eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
785 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ⁉️پرسش: در قرآن كریم مكرراً دعوت به تفكر شده است و خداوند روی این قضیه خیلی تأكید داشته‌اند. خداوند بندگانی را كه اهل فكر هستند بسیار دوست دارد و یكی از عبادات بزرگ و ارزنده اولیاء خدا تفكر است. حالا اندیشیدن، عبرت گرفتن و تفکر کردن بهتر است یا عبادت زیادی نماز و روزه و غیره؟ ✍️پاسخ را در سات مطالعه کنید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=35235&page=3 🌸@askquranir 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼 ⁉️پرسش: معاشرت و دوستی با کسی که نماز را عمدا ترک کرده، ولی بقیه امور دینی را رعایت می کند، چه حکمی دارد؟ گاهی برخی افراد برای اقامه نماز تحت فشار قرار گرفته و مسخره می شوند. پاسخ را در سایت مطالعه کنید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59896&page=2 🆔@askquranir 🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼
♦️🔆♦️🔆♦️🔆♦️🔆♦️ ⁉️پرسش: در قرآن کریم سوره آل عمران آیه هفت اشاره به راسخون فی العمل دارد . منظور از راسخون فی العمل چه کسانی هستند ؟ آیا منظور معصومین علیهم السلام هستند یا شامل همه علما می شود ؟ ✍️پاسخ: در پاسخ شما پرسشگر محترم باید عرض کنم که: در قرآن مجيد در دو مورد، اين تعبير به كار رفته است يكى درآیه هفتم سوره آل عمران و ديگرى در سوره نساء آيه 162 آن جا كه مى‏ فرمايد: " لكِنِ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَ الْمُؤْمِنُونَ يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ"،" دانشمندان و راسخان در علم از اهل كتاب، به آن چه بر تو نازل شده و آن چه پيش از تو نازل گرديده است ايمان مى‏ آورند". همان طور كه از معنى لغوى اين كلمه استفاده مى‏ شود منظور از آن، كسانى هستند كه در علم و دانش، ثابت قدم و صاحب‏ نظرند. البته مفهوم اين كلمه يك مفهوم وسيع است كه همه دانشمندان و متفكران را در بر مى‏ گيرد، ولى در ميان آن ها افراد ممتازى هستند كه درخشندگى خاصى دارند و طبعا در درجه اول، در ميان مصاديق اين كلمه قرار گرفته‏ اند و هنگامى كه اين تعبير ذكر مى‏ شود قبل از همه نظرها متوجه آنان مى‏ شود. و اگر مشاهده مى‏ كنيم در روايات متعددى" راسخون فى العلم" به پيامبر گرامى اسلام ص و ائمه هدى ع تفسير شده، روى همين نظر است، زيرا بارهابیان شده است كه آيات و كلمات قرآن مفاهيم وسيعى دارد كه در ميان مصاديق آن افراد نمونه و فوق العاده ‏اى ديده مى ‏شود كه گاهى در تفسير آن ها تنها از آنان نام مى‏ برند. در اصول كافى از امام باقر يا امام صادق ع نقل شده است كه فرمودند:" پيامبر خدا بزرگ‏ترين راسخان در علم بود و تمام آن چه را خداوند بر او نازل كرده بود از تاويل و تنزيل قرآن مى‏ دانست، خداوند هرگز چيزى بر او نازل نكرد كه تاويل آن را به او تعليم نكند و او و اوصياى وى همه اين ها را مى‏ دانستند". روايات فراوان ديگرى در كتاب اصول كافى و ساير كتب حديث در اين زمينه آمده است كه نويسندگان تفسير" نور الثقلين" و تفسير برهان" در ذيل اين آيه آن ها را جمع‏ آورى نموده‏ اند و همان طور كه اشاره شد تفسير" راسخون فى العلم" به پيامبر ص و ائمه هدى ع منافاتى با وسعت مفهوم اين تعبير ندارد، لذا از ابن عباس نقل شده كه مى‏ گفت: من هم از راسخان در علم هستم، منتها هر كس به اندازه وسعت دانشش از اسرار و تاويل آيات قرآن، آگاه مى‏ گردد، و آنان كه علمشان از علم بى‏ پايان پروردگار سرچشمه مى‏ گيرد طبعا به همه اسرار و تاويل قرآن آشنا هستند در حالى كه ديگران تنها قسمتى از اين اسرار را مى‏ دانند.(1) پی نوشت: 1)تفسیر نمونه، ج2، ص 439. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=35046 🆔@askquranir ♦️🔆♦️🔆♦️🔆♦️🔆♦️
☀️ ☀️ ☀️ ☀️ ☀️ ☀️ ☀️ ☀️ ⁉️پرسش: فرق ميان "بينات" و "زبر" و " كتاب منير" در آیه 25 سوره فاطر چيست؟ ✍️پاسخ: «وَ إِن يُكَذِّبُوك فَقَدْ كَذَّب الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ جَاءَتهُمْ رُسلُهُم بِالْبَيِّنَتِ وَ بِالزُّبُرِ وَ بِالْكِتَبِ الْمُنِيرِ»(1) در اينكه فرق ميان (بينات) و (زبر) و (كتاب منير) چيست؟ مفسران نظرات مختلفى اظهار داشته اند كه از همه روشن تر دو تفسير زير است: 1- (بينات) به معنى دلائل روشن و معجزاتى است كه حقانيت پيامبر را به ثبوت مي رساند، اما (زبر) جمع (زبور) به معنى كتاب هائى است كه خط آنها با استحكام نوشته شده (همچون نوشته بر سنگ و مانند آن كه در اينجا كنايه از استحكام مطالب آن است.) و همچنین اشاره به كتاب هائى است كه قبل از موسى (عليه السلام ) نازل شده، در حالى كه كتاب منير اشاره به كتاب موسى و كتب آسمانى ديگرى است كه بعد از آن نازل گرديده (زيرا در قرآن مجيد در سوره مائده آيه 44 و 46 از تورات و انجيل به عنوان هدايت و نور ياد شده، و در آيه 15 همان سوره تعبير به نور در مورد قرآن مجيد نيز آمده است. 2- منظور از (زبر) آن قسمت از كتب انبيا است كه تنها محتوى پند و اندرز و نصيحت و مناجات بوده (مانند زبور داود) و اما (كتاب منير) آن دسته از كتاب هاى آسمانى است كه داراى احكام و قوانين و دستورات مختلف اجتماعى و فردى است مانند تورات و انجيل و قرآن و اين تفسير مناسب تر به نظر مى رسد.(2) (1) فاطر/ 25. (2) تفسير نمونه ج18ص240. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33776 🆔@askquranir ☀️ ☀️ ☀️ ☀️ ☀️ ☀️ ☀️ ☀️
🍂🌼🍂 🍂🌼🍂 🍂🌼🍂 ⁉️پرسش: تفاوت فطر و خلق و بدع در قرآن را بیان فرمایید. ✍️پاسخ: ابداع، پديد آوردن چيزى و پرداختن كارى است، بدون نمونه و الگوى پيشين، و هر گاه در مورد خداى تعالى منظور شود، عبارت است از پديد آوردن چيزى، بدون ابزار و ماده و بى دخالت زمان و مكان. (1)مانند: بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ... ( بقره/117) كلمه فاطر همان معنايى را مى دهد كه كلمه بديع و مبدع دارند، با اين تفاوت كه در كلمه ابداع، عنايت بر نبودن الگوى قبلى است، و در كلمه فاطر عنايت بر طرد عدم و بر ايجاد چيزى است از اصل.(2)مانند: الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ...(فاطر/1) اما در خلق، مطلق آفرينش و ايجاد مد نظر است در واقع ایجاد چیزى است بر کیفیت مخصوص و روى حکمت و تقدیر معیّن.(3) در حقيقت نوع نگاه به مساله آفرينش و اعتباري كه در اين خصوص لحاظ شده است در خالق ، فاطر و يا بديع كه از اسماء حسناي الهي است متجلي است . يك وقت اين جهت لحاظ شده كه اين مخلوق ، از قبل نمونه و الگويي نداشته و بي الگوي قبلي و نو پديد ايجاد شده است لذا از فعل "بدع" يا نام " بديع " استفاده مي شود، زماني به اعتبار اينكه يك آفرينشي، بر اساس حكمت و تقدير ايجاد شده است از فعل "خلق" استفاده مي شود و گاه به اين اعتبار كه اصلا اين آفرينش وجود نداشته و گويا پرده عدم شكافته شده و چنين خلقي ايجاد شده است از نام فاطر و فعل "فطر "استفاده مي كنيد . (1)- مفردات، ص 111 (2)- الميزان ، ذيل تفسير آيه 1 سوره مباركه فاطر (3)- مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج ‏3، ص 115 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=48123 🆔@askquranir 🍂🌼🍂 🍂🌼🍂 🍂🌼🍂
حلول ماه حزن آل الله را تسلیت عرض میکنیم 🏴@askquranir