eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
489 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ #مضاربه 🔶 #احکام_مضاربه ⬆️⬆️ ▶️ @ask_ahkam
🚹سوپر گروه پرسش و پاسخ احکام آقایان در ایتا (ورود خانمها ممنوع⛔️) : http://eitaa.com/joinchat/2162884619C9cc910862b 🚺درخواست عضویت در گروه خانمها : @pasokhgo_banovan
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 کیفیت بیان و تحقق 🍃🌸 سؤال: اگر گفته شود «اگر فلان كار انجام شد نذر مي كنم در راه خدا و براي رضاي او فلان عمل را انجام دهم» آیا صيغه نذر خوانده شده است؟ 🌺 پاسخ: ⬇️ 🌺 امام خامنه اى : آنچه در سؤال ذکر شده نذر شرعی محسوب نمی شود. [1] 🌺 آیت الله مکارم: نذر در صورتي صحيح است که براي آن صيغه خوانده شود، خواه به عربي باشد يا زبانهاي ديگر، بنابراين اگر بگويد چنانچه فلان حاجت من روا شود براي خدا بر من است که فلان مقدار مال را به فقير بدهم، نذر او صحيح است، بلکه اگر بگويد نذر ميکنم براي خدا اگر فلان حاجت من رواشود فلان کار خير را انجام دهم، کافي است. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: در نذر بايد صيغه خوانده شود و لازم نيست آن را به بخواند، پس اگر بگويد چنانچه مريض من خوب شود "براى خدا بر من است كه ده تومان به فقير بدهم" نذر او صحيح است و اگر بگويد براى خدا نذر كردم چنين كنم، ـ بنابر احتياط واجب ـ بايد عمل كند، ولى اگر نام خدا را نبرد و فقط بگويد نذر كردم، يا نام يكى از اولياى خدا را ببرد نذر صحيح نيست و نذر اگر صحيح بود و مكلف به نذر خود عمداً عمل نكرد گناه كرده است و بايد كفاره بدهد و كفاره وفا نكردن به نذر مانند كفاره مخالفت قسَم است. [3] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: این لفظ صیفه شرعی نذر نیست ولی بنابر احتیاط مستحب به آن عمل شود. [4] 🌺 آیت الله فاضل: اگر بگوید در راه خدا و یا بگوید برای رضای خدا این عمل را انجام می دهم صیغه شرعی نذر محقق نمی شود و صیغه شرعی نذر این جمله است که بگوید: «برای خدا برمن است » که فلان کار را انجام بدهم. اگر عین همین جمله «برای خدا برمن است» را نگوید نذر شرعی محقق نمی شود. [5] —------------— ◀️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 590234. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9407200210. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، شماره استفتا: 400561. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 22662. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402998 __________________________ ◀️ رسانه تخصصى فقه واحكام 🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
پوشیدن کفش و روسری رنگی
🍃🔷 استفاده زن از اینترنت به هزینه شخصی و ممانعت شوهر 🔷 🔷 🍃❓ اگر زن با هزینه خود در فضای مجازی اینترنت حضور داشته و با کسی رابطه نداشته باشد،‌ آیا شوهر می تواند او را منع کند؟ اگر این ناراحتی باعث تاثیر در مسائل زناشویی بشود چطور؟ 🍃🌸 پاسخ: 👇👇 🔷 امام خامنه ای: در فرض سوال اطاعت از شوهر در مورد مذکور واجب نیست ولی بهتر است در این گونه موارد با هم را حل نمایید. [1] 🔷 آیت الله مکارم: از انجام اعمالی که موجب اختلاف و کدورت است، جدا اجتناب نمایید و سعی کنید با و محبت در مورد اختلافات خویش به تفاهم برسید. [2] 🔷 آیت الله سیستانی: زن و مرد نامحرم از راه نوشتار یا گفتار جایز نیست مگر همان مقدار که براى رفع نیاز به طور مستقیم جایز است. و سزاوار نیست زن طورى رفتار کند که و شبهه شوهر را برانگیزد و همچنین فرزندان نسبت به پدر بلکه در بعضى از موارد حرام است مانند این که رفتار زن طورى باشد که با رعایت حقوق مرد منافى باشد یا رفتار موجب پدر از جهت شفقت بر فرزند باشد. و اگر رفع مشکل متوقف بر اطلاع شوهر یا پدر از محتواى نامه ها یا مکالمات باشد در صورتى که محذورى در آن نباشد جایز است. باید توجه داشت که شوهر و پدر در مقابل و فرزند مسؤولیت شرعى دارند خداوند مى فرماید (یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم واهلیکم نارا وقودها الناس والحجارة علیها ملائکة غلاظ شداد لا یعصون الله ما امرهم ویفعلون ما یؤمرون) ((ای مؤمنان خود و خانواده خود را از آتشى که سوخت آن انسانها و سنگها است و بر آن ملائکه اى موکل اند که سختگیر و نیرومندند و هرگز دستور الهى را مخالفت نمى کنند ، حفظ کنید)) و آن چه از آنها خواسته شده است انجام مى دهند و زن و فرزند باید شوهر و را در انجام این وظیفه کمک کنند و اگر نکنند بر آنها است که به وظیفه امر به معروف و نهى از منکر طبق ضوابط آن عمل نمایند. [3] 🔷 آیت الله شبیری زنجانی: اگر گوشی موبایل و مانند آن مال شوهر باشد و راضی به تصرف در آن نباشد جایز نیست بلکه اگر از استفاده نکردن اذیت نمی شوید نباید به شکلی که موجب اذیت شوهرتان می شود استفاده کنید. در غیر این صورت بهتر است زندگی را با چنین اموری که ضرورتی ندارد مکدّر نکنید. [4] 🔷 آیت الله فاضل: اگر هزینه اینترنت را خودتان بدهید و گوشی یا دستگاه کامپیوتر مال خودتان باشد و حق شوهرت هم ضایع نشود برای رفتن به تلگرام شرعا اجازه شوهر لازم نیست. لیکن اگر رفتن به تلگرام موجب بدگمانی و سوء ظن شوهر می شود و زندگی زناشویی شما آسیب ببیند، از رفتن به تلگرام بدون اجازه شوهر خودداری کنید. [5] ========= 🍃🌸 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: AiygMb8bX6Y. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9507280029. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 544747. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34545. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502273. ============= ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 ❌❗️ ❓ سوال: اگر مردی به همسر خود اتهام خیانت زده باشد و برای اثبات حرف خود (انسان) طبق گفته قرآن نداشته باشد ولی به گفته خود دارد (ولی هیچ چیز را به چشم ندیده) می تواند همسر خود را بزند، او را از خانه بیرون کرده یا دهد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 «این کار جایز نیست و اگر نتواند نزد اثبات کند، حدّ قذف (۸۰ ضربه شلاق) بر او جاری می شود.» ________ ✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم makarem.ir ➖➖➖➖➖ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍂🌼🍁🌼🍄 🍂🌼🍁🍄 🍂🌼🍄 🍂🍄 🍄 ✴️ ❓ سوال: آيا زن مى تواند زيورآلاتى را كه شوهر برايش خريده، بدون اجازه او بفروشد؟ 🔴 پاسخ: 👇👇 🔆 آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى و فاضل: اگر آن را به زن تمليك كرده و يا است، مى تواند او بفروشد؛ ولى اگر به عنوان تأمين باشد،حق ندارد.[1] 🔆 آيات عظام تبريزى و سيستانى: اگر شوهر آن را به زن تمليك كرده و يا بخشيده و يا به عنوان نفقه برايش تهيه كرده است، مى تواند بدون اجازه او بفروشد.[2] 🔆 آيه اللّه  وحيد: اگر شوهر آن را به زن تمليك كرده و يا بخشيده است، مى تواند بدون اجازه او بفروشد. اما اگر به عنوان تأمين نفقه باشد، بنابر احتياط واجب، حق ندارد.[3] 〰〰〰〰〰〰〰〰 ⬅️ 👇 منع 👇 [1]. امام، تحريرالوسيلة، ج 2، النفقات، م 15 ؛ خامنه اى، استفتاء، س 353 ؛ صافى، هدايه العباد، ج 2، النفعات، م 15؛ فاضل، تفصيل الشريعة، النكاح، النفقات، م 15 و دفتر: بهجت. [2]. سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 425 ؛ تبريزى، منهاج الصالحين، ج 2، م 1408. [3]. منهاج الصالحين، ج 3، م 1408. 〰〰〰〰〰〰〰〰 *⃣ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🍂🌺🍁🍃🍂🌺🍁🍃🍂🌺 🍃🌺 امام حسن عسکری (علیه السلام): «جُعِلتِ الخَبائِثُ فی بَیت وَ جُعِل مِفتاحُهُ الکَذِبَ» «تمام پلیدی ها در خانه ای قرار داده شده و کلید آن دروغگویی است.» ✳️ منبع : 👈 بحارالانوار، ج78، ص377 ❌ #دروغ_دروغگو 🍃🍂🌺🍁🍃🍂🌺🍁🍃🍂🌺
🌿🔻🌿🔻🔻 🌿🔻🌿🔻 🌿🔻🔻 🌿🔻 🌿🔻 🌿❓ اگر كسي بر اثر حواس پرتي به جاي دو سجده، سه سجده بجا آورد آیا سجده سهو لازم است؟ ✅ پاسخ: 🔻🔻 ✳️ امام خامنه ای: در فرض سؤال نماز صحیح است و سجده سهو هم واجب نیست. [1] ✳️ آیت الله مکارم: در صورتي كه عمدا نباشد، موجب بطلان نمي شود ولي احتیاطا سجده سهو بجا آورد. [2] ✳️ آیت الله وحید: بعد از نماز دو سجده ی سهو ، بنابر إحتیاطِ واجب انجام دهد. [3] 🌿🔻 〰➖〰➖〰➖ ☑️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: c9aMpOVog8. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9704250082. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. 〰➖〰➖〰➖〰➖ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔻🌿🔻🌿🔻 🔻🌿🔻 🔻🔻 🔻 🌿🔻 ⁉️ پدر از مصرف آب زیاد و وضوی فرزند وسواسی 🌿❓ اگر پدر به پسر بگوید در خانه من اگر با وسواس آب را اسراف بکنی من راضی نیستم و پسر علیرغم تلاش نتواند مثل افراد عادی عمل نماید، حکم مصرف آب در خانه پدر چیست؟ ✅ پاسخ: 🔻🔻 ✳️ امام خامنه ای: اگر این است که در صورت توجه به وسواس نسبت به اصل استفاده از آب رضایت ندارد باطل است و اگر فقط نسبت به آبی که اضافه مصرف می شود رضایت ندارد غسل صحیح است، اما در هر دو صورت ضمان دارد و باید طلب حلالیت شود. ضمنا، هم توجه به است و هم ایذاء پدر گناه کبیره است و باید از هر دو اجتناب شود. [1] ✳️ آیت الله مکارم: اگر پدر با قصد جدی بگوید و فرزند اسراف کند، غسل اشکال دارد. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: اگر آب ضرری ندارد وظیفه ی شما وضو و غسل است . [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر بتوانید به وسواس خود اعتنا نکنید لازم است که بی اعتنا باشید وگرنه باید تیمم کنید. اگر نمی توانید جای دیگر غسل یا وضو بگیرید، باید کنید و اگر وضو یا غسل با این شرائط انجام دهید باطل است و اگر می‌توانید جای دیگر غسل یا وضو بگیرید، بنابر احتیاط باطل است. [4] ✳️ آیت الله وحید: در فرضِ سؤال غسلش صحیح نیست. [5] ✳️ آیت الله فاضل: با گرفتن پول بعد از قرارداد نماز و روزه اجاری، مالک پول می شود و حق تصرف در آن را دارد، لیکن بابت نماز و روزه مدیون است و تا زمانی که آن ها را انجام نداده، می ماند. [6] ‼️ ➖〰➖〰➖〰➖ 📝 پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 8TmcDerdNME. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9705190058. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 768409. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 56881. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9403236. ➖〰➖〰➖〰➖〰➖ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
❓سوال : آیا لازم است رابطه نامشروع یک زن شوهر دار را، به شوهرش اطلاع داد ؟🔞 📝آیت الله خامنه ای:‌ اگر در جلو گيري از حرام تأثيري داشته باشد بايد از باب نهي از منکر اطلاع دهيد. و صرف آنچه که به عنوان دردسر مطرح مي شود مانع از اين نمي تواند باشد. [1] 📝 آیت الله مکارم شیرازی: از بازگو کردن آن نزد دیگران خوداری کنید ولازم است با زبان خوش توأم با ادب و احترام او را ارشاد کرد. در صورت ضرورت ایشان را تهدید لفظی نمائید (مثلا بگوئید به والدین و یا به شوهرت اطلاع می دهم و...) [2] 📝 آیت الله شبیری زنجانی: اگر برای جلوگیری از منکر و گناه راه دیگری نباشد و برای شما حرجی نباشد باید به وی بگویید مگر اینکه موجب مفسده بزرگتری باشد. [3] 📝 آیت الله وحید: اگر برای زن ،خطر جانی ندارد باید اطلاع دهید. [4] 📝 آیت الله فاضل لنکرانی: در صورت امکان اول با روش خوب، خود زن را از گناه و ارتباط نامشروع منع کنید و اگر اثر نکرد در صورتی که صد در صد یقین دارید و می توانید برای شوهرش اثبات کنید، از باب اجرای مراتب امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از فساد اجتماعی، لازم است شوهر او را در جریان بگذارید، اما اگر نمی توانید اثبات کنید نباید چیزی به شوهرش بگوئید. [5] 📝 آیت سیستانی: واجب نيست مگر اين كه نتواند مانع ادامه منكر شود كه در اين صورت اگر خطر قتل نباشد بايد بگويد. [6] ➖➖➖➖➖➖ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 502537. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9310120027. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 10795. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل، شماره سوال: 9302897. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، شماره سوال: 280994. ➖➖➖➖➖➖ ☑️کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam