#شرح_نهج_البلاغه
(ادامه شرح حکمت ۵۴)
💠حضرت امیر(ع) در بخش سوم این حکمت میفرماید:
🍃وَلاَ مِيرَاثَ كَالاَْدَبِ
و هيچ ميراثى همچون ادب نيست
💠ادب به اخلاق و رفتار پسندیده و مطابق با هنجار اطلاق میشود. همچنین به مجموعه دانستنیهایی اطلاق میشود که انسان را از خطا و لغزش بازمیدارند
و گاهی منظور از ادب حسن معاشرت با مردم و تواضع در برابر خلق و خالق و برخورد پسنديده با همه افراد است
💠ادب، به خودی خود یک ارزش اخلاقی و اجتماعی است و ارزش آفرین، هم برای فرزندان، هم برای اولیاء که تربیت کننده آنانند. ادب در هر که و هر کجا باشد، هاله ای از محبت و مجذوبیت را بر گرد خود پدید می آورد و انسان باادب را عزیز و دوست داشتنی می کند. ادب، خودش یک سرمایه است و هر سرمایه ای بدون آن بی بهاست. مدالی است بر سینه صاحبش که چشمها و دلها را خیره و فریفته می سازد
💠اميرمؤمنان على(ع) در روایتی دیگر مى فرمايد: بهترين چيزى كه پدران براى فرزندان به ارث مى گذارند ادب است.
حكيم ايرانى بزرگمهر در اين زمينه مى گويد: بهترين ميراثى كه پدران براى فرزندان گذارده اند ادب است، زيرا كسى كه داراى ادب باشد به وسيله آن مى تواند اموال فراوانى كسب كند؛ ولى اگر پدر مال فراوانى بدون ادب براى فرزند گذاشته باشد؛ فرزند با بى ادبى و نادانى همه را تلف كرده و از مال و ادب تهى دست مى شود.
💠حضرت امیر(ع) در حدیثی می فرمایند: «کفاک اَدبا لِنَفْسِکَ اِجتنابُ ما تَکْرَهُهُ مِنْ غیرِکَ» در ادب کردن تو نسبت به خویشتن، همین تو را بس که آنچه را از دیگری ناپسند می بینی از آن پرهیز کنی.
🌐 @ashora_karbala
غدیر.pdf
501.8K
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب (غدیر)تبیین و تحلیل ولایت و ضرورت و هدف آن و گام های رسول (صلی الله علیه و آله وسلم)
✍مؤلف: استاد #علی_صفایی_حائری
💠داستان غدير و تاريخ غدير، از عظمت غدير و ضرورت ولايت و ريشه ای بودن اين مساله خبر می دهد.
💠 زندگی بسیاری از ما با اعتقاد به امامت گره خورده است. با این طرح، راه خویش را در تاریخ آغاز نموده ودر این راه رنج ها برده ایم. این تاریخ خونین تشیع و این رگ های جوشان پدران ماست که دست های حاکمان مسلط را خضاب کرده و افق را رنگین!
امروز و در این نسل، ما امامت را پذیرفته ایم ولی شاید طرح امامت برای خود ما که شیعه هستیم هم، گنگ و مبهم باشد.
📚کتاب های «غدیر» و «تو می آیی» بر آن است تا ما را با زیر بناها و ضرورت و اهداف امامت و ولایت آشنا سازد.
📕اين نوشته به تحليلی از ولايت و زيربنا و پايه های آن، ضرورت ولايت و هدف از اين ولايت و رهبری و گام های رسول نسبت به اين ولايت و رهبری می پردازد.
🌐 @ashora_karbala
🔰غدیر؛ وصل شدن به خداوند...
