eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
785 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾 ⁉️پرسش: تنها صلح معروفی که موجود است صلح حدیبیه هست که بین مسلمانان و مشرکان بسته شد و این صلح با درگیر شدن دو قبیله بت پرست بنی بکر و بنی خزاعه که یکی متحد مشرکان و دیگری متحد مسلمانان بود، از بین رفت. در واقع تنها یک صلح بوده است. ✍️پاسخ: صلح حدیبیه، صلح بسیار مهمی است، این صلح نه تنها مشکله حدیبیه را حل کرد، بلکه نزاع اساسی دائر در میان قریش و مسلمین را که از ابتداء دعوت اسلامی شروع شده بود پایان داد، زیرا یکی از مهمترین مواد پیمان صلح برقرار شدن آتش بس میان دو طرف، و پایان دادن حالت جنگ برای مدت ده سال بود.🌻 مطلب دیگر این که اگر چه بیشتر قبیله خزاعه دیر و در زمان فتح مکه مسلمان شدند ولی این گونه نبوده که تا آن موقع مسلمان نداشته اند بلکه از این قبیله در جنگ بدر، شهید داریم مانند ذوالشمالین، و بعد از آن و همچنین در جریان صلح حدیبیه گروهی از آنها مسلمان شده اند. واقدی در المغازی به اسلام آوردن آن ها قبل از صلح حدیبیه اشاره می کند.🌻 مطلب مهم، نقض پیمان صلح توسط مشرکان و هم پیمانان آنها و بازگرداندن شرائط جنگی است. قبیله بنی بکر با حمایت مشرکان، با شبیخون زدن به قبیله خزاعه که هم پیمان و متحد مسلمانان بودند تعداد 23 نفر از آنها را کشتند. لذا شروع جنگهای صدر اسلام یا با نقض پیمان و یا شروع جنگ از طرف مقابل و یا توطئه اهل کتاب با مشرکان و منافقان، بر علیه مسلمانان بوده است.🌻 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir 🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾
🌱🥗🌱 ⁉️پرسش: چند روزی هستش از اینترنت همسایه استفاده میکنم. چجوری میتونم جبران کنم و حلالیت بطلبم؟ البته نمیتونم برم و مستقیم حلالیت بخوام چون آبروم بد جور میره. میشه یه راهکاری ارائه بدین؟ ✍️پاسخ: باید محاسبه کنید (گرچه حدودی) که چه مبلغی را شما مصرف کرده اید و آن را به دست همسایه برسانید البته می توانید این کار را به صورت ناشناس بواسطه کسی یا واریز به حساب انجام دهید . 📚پی نوشت: استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=57279 🌸 @skquranir 🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗
🌳 🌳 🌳 ⁉️پرسش: شروع جنگ از دست درازی مسلمنان در جنگ بدر شروع می شود و آغاز جنگ را حضرت رسول با بستن راه بر قافله ی تجاری ابوسفیان کلید می زند. ✍️پاسخ: ✅1. آن چه در کتب تاریخ هم نقل شده این است که قبیله بنی بکر ـ که متحد با مشرکان بوده ـ با پشتیبانی و همکاری مشرکان(پخش اسلحه و ابزار جنگ) به قبیله خزاعه شبیخون زده و تعدادی از آنها را کشته است. قبیله خزاعه هم متحد و هم پیمان مسلمانان بوده و این اتحاد در زمان صلح حدیبیه برقرار شده و همه از آن مطلع و آگاه بودند. لذا این نقض پیمان از طرف مشرکان بوده و خود آنها هم می دانستند که نقض پیمان محسوب می شود ولی دیگر نتوانستند دخالت خود را مخفی کنند. ✅2. حمله به کاروانها هم صحیح نیست. پیامبر(صلی الله علیه و آله) گروهی را می فرستادند تا در مسیر کاروانهای قریش قرار گرفته و خود را نشان دهند تا قریش بداند که نباید به خانواده ها و اموال مسلمانانی که از مکه هجرت کرده اند تعرضی داشته باشد. و چنین کاری چندین مرتبه انجام شده، تا این که یکبار بدون اجازه پیامبر، برخورد نظامی شد و وقتی هم برگشتند پیامبر به آنها اعتراض نمودند و حتی غنائم آنها را قبول نکردند. اگر پیامبر قصد حمله نظامی داشتند می توانستند تعداد زیادی را همراه این گروهها بفرستند و یا این که لااقل یکبار حمله نظامی می کردند، ولی چنین نکردند. بنا بر این، هیچکدام از این ها برای برخورد نظامی نبود و برخورد نظامی هم نشد، بلکه فقط برای تهدید و آگاهی مشرکان از موقعیت مسلمانان بوده است. هدف، مصادره اموال کاروانها هم نبود زیرا چنین کاری نیاز به نبرد و جنگ داشت، که آن نیز مستلزم همراه داشتن افراد زیادی بوده، در حالی که می بینیم تعداد این گروهها اندک بوده اند. شاهد دیگر این که پس از جنگ بدر که در سال دوم هجری بود، تا سال هشتم که فتح مکه انجام شد، با وجود قدرت روزافزون مسلمانان، هیچ کاروانی مورد هجوم قرار نگرفت. 👈لازم به ذکر است که قریش با اموال و دارایی هایی که از مسلمانان در مکه به جا مانده بود و مسلمانان نتوانسته بوده آنها را همراه خود به مدینه ببرند، کاروانی بزرگ تشکیل داد و به تجارت رفت که در برگشت، مسلمانان آن کاروان که اموال آن، در ازای تجارت با اموال خودشان بود را گرفتند، که این هم مبارزه ای دفاعی می شود نه ابتدای به جنگ. لذا اموال قریش نبود بلکه اموال مصادره شده خودشان بود. ولی قریش با همین بهانه، جنگ بدر را به راه انداخت. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir 🌳💫🌳💫🌳💫🌳💫🌳💫🌳💫🌳
🌺🌿🌺🌿🌺 ⁉️پرسش: یه مهر توی کیفم پیدا کردم. اصلا نمیدونم از کجا اومده. احتمالا از یه جا برداشتم اشتباهی توی کیفم گذاشتم. فقط میدونم مال من نیست. به طور کلی با چیزی (با هر میزان ارزش مالی) که در میان وسایل ما پیدا شده و نمیدانیم یا به یاد نمی آوریم صاحب آن کیست، چه کنیم؟ ✍️پاسخ: مالى كه انسان پيدا مى‏ كند اگر نشانه ‏اى نداشته باشد كه به واسطه آن صاحبش معلوم شود احتياط واجب آن است كه از طرف صاحبش صدقه بدهد. اگر مالى پيدا كند كه نشانه دارد و قيمت آن از ٦/١٢ نخود نقره سكه‏ دار كمتر است، چنانچه صاحب آن معلوم باشد و انسان نداند راضى است‏ يا نه،نمى ‏تواند بدون اجازه او بردارد، و اگر صاحب آن معلوم نباشد، مى‏تواند به قصد اين كه ملك خودش شود بردارد، و در اين صورت اگر تلف شود، نبايد عوض آن را بدهد، بلكه اگر قصد ملك شدن هم نكرده و بدون تقصير او تلف شود، دادن عوض بر او واجب نيست. هرگاه چيزى كه پيدا كرده نشانه ‏اى دارد كه به واسطه آن مى‏ تواند صاحبش را پيدا كند اگر چه صاحب آن كافرى باشد كه در امان مسلمانان است در صورتى كه قيمت آن چيز به ٦/١٢ نخود نقره سكه ‏دار برسد بايد اعلان كند و چنانچه از روزى كه آن را پيدا كرده تا يك هفته هر روزى و بعد تا يك سال هفته‏ اى يك مرتبه در محل اجتماع مردم اعلان كند كافى است. 📚امام خمینی،توضیح المسائل،مسائل مالی را که انسان پیدا می کند(مطابق با نظر مقام معظم رهبری) http://www.askquran.ir/showthread.php?t=56930 🌸 @skquranir 🌺🌿🌺🌿🌺
🍃🥗🍃 ⁉️ پرسش: سایتی از طریق درج دیدارهای فوتبال لیگ های مختلف، اقدام به برگزاری مسابقه ی حدس نتیجه مینماید .. بدین صورت که شخص بازدید کننده سایت پس از ورود و ثبت نام و شارژ موجودی حساب خود، به حدس نتیجه ی مسابقه با کمک احتمالات و گزینه های موجود مینماید، لازم بذکر است ضریب افزایش هر کدام از احتمالات متفاوت میباشد.. سقف شارژ اولیه اعتبار حساب کاربری، جهت شرکت در یک احتمال 100ت و احتمالات متفاوت 200ت، میباشد، لطفا حکم مال بدست آمده از طریق شرکت در اینگونه سایتها را بفرمایید لطفا پاسخ دو تن از مراجع در این مورد را بفرمایید.. آقایان: :سید علی خامنه ای و مکارم شیرازی ✍️پاسخ: اطلاعی از عملکرد دقیق سایتی که بیان کردید، نداریم اما اگر مانند سؤالات زیر عمل می کند،👇 جایز نیست: ⚽️پيش‌بينى مسابقات ورزشى ⁉️سوال: به دليل علاقه به ورزش به خصوص فوتبال در پيش‌بينى بازى‌هاى ايرانى و خارجى شركت مى‌كنم و از بابت شركت كردن در اين مسابقه مقدارى پول مى‌پردازم و اگر تمام پيش‌بينى‌هاى اين بازى‌ها را درست انجام داده باشم، در ليست برنده‌ها قرار مى‌گيرم. مى‌خواستم بدانم كه اگر يك روز برنده شدم و در ليست گيرندگان جايزه قرار گرفتم، آيا پولى را كه به دست مى‌آورم مى‌توانم خرج كنم يا نه؟ ✍️جواب) عمل مزبور جايز نيست و نمى‌توان در جايزه تصرف نمود. ⁉️سوال: «توتو» به برگه‌هايى گفته مى‌شود كه در آن تيم‌هاى بزرگ فوتبال باشگاهى و ملى جهان ذكر شده و افراد آن برگه‌ها را تهيه كرده، برد و باخت‌ تيم‌ها را پيش بينى مى‌كنند و بابت آن پول مى‌دهند، هرچه مقدار پولى كه مى‌پردازند بيشتر باشد، مى‌توانند مبالغ مضاعفى را ببرند. شركت در اين پيش‌بينى با پرداخت پول چه حكمى دارد؟ پول حاصل از برنده شدن در آن حرام است يا حلال؟ ✍️جواب) اين عمل شرط‌بندى محسوب شده و در حكم قمار است و جايز نيست و دادن و گرفتن اين پول هم حرام است. پی نوشت: http://www.leader.ir/tree/view.php?p...tid=49&lang=fa http://www.askquran.ir/showthread.php?t=54243 🌸 @skquranir ⚽️🎺⛹🏻️‍♂️🏌️‍♂️🚴‍♂️⛷🏂🏹⛳️🏏🥊🤺🥋🏀
🔴💫🔴💫🔴 ⁉️سوال: پرنده ی ابابیل در سوره فيل چه نوع پرنده ای هست؟ ✍️پاسخ: 💠این‌ کلمه از الفاظ نادر است‌ و تنها یک‌بار در قرآن در سوره فیل که به داستان حمله سپاه فیل به مکه و نابودى آن‌ها به‌ وسیله گروهى از پرندگان پرداخته، به کار رفته‌ است:«وَ‌ أرسَلَ عَلَیهِم طَیراً أبابِیل؛ بر سر آن‌ها دسته‌دسته پرندگانى را فرستاد»(1) ابابیل به معنای دسته، دسته‌ها، گروه‌ها و گروه‌های پراکنده است. برخی مفرد آن را اَبّیل دانسته و برخی معتقدند که ابابیل جمعی است که مفرد ندارد و این نظر را به ابوعبیده و فرا نسبت داده‌اند(2) 🔹واژه ابابیل یک‌بار در قرآن «وَأَرْ‌سَلَ عَلَيْهِمْ طَيْرً‌ا أَبَابِيلَ» (3)به کار رفته است (4)ابابیل نام پرنده نیست. منظور قرآن از تعبیر «طَيْراً أَبابيل‏» پرندگانی است که گروه گروه از هر طرف به سوی اصحاب فیل آمدند و سپاهیان ابرهه را سنگباران کردند(5)در فرهنگ عامیانه فارسی ابابیل به خود پرندگان اشاره دارد نه معنای وصفی آن‌ها(6) 🦇درباه نوع، شکل و جزئیات مربوط به این پرندگان بین مفسران اختلاف است؛ بیشتر مفسران ابابیل را پرستو یا شبیه آن و برخی نیز خفاش یا از نوع دیگر پرندگان دانسته‌اند.(7) گفته شده کبوتران مکه از نوع آن‌ها هستند. 🦅طبری می گوید رنگ این پرندگان سفید یا سیاه و یا سبز، منقارشان زرد و چنگال‌های آن‌ها شبیه چنگال سگان بوده است(8). 👈از امام باقر(علیه السلام) نقل شده که ابابیل سر و چنگال‌هایی چون سر و چنگال درندگان داشتند که پیش از آن دیده نشده بود و پس از آن نیز دیده نشد.(9) همچنین این مرغان به شکل زنبور عسل، سیاه سر، دراز گردن و سرخ منقار توصیف شده اند(10) فخر رازی در جمع بین اختلاف‌ها، می گوید چون این پرندگان دسته دسته بودند، شاید هر دسته شکلی داشته و هر کسی آنچه را که دیده وصف کرده است.(11) 📚پی نوشت ها: 1.آلوسی‌، محمود، روح‌المعانی‌، بیروت‌، داراحیاء التراث‌ العربی ، ج۳۰، ص۲۳۶.ذیل سوره فیل. 2.ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، تحقیق: محمدجعفر یاحقی، محمدمهدی ناصح، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، مشهد، ۱۴۰۸ق.ج۲۰، ص۴۱۰. 3.سوره فیل، آیه 3 . 4.طباطبایی، علامه سید محمد حسین ، تفسیر المیزان، قم، انتشارات اسلامی، ۱۴۱۷ق، ج۲۰، ص۳۶۲؛ آیت الله مکارم شیرازی ، ناصر ، تفسیر نمونه، ۱۳۷۴.ش ، تهران ،انتشارات دارالکتب الاسلامیه ،ج۲۷، ص۳۳۶-۳۳۷. 5.دهخدا ، لغتنامه، نسخه بازبینی 5 بهمن 1395 شمسی. 6.تفسیر نمونه، همان ؛ سبزواری نجفی محمد بن حبیب الله، الجدید فی تفسیر القرآن المجید،، دار التعارف للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۶ ق، چاپ اول ، ج۷، ص۴۱۸. 7.روح المعانی، همان. 8.طبری، محمد بن جریر،جامع البیان تفسیر القرآن، دار المعرفةمحل نشر:بیروت - لبنان،۱۴۱۲ق، ج۳۰، ص۱۹۳. 9.کلینی،محمد بن یعقوب ، الکافی،تهران، دارالاکتب الاسلامیه، ۱۴۰۷ق، ج۸، ص۸۴. 10.روض الجنان، همان. 11.محمّد بن عمر بن الحسن بن الحسين التيمي البكري(فخر رازی)مکتب تحقیق دار احیاء التراث العربیناشر:دار احياء التراث العربيمحل نشر:بیروت - لبنان ،ج10 ، ص۲۹۳. 🌸 @skquranir http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58341 🔴💫🔴💫🔴
🕋🌴🕋 ⁉️پرسش: سجیل که در سوره فیل اشاره شده چه چیزی است؟ ✍️پاسخ: سِجِّیل، به معنای سنگ‌گِل، ویژگی سنگ‌هایی بود که خدا با آنها قوم لوط و اصحاب فیل را عذاب کرد. 🌴واژه سِجِّیل، سه بار در قرآن به کار رفته است، یکبار در ماجرای اصحاب فیل و دو بار در داستان قوم لوط بکار رفته است. سجیل در لغت به معنای سنگ‌گِل آمده است. گفته شده اصل آن از فارسی وارد زبان عربی شده است(1). ☄️مفسران سجیل را به معنای سنگ‌گل دانسته‌اند، که خدا با آن قوم لوط و اصحاب فیل را عذاب کرده است. علامه طباطبایی نقل کرده، برخی سجیل را به معنای آتش و برخی دیگر اصل آن یعنی سجل را به معنای کتاب دانسته در این صورت منظور سنگ‌هایی بوده که بر آنها چیزی نوشته بود. که گفته شده بر هر سنگی که ابابیل به سوی سپاهیان ابرهه می‌انداختند، نام یکی از اصحاب فیل نوشته شده بود(2). 📚پی نوشت ها: 1. ابن منظور، محمد بن مکر، ناشر دار صادرمحل نشر:بیروت - لبنان، ۱۴۱۴ق، ج۱۱، ص۳۲۷. 2. ر.ک طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ۱۳۷۲ش، ج۵، ص۲۸۲؛ المیزان، همان، ج۱۰، ص۳۴۴-۳۴۵. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58341 🌸 @skquranir ☄️🐘☄️🐘☄️🐘☄️🐘☄️🐘☄️
🌱🥗🌱 🌱🥗🌱 🌱🥗🌱 ⁉️پرسش: آیه 4 سوره توحید که می فرماید «برای او هیچ همتا (یا کفوی) نیست» در این جا منظور از کلمه کفو چیست؟ آیا منظور این است که برای خدا همسری وجود ندارد؟ ✍️پاسخ: «وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»؛ و براى او هيچگاه شبيه و مانندى نبوده است‏.(1) 🔹«کُفو» یعنی مثل، مانند، شبیه، نظیر.(2) این آیه شریفه می فرماید برای خداوند هیچ شبیه و نظیری نیست. کفو بودن، اختصاص به ازدواج ندارد و می تواند موضوعات مختلفی را شامل شود. سوره توحید، خداوند متعال را این گونه معرفی می فرماید: ☀️یگانه و یکتا است(هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ)؛ بی نیاز است و همه نیازمندان به او رو می آورند(اللَّهُ الصَّمَدُ)؛ نمی زاید(لَمْ يَلِدْ)؛ زاده هم نمی شود(لَمْ يُولَدْ) پس از آن می فرماید او بی همتا و بی مانند است، یعنی در همه این ویژگی ها و اوصاف، اعم از یگانگی و بی نیازی و ...، هیچ مانند و هیچ کفوی ندارد؛ بی مانند و بی همتا است. 👈به بیان دیگر؛ 💫در همه صفات ذات و صفات فعل، خداوند متعال بی همتا است، یعنی مثلا موجودی مانند او نیست که واجب الوجود باشد و او در واجب الوجودی، بی همتا و بی شبیه است. موجودی مانند او نیست که بیافریند، او در آفریدن، بی همتا و بی مانند است. موجودی مانند او نیست که تدبیر کند، او در تدبیر عالَم، بی همتا و بی مانند است. و... 📖در خطبه «توحید» نهج البلاغه، آمده است: «... وَ لَا كُفْ‏ءَ لَهُ فَيُكَافِئَهُ وَ لَا نَظِيرَ لَهُ‏ فَيُسَاوِيَهُ‏ ...»؛ مانندى ندارد تا با او همتا گردد، و شبيهى براى او تصور نمى ‏شود تا با او مساوى باشد.(3) 💠خلاصه: هیچ شریک و همتا و همانندی در هیچ کدام از صفات، ندارد و او در خدایی، بی همتا و بی شریک و بی مانند است. «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ء»؛ هيچ چيز همانند او نيست‏.(4) 🔹بنابر این: کفو و همتا نداشتن، مفهومی عام و گسترده است و اختصاص به همسر ندارد. خداوند در ذات و صفات، هیچ مانندی ندارد. 📚پی نوشت ها: 1. الاخلاص: 112/ 4. 2. قرشی، قاموس قرآن، انتشارات: دار الکتب الاسلامیه ـ تهران، ج ‏6، ص 121. 3. شریف الرضی، نهج البلاغه، محقق: صبحی صالح، انتشارت: هجرت ـ قم، خطبه 186، ص 275. 4. شوری: 42/ 11. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62349 🌸 @skquranir ☀️💫☀️💫☀️💫☀️💫☀️💫☀️💫☀️
🔴✨🔴✨🔴 ⁉️پرسش: منظور از کلمه« العالمین» در آیه 70 سوره مبارکه حجر چیست؟ ✍️پاسخ: در اینکه مراد از کلمه«العالمین» در آیه 70 سوره مبارکه حجر« قالُوا أَ وَ لَمْ نَنْهَكَ عَنِ الْعالَمينَ» چیست باید گفت در تفاسیر اقوال مختلفی درباره آن ذکر نشده است بلکه تقریبا می توان گفت همه مفسرین بالاتفاق آیه شماره 70 را کلام قوم لوط دانسته اند که خدای سبحان آن را نقل می کند، نه کلام حضرت لوط (علیه السلام). و مراد از«العالمین» (مردم جهان) را مهمانان، غریبه ها، رهگذران دانسته اند. پاسخ کامل و مشروح را در سایت مطالعه کنید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59840 🆔 @skquranir 🔴✨🔴✨🔴
🍁🌼🍁 🍁🌼🍁 🍁🌼🍁 ⁉️پرسش: اگردر اداره بعد از انجام کار ارباب رجوع یا فردی که مدتهای طولانی پیگیر کارش بوده ایم و کار به اتمام رسید و او به عنوان هدیه یا شیرنی پایان کارش یا موفقیت در کارش مبلغی به کارمندان بپردازد در صورتی که آنها به هیچ وجه تقاضای مبلغ نکرده و بدون هیچ گونه ذهنیت قبلی کار او را به پایان رسانیده اند این وجه دریافتی چه حکمی دارد با توجه به اینکه فردی که وجه را می پردازد رضایت باطنی خود را اعلام می دارد. ✍️پاسخ: موردی که فرمودید اگر واقعا صرف هدیه باشد، و مشتری انتظاری بیش از وظیفه قانونی و مشخص شده از شما نداشته باشد، و شما هم انتظار این هدیه را نداشته باشید(یعنی اگر ندهد برای شما هیچ فرقی در انجام خدمات به او نکند و فرقی بین او و دیگران نگذارید)، مشکلی ندارد. 👈مگر اینکه مفسده دیگری بر آن مترتب بشود که شبهه رشوه پیش بیاید. یعنی فرضا نه شما و نه مشتری همچین قصدی ندارید، ولی اینکار باعث بشود که در معرض اتهام قرار بگیرید. (که در اینصورت جایز نیست.) و البته قوانین خود اداره یا شرکت هم لازم است رعایت بشود. لذا اگر از جهت قانونی این هدیه گرفتن ممنوع هست، لازم است رعایت کنید. یعنی بر فرض اگر قانونی باشد که کارمندان اداره ها (بانک، نیروی انتظامی، دادگستری و... ادارات و سازمان های دیگر) معذور از گرفتن هر نوع هدیه ای باشند، لازم است رعایت کنند. حتی اگر در دریافت، هیچ قصد خلافی هم در بین نباشد. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=15514 🆔 @skquranir 🍁🌼🍁 🍁🌼🍁 🍁🌼🍁
🌷🕊🌷 ⁉️سوال: چرا سوره حمد خلاصه قرآن است و ده نام دارد؟ ✍️پاسخ: 📖سوره حمد 10 نام ندارد و نام های بیان شده برای این سوره بیش از 10 عدد است. علاوه بر این، نامی که اشاره مستقیم به این مساله که سوره حمد، خلاصه قرآن است باشد در بین نام ها وجود ندارد اما برخی از نام های این سوره با واسطه این معنا را تائید می کند مثل ام الکتاب و یا وافی و ... 🌷در مورد این که چرا خلاصه قرآن نام گرفته شده است اصلی ترین دلیل آن به این مساله برمیگردد که خلاصه مفاهیم قرآن در این سوره ذکر شده است. مشروح پاسخ را در سایت مططالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59674 🆔 @skquranir 💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻💫🌻
🌾✨🌾 ⁉️پرسش: ا گه جایی بریم که اونجا زمینهای زیادی باشند که صاحب دارند، اگه اون زمین ها محصول دارند و قسمتی محصول ندارند، آیا میتوانیم اونجا بریم؟ یا مثلا اگه جایی بریم که قبلا روستایی بوده که ترک شده و آدمای اون روستا جای دیگه ای رفته اند، آیامیتونیم داخل اون زمین ها بریم اگه محصول نداشته باشند؟ ممنون میشم اگه درمورد این موضوع زیاد توضیح بدید که تکلیف چیست؟ مرجع: رهبری پاسخ: بطور کلی ورود به زمین دیگری بدون اجازه صاحبش جایز نیست. فرقی ندارد محصول داشته باشد یا خیر و فرقی ندارد صاحبش ساکن باشد یا درجای دیگری باشد؛ اما اگر یقین داشته باشید صاحبان آن زمینها برای ورود دیگران به زمینشان راضی هستند یا ترک زمین خود کرده و اصطلاحا اعراض کرده باشند، اشکال ندارد. 📚استفتا از دفاتر آیات عظام در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62344 🆔 @skquranir ✨🌾✨