🔰همه اجير اين مردم هستند اجرت از اينها دارند مى گيرند براى خدمت؛ و بايد با مردم رفتارشان رفتار انسانى اسلامى باشد. اگر اشخاصى غیر از این رفتار کنند؛ بدانید كه مى خواهند #نارضايتى در بين مردم ايجاد كنند آنها را بايد #پاك_سازى مى كردند.
✍ #امام_خمینی (ره)
⭕️ بايد ادارات به روى مردم باز باشد و با آغوش باز دردهای مردم را بپذيرند بتوانند به آنها بگويند؛ آنها هم كوشش كنند در اين كه حل بشود مسائلشان؛ كه مردم احساس كنند كه يك دولتى است كه مال خودشان است و براى خودشان دارند خدمت مى كنند.
⭕️ هر فرد خودش را #موظف بداند به اين كه كارى كه الان ، اين كار جزئى كه پشت ميز نشسته و کار که به او محول است، اين به #عدالت عمل كند. منتظر نشود كه وزير عادل بشود، وزير عادل باشد يا نباشد شما بايد عادل باشيد... آن رئيس اداره هم كه در آنجا نشسته آن هم عدالت در همان كار بايد بكند منتظر نشود ديگران عادل بشوند تا او عادل بشود مثل اين است كه من منتظر بشوم ديگران نماز بخوانند تا من نماز بخوانم يا منتظر بشوم ديگران ناهار بخورند تا من ناهار بخورم.
⭕️ هر يك از اين ادارات دولتى كه هست که مى خواهند خدمت كنند به مردم از آن كسى كه دم در هست؛ پيش خدمت هست؛ تا آنجايى كه مثلا جاى رئيس هست؛ بايد توجه داشته باشند كه همه #خدمت_گزار اين مردم هستند همه #اجير اين مردم هستند اجرت از اينها دارند مى گيرند براى #خدمت و بايد با مردم رفتارشان رفتار #انسانى #اسلامى باشد. اين طور نباشد كه يك كسى حالا احتياج پيدا كرده كه پيش اين فرض - رئيس برود - از دم در، ناملايم ببيند. خوب در رژيم سابق اين مسائل بود و همه ما مناقشه مى كرديم، اگر حالا هم بنا باشد كه يك همچو مسائلى باشد اين به آبرو اسلام ضرر مى زند
⭕️ یكى از امور مهمه اين است كه ما نبايد مثل سابق باشيم كه اگر يك بيچاره اى مى خواهد مراجعه كند به يك اداره اى، به يك رئيس اداره اى، آنقدر اشكال تراشى و آنقدر فساد باشد و بالاخره هم امروز برو، فردا بيا، فردا برو، پس فردا بيا، اينطور چيزها اگر افرادى در آنجا هست كه اينطور با مردم معامله مى كند شما بدانيد كه اينها مى خواهند ناراضى درست بكند. يك كسى آمده يك كارى دارد كار جزئى هم هست، برو سر آن ميز کارش را درست کن.
⭕️ آن كارهايى كه سابق مى كردند، اگر شما در ادارات ديديد يك همچو چيزى هست بايد به آنها تنبه بدهيد، ارشادمان كنيد كه اين كارها، كارهاى اسلامى نيست اگر تكرار كردند آنها را هم بايد كنار بگذاريد. پس از پيروزى انقلاب ضرورى بود كه همچو هيات هائى باشند و شناسايى كنند اشخاصى كه #مفسد هستند، اشخاصى كه مضر هستند، به جمهورى اسلامى ، اشخاصى كه مى خواهند #نارضايتى در بين مردم ايجاد كنند آنها را بايد #پاك_سازى مى كردند.
📚 صحیفه امام خمینی؛ جلد ٢۱ صفحه ٣٢٧ و ٣٢٨
🆔 @ashora_karbala
🔰 قدمی عاشقانه بردارید و صادقانه بیایید...
✍علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی
🔹 اساتید ما می فرمودند: در طهارت دقت داشته باشید؛ قدمی عاشقانه بردارید و صادقانه بیایید تا اینها را بچشید؛ چند بار که شکار کنید به فهم این ها کمک می کند. یک جهش علمی پدید می آید و انسان می شود مصداق "انَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحیایَ وَ مَماتی لِلّه رَبِّ العالَمین" وقفِ خالصِ الهی می شود به سوز و گداز می آید و افاضات و اشراقات نصیبش می شود.
🔹 طهارت هم دارای مراتبی است؛ طهارت ظاهری و باطنی و هر یک نیز دارای درجاتی است. به قول عارف شبستری:
موانع چون در این عالم چهار است
طهارت کردن از آن هم چهار است
نخستین پاکی از احداث و انجاس
دوّم از معصیت و ز شرّ وسواس
سیم پاکی ز اخلاق ذمیمه است
که با او آدمی همچون بهیمه است
هر آن کو کرد حاصل این طهارت
شود بی شک سزاوار مناجات
🔹 یکی از سفارشات مهم در امر سیر و سلوک الی الله؛ پرهیز از نامحرم است مطلقاً چه زن چه مرد. نخست موعظه پیر می فروش این است: که از مصاحبت ناجنس احتراز کنید. از اغیار پرهیز کنید؛ از آن ها که از نور ولایت بهره ای ندارند احتراز کنید.
📚 پای درس عارفان ص ٣٩٢
🆔 @ashora_karbala
🔰جامعه ای که پیغمبر درست کرد "جامعه معتدل" بود
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
🔹در جامعه به انسانهای معتدل نیاز داریم. انسانهایی که نه اهل افراط باشند و نه تفریط. بر این اساس "قرآن" همه جانبه حرف می زند. یک وقتی بود که جامعه ما دچار یک بیماری بود و آن اینکه اسلام را فقط در عبادت می دانستند آن هم چه عبادتهایی! ملاک مسلمانی، زیاد مسجد رفتن و زیاد دعا خواندن بود. این به صورت یک بیماری درآمده بود. ولی کم کم علامت یک بیماری دیگری در میان ما پیدا می شود. عده ای که توجه به جنبه های اجتماعی اسلام پیدا کرده اند، کم کم می خواهند جنبه های معنوی اسلام را ندیده بگیرند. این هم بیماری است.
🔹 اگر جامعه ما به این دنده بیفتد و آن جنبه را فراموش کند، باز یک جامعه ی منحرفی است در همان حد که جامعه ی گذشته ما منحرف بوده است. جامعه ای که پیغمبر درست کرد "جامعه معتدل" بود.
🔹 منظور از جامعیت، همه جانبه نگری تعلیم و تربیت اسلامی به ماهیت انسان است. هیچ یک از جنبه های شخصیت انسان از نظر اسلام دور نمی ماند و هرکدام باید به رشد مقرر خود برسد. اینکه در قرآن، انسان «رشید» معرفی می شود مراد همین انسان است. رشید یعنی کسی که همه ابعاد وجودی او رشد کرده است. اگریک جنبه رشد کند و سایر جنبه ها راکد و معطل بماند و یا اینکه در جهت غیراصولی خود رشد یابد، پرورش واقعی و اصیل به وقوع نخواهدپیوست. خطری که انسان یک بعدی دارد، انسان تربیت نشده ندارد.
📚 اصول تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه شهید مطهری ص ٢۴٢
🆔 @ashora_karbala
7.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 ببینید | "مراحل و مراتب شخصیت انسان"
🔻سخنان شیوا و ماندگار مرحوم #علامه_جعفری در مورد "مراحل و مراتب شخصیت انسان".
🔻 علامه در فرازی کوتاه، یک تقسیم بندی ۶ گانه از مراتب شخصیتی انسانها ارائه میدهد.
🔸 همانگونه که عذاب الهی از یک سو و نعمات و بهشت خداوندی از سوی دیگر دارای سلسله مراتب و مراحلی است، شخصیتهای انسانی هم مراتبی دارند.
🆔 @ashora_karbala
14823-fa-ensan-az-tangena.pdf
1.77M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"انسان؛ از تنگنای بدن تا فراخنای قرب الهی"
✍مؤلف: استاد اصغر طاهر زاده
📘 به راستی ما برای کدام انسان برنامهریزی میکنیم؟! آیا تعریفی که از انسان برای خود کردهایم، با همهی واقعیت انسان تطبیق دارد؟! آیا ممکن است ابعادی از آن را نادیده گرفته باشیم و در نتیجه انسان را ناقص تعریف کنیم و برای بعضی از ابعاد انسانها برنامه ریزی نکنیم و به همان اندازه در نظام تعلیم و تربیت در جامعه دچار بحران شویم؟!
📘 باید از خود بپرسیم تعریفی که ما از انسان داریم مطابق با کدام یک از تعاریف انسانشناسیِ موجود در دنیا است، مطابق با انسانی است که مکتب لیبرالیسم معرفی میشود؛ یا مطابق با انسانی است که مکتب مارکسیسم معرفی مینماید و یا... راهکاری که معلوم میکند انسان مورد نظر ما در تعلیم و تربیت و اقتصاد؛ انسانی است که مکتب اسلام معرفی مینماید چیست؟
📘 اینها سؤالاتی است که نویسنده سعی دارد مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد تا معلوم شود ریشهی بحران در نظام تربیتی اقوام مختلف در غفلت از جایگاه حقیقی انسان است. عظمت بحث وقتی روشن میشود که بدانیم ما به جهت فرهنگ غنی اسلامی میتوانیم در این فضای آشفته معبری به سوی حقیقت انسان در جامعهی خود باز کنیم. ما در نظام اسلامی قبل از هر اقدامی باید متوجه باشیم برای کدام انسان برنامهریزی میکنیم و با دقت کامل متوجه انسانی باشیم که اسلام مدّ نظر دارد وگرنه ممکن است ناخواسته برای انسانِ مکتب لیبرالیسم برنامهریزی کنیم ولی رفتار و اخلاق مناسب با انسان اسلام را از او انتظار داشته باشیم
🆔 @ashora_karbala
beheshti30.mp3
5.27M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙آیت الله #شهید_بهشتی
🔰موضوع: "حق و باطل از دیدگاه قرآن"
☑️ در هستیِ انسان طرحی است، نقشه اي است و این طرح؛ براي هدفی؛ و متناسب با هدفی است. کدام کار حق است؟ کدام کارِ
ما انسانها حق است؟کاری که با ماندن انسان در مسیر استکمال و تکامل و رسیدن او به هدفی که در عالمِ آفرینش براي وي در نظر گرفته شده سازگار و هماهنگ باشد. اخلاق، حقوق، شرع، همه با حق ارتباط پیدا می کنند، ولی نه حقِ پا در هوا. اگر اختلافی باشد دیگر درشناخت حق است نه خود حق. "اصل حق"چیز قراردادي نیست، خود حق یک واقعیت عینی است.
☑️ حق یعنی؛ هر چیز درجاي خود بودن. اگر در عالم هستی جایی براي چیزي
نباشد دیگر هر چیزي در جاي خود بودن یعنی چه؟ هرچیزي جائی دارد و در صورتی می گوئیم این حق است که در جاي خود باشد و در صورتی می گوییم باطل است که درجاي خود نباشد. و به این معنا حق به معناي" باید " است که حتی نسبت به جهان طبیعت هم درست است. این چیز حق است؛ یعنی در جایی است که" باید "آنجا باشد. یعنی چه" باید "باشد؟یعنی متناسب با هدف
کلی خلقت است. بنابراین اگر ما براي جهانی که هدف کلی قائل شدیم و گفتیم جهان هستی تحرك دارد، پویاست، روند دارد و
این پویش به سوي یک هدف عمومی است، حق به معنی "باید" باشد، حتی در جهان غیر انسانها هم معنا پیدا می کند. در عالم
انسانها مطلب دیگر بی معیار و پا در هوا نیست، دیگر هرکس تابع سلیقه خود نیست، بلکه قصه آفرینش است.
2⃣جلسه دوم
⏰ مدت: ۴٣:۵٣ دقیقه
📶 حجم: ٣ مگابایت
🗓 در جمع انجمن اسلامی پزشکان
🆔 @ashora_karbala