eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🎯 هوش مصنوعی احمق است، اما به‌شکلی قانع‌کننده — هوش مصنوعی به شکل فعلی‌اش بیشتر است تا ، و بیشتر مبتذل است تا پیشرو 📍سال ۲۰۲۳، سال هوش مصنوعی بود. سالی که هر بار را باز می‌کردی، با تصاویر عجیب و غریب، توهمی یا آخرالزمانی‌ای مواجه می‌شدی که ساخته بود. یا داستان‌های پر شور و شوقی می‌شنیدی که چه‌کارهایی از چت جی‌پی‌تی برمی‌آید. اما کسانی که تحولات هوش مصنوعی را جدی‌تر دنبال می‌کردند، انگار به این خلاقیت‌ها چندان خوش‌بین نبودند. جیمز برایدل، در این مقالۀ مفصل توضیح می‌دهد که چرا برخی از رایج‌ترین تصورات دربارۀ هوش مصنوعی، در واقع، سراپا غلط‌اند. 🔖 ۴۸۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۳۰ دقيقه                                         📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/d76239 🆔 @asre_tabyin
هدایت شده از روزنامه جوان
🌐جنبشی جعلی به نام زن با کلیدواژه‌های اجاره‌ای ✍علیرضا محمدلو 🔺با نزدیک‌شدن به ایام انتخابات، شاهد هستیم که برخی جریان‌ها در زمین رسانه یا سیاست، به بهانه حادثه‌ای در مترو یا جشنی در دانشگاه یا رفت و برگشت لایحه‌ای در باب حجاب و عفاف در صدد هستند تا بخشی از جامعه را با شعار‌های جعلی با خود همراه و صندوق رأی خود را لبریز کنند. جهت باز کردن مشت این جریانات ضروری است شعار‌های سال گذشته و جنبه فکری ماجرا را تأملی دوباره داشته باشیم. ‌👈🏻 متن کامل در لینک زیر: 🔗 Javann.ir/1215937 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🌏 @NewsJavan
🎯 دیگر هیچ تمایزی وجود ندارد: خبرها به سرگرمی بدل شده‌اند، و سرگرمی‌ها به خبر — متاورس آیندۀ بشر نیست، همین امروز است 📍سال ۱۹۹۲ نیل استیونسون در یکی از رمان‌های علمی‌تخیلی‌اش اصطلاح «متاورس» را مطرح کرد. نوعی بود که افراد می‌توانستند در آن زندگی کنند. از آن سال تا امروز، این اصطلاح از دنیای علمی‌تخیلی بیرون جهیده و پا به زندگی‌‌مان گذاشته است. شرکت متا به ریاست مارک زاکربرگ جدی‌ترین پیشگام این حرکت به‌سوی آینده بوده و فعلاً وعده‌هایی ابتدایی و ناپخته درخصوص سرگرمی‌های غوطه‌ورکننده ارائه کرده است. اما تحولات فناورانه و اجتماعیِ چند سال اخیر می‌گویند شاید برای زندگی در دنیای متاورس نیازی نباشد منتظر ابداعات شرکت متا بمانیم، چراکه هم‌اکنون نیز دنیای ما دنیای متاورس است. 🔖 ۶۰۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۳۴ دقيقه                                         📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/w52416 🆔 @asre_tabyin
🔴 📣📣نشست آنلاین 🔷موضوع: روایت انتخابات از قاب رسانه و تکنیک های عملیات روانی 🎙️با حضور حجت الاسلام علیرضا محمدلو، پژوهشگر علوم اجتماعی 🕣 ساعت ۲۰ در سامانه اسکای روم ▫️با جمعی از کنشگران رسانه ای در باب جامعه، رسانه و صحبت می کنیم ان شاالله. شگردها و تکنیک های رسانه ای را با نگاهی بر انتخابات گذشته بحث می کنیم و توان افزایی معرفتی و کنشگری را در عرصه انتخابات گفتگو می کنیم. 📌لینک ورود به جلسه: https://www.skyroom.online/ch/tasnifmedia/tasnif 🆔 @asre_tabyin
🔎حسینیه معلّی و دلالت های دهگانه در یک تحلیل فرهنگی_اجتماعی ▫️این بررسی با نگاه بر نکات مثبت و وجوه راهبردی و اضلاع مهمی است که در این برنامه به بار نشسته و مدعی است که علی رغم برخی ضعف‌های فرمی یا محتوایی یا اجرایی، بایستی دلالت های چنین برنامه ای را برداشت کرده و در موقعیت ها و فرم های متنوعی مدلسازی نمود تا مخاطب را در نسبت با دین و ، آگاه‌تر و مشتاق‌تر نمود. 1⃣ ترکیب شادی و معنویت: شاید یکی از شبهات یا ذهنیات نسبت به دین و مناسک دینی، درونگرایی و برجسته کردن گریه ها و گرایش به غم و غصه بود که این برنامه با این به تقابل جدی پرداخت و ترکیب نو و لازمی را به جامعه ارائه داد که طبیعتا در تنظیم سرعت و کیفیت و برد بیشتر به مشورت نیاز دارد. 2⃣ شور مرکب با شعور: انتقال معرفت دینی و معرفی کتاب و رد و بدل اطلاعات مذهبی و اجتماعی و سیاسی و احترام به والدین و ادب برخورد با مردم و خانواده در حد و مدیوم یک برنامه رسانه‌ای هم در نوع خودش جالب بود که گاها با روایت خوانی میثم مطیعی و خاطره گویی سیدمجید بنی فاطمه و تکمله های نجم الدین شریعتی صورت می‌گرفت. در برنامه های شاد معمولا عنصر مغفول واقع می شود که در این برنامه دقت خوبی شده بود اما اینکه چه چیزی، را چه کسی، در چه زمانی و با چه بیانی ارائه می‌داد هم محل تاملات بیشتری است. 3⃣ صمیمیت و اخوت: در عصر فناوری و تفردیافتگی و (Lonely Crowd) به تعبیر رایزمن، این احساس اخوت و صمیمیتی که از طرف داوران نسبت به همدیگر یا مجریان و حتی مهمانان و تماشاگران به تصویر کشیده شد، فرامتن معنوی_ارتباطی قشنگ و بجایی در سطح افکارعمومی برجای می‌گذارد. 4⃣ توجه ویژه به نوجوان: در پیچیدگی های دنیای مدرن و بحبوحه پیدایش نسلی نو که به یا نسل نت و زِد، مشهور شده اند، جای خالی فاکتور ارزشمندی بنام "توجه" و تعریف نقش برای انتقال ۱.هویت، ۲.جهت و ۳.معنا موج میزند که در این برنامه در حد قابل قبولی به این مساله دقت شده بود که البته به ارتقاء ایده ها و فرم ها باید توجه ویژه داشت و یک افق بالاتری را برای چنین برنامه هایی به ثمر رساند. 5⃣ احترام به بانوان: شاید در تم شاد مذهبی با لوای هیات، تعریف نقش برای بانوان یک تلقی شود. این برنامه در حد دعوت و نقش دهی به تعدادی از تیم های اجرای بانو و اختصاص یک سمت کامل از تصویر برای بانوان با حفظ عدالت در تصویر و انتخاب زاویه دوربین نه دور نه نزدیک(مدیوم شات)، بنظر کار سختی را با نمره نسبتا خوبی به انجام رساند که البته جای اندیشه ورزی و تامل کیفی بیشتری دارد. 6⃣ توجه به آیین ها و سنت ها: در واقع با اصالت دادن و برجسته کردن آیین ها و سنت های محلی، را در ساحت جامعه سازی یکدست، تک سایز، فاقد تفاوت و خلاقیت و البته قابل پیش بینی تحت عنوان پرطمطراق شهروند خوب و مدرن به نقد کشید. 7⃣ پُررنگ سازی وحدت اجتماعی: دعوت از اقصی نقاط کشور با زبان ها و آیین های مختلف و همچنین بها بخشی به اجرای اهل سنت با تم ترکمن یا بلوچ یا کرد و تشویق بی نظیر حضار و شوخی و صمیمیت و تبادل هدیه با ذاکرین جلسه، دلالت یکپارچگی اجتماعی(social entegration) را به مخاطب منتقل می‌کرد. 8⃣ امتداد و برد بین‌المللی: دعوت از شیخ جلیل القدر نیجریه ابراهیم زکزاکی و بسیاری از شرکت کنندگان مسلمان از کشورهای همسایه و حتی آفریقا و نفس انتخاب نزار القطری در ردیف داوران برنامه، حکایت از یک منطقه ای و بین المللی حاکم بر برنامه داشت که نکته لطیف راهبردی داشت. 9⃣ احترام صریح به ولایت و رهبرانقلاب: با زبان شعر و اجرا در قاب رسانه ملی از باب ابراز علاقه و محبت به رهبری هم قابل توجه بود. احترام و قداست یک راهبر فراموقعیت در قالب خاطره یا نقل قولی جالب یا حکم فقهی ویژه و متناسب از ایشان و ابراز احساسات حضار و مجریان و ایجاد فضای تولی هم جای تقدیر داشت. البته وجه هنری، غیرمستقیم گویی، ایده ناظر، جذابیت داستانی، موقعیت شناسی راوی ها، وزن محتواها و توجه به ظرافت هایی که مخاطب به اصطلاح خاکستری را هم با ماجرا همراه کند، بایستی تقویت شود. 🔟 احترام به پیشکسوت ها و پدرهای جامعه: در قسمت های مختلف شاهد این اتفاق مبارک بودیم که یک دلالت راهبردی جدی دارد. تعارف که نداریم در عصر اطلاعات و جهان مدرن، نسبت ها بهم ریخته و سکوها و مرجعیت‌های فکری و معنوی و تربیتی جامعه دستخوش تغییر و تکثر و تحقیر شده است. اساسا عصر مدرن، دوره عبور از پدرها و پدری هاست و یک ولنگاری و و نظارت را دنبال می‌کند تا به یک مدیریت استاندارد جهانی با وساطت‌های برساخته رسانه زده و بدون وساطت عناصر سنتی فرهنگ و لایه های مداخله گری چون خانواده و رهبران فکری و تربیتی ختم شود. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @asre_tabyin
💢 نشست «تاثیر سلبریتی‌ها در انتخاب مردم» با حضور: 🔹دکتر محمد حسنی 🔹حجت‌الاسلام دکتر وکیلی 🔹حجت‌الاسلام محمدلو ⏰ زمان: دوشنبه ۷ اسفند، ساعت ۱۶ 🏢 مکان: قم، خیابان هنرستان، ساختمان فکرت 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
عصرتبیین عصررسانه
#انتخابات 💢 نشست «تاثیر سلبریتی‌ها در انتخاب مردم» با حضور: 🔹دکتر محمد حسنی 🔹حجت‌الاسلام دکتر وکی
🔻نکاتی که در این نشست ارائه دادم را در چند پاراگراف برای مخاطبین و دوستان محترمی که پیگیر محتوای ما بودند می نویسم که ان شاالله مفید واقع گردد: 1️⃣ پدیده ریشه در هستی شناسی غرب دارد که لایه های معنا را از ساحت متافیزیکی به اصالت فیزیک تنزل بخشیده و در لایه معرفت شناختی نیز از افول امرقدسی و سپس تغییر محوریت از عقل گرایی به سمت تجربه زدگی و برجسته شدن امور حسی و بصری و بدن مندی به بار نشسته است. 2️⃣ سلبریتی، محصول و رهاورد جهان مدرن است و در امتداد به تعبیر آدورنو و پدیده سرگرمی و اوقات فراغت به عنوان یک فناوری نو جهت کاربست و توسعه تجربه گرایی و ایده مدرنیزاسیون به وجود آمد. 3️⃣ از جمله عقبه های فکری مفهوم سلبریتی به جامعه نمایشی و اصالت صحنه اروین گافمن و و گشتل(چارچوب ذهنی) هایدگر می توان اشاره کرد و همچنین تئوری حادواقعیت ژان بودریار و سبقت گرفتن نمودها و نشانه ها و تصویرها از بودها و واقعیت ها و مدلول ها از جمله نظریه های پشتیبان برای موضوع سلبریتی است. 4️⃣ تبدیل وضعیت ارتباطات از هژمونی و یکه تازی رسانه های جمعی به سمت رسانه های اجتماعی و پیدایش جامعه شبکه ای و جهان چندمرجعیتی و در نتیجه برجسته شدن سکوهای متکثر و متنوع و نیز از پشتوانه های تحلیلی این موضوع می تواند باشد. 5️⃣ تقسیم سه گانه شهرت با ارجاع به کتاب خدایان بدکردار؛ ۱. که وام دار نژاد و موقعیت خانوادگی است که منهای توانایی شخصی، بتدریج کم فروغ خواهد شد. ۲. که نتیجه مستقیم تلاش و دستاورد کامل یک شخصیت است و حول موفقیت های افراد شکل می‌گیرد که با عنوان ستاره یا قهرمان و پهلوان از آنها نام می‌بریم‌. ۳. که ماحصل جهان مدرن بوده و از کانال بازنمایی رسانه‌ای محقق می‌شود با این ویژگی که میان شهرت و دستاورد، وزن و تناسبی مساوی وجود ندارد. 6️⃣ سلبریتی در نسبت با غرب، یک پدیده و فناوری هارمونیک و همسو با بنیادها و هنجارها و نهادهاست که در راستای یک ریل گذاری و سیاست مشخصی گام بر میدارد. مثل کیلیان امباپه (فوتبالیست مشهور فرانسوی) در اغتشاشات فرانسه که همسو با حاکمیت، مردم را دعوت به آرامش می کرد. اما در نسبت با جمهوری اسلامی به یک سیاست و ریل گذاری درستی نرسیده و و مردم را تحت تاثیر دوقطبی مصنوعی، مبتلا به واگرایی از حاکمیت و سیستم می‌نماید. 7️⃣ سلبریتی با امر سیاسی بیگانه است و زیست فرهنگی و هنری دارد و تبدیل به یک طبقه اجتماعی با سبک زندگی متمایز شده که نه مردم است نه حاکمیت و از هردو بی اطلاع و غریبه است. نتیجه اینکه؛ آگاهی و شناخت کافی برای اتصال بالا و پایین جامعه و راهبری امر سیاسی را ندارد. 8️⃣ نسخه بدیل و تز جمهوری اسلامی در قبال جامعه مدرن و سلبریتیسم، تعبیر با محوریت است که رهبرانقلاب مطرح کردند و ساخت اجتماعی و جمهوریت را به عنوان مهمترین اصل سیاسی در گرو فعال سازی اراده های عمومی از دل فناوری اجتماعی "آتش به اختیار" منضبط و سریع و ملموس می‌دانند. 9️⃣ "انبوه تنها" به تعبیر رایزمن و توده های سرگرم منفعل و بی تفا‌وت نسبت به سیاست نیز نتیجه جامعه ای است که راهبری اراده های عمومی را به دست شاخص های ضعیف و کم مایه همچون سلبریتی ها سپرده باشد که ضعف عقلانیت و انتخاب های سطحی و جو زده را منجر خواهد شد. 🔟 در مقام نسخه "چه باید کرد؟" امروز هم اینکه ۱.بایستی در ساحت ساختاری به ساز و کار شکل گیری لایه های میانی متعهد و متخصص و ۲.در لایه افکارعمومی به و تولید آگاهی و ۳.در نسبت با مشاهیر و سلبریتی ها نیز به تبیین و گفتگو در لایه ای و به چهره سازی حساب شده(نه سرگردان و بی مقصد و بی مبنا) در لایه ای دیگر و مدیریت سکوها در لایه سوم همت گماشت. ✍️علیرضامحمدلو 🌐لینک مطلب 🆔 @asre_tabyin
🔎گزارشی کوتاه از فرایند تبلیغی_تبیینی در ایام انتخابات؛ 🔻چهار دسته مخاطب، مساله‌ کانونی و ضدروایت‌ها ▫️برای درک امر سیاسی بایستی در حوزه عمومی قدم زد و گام نهاد و بدون تعارف به گفتگو با رده‌های سنی مختلف نشست. سیاست وقتی بازنده می‌شود که مردم را از دور نگریسته و افکارعمومی را با تمام تنوع، تکثر و در عین حال، اشتراکات کلیدی و حساسش به رسمیت نشناسد. مردم وقتی از سیاست بیگانه شده و احساس بی‌تفاوتی پیدا می‌کنند که لایه‌ های حکمرانی تبدیل به شده و از دل رویدادها متولد می‌شوند و نامساله ها را راهبری می‌کنند. ▫️گذاری در با نیت پاسخ به شبهات و جلب مشارکت حداکثری داشتیم و در چند دبیرستان دخترانه و چندین محفل پسرانه و پاتوق های مردمی و مساجد و هیآت و برخی دانشگاه‌ها و ادارات و کافه‌های حاشیه شهر و همایش والدین مدارس و نظام پزشکی و...حاضر شدیم و در نسبت با رسانه‌های معاند، به چند مفهوم کانونی رسیدیم‌. 1️⃣ دغدغه آینده و امید به رویاها 🔸رده سنی زیر ۲۰ سال و رای اولی ها بیشتر و واقعی‌تر از همه در نسبت با انتخابات و حوزه سیاست، دغدغه داشتند که بالاخره چه کنیم و چه خواهد شد؟. در واقع هویت این نسل با مساله آینده گره خورده بود. 🔻ضدروایت رسانه های معاند در نسبت با این نسل، ناظر بر مساله است و تزریق ناامیدی در جامعه هم این رده سنی را بیشتر متاثر می‌کند که از دل گفتگو با نسل نوجوان زیر ۲۰ سال(تینیجرها) و دم کنکوری روشن می‌شد. 2️⃣ دغدغه اعتماد و کاربست استعدادها 🔸رده سنی زیر ۳۰ سال هم جوانان مستعد و انرژیک و صاحب ایده ای بودند و عموما دغدغه کار و اشتغال و ازدواج و عرض اندام اجتماعی برای آنها بیشترین اهمیت را داشت. 🔻ضدروایت های جریان معاند نیز با پمپاژ موج منفی و بزرگنمایی ضعف ها و کوچکنمایی و سانسور قوت های جامعه، اعتمادسوزی کرده و که در گفتگو با جوانان زیر ۳۰ سال، مساله و توجه به استعدادها بیشتر به چشم می‌ آمد. 3️⃣ دغدغه رضایت از زندگی و وضع موجود 🔸رده سنی زیر ۴۰ سال که ازدواج کرده یا در شرف ازدواج بودند و یک ثبات نسبی را در شغل و شرایط زندگی تجربه می‌کردند، دغدغه و کسب و کار خوب را داشتند. 🔻ضدروایت ناظر بر این رده سنی با مطالعه رسانه های معاند هم نشان می‌داد که کلیدواژه رضایت از زندگی مورد هدف قرار گرفته و سیاه‌نمایی وضعیت موجود، نقطه کانونی در پروپاگاندای رسانه‌ای است. 4️⃣ دغدغه کارآمدی و توان رفاهی بیشتر 🔸رده سنی زیر پنجاه سال هم که نگاه های پخته تر و جدی تر به سیاست داشتند، مساله رفاه و سلامتی و رسیدگی بیشتر و پیشرفت زندگی را در سایه بازدهی اقتصادی و سیاسی دنبال می‌کردند. 🔻ضدروایت ناظر بر این رده سنی نیز حکایت از این داشت که کلیدواژه ناکارآمدی نظام، دستور روز رسانه‌های معاند بوده و "نمی شود" و "نمی توانیم" و "مرغ همسایه غاز است" و... از عبارات و مفاهیم رایج سکوهای ضد ایرانی است. 🔹این قبیل گفتگوهای متنوع با رده‌های سنی مختلف موید این نکته بود که پیرامون ۱.ترور واژ‌ه‌های کلیدی، ۲.تحریف، سانسور یا بایکوت تاریخ، ۳.روایت وارونه از وضع موجود ۴.خوانش سیاه از آینده، رقم می خورد. 🔹ناامیدی، بی‌اعتمادی، نارضایتی، ناکارآمدی ذیل مساله ۱.هویت، ۲.معیشت، ۳.معرفت و ۴.سیاست در سطح افکارعمومی به صورت پرتکرار پمپاژ می‌شود. ذهنیت اجتماعی دچار فروپاشی شده و تشخیص راست و دروغ سخت می‌شود. 🔗نتیجه اینکه؛ حوصله و مهارت گفتگو، زبان نرم و رسا، صمیمیت و مهربانی، گوش شنوا و حواس شش دانگ/ دست پر از حیث محتوای تاریخی و جریان شناسی، وضعیت شناسی داخلی و ارزیابی بین‌المللی و واقع گرا و امیدآفرین از آینده و تفکیک مساله‌ از نامساله و اصلی و فرعی کردن مباحث/ ابزارهای ضروری برای نتیجه بخشی و تولید در فرایندهای تبلیغی و تبیینی به نظر می‌رسد. ، ✍️علیرضامحمدلو 🌐لینک مطلب 🆔 @asre_tabyin
نشست سلبریتی در انتخابات.mp3
31.49M
| 💢 نشست «تاثیر سلبریتی‌ها در انتخاب مردم» با حضور: 🔹دکتر محمد حسنی 🔹حجت‌الاسلام دکتر وکیلی 🔹حجت‌الاسلام محمدلو 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 💢 نشست «تاثیر سلبریتی‌ها در انتخاب مردم» با حضور: 🔹دکتر محمد حسنی 🔹حجت‌الاسلام دکتر وکیلی 🔹حجت‌الاسلام محمدلو 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
🔎انتخابات ایران و خط خبری رسانه‌های معاند 1⃣ سه ماه گذشته: مردم معترض هستند، نظام را قبول ندارند و آمارها نشان می‌دهد که در انتخابات شرکت نخواهند کرد.() 2⃣ یکماه پیش: به دلیل ظلم و دیکتاتوری و... در شرکت نکنید و صدای اعتراض خود را به حکومت برسانید.() 3⃣ روزهای اخیر: بوی دستکاری آرا و مهندسی انتخابات به مشام می‌رسد و...() ✍علیرضامحمدلو 🆔 @asre_tabyin
🔎دلالت‌های ده‌گانه انتخابات اخیر در سپهرسیاسی کشور 🔻خروجی انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، یک تجربه سیاسی بزرگ در تنگنای شناختی_تبیینی نظام بود و دلالت های متکثری در پی داشت که برخی از لایه‌های معنایی‌اش را از نظر می‌گذرانیم؛ 1️⃣ دوقطبی چپ و راست کلاسیک که گاهی اخلاق و عقلانیت را قربانی هیجان و رقابت می‌کردند، خاموش یا کم رمق بود ولی رقابت و تنوع ناشی از خوانش‌های متفاوت از کارآمدی و انقلابی‌گری هم وجود داشت و تنور انتخابات را داغ نگه داشت. 2️⃣ در شلوغی و آنارشی لیست ها و ناشناس بودن خیلی از افراد، ترکیبی از اسامی لیست ها به مجلس راه یافتند و فرو افتاد که حاکی از رشد سیاسی و بلوغ انتخابات بود. 3️⃣ و کارآمدی و میزان صداقت و صراحت چهره ها از و رویاها و تبلیغات فریبنده، تعیین کننده‌تر بود و گذشته نقد(بد یا خوب) بر آینده نسیه غلبه داشت و رای موافق یا مخالف را مشخص می‌کرد. 4️⃣ سیاست هم تاحدودی به یک ثبات و اهمیت و رسید و از سایه اقتصاد و... خارج شد. در واقع کم رمقی واقعی یا ذهنی و روایی اقتصاد جامعه، سیاست را از رونق نینداخت هرچند زخم هایی برداشته بود ولی تبدیل شدن سیاست به یک متغیر مستقل هم یک رشد اجتماعی غیرقابل اغماض است. 5️⃣ جرقه در سیاست زده شد و اندیشکده های مردم نهاد و موسسات خودجوش از پیج ها و سلبریتی ها و سکوهای مجازی در و غربال و راستی آزمایی لیست ها در شهرها و استان های تعیین کننده سبقت گرفت. 6️⃣ همانگونه که از عصر رسانه‌های جمعی و رسمی(ذهنیت‌ساز) به دوره و غیررسمی(عینیت‌ پرداز) گذر کرده ایم، عرصه سیاست هم به حوزه عمومی نزدیک‌تر شد و شناخت ها و تشخیص ها و اعتمادهای گزینشی متکثر مردم‌نهاد، از عنصر تبلیغات و کلیشه پیشکسوتی و رانت و عقبه تعیین کننده، پیشی گرفت. 7️⃣ هرچند که پس‌مانده و عملیات روانی سنگین بیگانه در کاهش تبلور یا عدم افزایش جمهوریت نسبت به دوره قبلی مجلس موثر بود، اما اراده و تشخیص و ارتکاز عمومی بر پیش‌بینی های مسموم بیگانه غلبه یافت(هر متن ‌و پیام و کنش سیاسی را از حیث کم و کیف، علی القاعده در زمینه و نسبت با شرایطش باید تحلیل نمود). 8️⃣ چهره های و تازه‌ای به عرصه حکمرانی معرفی شدند و به مجلس راه یافتند که یک در سطح کارگزاران می تواند تعبیر شود و سوخت و ساز جوانگرایی در ساخت اجتماعی را باید به فال نیک گرفت. 9️⃣ در برخی حوزه ها و استان ها، از حالت جریانی و حزبی به مدل گفتمانی و ادبیات دانشی_انضمامی تغییر وضعیت داد و یک طلیعه نخبگانی در سپهر سیاسی کشور فارغ از ارزش‌گذاری آن گفتمان می تواند تلقی شود. 🔟 نهایتا اینکه "حرکت عمومی" به عنوان ایده "حکمرانی مردم‌پایه"در اندیشه رهبرانقلاب، فناوری "حلقه های میانی" را به عنوان نسخه بدیل جامعه شبکه‌ای و آلترناتیو جامعه مدنی با ماموریت "توان بخشی معرفتی"،گفتگوی خلاق و زیست جدی و بدون پارازیت در حوزه عمومی برای جلب مشارکت ساری و سیال سیاسی و اجتماعی نیاز دارد. ✍️علیرضامحمدلو 🌐لینک مطلب 🆔 @asre_tabyin
🔎 رسانه‌های معاند و کلیدواژه "زن"؛ از رویداد اجتماعی تا تجزیه سیاسی 1⃣ رویداد سازی: حادثه ای را در کمین نشسته و با زنجیره رسانه‌ای برجسته می‌کنند. 2⃣ روایت سازی: بعد از شکار لحظه ها، با قلم و قصه و روایت، سطح درگیری افکارعمومی را بالاتر می‌برند. 3⃣ هشتگ سازی: روایت ها باید داغ شوند و با تکنیک هشتگ‌، توجهات را جلب کرده و رونق یابند و ادبیاتِ باور پیدا کنند. 4⃣ نماد سازی: از جلب توجه بایستی به کسب حمایت رسید و این فاز عملیات هم نیاز به اسطوره و نماد محسوس دارد. 5⃣ سکو سازی: نماد سازی، توان حمایت پذیری و تعمیم‌ مساله را بالا برده و صنعت شهرت و سلبریتی های جامعه را درگیر می‌کند. 6⃣ تراژدی سازی: از یک حادثه ساده با فرایندی که طی شد،یک قصه تلخ و دراماتیک در حافظه جمعی ثبت می‌شود و انرژی و نشاط اجتماعی را بایکوت/تحریم می‌کند. 7⃣ تئوری سازی: جریان روشنفکری این ماجرا را با عنوان جراحت جمعی و ترومای اجتماعی تئوریزه می‌کند و تبدیل به تاریخ سیاسی می‌شود. 8⃣ نفرت سازی: تکرار انگاره‌های برساخته، تحریم شادی،تعمیم سکوها و توجیه روشنفکری،بتدریج مساله را از صورت ذهنی به ساحت عینی کشانده و خشم بخشی از مردم از بخشی دیگر یا سیستم‌‌ را صورت می‌بخشد. 9⃣ گسل سازی: نتیجه مشخص چنین ویروسی، ایجاد دوقطبی یا چندپارگی در جامعه با عنوان قهر،گسل و شکاف اجتماعی است. 🔟 تجزیه سازی: تیر خلاص این ماجرا هم بعد از تولید خوشه‌های خشم اجتماعی، تحت عناوین سیاسی مثل رفراندوم،تحریم انتخابات و ایجاد ناامنی/آنارشی با ورود جریان‌های خارجی جهت تجزیه سیاسی با عنوان صلح اجتماعی رقم می‌خورد. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎جنگ شناختی علیه حوزه و روحانیت 🔻به بهانه اتفاقات و حواشی اخیر علیه حوزه و روحانیت در حادثه و ماجرای مربوط به حجت الاسلام و المسلمین ، یادداشت هایی که در حوادث مشابه سال‌های اخیر با همین موضوع نگاشته‌ام را با لینک مربوطه خدمت مخاطبین عزیز ارائه می‌کنم؛ 1⃣ آنفولانزای نیویورکی در کمین حوزه و روحانیت 2⃣ جنگ شناختی و ترور سکوهای مرجع سه‌گانه ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔹انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی خوی برگزار می کند؛ ✨نشست علمی تخصصی با موضوع: 💻عصر رسانه و جامعه شبکه ای 👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین علیرضامحمدلو 🔻حضور از طریق لینک Meet.quran.ac.ir/khoy 🗓زمان: روز سه شنبه ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ ⏱ساعت: ۱۷ الی ۱۸ 🔸@uniQuranikhoy 🆔@asre_tabyin
🔎 دوره تربیت مربی؛ سبک زندگی مومنانه در جهان پسامدرن 📝 مدرس: حجت الاسلام والمسلمین علیرضا محمدلو(دعوتی از قم) ▪️سرفصل های آموزشی شامل: ✅جهان اجتماعی و ابتلا به عصر سکولار ✅عصر اطلاعات و شتاب‌‌زدگی جریان مدرن ✅سبک زندگی و دینداری در آشوب پسامدرن ⏰ زمان: ۱۸ ، ۱۹، ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ ✅همراه با اعطای گواهی 🔗متقاضیان جهت ثبت نام مشخصات و شماره تماس خود را به آیدی زیر ارسال کنند: @valizadeh1119 @tablighateslamikhoy 🆔@asre_tabyin
| 🔻انجمن سواد رسانه طلاب برگزار می‌کند: 🔘دوره آموزشی تربیت مربی ⭕️حضوری و مجازی 💢همراه با اعطای گواهی معتبر ⏱ زمان: یک شنبه‌های بهار1403 📍مکان: قم، شهرک پردیسان، خ شهیدان تقوی، خ آقامحمدی، آقامحمدی یک، تقاطع خ ایمان، ساختمان زعفرانیه ♦️مهلت ثبت‌ نام: تا 25 فروردین ماه 1403 💳 هزینه ثبت‌ نام: 300 هزار تومان، برای طلاب و دانشجویان با ۵۰٪ تخفیف ارائه می‌شود. 🕰زمان شروع دوره: 26 فروردین ماه 1403 🛑برای کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @Savade_rasane یا با شماره تماس 09059496064 تماس حاصل بفرمایید. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
❇️ نشست علمی ❇️ 📌موضوع: رسانه و دینداری 🎤سخنران: حجت الاسلام والمسلمین استاد علیرضا محمدلو 🕗زمان: ۱۶ فروردین ساعت ۲۱ 🪑مکان: مسجد ملا احمد 🆔@asre_tabyin
🔻خیبر خیبر یا صهیون...القدس لنا الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین وانصر جیوش المسلمین و اخذل الکفّار و المعاندین و المنافقین https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
🔸طی مصاحبه ای با یکی از خبرگزاری‌ها، خطوط خبری هفت گانه رسانه های معاند را در واکنش به عملیات پهبادی و موشکی و بالستیکی غرورآفرین و بینظیر تشریح کردیم که ان شاالله تا اواخر امشب یا فردا صبح منتشر خواهد شد. 🔻نکته اینجاست که حجم عملیات روانی دشمن بشدت بالاست و بایستی تلاش مضاعفی صورت بگیرد که بعنوان ضلع سوم جنگ و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، اتصال و همراهی حداکثری اش را حفظ کند ان شاالله. 🆔@asre_tabyin
🔎عملیات وعده صادق و ضرورت امتداد رسانه‌ای 🔸گفت و شنودهای مجازی در ساعات پسا عملیات در شبکه های اجتماعی مختلف حاکی است که عموم مردم ایران از حیث روانشناختی و غرور و هویت ملی، حس و حال بهتر و برتری پیدا کرده‌اند. 🔸اما هنوز بخش هایی از جامعه نیاز به تنویر و همراه سازی بیشتر و ممتدی دارند. شاید باید شبیه آمریکایی ها از قهرمانان ملی_امنیتی، سریالی همچون ۲۴ و یک جک باور اسطوره‌ای و همه فن حریف بسازیم و این دغدغه همراهی و توجیه حداکثری افکارعمومی در نسبت با جنگ و بحران های امنیتی و گسترده دشمن، باعث شد که نکاتی را تیتر وار قلم بزنم؛ 🔻پیروزی و برگ برنده در جنگ، چهار شرط دارد: 1️⃣ دیپلماسی قوی که فضای بین المللی را همراه و مسیر مبارزه را هموار کند. 2️⃣ میدان جسور و نترسی که با تدبیر کافی، تهدیدها را تبدیل به فرصت کند. 3️⃣ رسانه باهوشی که پیوست رسانه‌ای و روایت برنده را تامین کند. 4️⃣ افکارعمومی همراه که هم حامی باشد و هم شجاع و هم اهل تحلیل و هم صبور. 🔻سه کارویژه برای رسانه جنگ و بحران: 🔸آنچه که رسانه باهوش امروز برای ساخت افکارعمومی همراه و حامی بایستی انجام دهد سه چیز است: ۱. تشجیع و اسطوره سازی: بخشی از جامعه همیشه همراهند و نیاز به ابرقهرمان برای رهاسازی انرژی‌هایشان دارند. ۲.تولید آرامش و صبر: بخشی از جامعه نیز نگرانی هایی دارند و بایستی در معرض جزییات قدرت بازدارندگی نظام قرار بگیرند و به قرار ذهنی و روانی برسند. ۳. اقناع و بصیرت افزایی: بخشی از جامعه نیز سوالات و شبهاتی دارند که بایستی از طریق تریبون‌های تبیین به پاسخ و حل گره‌های ذهنی برسند. ✍️علیرضامحمدلو لینک مطلب در سایت 🆔@asre_tabyin
🔎هفت خط خبری رسانه‌های معاند پس از عملیات «وعده صادق» ✍علیرضا محمدلو 🔸پیروز جنگ‌های پسامدرن در عرصه رسانه و سطح افکار عمومی تعیین یا نهایی می‌شود. همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند؛ جنگ‌های اصلی امروز در و رسانه‌ها رقم می‌خورد و برنده نهایی همانجا مشخص می‌شود و تسخیر مغز‌ها و افکارعمومی از سلطه بر سرزمین‌ها مهمتر است. 🔸اسرائیل پس از عملیات تاریخی طوفان الاقصی که هم در میدان، ضربه جبران‌ناپذیری از حماس و جبهه مقاومت دریافت کرد و هم در ساحت رسانه‌ای به نفرت فراگیر محکوم شد، در ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ (۱۴ آوریل ۲۰۲۴) نیز در تلافی حمله به ایران در سوریه، با عملیات بی‌نظیر و تاریخی «وعده صادق» از جانب ایران مواجه شد. 🔸شکست هیمنه گنبدآهنین و پدافند ارتش اسرائیل در رهگیری پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی باعث شد تا این رژیم و رسانه‌های معاند و همراهش، نتیجه نهایی بازی را به میدان رسانه حواله داده و با و روایت، عمق فاجعه و شکست هیمنه پوشالی را کاهش دهد که خط خبری‌های هفت گانه‌ای که تاکنون در دستور کار رسانه‌های معاند قرار گرفته است را در ادامه مرور می‌کنیم. ۱. کوچک‌نمایی عملیات و فرار از تصویر بازنده: سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل و رسانه‌های صهیونیستی با ادعای اینکه آسیب جزئی به یک منطقه نظامی وارد شده و غالب موشک‌ها و پهباد‌ها رهگیری شده‌اند، درصددند تا با حفظ ابهت نظامی از تصویر بازنده خود همچون پسا فرار کنند. ۲. تحقیر عملیات و خنثی‌سازی حس افتخار و اقتدار: رسانه‌های صهیونیستی تلاش می‌کنند، با سانسور یا بایکوت یا جعل معکوس اتفاقات موشکی و پهپادی و عباراتی فیک و خفیف همچون زخمی شدن کودکی مسلمان در عملیات گسترده ایران و سقوط بخشی از پهپاد‌ها و موشک‌ها در نقطه مبدأ یا حین پرواز، علاوه بر کوچک‌نمایی و تحقیر عملیات، با چاشنی مظلوم‌نمایی، افکار عمومی را علیه حاکمیت تحریک کرده و حس افتخار و اقتدار ایرانی را خنثی کنند. ۳. عوام‌فریبی و دوقطبی نخ‌نمای مردم_حاکمیت: اینترنشنال به نقل از مقامات اسرائیلی نوشته است، که ما در حال مبارزه با حکومت ایران هستیم نه مردم ایران و بی‌بی‌سی به نقل از ربع پهلوی گفته؛ جمهوری اسلامی دشمن مشترک ایران و اسرائیل است. با این عبارت این جریان رسانه‌ای مترصد است تا حمایت مردمی عملیات را به گروه‌های رادیکال و مذهبی کاهش داده و یک فرصت انسجام‌بخش تمام‌عیار را به یک تهدید گسل‌آفرین در جامعه تبدیل کرده و وانمود کند، مردم ایران از عملیات تاریخی دیشب رضایت ندارند. از طریق لینک خبرگزاری ایکنا https://iqna.ir/00HfKZ 🆔@asre_tabyin
🔎سه محور جنگ شناختی در سطح بین المللی علیه عملیات وعده صادق 🔻اسرائیل در میدان شکست خورده و در دیپلماسی به پیچیدگی و بن بست رسیده ولی حربه رسانه و جنگ شناختی را جهت جبران ماجرا در ساحت افکارعمومی همچنان فعال و تا دندان مسلح حفظ کرده است. برای ۱.تضعیف و کمرنگ سازی وعده صادق و ۲.تقویت پرستیژ و احیای ابهت اسرائیل و ۳.ایجاد شکاف در لایه افکارعمومی جبهه مقاومت در سطح بین‌المللی باعث شده که محورهای گسل سازی را به شرح ذیل طراحی کند؛ 1️⃣ ایران هراسی(امپراطوری): مطبوعات غربی، عربی، عبری درصدد هستند که با تکرو و یاغی خواندن ایران در اقدام نظامی و حربه سازمان ملل و شورای امنیت و سازمان انرژی اتمی، اَبَرشرکای استراتژیک ایران در منطقه و جهان را از ظهور یک هراسان کرده و قدرت گرفتن ایران را در جهت نظم نوین منطقه و جهان ترسیم کنند. 2️⃣ فارسی هراسی(نژاد و زبان): مطبوعات ترکیه ای و اماراتی و... درصدد هستند که با عبارت احیای امپراطوری فارسی و یادآوری تاریخ پادشاهی ایران و برجسته کردن دوگانه فارس_عرب و فارس_ترک(عثمانی)، دولت ها و ملت های مسلمان منطقه را از حمایت و تحسین ایران فارغ کرده و را بر مساله فلسطین و حمایت از غزه غالب کنند. 3️⃣ شیعه هراسی(مذهب): این هم سومین محوری است که در جهت کاهش برد و کمینه سازی وعده صادق از حیث اثر راهبردی در حال برجسته سازی و مانور مطبوعاتی است. رسانه های معاند، با تغییر گفتمان تقابل ظالم_مظلوم و نژادی عربی_عبری جلوه دادن ماجرا، شیعه را جریانی مخل و جاه طلب و ماجراجو مطرح کرده و انسجام افکارعمومی منطقه علیه اسرائیل را با طرح دچار شکاف کنند. 🔹بر اصحاب رسانه در سطح کنشگری منطقه ای و جهانی است که در نوع فعالیت رسانه‌ای به این محورها دقت کرده و عبارات و واژه های شکاف آفرین و ضدانسجام راهبردی را مدیریت کنند و افکارعمومی را در ضدیت با اسرائیل و ذیل گفتمان تقابل ظالم_مظلوم و مستکبر_مستضعف، یکدست و شانه به شانه و همسو نگهدارند و عملیات و طوفان الاقصی را در سطح افکارعمومی جهانی با تصویر برنده، قوی، موثر و منسجم، راهبری کنند. ✍️علیرضامحمدلو 🌐 لینک مطلب در عصرتبیین 🆔@asre_tabyin
🎯 مجبور نیستیم هر فناوری جدیدی را به زندگی خود راه دهیم — «انتخاب‌گرایی فناوری» چیست و چه تفاوتی با بدبینی به فناوری دارد؟ 📍نیل پستمن، نظریه‌پرداز برجستهٔ ارتباطات، در سال ۱۹۹۲ گفت که ما در عصر «تکنوپولی» زندگی می‌کنیم. به اعتقاد او، ذهنیت پس از دورهٔ تکنوکراسی رواج یافته و اکنون «همۀ ابعاد حیات فرهنگی ما تسلیم حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری» شده است. اما مفهوم «تکنوپولی» یعنی چه؟ ارتباط آن با رسانه‌های اجتماعی و فناوری چیست؟‌ و آیا راهی برای گریز از این حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری وجود دارد؟ 🔖 ۳۰۴۴ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۱۷ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/x92115 🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا