▫️نمونه ای از دیدگاه ها و نسخه های تک ضلعی برای مساله ترکیبی حجاب
🔸فارغ از ادبیاتی که دوستان را ملامت میکند و چندقطبی های متنوعی را دامن میزند، یک خطای محاسباتی و فاصله قابل تامل از واقعیت و میدان در دیدگاه این مقام مسئول خوشفکر و انقلابی دیده میشود که نیاز به بازاندیشی و نزدیکی بیشتر به جهان عینیت دارد.
#خطای_محاسباتی هم اینجاست که یک مساله چندضلعی را تک ساحتی تحلیل میکنند و ابعاد ماجرا را به یک ضلع خاص و روشن تقلیل میدهند.
🆔@asre_Tabyin
عصرتبیین عصررسانه
▫️نمونه ای از دیدگاه ها و نسخه های تک ضلعی برای مساله ترکیبی حجاب 🔸فارغ از ادبیاتی که دوستان را ملا
🔎مساله حجاب و استراتژی پنج ضلعی در جنگ ترکیبی
▫️مقام مسئولی توییت زده که حجاب یک مساله فرهنگی است و ورود دولتی و قضایی اشتباه است. بزرگواری هم گفته که راه حل ماجرا در قضیه موسوم به #کشف_حجاب، ورود مردمی است نه دولتی. اهل دغدغه ای هم اشاره کرده که تا مقتدر نباشیم و احترام به قانون را از دولت و ساختارهای رسمی شروع نکنیم، عنان کار از کف میرود. تحلیلگری هم قضایا را یک برساخت رسانهای و #حادواقعیت خوانده و شیوه مواجهه را نیز بر همین پاشنه و سیاق، تجویز کرده است.
▫️باید اذعان داشت که در #جنگ_ترکیبی حتی مفاهیم بسیط نیز صورت مرکب پیدا میکنند. هویت و حجاب هم بعنوان مفاهیم آوانگارد این #جنگ_هیبریدی بدون شک چنین حکمی خواهند داشت. نکته بعدی اینکه بنطر میرسد وقتی یک مساله، مسری شد و از چارچوب علمی و پارادایم عملیاتی خود جدا گردید، دیگر نگاه های تک سویه رنگ میبازد. شاید در فهم اولیه و اجمالی بتوانیم حجاب را یک نماد و ارزش دانسته و در چارچوب اخلاق و فرهنگ تحلیل کنیم، اما با لنز عینیت و #توجه_انضمامی مبتنی بر #دادهکاوی، تفکیک این مساله فرهنگی از حواشی سیاسی و امنیتی و اجتماعی، جز نظریات تک ساحتی، برونداد دیگری نخواهد داشت.
▫️اساسا #خطای_شناختی و محاسباتی یعنی ندیدن پیچیدگی های مسائل چندضلعی با نتایج و امتدادهای ماتریسی و چندسویه که نادیده گرفتن بخشی از ماجرا، مساوی تحلیل های کاریکاتوری و رفتارهای رادیکال و جدا شدن از دوستان و کج فهمی از نقشه بیگانگان خواهد بود. بعنوان نمونه در ماجرای مسمومیت مدارس، یک مساله هویتی و نماد ایدئولوژیک مثل تحصیل و حجاب دختران، لایه ای امنیتی پیدا می کند یا در اغتشاشات سال گذشته، شعار زن زندگی آزادی، توسط سرویس های جاسوسی بیگانه تغذیه و هدایت میشود.
▫️در واقع نه می شود ضلع هویت بخش و مبانی فرهنگی و معرفتی حجاب و عفاف را نادیده گرفت و نه می توان دادههای ناظر بر نقش #سرویسهای_جاسوسی ۹ کشور بیگانه در حوادث اخیر را فراموش کرد. بگذریم که ترک فعل های ساختاری و بازیگری های منفی و منفعلانه نیز کم اثر نبودند و پازل دشمن را کامل کردند.
