┄┅─✵💝✵─┅┄
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
آغاز سخن یاد خدا باید کرد
خود را به امید او رها باید کرد
ای با تو شروع کارها زیباتر
آغاز سخن تو را صدا باید کرد
الهی به امید تو💚
سلام صبحتون بخیر 🌹
http://eitaa.com/joinchat/2376597514Cd7df27c490
اسراردرون
╭━═━⊰🍃💔🍃⊱━═━╮
#حدیث_نور
💚امام علی علیه السلام فرمودند:💚
به مكارم اخلاق پايبند باشيد كه آن مايه سربلندى است و از اخلاق پَست دورى كنيد كه آن انسانهاى شريف را پَست و بزرگوارى را از بين مى برد.
http://eitaa.com/joinchat/2376597514Cd7df27c490
اسراردرون
#سلام_امام_زمانم 💚
وقتی کسی👤
برای تو تب هم نمی کند🌡
دیگر نسوز🔥
این همه آقا به پای شهر🏢
تو گریه میکنی و صدایت نمی رسد😞
گممیشودصدایتودرخندههای شهر😓
#شرمنده_ایم_آقا 😭
#العجل_یامولاصاحبالزمان
http://eitaa.com/joinchat/2376597514Cd7df27c490
اسراردرون
هدایت شده از علیرضا پناهیان
13.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 دَهُمی یه چیز دیگهس!
👈🏻عقل هیچ مسلمانی کامل نمیشود مگر با داشتن این ۱۰ خصلت ...
#تصویری
@Panahian_ir
آیه22: 💠الَّذي جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ فِراشاً وَ السَّماءَ بِناءً وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَکُمْ فَلا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ💠
ترجمه: آن کس که زمین را بستر شما ، و آسمان [ جو زمین ] را همچون سقفی بالای سر شما قرار داد و از آسمان آبی فرو فرستاد و به وسیله آن ، میوه ها را پرورش داد تا روزی شما باشد. بنا بر این ، برای خدا همتایانی قرار ندهید ، در حالی که می دانید ( هیچ یک از آنها ، نه شما را آفریده اند ، و نه شما را روزی می دهند ).
#سوره_البقره
#تفسیر_آیه22
نعمت زمین و آسمان
در آیه بعد به قسمت دیگرى از نعمتهاى بزرگ خدا كه مىتواند انگیزه شكرگزارى باشد اشاره كرده ، نخست از آفرینش زمین سخن مىگوید : همان خدائى كه زمین را بستر استراحت شما قرارداد ( الذى جعل لكم الارض فراشا).
این مركب راهوارى كه شما را بر پشت خود سوار كرده و با سرعت سرسام آورى در این فضا به حركات مختلف خود ادامه مىدهد ، بى آنكه كمترین لرزشى بر وجود شما وارد كند ، یكى از نعمتهاى بزرگ او است.
نیروى جاذبهاش كه به شما اجازه حركت و استراحت و ساختن خانه و لانه و تهیه باغها و زراعتها و انواع وسائل زندگى مىدهد ، نعمت دیگرى است ، هیچ
فكر كردهاید كه اگر جاذبه زمین نبود در یك چشم بر هم زدن همه ما و همه خانههاى وسائل زندگیمان بر اثر حركت دورانى زمین به فضا پرتاب و در فضا سرگردان مىشد ؟ ! تعبیر به فراش ( بستر استراحت ) چه تعبیر زیبائى است ، فراش ، نه تنها مفهوم آرامش و آسودگى خاطر و استراحت را در بر دارد بلكه گرم و نرم بودن و در حد اعتدال قرار داشتن نیز در مفهوم آن افتاده است .
جالب اینكه : چهارمين پيشواى شيعيان جهان امام سجاد على بن الحسين (علیهماالسلام) در بيان شيوايش اين حقيقت را در تفسیر همين آيه تشريح فرموده است.
جعلها ملائمة لطباعكم ، موافقة لاجسامكم ، و لم یجعلها شدیدة الحمى و الحرارة فتحرقكم و لا شدیدة البرد فتجمدكم ، و لا شدیدة طیب الریح فتصدع هاماتكم ، و لا شدیدة النتن فتعطبكم ، و لا شدیدة اللین كالماء فتغرقكم و لا شدیدة الصلابه فتمتنع علیكم فى دوركم و ابنیتكم و قبور موتاكم ... : فلذلك جعل الارض فراشا لكم ! خداوند زمین را مناسب طبع شما قرار داد و موافق جسم شما ، آن را گرم و سوزان نساخت تا از حرارتش بسوزید ، و زیاد سرد نیافرید تا منجمد شوید ، آن را آنقدر معطر و زننده قرار نداد تا بوى تند آن به مغز شما آسیب رساند و آن را بدبو نیافرید تا مایه هلاكت شما گردد ، آن را همچون آب قرار نداد كه در آن غرق شوید و نیز چنان سفت و محكم نیافرید تا بتوانید در آن خانه و مسكن بسازید و مردگان را ( كه وجودشان در سطح زمین مایه هزار گونه ناراحتى است ) در آن دفن كنید ، آرى خداوند این گونه زمین را بستر استراحت شما قرار داد
سپس به نعمت آسمان مىپردازد و مىگوید : آسمان را همچون سقفى بر بالاى سر شما قرار داد ( و السماء بنائ )
كلمه بناء با توجه به كلمه علیكم بیانگر آنست كه آسمان بر بالاى سر شما بنا شده است ، طبعا همچون سقف ، این معنى به صورت صریحترى در جاى دیگر قرآن آمده است و جعلنا السماء سقفا محفوظا : ما آسمان را سقف محفوظى قرار دادیم ( انبیاء - 32 ) .
♻️ادامه تفسیر آیه 22 سوره بقره👇👇👇
شاید این تعبیر براى بعضى از كسانى كه به وضع ساختمان آسمان و زمین از نظر هیئت امروز آشنا هستند عجیب بیاید كه این سقف چگونه است و كجاست ؟ آیا این تعبیر ، فرضیه هیئت بطلمیوس را دائر به قرار گرفتن افلاك به روى هم همچون طبقات پوست پیاز در خاطرهها تداعى نمىكند ؟ ولى با توجه به توضیح زیر مطلب كاملا روشن مىشود : كلمه سماء در قرآن به معانى مختلفى آمده است ، كه قدر مشترك همه آنها چیزى است كه در جهت فوق قرار گرفته است ، یكى از آنها كه در این آیه به آن اشاره شده است همان جو زمین است ، یعنى قشر هواى متراكمى كه دور تا دور كره زمین را پوشانده ، و طبق نظریه دانشمندان ضخامت آن ، چند صد كیلومتر است.
اگر به نقش اساسى و حیاتى ، این قشر ضخیم هوا ، كه زمین را از هر سو احاطه كرده است بیندیشیم خواهیم دانست كه تا چه حد این سقف ، محكم و براى حفاظت انسانها مؤثر است.
این قشر مخصوص هوا كه همچون سقفى بلورین ، اطراف ما را احاطه كرده در عین اینكه مانع از تابش نور آفتاب - این اشعه حیاتبخش و زندگى آفرین - نیست بقدرى محكم و مقاوم است كه از یك سد پولادین كه چندین متر ضخامت داشته باشد نیز محكمتر است ! اگر این سقف نبود ، زمین دائما در معرض رگبار سنگهاى پراكنده آسمانى بود و عملا آرامش از مردم جهان سلب مىشد ولى این قشر فشرده چند صد كیلو
مترى تقریبا تمام سنگهاى آسمانى را قبل از سقوط به سطح زمین مىسوزاند و نابود مىكند و تنها تعداد بسیار كمى مىتوانند از آن عبور كرده و به عنوان یك زنگ خطر براى زمینیان به گوشهاى پرتاب شوند ، و این تعداد كم هرگز نتوانسته است آرامش را بر هم زند.
از جمله شواهدى كه نشان مىدهد يكى از معانى آسمان همين جو زمين است حديثى است كه از پيشواى بزرگ ما امام صادق (علیهالسلام) در باره رنگ آسمان نقل شده است آنجا كه به مفضل مىفرماید : اى مفضل در رنگ آسمان بیندیش كه خدا آن را اینچنین آبى آفریده كه موافقترین رنگها براى چشم انسان است و حتى نظر كردن به آن دیده را تقویت مىكند .
امروز این را همه مىدانیم كه رنگ آبى آسمان چیزى جز رنگ هواى متراكم شده اطراف زمین نیست ، بنابر این منظور از آسمان در این حدیث همان جو زمین است.
در آیه 79 سوره نحل مىخوانیم ا لم يروا الى الطير مسخرات فى جو السماء : آیا آنها به پرندگانى كه در دل آسمان تسخیر شدهاند نگاه نكردند ؟ در باره معانى دیگر آسمان ذیل آیه 29 همین سوره بحث مشروحترى مطالعه خواهید فرمود .
بعد از آن به نعمت باران پرداخته مىگوید : و از آسمان آبى نازل كرد ( و انزل من السماء ماء).
اما چه آبى ؟ حیاتبخش ، و زندگى آفرین ، و مایه همه آبادیها و شالوده همه نعمتهاى مادى.
جمله و انزل من السماء ماء بار دیگر این حقیقت را تاكید مىكند كه منظور از سماء در اینجا همان جو زمین است ، زیرا مىدانیم باران از ابرها و ابرها از تراكم بخارهائى كه در جو زمین پراكندهاند به وجود مىآیند.
♻️ادامه تفسیر آیه 22 سوره بقره👇👇👇
امام سجاد على بن الحسين (علیهماالسلام) در تفسیر اين آيه راجع به نزول باران از آسمان بيان جالبى فرموده كه ذيلا مىخوانید : خداوند باران را از آسمان نازل مىكند تا به تمام قلههاى كوهها ، تپهها و گودالها و خلاصه تمام نقاط مرتفع و هموار برسد ( و همگى بدون استثناء سیراب گردند ) و آن را دانه دانه و نرم و پى در پى - گاهى به صورت دانههاى درشت و گاهى قطرههاى كوچكتر - قرار داد ، تا كاملا در زمین فرو رود ، و سیراب گردد ، و آن را به صورت سیلابى نفرستاد تا زمینها و درختان و مزارع و میوههاى شما را بشوید و ویران كند .
قرآن سپس به انواع میوههائى كه از بركت باران و روزیهائى كه نصیب انسانها مىشود اشاره كرده چنین مىگوید : خداوند بوسیله باران ، میوههائى را به عنوان روزى شما از زمین خارج ساخت ( فاخرج به من الثمرات رزقا لكم )
این برنامه الهى كه از یكسو ، رحمت وسیع و گسترده خدا را بر همه بندگان مشخص مىكند و از سوى دیگر بیانگر قدرت او است كه چگونه از آب بىرنگ صدهزاران رنگ از میوهها و دانههاى غذائى با خواص متفاوت براى انسانها ،
و همچنین جانداران دیگر ، آفریده ، یكى از زندهترین دلائل وجود اواست لذا بلافاصله اضافه مىكند : اكنون كه چنین است براى خدا شریكهائى قرار ندهید در حالى كه مىدانید ( فلا تجعلوا الله اندادا و انتم تعلمون)
آرى همه شما مىدانید كه این بتها و شركاى ساختگى ، نه شما را آفریدهاند و نه روزى مىدهند ، و نه كمترین مواهب شما از ناحیه آنها است ، پس چگونه آنها را شبیه خدا مىدانید
انداد جمع ند ( بر وزن ضد ) به معنى شریك و شبیه است ، بدیهى است این شباهت و شركت در پندار بت پرستان وجود داشته نه اینكه یك امر واقعى باشد
یا به تعبیر دقیقتر چنانكه راغب در مفردات مىگوید : ند و ندید به معنى چیزى است كه از نظر گوهر و ذات شریك و شبیه چیز دیگرى باشد ، بنابر این به نوع خاصى از مماثلث و همانندى گفته مىشود ، یعنى همانندى در گوهر ذات .
نكته : بت پرستى در شكلهاى مختلف
در اینجا توجه به این حقیقت لازم است كه قرار دادن شریك براى خدا تنها ، منحصر به ساختن بتهاى سنگى و چوبى و یا از آن فراتر ، انسانى همچون مسيح (علیهالسلام) را یكى از خدایان سهگانه دانستن ، نیست بلكه معنى وسیعى دارد صورتهاى مخفىتر و پنهانتر را نیز شامل مىشود ، بطور كلى هر چه را در ردیف خدا در زندگى مؤثر دانستن یكنوع شرك است .
ابن عباس در اینجا تعبیر جالبى دارد مىگوید : الانداد هو الشرك اخفى من دبیب النمل على صفاة سوداء فى ظلمة اللیل ، و هو ان یقول و الله و حیاتك یا فلان و حیاتى ! ... و یقول لو لا كلبة هذا لاتانا اللصوص البارحة ! ... و قول الرجل لصاحبه ما شاء الله و شئت ... هذا كله به شرك
انداد ، همان شرك است كه گاهى پنهانتر است از حركت مورچه بر سنگ سیاه در شب تاریك ، از جمله اينكه انسان بگوید : به خدا سوگند ، به جان تو سوگند ، به جان خودم سوگند ... ( يعنى خدا و جان خود و جان دوستش را در يك رديف قرار بدهد ) و بگوید اين سگ اگر ديشب نبود دزدان آمده بودند ! ( پس نجات دهنده ما از دزدان اين سگ است ) يا به دوستش بگوید : هر چه خدا بخواهد و تو بخواهى ، همه اینها بوئى از شرك مىدهد .
و در حدیثى مىخوانیم كه مردى در برابر پيامبر (صلىاللهعلیهوآلهوسلّم) همین جمله را گفت : ما شاء الله و شئت ( هر چه خدا بخواهد و تو بخواهى ) پیامبر فرمود : ا جعلتنى لله ندا : مرا شریك خدا و همردیف او قرار دادى ؟ !
در تعبیرات عامیانه روزمره نیز بسیار مىگویند : اول خدا ، دوم تو ! باید قبول كرد كه این گونه تعبیرات نیز مناسب یك انسان موحد كامل نیست .
در روايتى در تفسیر آيه 106 سوره يوسف و ما يؤمن اكثرهم بالله الا و هم مشركون از امام صادق (علیهالسلام) مىخوانیم كه فرمود : ( اين اشاره به شرك خفى است ) مانند اينكه انسان به ديگرى بگوید : اگر تو نبودى من نابود شده بودم یا زندگانیم بر باد مىرفت.