eitaa logo
کانال تخصصی احکام بانوان
7.8هزار دنبال‌کننده
48 عکس
71 ویدیو
0 فایل
﷽ پاسخ به سوالات اختصاصی بانوان درباره: حیض نفاس استحاضه جنابت عده و.. تبلیغ و تبادل: eitaa.com/joinchat/271056896Cd610d948e9 سوپر گروه(ورود آقا ممنوع): eitaa.com/joinchat/2078474251Cc50c9e5a43 سایت: askbanoo.ir حمایت مالی از کانال:idpay.ir/askbanoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹خون کمتر از سه روز🌹 پرسش ۱ . اگر خون اندکى از سه روز کمتر باشد، تکلیف چیست؟ همه مراجع: خون محسوب نمى شود، هر چند به اندازه یک ساعت باشد.[۱] تبصره . اگر مقدار آن بسیار کم باشد (۵ تا ۱۰ دقیقه) فتواى مراجع تقلید در این زمینه متفاوت است. پرسش ۲ . اگر یک یا دو روز خون ببینیم و پاک شویم و دوباره خون مشاهده کنیم، تکلیفمان چیست؟ همه مراجع (به جز صافى): خون اول حیض نیست؛ هر چند در ایام عادتش باشد؛ ولى خون دوم اگر سه روز یا بیشتر و با نشانه هاى حیض و یا در عادت باشد، حیض محسوب مى شود؛ مانند آنکه از سه روز بیشتر و از ده روز کمتر باشد.[۲] آیه اللّه  صافى: اگر بعد از پاک شدن سه روز خون ببیند، چنانچه مجموع خون اول و دوم و پاکى در بین، از ده روز بیشتر نباشد، خون دوم  حیض محسوب مى شود و در خون اول احتیاط آن است که بین کارهاى مستحاضه و ترک آنچه بر حائض حرام است، جمع کند و در پاکى وسط کارهایى را که بر حائض حرام است، ترک کند و عبادت هاى خود را به جا آورد.[۳] [۱]. العروه الوثقى، ج ۱، فصل فى الحیض م ۶ ؛ توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۰ و وحید، توضیح المسائل، م ۴۴۶٫ [۲]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۹؛ وحید، توضیح المسائل، م ۴۵۵٫ [۳]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۹ 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 askbanoo.ir/?p=743
👢 حکم پا در 👢 پرسش کاربر: پاها را در وضو باید تا کجا مسح کرد؟ پاسخ: در وضو بعد از مسح سر باید با خیسی آب وضو که در دست هایتان مانده روی پاها را از سر یکی از انگشت ها تا مفصل مسح کنید، البته برخی مراجع هم تا برآمدگی روی پا را واجب دانسته و مسح تا مفصل را مستحب می دانند. نظر مراجع عظام در مورد مسح پا👇 آیات عظام: امام خمینی، وحیدخراسانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی، بهجت، فاضل لنکرانی: مسح از سر یکی از انگشتان پا تا برآمدگی روی پا واجب است و مستحب است تا مَفصل را مسح کند.[1] آیه الله خامنه ای: واجب است از سر انگشت پا تا مَفصل را مسح کند.[2] آیات عظام: سیستانی، صافی: بنابر احتیاط واجب از سر انگشت پا تا مفصل را مسح کند.[3] 📚منبع ۱.توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 252.وحید، منهاج الصالحین، الوضو، فصل فی افعال الوضو، قبل از م 96.بهجت، وسیله النجاه، الوضو، م 98. ۲.خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 106. ۳. سیستانی، عروه الوثقی، الوضو، فصل فی افعال الوضو، الرابع، قبل از م 25؛ صافی، هدایه العباد، وضو، م 108. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🔵حکم اعمال شخص بدون 🔵 پرسش کاربر در گروه: آیا شخصی که تا بحال مرجع تقليد نداشته است،عباداتش باطل بوده است ؟ پاسخ اجمالی: طبق نظر همه مراجع عظام اعمال گذشته فرد در صورتی صحیح است، که بفهمد به وظیفه واقعی خودش عمل کرده است یا اینکه اعمالش با فتوای مجتهدی که الان می خواهد از او تقلید کند، هماهنگ باشد. البته اختلافات جزیی دارند که در پاسخ تفصیلی به آن اشاره می شود. پاسخ تفصیلی:👇 آیات عظام:خامنه اى، فاضل لنکرانی، نورى: عمل فرد بدون مرجع در يكى از سه صورت زیر صحيح است: ۱.فرد به وظيفه واقعى خود عمل كرده باشد. ۲. مطابقت عمل او با فتواى مرجعی كه وظيفه اش تقليد از او بوده است. ۳. مطابقت عمل او با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند.[1]  آيات عظام: صافى، مكارم و وحيد: عمل فرد بدون مرجع در یکی از دو صورت زیر صحيح است: ۱. متوجه شود به وظيفه واقعى خود رفتار كرده است. ۲. مطابقت با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند.[2] آيه الله سيستانى: عمل فرد بدون مرجع در يكى از سه صورت زیر صحيح است: ۱. بفهمد به وظيفه واقعى خود رفتار كرده است. ۲. مطابقت عمل او با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند. ۳. جاهل قاصر بوده و نقص های اعمالش به اركان و مانند آن باز نگردد.[3] 📚منبع ۱. توضيح المسائل مراجع، م 14؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1 س 28 و 33؛ نورى، توضيح المسائل، م 14؛ خامنه اى، اجوبةالاستفتاءات، س 32 و 7. ۲.توضيح المسائل مراجع، م 14؛ وحيد، توضيح المسائل، م 14؛ تبريزى، استفتائات، س 66.  ۳. توضيح المسائل سیستانی، م 12. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌥قرص و خون حیض🌥 پرسش . اگر زن در ایام عادت با خوردن قرص، تنها یک یا دو روز از ایام عادت خود را خون دید، آیا حیض محسوب مى شود؟ همه مراجع: حیض محسوب نمى شود؛ چون خون حیض حداقل سه روز است. 📚دفتر: همه مراجع. 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 http://askbanoo.ir/?p=742
❓❓شک بین حیض و استحاضه ‼️ پرسش ۱ . اگر بین خون و شک پیدا شود، وظیفه چیست؟ همه مراجع: اگر شرایط خون حیض را ندارد، خون استحاضه محسوب مى شود.[۱] پرسش ۲ . اگر خانمى چه قبل از ازدواج و چه بعد از آن، هیچ وقت خون حیض نبیند تکلیفش چیست؟ همه مراجع: اگر خون نمى بیند، حکم حیض را پیدا نمى کند و باید نماز و روزه هاى خود را به جا آورد.[۲] تبصره . اگر خون مى بیند و شرایط حیض را ندارد؛ ولى نشانه هاى استحاضه در او نمایان است، باید به دستور و احکام استحاضه عمل کند. 📃پی نوشت: [۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۳۳ و ۴۴۷ و العروه الوثقى، ج ۱، فصل فى الحیض، م ۵٫ [۲]. دفتر: همه مراجع. 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 http://askbanoo.ir/?p=741
پرسش . زنى به هیچ وجه عادت معینى ندارد، گاهى هفت روز و گاهى پنج روز و مانند آن خون مى بیند، تکلیفش چیست؟ همه مراجع: این زن، مضطربه محسوب مى شود و باید مطابق احکام و دستورات او عمل کند. 📚توضیح المسائل مراجع، م ۴۹۴٫ 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 http://askbanoo.ir/?p=740
🌺 پایان وقت مغرب و عشاء🌺 پرسش کاربر در گروه: نماز مغرب و عشاء از ساعت چند قضا می شود؟ مکارم شیرازی پاسخ: پايان وقت نماز مغرب و عشا ، است. نصف شب شرعی حدودا یازده ساعت و ربع ، بعد از اذان ظهر است. آیه الله مکارم شیرازی می گویند: اگر فردی نماز مغرب و عشا را عمدا تا نصف شب نخواند، بعد از نصف شب شرعی باید هردو را قضا کند، اما اگر به خاطر عذری نخواند، باید تا قبل از اذان صبح به نیت ادا بجا آورد. نظر مراجع عظام در مورد وظیفه شخصی که نماز مغرب و عشا را تا نصف شب شرعی نخواند:👇 آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، بهجت، نوری همدانی، وحید خراسانی،: اگر عمدا یا به واسطه عذری نماز مغرب یا عشا را تا نصف شب نخواند، بنا بر احتیاط واجب باید تا قبل از اذان صبح ، بدون این که نیّت ادا و قضا کند به جا آورد.[1] آیه الله فاضل لنکرانی: اگر بواسطه عذری نماز مغرب یا عشا را تا نصف شب نخواند، بنا بر احتیاط واجب باید تا قبل از اذان صبح ، بدون این که نیّت ادا و قضا کند به جا آورد اما اگر عمدی باشد بعد از نیمه شب نمازش قضا است.[2] آیه الله سیستانی: اگر از روی اختیار نماز مغرب یا عشا را تا نصف شب نخواند، بنا بر احتیاط واجب باید تا قبل از اذان صبح ، بدون این که نیّت ادا و قضا کند به جا آورد و برای فرد مضطر که از روى فراموشى یا به سبب خواب یا حیض ومانند آن نماز را تا نیمه شب نخوانده تا طلوع فجر نماز ادا است.[3] آیات عظام: مکارم شیرازی، زنجانی: هر گاه عمداً نماز مغرب و عشا را تا نصف شب نخواند وقت آن گذشته و باید قضا کند، امّا اگر بواسطه عذری نخوانده باشد باید تا قبل از نماز صبح به جا آورد و نماز او اداء است .[4] 📚منابع ۱.تحریرالوسیله ، 1408هـ ق ، ج1، ص 137 و 138، م 6. رساله عملیه، ص 21 اجوبة الاستفتائات، ص 73، س363. وسیلة النجاة، 1423هـ ق، الثانیه، ج1، ص 174، م 607.توضیح المسائل، 1381، ص 156، م 741. منهاج الصالحین، ج 2، ص 146 و 147. ۲.عروة الوثقی، 1422هـ ق، ج 1، ص 366 و 367. ۳.عروة الوثقی، 1425 هـ ق، ج2، ص 11. ۴.عروة الوثقی، 1413ه ق، ص 153 ، توضیح المسائل مکارم شیرازی ، 1383، ص 134، م 675 و 679 و 680. توضیح المسائل زنجانی، 1385، ج1، ص181، م 744، 747 ، 748. ✅ کانال احکام تخصصی بانوان 🆔 @askbanoo
🍀عادت وقتیه و عددیه چیست؟🍀 همه مراجع: زنى که دو ماه پشت سر هم در وقت معین خون ببیند و شماره روزهایى که در هر دو ماه خون دیده به یک اندازه باشد، چنین زنى داراى است؛ مانند اینکه دو ماه پى در پى از اول ماه تا روز هفتم خون ببیند (عادت او در این مثال هفت روز است). 📚 توضیح المسائل مراجع، م۴۷۹؛ وحید،توضیح المسائل، م۴۸۵؛بهجت،استفتاءات، ج۱،س۹۳۱و دفتر: خامنه اى. 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 http://askbanoo.ir/?p=739
🌼ترشحات زردرنگ🌼 پرسش . گفته مى شود: ترشحات زرد رنگ بعد از ایام عادت خون نیست؛ بلکه سلول هاى مرده جدار داخلى رحم است که خارج مى شود. حکم این ترشحات چیست؟ همه مراجع: اگر زن اطمینان به خون بودن پیدا نکند، حکم خون را ندارد و حیض و یا استحاضه محسوب نمى شود.[۱] تبصره . اگر ترشح یاد شده مرتبه ضعیفى از خون و یا یک نقطه از خون باشد و یا معلوم شود در باطن به صورت خون است، (براساس مطلب این لینک) حکم به حیض مى شود؛ مگر آنکه از ده روز تجاوز کند، در این صورت استحاضه است. [۱]. امام، استفتاءات، ج ۱، احکام حیض، س ۱۵۷ و ۱۶۳ و ۱۶۷ و خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۲۱۸ و بهجت، استفتاءات، ج ۱، س ۹۹۷ و فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۶۲و دفتر: همه مراجع. 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 askbanoo.ir/?p=733
