معناکاوی و روایت "غیرت" در کنشگری شهید جوان
▫️حمیدرضا الداغی شهید شد اما معناپژوهی این رفتار چه میگوید و چگونه باید از تحریف معنای برتر این واقعه مراقبت نمود؟ عده ای همچون مسیح علینژادها که از دفاع جوان ایرانی از دختر ایرانی به نفع #روایت_ایرانی برآشفته شدهاند دست به انتحار زده و با انتشار تصاویر آرشیوی از خانواده این شهید، سعی در مصادره رویداد دارند. عدهای بنام حقوقدان ماده و #تبصره_سخیف و مبتذل جور میکنند تا فرامتن شهادت در ماجرا را تخطئه کنند و عده ای هم تحلیل های موافق ولی کمعمق از ماجرا ارائه میدهند.
متنی را خواندم که در تحلیل کنش شهید جوان و غیور از "اثر تماشاگر" سخن گفته بود. بطور خلاصه اینکه بازگشت این رویداد به یک مساله #روانشناختی است. هرچقدر تعداد جمع حاضر بیشتر باشد احساس مسئولیت اجتماعی کمتر می شود و افراد به تماشاچی تبدیل میشوند.در واقع شهید والا مقام، از تله "اثر تماشاگر" عبور کرده و بجای تماشاگری، #کنشگری را انتخاب میکند.
▫️اما نکته اینجاست که چگونه این اتفاق ممکن است؟ آیا صرفا یک حال فردی در یک شرایط اجتماعی خاص است یا دلیل دیگری میتواند داشته باشد؟ بنظر میرسد که چنین تحلیلی یا ناقص است و معنای پشت سر این #ضدتماشاگری را سانسور میکند یا در حال تقلیل دادن ماجراست که عرض شد. در واقع شما اگر زمینه و جغرافیای عمل را مرور کنید، رد پای #ژن_ایرانی و DNA اسلامی را در قضیه میتوانید پیدا کنید و اساسا مقایسه ماجرا با زمینههای غربی، تحلیل را دچار اشتباه میکند.
▫️اساسا واژه #غیرت و مسئولیت اجتماعی تا پای جان فقط از پس یک هویت و #ایدئولوژی و معنای فراتر از تجربیات و شعارهای شهروندی برمیآید. به فرمایش حضرت آقا که در باب دینداری مردم ایران فرمودند که #بنمایه_قوی و ویژهای در برابر چالش ها دارند، این تعصبی که بدون منت و چشمداشت و در یک لحظه خاص بروز پیدا میکند را نمی توان با ادبیات روانشناسی اجتماعی صرف، تحلیل نمود.
▫️بلی قطعا شکستن ترس اجتماعی و مارپیچ سکوت یک قابلیت فردی است ولی وقتی پای جان و ریسک های بزرگ به میان میآید، #معنای_عمیقتر و چارچوب تحلیلی ویژهتری برای تحلیل میطلبد. به عبارت سادهتر، ایران بیشه شیران است از فهمیده تا علی لندی و محسن حججی و امروز هم آرمان علیوردی و #حمیدرضا_الداغی، همگی نقطههای طلایی خط اسلام و انقلاب هستند.
▫️ذخیرههای فکری و معنوی انقلاب اسلامی در جان نوجوانان و جوانان این مرز و بوم ریشه دوانده است و با کجروایت های مسیحعلینژاد از خانواده این شیرمرد برای مصادره ماجرا و لجن پراکنی های برخی مدعیان دانش حقوق، واقعیتی بنام #ذهنیتهای_دست_نخورده و پاک انسانی و بنمایههای دینی در شخصیت افراد که برخی از #طرحواره_معنوی نام میبرند، قابل سانسور و تحریف و مصادره نیست.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
May 11
📌 هفتمین شماره ماهنامه تخصصی «گرای انقلاب» منتشر شد
🔸 آنچه خواهید خواند:
▪️ دانشجوی امروز، مدیر سیاسی فردا
👤 محمدمهدی فردحسینی
▪️ روایت غیررسمی از دیدار رهبر انقلاب با دانشجویان
👤 محمد مرادی
▪️ سیره و سنت شهید آوینی در جهاد تبیین و کنشگری رسانهای
👤 محمد یوسفعلی تبار
▪️ مدلسازی #جنگ_روایتها به سبک شهید آوینی
👤 علیرضا محمدلو
▪️ انقلاب اسلامی ایران، احیاگر آرمان قدس
👤 محمد شهیدی
▪️ طبس؛ پیروزی خدای خمینی بر خدای آمریکاییها
👤 جواد منصوری
▪️ معتقدیم که انقلاب اسلامی هنوز در اقتصاد به وقوع نپیوسته است!
👤 روحالله ایزدخواه
▪️مهار تورم و رشد تولید، کلید حل مشکلات اقتصادی کشور
👤 سیدامیرحسین حسینی
▪️ مبارزه همهجانبه با اژدهای هفتسر فساد
👤 سیدحسن موسویفرد
▪️ مفهوم تحول و لوازم تحولخواهی
👤 مجتبی عرب
▪️ اندیشه شهید مطهری؛ مبنای فکری تشکلهای دانشجویی
👤 روحالله امینی
📥 دریافت نسخه الکترونیکی ماهنامه 👇
https://b2n.ir/k62372
🆔@asre_Tabyin
📚معرفی کتاب
🖌عنوان فارسی کتاب: لطفاً زامبی نباشید – وسوسۀ مقاومتناپذیر فضای مجازی
نویسنده: آدام آلتر – Adam Alter
مترجم: هوشمند دهقان
ناشر: پیام امروز
تعداد صفحات: ۱۷۱
📎مختصری دربارۀ کتاب
🔸مساله #آدام_آلتر در این کتاب، اینترنت و شبکههای اجتماعی نیست. او در این کتاب از #اعتیاد_رفتاری سخن می گوید. تقریباً تمام چیزهایی که باعث میشوند به این اعتیاد دچار بشویم مثل بازیهای کامپیوتری.
🔹شناخت و درک اعتیاد رفتاری به عنوان یک موضوع ریشهای این کمک را به انسانها می کند که نسبت به وضعیت خود و رفتارهایی که #فناوریهای_نوین بصورت ناخودآگاه در آنها ایجاد کرده اند، اطلاع پیدا کنند. همینکه انسانها به این نکته برسند که بدانند که دچار اعتیاد رفتاری شده اند، مهم ترین گام در درمان خود را برداشته اند.
🔸نویسنده در این کتاب، در ابتدا تعریفی از اعتیاد رفتاری ارائه داده و بعد کمی به لحاظ تاریخی موضوع را بسط میدهد. پس از این نیز از مهندسی شدن #اعتیاد_رفتاری سخن می گوید و اینکه این مساله در آینده چگونه خواهد بود؟!
🔸آلتر بیشتر به عنوان یک روانشناس شهرت دارد و برای همین در نوشتن کتاب نیز از فکت های این علم استفاده می کند که به صورت تجربی و علمی به دست آمده و از بحث های انگیزشی پرهیز کرده است.
🌐عصر تبیین، عصر رسانه
🆔@asre_tabyin
📝برشی از کتاب
📚«در دهۀ ۱۹۶۰ ما مثل ماهیانی بودیم که در آب آزادانه شنا میکردیم در حالی که فقط چند قلّاب وجود داشت: سیگار، الکل و داروهای مخدّری که گرانقیمت بودند و عموماً در دسترس نبودند. در دهۀ ۲۰۱۰ همان آب، پُر از قلّاب شده است: قلّاب #فیسبوک، قلّاب #اینستاگرام، قلّاب #پورن، قلّاب ایمیل، قلّاب خرید و فروش آنلاین و از این قبیل. این فهرست بلند بالا است، بلندتر از آنچه تا کنون در تاریخ انسانی وجود داشته است و ما از قدرت این قلّابها به آن صورت چیزی نمیدانیم.»
#کتاب_لطفا_زامبی_نباشید
#برش_کتاب
🌐عصر تبیین؛ مجالی برای تاملات رسانه ای...
🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
🔎هندسه حکمرانی سایبری را از کنگره آمریکا بیاموزیم ▫️فقط ده دقیقه از جلسه چالشی نمایندگان کنگره آمری
🔎بعد از تیکتاک، نوبت به Chat gpt رسید.
🔸 زمانی #غربگرایان در این کشور این طور القا میکردند که برخورد با عوامل انتشار #اطلاعات، فقط برای کشورهای عقب مانده مثل کره شمالی است.
🌐عصر تبیین، عصر رسانه
🆔@asre_tabyin
🖊آشنایی با تکنیکهای اقناع مخاطب؛ گواهی اجتماعی
🔸تأثیر گذاری و نفوذ به واسطه #رسانههای_جمعی برای افراد نیازمند فرمولهایی است که بتواند اعتماد مخاطبان، کاربران یا مشتریان را جلب کند. این جلب اعتماد میتواند برای دعوت به تماشای یک فیلم باشد یا خرید یک کالا یا حمایت از یک جریان سیاسی - اجتماعی.
🔹 گواهی اجتماعی به ما میگوید مواقعی که در انجام یک عمل یا اتخاذ تصمیم دچار #تردید هستیم، احتمالا تصور میکنیم که افراد پیرامون ما اطلاعات بیشتری در اختیار دارند. در واقع به تجربیات اکثریت و دیگران #اعتماد میکنیم. در واقع در دنیای حقیقی، افراد در مواقع تصمیم گیری، رفتار خود را بادیگران تطبیق میدهند.
🔸به طور کلی شش نوع گواه اجتماعی وجود دارد؛
۱. کارشناسان: استفاده از توصیه متخصص و #کارشناسان مربوطه
۲. سلبریتیها: استفاده و بهره گیری از چهره های مشهور و #سلبریتی در تبلیغات، فراخوانها، حمایت از یک رویداد یا جریان خاص
۳. کاربران: افرادی که در سایت مورد نظر عضو فعال هستند و بر اساس #تجربیات خود نظر میدهند. مثل تعریف مثبت یا منفی کاربران در شبکه های اجتماعی، سایتهای پخش فیلم و آنلاین شاپها
۴. گواه عمومی: هنگامی که گروه بزرگی از مردم تأیید و دنبال کنند. مثل داشتن هزاران مشتری یا میلیونها دنبال کننده در پروفایلهای #شبکههای_اجتماعی.
۵. دوستان و آشنایان: توصیه، تأیید یا رد افراد فامیل و دوستان نزدیک
۶. نشان اعتباری: هنگامی که توسط یک چهره یا #برند_معتبر مهر تأیید داده میشود. مثل تیک آبی در اینستاگرام، گواهی افتخارات و مدارج، دستاوردها در مسابقات و جشنواره ها.
🆔@Asre_tabyin
6.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥اهتمام ویژه به کتاب حتی در اوج فضای مجازی
📚حضرت آقا در دیدار ۳ ساعته خود از نمایشگاه کتاب، در مصاحبه با خبرنگار صداوسیما اعلام داشتند که؛ مساله کتاب مساله مهمی است.
فرهنگ و فرهنگ سازی در کشور همواره نیاز به کتاب دارد. هر چند که امروزه امکانات فراوان دیگری همچون فضای مجازی بوجود آمده است...
🌐عصر تبیین، عصر رسانه
🆔@asre_tabyin
📝پرواضح است که نسخه های فیک، توهمی و دست چندم مثل رفراندوم برای حل مسایل کلان و پیچیده کشور در شرایط کنونی، فرامتنی جز ایجاد گسل و بیثباتی در جامعه نداشته و جز سنگ اندازی مضاعف و تمرکززدایی از مسیر پیشرفت کشور، عنوان دیگری ندارند. جدای از اینکه این ایده در کشور ما دوسه بار هم مورد استفاده قرار گرفته و جزءبندهای قانونی اساسی کشور با سازوکاری مشخصاست، هیچ کشوری مستقل و مقتدری از ظرفیت یک ایده و تئوری، برای #تولید_بیثباتی و ایجاد گسل اجتماعی استفاده نمیکند.
لینک مطلب:https://eitaa.com/asre_tabyin/1707
🌐عصر تبیین، عصر رسانه
🆔@asre_tabyin
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️
شهادت امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد.
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
باز دارد گذرِ شعر به غم میاُفتد
خانهای باز به دستانِ ستم میاُفتد
راه انداختهاند آتش و آقاجانم
وسطِ غائله با قامتِ خم میاُفتد
نا ندارد به خدا، شرم کنيد از سِنّش
پیرمردست و به یک ضربهٔ کم میاُفتد
نکِشیدَش به زمین پشتِ سرِ مرکبِتان
هم نفَس سوخته در سینه و هم میاُفتد
داغِ مادر به دلش دارد و برمیدارد-
طرفِ کوچه همین چند قدم... میاُفتد
میخورَد تا که نگاهش به دو دستِ بسته
یادِ حیران شدنِ اهلِ حرم میاُفتد
روضهٔ عصرِ اسارت، زده آتش به دلش
رفته از حال... به وٱلله قسم میاُفتد...
**
زینب از غارتِ عباس میاُفتد گریه
تا که در سلسله چشمش به علَم میاُفتد!
🌐عصر تبیین، عصر رسانه
@asre_tabyin
📚معرفی کتاب
کتاب #والد_سوم نوشته #سیدعلیرضا_تراشیون است. این کتاب به #تاثیر _رسانهها بر #تربیت_فرزندان میپردازد و سعی دارد نشان دهد چطور در جهان امروز رسانه هم کودکان را تربیت میکند.
🔸درباره کتاب والد سوم
امروزه تربیت، پیچیدهتر از قبل شده است و عواملی بیرون از محیط خانه نیز در آن دخیل هستند. درگذشته، تربیت محدود به چهاردیواری به نام خانه و والدین میشد و عوامل بیرونیِ مانع تربیت کمتر بود. حداکثر نگرانی والدین این بود که فرزندشان به آسیبهایی چون اعتیاد، بزهکاری و... دچار نشود.
🔹اما امروز در جامعهای زندگی میکنیم که مرزهای تربیتی برداشته شده و بدون تردید عواملی فراتر از محیط خانه همچون: رسانهها، بازیهای رایانهای، اینترنت و فضاهای مجازی و... در امر تربیت تأثیرگذار هستند، بهگونهای که نمیتوان چارچوبی را برای تربیت معین کرده و طبق آن عمل نمود. این کتاب سعی دارد شما را در راه تربیت فرزندانتان یاری کند.
♻️بخشی از کتاب والد سوم
تماشای بیشاز حد رسانه، فارغ از محتوای خوب یا بد آن، آسیبرسان است و اگر محتوای آن نیز کنترلشده نباشد، آسیبهای بیشتر و جدیتر خواهد رساند. لذا اگر به دنبال آن هستیم که نسل فاخری را تربیت کنیم؛ نسلی که طراز تربیتی آن، طراز جهانی باشد، قطعاً یکی از فاکتورهایی که در تربیت باید به آن توجه کنیم، بحث #سواد_رسانه است.
🌐عصر تبیین، عصر رسانه
@asre_tabyin
🔎حکمرانی مجازی یعنی همین؛ متا ۱.۳ میلیارد دلار جریمه شد
▫️رگلاتور اروپا متا، شرکت مالک فیسبوک و اینستاگرام، را ۱/۳ میلیارد دلار بهدلیل انتقال غیرقانونی داده از اروپا به آمریکا #جریمه کرد. این رگلاتور ۵ ماه به متا فرصت داد تا انتقال داده اتحادیه اروپا به ایالات متحده را متوقف کند.
▫️حفظ حریم مجازی جامعه و قدرت بازدارندگی علیه بیگانه و #تنبیه_ متخلف و متجاوز به پروتکل های بومی و #توانایی_مدیریت_مرزهای_دیجیتال_کشور، از شاخصههای حکمرانی مجازی است.
🌐عصر تبیین، عصر رسانه
🆔@asre_tabyin