Majid Banifatemeh - Lfati Elali Lseif Elafatemeh.mp3
14.97M
▫️مداحی سیدمجید بنیفاطمه
🔸لا فتی الا علی لا سیف الا فاطمه
🆔@asre_tabyin
🔎حضرت زهرا(س) الگوی شکست مارپیچ سکوت در جنگ شناختی
▫️در جنگ شناختی و برای تغییر منطق محاسبات یک فرد یا جامعه، گاهی اطلاعات ورودی به ذهن را جابجا یا تحریف میکنند. گاهی از تکنیک تکرار و گاهی از تعمیم نابجا جهت خطای شناختی بهره میبرند. بعضی اوقات القای شناختی صورت میدهند و در برخی اوقات به مارپیچ سکوت و #اکثریتسازی_مصنوعی متوسل میشوند. تلاش بر این است که مکانیزم تفکر یک فرد یا جامعه بهم بریزد. نظام معرفت شناسی و ارزشگذاریهایش تغییر کند و منزلت و مکان و زمان و موقعیت افراد و اشیاء بازتعریف شده و جامعه به نوعی #نِسیان_معرفتی و فراموشی مبانی مبتلا شود.
▫️مرز جنگ شناختی در فاطمیه، تقابل در سطح حکمرانی بود. نظام معرفتی کل جامعه در حال تغییر بود و خطر وارونه سازی دین در سطح کلان وجود داشت. دعوا سر فرد یا جامعه فقط نبود و پروژه تحریف تاریخ محوریت داشت. اینکه چه کسی و با چه مکانیزمی باید حکومت میکرد یک مساله بنیادین بود برای کل تاریخ. تقابل اسلام ناب و آمریکایی پیرامون دال مرکزی و مضمون اصلی دین یعنی تعریف و منزلت ولایت در جامعه بود. حضرت زهرا(س) در چنین ایستگاهی دست به عملیات معرفتی شهادتطلبانه زد و #سه_راهبرد_اساسی را پی گرفت:
1️⃣خطبه فدکیه، نقد نخبگان و جریان روشنفکری: مضامین عمیق #خطبه_فدکیه که از بحث های هستی شناختی و بنیادهای معرفتی شروع میشود و جریان شناسی جنگ ها و نقش آفرینی و دلاوری امیرالمومنین را در تاریخ پیروزی ها و فراز و فرود اسلام یادآوری می کند. به قرآن احتجاج میکند و حکم فقهی ارث را مطابق نص صریح آیات الهی تبیین و تشریح میکند و دستگاه فقهی رقیب را به چالش میکشد. در انتها نیز نخبگان و سران انصار را تشری میزنند و ا سکوتشان گلایه کرده و اتمام حجت به عمل میآورند.
2️⃣تبیین چهره به چهره و مبارزه پارتیزانی نرم: بعد از اینکه از تریبون مسجد و در یک نشست نسبتا رسمی و نیمه آماده، بدنه روشنفکری جامعه را به چالش کشیدند، وارد فاز پارتیزانی شدند و خانه به خانه و سلول به سلول به تبیین حق و شکست مارپیچ سکوت همت گماشتند. در واقع بر اساس آیه شریفه(ان تقوموا لله مثنی و فرادی) به عنوان یک ارتش تک نفره به دل سکوت و #ترس_اجتماعی یورش بردند و یکدستی فریب و #دیسیپلین_جریان_تحریف را زیر سوال بردند.
3️⃣بیت الاحزان و مبارزه علنی و نمادین در سطح افکارعمومی: حضرت زهرا(س) موازی با عملیات توجیه نخبگان و تبیین چهره به چهره، مبارزه نرم و میدانی را نیز دستور کار داشتند. گریه هایی که فراتر از یک احساس فردی بود و "تک و تنها" یک جریان مخالف اجتماعی را راهبری میکرد. یک کنشگری نمادین و رسا علیه فضای سرکوب شده افکارعمومی که مارپیچ سکوت را در سطح عمومیتر و فراگیرتر نیز با شکست مواجه میکرد.
▫️رخ داد آنچه که نباید میداد ولی سنت مبارزه با مارپیچ سکوت را برای تاریخ ثبت و سند کرد و #ذهنیتها را علیه ساختارهای ظالم تربیت کرد و مهیای خیزش های انقلابی در طول تاریخ نمود.
✍️علیرضامحمدلو
لینک پیوند:http://www.andishkadeboshra.ir/1401/10/06/1-17/
🆔@asre_tabyin
▫️رسانه تعیین میکند که به چه چیزی فکر بکنیم!
🔸در صدر اخبار رسانه های خاص و واکنش پدافندی رسانههای انقلابی:
:
1⃣ماجرای بازگرداندن خانواده علی دایی به کشور..
2⃣حضور سارا خادم الشریعه بدون حجاب در مسابقات شطرنج
🔻وضعیت فوق العاده فرانسه بدلیل شورش کردها و کمبود گاز اروپا بدلیل جنگ اکراین و کمبود شدید دارو در آلمان و کشته های ژاپن و آمریکا بدلیل موج شدید سرما و کرونا یک #خبر_عادی محسوب میشود!
#جنگ_شناختی
#برجسته_سازی
🆔@asre_tabyin
🔎سه لایه جنگ شناختی و تحلیل تغییرات اجتماعی
🔹شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تغییرات اجتماعی چگونه اتفاق میافتد. چگونه ذهنیت مردم جامعه عوض میشود و با تغییر نسلی، یک نگاه و #شناخت_وارونه و از واقعیت ها و تاریخ و جغرافیا پیدا میکنند. باید اذعان نمود که در ساحت های مختلف به عوامل مختلف بستگی دارد و به اصطلاح، چندعاملی و(multifactorial) است.
اما اگر از زاویه دید #علوم_شناختی و جنگ های سایبری بخواهیم نگاهی به تغییرات نرم اجتماعی داشته باشیم، چنین فرایند سه گانهای را می توان متصور بود:
1️⃣ لایه اطلاعات(information): این سطح از جنگ شناختی با تکیه بر بمباران خبری، شایعات و فضاسازی و با هدف #تسخیر_افکارعمومی(public opinion) شکل میگیرد. در واقع دامنه و پهنای داده ها افزایش پیدا میکند و عمق دادهها در سطح پایینی قرار میگیرد و با تلاش در #فضاسازی، وضعیت شناختی جامعه هدف را مختل یا وارونه می کند و در حالت ناپایدار و هیجانی قرار میدهد.(نفوذ در جریان مطبوعات و شبکه های اجتماعی و خبری)
2️⃣ لایه ذهنیتها(common sense): این سطح از جنگ شناختی، مربوط به اطلاعات سطحی جامعه نیست. بلکه متوجه اطلاعات پایدار و به اصطلاح #ارتکازات و عقل عرفی جامعه میشود. در جامعه شناسی از این سطح با عنوان شعور مشترک(common sense) یاد میشود. در روانشناسی نیز مفهوم #طرحواره با این واژه قرابت دارد که به دادهها و اطلاعات درونیسازی شده و رسوبیافته در ذهن اطلاق میشود. جنگ شناختی در این سطح با هدف فرهنگ سازی و #تغییر_عادتها و الگوی های شناختی جامعه هدف سر و کار دارد.(نفوذ در جریان فرهنگ و هویت و فیلم سازی و سبک زندگی)
3️⃣ لایه معرفتها(knowledge): ایستگاه مبنایی جنگ شناختی، الگوهای بنیادین و معرفتشناسی جامعه هدف است. مثلا #اتاقهای_فکر و اندیشکده ها و دانشگاههای یک جامعه را بلخاظ پارادایمی، از عقلگرایی به تجربه گرایی و از هستیشناسی به زبانشناسی تنزل میدهند. یا از طریق تکنولوژی و تلویزیون و رسانه و با غلبه تصویر به تعبیر مارشال مک لوهان، #معرفتشناسی_عقلگریز را بر جامعه مسلط میکنند.(نفوذ در جریان تولید باور و علم و دانش)
🔸اهداف لایههای شناختی
▫️در لایه اول، مامور جنگ شناختی به دنبال #فضاسازی است و در لایه دوم جنگ شناختی در پی #فرهنگسازی است و لایه سوم نیز با هدف #معرفتسازی یا #ایدئولوژی_سازی و خلق واقعیت طراحی و تدوین و راهبری میشود.
🔸ابزار لایههای شناختی
▫️لایه اول، #خبرپایه است و با مطبوعات و شبکه های اجتماعی، دستکاری و مهندسی میشود. لایه دوم #فرهنگپایه بوده و بتدریج از طریق فیلم و سریال و سبک زندگی، ذهنیت جامعه هدف و ناخودآگاه اجتماعی و به تعبیری دیگر (common sense)، تغییر پیدا میکند.
▫️لایه سوم نیز #معرفتپایه بوده و بتدریج در ساحت تخصصی، از عقل گرایی و محوریت وحی به سمت تجربه گرایی و شبه علمها و نامعرفتها تغییر وضعیت میدهد. در سطح عمومی نیز معرفت شبکهای و دادهبنیاد و #اطلاعاتسرگردان و پرتکرار و تعمیم یافته مجازی، اعتبار پیدا می کند و جایگزین معرفت و باورهای مستدل و معقول(باور صادق موجه) میشود.
✍️علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔎رسانه تعیین می کند....
▫️صحبتهای هادی چوپان #قهرمان_مسترالمپیای_جهانی زیبایی اندام خیلی به چشم نمیآید. چون می گوید که مشکلات کشور را نباید به خارج حواله داد و باید هوای ایران و خاکش را داشته باشیم.