✍ آیت الله حائری شیرازی
💠وصل شدن به خدا چگونه است؟ مثالی میزنم. شبکۀ تولید برق، هفتاد هزار ولت است. توان چراغهای معمولی ٢٢۰ ولت است که باید از چندین ترانس بگذرد تا به شبکۀ هفتاد هزار ولتی برسد. وقتی این برق تنزل کرد تا به ٢٢۰ ولت رسید، آن موقع میتوانی لامپ روشن کنی و میگویی این چراغ، وصل است.
💠چون وصل است نور میدهد. این اتصال اگر از یک جایی قطع شد، چراغ هست اما روشن نمیشود و نور نمیدهد!
«ولایت» مثل برق است. «نماز»، مثل چراغ است. خدا از ما نور میخواهد. شبکۀ ولایت در نماز که چراغ است، ایجاد نور میکند. شبکه ولایت در روزه که مثلا یخچال است، ایجاد خنکی میکند. شبکه ولایت در حج، ایجاد حرکت میکند. شبکه ولایت در زکات، ایجاد اقتصاد میکند. اما میگویی شبکه ولایت است که کار میکند. نماز، روزه، حج، جهاد و... ابزارند مثل ابزارهای الکتریکی! اما آن چیزی که ابزارهای الکتریکی را فایده دار میکند، شبکه برق است.
💠در غدیر آمدند ترانس جدیدی نصب کردند و گفتند تاکنون از ترانس پیغمبر (صلی الله علیه و آله) مستقیماً برق میگرفتید؛ ماموریت ایشان پایان یافت. از این پس از طریق ترانس علی (علیه السلام) به ولایت الله وصل شوید.این کار را کردند که نماز، روح و معنا داشته باشد، حیات داشته باشد و محبت آفرین باشد.
💠در سقیفه آمدند اصل نماز را قبول کردند، حج، روزه، جهاد و زکات را قبول کردند اما ولایت و شبکه اتصال را حذف کردند! نتیجه این قطع اتصال، عدم پذیرش و عدم کارایی حج و جهاد و نمازشان شد که مصیبتهای فراوانی برای اسلام درست کرد و درست میکند!
از روزی که شبکۀ ولایت قطع شد مصیبت وارد اسلام شد. نگاه کن عالم را؟
💠از روز هجده ذیحجه تا بیست وهشت صفر مجموعاً هفتاد روز میشود! در این هفتاد روز چه اتفاقی افتاد. ولایت قطع شد. بعد از رحلت و قطع ولایت تا به حال که هزار و اندی سال میگذرد چه اتفاقی افتاد؟ هفتاد روز سقوط، با هزار سال جبران نمیشود! شما تا حالا برای احیای ولایت سیصد هزار شهید داده اید. بیش از دو برابر آن جانباز داده اید. اینهمه شکنجه و مجاهدتهای فراوان، اینهمه کشته های شب و روز در عراق و سوریه و لبنان و پاکستان و افغانستان! اینهمه مجاهدت هم نتوانسته است آن هفتاد روز را جبران کند!
📚 آئینه تمام نما(فصل ۱،ص ٢٧)
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
( ادامه تفسیر آیه ۶٧ سوره مائده)
💠اين آيه لحن خاصى بخود گرفته كه آنرا از آيات قبل و بعد، مشخص مي سازد، در اين آيه روى سخن ، فقط به پيامبر است ، و تنها وظيفه او را بيان ميكند، با خطاب اى پيامبر {يا ايها الرسول} شروع شده و با صراحت و تأكيد دستور ميدهد ، كه آنچه را از طرف پروردگار بر او نازل شده است به مردم برساند{بلغ ما انزل اليك من ربك}
💠سپس براى تأكيد بيشتر به او اخطار مى كند كه اگر از اين كار خوددارى كنى؛ رسالت خدا را تبليغ نكرده اى{و ان لم تفعل فما بلغت رسالته} سپس به پيامبر (ص) كه گويا از واقعه خاصى اضطراب و نگرانى داشته ، دلدارى و تامين مى دهد و به او مى گويد: از مردم در اداى اين رسالت وحشتى نداشته باش ، زيرا خداوند تو را از خطرات آنها نگاه خواهد داشت{و الله يعصمك من الناس}
💠و در پايان آيه به عنوان يك تهديد و مجازات، به آنهائى كه اين رسالت مخصوص را انكار كنند و در برابر آن از روى لجاجت كفر بورزند، ميگويد: خداوند كافران لجوج را هدايت نميكند
{ان الله لا يهدى القوم الكافرين}
💠جمله بندى آيه و لحن خاص و تاكيدهاى پى در پى آن و نیز شروع شدن با خطاب و تهديد پيامبر (ص) به عدم تبليغ رسالت در صورت كوتاهى كردن كه منحصرا در اين آيه از قرآن آمده است، نشان ميدهد كه سخن از حادثه مهمى در ميان بوده است كه عدم تبليغ آن مساوى بوده است با عدم تبليغ رسالت
💠 و در كتابهاى مختلفى كه دانشمندان اهل تسنن، اعم از تفسير و حديث و تاريخ نوشته اند، روايات زيادى وجود دارد كه با صراحت مى گويد: آيه فوق درباره امیرالمؤمنین (ع) و جانشینی او نازل شده است
🌐 @ashora_karbala
🔰إنَّ أَمْرَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَب
✍استاد سید محمدمهدی #میر_باقری
💠باطن دین چیزی جز ولایت الله نیست. دینی که حقیقت ولایت است، در غدیر به کمال رسید و کامل نازل شد که فرمود: « الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ». نه تنها اسلام، بلکه تمام شرایع مناسک و نازله ولایت هستند و خودِ این حقیقت به نحو کامل نازل شد که فرمود: «أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي»
💠منظور از نعمت در قرآن ولایت امام است؛ که امام رضا(ع) فرمودند: نعیم حقیقی جز ولایت ما نیست. این نعمت به اتمام رسید که تمام نعمت های دیگر فرع بر این نعمت و نازله ای از آن هستند و این دین نیز دین مرضی شد.. اما پس از إکمال و إتمام دین، عده ای زیر بار نرفتند و خداوند نیز بنا ندارد ولایت را به کسی اجبار کند.
💠زیرا ولایت حقیقتی است که به فرموده حضرت امیر(ع) «إنَّ أَمْرَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ» یعنی ولایت ما سخت و دشوار است و به عبارتی با امتحان گرفتن، آن را؛ ذره ذره به انسان می دهند که باید آن را تحمل کند تا خداوند به میزان امتحان، از این امر به او عطاء کند. این امر صعب مستصعب در غدیر عرضه شد.
💠در مقابل این امر، واکنش هایی نشان داده شد. هنگام بر پا شدن غدیر إبلیس وعده داد که تمام مردم را گمراه می کند «وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيهِم إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِيقًا مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ» یعنی به يقين، ابليس گمان خود را درباره آنها محقّق يافت كه همگى جز گروه اندكى از مؤمنان از او پيروى كردند. در این حال بود که ابلیس نسبت به همین عده قلیل نیز قسم خورد که تمام آنان را نیز جهنمی می کند
💠 پیامبر اکرم نیز این آیه را تلاوت کردند: «إِنَّ عِبادي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطان» این پاسخ پیامبر(ص) در پاسخ ابلیس بود که مؤمنان واقعی به حقیقت ولایت ایمان می آورند و در نتیجه جزو عباد الله می شوند و از سلطه ابلیس خارج هستند
🌐 @ashora_karbala
11.safaee_harekat_F-11.mp3_101142.mp3
4.71M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : "ضرورت حرکت الی الله"
✔️حرکت، شناخت و نقد مکاتب؛ فکرهای انسان شناخت و ذکرها یادآوری می خواهند. واژه های ذکر در قرآن به چه چیزهایی تعلق می گیرد!؟
⏯[جلسه یازدهم]
⏱ مدت: ۱٩:٣۶
📶حجم: ۴ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala