🌳تیمم بدل از غسل🌳
پرسش . اگر زن #حائض از #غسل #حیض و #وضو عاجز شود، تکلیفش چیست؟
همه مراجع (به جز سیستانى، مکارم و نورى): باید دو تیمم به جا آورد: یکى بدل از #غسل_حیض و دیگرى بدل از وضو.[۱]
آیات عظام سیستانى، مکارم و نورى: تیمم بدل از غسل کفایت مى کند و لازم نیست تیمم بدل از وضو نیز به جا آورد؛ هر چند انجام آن احتیاط مستحب است.[۲]
📚منابع:
[۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۷۲۳ و وحید، توضیح المسائل، م ۷۳۱٫
[۲]. توضیح المسائل مراجع، م ۷۲۳٫
🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 askbanoo.ir/?p=774
🌺 حکم حیض شدن قبل از اذان مغرب در ماه رمضان 🌺
پرسش کاربر در گروه:
اگر اذان مغرب ساعت ۸ باشد، و زن ساعت ۷ حیض شود، آیا روزه ی آن روز صحیح است؟
پاسخ:
روزه ی زن باطل است و باید قضایش را به جا آورد.
توضیحات بیشتر👇
از نظر همه مراجع عظام اگر زن قبل از غروب آفتاب حیض شود، روزه اش باطل است.[1]
اما نظر مراجع عظام در مورد روزه زن زمانی که بعد از غروب آفتاب و قبل از اذان مغرب حیض شود، به شرح زیر است:
آیات عظام: مکارم شیرازی، بهجت: اگر بعد از غروب آفتاب حیض شود، روزه اش صحیح است.
آیات عظام: امام خمینی، اراکى، گلپایگانى، خامنهای، فاضل، صافى، شبیری، نوری، سبحانی، سیستانی، وحید خراسانی: اگر چند دقیقه قبل از اذان مغرب حیض شود، روزه اش باطل است و فرقی بین حیض شدن زن قبل از غروب آفتاب و بعد از غروب آفتاب نمی باشد.
📚منابع:
۱. امام: تحریر الوسیله، کتاب صوم، القول فی شرایط صحه الصوم،م۱. رهبری: اعجوبه الاستفتائات، س ٨٢٤. سيستانی، نوری ، مکارم، فاضل: عروه الوثقی،کتاب صوم،فصل فی شرایط صحه الصوم. زنجانی: توضیح المسائل، م ۱۶۴۹.
۲.امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنیهاشمی خمینی، سید محمد حسین، ج۱، ص ۴۰۷.
💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺#حكم_فرو_بردن_اخلاط_سر_و_سینه_در_هنگام_روزه_داری🌺
پرسش کاربر در گروه:
سلام .
آیا هنگام روزه می توان خلط درگلو یا دهان راقورت داد؟
پاسخ:
سلام علیکم .
اگر خلط وارد فضای دهان نشود، قورت دادن آن اشکالی ندارد ولی اگر وارد فضای دهان شد، قورت ندهید.
نظر مراجع عظام در مورد فرو بردن اخلاط سر سینه برای روزه دار:👇
از نظر همه مراجع عظام اخلاط سر و سینه اگر به فضای دهان نرسد، فرو بردن آن اشکالی ندارد و برای روزه اشکالی ایجاد نمی کند.
اما اگر اخلاط سر و سینه به فضای دهان برسد، نظر مراجع عظام به شرح زیر است:
آیات عظام: سیستانی، زنجانی: فرو بردن آن اشکالی ندارد و روزه را باطل نمی کند.
آیت الله اراکی: نباید آن را فرو ببریید و اگر فرو ببریید روزه باطل است.
بقیه مراجع عظام: بنابر احتیاط واجب فرو نبرید.
📚منابع:
توضیح المسائل ۱۶ مرجع، ج ۱، م ۱۵۸۰. رهبری: اجوبه استفتائات، س ۷۹۹.
💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌻 #تغییر_عادت_ماهانه زن🌻
پرسش . در چه صورت عادت ماهانه زن به هم مى خورد؟
همه مراجع: اگر دو ماه پشت سر هم بر خلاف عادت ماهانه خود خونى ببیند که در عدد یا وقت یا هر دو یکى باشد، عادت قبلى به هم مى خورد و به عادت جدید تغییر پیدا مى کند.[۱]
تبصره . اگر یک ماه بر خلاف عادت پیشین خود خون ببیند، عادت او تغییر نمى کند.
[۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۵۰۱ و بهجت، استفتاءات، ج ۱، س ۹۳۲ و دفتر: خامنه اى.
🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 askbanoo.ir/?p=755
🌹حیض و بلوغ 🌹
پرسش . اگر دختر پیش از #بلوغ، خونى با نشانه هاى #حیض ببیند، آیا حیض محسوب مى شود؟
همه مراجع: خیر، خون حیض محسوب نمى شود؛ هر چند نشانه هاى حیض را نیز داشته باشد.[۱]
تبصره ۱ . حکم این خون که آیا مى تواند استحاضه باشد، در بخش «استحاضه» بیان شده است.
تبصره ۲ . اگر هیچ یک از نشانه هاى بلوغ در دختر پیدا نشود، خونى که پیش از بلوغ مى بیند، حیض نیست؛ ولى اگر یکى از نشانه هاى بلوغ در او پدیدار گردد، خون یاد شده چنانچه صفات حیض را داشته باشد، حیض محسوب مى شود.
[۱]. العروه الوثقى، ج ۱، فصل فى الحیض.
🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 askbanoo.ir/?p=754
🌹#حکم_رقص_زن_برای_محارم🌹
پرسش کاربر در گروه:
آیا زن جایز است در برابر مردانی که محرم او هستند مانند پدر یا برادر خود برقصد؟
پاسخ:
نظر مراجع عظام در مورد اینکه زن می تواند در مقابل مردانی که به آن ها محرم است، برقصد متفاوت است.
از نظر برخی رقص زن در مقابل مردان حرام است و فرقی بین مردان محرم و نامحرم نیست.
اما برخی گفته اند رقص زن در برابر مردان محرم اگر موجب فساد یا تحریک شهوت نشود، اشکالی ندارد.
نظر مراجع عظام در مورد رقص زنان برای محرمشان:👇
آیات عظام: خامنه اى، امام خمینى: اگر باعث تحریک شهوت یا ارتکاب گناه و یا ترتب مفسده شود، حرام است و در غیر این صورت اشکال ندارد.[۴]
آیات عظام: فاضل، نورى، وحید، بهجت، سیستانى: بنابر احتیاط واجب زن نمى تواند براى محارم خود برقصد.[۲]
آیات عظام: تبریزى، صافى، مکارم: رقص زن براى مردان حرام است، خواه محرم باشند یا نامحرم. [۳]
📚منابع:
۱. آیه الله خامنه اى، اجوبه استفتائات، س ۱۱۶۸. دفتر: امام خمینى.
۲. آیه الله فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۷۳۶ آیه الله نورى، استفتاءات، ج ۲ س ۵۷۴ دفتر: آیات عظام وحید، سیستان، بهجت.
۳ . آیه الله مکارم، استفتاءات، ج ۲، س ۵۳۴ آیه الله صافى، جامع الاحکام، ج ۲، س ۱۵۸۰ آیه الله تبریزى، استفتاءات، س. ۱۰۶۷.
💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
😴 #تکلیف_اعمال_جاهل_به_احکام حیض و جنابت 😴
پرسش:
سلام علیکم خانمی قبلاً در روستا بوده و وقتی حایض شده مادرش به او نگفته که باید غسل کند و بدون غسل نماز خواندهاست. وقتی که ازدواج کرده نمیدانسته که جنب قبل از اذان صبح ماه رمضان باید غسل کند و بدون غسل وارد صبح شده و روز غسل میکرده است. در ضمن میگوید شب در روستا، امکان استفاده از حمام برای بانوان نبوده است. حکم نماز و روزههای وی در مدتی که در روستا بوده چگونه است؟
پاسخ اجمالی:
چنین فردی باید هر مقدار از نمازهایى را که یقین دارد بدون غسل خوانده اعاده نماید، اما نسبت به قضای روزهها، فقها اختلاف نظر دارند. برخی[۱] قضای آن را واجب و برخی[۲] در فرض سؤال، روزههای فرد را صحیح و کافی میدانند.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[۳]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
هر مقدار از نمازهایى که یقین دارد بدون غسل خوانده باید اعاده نماید، و نسبت به روزه هم قضای روزه ها لازم است.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
چنانچه جاهل به حکم بوده روزههایش قضا ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
باید نمازها و روزههای خود را قضا کند.
📚منابع:
[۱]. آیات عظام خامنهای و صافی گلپایگانی.
[۲]. آیات عظام نوری همدانی و هادوی تهرانی.
[۳]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 askbanoo.ir/?p=753
👧نشانه های بلوغ دختران👱♀
پرسش . نشانه بلوغ دختر را بیان کنید؟
همه مراجع (به جز سیستانى): نشانه بالغ شدن دختر یکى از سه چیز است:
۱٫ روییدن موى درشت و خشن زیر شکم (اطراف آلت تناسلى)،
۲٫ بیرون آمدن منى،
۳٫ تمام شدن نه سال قمرى.
هر یک از این سه نشانه به تنهایى، علامت بلوغ و رسیدن به حد تکلیف شرعى محسوب مى شود.[۱]
📚منابع:
آیه اللّه سیستانى: نشانه بلوغ در دختر، تنها به تمام شدن نه سال قمرى است.[۲]
[۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۲۲۲۵؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۱۸۸۹ و ۱۸۹۰؛ نورى، توضیح المسائل، م ۲۲۴۶ و وحید، توضیح المسائل، م ۲۳۰۴٫
[۲]. سیستانى، توضیح المسائل مراجع، م ۲۲۵۲٫
🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 askbanoo.ir/?p=751
👭 حکم #خون_پیش_از_بلوغ👭
پرسش ۱ . اگر دختر پیش از بلوغ خون ببیند، حکم آن چیست؟
همه مراجع: اگر مربوط به زخم، جراحت و مانند آن نباشد، خون #استحاضه محسوب مى شود و #حیض نیست.[۱]
پرسش ۲ . آیا دیدن خون حیض در دخترى که نمى داند نه سال او تمام شده یا نه (مثلاً تاریخ ولادتش را فراموش کرده است)، مى تواند نشانه بلوغ باشد؟
همه مراجع (به جز صافى و فاضل): اگر نشانه هاى حیض را داشته باشد (و اطمینان به حیض بودن پیدا کند)، نشانه بلوغ او محسوب مى شود.[۲]
آیات عظام صافى و فاضل: بنابر احتیاط واجب، نمى تواند نشانه بلوغ او محسوب شود.[۳]
📚منابع:
[۱]. وحید، سیستانى و تبریزى، منهاج الصالحین، الاستحاضه، ۲۳۶ امام، تحریرالوسیله، ج ۱، غسل الحیض، مکارم، توضیح المسائل مراجع، م ۴۳۶ و صافى، هدایه العباد، ج ۱، م ۲۱۵ و بهجت، وسیله النجاه، ج ۱، م ۲۳۷ و دفتر: خامنه اى، فاضل و نورى.
[۲]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۳۸؛ وحید، توضیح المسائل، م ۴۴۴؛ بهجت، استفتاءات، ج ۱، س ۱۰۰۱٫
[۳]. صافى، هدایه العباد، ج ۱، م ۲۱۷؛ فاضل، تعلیقات على العروه، ح ۱، م ۷۰۱٫
🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 askbanoo.ir/?p=749
🌺حکم خواندن دعای قنوت به زبان فارسی🌺
پرسش کاربر در ربات:
در قنوت نماز می توان به زبان فارسی هم دعا کرد؟
پاسخ:
همه مراجع غیر از آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و امام خمينی ره خواندن دعای قنوت را به زبان غیر عربی جایز می دانند.
مقلدین آیت الله مکارم شیرازی اصلا جایز نیست قنوت را به فارسی بخوانند اما مقلدین امام خمینی آیت الله سبحانی چون احتیاط واجب داده اند، مقلدینشان می توانند با رجوع به فتوای مرجع اعلم دیگری قنوت را به فارسی هم بخوانند.
نظر مراجع در مورد #قنوت غیر عربی👇
آیات عظام: خامنه ای، بهجت : خواندن دعای قنوت به غیر عربی جایز است. [1]
آیات عظام: سیستانی، صافی، فاضل لنکرانی، گلپایگانی، نوری همدانی، وحیده خراسانی: خواندن دعای قنوت به زبان غیرعربی مانعی ندارد، ولی باید ذکر عربی را نیز برای انجام وظیفه قنوت، ادا نمایید. [2]
آیت الله مکارم شیرازی: دعا به زبان غیر عربی جایز نیست . [3]
آیات عظام: امام خمینی، سبحانی: بنابر احتیاط واجب به زبان عربی دعا کنید. ( این دو مرجع احتیاط واجب داده اند، لذا می توان در این مساله به اعلم دیگری رجوع کرد.)[4]
📚منبع
[1]. بهجت، توضیح المسائل، م 922 و استفتائات، ج 2، س 2029. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 488.
[2]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 668 . صافی، جامع الاحکام، ج1، س 224.عروة الوثقی، مع التعلیقات، ج1، ص 520 م 3. منتخب المسائل، 1420 ه ق، ص 124، م 322. منهاج الصالحین، ج2، ص 205، م 668.
[3]. مکارم، استفتائات جدید، ج 2، س 265.
[4]. عروة الوثقی، 1420ه ق، ج1، ص 544، م3. سبحانی، استفتائات، ج 1، س249.
💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم گفتن #سلام آخر #نماز🌺
پرسش کاربر در گروه:
در سلام نماز می توان فقط السلام علیکم و رحمت الله و برکاته را گفت؟ یا باید کامل گفته شود؟
پاسخ اجمالی:
طبق نظر همه مراجع سلام آخر واجب و کافی است، لذا می توانید فقط سلام آخر را بگویید.
پاسخ تفصیلی:
همه مراجع بر مستحب بودن سلام اول نماز [السلام عليك ايها النبي و رحمه الله و بركاته] و کافی بودن سلام آخر نماز [السلام عليكم] اتفاق نظر دارند.[1]
اما در مورد سلام دوم نماز [ السلام علیها و علی عبادالله الصالحین] نظر مراجع به شرح زیر است:
همه مراجع غیر از سیستانی و مکارم شیرازی:یکی از دو سلام آخر نماز کافی است ، یعنی یا بگوید [السلام علیکم] یا [ السلام علینا و علی عبادالله الصالحین].
سیستانی:اگر [ السلام علینا و علی عبادالله الصالحین] را گفت، بنابر احتیاط واجب باید بعد از آن [السلام علیکم] را نیز بگوید.[2]
مکارم شیرازی: سلام واجب همان سلام سوم است و مي تواند به آن قناعت كند، ولي اكتفا به سلام دوم به تنهايي مشكل است.[3]
📚منبع
۱.توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)، ج 1، ص 598، م 1105.
۲.توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)، ج 1، ص 598، م 1105؛ امام، تحریرالوسیله، ج 1، التشهد، م 1 و استفتائات، ج 1، التسلیم، قبل از م 1؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید و استفتا؛ بهجت، وسیله النجاه، م 757؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، قبل از م 616 .
۳.مکارم، توضیح المسائل، م 990.
💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌻 #اولین_حیض دختران🌻
پرسش . دخترى که براى اولین بار خون مى بیند، وظیفه اش چیست؟
#احکام_دختران
همه مراجع: اگر دختر به حد بلوغ رسیده و به مقدار ده روز یا کمتر خون دیده، همه اش حیض است. اگر بیشتر از ده روز باشد و همه اش یک جور نباشد، خون هایى که به نشانه هاى حیض باشد و از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر نباشد، حیض محسوب مى شود و باقى استحاضه است؛ ولى اگر همه یک جور باشد؛ یعنى، همه داراى نشانه هاى حیض باشد، مطابق عادت خویشان و بستگان خود (مانند خواهر، مادر، خاله و عمه) عمل کند؛ یعنى، روزهاى عادت آنها را معیار قرار داده و حیض بداند و باقى را استحاضه محسوب کند.[۱]
[۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۹۶ و وحید، توضیح المسائل، م ۵۰۲ و دفتر: خامنه اى.
🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐askbanoo.ir/?p=747