▫️خانم فاطمه برمکی،بانوی ایرانی با قهرمانی در جهان(به میزبانی هند) و آسیا(به میزبانی تاجیکستان) عنوان بهترین کوراش کار سال ۲۰۲۲ را از طرف #انجمن_بینالمللی_کوراش کسب میکند. این مورد هم خیلی عادی در رسانه ها مطرح میشود و حاشیه و #مکمل_خبری خاصی هم ندارد. چرا؟ چون آورده ای برای مخالفین ایران و شعور کافی برای رسانه های داخلی برای ایجاد ارزش افزوده و بازتاب قوی تر وجود ندارد.
▫️از تشییع با عظمت و مردمی و متعدد شهدا در روستاها و شهرهای مختلف کشور هم که بگذریم...
👌بلی رسانه تعیین می کند که به چه چیزی و چگونه فکر بکنیم!
🆔@asre_tabyin
🔎تاثیر خبر منفی(bad news)در اقتصاد کشور/۳۵ هزار خبر منفی برای کاهش ارزش پول ملی
▫️بهادریجهرمی سخنگوی دولت گفت: ما ناترازی ارزی نداریم و درآمد ارزی کشور بیش از مخارج ارزیاش است. دشمن در جنگ ترکیبی و اغتشاشات اخیر، یک ناامنی در کشور ایجاد کرد تا مسیرهای کریدوری بسته شود و سرمایهگذاران داخلی و خارجی نیز سرمایه خودشان را از بازار کشور خارج کنند و همین امر یکی از دلایل افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر است.
▫️یکی از مجموعهها گزارش داد که فقط در آبانماه، ۳۵ هزار خبر واحد برای القای آینده منفی ارزش پول ملی و آینده اقتصادی کشور تولید شده تا در نهایت منجر به فرار سرمایه شود و در بازار ارز تأثیر منفی بگذارد.
✍پ.ن: پرواضح است که استراتژیک ترین کالای عصرارتباطات، اطلاعات است. داده ها و خبرهاست که تعیین میکند چه کسی، چگونه و در چه زمان و مکانی دست به اقدام و سرمایهگذاری بزند. گویا #بالانس_عرضه_و_تقاضا در دنیای اقتصاد، وابستگی عمیقی به خبر و اطلاعات و راپورت(گزارش) دارد.
🔸با این اوصاف، سوال اینجاست که واکنش دولت در این معرکه سازی فیک نیوزها چه بود؟ چرا پدافند غیرعاملی برای #خنثیسازی_اثر_اخبارجعلی تعریف نشده است؟ چرا مثل همه کشورهای دنیا در قبال گردش آزاد اطلاعات، پروتکل و آیین نامه محکم و شفاف نداریم که توان احتجاج به بندهایش را در مواجهه با فیک نیوزها داشته باشیم؟
🔸سوال ساده ای است که چرا با خبر منفی و القای ناامیدی و #سیاهنمایی بعنوان جرم برخورد نمیشود؟ چرا فیک نیوزها بصورت هدفمند و مهندسی شده در فضای مجازی یله و رهای ما، بازار اقتصاد و ارز و سرمایه را بهم میریزند و اعتماد و امید و فرهنگ و سرمایه اجتماعی را به زمین سوخته تبدیل میکنند ولی همچنان میتازند و به ریش و ریشه نظام هم میخندند؟
🔻بساط این میتینگهای خبرساز با طول موج منفی را قبل از اینکه دودمان دولت و ملت بر باد رود، جمع کنید. اساس جنگ های نرم و نیابتی و ترکیبی، اخبار جعلی است و بی سبب نبود که رهبرانقلاب فرمود: اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم هم زمین میخورد.
🆔@asre_tabyin
✍تراژدی فوتبال و دیگر هیچ!
▫️دیروز در خبرها از قرارداد کهکشانی رونالدو پرده برداری میکنیم و با آب و تاب عجیبی رقم دریافتی اش را در صدم ثانیه هم چرتکه می اندازیم.عده ای در رویای فوتبالیست شدن فرو میروند، تعداد زیادی نیز حسرت فوتبالیست نشدن را تخیل میکنند، برخی نیز از اختلاف حقوقها و بیعدالتی سخن میرانند و بعضی ها به مقایسه فوتبال در داخل و خارج کشور میپردازند.
▫️برآیند این گفت و شنودهای تخیلی، چیزی جز حسرت و افسوس و مقداری افسردگی بر ذهن و زبان ملت نمیافزاید. امروز هم خبر مینویسیم؛ دیشب در پارتی شبانه، تعدادی از فوتبالیست های یک تیم تهرانی در حالت غیرعادی دستگیر شده اند.
▫️دو روز پیش از فوت پله، سلطان فوتبال مینویسیم و قله هایی که در فوتبال فتح کرد و رکوردهای اعجاب آوری که برجای گذاشت را سیاهه میکنیم و روز بعد از وضعیت اخلاقی و ارتباطات نامشروعش مینویسیم و از اینکه به همسر یا همسرانش خیانت کرد گزارش میرویم.این فراز و فرودهای نظام سرمایهداری و فاصله اندکی که میان قلههای فوتبال و درههای سقوط اخلاق وجود دارد قابل تامل است.
▫️به راستی در نگاه یک رسانه، کدام بخش از واقعیت مهم است و چرا باید ضریب بخورد و برجسته شود؟ چرا فاصله اسطوره شدن با خاک یکسان شدن در رسانهها نزدیک است؟ چرا باید اسطوره و الهه و بت بسازیم تا نیازی به بت شکنی وجود داشته باشد؟
اما یک مساله قابل فهم است که برای رسانهها #بورس_خبری مهم است. فارغ از ارزشگذاری و معرفتشناسی و اخلاقیات، کلیک خور بودن اهمیت دارد. ژورنالیسم یک صنعت است و چرخه مصرف خبری اهمیت دارد نه چیزی بیشتر..
🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
✍تراژدی فوتبال و دیگر هیچ! ▫️دیروز در خبرها از قرارداد کهکشانی رونالدو پرده برداری میکنیم و با آب
▫️ماجرای یک #غم_سفارشی!
🔎چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند...
▫️از فوتبالیست جماعت ناراحت نشوید که چرا مقابل دوربین، #فیگور_غم میگیرند و شادی پس از گل خود را به احترام مردم!؟ سانسور میکنند. همین جماعت را باید در شب های پارتی و مختلط ببینی که چگونه از خجالت قیافه غمزده خود در میآیند و دستبند به دست، راهی زندان و آب خنک میشوند.
▫️شب یلدا را چون نماد شادی ایرانی است تحریم و بایکوت میکنند(در فضای مجازی البته) و شب کریسمس را تا صبح پاس میدارند(در فضای واقعی البته). چهره ها غم و شادی شان هم #کالایی_مصرفی است و بستگی به مشتری اش دارد. حال این آدم ها هم برحسب دلار محاسبه می شود و محل و قرار معامله نیز فجازی است.
▫️تصویر و تصوری از واقعیت هم برایشان وجود ندارد و تحت تاثیر آشوب ذهنی و فیلترینگ حبابی، مردم و مخاطب را هم دچار #فریب_ذهنی میکنند. مردم ناراحت نیستند ولی این جماعت پارتیچی، یک ناراحتی تحمیلی و #غم_سفارشی را هرهفته مقابل دوربین برای مردم القا میکنند.
▫️#فرهنگ_شهرت را هر روز درحال مصرف و درونی سازی هستیم و یک #دیکتاتوری_پنهان تحت پوشش صنعت فرهنگ، حتی نسخه شادی و غم برای ما میپیچد. اکنون دیگر از فاز "چگونه و به چه چیزی فکر بکنیم" عبور کردهایم و به مرحله " چرا و چگونه شاد یا ناراحت باشیم" رسیده ایم. یعنی هژمونی و سلطه سرمایهداری بر #افکار، به سوی #ذائقه ها هم سرایت کرده است.
#سلبریتی
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
رقص و جولان بر سر میدان کنند، رقص اندر خون خود مردان کنند/
چون رهند از دست خود دستی زنند،چون جهند از نفس خود رقصی کنند
🆔@asre_tabyin
🔎چرا مکتب سلیمانی...؟
🔻هر مکتب واقعی و زنده سه ویژگی دارد: ۱.ایدئولوژی دارد ۲.قهرمان دارد ۳.شیعه و هوادار دارد
1️⃣حاج قاسم یک تفکر و ایدئولوژی بود بنام مقاومت که سیدحسن نصرالله گفت: حاج قاسم یعنی فلسطین، عراق، یمن و...اساسا او بود که مقاومت را تبدیل به یک تفکر کرد و در سراسر غرب آسیا و بخشی از آفریقا و آمریکای لاتین حتی امتداد بخشید.
2️⃣شکی در این نیست که حاج قاسم یک(hero) قهرمان واقعی بود و این واژه اصلا برازنده اوست که آمریکا حاضر است تابوی حمله مستقیم دولتی به مواضع نظامیاش که از بعد جنگ جهانی بیسابقه بود، شکسته شود ولی او را در دل شب ترور کند.
3️⃣حاج قاسم یک مکتب است که هوادارانش از قلب آمریکا تا هندوستان برایش گریه میکنند و سینه میزنند و غرب آسیا(خاورمیانه) به احترامش کلاه از سر برمیدارد و دهها میلیون نفر به پاس احترام و خدماتش پای تشییع جنازه اش حاضر میشوند و محور و سیدالشهداء مقاومت لقب میگیرد.
✍️علیرضامحمدلو
لینک مطلب:http://www.andishkadeboshra.ir/1401/10/13/1-21/
🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 قویترین فرمانده مبارزه با تروریسم
🔺 رهبر انقلاب: شهید سلیمانی به معنای واقعی کلمه، قویترین فرمانده مبارزهی با تروریسم در این منطقه است، به همین عنوان هم شناخته شده است. کدام فرمانده دیگر قدرت داشت میتوانست کارهایی را که او انجام داد انجام بدهد؟
#جان_فدا
🆔@asre_tabyin
🔎علمدار نیامد....
🔸عزیزم! من از بی قراری و رسواییِ جاماندگی،
سر به بیابانها گذارده ام، من به امیدی از این
شهر به آنشهر و از این صحرا به آنصحرا در
زمستـان و تابستان می روم. کریم ، حبیب، به
کَرَمت دل بسته ام، تو خود میدانی دوستتــــ
دارم. خوب میدانی جز تو را نمیخواهم. مرا
به خودت متصل کن...
قسمتیازوصیتنامهحآجقاسم🌱
سومین سالگرد شهادت سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی
#حاج_قاسم
🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شیوه مهندسی تیتر و ۱۸۰ ثانیه، سواد خبری بهروز را تماشا کنید.
#سوادرسانه
#سواد_خبرخوانی
#جنگ_شناختی
#جنگ_روایتها
🆔@asre_tabyin
🔎جنگ شناختی و تکنیک "پاره حقیقت گویی" در میدان دانش
▫️ترجمه ها چگونه کانالیزه میشوند و چرا فقط کاریکاتوری از حقیقت غرب را طرح میکنند؟
▫️چرا #بازار_ترجمه در ایران نیز به یک #پروپاگاندا شبیه است؟
▫️چرا کتابی تحت عنوان " خدایی در کار نیست" اثر استیون هاوکینگ در ایران پنج بار ترجمه ترجمه شده ولی همین کتاب که در غرب، پنجاه بار نقد شده، حتی ترجمه یکی از آن نقدها نیز صورت نگرفته است؟
▫️چرا و چگونه "غرب در غرب" با "غرب در شرق" تفاوت فاحش دارد؟
▫️ترجمه استعماری و ترجمه ضداستعماری به چه معناست؟
#ترجمه
#جنگ_شناختی
🆔@asre_tabyin
🔎شارلی ابدو و خط جدید جنگ شناختی
▫️مدل جنگ شناختی در سطح افکار عمومی متفاوت از عرصه های دانشی و سیاستگذاری است. در این ساحت، واژهها، نمادها و تصاویر هستند که عملیات میکنند و سوژه را در ذهنیت مخاطب، عرشی یا فرشی میسازند.
▫️حال که بعد از پروژه هشتگ "زمستان دینداری" شارلی ابدو وارد صحنه شده و راس کاریزماتیک نظام به تعبیر وبری را نشانه میرود، حکایت و چرایی جدیتری دارد. در واقع جنگ شناختی از مساله حجاب ستیزی و امنیت گریزی به فاز لیدرستیزی و ایجاد #آنارشیسم در ساحت سیاسی رسیده است.
▫️نقطه قوت این نظام در حل و فصل آشوب ها، همبستگی اجتماعی(جمهوریت) ذیل دینداری(اسلامیت) است. جنبش "بدون سر" در صدد بود که پروژه تجزیه را از کانال جمهوریت علیه اسلامیت یا همان جمهور بیدین و سکولار تحت تعابیری چون زمستان دینداری و لائیسیته(بیدینی) به سرانجام برساند که بازهم موفق نشد.
▫️عامل اتصال جمهوریت و اسلامیت، دستگاه ولایت بود که عقلانیت اجتماعی را با معنویت اسلامی گره زده و امکان هر نوع عملیات تجزیه را خنثی نمود. راه چاره این جنبش برون مرزی، عبور از ولایت فقیه و قداست زدایی است.
▫️ابزار این #قداست_زدایی در ساحت افکارعمومی، تخریب نمادهای مثبت، تولید واژه های منفی و #تصویرسازی کاریکاتوری و طنزآلود است. علی رغم عدم موفقیت این جنبش در رسیدن به اهدافش، محک زدن میزان حساسیت جامعه نسبت به مقدسات و باورها و #بیحس_کردن_افکارعمومی در قبال بنیادهای فکری_اعتقادی از طریق اهانت، تابوشکنی، طنز و تمسخر، لایه های پنهان این پویش کاریکاتوری در مطبوعات زردی چون شارلی ابدو ست.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎دوقطبی اجتماعی نتیجه آرایش دفاعی رسانه!
▫️تا زمانی که قواعد بازی هجومی را بلد نباشیم و آرایش دفاعی و پدافندی ثابتی(تازه همینو هم ناقص اجرا میکنیم) را در تمامی موقعیت ها اتخاذ کنیم، در به همان پاشنه خواهد چرخید که باید در زمین #نامسالههای_تحمیل_شده و سطحی، مشغول کنشگری و جهاد!!؟ باشیم.
▫️وقتی رسانه و روشنفکر ما بلد نباشد طرح مساله کند و توان شبکه شدن و #تعیین_دستور_روز را برای مخاطب نداشته باشد، باید هم شاهد این باشیم که دعوای دو فوتبالیست داخل چمن یا بازخوردهای منفی گفتگوی یک جانباز عزیز در تلویزیون، فضای ذهنی و مجازی را آلوده کند.
▫️چه بسا از هر زد و خوردی در مستطیل سبز یا هر گفتگویی در جعبه جادویی، بایستی دو قطبی درو کنیم و حتی امتداد آن را در ماجرای توهین شارلی ابدو نیز که کلیت کشور را با زدن راس مقدس و رهبری معززش دنبال میکند شاهد باشیم. واقعا حال این رسانه و فرهنگ و مدیریت افکارعمومی گریستن توام با تامل دارد.
▫️هنوز ۴۸ ساعت از فرمایشات خاص رهبرانقلاب پیرامون تئوری دین در باب زن و نقدهای بنیادین ایشان علیه تفکر زن ستیز غرب نگذشته که علیرغم برداشت های متفاوت رسانه ای و نزدیک به دوقطبی دیگر، باز هم شاهد مصرف خام از کلام ایشان هستیم و تبیین اجتماعی و امتداد تئوریکش به محاق رفته است. در حالی که همین بیانات و پیوست های رسانه ای تئوریک این صحبت ها توان مانور بیشتری داشت.
▫️هنوز چند روز از سالگرد شهادت حاج قاسم و وفات آیت الله مصباح یزدی نگذشته که شاهد نامساله های فرهنگی و اجتماعی هستیم که افکار عمومی را درگیر میکند و #دوقطبیهای_کاذب را رقم میزند که جای بسی تاسف دارد...
علیرضا محمدلو
لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/10/24/1-25/
🆔@asre_tabyin
شماره 25 نشریه دانش رسانه.pdf
5.82M
📕 *هفته نامه علمی، تحلیلی، تخصصی دانش رسانه*
💢 شماره بیست و پنجم *"دانش رسانه"* با سرفصلهای محتوایی ذیل منتشر شد:
⭕️ *سرمقاله*
▪️ وارد مرحله جنگ ادراکی شدیم!
⭕️ *علوم رسانه*
▪️ آموزش سواد رسانه ای با رویکرد نشانه شناختی
▪️ رسانهها و یادگیری اجتماعی
⭕️ *تکنيک هاي رسانه اي*
▪️ شگردهای رسانه ای در علوم شناختی
▪️ سه لایه جنگ شناختی و تحلیل تغییرات اجتماعی
⭕️ *رسانه شناسي*
▪️ بررسی جنگ شناختی در سری «کالاف دیوتی»
▪️ تحلیل انیمیشن فهرست مقدس
⭕️ *توليد محتوا*
▪️ درباره محتوای کورنر استون چه می دانید؟
▪️ كاركرد تبلیغ در تغییر نگرش
⭕️ *حکمراني فضاي مجازي*
▪️ رسانه سلیمانی در برابر سلیمانی رسانه ها؛
▪️ دسترسی به اینترنت ماهوارهای در ایران
⭕️ *گزارش کنشگری دفاتر*
▪️ آخرين توليدات محتوايي مديريت فضاي مجازي و رسانه هاي نوين
🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎الگوی عریان #ترور_شناختی در یک سکانس از شبکه نمایش خانگی
🔻تقریبا تمام کدهای جنگ شناختی را می توانید در همین تک سکانس ۱۸۰ ثانیه ای مشاهده کنید.
1️⃣گاهی فکر میکنیم که در ماجرای ارتباط با قشر خاکستری، فسفر بیشتری باید بسوزانیم و انرژی بیشتری صرف کنیم.
2️⃣گاهی حس می کنیم که ارتباط موثر با بخشی از قشر خاکستری جامعه را از دست دادهایم و زبان همدیگر را تا حد زیادی متوجه نمیشویم.
3️⃣گاهی حس می کنیم که فرایند رمزگذاری_رمزگشایی میان ما و مخاطب عادی به صورت تقابلی درآمده و معنا و برداشت معکوسی از پیام های همدیگر دریافت میشود.
4️⃣گاهی حس می کنیم که زمین ارزش های دینی و خط و مشی سیاسی و کلان روایت های مقدس جامعه، مینگذاری شده و مخاطب با گارد بالا و پیش ذهنیت در مواجهه با روایت و ادبیات پذیرفته و معتبر ما قرار میگیرد.
