، البته وظیفه روحانیت کمک کردن به این ستاد در امور آسایش و آرامش زائران است اما وظیفه اصلی او چیز دیگری است، وظیفه او بالا بردن معرفت، مبارزه با خرافه، جلوگیری از افراط و تفریطها است. راستی در حوزه علمیه ما چنین ستادی داریم که روحانیون تجربههای خود را به آنها بدهند و آنان برای سال آینده برنامهریزی کنند یا نه، باز وظیفه روحانیت فقط موکبداری است؟!!!
5️⃣ حضرت آقا در فرمایشاتشان اشاره ای به ورود اهل علم و معرفت به مسئله اربعین داشتند این را حتما جدی بگیرید تا این مسئله جدی گرفته نشود، گام برداشتن و سخن گفتن از تمدن اسلامی و رابطه آن با اربعین کار را به جایی نمی رساند.
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش پنجم
🔰 همراهی شیخ علی تهرانی با #بنی_صدر در مخالفت با #حزب_جمهوری
🔺 تهرانی در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از کاندیداتوری بنی صدر حمایت کرد و در همین رابطه در سفری که به تهران رفته بود گفت:
🔸 «بنده عقیده ام این است که بنی صدر از همه اینها شایستهتر است. این را اینجا به جوانها هم گفتم در مشهد هم گفتهام چرا، چون که ایشان استقلال فکری دارد وابسته به حزب یا گروه خاصی نیست که منعکس کننده خواستههای همان گروه باشد. چون رئیس جمهور باید منعکس کننده خواسته تمام ملت باشد. بنی صدر بخاطر استقلال فکری حاضر است او را بکشند یا حتی به زندان افکنند و یا از ایران بیرونش بیاندازنند ولی فکر و ایده گروه و دسته خاصی را نپذیرد!»
🔺 شیخ علی تهرانی به عنوان نماینده امام و نیز با توجه به جایگاه منحصر به فردش در مشهد، با کمک دوستان خود، با جمعآوری اسناد و مدارکی علیه #جلال_الدین_فارسی به تقابل با رهبران حزب جمهوری و کاندیدای آنان رفت.
🔺 تهرانی چندی قبل از این اقدام خود، در مسافرتی که به تهران کرد دیداری هم از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، به عمل آورد و به دنبال این دیدار اعلام شد که دانشجویان مستقر در سفارت اسنادی را در رابطه با ارتباطات چند تن از روحانیان اعضای شورای انقلاب به ایشان دادهاند که به آیت الله #خمینی بدهد.
🔺 شیخ علی تهرانی در مورد ارتباط دو عضو #شورای_انقلاب با ماجرای ارتباطات امیر انتظام اظهار داشت، من صريحا نمیگویم که این دو نفر آقایان بهشتی و رفسنجانی هستند و تا به حال اسم این دو نفر را نیاوردهام. البته نمیگویم نیستند و نفی نمیکنم!»
🔺 شیخ علی تهرانی در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ در نامهای خطاب به رئیس جمهور وقت _بنی صدر_ نسبت به روند دادگاه و محاکمه #عباس_امیرانتظام و متهم کردن وی به #جاسوسی برای سازمان اطلاعات مرکزی #آمریکا اعتراض کرده و خواستار دخالت بنی صدر در روند محاکمه شد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| حاکمیت حق و عدالت اساس #سیره_سیاسی پیامبر اکرم (ص)
💠 آیت الله #سیدجعفر_مرتضی (ره): یکی از اصولی که در حکومت پیامبر مورد توجه قرار گرفت اصل حاکمیت #حق و #عدالت است. پیامبر در سیره سیاسی خویش ثابت کرد که برای خروج از بسیاری خط قرمزها، نیازمند رعایت حق و پذیرش حاکمیت عدالت در روابط #فردی و #اجتماعی هستیم.
#عدالت_اجتماعی
#نظام_اسلامی
#حکومت_نبوی
#حاکمیت_حق
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
پاسخِ پرسش نهم اسباط/ بخش دوم
9️⃣ پرسش نهم:
🔹با توجه به اجتماع میلیونی مسلمانان در #پیادهروی_اربعین و نقش تعیین کننده این حرکت بزرگ معنوی و سیاسی در شکلگیری #تمدن_اسلامی و #اتحاد_امت_اسلام، وظیفه #حوزه_علمیه و #بزرگان آن درباره این حادثه عظیم چیست؟ و چگونه میتوانند از ظرفیت ایجاد شده در این اجتماع گسترده، جهت همگرایی بیشتر مسلمانان و شکلگیری تمدن نوین اسلامی بهرهبرداری نمایند؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر میشوند و به جهت کثرت پاسخها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر میگردد.
6️⃣ این شیعه انگلیسی خنجر به پشت اربعین حسینی هم میزند تا چه برسد به تمدن اسلامی.
7️⃣ خود نفس اربعین و عنایت ویژه حضرت سیدالشهدا موجب جذب دلها میشود که انشاء الله زمینه تمدن اسلامی را فراهم کند، باید از تبدیل شدن راهپیمایی اربعین توسط عوامل نفوذی به کارناولها و محل تبلیغ فلان سلبریتی و ... جلوگیری کرد، چرا که تمدن اسلامی که بر پایه اربعین استوار است، فرهنگ خودش را دارد که الحمدلله الآن همینطور است.
8️⃣ ای کاش حوزه علمیه قم نمایشگاهی از سفرهای علمای شیعه از نجف به کربلا در فیضیه برپا می کرد، امام خمینی (ره) و فرزند بزرگوارشان حاج آقا مصطفی آن زمان ها هر سال از نجف به کربلا می رفتند، روحانیت انقلابی طلایهدار حرکت اربعین بوده است.
9️⃣ از الزامات تمدن اسلامی اتحاد و انسجام و همدلی است. اربعین نمونه ای کامل از این اتحاد و انسجام است. کسانی امروز در داخل و در آستانه انتخابات با حرفهای تفرقه افکنانه خود به دنبال دوقطبی کردن جامعه هستند، نه آن روز در عاشورای انقلاب امتحان خوبی از خود نشان دادند و نه امروز عُلقه قلبی به اربعین دارند.
🔟 همانطوری که رهبری معظم انقلاب فرمدند لازمه تمدن اسلامی، شکل گیری دولت اسلامی است، با دولتی که رئیس جمهورش بهترین مجلس شورای اسلامی را مجلس اول میخواند که حتی سازمان منافقین هم در آن شرکت داشتند ما به کجا می رویم؟!
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سکولارشدن_حوزهها_آرزوی_دیرینه_دشمنان/ بخش سوم
📝 #یادداشت|مفهوم سکولاریسم از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سکولارشدن_حوزهها_آرزوی_دیرینه_دشمنان/ بخش سوم
📝 #یادداشت|مفهوم سکولاریسم از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری
🔺 نگاه رهبر معظم انقلاب به مفهوم سکولاریسم، همان مفهوم عامی است که از این واژه ارائه گردیده است. از مجموع نظرات ایشان در مورد این اصطلاح، میتوان سه معنا که همگی در یک هدف مشترکند را استخراج کرد:
1️⃣ سکولاریسم یعنی عدم بُروز و ظهور دین در غیر عمل #شخصی: «سکولاریسم بهمعنای بیدینی نیست، سکولاریسم بهمعنای این است که دین در غیر عمل شخصی، هیچ بُروز و ظهوری نداشته باشد.
🔸 #نظام_اجتماعی کاری به دین ندارد. بله، هرکسی در داخل نظام اجتماعیِ متنوّعِ غربی و شرقی و امثال اینها خودش برای خودش، در دل خودش، در عمل خودش یک ارتباطی با خدا داشته باشد؛ سکولاریسم یعنی این.»
2️⃣ سکولاریسم یعنی بی توجهی به مسئله #حکومت: «اینکه ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولاریسم است.»
3️⃣ سکولاریسم یعنی عدم ورود به #سیاست: «بعضیها مسجد را … از مسائل سیاسی می خواهند بکلّی برکنار بدارند. [می گویند] آقا شما وارد سیاست نشوید، کار خودتان را بکنید. کار خودتان یعنی چه؟ یعنی بیایید همان نمازتان را بخوانید و بروید؛ فقط پیشنمازی محض. این همان سکولاریسم است.»
4️⃣ ایشان از یک نوع دیگری از سکولاریسم نیز سخن میگویند یعنی«سکولاریسمِ پنهان»: «مراقب باشیم دچار ... سکولاریسمِ پنهان ... نشویم. گاهی اوقات در ظاهر، تبلیغات، تبلیغات دینی است؛ حرف، حرف دینی است؛ شعار، شعار دینی است؛ اما در باطن، سکولاریسم است؛ جدائی دین از #زندگی است؛ آنچه که بر زبان جاری میشود، در برنامهریزیها و در عمل دخالتی ندارد. ادعا می کنیم، حرف می زنیم، شعار میدهیم؛ اما وقتی پای عمل به میان میآید، از آنچه که شعار دادیم، خبری نیست.»
📝 حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4106
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
پاسخِ پرسش نهم اسباط/ بخش سوم و پایانی
9️⃣ پرسش نهم:
🔹با توجه به اجتماع میلیونی مسلمانان در #پیادهروی_اربعین و نقش تعیین کننده این حرکت بزرگ معنوی و سیاسی در شکلگیری #تمدن_اسلامی و #اتحاد_امت_اسلام، وظیفه #حوزه_علمیه و #بزرگان آن درباره این حادثه عظیم چیست؟ و چگونه میتوانند از ظرفیت ایجاد شده در این اجتماع گسترده، جهت همگرایی بیشتر مسلمانان و شکلگیری تمدن نوین اسلامی بهرهبرداری نمایند؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر میشوند و به جهت کثرت پاسخها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر میگردد.
1️⃣1️⃣ جایگاه #ولایت در جامعه ی اسلامی، بسان نخ تسبیح است که از آن به ولایت طولی نام می برند به این صورت که ولی افراد امت را حول یک محور(نخ تسبیح) جمع می کند و در عین حال منظم می کند و پیوندی نا گسستنی در بین آن ها ایجاد می کند که این پیوند بین مومنین را ولایت عرضی می گویند.
🔸 اباعبدالله الحسین (علیه السلام)،امام و ولی (حاوی ویژگی ولایت) شیعیان است که به این جهت واجب الاطاعه نزد شیعیان است، و سبط پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله وسلم) است که به جهت قرابت نسبی به نبی مکرم و علاقه ایشان به حضرت اباعبدالله (علیه السلام) و ویژگیهای برجسته شخص ایشان برادران اهل تسنن ارادت خاصی به ایشان دارند و جایگاه ویژه ای نزد آنان دارد و همچنین در تاریخ بشریت شخصیتی است که در دل ظلمت دست به انقلاب زد و در مقابل ستمگر اعظم زمان خویش ایستاد به همین جهت در خارج از دایره اسلام اسطورهای حق طلب به شمار میرود و یکی از مهمترین الگوهای عدالت خواهان جهان است.
🔸 با توجه به این نکات شعار * الحسین یجمعنا * را بهتر می توان درک کرد.
🔸 فکر و عمل حضرت حسینبن علی (علیهما السلام) را باید #محور تمام حرکات اصلاحی در جهان که به سوی ایجاد #مدینه_فاضله هستند قرار داد. که در این صورت حرکت عظیم #اربعین_حسینی
الف) کانون تعلیم مبانی اسلامی به تمام مردم عالم بشود.
ب) بتوان یک #شبه_تمدن_اسلامی را در این بازه زمانی و مکانی پیاده کرد تا نمونهای باشد اولا برای رشد و پیشرفت خود به این معنا که نقایص کار را تشخیص داد و برای رفع آن نقایص قدم برداشت و همینطور موجب دل گرمی مسلمانان شد دوما نشان دادن این نمونه عالی به مردم جهان.
🔸 در ضمن به تمام مردم اعم از شیعه و سنی و غیر این دو این مطلب را رساند که خداوند متعال از ذریه ی حسینبن علی (علیهما السلام) شخصی را با تمام ویژگیهای حسینبن علی (علیهما السلام) برای کار ناتمام او به این شرط که مردم عالم خواهان او و دولت او باشند خواهد فرستاد، ان شاءالله.
🔸این یعنی زمینه سازی برای ظهور حضرت حجت روحی له الفداء.
🆔 @asbaat_ir
💢 #شیطان_پرستی و عوامل ورود آن در ایران/ بخش پنجم
🔰 سمبلها
🔺 شیطانپرستان یک سری نماد و سمبل دارند. شناختهترین نمادهای آنها عبارت است از:
1️⃣ ستاره پنجپر
🔸 «#ستاره_پنجپر» یا «ستاره جادو»، اصلیترین نماد شیطانپرستی است. این علامت در مراسمهای مخفیانه (کابالا) و جادوگری برای احضار ارواح شیطانی استفاده میشود و برای آنها نشانگر عناصر آب، خاک، آتش و روح اطراف آنهاست.
2️⃣ ستاره پنجپر واورنه و سر بز
🔸 سر بز در میان ستاره پنجپَر وارونه، ستاره پنجپَر را نماد ونوس، الهه زیبایی و عشق شهوانی زنانه دانسته که سر یک بز (بافومت) نیز در آن قرار گرفته است، چراکه شیطان را سمبل #انسانمحوری و اصالت هوسها و #لذتطلبی بشر میدانند.
3️⃣ عدد شیطان
🔸 عدد شیطان یا عدد وحش، همان عدد ۶۶۶ است. شماره وحش و به گفته یوحنا در کتاب «مکاشفات»، عدد شیطان، نشانه دجالی است که با مسیح میجنگد.
4️⃣ آنخ
🔸 آنخ سمبل #شهوترانی و باروری است. این نماد به معنای روح شهوت زنان نیز تعبیر میشود. این علامت نیز دارای اشکال مختلفی است.
5️⃣ #صلیب_شکسته
🔸 نماد صلیب شكسته یا چرخ خورشید، یك نماد باستانی است كه در برخی فرهنگهای دینی همچون كتیبههای برجای مانده از بوداییها و مقبرههای سلتی و یونانی دیده شدهاست. این علامت توسط #هیتلر به كار رفت، لكن برخی با هدف به سخره گرفتن #مسیحیت، این سمبل را وارد شیطانپرستی كردند.
6️⃣ چشم همهجانگر
🔸 «چشمی که به همهجا مینگرد» یکی دیگر از نمادهای شیطانپرستی است. آنها معتقدند که این چشم لوسیفر (#شیطان) است و کسی که قدرت کنترل آن را دارد بر تمام داراییها حکومت میکند.
🔸 این علامت در پیشگوییها به کار میرود. به اعتقاد آنان جادوها، نفرینها، کنترلهای روحی و تمامی انحرافات تحت این علامت کار میکنند. #روشنفکران نیز از این علامت استفاده میکنند. برخی معتقدند، اساس نظم نوین جهانی نیز همین علامت است.
7️⃣ صلیب وارونه
🔸 «#صلیب_وارونه» دیگر نماد شیطانپرستی است. این نماد، حكایت از «وارونه شدن مسیحیت دارد» و عمدتا استهزا و سخره گرفتن این دین است. صلیب وارونه در شکل گردنبندهای بسیاری مشاهده شده است و خوانندههای راك انواع مختلف آن را به همراه دارند.
8️⃣ سمبل هرج و مرج
🔸 «#هرج و #مرج» یکی دیگر از نمادهای شیطانپرستی است. این علامت به معنای از بین بردن تمام قوانین میباشد. به عبارت دیگر «هرچه تخریبکننده است، تو انجام بده»؛ این قانون شیطانپرستی است. این علامت توسط پانکها، هوی متالها و راکها به کار میرود.
9️⃣ سمبل ضد عدالت
🔸 «ضد عدالت» نماد دیگر است. تبر رو به بالا علامت عدالت روم قدیم بوده است که علامت واژگون شده آن نشانه ضد عدالت یا #شورش و طغیان میباشد.
🔟 نماد احترام
🔸 «#دست_خفاش» یا «کرانادو». این نماد که تداعیکننده پنتاگرام و مانند احترام نظامیان و یا سایر علائم دستی است. شیطانپرستان برای ابراز شادی، احترام، سلام، خداحافظی و… از این علامت استفاده میکنند.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065
🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته | مردمداری سيره حكمرانی نبوی و علوی
💠 #امام_خمینی (ره): یکی از فرقهای بین حکومت اسلام با سایر حکومتها، این است که در #حکومت_اسلام جوّ، جوّ #محبت است. بین شخص اول مملکت مثل #رسول_خدا که شخص اول بود و در زمان خلافت #امیرالمؤمنین شخص اول امیرالمؤمنین بود با ادنی فردی که به حسب نظر مردم ادنی حساب میشدند فرق اساسی مربوط به دنیا نبود.
🔹 این طور نبود که رسول خدا حالا که در رأس واقع شده و رئیس امت است مثل سایر حکومتها ریاست بکند. آنها در یک محیط دوستی و رفاقت و محبت زندگی میکردند. بین خودشان «#رُحَماء» بودند؛ و وقتی که مقابل #کفار واقع میشدند، آنجا «#اشِداء» بودند.
📚 صحیفه امام، ج7، ص 234
🆔 @asbaat_ir