🍀خون بیش از ده روز🍀 پرسش . اگر خون از ده روز بیشتر شود، وظیفه چیست؟ همه مراجع: اگر زن عادت وقتیه و عددیه دارد، باید به اندازه عادت خود حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد، خواه همراه با نشانه هاى حیض باشد یا نه. در غیر این صورت حکم تفاوت مى یابد.[ و حیض محوب می شود] 📚 العروه الوثقى، ج۱، فصل فى الحیض؛ توضیح المسائل مراجع،م۴۸۱ـ۴۹۹و وحید، توضیح المسائل، م۴۸۴ـ۵۰۵٫ 🌐 http://askbanoo.ir/?p=734
🌺حکم رعایت ترتیب در 🌺 پرسش کاربر در گروه: کسی که قصد خواندن نماز قضای چند سال را دارد، آیا می تواند هر روز را به یک نماز مثلا روز شنبه را فقط نماز قضای صبح و یکشنبه را ظهر و عصر بخواند؟ پاسخ: بله می تواند اینکار را انجام دهد، زیرا طبق نظر اکثریت مراجع رعایت ترتیب در واجب نیست جز در قضای نمازهایی که پشت سر هم خوانده می شود، مانند قضای نماز ظهر و عصر و قضای نماز مغرب و عشا از یک روز . همچنین مراجع تقلیدی که ترتیب را لازم دانسته اند، هم احتیاط واجب داده اند نه فتوا، لذا مقلدین آن ها می توانند در این مساله به فتوای مراجع دیگر عمل کنند و ترتیب را رعایت نکنند. نظر مراجع عظام در مورد نمازهای یومیه:👇 آیات عظام خمینی، خامنه ای، زنجانی، نوری، گلپایگانی، صافی، سیستانی: در قضاى نمازهاى یومیّه ترتیب لازم نیست، مگر در نمازهایى كه در اداى آنها ترتیب هست، مثل نماز ظهر و عصر از یک روز، یا مغرب و عشا از یک شب. امّا اگر نماز ظهر از یک روز و نماز عصر از روز دیگر قضا شده باشد، یا نماز مغرب از یک شب و نماز عشاء از شب دیگر قضا شده باشد، رعایت ترتیب بین آنها لازم نیست. آیات عظام فاضل، بهجت: بنابراحتياط واجب، رعايت ترتيب در قضاء نمازهاى يوميّه است براى كسى كه ترتيب قضا شدن نمازهاى خود را مى‌داند، مثلاً كسى كه يك روز نماز عصر و روز بعد نماز ظهر را نخوانده، بنا بر احتیاط واجب بايد اول نماز عصر و بعد از آن نماز ظهر را قضا نمايد. در نمازهايى كه در اداء آنها ترتيب لازم است، مانند نماز ظهر و عصر، لازم است در قضا ترتيب بين آنها رعايت شود.[1] 📚 منبع ١.توضيح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص750، م 1375. ✅ کانال احکام تخصصی بانوان 🆔 @askbanoo
🌺🌺 پرسش کاربر در گروه: صیغه نذر چیست؟ پاسخ: صیغه نذر به عربی عبارت است از: «لله علیّ أن افعل کذا...». صیغه نذر به فارسی عبارت است از: « براى خدا بر من است كه فلان کار را انجام بدهم». نظر مراجع عظام در مورد :👇 آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، فاضل لنکرانی، بهجت، زنجانی، وحیده خراسانی: با گفتن صیغه نذر به عربی و به غیر عربی(فارسی) نذر شرعی محقق می شود، پس اگر نذر کننده بگوید: چنانچه مريض من خوب شود براى خدا بر من است كه ده تومان به فقير بدهم ، نذر او صحيح است و گفتن تنها عبارت نذر مى کنم، نذر شرعی را محقق نمى کند.[1] آیه الله مکارم شیرازی: نذر شرعی در صورتی منعقد می شود، که براي آن صيغه خوانده شود، خواه به عربي باشد يا زبان هاي ديگر و عرفا زمانى كه كسى مى گويد من نذر مى كنم فلان كار را بكنم خودش يك نوع نيت قربت و قيد «للّه» را برداردلذا اگرکسی تنها بگوید نذر می کنم فلان کار را انجام دهم نذر او صحیح است. آیه الله سیستانی: اگر بگويد براى خدا نذر كردم چنين كنم ، ـ بنابر احتياط واجب ـ بايد عمل كند، ولى اگر نام خدا را نبرد و فقط بگويد نذر كردم ، يا نام يكى از اولياى خدا را ببرد نذر صحيح نيست .[2] 📚منبع ۱. توضیح المسائل مراجع، مسأله ۲۶۴۱. توضیح المسائل وحید، مسأله ۲۷۰۵. ۲. توضیح المسائل مراجع، مسأله ۲۶۴۱. ✅ کانال احکام تخصصی بانوان 🆔 @askbanoo