5️⃣ زیر پوست شهر چه میگذرد؟ چگونه شبکه خانگی تمامیت فرهنگ جامعه را در مینوردد و #مسمومیت_شناختی ایجاد میکند؟
6️⃣ بذر زاویه ها و نفرت ها علیه خط و مشی دینی و ملی و اجتماعی در سکانس های طنزی رقم میخورد که در قالب شبکه نمایش خانگی، به #مصرف_حداکثری(از بودجه و جیب بیت المال) میرسد.
#شبکه_نمایش_خانگی، #گشت_ارشاد #سلبریتی #جنگ_شناختی
✍️علیرضامحمدلو
لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/10/24/1-26/
🆔@asre_tabyin
📌حجت الاسلام دکتر محمدلو در نشست "اخلاق در دنیای متاورس" مطرح کرد:
🔴رسانه منفعل سبب غافلگیری «فقه و فلسفه» از فناوریهای جدید میشود
♻️در این نشست که به همت خبرگزاری ایکنا و با حضور دکتر آل داوود برگزار شد، حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو در بخشی از گفتگو بیان داشتند؛
🔸#متاورس یک تکنولوژی جهانی و پلی میان جهان فیزیکی و #زندگی_دیجیتال است. در واقع متاورس به عنوان یک بستر مجازی چند کاربره در زمان واقعی است که افراد میتوانند در سراسر جهان از طریق یک شبکه اینترنت به یکدیگر متصل شوند.
🔹شکلگیری این دنیای جدید میتواند مجموعهای از مسائل و موضوعات اخلاقی را نیز به دنبال داشته باشد. اما در کشورمان تجربه نشان داده که متأسفانه حوزویان و دانشگاهیان درباره #اخلاق_فناوری، ورودی تأخیر داشتهاند و البته فناوریهای جدید منتظر اقدام اخلاقپژوهانه ما نمیمانند؛
🔸بنابراین مهم است که بدانیم در برخورد با این فناوری جدید، چگونه رفتار و درباره آن #آینده_پژوهی کنیم...
🌐ادامه گفت و گو در لینک: https://iqna.ir/fa/news/4107937
✅عصر تبیین
🆔@asre_Tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید/بخشی از گفتگوی حجت الاسلام محمدلو با خبرگزاری ایکنا؛
🔸آنچه فلاسفه ما به تبع فیلسوفان غربی مثل چالمرز فیلسوف ذهن مطرح کردند، متاورس جهانی است که امکان جدیدی را ایجاد میکند و فضایی بین واقعیت و دنیای مجازی و لایهای از امکانهای وجود است.
🔹ما در فلسفه اسلامی سه عالم داریم؛ عالم ماده، عالم مثال و عالم عقل. عالم ماده، عالمی است که فضا اشغال میکند، قابل لمس است و چگالی دارد. عالم عقل فضایی انتزاعی و کلی است و عالم مثال هم میتواند متاورس را تشبیه و تبیین کند.
🔸بنابراین ما در فلسفه اسلامی این ظرفیت را داریم که به این مسئله طعنه بزند و به بحثهایی که امثال چالمرز مطرح میکنند نزدیک شود یا نقد بکند؛ که به عنوان فیلسوف ذهن، متاورس را عالم واقعی پنداشته است، برخلاف دیدگاههایی که متاورس را امتداد توهم و تخیل میشناسند. یعنی متاورس جهانی است که خیال ما را امتداد میدهد و یا توهم ما را چاق میکند.
🔹چالمرز میگوید این یک امکان جدید، وجود و جوهر جدید است. حال باید بحث کنیم که در ادبیات فلسفی خود چه داریم که بتوانیم بحث متاورس را تئوریزه کنیم.
🌐ادامه گفت و گو در لینک: https://iqna.ir/fa/news/4107937
✅عصر تبیین
🆔@asre_Tabyin
#پلان_تفکر
♦️محمد؛ دومین نام پرطرفدار در هلند
🔹براساس اعلام مقامات هلند، نام «محمد» دومین نام پرکاربرد برای نوزادان متولد شده در این کشور در سال ۲۰۲۲ بوده است. بیشترین نامگذاری هم مربوط به نام «نوح» بود./فارس
🆔@asre_Tabyin
🔎کج روایت مسموم بیبیسی از بیانات رهبرانقلاب
▫️در اغتشاشهای اخیر هم دست دشمن خارجی عیان بود که حالا یک عدّهای انکار کردند.اینجا هم مهمترین بخش حرکت دشمن مسئلهی تبلیغات بود. این کسانی که آمدند وارد #اغتشاشات شدند و اینها را راه انداختند، هدفشان برطرف کردن ضعفهای کشور نبود؛ هدفشان از بین بردن نقطههای قوّت کشور بود.
▫️میخواستند نقاط قوّت ما را از بین ببرند: امنیّت،تحصیل علم، رشد تولید داخلی،گردشگری
بلاشک اینها خیانت بود و دستگاههای مسئول هم با خیانت برخورد جدّی و #عادلانه میکنند، و باید هم بکنند.( رهبرمعظم انقلاب، ۱۴۰۱/۱۰۱۹)
🔻خب بیبیسی این محتوای تحلیلی و هم افزا و مثبت آیت الله خامنهای را چگونه به یک پیام و تیتر منفی و رادیکال و واگرا تقلیل داد؟
1️⃣تحریف و برچسبزنی: واژه "معترض" را بجای "اغتشاشگر" نشانده و برچسب "اتهام زنی به معترضان" را جهت تخریب رهبرانقلاب به کار برده است.
2️⃣برجسته سازی، رادیکالسازی و منفینمایی پیام: واژه "خیانت" را به دنبال واژه معترضان و در وسط خبر، #برجسته کرده تا پاراگرافی رادیکال با بار منفی را به خوانش مخاطب برساند.
3️⃣پارهحقیقت گویی، حذف و سانسور: واژه "عادلانه" را از کنار واژه "جدی" #حذف کرده و علاوه بر این #سانسور واژگانی، با غفلت عامدانه از بخش ابتدایی و صریح بیانات، بنوعی پاره حقیقت گویی هم کرده است تا فاز همافزا و مثبت کلام در بیان قوتهای کشور را بسمت منفی و واگرا جهت دهی نماید.
✍️علیرضامحمدلو
لینک مطلب:http://www.andishkadeboshra.ir/1401/10/24/1-29/
🆔@asre_Tabyin
امواج شبهه 18دی 2.mp3
27.12M
#رادیو_گفتگوی_سیاسی
🔸با موضوع: اسارت و اهانت، واقعیت غرب در مورد زنان و شبهه افکنی رسانه های معاند در ایران
🔸تهیه و پخش از رادیوگفتگو و اپلیکیشن ایرانصدا/۱۸ دی ۱۴۰۱ برنامه #امواج_شبهه
🔻کارشناسان برنامه:
🔸خانم دکتر سارا طالبی (استاد دانشگاه و کارشناس رسانه)
🔸حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو (کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی)
🔸ارتباط تلفنی با خانم دکتر معصومه نصیری (کارشناس رسانه و استاد دانشگاه)
لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/?p=5789&preview=true
🌐عصر تبیین
🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️در نشست اخلاق در دنیای متاورس و با حضور دکتر آل داود و دکتر محمدلو مطرح شد/۲ + فیلم:
▫️فاصله گرفتن از رویکرد تکنوفوبیایی و تکنوفیلی برای مواجهه معقول با متاورس
🔸مواجهه با مسائل نوظهور یعنی اتفاقها و رویدادهایی که ما اسم آن را پدیدههای نوظهور میگذاریم که به زبان فقهی مسائل مستحدثه میشود. همانطور که آقای آلداود گفتند، ما نه نگاه خوشبینانه صرف داریم و نه نگاه بدبینانه صرف. نه تهدیدمحور و نه شیفته، نه تکنوفوبیا و نه تکنوفیلی، نه تکنولوژیهراسی و نه تکنولوژیزدگی.
▫️در واقع اگر یک نگاه پدافندی داشته باشیم، باید بایستیم و ظرفیتهای خودمان را فعال کنیم، ظرفیتهایی که تمدنی و غنی هستند، یعنی برخلاف فضاهای کمونیستی و سوسیالیستی که در قبال لیبرالیسم، تئوری مشخصی نداشتند و صرفاً مانند حلقه فرانکفورت و ... نگاههای پست مدرن انتقادی داشتند، نگاههای ما اثباتی است. یعنی هم نسبت به انسان عصر جدید و هم نسبت به قواعد و پروتکلهای آن حرف داریم. هم نسبت به فقه و فلسفه آن و هم آیندهاش حرف داریم.
▫️یعنی نگاه پدافندی ما یک پک کامل است. در هر سه ساحت انسان، نوع بازیگری و زمین بازیاش میتوانیم حرف داشته باشیم و داریم. مهم این است که از نگاههای تکنوفوبیایی و تکنولوفیلی جدا شویم و در حدفاصل آنها بایستیم و با آن مواجه شویم. یعنی ما نمیتوانیم به نوجوان امروزی بگوییم شما گوشی نداشته باش و یا به فلان شبکه نرو، اما میتوانیم برایش زمین و قواعد طراحی کنیم. یا میتوانیم در سطح نازلتر سواد آن را ارتقا دهیم.
🔸تفصیل گزارش دوم نشست را اینجا مطالعه کنید.
🆔@asre_Tabyin