eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
488 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 آیا استفاده از ژلهای مو یا واکس مو برای وضو اشکال دارد؟ ✅ پاسخ در تصویر ⬆️⬆️ ⭕️ #ژل_مو_واکس @ask_ahkam
⭕️ ❓ سوال: دعاهایی که نویسندگان آن‌ها ادعا می کنند که در دعا نقل شده اند، چه حکمی دارند؟ و مراجعه به آن‌ها چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: ⬇️ «اگر دعاها از ائمه اطهار(علیهم‌السلام) نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آن‌ها حق باشد، تبرّک جستن به آن‌ها اشکال ندارد. همان‌گونه که تبرّک جستن به دعاهای مشکوک به این امید که از معصوم(علیه السلام) باشند، اشکال ندارد.» ✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir ♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🍂🍁🍃🌼 🍃🍂🍁🌼 🍃🍂🌼 🍃🌼 🌼 ⭕️ و اجرای آن ❓ سوال: خانمی حدود یکسال است همسرش رهایش کرده و با فرزند خردسالش تنها زندگی میکند. طبق عقد نامه، حق طلاق هم با خانم است. آیا می تواند خطبه طلاق را با حضور چند نفر شاهد بخواند؟ ✳️ پاسخ: ⬇️⬇️ ✅ امام خامنه ای: واگذاری حق طلاق به زوجه صحیح نیست اما اگر زن در یا دیگر از طرف وکیل در طلاق و یا با حق توکیل غیر باشد و با رعایت کلیه شرایط و به خاطر وکالت یاد شده اقدام به طلاق نماید، طلاق صحیح است و اگر در این زمینه وجود داشته باشد باید مراعات نمایید. [1] ✅ آیت الله فاضل: حق طلاق برای زن هرچند در عقد نامه باشد باطل است. لیکن اگر در ضمن عقد شرط کرده باشد که اگر شوهر مثلا به امورش رسیدگی نکند وکیل در طلاق باشد و شوهر او را به حال خودش گذاشته باشد، با وکالتی که در طلاق گرفته می تواند کسی را وکیل بگیرد که با رعایت شرایط طلاق، طلاق او را بخواند. و می‌تواند با همان عقد نامه به دادگاه مراجعه کند و از قاضی درخواست حکم طلاق نماید تا طلاق او رسمی و قانونی شود. اگر در طلاق دارد و خودش بتواند صیغه طلاق را درست بخواند می تواند در حضور دو مرد، صیغه طلاق را به وکالت از شوهر برای خودش بخواند. [2] ============ ⭕️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: FqWT0Up9GsA. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، شماره استفتاء: 9612614. 🌿🍂🌿🍂🌿🍂🌿🍂 🍃🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
🔴 ❓ آيا تهيه لوازم آرايش، محسوب مى شود؟ ✳️ پاسخ: 👇👇 👈 همه مراجع: «آرى، تهيه لوازم آرايش در حد متعارف، جزء نفقه واجب زن محسوب مى شود.» ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ✳️http://eitaa.com/ask_ahkam
💠 غیبت کسی که راضی به آن است ⛔️ ⁉️ سوال: اگر کسی به ما گفته باشد هر چه من غیبت کنید اشکال ندارد، در این شرایط غیبت حرام است؟ ✅ پاسخ:حتی در فرض سؤال، غیبت حرام است. [1] 🔴 تذکر: غیبت کردن موجب آبروریزی است. هیچ کس حق ندارد با مومن بازی کند؛ هر چند به این امر باشد. پس بیاییم را که خدا پوشانده ، آشکار نکنیم، حتی اگرمطمئن هستیم صاحب عیب ناراحت نمی شود. ________________ ✴️ [1].پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
✅ #مضاربه 🔶 #احکام_مضاربه ⬆️⬆️ ▶️ @ask_ahkam
🚹سوپر گروه پرسش و پاسخ احکام آقایان در ایتا (ورود خانمها ممنوع⛔️) : http://eitaa.com/joinchat/2162884619C9cc910862b 🚺درخواست عضویت در گروه خانمها : @pasokhgo_banovan
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 کیفیت بیان و تحقق 🍃🌸 سؤال: اگر گفته شود «اگر فلان كار انجام شد نذر مي كنم در راه خدا و براي رضاي او فلان عمل را انجام دهم» آیا صيغه نذر خوانده شده است؟ 🌺 پاسخ: ⬇️ 🌺 امام خامنه اى : آنچه در سؤال ذکر شده نذر شرعی محسوب نمی شود. [1] 🌺 آیت الله مکارم: نذر در صورتي صحيح است که براي آن صيغه خوانده شود، خواه به عربي باشد يا زبانهاي ديگر، بنابراين اگر بگويد چنانچه فلان حاجت من روا شود براي خدا بر من است که فلان مقدار مال را به فقير بدهم، نذر او صحيح است، بلکه اگر بگويد نذر ميکنم براي خدا اگر فلان حاجت من رواشود فلان کار خير را انجام دهم، کافي است. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: در نذر بايد صيغه خوانده شود و لازم نيست آن را به بخواند، پس اگر بگويد چنانچه مريض من خوب شود "براى خدا بر من است كه ده تومان به فقير بدهم" نذر او صحيح است و اگر بگويد براى خدا نذر كردم چنين كنم، ـ بنابر احتياط واجب ـ بايد عمل كند، ولى اگر نام خدا را نبرد و فقط بگويد نذر كردم، يا نام يكى از اولياى خدا را ببرد نذر صحيح نيست و نذر اگر صحيح بود و مكلف به نذر خود عمداً عمل نكرد گناه كرده است و بايد كفاره بدهد و كفاره وفا نكردن به نذر مانند كفاره مخالفت قسَم است. [3] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: این لفظ صیفه شرعی نذر نیست ولی بنابر احتیاط مستحب به آن عمل شود. [4] 🌺 آیت الله فاضل: اگر بگوید در راه خدا و یا بگوید برای رضای خدا این عمل را انجام می دهم صیغه شرعی نذر محقق نمی شود و صیغه شرعی نذر این جمله است که بگوید: «برای خدا برمن است » که فلان کار را انجام بدهم. اگر عین همین جمله «برای خدا برمن است» را نگوید نذر شرعی محقق نمی شود. [5] —------------— ◀️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 590234. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9407200210. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، شماره استفتا: 400561. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 22662. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402998 __________________________ ◀️ رسانه تخصصى فقه واحكام 🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
پوشیدن کفش و روسری رنگی
🍃🔷 استفاده زن از اینترنت به هزینه شخصی و ممانعت شوهر 🔷 🔷 🍃❓ اگر زن با هزینه خود در فضای مجازی اینترنت حضور داشته و با کسی رابطه نداشته باشد،‌ آیا شوهر می تواند او را منع کند؟ اگر این ناراحتی باعث تاثیر در مسائل زناشویی بشود چطور؟ 🍃🌸 پاسخ: 👇👇 🔷 امام خامنه ای: در فرض سوال اطاعت از شوهر در مورد مذکور واجب نیست ولی بهتر است در این گونه موارد با هم را حل نمایید. [1] 🔷 آیت الله مکارم: از انجام اعمالی که موجب اختلاف و کدورت است، جدا اجتناب نمایید و سعی کنید با و محبت در مورد اختلافات خویش به تفاهم برسید. [2] 🔷 آیت الله سیستانی: زن و مرد نامحرم از راه نوشتار یا گفتار جایز نیست مگر همان مقدار که براى رفع نیاز به طور مستقیم جایز است. و سزاوار نیست زن طورى رفتار کند که و شبهه شوهر را برانگیزد و همچنین فرزندان نسبت به پدر بلکه در بعضى از موارد حرام است مانند این که رفتار زن طورى باشد که با رعایت حقوق مرد منافى باشد یا رفتار موجب پدر از جهت شفقت بر فرزند باشد. و اگر رفع مشکل متوقف بر اطلاع شوهر یا پدر از محتواى نامه ها یا مکالمات باشد در صورتى که محذورى در آن نباشد جایز است. باید توجه داشت که شوهر و پدر در مقابل و فرزند مسؤولیت شرعى دارند خداوند مى فرماید (یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم واهلیکم نارا وقودها الناس والحجارة علیها ملائکة غلاظ شداد لا یعصون الله ما امرهم ویفعلون ما یؤمرون) ((ای مؤمنان خود و خانواده خود را از آتشى که سوخت آن انسانها و سنگها است و بر آن ملائکه اى موکل اند که سختگیر و نیرومندند و هرگز دستور الهى را مخالفت نمى کنند ، حفظ کنید)) و آن چه از آنها خواسته شده است انجام مى دهند و زن و فرزند باید شوهر و را در انجام این وظیفه کمک کنند و اگر نکنند بر آنها است که به وظیفه امر به معروف و نهى از منکر طبق ضوابط آن عمل نمایند. [3] 🔷 آیت الله شبیری زنجانی: اگر گوشی موبایل و مانند آن مال شوهر باشد و راضی به تصرف در آن نباشد جایز نیست بلکه اگر از استفاده نکردن اذیت نمی شوید نباید به شکلی که موجب اذیت شوهرتان می شود استفاده کنید. در غیر این صورت بهتر است زندگی را با چنین اموری که ضرورتی ندارد مکدّر نکنید. [4] 🔷 آیت الله فاضل: اگر هزینه اینترنت را خودتان بدهید و گوشی یا دستگاه کامپیوتر مال خودتان باشد و حق شوهرت هم ضایع نشود برای رفتن به تلگرام شرعا اجازه شوهر لازم نیست. لیکن اگر رفتن به تلگرام موجب بدگمانی و سوء ظن شوهر می شود و زندگی زناشویی شما آسیب ببیند، از رفتن به تلگرام بدون اجازه شوهر خودداری کنید. [5] ========= 🍃🌸 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: AiygMb8bX6Y. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9507280029. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 544747. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34545. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502273. ============= ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 ❌❗️ ❓ سوال: اگر مردی به همسر خود اتهام خیانت زده باشد و برای اثبات حرف خود (انسان) طبق گفته قرآن نداشته باشد ولی به گفته خود دارد (ولی هیچ چیز را به چشم ندیده) می تواند همسر خود را بزند، او را از خانه بیرون کرده یا دهد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 «این کار جایز نیست و اگر نتواند نزد اثبات کند، حدّ قذف (۸۰ ضربه شلاق) بر او جاری می شود.» ________ ✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم makarem.ir ➖➖➖➖➖ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam