عدالت در گرداب .DOC
1.19M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"عدالت در گرداب" جریان شناسی تحلیلی حکومت علوی (ع)
✍مؤلف: جواد سلیمانی
📘 انقلاب اسلامی که ادامه حرکت جهانی نبی اکرم (ص)، و بروز دوباره حکومت شیعی در تاریخ است همانند تجربه پیشین خود، امروز از برخی آفت های درونی رنج می برد. آفت هایی که در یک ارزیابی کوتاه به قرابت شگفت آورشان به چالش های دوره پیشین حاکمیت تشیع می رسیم. در آن زمان مردم و جریان های خاص هر یک به نحوی عدالت مداری علی (ع) را تهدید می کردند. تحجر گرایی و بی بصیرت مردم نسبت به مقام مولا و شرایط آن روز اسلام از سوی دیگر، گردابی را به وجود آورد که عدالت علوی را در خود فرو می برد. لذا بازخوانی شرایط و مشکلات حکومت علوی از جمله ضروریات امروز ماست چون ما چالش های پیش روی خود را از همان سنخ می یابیم.
📘 این کتاب به بررسی جریان های اثرگذار حکومت علوی می پردازد و قابلیت تطبیق بر جریان های موجود در کشور را دارد که در دو بخش بدانها پرداخته است: بخش اول در مورد غربت ولایت؛ که بیانگر ناآگاهی مردم نسبت به مقام ولایت و کوتاهی آنان در فرمانبری از امیرمومنان(ع) است. این فصل پیامد غربت ولایت را در توهم ناکارآمدی حکومت اسلامی، تردید و مخالفت و نیز بروز فتنهها میداند و نیز به بی بصیرتی و کم بصیرتی جریانهای عوام و خواص می پردازد
📘 بخش دوم نیز به مسئله اشرافی گری خواص؛ تفحص در فرایند رفاه طلبی در امت پس از پیامبر(ص)، و پیامدهای آن در اعتراض به مولا و خیانت و جریان منافقین برانداز؛ می پردازد و مسائل پیرامون آن در فصول این بخش گنجانده شده است
🆔 @ashora_karbala
🔰چرا اقتصاد ما مثل ژاپن نشد...
🔸 #امام_خامنه_ای
🔹 مردم ایران نمیدانند که مرحوم شیخ الشریعهی اصفهانی مرجع تقلید بزرگ ساکن نجف فتوا داد که استعمال اجناس مصنوعهی در داخل کشور لازم است و مردم باید از استفاده از مصنوعات خارجی اجتناب کنند، تا به این ترتیب دیگران در داخل کشور نفوذ نکنند.
🔹 همه میدانند که در ژاپن، حدود صد سال پیش از این گفتند که مردم حق ندارند از مصنوعات خارجی استفاده کنند، تا در داخل آن کشور چرخ اقتصاد به کار بیفتد؛ اما نمیدانند که در همان زمان، بلکه زودتر از آن، عین همین پیشنهاد و همین فتوا، از طرف مراجع و علمای شیعه صادر شد؛ منتها متأسفانه در داخل کشور، هیچکس از سرجنبانها و اهل قلم و اهل سیاست و روشنفکران کمکشان نکرد!
🎙بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از روحانیون - ۱٣٧۰/۱٢/۱۴
🆔 @ashora_karbala
🔰همه اجير اين مردم هستند اجرت از اينها دارند مى گيرند براى خدمت؛ و بايد با مردم رفتارشان رفتار انسانى اسلامى باشد. اگر اشخاصى غیر از این رفتار کنند؛ بدانید كه مى خواهند #نارضايتى در بين مردم ايجاد كنند آنها را بايد #پاك_سازى مى كردند.
✍ #امام_خمینی (ره)
⭕️ بايد ادارات به روى مردم باز باشد و با آغوش باز دردهای مردم را بپذيرند بتوانند به آنها بگويند؛ آنها هم كوشش كنند در اين كه حل بشود مسائلشان؛ كه مردم احساس كنند كه يك دولتى است كه مال خودشان است و براى خودشان دارند خدمت مى كنند.
⭕️ هر فرد خودش را #موظف بداند به اين كه كارى كه الان ، اين كار جزئى كه پشت ميز نشسته و کار که به او محول است، اين به #عدالت عمل كند. منتظر نشود كه وزير عادل بشود، وزير عادل باشد يا نباشد شما بايد عادل باشيد... آن رئيس اداره هم كه در آنجا نشسته آن هم عدالت در همان كار بايد بكند منتظر نشود ديگران عادل بشوند تا او عادل بشود مثل اين است كه من منتظر بشوم ديگران نماز بخوانند تا من نماز بخوانم يا منتظر بشوم ديگران ناهار بخورند تا من ناهار بخورم.
⭕️ هر يك از اين ادارات دولتى كه هست که مى خواهند خدمت كنند به مردم از آن كسى كه دم در هست؛ پيش خدمت هست؛ تا آنجايى كه مثلا جاى رئيس هست؛ بايد توجه داشته باشند كه همه #خدمت_گزار اين مردم هستند همه #اجير اين مردم هستند اجرت از اينها دارند مى گيرند براى #خدمت و بايد با مردم رفتارشان رفتار #انسانى #اسلامى باشد. اين طور نباشد كه يك كسى حالا احتياج پيدا كرده كه پيش اين فرض - رئيس برود - از دم در، ناملايم ببيند. خوب در رژيم سابق اين مسائل بود و همه ما مناقشه مى كرديم، اگر حالا هم بنا باشد كه يك همچو مسائلى باشد اين به آبرو اسلام ضرر مى زند
⭕️ یكى از امور مهمه اين است كه ما نبايد مثل سابق باشيم كه اگر يك بيچاره اى مى خواهد مراجعه كند به يك اداره اى، به يك رئيس اداره اى، آنقدر اشكال تراشى و آنقدر فساد باشد و بالاخره هم امروز برو، فردا بيا، فردا برو، پس فردا بيا، اينطور چيزها اگر افرادى در آنجا هست كه اينطور با مردم معامله مى كند شما بدانيد كه اينها مى خواهند ناراضى درست بكند. يك كسى آمده يك كارى دارد كار جزئى هم هست، برو سر آن ميز کارش را درست کن.
⭕️ آن كارهايى كه سابق مى كردند، اگر شما در ادارات ديديد يك همچو چيزى هست بايد به آنها تنبه بدهيد، ارشادمان كنيد كه اين كارها، كارهاى اسلامى نيست اگر تكرار كردند آنها را هم بايد كنار بگذاريد. پس از پيروزى انقلاب ضرورى بود كه همچو هيات هائى باشند و شناسايى كنند اشخاصى كه #مفسد هستند، اشخاصى كه مضر هستند، به جمهورى اسلامى ، اشخاصى كه مى خواهند #نارضايتى در بين مردم ايجاد كنند آنها را بايد #پاك_سازى مى كردند.
📚 صحیفه امام خمینی؛ جلد ٢۱ صفحه ٣٢٧ و ٣٢٨
🆔 @ashora_karbala
🔰 قدمی عاشقانه بردارید و صادقانه بیایید...
✍علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی
🔹 اساتید ما می فرمودند: در طهارت دقت داشته باشید؛ قدمی عاشقانه بردارید و صادقانه بیایید تا اینها را بچشید؛ چند بار که شکار کنید به فهم این ها کمک می کند. یک جهش علمی پدید می آید و انسان می شود مصداق "انَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحیایَ وَ مَماتی لِلّه رَبِّ العالَمین" وقفِ خالصِ الهی می شود به سوز و گداز می آید و افاضات و اشراقات نصیبش می شود.
🔹 طهارت هم دارای مراتبی است؛ طهارت ظاهری و باطنی و هر یک نیز دارای درجاتی است. به قول عارف شبستری:
موانع چون در این عالم چهار است
طهارت کردن از آن هم چهار است
نخستین پاکی از احداث و انجاس
دوّم از معصیت و ز شرّ وسواس
سیم پاکی ز اخلاق ذمیمه است
که با او آدمی همچون بهیمه است
هر آن کو کرد حاصل این طهارت
شود بی شک سزاوار مناجات
🔹 یکی از سفارشات مهم در امر سیر و سلوک الی الله؛ پرهیز از نامحرم است مطلقاً چه زن چه مرد. نخست موعظه پیر می فروش این است: که از مصاحبت ناجنس احتراز کنید. از اغیار پرهیز کنید؛ از آن ها که از نور ولایت بهره ای ندارند احتراز کنید.
📚 پای درس عارفان ص ٣٩٢
🆔 @ashora_karbala
🔰جامعه ای که پیغمبر درست کرد "جامعه معتدل" بود
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
🔹در جامعه به انسانهای معتدل نیاز داریم. انسانهایی که نه اهل افراط باشند و نه تفریط. بر این اساس "قرآن" همه جانبه حرف می زند. یک وقتی بود که جامعه ما دچار یک بیماری بود و آن اینکه اسلام را فقط در عبادت می دانستند آن هم چه عبادتهایی! ملاک مسلمانی، زیاد مسجد رفتن و زیاد دعا خواندن بود. این به صورت یک بیماری درآمده بود. ولی کم کم علامت یک بیماری دیگری در میان ما پیدا می شود. عده ای که توجه به جنبه های اجتماعی اسلام پیدا کرده اند، کم کم می خواهند جنبه های معنوی اسلام را ندیده بگیرند. این هم بیماری است.
🔹 اگر جامعه ما به این دنده بیفتد و آن جنبه را فراموش کند، باز یک جامعه ی منحرفی است در همان حد که جامعه ی گذشته ما منحرف بوده است. جامعه ای که پیغمبر درست کرد "جامعه معتدل" بود.
🔹 منظور از جامعیت، همه جانبه نگری تعلیم و تربیت اسلامی به ماهیت انسان است. هیچ یک از جنبه های شخصیت انسان از نظر اسلام دور نمی ماند و هرکدام باید به رشد مقرر خود برسد. اینکه در قرآن، انسان «رشید» معرفی می شود مراد همین انسان است. رشید یعنی کسی که همه ابعاد وجودی او رشد کرده است. اگریک جنبه رشد کند و سایر جنبه ها راکد و معطل بماند و یا اینکه در جهت غیراصولی خود رشد یابد، پرورش واقعی و اصیل به وقوع نخواهدپیوست. خطری که انسان یک بعدی دارد، انسان تربیت نشده ندارد.
📚 اصول تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه شهید مطهری ص ٢۴٢
🆔 @ashora_karbala
7.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 ببینید | "مراحل و مراتب شخصیت انسان"
🔻سخنان شیوا و ماندگار مرحوم #علامه_جعفری در مورد "مراحل و مراتب شخصیت انسان".
🔻 علامه در فرازی کوتاه، یک تقسیم بندی ۶ گانه از مراتب شخصیتی انسانها ارائه میدهد.
🔸 همانگونه که عذاب الهی از یک سو و نعمات و بهشت خداوندی از سوی دیگر دارای سلسله مراتب و مراحلی است، شخصیتهای انسانی هم مراتبی دارند.
🆔 @ashora_karbala