🔻اما چه باید کرد؟
1⃣اقتدار فراموش شده: از آنجایی که هویت در جهان عینیت، هم در حدوث و هم در بقا متاثر از قدرت و در سایه اقتدار شکل و صورت مییابد، نمی شود که نقش بیبدیل قانون را ندید و به بهانه فرار از تنش یا یک تجربه تلخ، سیاست را #تماشاگر و شاهد بازاری ترجمه کرد. اگر ساختارها و ادارات دولتی بعلاوه پاساژها و #موقعیتهای_گردشگری و تفریحی، مساله حجاب را بطور هوشمندانه جدی بگیرند و ظرفیت های قانونی تشویق و تنبیه و تعلیق را با اعلام و ابلاغ قبلی و شفاف، فعال کنند، بیحجابی های معدود ولی پرسروصدا میدان جولان و #صحنه_تسری را بطور حداکثری از دست خواهند داد.
2⃣بازیگری فرهنگ: آنچه که از مدل نقش جهان اصفهان هم پیداست، میز گفتگو و همچنین فضاسازی برای تاثیر و تعمیق فرهنگی بسیار اهمیت دارد. در واقع اگر بتوانیم ساز و کارهای جهاد تبیین و کارفرهنگی خلاقانه و موثر را در #موقعیتهای_پرتردد و فضاهایی با ترافیک جمعیتی بالا فراهم کنیم به تدریج در ذهنیت و بافت فرهنگی جامعه به یک #ناخودآگاه_پرررنگتری خواهد انجامید. سرودها و نماهنگ های رونق گرفته نیز فناوری مناسبی بشمار میروند.
3⃣ افکارعمومی و نقش مردم: در امتداد نقش حد و مرزساز قانون و تبیین بازیگری فرهنگ، نقش مردم و افکارعمومی گرهگشاست. برطبق آمار و نظرسنجی های معتبر، عموم مردم ما با حجاب همسازند و معدود مخالفتها و ضعف و زاویهها نیز تا حد زیادی با #تذکرلسانی_ساده ولی گسترده و فاقد تنش، تا حد زیادی قابل جبران است. در حکمرانی مردم سالار بایستی اکثریت موافق را یک فرصت تلقی نمود و بخشی از راه حل دانست.
4⃣ مدیریت رسانه: سیالیت و سرایت بدحجابی جز با رسانه و مجاری مجازی اتفاق نمیافتد. نظارت موثر بر فضای مجازی و کنترل شبکه خانگی مسموم و ضدعفاف از طرفی و #تصویرسازی_غیرکلیشهای، افقگشا، پیشران و قهرمانطور از زن مسلمان محجبه در رسانه های رسمی و ضریب بخشیدن به پروتکلهای مثبت و موثر دولتی و مردمی در مواجهه با بدحجابی می تواند برساختهای رسانهای و #بزرگنماییهای_دلسردکن و قلدریهای کاذب را کنترل و حداقلی نماید.
5⃣ پیوست امنیت: نمی شود ژست فرهنگی گرفت و عوامل و نتایج ضدامنینی مساله حجاب را ندید گرفت. نمی توان به لایه معرفتی حجاب توجه نمود اما از ساحت نمادین و هویت بخش حجاب در ادبیات موافقین و مخالفینش غافل شد. اینکه حجاب را بهانه ای برای عملیات ناامن سازی قرار میدهند، دال بر این است که در هر اقدام فرهنگی و قانونی برای حجاب بایستی پیوست های امنیتی و #مینگذاریهای_مسیر را نیز در نظر گرفت تا اسیر اتفاقات نشویم و خطاهای احتمالی، تمارض ها و شبیهسازیهای هدایت شده و مشکوک، ابتکار عمل را از دست حاکمیت خارج نکنند.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
🔎کلان طرحی سه ضلعی پیرامون تبیین و تعمیق مساله حجاب
▫️مقدمتا عرض کنم با دو طیفی که مبتلا به رادیکالیسم و برداشتهای تکضلعی در برداشت از فرمایشات رهبرانقلاب هستند حرفی ندارم. اینکه فرهنگ اصل است و تقدم رتبی دارد یا قانون برجسته تر است و تقدم زمانی دارد هم جز #شکاف_تفسیری و هرمنوتیک بر دستگاه فکری جبهه انقلاب نخواهد افزود.
▫️جالب است که هر دو طیف هم گزاره ها و فکت های قابل استناد دارند و یکی به تدین و #تضرع کشف حجاب کنندگان برای برداشت فرهنگی از کلام رهبری تمسک میورزد و دیگری به #حرام_سیاسی و شرعی خواندن کشف حجاب استناد می کند و دریافتی متفاوت و قانون محور از بیانات ایشان دارد.
▫️این دو طیف اگر دور هم ننشینند و گفتگوهای بیتعارف و متعدد و باحوصله نداشته باشند، جز ساخت فرقههای فرهنگی و سیاسی در ایستگاه تفسیر از بیانات رهبر انقلاب، مطلب نویی عاید جبهه انقلاب نخواهد شد.
▫️اما بنظر میرسد که فارغ از این #دوقطبی_تفسیری در تقدم و تاخر استراتژیها، در مقام تبیین و حل مساله چه باید کرد؟ پیوست های امنیتی و فعال کردن ظرفیت های دولتی جهت مراقبت و کنترل اوضاع را اگر فاکتور بگیریم، در مقام تبیین و تاثیر فرهنگی چه کنیم؟سه محور کلان با کلی جزییات ناظر بر هر فاز را میتوان طرح نمود:
1⃣ انگارهسازی: اساس رفتارسازی و مهندسی اجتماعی بر این است که انگاره های غلط را بزداییم و بینش ها و انگارههای صحیح را جایگزین کنیم. #میزهای_رسمی_و_غیررسمی_تبیین بایستی در سراسر کشور فعال شوند و مدارس و دانشگاه ها و پارک ها و پاتوق های مردمنشین هر هفته و هر روز از گفتگو و دریافت اندیشههای دینی و انقلابی با چاشنی خلاقیت و ابتکار و ورودهای نو به مسائل آغشته گردند. چشم و گوش و ذهن و زبان مردم بایستی با ادبیات و منطق دینی آشناتر شود و یک عملیات گسترده شبهه زدایی مستقیم یا غیرمستقیم با محوریت گعدههای صمیمی و پرمحتوا با مخاطب ها و طیف های متنوع و البته ردهبندی شده استارت بخورد.
2⃣ فضاسازی: ناگفته پیداست و بدیهی است که بسیاری از مسائل فرهنگی و باورهای اجتماعی، تحت تاثیر فضاسازی و غلبه اتمسفری شکل میگیرد یا تثبیت و تعمیق میگردد. جو زبان دانی، جو فیلم بینی، جو فوتبالی و جو معنوی و جو پیاده روی و جوهای مثبت و منفی بسیاری که متکی بر باورها و انگارههای پیدا و پنهان ایجاد میشوند و مخاطبان بسیاری را #با_کمترین_مقاومت، همراه میکنند. در بحث حجاب هم بایستی فکر بکنیم و از ظرفیت های ادبی و مردمی و دینی و سنتی و مدرن و نماهنگ ها و جمع خوانی ها و جشنواره های محله جات و...برای فضاسازی به نفع تثبیت و تعمیق و توسعه انگاره حجاب، استفاده کنیم.
3⃣ قهرمان سازی: بدون شک از ابزار مهم فرهنگ سازی، ارائه الگو و مهندسی ناخودگاه جامعه با تولید و توصیف و تصویر قهرمان است. رمان بنویسم و داستان بسازیم و فیلم و مستند تولید کنیم و وارد ارتکازات و عادتواره های جامعه بشویم. اگر قرار بر پیروزی اندیشههاست، تفکری که قهرمان داشته باشد، برگ برنده دست اوست. از طرفی نیز جامعه ای که تاریخ دارد، استعداد اسطوره سازی را هم داراست. هر ماه برای مصرف بصری و تخیل کودک و نوجوان و جوان جامعه، تولیدات ویژه تدارک ببینیم و بطور غیرمستقیم، باورهای درست را در ذهنیت جامعه تقویت کنیم. دریغ از #ساخت_زن_قهرمان مومنه محجبه باورپذیر برای قاب تلویزیون و خصوصا سینما و شبکه خانگی!!
▫️این مدل بایستی با حوصله و طی چندماه و با مراقبت های ویژه و رفت و برگشت ها و بازخوردگیری های متعدد پیرامون جزییات عملیات پی گرفته شود تا بتدریج و البته فراگیر، شاهد تغییرات و تحولات جدیتر باشیم. آنچه که اهمیت دارد، توجه به نقش #تصویرسازی و انگارهسازی و ذائقه سازی در فرایند تولید امید و اعتماد و اعتبار اجتماعی است.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
هدایت شده از تعلیقات
نخبگان حوزه و دبیر شورا-2.pdf
317.7K
#گزارش
#اختصاصی
📚 جمعی از فضلای جوان حوزه دیدار و گفتگویی صمیمانه با دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی استاد #خسروپناه داشتند و به بیان نظرات خود پرداختند.
🔖 در اين فایل گزارشی از اهم مباحث مطرح شده در 44 صفحه تقدیم میشود.
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
#استاد_خسروپناه
🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️در جلسه چالشی مدیر اجرایی #تیک_تاک با نمایندگان کنگره آمریکا مطرح شد:
🔸"حزب کمونیست چین میتواند با جمعآوری اطلاعات، ذهن آمریکاییها را دستکاری کند!"
🔹منشا و مدل #مهندسی_اجتماعی برای هر جامعهای اهمیت راهبردی دارد. آمریکا باشی یا ایران هم فرقی نمی کند.
#سواد_رسانه
#جنگ_شناختی
#شبکه_ملی_اطلاعات
#عصر_اطلاعات
🆔@asre_Tabyin
22.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎هندسه حکمرانی سایبری را از کنگره آمریکا بیاموزیم
▫️فقط ده دقیقه از جلسه چالشی نمایندگان کنگره آمریکا بامدیرعامل #تیک_تاک را نگاه بکنید. حداقل ۲۰ دلیل متفاوت، جهت محکوم کردن این پلتفرم چینی را مطرح میکنند تا حکمرانی سایبریشان را از نفوذ یک رقیب راهبردی، مصونیت ببخشند.
▫️از تهدید امنیت ملی و اهمیت حریم خصوصی و خطر نفوذ خارجی تا سرقت اطاعات و #بیگ_دیتا و همچنین سلامت و بهداشت روان #کودکان و نوجوانان و تاثیرگذاری بر روایت ها و روندها و موضوعات مهمی مثل به یغما رفتن معصومیت کودکان با سرقت توجه آنها و موج سواری #اطلاعات_گمراه_کننده و دادههای غلط و مساله اقتصاد و حفاظت و رهگیری اطلاعات به بهانه سرگرمی از جمله مواردی بودند که در این جلسه مطرح شد.
▫️این آیتم ها نشان میدهد که مساله اطلاعات، چه میزان برای تثبیت و تحکیم و توسعه قدرت و #تنازع_بقا در عرصه تمدنی، لازم و ضروری است. از این گذشته وقتی که در همین آمریکا پروتکلی را به تصویب میرسانند که از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح، افراد زیر ۱۸ سال، حق استفاده از شبکه اینترنت و فضای مجازی را ندارند، حاوی یک پیام راهبردی در سطح تمدنی است.
▫️بدین معنا که قدرت اطلاعات و شبکه های اجتماعی در سطح هویت سازی هم دارای اهمیت ویژه است. وقتی نماینده کنگره آمریکا، عضویت دو سوم جوانان و نوجوانان این کشور در پلتفرم چینی را یک تهدید جدی برای فرهنگ و #هژمونی شان تلقی میکند، پس اشکالی ندارد که ما نیز نسبت به اینستاگرام و توییتر و متای آمریکایی حساس شویم و نسبت به مهندسی اجتماعی و #تغییر_ذائقهها و سرقت اطاعات کشورمان نگران باشیم.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آموزش سواد رسانه در ۱۰۰ ثانیه و دیگر هیچ!
⛔️مهدی نصیری: چین به ایران درس سیاست داد🤔، شی جین پینگ به آقای رییسی گفت جناب پرزیدنت، ما میخواهیم ۵۰۰ میلیارد دلار در عربستان سرمایه گذاری کنیم، اینکه نمیشود که شما می خواهید سیاست منطقهای تان را داشته باشد به حوثی های یمن موشک و پهپاد بدهید آرامکو را بزند، منافع ما خطر بیافتد.😢
💯مهدی خانعلی زاده: این مطلب رو یک ماه پیش، عموی من هم برام فرستاده بود😊. ازش خواستم #منبع رو بگه گفت تحلیل خودمه😳.
👌یک برگ #سند بیاورند شی جین پینگ این حرف را زده، میرم وسط حیاط دانشگاه داد میزنم عذرخواهی میکنم. شبها می نشینند برای هم گروه های واتساپی می فرستند این چیزها را باور میکنند، #سندش_کو آقای نصیری.....
▫️فیک نیوز، بزرگ و کوچک نمیشناسد. روشنفکر و عوام و استاد و شاگرد هم ندارد. هرکسی به تناسب موقعیت خود در #تله_اخبارجعلی گیر میافتد. سوال بزرگ در آموزش سوادرسانه ای برای شناسایی خبر درست از غلط، همین پرسش از منبع پیام است.
▫️#معرفت_شناسی_خبر یک فرایند پنج مرحلهای دارد که میزان اعتبار پیام را راستی آزمایی میکند.این پنج سوال را #هارولد_لاسول، برای امنیت و سلامت خبری مطرح کرده است:1- چه کسی؟ (فرستنده یا منبع)، 2- چه می گوید؟ (پیام)،3- از چه کانالی ؟ (طریق)، 4-به چه کسی ؟ (گیرنده)،5-با چه تاثیری؟ (تاثیر)
🆔@asre_Tabyin
سند (11).pdf
191.1K
🔸مدل سازی جنگ روایت ها به سبک شهیدآوینی
▫️اندیشکده امریکایی رند در کتابی به نام جنگهای شبکهای مینویسد: " در جنگهای فردا برنده کسی نیست که بمب دارد بلکه کسی پیروز است که بهترین روایت را دارد ".
▫️جنگی که پیروزی بدون استفاده از سلاح نطامی را به همراه خود میآورد اینجا سلاحش تولید محتوا است، این همان جنگ ایدهها یا روایتها است که در #سند_استراتژی_پنتاگون در ۲۰۱۲ به آن اشاره شده است.
▫️پیرامون همین مساله، رهبر انقلاب می فرمایند: در میدان «جهادِ تبیین و روایت» باید با تمام توان وارد شد: «شما روایت کنید حقایق جامعه، کشور و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ این کاری است که ما باید انجام بدهیم؛ وظیفه جوانهای ما است.۱»
▫️#جنگ_روایت ها اگرچه اصطلاح جدیدی در حوزه جنگ نرم و تهاجم فرهنگی است ولی در تاریخ معاصر انقلاب، چهرهها و چریک های ترازی همچون شهید آقاسیدمرتضی آوینی را در مسیر چنین جنگ هایی داشته ایم و تجربه کردهایم. سیدشهیدان اهل قلم نیز ترجمه دیگری از #الگوی_کنشگری در جنگ روایت هاست که رهبر انقلاب درباره این شهید عزیز به کار بردهاند.
▫️اما آوینی که بود و چه کرد و بلحاظ مبنایی و روشی و جغرافیای اقدام و عمل، چه محورهایی را پوشش آفندی یا پدافندی بخشید؟
1⃣روایت غرب و نقد فرهنگ توسعه
2⃣ روایت روشنفکری و نقد اشرافیت
3⃣ روایت جنگ و نقد تکنوکراسی
ادامه #یادداشت در (pdf)...
🆔@asre_Tabyin
◾روز قدر و غروب ابدی استادی که فراموش نمیشود..
▫️نمی شود از کنار غروب یک عالم براحتی عبور کرد. نمی توان شاگردش بود و از فقدانش تاسف و افسوس نخورد. فقط یک استاد معمولی دانشگاه نبود. قلبی پُر از سوز و دغدغه جامعه و ذهنی مملو از مسائل حل نشده اجتماع و نظریه های پشتیبانی که برای تحقیق و تدوین و ترجمه شان عمری گرانسنگ گداخته بود.
▫️تفاوتش با جامعه شناسان رایج، در دقت و نگاه فلسفی اش بود و در توجهی جدی که به عدالت با تاکید بر نهج البلاغه داشت.شوری که در طرح مسائل علمی به خرج میداد و توانی که برای همراهی و گفتگو و جدال نظری با دانشجویانش داشت هم عجیب و ضرب المثل بود. بلی چنین استادی که دوره ارشد و دکتری #فلسفه_علوم_اجتماعی را پای درسش حاضر بودیم فراموش شدنی نیست.
▫️قفسه کتاب هایم "نظریه و عمل"، "دیالکتیک و تفاوت" و همچنین "فضا و جامعه" را از #استاد_افروغ به یادگار نگه خواهد داشت. شخصیتی جسور، فکور، پرشور و مومن که ان شاالله مزد ارادتش به امیرالمومنین را ذخیره قبر و قیامت خود دارد. روحش شاد...
#دانشگاه_باقرالعلوم
🆔@asre_Tabyin
💠 #بسته_مستند_فلسطین
🔎عصر روز قدس را به مشاهده مستندی در مورد فلسطین سپری کنیم :
🔸 فلسطینیان داخل سرزمینهای اشغالی یا عرب های 48
🔸 روابط با ایران هرگز لحظهای قطع نشد؛ فیلم کامل مصاحبه خالد مشعل با شبکه الجزیره
🔸 مستند: فتحی شقاقی؛ موسس جهاد اسلامی فلسطین
🔸 مستند: جنگ شش روزه 1967
🔸 مستند: دره اردن؛ طمع اسرائیل به خاکی حاصلخیز
🔸 مستند: جنبش فتح فلسطین
🔸 مستند: یاسر عرفات
🔸 مستند: سلاح مقاومت فلسطین
🔸 مستند: حماس در عربستان سعودی
🔸 مستند: ادوارد سعید؛ اندیشمند نام آشنای فلسطینی
🔸 مستند «روزهایی در اردوگاه»؛ نگاهی به زندگی فلسطینیان در اردوگاههای لبنان
🔸 مستند «اسرائیل، شکاف از درون»، روایت درگیری افراطیون یهودی با مردم و دولت اسرائیل
برای مشاهده، روی عنوان هر مستند کلیک کنید.
🆔@asre_Tabyin
🔎فراخوانی برای آزمایش و عیبیابی یا ریاستارت؟
▫️جریان به اصطلاح بیسر و برساخته بعد از سکته مغزی شدید و روبرگرداندن عموم جامعه و شناسایی و دستگیری عناصر اصلی و فرعی اخلالگران در سراسر کشور و روشدن پشت صحنه ماجرا، به دنبال فراخوان در دانشگاهها بعد از ورشکستگی در پروژه مدارس است. اما چرا؟
۱. القای #تنفس_مصنوعی به جنبشنمای بیسر ورشکسته
۲.#خنثی_سازی مانور باشکوه ملی_مذهبی ایران اسلامی در شبهای قدر و راهپیمایی روز قدس
۳.تلاش برای #عصبی_کردن_ماموران در صحنه(مامور متذکر حجاب) و سوءاستفاده از خطاهای احتمالی
۴.فضاسازی برای اعلام حیات مجازی در برهوت مشارکت کنندگان واقعی(برساخت رسانهای مجدد)
۵. زخمی کردن ذهن و روان جامعه با بازی های رسانهای و بزن درروهای خیابانی
۶.تلاش برای شکل گیری دومینوی هوچیگری بنام اعتراض به کام بیگانه(تکثیر نسخه #ساختارشکنی_نیمه_خشن)
۷.بهره برداری از برخی نارضایتی های اقتصادی و همراه کردن بخش هایی از مردم با تکنیک های عملیات روانی و #مغالطه_مسالهها با مساله نماها
۸.تولید آنارشیسم پرصدا و #ناآرامی_مصنوعی با تمرکز بر مدارس و دانشگاهها بعنوان ریاستارت
۹.ایجاد اختلال در ثبات و نظم عمومی برای بهم ریختن #تمرکز_مسئولین و جاماندن از مسالههای واقعی و جدی کشور
۱۰.تحت تاثیر قراردادن وضعیت تجارت و #سرمایه_گذاری داخلی و خارجی در کشور و بازتاب بینالمللی منفی
۱۱.#تحریک_حاکمیت به مواجهه نیمه سخت یا سخت و هزینهسازی برای نظام
۱۲.تست و #باگیابی طرح جدید عفاف و حجاب و جوسازی علیه جریمهها و محرومیتهای کشفحجاب
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
🔎هندسه حکمرانی فضای مجازی
▫️فضای مجازی، ابزار اورجینال حکمرانی نوین و خط مقدم تنازعات تمدنی امروزی است. نه می شود، چون دایره و بدون لبه گام برداشت و در جریان جهانی هضم شد و نه می توان با گارد بسته و بیتوجه عبور کرد. صریح و سریع و دقیق باید #هندسه_بازی را وضع یا کشف کنیم تا هویت و جمهوریت و اسلامیت جامعه را در سلامت و امنیت، راهبری نماییم.
▫️خیلی سریع اگر بخواهیم ابعاد و اضلاع فضای مجازی و #شیوه_حکمرانی مبتنی بر این هندسه و زیست بوم ویژه را مطرح کنیم به مثلث ها، مربع ها، چندضلغی ها و تقاطع های متعددی میرسیم که بایستی پیرامون آنها گفتگو کنیم و تصمیم جدی بگیریم.
1⃣ #لایههای_موثر_پیام_رسانی را بایستی بازبینی و تقویت و بروزرسانی کنیم:
۱.اتاق فکر فضای مجازی
۲.ارگان تصمیم گیر و مدیریت
۳.لایه های کنشگری و راهبری میدانی
2⃣ در فرایند تولید و توزیع پیام، #پنجگانه ای داریم که باید اتخاذ مبنای مشخصی داشته باشیم:
۱.چه کسی پیام را تولید می کند؟(سیستم مولد مرجع)
۲.محتوای پیام چیست؟(سیستم اعتبارسنجی و منطق ارزشگذاری)
۳.ابزار و بستر پیام چیست یا کجاست؟(پلتفرم و شبکه)
۴.مخاطب پیام کیست؟(سطح بندی فاز مصرف)
۵.اهداف و نتایج پیام چیست؟(چشم انداز تولید و توزیع و مصرف)
3⃣ سه لایه محتوایی از حیث راهبردی و ناظر بر #نظریه_مواجهه وجود دارد که بایستی تعیین مبنا صورت بگیرد:
۱.مبانی حکمرانی فضای مجازی(فلسفه و الهیات و فقه سایبری)
۲.مسائل حکمرانی مجازی(نسبت با فرهنگ و اقتصاد و سیاست و امنیت و...)
۳.نتایج حکمرانی مجازی(هویت و خانواده و علم و اخلاق و ارتباطات و حریم خصوصی و...)
4⃣ در فرایند سیاستگذاری، تولید محتوا و کنشگری به یک فرایند جامع نیاز داریم که مطلوب حکمرانی و #حکمرانی_مطلوب را تامین کند:
۱.مشروعیت(تامین نظر نهاد دین)
۲.معقولیت(توانایی تاب آوری و توجیه نظری)
۳.مقبولیت(قدرت اقناع فراگیر و اتصال با مخاطب و تامین جمهوریت)
5⃣ در بخش #کلان_رویکردها نیز از میان سه گانه و مثلثی بایستی عبور کرده و نظر نهایی و بیتعارفش را اعلام نماید:
۱.تکنوفیلی(تکنولوژی زدگی و سیاست درهای باز و توسعه حداکثری با همه لوازمش)
۲.تکنوفوبیایی(تکنولوژی هراسی و بدبینی حداکثری)
۳.مهندسی و مدیریت تکنولوژی(ارتقا سهم از ظرفیت تکنولوژی؛ نه اشتیاق حداکثری نه هراس حداکثری)
6⃣ در ساحت تغییرات بنیادین و عملیاتی نیز بایستی محورهایی را مورد بازکاوی قرار داده و تامین ایده نماید که بالاخره قرار بر چه تغییراتی در چه سطوحی است؛
۱.تغییر و تاسیس #زمین_بازی(ناظر بر شبکه ملی اطلاعات)
۲.تغییر و تدوین #قواعد_بازی(آیین نامه ها و پروتکل های فعالیت شبکه ها و در شبکه ها)
۳.تغییر و تعیین #نوع_بازیگری(ارتقا توان سوژه ها و کاربران فضای مجازی و تعمیق و توسعه سوادرسانه برای حال عادی و بحرانی)
7⃣ سیستم گردش اطلاعات را بایستی بومی سازی کنیم و قواعد و پروتکل های امن و #ضدنفوذ برای هر سه سطح اتخاذ کنیم؛
۱. فرایند تولید پیام
۲.فرایند توزیع پیام
۳.فرایندمصرف پیام
8⃣ سطوح کاربران و #جامعه_مصرف پیام نیز بایستی دسته بندی دقیق تری داشته باشد که امتداد اجتماعی حکمرانی و امنیت محتوایی از حیث محرمانگی یا عمومیت پیام، دچار اختلال نشده و عمق میدان بهتر و بیشتری داشته باشد؛
۱.عمومی و سرگرمی
۲.نیمه تخصصی و مهارتی
۳.تخصصی و آموزشهای ویژه
▫️آنچه که حائز اهمیت است، ضرب و ترکیب و تجمیع دادهها در سطوح مختلف این هندسه چندوجهی است که میتواند نقشه راه متحد با #استراتژیهای_پشتیبان متکثر را تحت عنوان پروژه های متعدد، ذیل خود تعریف کند.
▫️نکته اینجاست که #تئوریسینها و #مهندسین و #کنشگران و #مدیران این حوزه، دور میزهای واحدی به گفتگو نشسته و از حیث ۱.معنایی، ۲.راهبردی، ۳.امکان سنجی و ۴.عمق میدان، نظام مسائل فضای مجازی را بازطراحی و بازتنظیمگری نمایند.
✍علیرضامحمدلو، پژوهشگر و مدرس رسانه
🆔@asre_Tabyin