💠 پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم ): ای اسماء! همین که زن به حد بلوغ رسید سزاوار نیست چیزی از بدن او دیده شود مگر این و این. آن گاه اشاره فرمود به چهره و قسمت مچ به پایین دست خودش. [1]
💠 سن بلوغ دختران و نشانه های آن💠
==============
❓سوال: سن بلوغ دختران چه زمانی است و نشانه های آن چیست؟
✅ پاسخ: سن بلوغ در دختران، تمام شدن «9 سال قمری» است. [2]
✳️ مشهور مراجع: نشانه بلوغ در دختران یکی از این سه مورد است:
1. روییدن موی درشت زیر شکم (بالای عورت)
2. خروج منی
3. تمام شدن 9 سال قمری
آیات عظام: سیستانی و وحید: نشانه بلوغ در دختران، تمام شدن 9 سال قمری است. [3]
🔴 نکته 1: تمام شدن نه سال قمری برابر هشت سال و هشت ماه و بیست و هفت روز شمسی.
🔴 نکته2 : هر یک از این نشانه های بلوغ به تنهایی، علامت رسیدن به حد تکلیف شرعی محسوب می شود.
=============
✔️پی نوشت:
[1]. سنن ابن داوود، ج 2، ص 383؛ به نقل از: مرتضی مطهری، مسئله حجاب، ص 150.
[2]. توضیح المسائل مراجع، مساله 2252؛ توضیح المسائل آیت الله مظاهری، م 1695؛ توضیح المسائل آیت الله هاشمی شاهرودی، م 226.
[3]. توضیح المسائل مراجع، مساله 2252؛ توضیح المسائل آیت الله مظاهری، م 2260؛ توضیح المسائل آیت الله هاشمی شاهرودی، م 444.
#احكام_بلوغ_دختران
➖➖➖➖➖➖
✅ كانال تخصصى فقه واحكام
https://eitaa.com/ask_ahkam
✅ @ask_ahkam
✳️ نماز با پنبه آغشته به خون پس از تزریق
✳️ #نماز__پنبه_آغشته
✳️ #خون_تزریق
=======================
❓ سوال: اگر پس از تزریق #آمپول و #سرم، خون کمتر از یک بند انگشت باشد ولی با پنبه الکلی آغشته شود، نماز خواندن با آن صحیح است؟
✅ پاسخ: 👇👇
✅ امام خامنه ای: خونی که کمتر از بند انگشت سبابه است اگر #رطوبتی به آن برسد در صورتيکه رطوبت با خون مخلوط و در آن مستهلک شود و مجموع آنها هم بيش از اندازهی مُجاز (بند انگشت) نشود، نماز با آن صحيح است، و در غير اين صورت نماز با آن بنابر احتياط واجب اشکال دارد. [1]
✅ آیت الله مکارم: نماز با آن صحیح نیست. [2]
✅آیت الله وحید: در فرضِ سؤال نماز با آن
صحیح نیست. [3]
✅ پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: neT05hmTkqU.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9703300096.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
========================
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸 #وضو پس از #عمل_جراحی_چشم
❓ سوال: تکلیف وضوی کسی که عمل جراحی چشم انجام داده است، در دوران #پانسمان یا مضر بودن #آب، چیست؟
🍃🌸 پاسخ: 👇👇
🌺 امام خامنه ای: باید به صورت #جبیره وضو بگیرید، یعنی هنگام شستن صورت برای وضو، دست تر روی باند بکشید. [1]
🌺 آیت الله مکارم: هرگاه روي آن بسته شده است و باز کردن آن ضرر و #مشقت زيادي ندارد و آب هم براي آن مضر نيست، بايد آن را باز کند و وضو يا #غسل کند. در غير اين صورت، اطراف آن را بشويد و بنابراحتياط مستحب، روي جبيره را نيز مسح کند و اگر جبيره، نجس است يا نمي شود روي آن دست تر بکشد، پارچه پاکي را بر آن ببندد و دست تر روي آن بکشد. هرگاه جبيره، تمام صورت يا تمام يکي از دستها را گرفته باشد بايد بنابراحتياط واجب هم وضو يا غسل جبيره اي بگيرد و هم تيمم کند. (پس از باز کردن پانسمان) کسی که مبتلا به درد چشم است و آب برای او ضرر دارد اگر بتواند اطراف چشم را بشوید باید وضو بگیرد و الا تیمم کند. [2]
🌺 آیت الله سیستانی: در هر دو حال #تيمم كافى است. [3]
🌺 آیت الله شبیری زنجانی: اگر بیرون چشم زخم دارد و بسته است، باید وضوی جبیره ای بگیرید. اگر داخل چشم عمل شده و وقتی چشم را می بندید، زخمی وجود ندارد، سه حالت دارد:
🔻 1. اگر آب ضرر دارد، باید تیمم نمایید؛
🔻 2. اگر آب ضرر ندارد در صورتی که مانعی بر پیشانی باشد و قابل رفع نباشد، باید وضو بگیرید و بنابر احتیاط مثل جبیره روی مانع دست بگشید؛
🔻 3. اگر مانع فقط ابرو را گرفته است، بنا بر احتیاط تیمم کنید و وضو بگیرید و دست بر مانع بکشید. [4]
🌺 آیت الله فاضل: اگر برای مدتی چشم شما بسته باشد باید وضوی جبیره ای بگیرید و تیمم لازم نیست. تا زمانی که آب ضرر دارد هرچند باند را بردارید، وضوی جبیره ای بگیرید یعنی در وقت شستن صورت چیزی روی چشم ها بگذارید که آب به چشم شما نرسد اول دست را خیس کنید، از بالای پیشانی تا بالای چشم به نیت وضو بشویید طوری که آب کمی زیر دستها جاری شود و به چشم هم نرسد و بعد روی پارچه یا باندی که روی چشم می گذارید به نیت وضو دست تر بکشید و سپس از باند به پایین، صورت را به نیت وضو بشویید و به وضو ادامه دهید صحیح است. [5]
==================
🍃 پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: HZZeGrVkdA.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9610120049.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 691372.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 48948.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613152.
=============
🍃🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام
🍃🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam
▶️ @ask_ahkam
💠 احتلام و جنابت تا بعد از اذان صبح و صحت روزه 💠
❓ سوال: اگر فردی بعد از اذان صبح از خواب بیدار شده و متوجه جنابت خود شود، در صورتی که غسل نموده و نیت روزه کند آیا روزه اش – در ماه رمضان و غیر آن - صحیح است؟
⭕️ پاسخ: ⬇️⬇️
🌺 امام خامنه ای: در #ماه_رمضان اگر از #شب قصد داشت فردایش #روزه بگیرد و تا صبح از این قصد بر نگشته باشد، در فرض سؤال غسل کند و روزهاش صحیح است و اما كسی كه می خواهد قضای روزه رمضان را بگيرد، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند، اگر چه از روی عمد نباشد، روزه او باطل است. ولی انجام روزه مستحبی مانعی ندارد. [1]
🌺 آیت الله سیستانی: روزه صحيح است مطلقا. [2]
🌺 آیت الله فاضل: اگر ماه رمضان باشد و قبل از اذان صبح جنب شود و تا بعد از اذان صبح نفهمد که جنب شده و بعد از اذان صبح بفهمد که جنب شده روزه اش صحیح است و برای نماز و روزه های روزهای بعدی باید غسل جنابت کند. اگر روزه قضای ماه رمضان را بگیرد و بعد از اذان صبح بفهمد که قبل از اذان صبح جنب شده بوده و غسل نکرده روزه باطل است. كسى كه مى خواهد قضاى روزه رمضان را بگيرد اگر بعد از اذان صبح بيدار شود، و ببيند محتلم شده، و بداند پيش از اذان محتلم شده است چنانچه وقت قضاى روزه تنگ است مثلاً پنج روز روزه قضاى رمضان دارد و پنج روز هم به رمضان مانده است، احتياط واجب آن است كه هم آنروز را روزه بگيرد هم عوض آنرا بعد از رمضان، و اگر وقت قضاى روزه تنگ نيست بايد روز ديگرى روزه بگيرد. اگر با صیغه شرعی نذر کرده باشد که روز معینی را روزه بگیرد یا به یکی از نام های خداوند قسم خورده باشد و روز آن معین باشد روزه اش صحیح است. و اگر روزه به واسطه نذر و قسم واجب شده باشد و روز آن را معین نکرده باشد، اگر قبل از اذان صبح جنب شود و غسل نکند و بعد از اذان صبح بفهمد که جنب شده روزه اش باطل است باید روز دیگری را روزه بگیرد. [3]
◀️ #ماه_رمضان
◀️ #احتلام_جنب
-------------------------------
◀️ پی نوشت: ⬇️⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: jhzo2UxxPLc.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 679635.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9612630.
---------------------------------------
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 @ask_ahkam
🔷 پرداخت کفاره به جای قضای روزه های پدر
🔷 #پرداخت_کفاره_به_جای
🔷 #قضای_روزه_پدر
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
❓ سوال: آیا #پسر_بزرگ می تواند بابت هر روز روزه قضا پدر که بر او واجب شده، #کفاره بدهد و دیگر خودش یا اجیر قضای روزه ها را نگیرد؟
✅ پاسخ: ⬇️⬇️
🌺 امام خامنه ای: پرداخت کفاره جایگزین انجام روزۀ قضای پدر نمی شود. [1]
🌺 آیت الله مکارم: در فرض سوال پرداخت کفاره از روزه قضای میت کفایت نمی کند. بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هايي که والدين بر اثر عذر شرعي ترک کرده و توانايي بر قضا داشته ولي موفق بر قضاي آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غير آن وظيفه ندارد. مگر اينکه وصيتي کرده باشند که مطابق آن بايد عمل کرد. هر چند در صورت امکان شايسته است ساير #فرزندان نسبت به آنچه بر آنها واجب نيست نيز اقدام کنند. [2]
🌺 آیت الله شبیری زنجانی: پسر بزرگ باید قضای روزه پدر را بجا آورد و احتیاط مستحب هست که علاوه بر قضا یک مد طعام-که مقدار آن حدود900 گرم است که باید به مسکین باید داده شود- هم از اموال میت بدهند. [3]
🌺 آیت الله وحید: خیر این مطلب صحیح نیست و روزه بر او واجب است و جایگزینی ندارد. [4]
🌺 آیت الله فاضل: دادن یک مد طعام به فقیر از قضای روزه مرده یا زنده کفایت نمی کند کسی که پسر بزرگ است و می داند #پدر مرحومش روزه قضا داشته باید قضای روزه هایش را بگیرید یا برای آن #اجیر بگیرد.. اگر #میت برای نماز و روزه وصیت کرده باشد از #ثلث_مالش می تواند کسی را اجیر کند که روزه را بگیرد اگر وصیت نکرده باشد حق استفاده از اصل مال میت را بدون اجازه #ورثه ندارند و پسر بزرگ باید از اموال خود اجیر بگیرد. [5]
....................................
🔷 پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: ZQhRqPQGOs.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9603270230.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 42620.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 961048
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🌺 پاکی از حیض قبل از نیمه شب و نماز مغرب و عشاء
🌺 #پاکی_از_حیض
🌺 #قبل_از_نیمه_شب
🌺 #نماز_مغرب_عشاء
=====================
❓ سوال: زنی که بعد از نیمه شب شرعی از حیض پاک شود، آیا فقط نماز عشاء را باید بخواند یا نماز مغرب نیز واجب است؟ آیا می تواند برای #نماز_صبح غسل کرده و قضای نماز عشاء را نیز بخواند؟
✅ پاسخ: 👇👇
🌺 امام خامنه ای: بنابر احتیاط واجب هر دو نماز را بقصد مافى الذمّة قبل از طلوع صبح بخواند. [1]
🌺 آیت الله مکارم: در صورتی که قبل از اذان صبح پاک شده است، احتیاط آن است که غسل کند و نماز مغرب و عشاء را به قصد ما فی الذمه بجا آورد. [2]
🌺 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سؤال باید نماز مغرب و عشا را قبل از طلوع فجر بخواند و واجب است- ولو با تهیه مقدمات- کاری کند که اطمینان کند برای نماز بیدار میشود. [3]
================
✅ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: Dypa3scYc50.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510160036.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 37253.
====================
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
🌺 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌷🌸🌹🌸🌷🍃
✳️آیا زیر چانه نیز باید از نامحرم پوشیده شود؟
🔰پاسخ:
🌀همه مراجع (غیر از آیات عظام امام و صافی): زیر چانه باید در برابر نامحرم پوشیده شود
💠امام ره و آیت الله صافی: بنابر احتیاط واجب حتی مقداری از زیر چانه را که بعد از بستن روسری دیده می شود بپوشاند.
#احکام_پوشش_چانه
—------------
رساله مصور – احکام پوشش بانوان – ص ۵۰
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
https://eitaa.com/ask_ahkam
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
✳️ بازی با آلات قمار (مانند پاسور و غیر آن) از طریق کامپیوتر چه حکمی دارد؟
➖➖➖➖➖
💠امام خمینی ره:
اگر در سرگرمی مذکور طرف مقابلی وجود ندارد، عنوان و حکم قمار و ابزار قمار منتفی است و با فرض عدم مفسده، عنوان ثانوی نیز ندارد و از این حیث هم بلا اشکال است. و در صورت صدق عرفی قمار، فرقی بین بازی با رقیب حقیقی و مجازی نیست.
➖➖➖➖➖
💠مقام معظم رهبری:
اگر بازی بین دو نفر باشد، حکم بازی با آلات قمار را دارد و اگر به تنهایی بازی میکند، در صورتی که مفسدهای بر آن مترتب نباشد، اشکال ندارد.
➖➖➖➖➖
💠 آیت الله مکارم:
بازی پاسور با کامپیوتر که یک طرف خود شخص و طرف دیگر کامپیوتر است، اشکالی ندارد.
➖➖➖➖➖
💠 آیت الله سیستانی:
بازی وسائل قمار با کامپیوتر و بدون شرطبندی، چنانچه در مقابل، طرف دیگری هست که با او بازی میکند، حکم بازی با خود آن وسائل را دارد و اگر طرف مقابل، خود دستگاه است، بنابر احتیاط لازم جایز نیست.
➖➖➖➖➖
💠 آیت الله بهجت:
در بازیهای حرام فرقی بین بازی کردن آن با کامپیوتر یا خود آلت قمار، فی الجمله وجود ندارد.
➖➖➖➖➖
📕 منابع:
سایت imam-khomeini.ir؛ سایت رهبری leader.ir، بخش اجوبه الإستفتائات، قسمت شطرنج و آلات قمار، س 1125؛ استفتائات، رهبری، تهران، انتشارات انقلاب اسلامی، س 1394، ص 242، س 1125؛ استفتائات، مکارم، قم، انتشارات امام علی بن ابیطالب، س 1393، ج 4، ص 148، س 420؛ توضیح المسائل جامع، سیستانی، ج 1، ص 636، م 2262؛ ایت Sistani.org، بخش سؤالها و جوابها، قسمت قمار؛ استفتائات، بهجت، قم، انتشاراتی دفتر آیت الله بهجت، سال 1386، ج 4، ص 554، م 6444.
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام
https://eitaa.com/ask_ahkam