4goftar_kamel_992(1).pdf
3.41M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(چهار گفتار) در تبیین زمینهها، علل و آثار حادثهی عاشورا
✍استاد #سید_علی_خامنه_ای
📕موضوع مهم و خواندنی در چهار گفتار موضوع خواص و نقش خاص و ویژهی آنان در انحراف یا اصلاح جامعه است و طی آن نقش بسیار مخرب و مهلک خواصی که با بیبصیرتی و عدم شناخت صحیح و عدم انجام به موقع تکلیف، عملاً زمینهساز شهادت سیدالشهداء و یاران بینظیرش شدند با مستندات تاریخی متعدد و متقن مورد بحث قرار گرفته و دنیاطلبی،بیبصیرتی، ترجیح مادیات بر معنویات، گسترش افراد افزونخواه، پیروی از شهوتها، دور شدن از ذکر و دعا و مناجات به عنوان ویژگیهای خواص آن روزگار و بهطور کلی عوامل انحطاط جامعهی اسلامی در طول پنجاه سال پس از بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) ذکر شده و مورد تبیین قرار گرفته اند.
📖برشی از کتاب:
انقلاب عدالتخواهانه پیامبر در ۵۰ سالگی به چنان انحرافی رسید که رهبر انقلابی گری و آرمانخواهی را در ته گودال سربریدند و میمون بازها بر منبر عدالت و آرمانخواهی نشستند. اگر به اشرافیت حاکمان، فساد مسئولین، دین بازی ریاکاران و شکمهای برآمده از بیت المال حساس نباشیم، خدا برای عدم انحراف هیچ انقلابی چک سفید امضا نداده است.
📕این کتاب مطالب متعدد خواندنی و عبرت آموز از حادثهی عاشورا را در پیش روی خوانندگانش میگذارد و توجه می دهد؛ که اگر به درسها و مخصوصاً عبرتهای عاشورا توجه نشود، آن وقت امکان تکرار این فاجعهی عظیم در تاریخ معاصر و آینده نیز وجود خواهد داشت و در یک کلام باز هم حسین بنعلیها به مذبح برده خواهند شد.
🆔 @ashora_karbala
🔰سه گروه دشمن امام حسین(علیه السلام)
✍ #امــام_موســـی_صــدر
▪️دسته اول آنان که او را کشتند.
این دسته کم خطرترین دشمنان هستند، چون تنها جسم امام را که محدود بود، کشتند.
▪️دسته دوم آنان که تلاش کردند آثار امام را محو کنند.، قبر امام را ویران کردند و از آمدن زائران جلوگیری کردند و کسانی که در اطراف قبر آن حضرت زندگی میکنند را مورد آزار و اذیت قرار دادند. خطر این دسته بیشتر از دسته اول است، ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند.
▪️ولی دسته سوم که خطرناکترین دشمنان آن حضرت هستند، آنانند که کوشیدند #اهداف امام حسین(ع) و ابعاد انقلاب حسینی را #تحریف کنند و آن را ابزار کسب و درآمد قرار دهند و بهره برداریهای بیارزش از آن کنند و یا آن را مورد سوء استفاده برای منافع شخصی قرار دهند. اینان تلاش کردند بالاترین بُعد حسینی یعنی هدف نهضت حسینی را از بین ببرند....
📚کتاب سفر شهادت،گفتارهای امام موسی صدر دربارۀ قیام عاشورا و ابعاد و نتایج و پیامدهای این نهضت
🆔 @ashora_karbala
🔰هفت مصیبتِ شام از زبان امام سجاد (علیه السلام)
◾️از امام سجاد (علیه السلام) پرسیدند: سخت ترین مصائب شما در سفر کربلا کجا بود؟ فرمودند: امان از شام ! در شام هفت مصیبت بر ما وارد آوردند که از آغاز اسیری تا آخر ، چنین مصیبتی بر ما وارد نشده بود:
▪️ستمگران در شام اطراف ما را باشمشیرها احاطه کردند و بر ما حمله مینمودند و در میان جمعیت بسیار نگه داشتند و ساز و طبل میزدند.
▪️سرهای شهداء را در میان هودجهای زنهای ما قرار دادند. سر پدرم و سر عمویم عباس(علیه السلام) را در برابر چشم عمههایم زینب و ام کلثوم(علیها سلام) نگهداشتند و سر برادرم علی اکبر و پسر عمویم قاسم (علیه السلام) را در برابر چشمان خواهرانم سکینه و فاطمه میآوردند و با سرها بازی میکردند، و گاهی سرها به زمین میافتاد و زیر سم سُتوران قرار میگرفت.
▪️زنهای شامی از بالای بامها، آب و آتش بر سر ما می ریختند، آتش به عمامهام افتاد و چون دستهایم را به گردنم بسته بودند نتوانستم آن را خاموش کنم. عمامهام سوخت و آتش به سرم رسید و سرم را نیز سوزاند.
▪️از طلوع خورشید تا نزدیک غروب در کوچه و بازار با ساز و آواز ما را در برابر تماشای مردم در کوچه و بازار گردش دادند و میگفتند: «ای مردم! بکُشید اینها را که در اسلام هیچ گونه احترامی ندارند؟!»
▪️ما را به یک ریسمان بستند و با این حال ما را در خانه یهود و نصاری عبور دادند و به آن ها میگفتند: اینها همان افرادی هستند که پدرانشان، پدران شما را (در خیبر و خندق و ...) کشتند و خانههای آنها را ویران کردند . امروز شما انتقام آنها را از اینها بگیرید.
▪️ما را به بازار برده فروشان بردند و خواستند ما را به جای غلام و کنیز بفروشند ولی خداوند این موضوع را برای آن ها مقدور نساخت.
▪️ ما را در مکانی جای دادند که سقف نداشت و روزها از گرما و شبها از سرما، آرامش نداشتیم و از تشنگی و گرسنگی و خوف کشته شدن، همواره در وحشت و اضطراب به سر میبردیم...
📚 تذکرة الشهداء ملاحبیب کاشانی
🆔 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ٢٧/آل عمران)
💠 وُلُوج در لغت به معنى دخول است، یعنی خداوند، شب را در روز و روز را در شب داخل مى کند. منظور از این جمله همان تغییر تدریجى محسوسى است که در شب و روز، در طول سال، مشاهده مى کنیم.
💠 اما منظور از بیرون آوردن زنده از مرده، همان پیدایش حیات از موجودات بى جان است؛ زیرا مى دانیم آن روز که زمین آماده پذیرش حیات شد، موجودات زنده از مواد بى جان به وجود آمدند، از این گذشته دائماً در بدن ما و همه موجودات زنده عالم، مواد بى جان، جزو سلول ها شده، تبدیل به موجود زنده مى گردند. پیدایش مردگان از موجودات زنده، نیز دائماً در مقابل چشم ما مجسم است. در حقیقت آیه، اشاره به قانون تبادل دائمى مرگ و حیات است که عمومى ترین و پیچیده ترین و در عین حال جالب ترین قانونى است که بر ما حکومت مى کند
💠براى این آیه، تفسیر دیگرى نیز هست که با تفسیر قبلی؛ منافاتى ندارد و آن مسأله زندگى و مرگ معنوى است، چه این که مى بینیم، گاهى افراد با ایمان، که زندگانِ حقیقى هستند از افراد بى ایمان که مردگان واقعى محسوب مى شوند به وجود مى آیند و گاهى به عکس، افراد بى ایمان از افراد با ایمان متولد مى شوند. قرآن زندگى و مرگ معنوى را در آیات متعددى به کفر و ایمان تعبیر کرده است.
💠همین معنى در روایتى از پیامبر اسلام(ص) در تفسیر الدرّ المنثور نقل شده که در ذیل آیه "تُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَیِّت" فرمود: یعنى مؤمن را از صلب کافر و کافر را از صلب مؤمن خارج مى سازد
♻️ادامه دارد...
🆔 @ashora_karbala
مردم دو دسته هستند .mp3
4.13M
🔰کسانی که با کسالت و بهزحمت بندگی میکنند، در امتحانات و فتنهها زمینگیر میشوند!
🎙استادسیدمحمدمهدی #میر_باقری
💠 بعضیها تمام هنرشان این است که نماز صبحشان قضا نشود و یا اگر قضا شد، بخوانند!
💠 در محراب عبادت هم اهل نشاط نیست؛ تمام خستگیهایش و خمیازه هایش و تفکراتش و حل معادلات روزانهاش را در همین ۵ دقیقه نماز انجام میدهد!
💠 یک نامحرم و یک صحنهٔ هیجانانگیز و مُحرّک که پیش میآید، باید خودش را به آب و آتش بزند که بتواند سرش را پایین بیندازد و از کنار این صحنه عبور کند!! همهٔ سرمایهگذاری او در مسیر عبادت، همین است!
💠 پیداست که با این روزمرگی، بار انسان بسته نمیشود! و چنین فردی، در صحنههای امتحان و فتنه زمینگیر خواهد شد. با «سرمایههای معنوی» است که میتوان عاقبتبهخیر شد.
🆔 @ashora_karbala
🔰 قبل از اینکه به فکر مسلمان کردن دیگران باشیم، به فکر اصلاح افکار دینی خود باشیم!
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
🔹بنشینیم و حساب کنیم، آیا واقعاً تفکر ما تفکر اسلامی است؟ آیا تفکر اسلامی در مغز ما زنده است یا مرده؟ فعلاً لازم نیست که زیاد دنبال این باشیم که کسی را که مسلمان نیست مسلمان کنیم.
🔹البته منتهای آرزو این است، ای کاش چنین چیزی بشود؛ ولی آن چیزی که در درجه اول لازم است این است که فکر دینی که الان ما متدیّنها و مسلمانها و نمازخوانها و روزهگیرها و زیارتروها و حجکنها داریم، این فکری که در خود ما به حالت نیمه مرده درآمده است، به حالت کِرخ به اصطلاح درآمده است، این را زنده بکنیم.
🔹 تا اینجور نشود فایده ندارد. فرضاً اگر در اروپا هم یک عده مسلمان شوند و ما را ببینند، ممکن است پشیمان شوند و از اسلام برگردند!
📚 ده گفتار، ص۱۵٣
🆔 @ashora_karbala