eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠پدیده سواد مصنوعی و الگوی جدید نادانی ⏰زمان مناسب برای مطالعه ۳ دقیقه 🔸 روزانه فقط در تلگرام بیش از ۳ میلیون مطلب منتشر می شود. جالب است بدانید در ساعت ۴ صبح که میزان مطالب منتشر شده به کمترین مقدار خود می رسد نیز ۲۵ هزار مطلب نشر می یابد. این میزان تولید محتوا در شبکه های مختلف اجتماعی در طول تاریخ بی نظیر و فوق العاده است و منجر به پدیده جالبی شده: «همه ما» راجع به «همه چیز» می دانیم اما با ويژگی هایی خاص. 🔹کارل تارو ژورنالیست معروف ژاپنی می گوید: هر وقت هر کسی از هر چیزی سخن می‌گوید ما وانمود می کنیم که دربارۀ آن می‌دانیم. همکارانمان دربارۀ فیلم، کتاب، قیمت ارز، حمله نظامی آمریکا صحبت می‌کنند سرمان را بالا و پایین می بریم یعنی من هم دربارۀ آن می دانم. 🔸این در صورتی است که آن ها دربارۀ آن موضوع فقط نظرات کس دیگری را در یک شبکه اجتماعی خوانده اند و آن را بازگو می کنند همان گونه که ما نیز چنین می کنیم. ما به شکلی خطرناک به نوعی کپی برداری از دانایی نزدیک می‌شویم، که در واقع الگوی جدید نادانی است. ما با روبرو هستیم. ✍تحلیل و تجویز راهبردی: رسانه ها باعث شده اند به سرعت برق در معرض اخبار و به سرعت باد در معرض تحلیل اخبار قرار بگیریم. محیط اطراف ما پر است از اخبار مغشوش، اعداد و ارقام گول زننده و حرف های جهت‌دار. سه مساله این موضوع را تشدید می کند: 1⃣ حجم بالای اخبار و تحلیل ها: اطلاعات بیشتر یعنی فرصت کمتر برای بررسی دقیق تر آن ها. 2⃣ سبک زندگی شتابان: زندگی امروزی نسبت به 200 سال پیش بسیار چگال تر شده است. یعنی میزان رخدادهای کاری و ارتباطاتی در واحد زمان بیشتر شده است. 3⃣ سواد مصنوعی: نظرات ما از در شبکه‌های اجتماعی سرچشمه می‌گیرند، نه مطالعۀ کتاب‌ها! این کپی برداری از دانایی، در واقع الگوی جدید نادانی است. به همین خاطر است که اخبار درست، غلط، و حقیقت در فضای مجازی تقریبا هم ارزش‌اند. چرا؟ چون ما فرصت نمی کنیم که درستی آن چه را که دریافت می کنیم، بررسی کنیم. بلافاصله آن را می خوانیم و احتمالا آن را برای دیگران فوروارد (ارسال) می کنیم و در گفتگوهای خانوادگی یا دوستانه یا کاری مان از آن اطلاعات استفاده می کنیم که نشان دهیم از زمانه عقب نیستیم. 🔻چه می توان کرد؟ 1⃣ . نه باور کنید و نه رد کنید. زمانی که استدلال به نفع یا علیه آن گفته یا نوشته ندارید نه ردش کنید و نه تأیید، قضاوت خود را معلق کنید تا زمان دریافت اطلاعات کافی برای قضاوت. 2⃣ در حالت غیر طبیعی قضاوت نکنید. مطالعات نشان داده اند زمانی که افراد از بیشتری برخوردارند، کیفیت قضاوت های حرفه ای شان افزایش می یابد. بنابراین زمانی که شتاب زده، هیجانی، خسته و پریشان هستیم، کیفیت قضاوت های ما افت می کند و قضاوتی که در زمان شتاب زدگی می کنیم به اندازه قضاوت یک فرد مست [غیر عادی]، غیرقابل اتکاست. 3⃣ به ، حساس باشید. جملاتی که با فعل مجهول و بدون فاعل ساخته شده‌اند مانند «گفته می‌شود» یا «شنیده‌ها حاکی از آن است که» و «یا بر اساس اخبار منتشر شده» روشی برای پیچاندن شما هستند. در این ساختارها خبر وجود دارد. اما منبع خبر وجود ندارد. 4⃣ برای هر چه می خوانید یا می شنوید از خودتان بپرسید: الف) آیا از /گزارش مطمئن هستم؟ ب) آیا شواهد تاییدکننده یا استدلال های قانع کننده آورده شده یا اینکه یک حرف به زبان های مختلف تکرار شده؟ ج) آیا بین مقدمه و اطلاعات ارایه شده و نتایج رابطه منطقی وجود دارد؟ د) آیا تمام واقعیت بیان شده یا بخشی از واقعیت؟ 5⃣از و کلمات هم خانواده استفاده کنید. آدم های دقیق دائم می پرسند چرا؟ چرا کاندیدای ریاست جمهوری شما بهتر است؟ چه چیز باعث می شود که فکر کنید قیمت ارز بالا می رود؟ چطور به این نتیجه رسیدید؟ 6⃣در دانش منطق، فصلی وجود دارد به نام مغالطات. برای تقویت تفکر سنجش گرانه (انتقادی) بخش را بخوانید تا با بیش از ۷۰ نوع مغالطه (=دامگاه اشتباه ذهنی) آشنا شوید. 7⃣حضور در شبکه های اجتماعی مفید است. در آن بسیار جذاب، مفید و غنیمت است. اما فراموش نکنیم که آن ها نمی توانند جایگزین کتاب و تفکر عمیق شوند./هدهد رسانه 🆔@andisheengelabi
🔴 ترکیب دروغ و واقعیت، بسیار خطرناکتر از دروغ محض است... 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به جمهوری اسلامی ایران گفته ایم "آری" به هرچه غیر جمهوری اسلامی ایران: "نه" 🔹دیانت بر سیاست چیره شد، آری جهان فهمید است شاه مردم ایران، رضاخان نه! 🔸 هم کم کم افتاد از سر مردم نرفت اما سر آن ها کلاه زورگویان، نه! 🔹گذشت آن روزها، امروز اما بر همان عهدیم نخواهد شد ولی اینبار جمع ما پریشان، نه! 🔸به جمهوری اسلامی ایران گفته ایم "آری" به هرچه غیر : "نه" 🔹کجا دیدی که یک مظلوم تا این حد قوی باشد اگرچه قدرت ما می شود تحریم، کتمان نه 🔸دفاع از حرم یعنی قرار جنگ اگر باشد زمین کارزار ما تلاویو است، نه! 🆔@andisheengelabi
🔎فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن 💡برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از در افراد را باهم مرور می کنیم. ۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت. ۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است. ۳.خستگی و و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد. ۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد. ۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای _اطلاعاتی و درنتیجه فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و ... ۶.تنبلی ذهنی و و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای ۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی_شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و ۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه_ساخته بر تاملات_خودساخته در ذهن ۹.لاغرشدن و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی ۱۰. و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند. 🖌علیرضامحمدلو پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی 🆔 @andisheengelabi
🔻 قابل توجه کسانی که دارند 💢چه چیزی به ما «مربوط» است؟ 🌀در میان مشتاقان اخبار بد هیچ‌کس به این سوال اهمیت نمی‌دهد که سود واقعی گرایش به چیست؟ اگر از یکی از آن‌ها بپرسید که از میان مثلاً ده هزار خبری که طی سال‌های اخیر شنیده‌اند، تنها به یک خبر اشاره کنند که باعثِ ایجاد یا اتخاذ یک تصمیم درست شده باشد، احتمالاً یک نفر هم نمی‌تواند. ✅در حقیقت، همان‌طور که «آلن باتن» در مقاله «» که سال ۲۰۱۴ در هافینگتن‌پست منتشر شد، می‌گوید، «ما اولین نسل بشر هستیم که دنبال به خودمان می‌گردیم. برای بسیاری، فهمیدن این‌که کدام خبر به آن‌ها ربط دارد، کاری دشوار است، اما به‌سادگی می‌فهمند چه چیزی جدید است چه چیزی جدید نیست.» و رسانه دقیقاً از همین طریق شما را تحریک می‌کند؛ با دادنِ چیزی که اگرچه به‌شما بی‌ربط است، اما جدید و دسته اول به‌نظر می‌رسد. ✅جنگِ میان «» و «» نزاع بنیادین عصر جدید است. این نبردی است که رسانه علیه بشریت آغاز کرد. ✅سازمان‌های رسانه‌ای با ایجاد این حس که اطلاعاتی جدید در اختیار شما می‌گذارند، می‌کوشند این تکه‌های خبری را به‌عنوان مخاطب جا بزنند. آن‌ها سعی می‌کنند به مخاطب بقبولانند که ناآگاهی از این اخبار، آن‌ها را از جریان زندگی عقب می‌اندازد، زیرا هرچه «» باشند، با اوضاع و احوال جامعه «». این اخبار اگرچه جدیدند، اما هیچ ارتباط واقعی با زندگی مخاطب ندارند. بنابراین، بسیاری از افراد زمانی‌که از اخبار دور می‌مانند، دچار می‌شوند، زیرا این وضعیت در ذهن آن‌ها به‌معنی است. 🆔 @andisheengelabi
🔎واکنش‌های شش‌گانه به حادثه ترور و شهادت طلاب در حرم رضوی 🔸بعد از اتفاق ناگواری که در رابطه با شهادت و جراحت سه تن از طلاب معزز در صحن حرم مطهر رضوی رخ داد، چرخی در و پیج های موافق و معاند انقلاب زده و به مجموعه ای از رویکردهای متفاوت در تحلیل حادثه دست یافتم که هر کدام البته بخشی از واقعه را بازنمایی و تبیین می‌نمود. 1⃣رویکرد روانشناختی: این نوع نگاه با محور قراردادن و نزدیکانشان، توصیه به عدم انعکاس تصاویر قتل و خونریزی و خشونت حادثه می کردند و بهداشت روانی در فضای مجازی را مدنظر قرار داده بودند. 2⃣رویکرد رسانه ای: اهالی این نگاه نیز همچون رویکرد قبلی، پرهیز از بازنشر تصاویر و فیلم‌های خبر و البته مراقبت از منابع خبر و فیک‌نیوزها را مدنظر داشتند و از طرفی، ناشی از تحلیل‌‌های هیجانی بدون فکت و دلیل را به نقد می‌کشیدند. 3⃣رویکرد جامعه شناختی: این نوع نگاه نیز چون فاقد فکت و داده‌های جدی بود، صرفا گمانه هایی همچون تسویه حساب و نفرت یا حداقل فاصله گرفتن مردم از و اجتماعی و فقر و اقتصاد را مطرح می‌کردند که ضعف تحلیلی این رویکردها در تبیین این واقع خاص با توجه با اخبار پسینی درباره هویت ضارب و مدل برخورد حمایتی مردم سر صحنه، مشهود بود. 4⃣رویکرد سیاسی: اختلاف افکنی میان شیعه و سنی نقطه بارز این نوع دیدگاه بود که سرویس های جاسوسی انگلیس را بازیگر اصلی این ماجرا تلقی می‌کردند. اینکه چند روز گذشته دو تن از طلاب گنبد کاووسی با ضرب گلوله فوت شدند و حال سه تن از طلاب شیعی مورد تعرض واقع می‌شوند، نشان از یک پشت صحنه سیاسی با چاشنی داشت. 5⃣رویکرد ژئوپلیتیک؛ با توجه به تحرکات جدید ناتو در فضای بین‌الملل و قضایای اکراین، اختلاف ایرانی و افغانی و تسویه حساب آمریکایی ها با کشورمان از کانال برجسته کردن ، نقطه ثقل این نوع رویکردها بود. اینکه آمریکایی ها پس از خروج شکست‌گونه از افغانستان، مترصد ایجاد تنش میان افغانستان و ایران بودند و هستند، دال مرکزی این تحلیل های ژئوپلیتیک بود که در عصرجدید، تولید و سرزمینی برای تمرکززدایی از دولت‌ها بسیار حائز اهمیت است. 6⃣رویکردهای ایدئولوژیک؛ این نوع از برداشت ها نیز به جنبه و تکفیری بودن ضارب توجه ویژه داشتند و تسویه حساب این جریانات با مبلغان و کنشگران حوزه فرق و ادیان را مطمح نظر قرار دادند. اینکه شهید معزز حجت الاسلام اصلانی از فعالان این حوزه بود نیز در این رویکرد مورد توجه قرار گرفت. کنسولگری سعودی، متهم ردیف اول ماجرا در این رویکرد محسوب می‌شد. ⏯کلیدواژه های ، ، شیعه و سنی، افغانستان، اقتصاد و فقر، حوادث ورزشگاه مشهد و اسامی برخی علما مثل حاج‌آقای علم الهدی در واکنش‌های مجازی مردم و رسانه ها، پررنگ و متمایز می‌نمود. ✍علیرضامحمدلو، کارشناش و پژوهشگر رسانه 🆔 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افغانستان،ضلع سوم جنگ‌های نیابتی آمریکا علیه رقبای تمدنی 🔹اخیرا از انتقال ادوات نظامی سنگین ارتش چین به پشت مرزهای تایوان خبر می‌رسد. گفته شده مقامات چینی از مردم خواسته اند مواد غذایی و اقلام ضروری را ذخیره کنند! 🔸با توجه به این خبر و در یک نگاه آنچه که به ذهن می‌رسد، جنگ‌های نیابتی و تنش‌های مرزی است که برای سه رقیب اصلی تمدن غرب در حال رخ دادن است. 🔹آمریکا که خود را قطب اصلی مدرنیته و قلب تپنده تمدن آنگلوساکسونی می‌داند، در حال رقم زدن یک عملیات ایذایی علیه سه رقیب سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خود است. 🔸روسیه که رقیب سیاسی آمریکا محسوب می‌شود را با اوکراین درگیر می‌کند. چین که رقیب اقتصادی آمریکا به شمار می رود با تایوان باید مشغول شود و چه بسا یک جنگ فرسایشی را باید پیش روی خود داشته باشد. 🔹در ساحت سوم، ایران که بلحاظ ایدئولوژیک و فرهنگ، بنابه گفته هانتینگتون در نظریه برخورد تمدن‌ها، رقیب اصلی تمدن غرب معرفی شده، باید با مساله افغانستان و اگر نشد پاکستان یا کردستان عراق و آذربایجان و ترکیه و بحرین درگیر شود. 🔸جنگ های فرسایشی و تضعیف کننده که بنوعی ضدتاکتیک و بازی بدون توپ هم از آن‌ها یاد می‌شود که بدون حضور محسوس در دایره جنگ، برنده بازی می‌شود. 🔹شلوغ کاری های چندوقت اخیر در موضوع افغانستان،شایعه سازی، تحریک به اخراج افغانی‌ از ایران، شهادت طلاب در حرم و جریحه دار شدن افکار عمومی را از این زاویه تمدنی اگر مطالعه کنیم چه بسا به معادلات دیگری در فرایند اقدامات سیاسی و دیپلماتیک با همسایگان و حتی در سطح بین‌الملل دست یابیم. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi
نظرات ما از پرسه زدن در شبکه های اجتماعی سرچشمه می گیرند، نه مطالعه ی کتاب ها‌. این تقلید ِ دانایی در واقع ست... 👤 کارل گرینفلد 🆔 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️چگونه عکس و فیلم فیک و جعلی را تشخیص دهیم؟ 🔸در عصری که بدلیل شبکه ای شدن معرفت و آبشاری عمل کردن و اطلاعات بجای معرفت، تشخیص واقعیت از هم بشدت سخت شده است، ضروری است که در تمام ساحت ها مسلط بر قواعد شناسایی و دروازه بانی خبر باشیم. 🔹نسبت به مکتوبات و نوشته جات تقریبا تکلیف مشخص است و با در و تحقیق درباره منبع خبر و زمان خبر و...می توانیم راستی آزمایی کنیم. اما درباره شناخت که چقدر با مطابقت دارد و اینکه فلان عکس یا فیلم چه سهمی از حقیقت را داراست، روش کارآمد و راهگشاست. 🆔 @andisheengelabi
🔎شش سکانس از ضد واکنش‌ها به اثر فاخر "سلام فرمانده" 🔹سرودی که فارغ از قیل و قال های روزمره و حاشیه‌های سیاسی و در یک بستر کاملا ، راه خودش را در میان تشتت ذائقه ها و سلیقه‌های هنری و موسیقیایی امروزی پیدا کرد و به خط مقدم جهاد فرهنگی تبدیل شد که باید پایش ایستاد و هزینه داد و مراقبت کرد تا از جانب نااهلان و بیگانگان ترور نشود. 🔸اما صف موافقین اثر بسیار پررونق بود و قلب‌ها و ذهن های آزاده، فارغ از جناح بندی‌های سیاسی و لایف استایل‌های متکثر، پیام اثر را دریافت کرده و علاوه بر همسویی و ، تکثیر و بازارسال کردند. 🔹اما مخالفین و منتقدین انقلابی اثر هم کما بیش وجود داشتند که البته در ادامه و بدلیل سونامی مثبت به راه افتاده از جانب این محصول، گوی انتقاد از آنها به کام اپوزیسیون و ضدانقلاب ربوده شد و جریان بیگانه، موج منفی پرشتابی را با تکنیک استارت زد که در ادامه به چند نمونه اشاره می‌کنیم. 1️⃣شست و شوی مغزی کودکان و استفاده ابزاری از آنها: بی‌بی فارسی آن را تبلیغاتی خوانده و کارزاری برای سوءاستفاده از کودکان معرفی می‌کند و با برجسته کردن بخش‌های خاصی از سرود، آن را و تبلیغاتی با بهره برداری ابزاری از بچه ها و شست‌وشوی مغزی آنها گزارش می‌کند. 2️⃣ میلیتاریسیتی و غیر دمکراتیک خواندن اثر: نشنال سعودی که همیشه رادیکال و افراطی گزارش می‌کند این سرود را میلیتاریستی(شبه‌نظامی و امنیتی) و غیردمکراتیک ترجمه می‌کند و شبیه‌سازی هیتلری از محتوا و فرم اثر به گزارش در می‌آورد. در ادامه نیز با شانتاژ و ، این سرود فاخر را تلاش حکومت برای جبران ریزش محبوبیت خود مخابره می‌کند. 3️⃣ ترور کلیدواژه ها و ضدهشتگ‌سازی: و من و توی ملکه، آن را تمسخر می‌‌کند و واژه‌های بدیلی را جهت از رونق و اعتبار انداختن کلیدواژه های کاشته شده در سرود، بازتولید می‌کند و به موازاتش با ساخت و پرداخت واکنش‌های مردمی موهوم از طرف گزارشگر من و تو، صف مردم علیه مردم را به زعم خود برای خنثی سازی و تولید ، دست و پا می‌کند. 4️⃣مبنازدایی و تولید تردید و تنش در جهت و مبانی اثر: رسانه ای بنام و منتسب به بیت امام در اقدامی تاسف بار و نقدهایی سخیف که تولید تردید و شبهه می‌کند، می نویسد: چرا اسمی از امام برده نشده و نام آیت الله بهجت که اتفاقا با موسیقی هم مخالف بود! در متن سرود استفاده شده است. چرا از شجریان و موسیقی پاپ در صداوسیما خبری نیست و این سرود بارها و بارها پخش می‌شود و اینکه این سرود ماهیتی نظامی امنیتی دارد، در حالیکه حضرت امام با تز گل در برابر گلوله انقلاب کرد؟!(جای تاسف است که برخی فقط از امام، نام و نسبتش را یدک می‌کشند و درک درستی از آرمان و اندیشه امام نداشته و سرودی که مملو از افق انقلابی امام است را خبط و خروج از تفکر امام تلقی می‌کند.) 5️⃣اعتبارزدایی و خلق شبهه حقوقی و قضایی: در برخی از کانال های خبری گیلان علیه حاج ابوذر روحی، پرونده موهوم قضایی ساخته می‌شود تا با از این شخصیت، به سطح جریان‌سازی این اثر خدشه وارد نمایند. 6️⃣نقدهای فاقد برج مراقبت و توجه به فرامتن: عده ای هم چه بسا دلسوزانه و فارغ از ماجرا و دقت در تاثیرات جریانی این سرود، انتقادات نه چندان جدی و جانداری مطرح می‌کنند. بعنوان مثال به وجه ادبیاتی ماجرا گیر می‌دهند که مثلا ساختار فلان فعل و فاعل با متن نمی‌سازد، یا مثلا سطح معنایی این شعر از فهم کودکان بالاتر است و یا فلان شخصیت مذکور در شعر، برای کودکان ناآشناست. پاسخ این انتقادات البته چندان سخت نیست و درک درست از تربیت کودک که آشنایی با الفاظ و مفاهیم و فضا را جهت ارتباط معنایی ضروری و کافی می‌داند، چالش را مرتفع می‌کند. این جنس واکنش بلحاظ ماهوی البته از سایرین جدا بوده و صرفا جهت و ضریب نقدهایش بایستی مدیریت شود تا نقض غرض صورت نگیرد. 💢یک سرود در ابتدای امر، یک اثر فرهنگی و رسانه ای است ولی وقتی بحق و شایسته به میدان عملیاتی و جریان‌سازی وارد شده و پیشانی کار فرهنگی و جریان رسانه‌ای ما قرار می‌گیرد، بایستی از تمام ابعادش مراقبت نمود و با اقدامات سخیف ارگانی و نهادی، شبیه‌سازی ها و طنزپردازی‌های مضحک و عوامانه و همچنین فیگورهای روشنفکرمآبانه، سطح تاثیرش را در داخل خنثی نکرد. ✍علیرضامحمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه 🆔 @andisheengelabi
"اثر قالب بندی" در رسانه به چه معناست؟ 🔻یک قاعده شناختی است که میگه قالب و نحوه ارائه‌ی یک محتوا، روی تصمیم گیری‌های ما اثر میگذاره. 🔸در این نوع ، ما تحت تاثیر گونه های متفاوت ارائه‌ی یک محتوا یا پرسش یکسان قرار میگیریم. یعنی کافیه گزینه های موجود با ارائه بشن تا جهت دهی صورت بگیره، بدون اینکه خودمون متوجه بشیم! 🆔 @andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
📎مطلب تکمیلی "اثر قالب بندی" 📝 ⏪طی یک تحقیقاتی که در دانشگاه استنفورد انجام گرفت از یک سری دانشجو سوال کردند که برای درمان یک جمع هزار نفری که به یک نوع بیماری خاصی مبتلا شده بودند، دو نوع درمان در نظر گرفته شده است. اگر شما جای کادر پزشکی باشید کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ 1. درمان الف) احتمال نجات 800 نفر 2. درمان ب) احتمال مرگ 200 نفر . . . 72درصد از دانشجویان گزینه الف را انتخاب کرده بودند. 💠اما اگر با دقت نگاه کرده باشیم، هیچ کدام از این گزینه ها تفاوتی با یکدیگر ندارند و فقط تفاوت آنها در بیان آنهاست که به آن اثر قالب بندی می‌گویند. 🔸اثر قالب بندی یکی از مهمترین و قوی‌ترین خطاهای شناختی است که نشان می‌دهد قالب و نحوه‌ی ارایه یک محتوا، می‌تواند بر روی تصمیم گیریهای ما اثر داشته باشد. 🔹همان‌طور که می‌دانید انسان ها زیان گریز هستند. برای آنها ضرر، از سود معادل مهمتر است و یک سود حتمی بیشتر از یک سود احتمالی مورد علاقه است و مردم، یک ضرر احتمالی را نسبت به یک ضرر قطعی ترجیح می‌دهند. 📺کسب و کارها نیز با دانستن تاثیر قالب بندی و تغییر نحوه قیمت گذاری کالاها می‌توانند میزان فروش خود را افزایش دهند. برای مثال دو گزینه زیر را در نظر بگیرید. الف. کالای مورد نظر را به قیمت خرده فروشی، به مبلغ 200 هزار تومان خریداری کنید. ب. کالای مورد نظر را با 50% تخفیف نسبت به قیمت خرده فروشی (400 هزار تومان) به مبلغ 200 هزار تومان خریداری کنید. ⚠️در هر دو حالت خریدار مبلغ یکسانی را می پردازد اما مشتریان گزینه دوم را ترجیح می دهند زیرا در سناریوی اول احساس از دست دادن می‌کنند (پرداخت 200 هزار تومان) و در سناریوی دوم احساس برد می کنند (تخفیف 200 هزار تومان). در واقع یک محصول مشخص می‌تواند در قالب برد و یا در قالب باخت به مشتریان ارائه گردد. ♻️وقتی پیشنهادی در چهارچوب «برد» ارائه می شود برای (سیستم یک) تداعی «داشتن» می‌کند در نتیجه به سمت گزینه‌های قطعی گرایش پیدا می‌کند اما زمانی‌که پیشنهاد در چهارچوب «باخت» ارائه می شود افراد ریسک پذیر می‌شوند و گزینه شرط بندی یا احتمالی را انتخاب می‌کنند. 🌐تحقیقات عصب شناسان نیز نشان می‌دهد افراد با شنیدن کلماتی مانند «داشتن» یا «باختن» که بار احساسی دارد ناحیه‌ای در مغزشان به نام آمیگدال فعال می‌شود که با تحریکات احساسی در ارتباط است که نشان دهنده درگیر شدن "سیستم یک" است. ⁉️شاید این سوال پیش بیاید که انسان منطقی می‌تواند چهارچوب های هم معنی را تشخیص دهد و آنها را به هم تبدیل کند، مسئله اینجاست که این کار نیاز به تلاش دارد و وظیفه (سیستم دو) است که در بیشتر موارد تنبل است. 🎭در کمپین های تبلیغاتی، از این ابزار استفاده می‌شود تا پیشنهادها در قالب سود برای مخاطبان ارائه گردد و منجر به فروش بیشتر شود. ♨️ مردم بصورت عمومی تمایل به انتخاب گزینه هایی دارند که حالت برد را برای آنها تداعی کند. یک لیوان با نیمه پر از یک لیوان با نیمه خالی بهتر است! حتی اگر هر دو گزینه نتیجه یکسان داشته باشند. 🌐عصر جدید، عصر رسانه 🆔 @andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎سفارشی سازی چیست؟ ⚠شبکه های اجتماعی چگونه از علایق ما به نفع خود استفاده میکنند؟ 🔛دوقطبی های مختلف چگونه بوجود میآیند؟ ☠چگونه نظریه های احمقانه در جهان شیوع پیدا میکنند؟ 🌐کانال عصرجدید،عصر رسانه @andisheengelabi
🔎شرایط بحران و پروتکل‌های رسانه‌ای در جهت مدیریت افکار عمومی 1⃣از افسران عملیاتی سپاه قدس در قلب تهران شده و به شهادت می‌رسد و حال افکار عمومی را از وضعیت امنیتی و دلایل این نفوذ نگران می‌کند. 2⃣ساختمان سقوط می کند و عده ای از مردم آبادان زیر آوار می‌مانند و فوتی و زخمی می‌دهیم و باز هم تولید نگرانی جدیدی رخ می‌دهد. 3⃣هواپیمای آموزشی اف۷ در اصفهان می کند و خلبان و کمک خلبان به شهادت می‌رسند و باعث تاثر و ناراحتی دیگری می‌شود. 4⃣هوای تهران بد است و در برخی از اخبار، این شهر به تبدیل شده و مدارس تعطیل و ادارات نیمه تعطیل اعلام می‌شوند. 5⃣اخبار آبله میمون در خبرگزاری ها دست به دست می‌‌شود و از علایم و نگرانی ها و روش های پیش‌گیری اش گفت و شنود می‌شود. ▶️این حجم از وقتی در رسانه ها تیتر یک شده و در صفحه نخست جراید، کار می‌شود، جای تامل و بازبینی در زمین رسانه ای را ایجاب می‌کند تا دچار نشویم. 🔸اساسا و افزایش استرس اجتماعی اگرچه مصرف خبر را افزایش می‌دهد و تولیدکنندگان خبر را به تحریک بیشتر و ادامه دادن این فضا مجاب می‌کند، نتیجه معکوسی در مهندسی اجتماعی را در بر خواهد داشت. 🔸نوع ضریب دادن به اخبار و فکت‌های خبری خاص و لاغری و فربهی رویدادها در رسانه ها، مهترین ابزار ارباب خبر و رسانه جهت نظم بخشی یا و هرج و مرج در سطح جامعه است. 🔻این مسئولیت پذیری در جرح و تعدیل اخبار و مدیریت صفحه نخست جراید، به معنای نگفتن واقعیت ها نیست و در ذهنیت مخاطبین، مدنظر نگارنده بوده تا مخاطب بتواند بدون تنش و حاشیه با واقعیت ارتباط گرفته و کنشگری اش را تنظیم و متناسب با سایز واقعیت نماید. 🔹رسانه‌ها در ساخت باور و تزریق‌ ذائقه و کاشت رفتار، نقش راهبردی داشته و در یا اضطراب در میدان افکار عمومی، بازیگر اصلی و به اصطلاح، نامبر وان محسوب می‌شوند. 🔹اما در شرایط خاص، رسانه مسئولیت پذیر و در خدمت مردم، محور کنشگری اش را و بالا بردن قدرت ذهنی و تحلیلی مردم قرار داده و کلیک خور بودن و سوءاستفاده از تیترها، تصاویر و محتواهای پرکلیک، آن ها را از هویت یک رسانه مسئولیت پذیر، فارغ نمی‌کند. ⬅️تفاوت با دو نوع رسانه چالش‌محور و منفعل؛ ۱. در تبیین بموقع و روایت درست ۲. در آرامش بخشی و راهکار محور بودن و ۳. در مطالبه چرایی‌هاست. دلیلش هم ساده است؛ خودش را بخشی از راه حل می‌داند نه صورت مسالهعلیرضامحمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه 🆔 @andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬از هوش مصنوعی چه میدانید؟ 🔸آیا هوش مصنوعی بر انسان مسلط خواهد شد؟ 🔹الگوریتم ها چگونه خود را بهتر میکنند و هدفشان چیست؟ 🌐کانال عصر جدید،عصر رسانه 🆔 @andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا رسانه ها تنها یک ابزار هستند؟ ⏰چگونه ما به رسانه ها اعتیاد پیدا میکنیم؟ ⚠جواب را از زبان سازندگان این شبکه های اجتماعی بشنوید. 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
📌 اقتصاد توجه ✅در جوامع پساصنعتی، "توجه" به یک ارز بدل شده است که ارزش آن از ارزی که شما در بانک پس انداز میکنید بیشتر است... ▫️فهم و ، اکنون مهمترین متغیر تعیین کننده موفقیت است. 📖کتاب اقتصاد توجه؛ فهم ارز جدید کسب و کار نوشته دنپورت و بک 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️چرا ما در اینترنت تحت رصد هستیم؟ 👁‍🗨 هر حرکتی که شما در اینترنت انجام میدهید، دیده، ردگیری و آنالیز میشود. ⚠ آنها از تمام اوضاع و احوال ما خبر دارند. از ما میسازند. 🔹سه هدف اصلی در شرکت های فناوری: - جلب و درگیر کردن بیشتر مخاطب - رشد تصاعدی با دعوت کاربر از دوستانش - تبلیغات و افزایش درآمد 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روایت سازی وارونه، گزینشی و سوگیرانه بی‌بی‌سی از ایران و غرب ♦️بزرگنمایی از یکی و کوچک‌نمایی دیگری در راستای تصویرسازی و تولید ذهنیت بوده تا به اجتماعی در بازه زمانی مشخصی بینجامد. ♦️اساسا رسانه تلاش در تعیین دستور روز برای مخاطب فراگیر دارد. اینکه ما به چه چیزی و چگونه فکر بکنیم، ماموریت ویژه رسانه است. 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
🔎رهبر انقلاب و پاسخ به یک شبهه راهبردی ناظر بر فراروایت انقلاب 🔻با توجه به اهمیت تحلیل بیانات راهبردی امام جامعه و در تبیین و حل مسائل انقلاب، ناظر بر یک مورد از مجموعه بیانات ایشان، نکاتی را حول چند محور با توجه به مضامین و عبارات خود ایشان، طرح می‌کنیم که البته ظرفیت پرداخت بیشتری را در مجالی دیگر می‌طلبد. 1⃣چیستی و بیان مساله امروز: ▫️آیا انقلاب اسلامی به رسیده و گرایش مردم به دین و انقلاب و روحانیت کاهش یافته است؟ سوالی بود که رهبرانقلاب با صراحت تمام مطرح کردند و ابعاد ماجرا را به روشنی تبیین نمودند. ▫️پر واضح است که نسبت مردم با انقلاب و دین، همان گره خوردن جمهوریت با اسلامیت است که از ابتکارات حضرت امام بود و بنوعی و گزاره بنیادین انقلاب اسلامی نیز محسوب می شود که تمرکز بیگانه نیز ناظر بر آن است. 2⃣ابزار مساله‌آفرینی و تولید چالش: ۱.جنگ روانی را دستور کار قرار می‌دهند و وارونه سازی و قلب واقعیت می‌کنند‌. بعنوان مثال، ضبط کشتی یونانی از جانب دلاوران سپاه پاسداران در قبال دزدی کشتی ایرانی توسط یونان به دستور آمریکا را قلمداد کرده و می زنند و ماجراجویی می‌خوانند. ۲.مردم را مقابل نظام قرار داده و با تلاش در جهت مردمی، خوانش تحریف آلود از جمهوریت را صورتبندی می‌کنند که البته ناشی از محاسبات غلطی است که در نسبت مردم با نظام و حاکمیت و وطن دارند. 3⃣ پیامدشناختی و اهداف مساله سازی برای انقلاب: ۱. و واژگون سازی حقیقت انقلاب ۲.نفوذ رگه های با سیاست غرب زده و سبک زندگی غربی ۳.کمرنگ جلوه دادن یاد امام (در افکار عمومی) و 4⃣مهندسی معکوس و خلاف فرض مساله: ۱.تشییع جنازه میلیونی که نشانه عمق دلبستگی مردم به آرمان‌های انقلاب، مکتب و مسیر این شهید بزرگوار بود. ۲.راهپیمایی‌های میلیونی ۲۲بهمن و روز قدس، همه ساله و در سراسر کشور که نماد بیعت با ایدئولوژی و مبانی انقلاب می توان تلقی نمود. ۳.اعتکاف‌های هرساله و شور و اشتیاق جوانان برای شرکت در این که هرساله تمدید و تقویت می شود. ۴.اشاره دقیق به و ابراز ارادت مردم به حضرت ولی‌عصر و تجمعات فرهنگی از این دست، باتوجه به میزان فراگیری و همراهی مردم در تمامی استان‌ها و شهرهای کشور که نمونه بارزی دیگر از میزان پیوند مردم با دین و معرفت دینی است که به تعبیر ایشان در اوایل انقلاب از این خبرها نبود. ۵.اشاره هوشمندانه به تشییع باشکوه پیکر مبارک و آیت الله صافی (رحمه الله علیهما) که دلالت جدی بر احترام و ارادت مردم به دیانت و داشت. 5⃣نسخه راهبردی جهت خنثی سازی مساله کاذب: ۱.دروغ و فریب و دشمن را باید افشا نمود.(جهاد تبیین و ماموریت ویژه افسران جنگ نرم در جنگ روایت‌ها) ۲.از سرمایه ایمان مردم برای تولید عمل صالح باید بهره گرفت.(ساختارهای فرهنگی کشور، حوزه علمیه و اهالی منبر و تبلیغ و برجسته کردن محور ) ۳.(خدوم) که در شرایط جنگ روانی حاکم بر فضای رسانه‌ای، وظیفه سنگینی محسوب می‌شود.(ماموریت سه طرفه کارگزاران برای استمرار خدمت رسانی و مردم برای قدرشناسی و رسانه برای تبیین درست و بموقع از واقعیات؛ چه خوب چه بد) الغرض که نسبت کلیدواژه جنگ روانی با ابَرنسبت جمهوریت و اسلامیت، نقطه کانونی فرمایشات مقام معظم رهبری بود که حائز سلسله توجهات استراتژیک است. ✍علیرضامحمدلو کارشناس رسانه و فرهنگ 🆔@andisheengelabi
🔎عنکبوت مقدس، پادوی لیبرالیسم در جنگ شناختی 🔻خاصیت فیلم و سریال های سکولار و پست مدرن امروزی خصوصا آنهایی که با رویکرد رئالیستی و در ژانر اجتماعی تولید می‌شوند، علاوه بر سرگرمی و چه بسا آموزش لایف استایل، به افراد، ساختارها یا باورهایی است که در جامعه مخاطب وجود دارد. 1⃣افول ابرروایت‌ها در نگاه سینمای سکولار 🔹در واقع با شعار افول ابرروایت ها(علم و اخلاق و دین و..) که ژان بودریار در تحلیل جامعه پسامدرن مطرح کرد، بر پیکر ، با کاور پلورالیستی، تازیانه‌ای دیکتاتورمآبانه می زند و طوری تنبیه می‌کند که با فطرت و ارتکاز و بدیهی و امثال ذلک، همچون خرافه‌های مولد خشونت برخورد می‌شود. 🔸حال این باورهای بنیادین را بنامیم و انباشته های دانشی و بینشی لقب نهیم یا عادت واره نامیده و به تعبیر بوردیو، از هبیتاس یا منش و ذهنیت درونی سازی شده گفتگو کنیم. 🔹یا اینکه به تعبیر رادیکال برخی روانشناسان، از و گزاره‌های عمیق و به یادگار مانده از دوران کودکی برای توصیف این باورهای بنیادین بهره ببریم. 🔸و یا از زبان سیاستمدار سکولار، شاید از بنیادگرایی و فاندامنتالیسم و عقاید افراطی در این رابطه سخن به میان آوریم و در مکتب کانت از اندیشه ها و بینش های سخن بگوییم. 🔹اگر هم دیندار باشیم و باورهای عقلانی و یا همان "باور صادق موجه" با رویکرد مبناگرا اتخاذ کرده باشیم که با برچسب ایدئولوژیک بودن(آگاهی کاذب) به جرگه بنیادگران هدایت خواهیم شد. 2⃣خشونت زاییده یقین در اندیشه لیبرالیسم 🔸اساسا، برخلاف روح لیبرالیسم که قرار بود به تمام اندیشه ها احترام گذاشته و پلورلیستیک مشی نماید، در برابر هرگونه بینش ته‌نشین شده و باور نهادینه گشته، زاویه دار عمل کرده و تیغ از نیام برخواهد کشید. 🔹از نظر لیبرال‌ها هر باوری که بوی نرمش و تسامح و (Tolerance) ندهد، یعنی خشن است و باید مورد ترور واقع شود. هر تفکری که بوی اندکی ثبات و مقداری فطرت و یقین بدهد، پشتوانه خشونت تلقی شده و بایستی حذف شود. 🔸چرا که از نظر لیبرالیسم، خشونت زاییده یقین است و اگر در اندیشه، اهل تساهل باشیم در عمل هم اهل مدارا خواهیم بود و اگر در نظریه اهل یقین باشیم، در عمل هم رادیکال عمل کرده و انتحاری و گونه رفتار خواهیم نمود. 🔹بگذریم که همین اندیشه تلورانسیک و پلورال، صدها جنگ را راهبری کرده و را به یادگار گذاشته است و این اندیشه و عمل را در ترور اندیشه ها و آزادی عمل دیگران در کشورهای به اصطلاح مهد آزادی شاهد هستیم. 3⃣عنکبوت مقدس و به چالش کشیدن باورها 🔸اما چرا عنکبوت مقدس به عقاید مرکزی شیعیان توهین کرده و جشنواره کَن هم تحت استیلای لیبرالیسم برایش رپرتاژ رفته و راه می‌اندازد در حالیکه نمره حداقلی به لحاظ فنی از نگاه مخاطب دریافت می‌کند؟ 🔹چرا سنبل جشنواره ای سینمای غرب، حیثیت خود را برای چنین فیلم ضعیف و سخیفی هزینه می‌کند که بخشی از پاسخ با توضیحاتی که گذشت روشن می‌شود. از نگاه غرب هر چقدر علیه بنیادگرایی از نگاه آنها که آنتی تز تفکرشان محسوب می‌شود، بنویسید و بسازید و بازی کنید امتیاز بیشتری دارید، چرا که در خدمت ترویج پلورالیسم بوده و به شمار می‌آیید. 🔸از نگاه جنگ ‌های شناختی نیز رخنه و نفوذ و گسست در باورهای اساسی دشمن یک اصل انکارناپذیر محسوب می‌شود. بطور کلی هر عملیاتی که بتواند یا ارتکازات بنیادین یا عادت واره‌، طرحواره و یا فطریات و بدیهیات جامعه‌ هدف را به چالش بکشد، یک گام به پیروزی محسوب شده و مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. 4⃣عنکبوت مقدس، استیصال در پوشش انتحار و جنون 🔹عنکبوت مقدس با صراحت و وقاحت، بنیادهای فکری ایرانیان را در راستای جنگ شناختی به چالش کشید و در صدد بوده تا دلالت های این تولید تردید را در رفتار جامعه ایرانی درو کند. 🔸و توامان، ما را کمرنگ کرده و تلورانس را نهادینه نماید و با بازنمایی خشونت آلود از اندیشه شیعی، نموده و چارچوب های انسجام زا و معنویت ساز را از نرخ بیندازد. 🔹قدرت و یکدستی جامعه ایران در بینش‌ها و جوهر سبک‌‌زندگی با قبول تمامی تفاوت ها و تکثرات در منش و جزییات برای رقیب تمدنی مان قابل تحمل نیست و جنون حاکم بر عنکبوت مقدس، نشان از و انتحار موجود در جبهه شناختی و اتاق‌های فکر غرب دارد که اینچنین عریان با فطرت شیعی به مواجهه برمی‌خیزد. زهی خیال باطل! ✍علیرضامحمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه 🆔@andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تعامل قدرت، سیاست و شبکه های اجتماعی 🔸 چگونه انتخابات را دستکاری میکند؟ ♦️سیاستمداران با استفاده از الگوریتم های مجازی، مهندسی داده و دستکاری شبکه‌ای را رقم میزنند که در این شرایط، مرز بین حقیقت و دروغ روشن نیست و اینگونه صداها و جریان ها کنترل شده و دیکتاتوری رسانه ای شکل میگیرد. 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیا یک تهدید وجودی است؟ 🔸آیا قانونی برای حفاظت از کاربران وجود دارد؟ 🔹آیا میتواند جلوی شرکتهای سودجوی پول پرست را بگیرد؟ ♦️تبعات این چه خواهد بود؟ و چقدر ضرورت دارد؟ سازندگان این شبکه ها و پلتفرمها پاسخ میدهند... 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
✍️ تاملی در پدیدارشناسی سلبریتی به بهانه پویش me too: بررسی تحلیلی_انتقادی مثلث سلبریتی، فرهنگ، رسانه 🔹اخیرا شاهد کلیپی بودم از لایو (اندکی قدیمی ظاهرا) یکی از هنرمندان طنزپرداز که این آقا در رابطه با سینما عبارات تامل برانگیزی را مطرح نمود که شاه بیت آن این بود: اساس سینما از فساد است. 🔸در ادامه نیز از و اخلاقی عجیبی سخن گفت که بنظر می‌رسد با توجه به جوی که برخی هنرمندان به اصطلاح در فضای مجازی پیرامون فساد در پشت صحنه سینما راه انداخته اند، جای بررسی و پیگیری هم دارد. 🔹بعنوان کسی که دغدغه فرهنگی در شناخت پدیده ها دارم این سوال را مطرح می کنم: ⁉️سلبریتی چیست و کیست و چطور می‌شود فراز و فرود این پدیده را تحلیل نمود؟ اساسا در نسبت با بدنه جامعه، سلبریتی باعث پیشرفت فرهنگی است یا آسیب زا بوده و باید تبیین و تحلیل جدی تری صورت بگیرد؟ ⁉️چرا این پدیده به شرایطی می رسد که انتحاری عمل کرده و دست به خودزنی می‌‌زند و پویش me too راه می‌اندازد و با کاور مبارزه با فساد و افشاگری در سینما، پرده دری می‌کند و قبح و تعرض را از بین می‌برد؟ ⁉️چرا مقوله ای که قرار بود سکوی ترویج و توسعه مفاهیم و معانی متعالی باشد، در چرخه تکرار و بازتولید، تبدیل به صنعت می‌شود و بالادست مفاهیم قرار گرفته و بر معانی سایه می‌اندازد؟ 🔹پیت وارد در کتاب خدایان بدکردار (ترجمه: دکتر احسان شاه قاسمی) از قول روجک، را به سه گونه تقسیم می کند: نسبت دار، بدست آمده و منتسب... 🖊علیرضا محمدلو، کارشناس رسانه و فرهنگ مشروح یادداشت: v-o-h.ir/?p=43782 🆔 @andisheengelabi