eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
484 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🐶[نحوه ی آب کشیدن ظرفی که سگ لیسیده، چگونه است؟] 🐶 #خاکمال_آب_قلیل 🐶 #تطهیر_آب_کر_نجاست 🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 @ask_ahkam
🔹🔹🔹🔹🔹🔹 ❓سوال: ♻️ حکم لباسی 👕 که سگ 🐺به آن دهان زده، یا به دندان گرفته چیست؟ ❗️چگونه پاک میشود؟ آیا باید بیرون 🙁 انداخته شود؟ 🌀پاسخ: 👇 🔶 نیاز به دور انداختن لباس نیست، مثل سایر نجاسات است و با شستن باآب کر 💦 پاک می شود. ⚠️ آنکه می گویند باید خاکمال شود در مورد خاص ظرفی است که سگ دهان زده نه سایر موارد. ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
❌ نگهداری و‌فروش وسائل سگ ❌ _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_- ❓ سوال: 1⃣ آیا نگهداری سگ های خانگی یا زینتی از لحاظ شرعی حرام است؟ 2⃣ فروش لباس سگ و متعلقاتش چه حکمی دارد؟(تجهیزات نگهداری سگ خانگی) ◀️ پاسخ: ⬇️⬇️ 🍃🌸 امام خامنه ای: 1⃣ نگهداری سگ غیر از سگ و شکاری و نگهبان مذموم است و اگر این کار به باشد و باعث آنان گردد و یا باعث و اذیت گردد، حرام است. 2⃣ به طور کلی اینگونه امور اگر باعث ترویج محسوب می شود، جایز نیست. 🍃🌸 آیت الله مکارم: 1⃣ نگهداري سگ اگر به قصد استفاده و عقلايي مثل باشد اشکالي ندارد ولي و و نگهداري سگهاي و امثال آن جايز نيست. 2⃣ اگر فایده این وسایل منحصر در سگهای زینتی و باشد خرید و فروش آن اشکال دارد. 🍃🌸 آیت الله سیستانی: 1⃣ خرید و فروش سگ جایز نیست مگر ولی نگهداری آن اشکال ندارد اگر چه نجس است و نماز خواندن در خانه ای که سگ در آن نگهداری میشود مکروه شمرده شده است. 2⃣ به خودی خود اشکال ندارد. 🍃🌸 آیت الله شبیری زنجانی: 1⃣ نگه داشتن ۰_گله و و اشکال ندارد ولی بر اساس روایات متعدد نگهداری سگ در غیر این موارد، دارد و از جمله صفات زشت محسوب می شود. 2⃣ فی نفسه مانعی ندارد. 🍃🌸 آیت الله وحید: خريد و فروش سگِ غيرِ شكارى كه باطل است و بنابر احتياطِ واجب، حرام است. 1⃣ حرام نیست ولی مکروه است. 2⃣ حرام نیست. 🍃🌸 آیت الله فاضل: 1⃣ سگ است تمام بدن حتی ها و سگ نجس است، نگهداری سگ بدون ضرورت کراهت دارد. البته اگر برای نگهبانی یا برای شکار باشد، با رعایت و نجاست اشکال ندارد. 2⃣ چنانچه بر آن مترتب باشد اشکالی ندارد. _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_- ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🐩 🐩 1⃣ سگ و که در خشکى زندگى مىکنند حتّى و و و و آنها نجس است. 2⃣ دست زدن به سگ حرام نیست اگرچه سگ نجس است و در صورتی دست شخص نجس می شود که شرط سرایت نجاست، که وجود رطوبت در یکی از دو طرف است، موجود باشد.اما در صورتی که دو طرف باشند و نجاست‌ سرایت نخواهد کرد. بنا براین در صورتی لوازم و یا بدن شما نجس می شود که بدانید دست و بدن و لوازم شخص با رطوبت یا بدن سگ تماس داشته و نجاست از سگ سرایت کرده است. 3⃣ اگر تنها برای و بدون داشتن فایدة قابل اعتنایی باشد، این کار موجب قبول نشدن برخی عبادات می گردد. _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_- 🐶 🐩 🔷 کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
https://eitaa.com/ask_ahkam ♻️ ♻️ ♻️ سوال: اگر فرد از طریق برادرش بخواهد که من به صورت وکالتی را جاری کنم، آیا این ها و طلاق صورت گرفته، صحیح می باشد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🔆 امام خامنه ای: وکالت صحیح است و طلاق اگر بر طبق ضوابط شرعی اجرا شده است، صحیح می باشد. [1] 🔆 آیت الله سیستانی: اگر شما مطمئنيد كه او برادر را مامور به توكيل شما كرده وساير شرايط طلاق محقق بوده صحيح است. [2] 🔆 آیت الله فاضل: اگر دارید که شخص زندانی شما را برای طلاق همسرش وکیل گرفته و شما را با رعایت تمام شرایط در حضور دو شاهد عادل صحیح خوانده باشید طلاق صحیح است و علقه زوجیّت آنها باطل شده است. وکالت اول و دوم صحیح است، اگر مستقیما شما را وکیل گرفته باشد و پیام را توسط برادرش رسانده باشد، واسطه در وکالت نیست اما اگر برادرش را وکیل گرفته باشد و برادرش شما را وکیل گرفته باشد، وکالت اول و دوم می شود باید طوری صیغه طلاق را بخوانید که وکالت بر وکالت رعایت شود. اگر صیغه طلاق وکالتی را صحیح خوانده باشید صحیح است. اگر در واقع آن مرد زندانی چنین وکالتی نداده باشد و یقین به آن نباشد یا شرایط طلاق رعایت نشده باشد، طلاق باطل است. [3] :.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.: ✅ پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: jhzo2UxxPLc. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 679635. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9612629. ✳️ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🚹سوپر گروه پرسش و پاسخ احکام آقایان در ایتا (ورود خانمها ممنوع⛔️) : http://eitaa.com/joinchat/2162884619C9cc910862b 🚺درخواست عضویت در گروه خانمها : @zeynab_110
کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا میتوان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند ؟
▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam ⚠️❌ ❓ سوال: آیا معامله با افراد بهایی فقط حرام است یا باطل نیز می باشد؟ 🔴 پاسخ: 🔻🔻 ♦️ امام خامنه ای: از هر گونه با این فرقه ضاله و مضله باید اجتناب شود. گرچه معامله باطل نباشد. [1] ♦️ آیت الله مکارم: شک نيست که آنها افراد هستند و اساس ساختگي آنها از سوي دولت هاي و و جزء هستند. آنها هستند و هيچ گونه ، و همکاري با آنها جايز نيست. ولی اگر نمی دانسته اید و انجام داده اید، آنچه خریده اید برای شما اشکال ندارد. [2] —------------— ✔️ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 7ExCt2Hmur4. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9607160122. ======================= ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam 🔷 ❓‌آیا دست دادن به خواهرزن و نگاه به او جایز است؟ 🍃🌺 روایت: احمد بن ابی نصر بزنطی (که از اصحاب عالیقدر امام رضا -علیه السلام - است) می گوید ازحضرت امام رضا علیه السلام سؤال کردم آیا برای مرد جایز است که به موی خواهر زنش نگاه کند؟ 🍃🌺 فرمود: «خیر.» گفتم پس خواهر زن و بیگانه یکی است؟ 🍃🌺 فرمود «بله.» (وسائل جلد 3، صفحه 25) 🔷 پاسخ: 👇👇 ✅ خواهر زن با داماد نامحرم است و حکم سایر افراد نامحرم را دارد. خواهر زن به داماد نامحرم است ولی چون خواهر او را براى خود عقد کرده است(دائم یا موقت)، تا وقتى که آن زن در عقد اوست نمىتواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.[1] ✅ از آنجایی که خواهر زن به داماد نامحرم است، نگاه کردن جاهایی از بدن او که واجب است پوشانده شود، چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است.[2] ✅ نکته: در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطه خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست. ===================== 🍃🌸 پی نوشت: 👇 [1] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج2، ص 465، م 2390؛ بهجت، محمد تقی،جامع المسائل، ج 3، ص 454. [2] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج2، ص: 485، مسأله 2433. 🍃🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام 🍃🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam 🔷 به 🔷 💠 سوال: آیا وضو قبل از اذان به نیت نماز، صحیح است؟ نمازهایی که به این صورت خوانده شده چیست؟ 🔷 پاسخ: ⬇️ 🔷 امام خامنه ای: اگر وضو را به این نیت گرفته اید که وضو داشته باشید تا هنگام نماز با وضو باشید و بتوانید نماز بخوانید نمازهای گذشته محکوم به صحت است در غیر این صورت نمازهایی که با وضوی مذکور خوانده اید، باطل است. [1] 🔷 آیت الله مکارم: نسبت به گذشته اشکال ندارد ولی نسبت به آینده این کار را نکند. ضمنا در هر زماني مي تواند وضو را به نيت طهارت بگيرد و تا زماني که وضو دارد مي تواند با آن هر نمازي بخواند اما احتياط آن است که اگر به نيت نماز واجب وضو مي گيرد نزديک وقت نماز باشد (مثلا 10 الي 15 دقيقه قبل از اذان). [2] —------------— ⬅️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء:. 5CtTlhenXbc [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9605040100. :::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
☘🌷☘🌷☘🌷☘ ☘🌷 🌷☘ 🌺 از امیر مؤمنان(علیه السلام) نقل شده که فرمود: «همراه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به حضور رسول خدا شرفیاب شدیم، در حالی که او به شدت گریه می کرد. گفتم: پدر و مادرم به فدایت چه چیزی شما را گریان ساخته است؟ 🌺 فرمود : شبی که مرا به معراج بردند، زنانی از امتم را در عذابی سخت و وضعی بد دیدم که از شدت عذابشان گریستم. (به دليل طولاني بودن روايت ما در اينجا به سه مورد از عذاب اشاره مي كنيم.) 😱😭 پيامبر گرامي اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: زني را ديدم كه به موهاي خود آويخته شده بود و مغز سر او در اثر حرارت و گرمي آتش به جوش آمده بود . او زني بود كه موهاي خود را از نامحرم نمي پوشانيد . ... زني را ديدم كه گوشت بدن خودرا مي خورد و آتش از زير او شعله مي كشيد . او زني بود كه براي غير شوهر زينت مي كرد . ... زني را ديدم كه در تنوري از آتش به پاهاي خود آويخته شده بود ( و سر او آويزان بود ) او زني بود بدون اجازه شوهر از خانه بيرون مي رفت .» ✅ منبع: (شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا(ع)، ج2، ص 9-11) ==================== ❓ سوال: محدوده واجب پوشش کدام است؟ ✅ پاسخ: تمام به استثنای و ها تا و باید از پوشانده شود؛ به شرطی که دست و صورت و نداشته باشد و گرنه باید قسمت آرایش شده یا زینت دار را هم از نامحرم پوشاند. نکته 1⃣ رعایت محدوده واجب پوشش در مقابل نامحرم واجب است؛ چه نامحرم مسلمان باشد یا غیر مسلمان و چه در کشور اسلامی باشد یا کشور غیر اسلامی. نکته 2⃣ رعایت حجاب، بیش از محدوده واجب آن مستحب است، ولی در صورتی که پوشیده نبودن صورت و کف و روی دست ها موجب مفسده باشد[برای مثال: آرایش داشته باشد.] پوشاندن این مواضع نیز واجب است. —------------ ✅ پی نوشت :⬇️ »> برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391. ☘🌷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🌷☘ 🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam ☘🌷☘🌷☘🌷☘
خواندن دعاي الهي عظم البلاﺀ (با توجه به مخاطب قرار دادن غير خدا)
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam 🌀 ❓ سوال: نظر جنابعالی در مورد علوم غریبه و عمل به آن چیست؟ ⭕️ پاسخ: 👇👇 💮 امام خامنه ای: آنچه از این علوم در حال حاضر نزد مردم است، غالبا تا این حد که موجب یقین و اطمینان به کشف امور غیبی و خبردادن از آنها شوند، قابل اعتماد نیستند، ولی آموختن علومی مانند و به طور صحیح اشکال ندارد به شرطی که مفسده ای بر آنها مترتب نشود. [1] 💮 آیت الله مکارم: دستيابي به اين علوم به طور صحيح مشکل است، و چه بهتر که از صرف وقت در آن بپرهيزيد. [2] 💮 آیت الله شبیری زنجانی: برای حل ، دنبال چنین نروید. باید با پیدا کردن ریشه مشکلات، آنها را برطرف نمود. در مشکلاتی که واقعا از اختیار خارج است دعا و توسل و توکل داشته باشید. [3] 💮 آیت الله وحید: اعتبار ندارد. [4] 💮 آیت الله فاضل: استفاده از ستاره_شناسی در حد یک پیش بینی احتمالی و خبر دادن و عمل کرد احتیاطی بر طبق آن اشکال ندارد ولی خبر دادن از یک و اعتقاد به اینکه حتما آنچه از ستاره شناسی به دست می آید اتفاق می افتد، حرام می باشد. [5] _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_ ⭕️ پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: j1pUOK1Kwk. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508210002. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 35299. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502513. _-_-_-_-_-_-_-_-_-_ 💠 رسانه تخصصی فقه واحکام 💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam ♻️ ؛ یا ❓ سوال: منظور از وجوب نفقه زن، دادن غذای آماده به او است یا مواد اولیه نیز کفایت می کند؟ 💠 پاسخ: 👇👇 💮 امام خامنه ای: منظور از نفقه تأمين مسکن و لباس و غذای متعارف و متناسب با و هزینه درمان های متعارف می باشد و لازم نیست که غذای آماده باشد. [1] 💮 آیت الله مکارم: چنانچه هزینه های را مطابق معمول نیز بپردازد کفایت می کند. [2] 💮 آیت الله شبیری زنجانی: تفاوتی ندارد. [3] 💮 آیت الله وحید: باید غذای آماده دهد یا اینکه هزینه موادّ اوّلیّه را بپردازد و بعد هزینه آشپز و آشپزی را هم بدهد. [4] 💮 آیت الله فاضل: منظور از ، تنها غذایی آماده نمی باشد، بلکه منظور تامین و است، یعنی برای باید خانه برای زندگی کردن به مقدار متعارف آماده کند و اسباب و لوازم خانه و زندگی به مقدار متعارف تهیه شود و نیز مخارج او را از غذا و لباس تهیه کند و چون همیشه دادن غذای آماده برخلاف عرف و مشکل است و یا ممکن است برخلاف سلیقه زن باشد، لذا اگر مواد غذایی خریداری کند بدهد و یا پول برای تهیه مواد غذایی بدهد که خودش غذا درست کند، صحیح است بلکه بهتر است. [5] ===================== 💠 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: j1pUOK1Kwk. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508210002. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 35299. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502512. =============== 💠 رسانه تخصصى فقه واحكام 💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا میتوان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند ؟
▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam و ❓ سوال: اگر با مردی شده بعد متوجه شویم که ، و را قبول ندارد آیا خود به خود محرمیت باطل می شود و لازم است؟ اگر بین عده کرد تکلیف چیست؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ 🔴 امام خامنه ای: اگر متوجه شود که قبل از محرمیت خدا و پیامبر را قبول نداشته، عقد از اول باطل بوده است و اگر دخولی از جلو و یا پشت صورت گرفته باشد باید به شبهه (که همان عده طلاق است) نگهدارد. باید عقد مجدد خوانده شود. [1] 🔴 آیت الله مکارم: كه است اگر شود، يعنى يا صلى الله عليه و آله گردد، يا يكى از مانند واجب بودن نماز و روزه را انكار كند بطورى كه انكار كردن آن معنايش انكار خدا يا پيغمبر صلى الله عليه و آله باشد، ازدواج او باطل مىشود و زن باید فوراً و بدون طلاق از او جدا شود و يعنى عدّه زنى كه مرده است بگيرد و بعد مى تواند ازدواج كند و اگر زن باشد، يا هنوز نكرده باشند عده لازم نيست. در صورتی که در عده توبه کند مرد می تواند کند و مجدد نمی خواهد. [2] 🔴 آیت الله وحید: مرد مسلمان زاده هرچند يكى از و مسلمان باشند ، اگر مرتد شود زنش بر او حرام مى شود ، و زن بايد به مقدار عدّه وفات عدّه نگه دارد. مردى كه از پدر و مادر غير مسلمان به دنيا آمده و مسلمان شده، اگر بعد از ازدواج مرتد شود، چنانچه با زنش نزديكى نكرده، يا اين كه زن تمام نشده، يا يائسه باشد، عقد باطل مى گردد و عدّه ندارد و اگر بعد از نزديكى مرتد شود و زن او نُه سالش تمام شده و شصت سالش تمام نشده باشد، بايد آن زن به مقدار عدّه طلاق ـ پاکی از ـ عدّه نگه دارد و اگر تا تمام شدن عدّه مسلمان نشود عقد باطل است و اگر پيش از تمام شدن عدّه مسلمان شود، بقاى عقد محلّ اشكال است و بنابر احتياط واجب اگر بخواهد با او بماند دوباره زن را عقد نمايد و اگر بخواهد جدا شود طلاق بدهد. [3] —------------— ✅ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: p747IM9fPck. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9704180085. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. ================== ◀️ رسانه تخصصى فقه واحكام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 💠 ❓ سوال: آیا گفتن اقامه همزمان با وضو گرفتن، صحیح است؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ ✳️ امام خامنه ای: از شرائط اقامه، طهارت ازحدث است بنابراین در حال وضوء اقامه گفتن صحیح نیست. [1] ✳️ آیت الله سیستانی: خیر. [2] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: صحیح نیست. [3] ✳️ آیت الله وحید: مستحب است وضو داشه باشید بعد اقامه بگویید. [4] ✳️ آیت الله فاضل: گفتن همزمان با وضو گرفتن اشکال ندارد، لیکن اقامه ای که ۰_نماز_واجب_یومیه مستحب است، همزمان با شروع نماز خواندن است و مستحب است که بعد از وضوی کامل و رو به اقامه گفته شود و بعد از اقامه _الاحرام نماز گفته شود و نماز را شروع کند. [5] —------------— ⬅️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء:. 1ad5bca84105dae02d1d55f9fc3d4ff0 [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 495848. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30697. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 20490. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500939. _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
کسی که نمیداند تسبیحات اربعه را در رکعت سوم و چهارم نماز سه مرتبه گفته یا بیشتر و یا کمتر، چه حکمی دارد؟
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷❓ 🌷 🌺 پاسخ: 👇 🌺👈 بیرون گذاشتن موی سر (حتی به مقدار چند تار مو) از چادر یا روسری در انظار عمومی و دید نامحرم، حرام است. 🌷 در حرمت نگاه به موی زن فرقی بین تمام یا قسمتی از آن وجود ندارد و بر زنان مسلمان واجب است تمام موهای سر را از نامحرم بپوشانند و مواظب باشند از زنان غیر مسلمان و بی بند و بار پیروی نکنند. 👈 🌷ا گر کسی از صغیره مانند بدحجابی و رعایت نکردن ، نکند و تصمیم داشته باشد دوباره آن را کند، مرتکب گناه شده است؛ از این رو نباید تصور شود که بیرون گذاشتن چند تار مو یا آرایش و زینت در مقایل نامحرم گناهی است که خدای متعال آن را نادیده خواهد گرفت. 🌺 بدحجابی و هر گناهی که کوچک شمرده شود با ایمان و عمل صالح سازگار نیست و مداومت بر آن بدترین گناهان است، چنانچه حضرت امیرمؤمنان علی علیه اسلام فرمود: "بدترین گناهان آن است که صاحبش آن را کوچک شمارد." و نیز فرمود:‌ "از اصرار بر گناه بپرهیز که بزرگترین جرم هااست." ................................... ✅ منبع: 👇 بحار الانوار، ج 70، ص 364 – مستدرک الوسائل، ج 11، ص 368 برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 52. ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🍃🌺 عدم وارسی پاکی از حیض قبل از اذان صبح و صحت روزه 🍃🌺 🍃🌺 ❓ سوال: اگر خانمی وارسی نکرده و بعد از اذان صبح متوجه شود که قبل از اذان پاک بوده، تکلیف روزه اش چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🌺 امام خامنه ای: اگر اطمينان به ادامه حيض داشته، روزه اش صحیح است. [1] 🌺 آیت الله مکارم: زن حائض باید در اوقات نماز خود را کند. در مورد روزه نیز باید قبل از اذان صبح، وارسی کند. بنابراین اگر در بین روز بفهمد که قبل از اذان صبح، پاک بوده است: الف) اگر عمدا وارسی نکرده حکم بقاء بر حیض را دارد و روزه باطل است ولی کفاره ندارد. ب) اگر سهوا وارسی نکرده، چنانچه تا قبل از اذان ظهرمبطلی انجام نداده باید نیت روزه کند و صحیح است و الا باید قضا کند و کفاره ندارد. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: روزه صحیح است. [3] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: اگر شک دارد از ظاهر پاک شده یا خیر، روزه اش صحیح است و اگر از ظاهر پاک بوده و شک داشته از باطن هم پاک شده یا خیر باید وارسی می کرده و اگر در وارسی نکردن معذور نبوده، روزه اش را باید قضا کند. [4] 🌺 آیت الله وحید: اگر می دانسته باید وارسی کند و کوتاهی کرده، قضاء و کفاره بر او واجب است و بقیه ی روز باید امساک کند. [5] 🌺 آیت الله فاضل: در ماه رمضان اگر زن بعد از نماز صبح بفهمد که قبل از اذان از حیض پاک شده بعد از اذان صبح اگر کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد، باید حتما نیت روزه کند روزه اش صحیح است و کفاره ندارد . [6] 🍃🌺 —------------— ✅ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء:. 1ad5bca84105dae02d1d55f9fc3d4ff0 [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9503260228. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 495848. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30697. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 20490. :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 🌺 رسانه تخصصی فقه واحکام 🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
حکم تصرف در بیت المال چیست و راه جبران آن کدام است؟
در ❓ سوال: آیا زنی که شوهرش کرده است، می تواند طلاهایی را که از قبل داشته است در دوران عده نگهدارد یا باید آنها را دربیاورد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✳️ امام خامنه ای: به طور کلی زن باید در عدۀ وفات، از هر کاری كه براى محسوب شود، اجتناب کند، ولی همراه داشتن زیورهایی كه هميشه همراه داشته و برای تزیین برای شوهر نبوده است، اشکال ندارد. [1] ✳️ آیت الله مکارم: در صورتی که همراه داشتن طلا و جواهرات در عرف محل زینت محسوب شود باید از استعمال آنها در مدت عده وفات پرهیز نماید همچنین زن باید از پوشیدن لباسهای زینتی و کشیدن سرمه در چشم و کارهای دیگری که زینت حساب می شود خودداری کند. د. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: بايد خارج سازد. [3] ✳️ آیت الله وحید: باید در بیاورد. [4] ✳️ آیت الله فاضل: برای زنی که شوهرش مرده زینت کردن و پوشیدن لباس های زینتی حرام است، یعنی بعد از مرگ شوهر در زمان عده وفات، زینت کردن حرام است، اما طلا و که از قبل در دستش بوده زینت جدید حساب نمی شود و اشکال ندارد. [5] —------------— ✅ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 6b85IU4kymw. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9604130119. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 636632. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9610739. =============== ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
☘☘☘☘☘☘☘ ⭕️ نذر نماز اول وقت و اشتباه در محاسبه اذان ⭕️ ⭕️ ❓ سوال: اگر کرده باشیم که در صورت تأخیر یکساعته نماز از اول وقت، نماز قضا بخوانیم و حدود چند دقیقه در محاسبه وقت اذان اشتباه کرده باشیم و چند دقیقه از یکساعت مقرر دیرتر شود، تکلیفمان چیست؟ ❇️ پاسخ: 👇👇 ✳️ امام خامنه ای: چنانچه عهد را خوانده باشید، باید بر طبق آن عمل کنید. در فرض سؤال نماز صحیح است و کفاره ندارد. صیغه عهد شرعی چنین است: «عاهدت اللَه...» یا «علی عهد اللَه...» و یا ترجمه آن ها «عهد می کنم با خدا که...» یا «بر من است عهد خدا که...». [1] ✳️ آیت الله مکارم: در هر حال چنانچه یک ساعت از اول وقت نگذشته و نماز را بجا آورده اید، تخلف از عهد محسوب نشده و چیزی بر عهده شما نیست. [2] ✳️ آیت الله فاضل: اگر عهد شرعی کردید که اگر وقت نماز از یک ساعت گذشت و عمدا نماز را نخوانید باید هفده رکعت نماز قضا بخوانید. اگر وقت نماز را نمی دانستید و در محاسبه شروع اذان اشتباه کرده باشید و به این جهت تا یک ساعت بعد از اذان نماز را نخواندید، مخالفت با عهد حساب نمی شود و خواندن هفده رکعت نماز قضا برای تاخیر هر نماز تا یک ساعت بعد از اذان در این فرض واجب نیست و نمازهایی که خواندید اگر در وقتش خوانده شده باشد و وقت نماز قضا نشده باشد، صحیح است. [3] —------------— ✅ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1PWMgDfqIP4. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612040031. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613747. _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ⭕️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷 🔻 🔻 ❓سؤال: پوشيدن جوراب نازك در انظار عمومي چه حكمي دارد؟ 🌷 حضرت امیرمؤمنان علی علیه اسلام فرمود: پوشش ضخیم به تن کنید؛ زیرا هر کس پوشش او نازک باشد، دینش نیز رقیق و سست است. 🌷 منبع: ( وسائل الشیعه، ج 3، ص 357) 🌷 پاسخ: 👇 🔻 جوراب های نازک یا طرح داری که پوست پا در آن نمایان است، در برابر نامحرم جایز نیست. 🔻 پوشیدن جوراب های ای یا نازک که پوست در آن دیده می شود، در مقابل نامحرم حرام است. 🌷 منبع: وسائل الشیعه، ج 3، ص 357 ________________ 🔺 رسانه تخصصى فقه واحكام 🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam