eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
عصرتبیین عصررسانه
🔎 پسااغتشاشات و ضرورت ترمیم و بازخوانی #سیزده_محور راهبردی و موثر 🔸شرایط ناآرام و نامتعادل(unbalanc
🔎پسااغتشاشات و سه لایه محوری برای ترمیم و ارتقا اگر این کلیدواژه های ۱۳ گانه را در ۳ عبارت خلاصه کنیم می شود: 1⃣یقه را بگیرید و پاسخگو کنید و ارتقا بدهید. 2⃣ را تقویت و شفاف کنید. 3⃣ را گویا، راوی و شبکه ای نمایید. 🆔@asre_tabyin
🔎ویکی پدیا وارد می شود/جنگ روایت ها یعنی همین!! 🔻نسل امروز و آینده، و شخصیت های معاصر را از کجا و چه منبعی بایستی شناسایی کند؟ 🔹روایت ماجرا اینگونه می شود که را که بنابه اسناد و مدارک پزشکی و شواهد محلی و دوربین های مداربسته، از پشت بامی سقوط می‌کند، مقتول بدست نیروهای جمهوری اسلامی تاریخ نویسی می‌شود. 🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تاکتیک "آستروتورفینگ" یا لشگر ربات‌های ساختگی و جعلی در شبکه‌های اجتماعی ◾️"آستروتورفینگ" : ایجاد یک کمپین یا موجی از ابراز نظر و در ظاهر مردمی اما در واقع ساختگی و است که در مورد یک اتفاق یا یک سیاست از سوی قدرت‌ها برای اثرگذاری بر کشور متخاصم به کار گرفته می‌شود/ 🔸شیوه خنثی کردن آستروتورفینگ: مکث و تخلیه هیجانات اولیه، و تاریخچه و شناسایی منبع و پرسش از چرایی و هدفمندی این کمپین/ایرانیکTV 🆔@asre_tabyin
🔎روزنامه گاردین، در پی موج جدید ناامن سازی، دولت ایران را به قتل نیکا شاکرمی متهم کرد! 🔸اینکه در تیتر روزنامه گاردین نوشته می شود که "دولت ایران، نیکا شاکرمی را کشت"، حکایت روایت سازی و و گرادهی بین المللی است. 🔸موج دیگری از کشته سازی با و پروپاگاندای غربی در حال شکل گیری است که به دلیل عدم همراهی و اقبال مردمی، چه بسا خشونت و هرج و مرج بعنوان صورتبندی اغتشاشات به کار گرفته شود. 🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣هوش مصنوعی چگونه ما را شناسایی و می‌کند؟ 2⃣ چیست و چگونه خودمان را ناخودآگاه فیلتر می‌کنیم؟ 3⃣چطور از و تله پژواک خارج شویم؟ 🆔@asre_tabyin
🔎ده فاز عملیات تجزیه؛ از کشته سازی تا جریان سازی 🔸آنالیز تحرکات اغتشاش گران با پشت صحنه تمام آمریکایی_صهیونیستی و دقت در فرمایشات رهبر انقلاب نشان می‌دهد که ۱.سرویس‌های جاسوسی بیگانه ۲.پوشش رسانه‌ای معاند بینظیر ۳.عوامل منافق داخلی، را به سمت تجزیه ایران تدوین کرده‌اند. ▫️فرایند و چشم انداز کشته سازی های اخیر را مروری داشته باشیم. 1⃣کشته سازی: ضدانقلاب و تجزیه طلبان برای پیشبرد اهداف از پیش تعیین شده و بدلیل فقدان پایگاه اجتماعی، نیاز مبرم به جرقه مهیج و تحریک کننده دارند. هرچقدر وضعیت انسجام و پیشرفت جامعه در نقطه مطلوب تری‌ باشد، نیاز به قوی تری است. پس کشته سازی بهترین گزینه برای شروع یک جریان است که لمپن های اجیرشده و در خدمت سرویس های جاسوسی بیگانه، ترتیب این مرحله را می‌دهند. 2⃣روایت سازی: از آنجایی که روایت ها از واقعیت ها سبقت گرفته اند و کشته سازی نیازمند امتداد مجازی است، فاز روایت سازی از طریق بنگاه‌های خبرپراکنی استارت میخورد. bbc ها شروع به دروغ و شایعه سازی و پاره حقیقت گویی می‌کنند و گام ذهنیت سازی را پیش می‌برند. 3⃣هشتگ سازی: روایت کاذب بایستی غالب شود و نیاز به مصرف مخاطب و کنترل توجه دارد. این گام از طریق ربات ها و لشگر سایبری سنتکامی‌ها محقق می‌شود. و مصرف توجه مخاطب از طریق هشتگ سازی، تسخیر مجازی مخاطب را در پی خواهد داشت. بطور کلی هشتگ سازی به زبان اعتراض عصرجدید تبدبل شده است. 4⃣فضا سازی: هشتگ سازی مقدمه ای برای می شود که در نتیجه باعث تولید فضای غالب کاذب شده و توجهات را از فاز مصرف به مرحله باور نزدیکتر می‌کند. در فضاسازی با تکنیک آستروتورفینگ، سعی بر آن است که قشر خاکستری و خاموش را به سمت تقویت دُز اعتراضات بکشاند. 5⃣اسطوره سازی: حال که فضاسازی بخشی از توجهات را جلب نمود و صورتبندی مجازی اعتراضات هم به سرانجام رسید، نیاز به اعتراضات برای عبور از فضای مجازی به سمت فضای عینی و اجتماعی است. آنچه که کاربر و مخاطب را از خانه به خیابان می‌کشاند وقتی است که پای یک نماد و اسطوره در میان باشد. فیلم‌ها و تصاویری متفاوت از مرحوم یا مرحومه جهت قهرمان سازی و تحریک و تعمیق احساسات منفی در همین راستا وایرال می‌شود. 6⃣شعارسازی: در شرایطی که پای نماد و کاریزما هم وسط باشد، برای معنادهی و راهبری اعتراضات در میدان و اینکه تکمیل شود یا دچار خدشه نشده و یک جنبش تمام عیار و ریشه دار شکل بگیرد، شعارها و مضامین رادیکال و وارد صحنه شده و دست لیدرها را در هدایت اعتراضات بازتر می‌کند. 7⃣شبکه سازی: اثربخشی و بقای اعتراضات به هویت اجتماعی و فراگیری آنهاست. و توسعه اعتراضات از طریق شبکه سازی رقم می‌خورد. این شبکه، مامور محلی سازی، استانی کردن و ایجاد تنوع اقلیمی و زبانی اعتراضات در سراسر کشور است که بقا و توسعه جنبش را تامین می‌کند. 8⃣تصویرسازی: وقتی شبکه سازی شکل گرفت، تنوع و تکثر داده ها و مدیاها برای خبرپراکنی بیشتر می‌شود. جنبش و اعتراضات برای باورپذیری بیشتر و ذهنیت سازی عمیق تر نیازمند رفت و برگشت جدی میان فضای مجازی و میدانی است. شبکه خانگی و مستندهای ورزشی در تصویرسازی لیدری می‌کنند و مکمل فضای میدانی‌ می‌شوند. برخی مجریان و مربیان ورزشی هم در همین راستا سیاه‌پوش می شوند و بعضی از ورزشکاران هم برای حفظ فضا و بازتولید تصویر خلق شده، مچ‌بند سیاه می‌بندد. دیالکتیک مجازی و میدانی باعث تصویرسازی نو و نمایش یک بحران اجتماعی خواهد بود که برای همراهی و حمایت و تسخیر کامل افکار عمومی به کار بسته می‌شوند. 9⃣واقعیت سازی: وقتی فضای میدان شلوغ شد و فضای مجازی به تسخیر در آمد و ذهنیت عموم دچار مسمومیت خبری ناشی از تصویرسازی گردید، یک فرامتنی سیطره پیدا می‌کند به نام بحران و شرایط انقلابی. واژه انقلاب با طی چنین فرایند پیچیده ای است که برخی را دچار تردید و ابهام و توهم می‌کند. این وسط، خواننده معلوم الحالی هم می‌گوید که انقلاب اسلامی سقوط کرده و ما الان وسط انقلابیم!! 🔟جریان سازی: با ترکیب فضای مجازی و میدانی و ذهنی مسموم و فرایندی که طی شد، خط خبری و تصویرسازی در بازه زمانی کوتاهی به فاز جریان سازی می رسد که اتصال خبری از روایت سازی تا جریان سازی به آنارشیسم و هرج و مرج و خشونت ختم می‌شود. 🔻افق و چشم انداز این مکانیزم تولید خشونت و آنارشیسم، با چاشنی سازی_ترکیبی(جنسیتی، مذهبی و قومیتی) است. ✍علیرضامحمدلو، تحلیگر و مدرس رسانه 🆔@asre_tabyin
🔎شگرد رسانه های معاند در تخریب وحدت جهان اسلام ؛ ▫️پخش زنده از اپلیکیشن ایران صدا، یکشنبه(امروز) ۱۷ مهرماه ساعت ۱۶ 🔻مهمانان برنامه: 🔹دکتر حسن صدرایی عارف، کارشناس رسانه و مدیرکل فضای مجازی مجمع جهانی اهل بیت 🔸دکترعلیرضامحمدلو، کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🔹مجری: آقای مصطفی صادقی، سردبیر روزنامه جام‌جم 🆔@asre_tabyin
📝چطور شبکه‌های اجتماعی به جنگ افرار تبدیل شدند؟ 🔸بسیاری از پروژه‌هایی که ابتدا به منظور اهدافی نظامی راه‌اندازی شده بودند، بعدها برای کسب درآمد نیز به کار گرفته شدند، از پودر پنیر بگیرید تا جی.پی.اس. اما گویا مسیر برعکس را طی کرده‌اند. 🔹پلتفرم‌هایی که از اساس برای کسب سود طراحی شده‌ بودند، حالا به بخشی جدایی‌ناپذیر از هر اقدام سیاسی و نظامی تبدیل شده‌اند. وضعیتی که به تعبیر نویسندگان کتاب "جنگ لایک‌‌ها" باعث شده است کل جهان به میدان تبدیل شود. 📖کتاب "جنگ لایک: جنگ‌افزار‌شدن شبکه‌های اجتماعی" به واکاوی این پرسش می‌پردازد که شبکه‌های اجتماعی چگونه فرهنگ ما را متحول و قواعد قدیمی سیاست و حتی جنگ را وارونه می‌کنند. 🔸نویسندگان کتاب، پیتر دبلیو. سینگر و امرسون بروکینگ، می‌خواهند نشان دهند که تمایز متعارف بین سرگرمی و سیاست، جنگ و صلح و حتی غیرنظامی و نظامی رفته‌رفته در حال ناپدید شدن است. 🔹نگارندگان ادعا می‌کنند که اکنون شبکه‌های اجتماعی محلی برای است که میلیون‌ها انسان از ده‌ها کشور دنیا بر روی پلتفرم‌های گوناگون برپا می‌کنند. 🔸شبکه‌های اجتماعی روش فکری ما، نحوۀ کسب اطلاعات و چگونگی درک ما از دنیای اطراف‌مان را تغییر می‌دهند و چیزی به‌نام «میدان نبردِ» جهانی ایجاد کرده‌اند که در آن ستاره‌های پاپ مانند تیلور سوئیفت و گروه‌های تروریستی مثل داعش برای بر سر از تاکتیک‌های یکسانی استفاده می‌کنند. برگرفته از سایت ترجمان 🌐کانال عصرجدید،عصررسانه 🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
📝تکنیکهای عملیات روانی/قسمت دوم 🔸در روند واکاوی #عملیات_روانی و تکنیکهای آن، در این شماره به تقسیم
📝تکنیکهای عملیات روانی/بخش سوم 🔸تفاوت جنگ روانی و اقدامات روانی با عملیات روانی چیست؟ جنگ روانی استفاده طراحی شده از تبلیغات و دیگر اقدامات در زمان جنگ یا وضعیت فوق العاده است به منظور اصلی ، هیجانات، نگرشها و رفتار گروه های دوست، دشمن و بی طرف. به گونه ای که از تحقق اهداف و مقاصد ملی پشتیبانی شود. 🔹اقدامات روانی آن دسته از اقداماتی است که در زمان صلح یا در مناطق خارج از صحنه نظامی فعال جنگ انجام می شد و به منظور تأثیرگذاری بر هیجانات، نگرشها یا رفتار گروههای خارجی طراحی و اجرا می شود؛ به گونه ای که زمینه ساز تحقق مقاصد و خط مشی های دولت باشد. ♦️مهم ترین عبارت اند از: تلویزیون، رادیوها، خبرگزاریها، سایتهای خبری، شبکه های اجتماعی. شیوه های عملیات روانی 🔸در جنگ رسانه ای از شیوه های آشکار و پنهان متفاوتی استفاده میشود. این نوع برخورد رسانه ای، قواعد، مقررات و روشهای خاص خود را دارد. 🔹متخصصان عملیات روانی باید با به کارگیری به موقع و مناسب یک یا ترکیبی از روش های مناسب، آداب و رسوم، عقاید، عادات، سلیقه ها، شرایط ذهنی و فکری حاکم بر مخاطبان و واکنش های احتمالی آنان را مورد مطالعه قرار دهند و پس از آن به انتخاب روش های اجرای آن بپردازند. 🔸در ادامه برخی از شیوه هایی که به صورت آشکار و گسترده در علیه کشورهای رقیب به فراوانی مورداستفاده قرار می گیرد، بررسی می شود. برجسته سازی و بزرگنمایی 🔸ردپای شیوه برجسته سازی را می توان به راحتی در بیشتر طرح های عملیات روانی علیه ایران یافت. امروزه کمتر خبر، پیام، گزارش یا تحلیلی در رسانه های ضد ایرانی پخش می شود که در آن یک یا چند نارسایی اقتصادی، اجتماعی یا امنیتی در ایران برجسته نشده باشد؛ برای مثال وقوع یک تصادف در جاده های شمال بهانه ای برای پخش ساعتها برنامه در زمینه ناکارآمدی دولت در حفظ جان شهروندان شد. 🔹برجسته سازی، شایع ترین روش مورداستفاده رسانه ها است. درباره استفاده رسانه ها از این روش به نقل از کورت لنگ و گلاویز (از پیشگامان فرضیه برجسته سازی رسانه ای) نوشته شده است: توجه را به موضوعات خاص سوق میدهند. آنها از چهره های سیاسی تصاویر عمومی می سازند. آنها همواره موضوعاتی را مطرح می کنند که ناگزیر باید درباره آنها فکر کنند. 🔸براون از دیگر چهره های عملیات روانی مدعی شده است که «عملیات روانی یعنی گزینش برخی از اخبار، اطلاعات و تصاویر و برجسته سازی و تکرار آنها». تکرار 🔹همچنان که از نام تکرار برمی آید، برای زنده نگه داشتن موضوع با تکرار زمان بندی شده، سعی می کنند این موضوع تا زمانی که نیاز هست، زنده بماند. در این روش با تکرار پیام، سعی در القای تصویری معین و جا انداختن پیامی در ذهن مخاطب است. 🔸تکرار از لحاظ روان شناسی در تشکیل عادت بسیار مفید است، به ویژه اگر با دقت همراه باشد. بدون تکرار، تثبیت و تقویت دقیق تر عادت میسر نخواهد شد. 🔹روش تکرار از قواعد خاصی پیروی می کند؛ زیرا فاصله های تکرار فعل نباید چندان دراز باشد که سبب محوشدن آثار قبلی شود و نه چندان کوتاه باشد که ملال انگیز و خسته کننده؛ به عبارت دیگر تکرار مثل ضربه های پیاپی چکش است که سرانجام میخ را به داخل میراند. 🔸لئونارد دوب در راستای توصیف تکرار در عملیات روانی نوشت: «بسیاری از مردم درباره تبلیغ می اندیشند و یا در محراب، عبادت را تکرار می کنند. آنها مشاهده کرده اند که ظاهرا تکرار می تواند معجزه های روان شناسانه ای انجام دهد. البته تکرار در واقع مهم است؛ اما نباید در این اهمیت مبالغه کرد و یا درباره آن به خطا رفت». ادامه دارد... 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
🔎شگرد رسانه های معاند در تخریب وحدت جهان اسلام #رادیو_گفتگو؛ ▫️پخش زنده از اپلیکیشن ایران صدا، یکش
بخشی از صحبت های امروز بنده در رادیو گفتگو ناظر بر اهداف پشت صحنه اغتشاشات اخیر: 🔎دکترین نفرت یا ویروس پنج لایه ای بنام آنفولانزای نیویورکی مقدمتا باید عرض شود که عملیات تجزیه با محوریت ، راهبرد نهایی ماجرای اغتشاشات است و لی‌لی‌پوت سازی و جغرافیای ایران در کنار ایجاد آنارشی در و خدشه و تردید در ، راهبرد پشت صحنه این قصه ظاهرا فرسایشی است. 🔹نکته دوم ماجرا در هماهنگی و امتداد آشوب در سه فضای شناختی، مجازی و میدانی بود که از یکی بر دیگری سرازیر شد و تشدید گردید. 🔸اما پیچیدگی ماجرا و تفاوتش با راهبردهای قبلی و قدیمی در کجاست؟ در گذشته مبتنی بر قومیت یا مذهب به دنبال و ایجاد تفرقه بودند. یعنی یا از طریق زبان و یا از طریق کانال تفکر و عقیده، دوقطبی سازی و بهم زدن انسجام اجتماعی هدف بود. اما یک ضلع سومی مبتنی بر بدن در کنار زبان و عقیده نیز در ماجرای اخیر اضافه شد. یعنی قومیت، مذهب و جنسیت را ما در ماجرای کشته سازی و شایعه سازی در سیستان و بلوچستان و کردستان شاهد بودیم. 🔸مبحث عصبیت به تعبیر ابن خلدون که عامل انسجام جوامع و تمدن هاست، ولو بصورت لوکال و بخشی، امکان توضیح خشونت در حوادث سیستان‌وبلوچستان و کردستان را دارد. وقتی این سه عامل تجمیع می شود و هرسه باهم تحریک و ضرب می‌خورد، و عجیب را رقم خواهد زد که بخشی از آن‌را در حادثه کلاتتری بعد از نماز جمعه شاهد بودیم! 🔻آنفولانزای نیویورکی چیست و چگونه عمل می‌کند؟ 🔸اما سرویس های جاسوسی دشمن چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟ اگر در یک جمله یا عبارت بخواهیم بیان کنیم؛ کاشت و برداشت "نفرت". اما چگونه و با چه فرایندی؟ 🔹روز دوم فروردين ماه سال 1386 کميسيون مالي کنگره آمريکا با دعوت از مسئول بخش ايران وزارت امور خارجه آمريکا(معاون اسبق وزير امور خارجه )آقاي (سفیر فعلی آمریکا در چین) در مورد اينکه رفتار آينده آمريکا در برابر ايران چگونه خواهد بود از وي سئوال نمودند که وي در پاسخ به اين سئوال، نسبت به ايران را تشريح نمود. 🔸وي با اذعان به اين که اتحاد و و در صحنه بودن مردم ايران خنثي کننده دکترين هاي سابق ايالات متحده بوده دکترين جديد ايالات متحده را حمله به اين مسئله دانست و تاکيد کرد اين دکترين حاصل کاشته هاي ما در چند سال اخير در ايران بوده و مي بايست هم اکنون از اين امکان که در ايران فراهم آورديم استفاده نمائيم. 🔹لذا راه حل ارائه شده در برابر ايران در قلب مردم ايران توسط نيکلاس برنز در کنگره مطرح گرديد که نام آنفولانزاي نيويورکي به خود گرفت و يك ويروس پنج لايه اي شامل: 1⃣نفرت مردم از مردم:دوقطبی سازی های دست ساز و مهندسی شده در کف خیابان و کوی دانشگاه و...(قضایای اخیر از این جنس بود) 2⃣نفرت مردم از مسئولين: كه در آن با پرداختن به يك پرونده فساد مالي يك شخصيت سياسي ،‌ به قدري يأس و نا اميدي در ميان  مردم ايجاد مي كنند كه همگان بر اين باور شوند كه تمام مسئولين كشور دزد و ناشي اند. 3⃣نفرت مردم از نظام : در اين لايه تلاش بر اين است كه مردم نسبط به نظام بي اعتماد شوند. القای ناکارآمدی و برجسته کردن نقاط ضعف نظام هم در راستای نفرت و ناامیدی از نظام است. 4⃣نفرت مردم از ايران: با طعنه های طنزآلود مهندسی شده علیه ایران و پیشرفت هایش 5⃣نفرت مردم از اسلام: نفرت عليه ايدئولوژي اساسي جمهوري اسلامي ايران كه چندین سال است توسط غرب با جديت در ايران و جهان دنبال مي شود . به عنوان نمونه مي توان به كاريكاتورهايي كه در روزنامه هاي دانماركي و نيويوركي از چهره پيامبر اسلام به نمايش گذاشتند و آتش زدن وقیحانه قرآن اشاره كرد. 🔸از موارد ديگر مي توان به ساخت فيلمهاي ضداسلامي مانند فرار از فتنه، ايجاد چهره هايي مانند القاعده، ايجاد كمپين هايي در غرب موسوم به كمپين هاي امضاء ( پايگاهاي اينترنتي آن فراوان است)  كه در آن متني با چنين مفهوم نوشته شده : ...كه اي مردم جهان ما را به عنوان كسي كه مسلمان است و از كشورهاي پاكستان و عربستان و ايران و افغانستان و عراق و... آمده است نشناسيد و ندانيد بلكه ما را انسان بدانيد و بشناسيد ... و مردمان كشور هاي اسلامي به آنجا رفته و  زير اين طوق بندگي را امضاء مي كنند . و اين يك طرح بسيار خطرناك و آسيب پذير است. ♨️اين استراتژي در موسسه آمریکن اینترپرایز (American Enterprise Institute) توسط نو محافظه كاران در ايالات متحده طراحي و تدوين شده است و آنها بر اين باورند كه اگر اين ويروس پنج لايه در ميان ايرانيان ايجاد شود انسجام و درهم تنيدگي آنان از هم خواهد پاشيد. 🔻در قضایای اخیر، اوج گیری و احیای این دکترین با محور و جنگ اعصاب با رویکرد تولید نفرت و با هدف گسل سازی را شاهد بودیم. 🆔@asre_tabyin
🔻تعمیم، تقلیل و تعجیل؛ مثلث خطای تحلیلی در وقایع اخیر ▫️کشور اخیرا روزهای پرتلاطمی را سپری کرده است و فارغ از وقایع و حوادث و اصل ماجرا، شاهد تحلیل های مختلف از کنشگران رسانه ای و تحلیلگران سیاسی-اجتماعی بوده ایم. بنظر می رسد در بعضی از تحلیل ها حداقل یکی از سه اشتباه «تعمیم»، «تقلیل» و یا «تعجیل» رخ داده است. 1⃣ تعمیم (overgeneralization)؛ خطای شناختیِ تعمیمِ افراطی یکی از خطاهای ادراکی است که در هنگام استدلال می تواند فرایند استدلال و نتیجه گیری را مختل کند. این خطا باعث شده بود برخی از گزاره های تعمیمی مانند «همه ناراضی هستند» یا مانند «کل دهه هشتادی ها از دست رفته اند» و شبیه این ها در میان تحلیل ها دیده شود و حال آنکه اساسا استفاده از کلمه همه یا هر کلمه ای که تعمیم بدون دلیل بدهد در تحلیل غلط است. رهبر معظم ضمن بیانات خود با مجلس خبرگان در شهریور 97 این خطا را اینگونه تبیین می کنند: "امّا اینکه ما به نحوی انتقاد بکنیم که آن شنونده‌ی انتقاد به تعبیر رایج، بندِ دلش پاره بشود و بگوید «دیگر همه چیز از دست رفت، پدرمان درآمد»، این‌جوری نباید انتقاد بکنیم". 2⃣ تقلیل(reducing)؛ این که همه ی علل حوادث این روزهای گذشته و را به عمومی و عملکرد نظام دهیم یک خطای ادراکی دیگر است. هیچ کس نمی تواند منکر بعضی ضعف ها در اداره کشور شود اما مهم ترین بخش ماجرا و علت اصلی وقایع اخیر را باید در این عبارت جستجو کرد: «بنده بصراحت میگویم این برنامه‌ریزی کار آمریکا، کار رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی و دنباله‌روهای آنها است؛ نشسته‌اند برنامه‌ریزی کرده‌اند»(بیانات در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح،11/7/1401) 3⃣ تعجیل (acceleration): این خطا نیز یک است بدین معنا که فرد برای تسریع در رسانه ای یا اجتماعی به طور طبیعی همه اطراف قضیه را نمی بیند. مقام معظم رهبری به این خطا هم اشاره کردند: «... ولی واکنش به این حادثه بدون اینکه تحقیقی شده باشد، بدون اینکه هیچ گونه امر مسلّمی وجود داشته باشد...» ✍دکتر احمد اولیایی 🆔@asre_tabyin
💢 قدرت پروپاگاندا در مهندسی افکار با مقایسه ماجرای مهسا(ایرانی) و سارا(آمریکایی) ⭕️ جستجوی گوگلی واژه‌ی mahsa amini بیش از ۴۰میلیون، و sarah everard کمتر از ۲میلیون نتیجه دارد؛ یعنی اولی بیش‌از ۲۰برابر دومی ⭕️ مهسا در کنار یک پلیس زن ایرانی، بطور اتفاقی سکته کرده و در بیمارستان فوت می‌کند؛ سارا بعداز تجاوز پلیس مرد انگلیسی، بطور هولناکی سوزانده و رها می‌شود! ⭕️ فوت یکی، دستمایه‌ی اغتشاشات چندهفته‌ای شده و آشوبگران بدنبال براندازی حتی پلیس بی‌تقصیر را هم آتش می‌زنند؛ در قتل دیگری، پلیس مقصر حتی اعتراضات آرام چندروزه مردمی را برنمی‌تابد و سرکوب مراسم یادبود را حق خود می‌داند!/محمد جوانی پ.ن: به قول معروف، رسانه تعیین می‌کند که به چه چیزی و چگونه فکر بکنیم! https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
⭕️ سه راهی سرنوشت‌ساز شبکه‌های اجتماعی خارجی 🔹سؤال عموم مردم این است که فیلتر برخی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی برداشته می‌شود یا خیر؟ 🔹برخی جریانات خاص هم زیان چند هزارمیلیاردی کسب‌وکارهای اینترنتی و و بیرون از مرزها فشار می‌آورند که هرچه زودتر این شبکه‌های اجتماعی خارجی باز شوند. 🔹جریان‌های دیگری نیز با استناد به که ثابت می‌کند شبکه‌های اجتماعی خارجی اثر منفی و حتی مخرب و براندازانه دارند، خواستار تعیین تکلیف این شبکه‌های خارجی هستند و راهکارشان هم فیلتر کردن است. 🔹جریان دیگری نیز با مسدودسازی اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد و روزمره مردم مخالف بوده، اما این مخالفت با فیلترینگ را به معنای موافقت با تداوم فعالیت شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام به شکل گذشته و رهاشده نمی‌دانند. در ادامه به استدلال‌های این جریان می‌پردازم. 🔹ادبیات انتقادی نسبت به شبکه‌های اجتماعی در دنیای مدرن منحصر به ایران نیست./ از سال ۲۰۲۱ قانون‌گذاران سنای آمریکا بررسی به کاربران جوان را آغاز کرده‌اند، این تحقیق و تفحص، پس از آن شروع شد که یک کارمند سابق فیس‌بوک گزارش‌های داخلی این شرکت را به روزنامه وال‌استریت ژورنال ارائه داد و در آن درباره قدرت تأثیرگذاری محصولاتی مانند در تشویق نوجوانان به آزار رسانی به خود، به‌خصوص میان دختران جوان دست به افشاگری زد.دامنه این تحقیقات و انتقادات به سایر شبکه‌های اجتماعی و حوزه‌های امنیتی نیز کشیده شده است. 🔹روبیکا و هر محصول داخلی مشابه اینستاگرام همان عوارض و تبعات را در‌ پی خواهد داشت که اینستاگرام دارد. نمی‌توان بی‌توجه به ذات دنیای شبکه‌ای توقع داشته باشیم بتوانیم یک محیط سالم و ایمن درست کنیم. 🔹اگر قرار باشد با همان معماری ارزشی اینستاگرام و توییتر نمونه‌های داخلی را بسازیم، بازهم مسیر اشتباه گذشته را رفته‌ایم چون طبق اذعان مطالعات ارتباطی و فرهنگی، معماری توییتر برای طراحی‌شده است یا معماری اینستاگرام بر مبنای خودنمایی و است و بسیاری معتقدند مضرترین شبکه اجتماعی برای گروه سنی نوجوان همین اینستاگرام است.همان نوجوانانی که امروز به بهانه فوت مرحومه مهسا امینی از پشت گوشی‌های موبایل و بازی‌های کامپیوتر بیرون آمدند و به شعارهای فریبنده بیرون از مرزها گوش فرا دادند و تبدیل اعتراض به اغتشاشش را تسهیل کردند. 🔹همان نوجوان و جوانانی که به neet ها معروف شده‌اند؛ نه کار می‌کند، نه درس می‌خواند و نه حرفه‌وفنی می‌آموزد. 🔹 در پیش روی تصمیم گیران است؛ بی‌هیچ توضیحی برای همیشه شبکه‌های اجتماعی خارجی پرکاربرد را ببندند، یا با (مردم و کسب‌وکارها) و همکاری اندیشمندان اجازه ساخت نمونه‌های داخلی مبتنی بر ارزش‌های ملی و درنهایت به آن‌ها داده شود یا اینکه بار دیگر بدون هیچ منطقی این شبکه‌های اجتماعی را رها کنند تا هرروز دیرتر از دیروز شود./ قدس 🌐با کانال عصرجدید، عصررسانه همراه شوید؛ https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
🔎سی‌ان‌ان هم از هشتگ‌سازی رباتیک توییتری شاکی شد! 🔸محمد لسانی، پژوهشگر رسانه: در هفته‌های گذشته حجم بالای ارسال مطالب و به‌خصوص در شبکه اجتماعی توئیتر باعث بهت و حیرت مخاطبان شد، به‌گونه‌ای که برای برخی فقط حس تسلیم و همراهی ایجاد می‌کرد. 🔻رکورد تاریخ توئیتر شکست! 🔹حجم تولید محتوا، هشتگ‌سازی و به‌خصوص فعال شدن ریترها (ریتوئیت‌کننده‌ها) کار را به‌جایی رساند که بنابر ادعای رسانه‌ها از چند جنبه شکسته شد. همه این رکوردشکنی‌ها بر اهمیت مساله افزود که واقعا چه اتفاقی در جریان است؟ 🔻کمپین‌های دستکاری هماهنگ چیست؟ 🔸سی‌ان‌ان مخفف (The Cable News Network) به‌عنوان نخستین شبکه خبری 24 ساعته آمریکا به این ترندینگ گسترده و ، حساس شد و در مطلبی با تیتر «جنگ روایت‌ها درمورد ایران در شبکه‌های اجتماعی»، نقدهای جدی به موجودیت این ترند مطرح کرد و آن را زیرسوال برد. مهم‌ترین نقدی که این شبکه آمریکایی مطرح کرد روی «کمپین دستکاری هماهنگ» (coordinated manipulation campaigns) استوار است. 🔹این کمپین‌ها روی عملیات ازپیش‌تعیین‌شده و سازماندهی‌شده استوار است که یک مادرخرج و سفارش‌دهنده دارد. در این کمپین‌ها کاربران یا به‌طور مشخص ، خود را جای مردم جا می‌زنند و عموما فقط ارسال محتوا و بازنشر با هشتگ انجام می‌دهند و کامنت‌گذاری بسیار پایین و مخاطبان محدودی دارند. برای همین به این نوع کنش در فضای شبکه اجتماعی، «عملیات تاثیر» (INFLUENCE OPERATION) می‌گویند. ✅ادامه گزارش در لینکhttp://fdn.ir/74768 🆔@asre_tabyin
📡بنگاههای دروغ پراکنی و مدیریت اغتشاشات 🔴بررسی محتوای چند نمونه از شبکه های معاند فارسی زبان، نشان می‌دهد که در طول اغتشاشات اخیر نزدیک به ۱۷۰۰۰ خبر دورغ منتشر کرده اند که چیزی حدود ۴۰ درصد از کل اخبار آنها را شامل میشود./فارس 🌐کانال عصر جدید، عصررسانه 🆔@asre_tabyin
🔎هشتگ سازی، واکاوی راهبردی و آسیب شناسی بدون مقدمه تاملاتی در باب پیامدسنجی هشتگ سازی تقدیم می‌کنم: 1⃣روانشناسی هشتگ سازی و تولیدخشم: محور کنترل افکارعمومی در عصر امپراطوری رسانه، است. هشتگ سازی نیز بعنوان ابتکار سایبری، در خدمت جلب توجه و تمرکز به یک موضوع و از مسائل هم عرض یا موازی به کار می‌رود. سوای از اقتصاد توجه و حواس پرتی، طبق اذعان مطالعات ارتباطی و فرهنگی، معماری و طراحی توییتر بر مبنای صورت گرفته و اینستاگرام برمبنای خودنمایی و شهوت است. هرچقدر کاراکترها کوتاه می‌شود، فرکانس استدلال پایین می‌آید و هیجان افزایش می‌یابد. 2⃣جامعه شناسی هشتگ سازی: از آنجایی که هشتگ به یک زبان نو در عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای تبدیل شده، این فقره اگر در خدمت نظام حاکم باشد، زبان انسجام و تولید و تخلیه انتقادات و پیشنهادات است، اما اگر علیه نظام حاکم باشد، و تولید گسل و تهدید با ایجاد کمپین های اپوزیسیونی به شمار خواهد رفت. فارغ از این ماجرا، هشتگ سازی توان فرقه سازی و جامعه را هم فراهم می‌کند. 3⃣هشتگ سازی، سیاست و دمکراسی کنترل شده: ادعای دولت های مدرن امروزی، سیاست ورزی دمکراتیک است. نقش و مشارکت مردم در پیشبرد ارزان و سریع اهداف دولتی و حاکمیتی پررنگ شده است. فضای سایبر را هم بدلیل حضور پررنگ مردمی‌اش، ذیل توسعه دمکراسی تعریف می‌کنند. اما نکته اینجاست که هشتگ سازی با ژست دمکراتیک، معادلات بازی را تغییر می‌دهد و یک را رقم ‌می‌زند. وقتی بیش از یک سوم اکانت های توییتر جعلی باشد بطوری که صدای CNN و دویچه وله آلمانی و...هم درمی‌آید، یعنی هشتگ سازی با لشگر رباتیک، صرفا یک و صدای مردم است نه یک ! 4⃣هشتگ سازی و مارپیچ سکوت: وقتی با اکانت های جعلی به یک موضوع ضریب داده و صورت می‌گیرد، اتفاق پیچیده ای بنام (وحشت از مخالفت با فضای مجازی) رقم می خورد. دلیل این رویداد رسانه‌ای آنجاست که بصورت کاملا رباتیک، ۵۰۰ میلیون هشتگ با نام مهسا امینی در راستای اکثریت سازی و ساخته می‌شود که حتی شبکه سعودی‌نشنال هم مسئولیت ساختگی آن را متوجه توییتر می‌کند. در صدد تحقق مارپیچ سکوت، تحمیل عقیده و سرکوب هرگونه مخالفت با گفتمان هشتگی است. 5⃣هشتگ سازی و فلسفه: موضوع و مساله مرکزی فلسفه از ارسطو تا به امروز، واقعیت و هستی شناسی است. ژان بودریار اندیشمند فرانسوی، تکنولوژی را عاملی برای تغییر مناسبات هستی شناختی تعریف می‌کند. فراواقعیتی که بودریار از آن سخن گفت، مصداق امروزی اش را در همین هشتگ سازی می‌توان‌ یافت. موقعیتی که واقعیت، نه بازنمایی که می‌شود. او وقتی واقعیت جنگ خلیج فارس را دستپخت CNN بدون شلیک حتی یک گلوله می‌داند، در قبال حادواقعیتی که توییتر با مدد و محقق می‌کند، چه خواهد گفت!؟ 6⃣هشتگ سازی و خطای استراتژیک: فراموش نکنیم که راهبردها در پی حل مسائل و واقعیت های میدانی با نگاه به آینده نوشته می‌شوند. وقتی که واقعیت توسط هشتگ سازی، و خلق شد، طبیعتا برای اتاق های فکر و تصمیم سازان و دولتمردان کشورها، و اختلال راهبردی رخ خواهد داد. تصویرسازی و داده‌کاوی وقتی مهندسی می‌شود، پردازش و عقلانیت استراتژیک را هم دچار خطا و گمراهی خواهد کرد. تصمیمات غلط برای آینده‌ مطلوب به دلیل داده ها و تصاویر غلطی است که از وضعیت موجود، رصد می‌شود. 7⃣ژئوپلیتیک هشتگ سازی: وقتی رسانه با توسل به هشتگ سازی، تصویری فیک و ناامن از وضعیت جامعه به صحنه ملی و بین‌المللی منعکس می‌کند، ریسک سرمایه‌گذاری را بالابرده و را از بازارهای کشور به دنبال خواهد داشت. از طرفی همراهی و اجماع جامعه جهانی برای و تهدید علیه کشور را نیز می‌تواند در پی داشته باشد. شرکای استراتژیک منطقه ای و جهانی هم چه بسا همکاری‌های سیاسی و اقتصادی و نظامی را به حالت تعلیق درآورند و برخی محورهای ایدئولوژیک نیز دچار و ناامیدی خواهند شد. 8⃣هشتگ سازی و ابتذال فرهنگ: نبض جامعه دیروز ما، فرهنگ بود و فرهنگ هم مقوله ای معرفت پایه به شمار می‌رفت. مکانیزم رشد و تعالی اش، کتاب و منبر و دیالوگ و انتقال معرفت و تثبیت عقلانیت بود. نبض جامعه شبکه ای و پلتفرمی امروز، است. افکار عمومی یک پله نازل از فرهنگ است و شاید فرهنگ در موقعیت و ، تعریف نامناسبی نباشد. افکار عمومی هم برخلاف فرهنگ که معرفت پایه بود، است. هشتگ‌ها بصورت ویروسی، افکارعمومی را مسموم می‌کنند و با افزایش هیجانات، عقلانیت را کاهش داده و فرهنگ را به و سرگردانی نزدیک‌تر می‌کنند. ✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🆔@asre_tabyin