پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عصرتبیین عصررسانه
📝تکنیکهای جنگ روانی/ قسمت پنجم در این شماره دو مفهوم «تظاهر به بی طرفی» و «اهریمن سازی» که در پیوس
📝تکنیک های جنگ روانی/ قسمت ششم
🔹در شمارگان پیشین به تکنیک «تظاهر به بی طرفی» و «اهریمن سازی» در عملیات روانی با هدف آگاهی بخشی به اقدامات دشمنان انقلاب اسلامی و طراحی آنان با کاربست این تکنیک اشاره کردیم؛ در این شماره دو مفهوم «ایجاد تفرقه و تضاد» و «دروغ بزرگ» که در پیوستگی محتوایی یکسان، امکان اثرگذاری بر جامعه مخاطب عملیات روانی را دارا هستند؛ مورد بررسی و واکاوی قرار خواهد گرفت.
ایجاد تفرقه و تضاد
🔸از مهم ترین اقدامات در فرآیند جنگ روانی، تضعیف دشمن از بعد روانی است؛ دشمن باید به شکست خوردن انس گیرد و آن را در وجود خود نهادینه بداند. آنچه در این زمینه می تواند مؤثر باشد، ایجاد یا تلقین تضادهای مختلف در جبهه دشمن است به طوری که تمرکز دشمن را از صحنه جنگ به خاکریزهای داخلی بکشاند و مشغولیتی پیچیده را برایش فراهم کند.
🔹رسانه می تواند با #ایجاد_یا_تلقین_درگیری میان اقلیت ها، قومیتها، نخبگان و حاکمیت وحدت را بین نیروهای دشمن متزلزل سازد. از آنجایی که وحدت و یگانگی دو عامل اصلی در موفقیت هر ملت و هر نظام حکومتی است، تفرقه نیز عامل اصلی ذلت و بدبختی هر ملتی است و همواره در تاریخ هرجا پای تفرقه باز شده است شاهد ضربه جدی به پیکره حکومت بودیم تا جایی که منجر به سقوط آن شده است.
🔸به طور خلاصه می توان این گونه ابراز نمود که این روش تقریبا نتیجه تمام روشهایی است که دشمن در جنگ روانی به کار می برد و حقیقتا، دشمن در به راه انداختن جنگ روانی در پی ایجاد #تفرقه_میان_مردم و حاکمان می باشد تا از این طریق بتواند به منافع خود دست یابد و توسط نیروهای داخلی ضربه اش را وارد سازد.
🔹برای مصداق کاربست ایجاد تفرقه و تضاد به دوران #جنگ_تحمیلی باید اشاره کنیم. حزب بعث عراق برای جذب عشایر عرب ساکن استان خوزستان از تشکیل استان الاحواز خبر دادند و نبرد با جمهوری اسلامی را جنگ میان عرب و عجم برساخت کردند تا از این طریق به اختلاف افکنی و تفرقه میان اعراب استان خوزستان با اقوام دیگر بپردازند؛ هرچند با هوشیاری و فداکاری عشایر عرب، این عملیات روانی به شکست منجر گشت.
دروغ بزرگ
🔹تاکتیک قدیمی دروغ که هنوز در رسانه ها فراوان به کار می رود، عمدتا برای #مرعوب_کردن_حریف یا حتی برای مرعوب کردن #افکار_عمومی استفاده میشود. در این روش دشمن سعی می کند تا مخاطب موردنظر را به سمت یک فضای ذهنی متفاوت با واقعیات سوق دهد و این عمل یعنی فریب یا دروغ بزرگ، باید به گونه ای ساخته و پرداخته شود که افراد، بدون هیچ مقاومتی وارد آن شوند و القائاتی را که می شود، بپذیرند؛ بنابراین دشمن سعی می کند با تلاش و کوشش، ذهن مخاطب را به نتیجه مورد انتظار خویش برساند. بدین معنی که پیامی را که به هیچ وجه واقعیت ندارد، بیان می کنند.
🔹دروغ تا زمانی که کشف نشود و متناسب با اوضاع و احوال مخاطبان طرح و پخش گردد، همانند اسلحه ای بسیار مؤثر عمل می نماید.
معروف ترین استفاده این تاکتیک، در زمان هیتلر و توسط گوبلز بوده است؛ گوبلز می گوید: «دروغ را به حدی بزرگ بگویید که هیچ کس جرئت و فکر تکذیب آن را نکند»
🔸در راستای کاربست این تکنیک علیه جامعه ایرانی می توان به #انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ اشاره نمود. در این انتخابات رسانه های خارجی با بهره گیری از اشتباهات نیروهای سیاسی داخل کشور و تکنیک دروغ بزرگ مسئله #تقلب و سپس ابطال انتخابات را مطرح کنند و هدف اصلی آنان ایجاد درگیری در جامعه ایرانی و سپس #براندازی_نظام اسلامی بود.
🔹برای مقابله با این رویکرد دشمن، نهادهای رسمی سازوکار انتخابات در کشور را به افکار عمومی توضیح دادند و مانع استمرار دروغ بزرگ شدند.
ادامه دارد...
کانال عصرجدید، عصررسانه
🆔@asre_tabyin
🔎بیبیسی فارسی و تغییر جهت جنگ شناختی بسمت روحانیت
🔻بیبیسی فارسی ۱۲ آبان ۱۴۰۱، در گزارشی با عنوان "اعتراضات در ایران؛ «عمامهپرانی» از چه زمانی آغاز شد؟" نوشت: در جریان اعتراضات اخیر، معترضان عمامه بعضی از روحانیون را از سرشان برداشتند!...
▫️اما اهداف احتمالی این فاز جنگ شناختی روانی چیست؟
1⃣تاریخ سازی جهت #رسمیت_دادن و هویت بخشی به توهین علیه روحانیت
2⃣عادی سازی و #جسارت_بخشی برای پرتکرار شدن این قبیل رفتارهای زشت و مبتذل
3⃣فانتزی سازی تا #نفرت_پراکنی علیه روحانیت بدلیل امکان برخورد و تنش از جانب طلاب مورد آسیب و آزار
4⃣ #قداست_زدایی و احترام شکنی از لباس و هویت و منزلت روحانیت در سطح افکارعمومی با وایرال کردن بیاحترامیها
5⃣تهدید روحانیت در جهت #ناامن_کردن_فضا برای واکنش های روشنگرانه، تحلیلی و میدانی و بنوعی فلج تبیینی با هراس افکنی از ارتباط مستقیم روحانیت با مردم
6⃣تحریک و #تحت_فشارگذاشتن قشر نخبگانی ساکت و نه چندان فعال و روشنگر برای #موضعگیری_علیه_حاکمیت
7⃣#مشروعیت_بخشی به اغتشاشات از طریق تحریک و به میدان کشیدن پای روحانیت غیرهمسو با حاکمیت
8⃣#برچسب_درباری و حکومتی زدن به روحانیت مخالف اغتشاش و ناآرامی جهت خنثی سازی افکار و رفتار تبیینی طلاب و فضلای روشنفکر انقلابی
9⃣ترویج و #تئوریزه_سازی_سکولاریسم و تفکیک دین از سیاست با طرح جداسازی روحانیت از حکومت و پیوستن به مردم!!
🔟 تکمیل #پروژه_دینزدایی در جنگ شناختی با تولید نفرت، ترویج سکولاریسم، برچسب آخوند درباری و چالش عمامهپرانی
✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🆔@asre_tabyin
#پلان_تفکر
▫️رهبری معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰/۵/۱۲) میفرمایند:
🔸امروز بیشترین تحرّک دشمنان ما علیه ما بیش از تحرّکات امنیّتی و اقتصادی، تحرّکات تبلیغاتی و #جنگ_نرم و تبلیغات رسانهای است…
🔸کار تبلیغاتی کار مهمّی است؛ ما در این زمینه ضعف داریم.
حالا بگذریم از آن آدمهای غافلی که از رسانههای داخلی هم به نفع دشمن استفاده میکنند -که حالا آن محلّ بحث ما نیست- لکن [دربارهی] آن کسانی هم که قصد خیر در این زمینه دارند، ما کمکاری داریم.
🔻در زمینهی کار تبلیغاتی و حرکت تبلیغاتی درست و #تمهیدات_رسانهای باید قویتر و هوشمندانهتر عمل بکنیم.
🆔@asre_tabyin
🔎چرا ورزشکاران قهرمان ایرانی خوشحال نیستند؟
▫️شادی نکردن و نخواندن سرود ملی توسط بازیکنان و کادر فنی فوتبال ساحلی و کشتی فرنگی که به ترتیب قهرمان جام بین قارهای و جام جهانی شدند را با #رویکرد_رسانهای چگونه می توان تحلیل کرد؟
▫️واقعا به مردم اهمیت نمی دهند و مقابل شادی ملت، گارد گرفته اند یا پای واقعیت دیگری در میان است؟ فارغ از اینکه فدراسیون و پروتکل های موجود باید پاسخگوی این #پیام_منفی در سطح ملی و بین المللی باشند، این مساله را از زوایه دیگری هم میشود فهمید.
▫️۴ مهرماه در همین رابطه، یادداشتی نگاشته شد که برای فهم این موقعیت و نوع واکنش رسانه ای ما موثر است.👇
🔎سلبریتی ها، حباب اطلاعاتی و تله پژواک!
https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎جامعه شناسی "چالشی با محوریت عمامه و مشتهای شکلاتی"
▫️تقابل مشت های شکلاتی با متن عفاف یا آزادی(خیالی) و ایده عمامه بوسی در قبال عمامه پرانی، #چالش هایی است که نیاز به تامل رسانه ای و واکاوی جامعه شناختی دارد.
▫️این تقابل ایده ها را چطور می توان روایت کرد؟ اگر این قبیل کنشگری ها را نمادین و سمبلیک در راستای #تسخیر_افکار عمومی و بنوعی #فضاسازی بدانیم، چه بسا نوع تحلیل و کنشگری متفاوتی را شاهد باشیم.
▫️جامعه شناسان بر این باورند که غالب رفتارهای انسان، صورت و شکل فضایی خاص خود را دارد.
#هانری_لوفور، سه گونه فضا را از هم تفکیک کرده هرچند که این سه جزء را بطور دیالکتیکی باهم مرتبط میداند.
1⃣ فضای زیست شده(تجربه شده و اجتماعی)
2⃣ فضای انگاشت شده(درک شده و تاریخی)
3⃣ فضای برداشت شده(خیال شده، مصنوعی و نمادین)
▫️وضعیت حاکم بر امروز، پررنگ شدن #فضای_برداشتشده(مصنوعی)،سمبلیک و پر از نشانه های متکثر در خدمت هویت بخشی، همراه سازی و مصادره یا معنابخشی به افکارعمومی با ارزانترین هزینه و میانبرترین مسیر منتهی به حکمرانی است.
▫️این تقابل پدافندی با چاشنی عملیات روانی که شاهد هستیم ولو اینکه #استبداد_اقلیت(تجزیه طلبان با ابزار عناصر اجیر شده) علیه اکثریت(مردم) بوده ولی جهتگیری و مکانیزم ماجرا، #فضاسازی_مصنوعی و بازی نشانهها در راستای مهندسی و مصادره افکارعمومی است که به #اکثریت_سازی یا #اکثریت_پنداری منجر شود.
✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🔻با رسانه ما همراه باشید؛ عصرجدید، عصررسانه:
https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
🔎۶۰ ثانیه آمار اینترنت یا حکمرانی سایبری!؟
▫️با تامل و دقت به آمار داده کاوی درباره اینترنت نگاه کنید.
🔸وقتی در ۶۰ ثانیه چنین مصرف بالایی در جهان رقم میخورد، وقتی حجم سرسام آوری از #اطلاعات(کالا) مبادله میشود، وقتی تجارت و سرگرمی و #آموزش و حتی #سیاست_ورزی در این فضای به اصطلاح مصنوعی و مجازی شکل می گیرد، یاد الوین تافلر و کتاب #موج_سوم میافتم؛ کلبه الکترونیک.
🔸با تعریف رژیم مصرف مجازی، تجهیز #تفکر_انتقادی و ترمیم ارتباطات خانوادگی و ترتیب سرگرمیهای واقعی، از سلطه کلبه الکترونیک و #هک_شدن در هایپر رئالیتی(فراواقعیتها مجازی) رها شوید.
https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
🔎سواد رسانه و تکنیک دروغ بزرگ!
▫️مامور دروغ در موقعیت چهره به چهره و انفرادی جهت #اقناع طرف مقابل، از دروغ کوچک، حساب شده و ساندویچی(وسط دوتا خبر راست مثلا یه دروغ جا میده) استفاده میکند بطوریکه هنگام #پرسش_از_منبع، آچمز نشده و اعتبارش مخدوش نشود.
▫️اما مامور دروغ در موقعیت مجازی و مواجهه با #افکارعمومی، جهت اثر حداکثری و بُرد بیشتر دروغ، از #تکنیک_دروغ_بزرگ استفاده میکند. در چنین صورتی بدلیل حاکم شدن #مارپیچ_سکوت و نادر شدن پرسش از منبع و ماهیت پیام، اثر و گستره دروغ فراگیر میشود.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🎯 انتشار اخبار جعلی توییتر کار کیست؟ من و شما
— پژوهشی جدید نشان میدهد چرا حل مشکل اخبار جعلی توییتر اینچنین دشوار است
📍در خیابانهای توییتر حقیقت مثل یک ماشین قراضه است و اخبار جعلی شبیه ماشینی آخرین مدل. طبیعی است که ماشینهای آخرین مدل سریعتر از «ماشین قراضه» خیابانهای توییتر را بالا و پایین میکنند و توجه بیشتری جلب میکنند. طبق یافتههای علمی دروغ شش برابر سریعتر از حقیقت در توییتر بازنشر میشود. این شرایط تقصیر کیست و برایش چه میتوان کرد؟
🔖 ۱۸۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۱ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://tarjomaan.com/neveshtar/8998/
🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
🎯 انتشار اخبار جعلی توییتر کار کیست؟ من و شما — پژوهشی جدید نشان میدهد چرا حل مشکل اخبار جعلی توییت
توییتر؛ شبکه اجتماعی یا ماشین سیاسی؟
▫️این مقاله بلحاظ #سوادرسانهای محتوای خوبی است ولی از سوگیریهای سیاسی توییتر کم نمیکند. اینکه مقصر انتشار اخبار جعلی بنابر این نوشتار، من و شما باشیم بخشی از صورت مساله است نه تمام ماجرا. توییتر در #حذف_ترامپ از این شبکه اجتماعی و #ترند شدن مهسا امینی نشان داد که یک ماشین سیاسی است تا یک شبکه اجتماعی و بر اساس یک پروژه امنیتی ذیل سازمان سیا عمل می کند.
🆔@asre_tabyin
🔎الگوریتم اغتشاشات؛ از تروریسم تا لُمپنیسم
1⃣تروریسم عریان و بازی با مرگ: وقتی دست اغتشاش و پشت صحنه قضایا از اکثریت خالی می شود، با خشونت و ترور بجای کشته سازی های فیک، جبران مآفات می کند تا بازی مرگ همچنان ادامه داشته باشد. جنبش به اصطلاح بیسر صهیونیستی_آمریکایی برای تنفسی دوباره، به خون و احساسات و وحشت و نفرت احتیاج دارد. این بار نه یک دختر که یه کودک را هدف و بهانه میسازد. این فرمت اوباشی، چیزی جز #استبداد_علیه_اکثریت و انتقام از مردم نمی تواند باشد.
2⃣صحنه سازی و مسمومیت جریان خبری: فاز ترور که در ۲ یا ۳ نقطه از کشور صورت گرفت، در گام دوم نیاز به #صحنه_سازی و تولید گمانه دارند. پرفورمنس(آرایش هنری صحنه) و انگاره سازی را رسانه های مواجب بگیر و بنگاه های خبرپراکنی به وقیحانه ترین حالت ممکن رقم میزنند. حساب توییتری رادیو اسرائیل مینویسد: کیان پیرفلک بدست رژیم بچه کش آخوندی کشته شد. دروغی بزرگ و انگارهای عاری از روایت که بدلیل #میدان_مین_پلتفرمی، قدرت مانور پیدا میکند.
3⃣پرسه زنان فریب خورده و سرگردان مجازی: راجرز جامعه شناس، اعضای جامعه ای را که از یک پدیده(شامل خبر تازه هم میشود) پیروی می کنند به پنج قسمت تقسیم می کند: ۱.نوآورها(واردکنندگان) ۲.زودپذیرها،۳.اکثریت زود ۴.اکثریت دیر ۵.دیرپذیرها
▫️پرسه زنان مجازی، از دسته زودپذیرهایی هستند که #حلقه_اول جریان انتقال پدیده و خبر محسوب میشوند که اگر نباشند، این پدیده به ذهن و زبان #اکثریت_زود، نمیرسد.
4⃣اِلیت های خاموش و بی تفاوت: وقتی جامعه دچار مسمومیت اولیه میشود، قبل از شکلگیری مدیریت بحران و سرخط شدن کمیته های اضطرار، خواص و روشنفکران جامعه، شانه به شانه رسانه های همسو در خط مقدم تبیین و روایت سازی جهت خنثی سازی مسمومیت، بایستی فعال شوند. اگر #سکوهای_مرجع و تریبون داران و اِلیت های جامعه، خاموش باشند، جامعه را نیز مبتلا به #مارپیچ_سکوت میکنند. همینجاست که پیام منفی زودپذیرها به #اکثریت_زود، منتقل می شود و فضا به نفع جریان معاند تغییر میکند.
5⃣لمپنهای کف میدان و شعبان بیمخها: وقتی که فضا ملتهب شد و اختلال پیام صورت گرفت و احساسات منفی و #وحشت_آفرینی صورت گرفت، گروه اراذل با پوشش رسانه ای و جمعیت سازی برای خونخواهی، #هاله_حمایتی برای خانواده مقتول ایجاد کرده و با تحریک احساسات، چهل روز جدید را استارت میزنند. متاسفانه مادر کیان پیرفلک نیز در تله اکانت های معاند و همسو با پیج هایی چون رادیو فردا، اسراییل فارسی، بیبی سی فارسی و من و تو و...که فالو دارد، شعارهای ساختارشکنانه جمعیت مثلا عزادار را با اتل متل های وقیحانه، لیدری میکند.
✍علیرضامحمدلو، تحلیگر رسانه و علوم اجتماعی
🆔@asre_tabyin
🔎عملیات ترور با توسل به رمزگشایی تقابلی و کلیدواژه "کار خودشونه"
🔻اکانت رژیم کودک کش اسرائیل با وقاحت تمام، عامل ترور و شهادت کیان پیرفلک را جمهوری اسلامی معرفی میکند. اینکه #تروریسم را توجیه کنی و تروریست را تجهیز نمایی و سپس انگشت اتهام بسمت نظام نشانه بگیری، چیزی جز انکار بدیهیات نیست. اما چگونه؟
▫️استوارت هال می گوید فهم پیام رسانه با الگوی رمزگذاری_رمزگشایی صورت میگیرد و مخاطب بصورت فعال در جریان انتقال پیام عمل میکند. در این فرایند از #سه_نوع_رمزگشایی نام می برد؛ رمز مسلط(محوریت فهم حاکمیت)رمز توافقی(فهم مساوی حاکمیت و مردم) رمز تقابلی(فهم متضاد از فهم حاکمیت).
▫️رمزگشایی به دو صورت نخست، وضعیت مطلوب هر نظامی است و نشانه سلامت در ارتباط فرستنده و گیرنده است. اما اگر رمزگشایی بصورت تقابلی باشد، حتی بدیهیات(ترور شاهچراغ و ایذه) هم بصورت #معکوس فهم میشود و عبارت "کارخودشونه" در چنین فضایی، صورت فراگیر پیدا میکند.
▫️با این وضعیت رمزگشایی، جریان خبری و ارتباطی دچار اختلال شده و #دروغبزرگ هم در جامعه پذیرفته میشود. دیگر نیاز به روایت سازی هم نیست و با #انگاره_سازی_ساده اکانت اسرائیلی هم میشود ذهنیت جامعه را مسموم ساخت. الگوی "تکرار خشن" دشمن را با الگوی "یده واحده" چهارضلعی مردم آگاه، رسانه راوی، روشنفکر بصیر و مسئول انقلابی بایستی شکست داد.
▫️وضعیت رسانه ای امروز ما صورت رمزگشایی تقابلی فراگیر ندارد ولی در عصر حادواقعیت و #تسلط_ناواقعیتها در میدان مین فضای مجازی، از صفرها و عدم ها #واقعیتهای_مسخ_شده و سحرآمیز خلق میشود.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎سه سکانس و روایت مستند از ماجرای ایذه و شهادت کیان پیرفلک/ چهار فاکتور موثر در جنگ روایت ها
▫️#فیلم_اول مربوط به آن شب کذایی در ایذه است. زمانی که نیروهای نظامی و انتظامی با دست خالی در خیابان گیر افتاده بودند.
▫️#فیلم_دوم مربوط به روایت یکی از حادثه دیدگان در آن شب است که ماشین خانواده کیان از کنارش عبور کرده بود.
▫️#فیلم_سوم مربوط به گزارشی از پدر کیان، مادرش و برخی افراد حادثه دیده در ایذه است.
✍مادامی که در جنگ روایت ها، فاکتورهای لازم را نداشته باشیم لشکر سایبری کاذب بیگانه، #افکارعمومی را مسموم کرده و درمینوردد.
▫️جنگ روایت ها مبتنی بر ۱.انگاره سازی منفی، ۲.ایجاد #ناامیدی، ۳.تولید نفرت و ۴.زایش خشونت عمل می کند. #چهار_عنصر 1⃣سرعت 2⃣احساسات 3⃣تکنیک 4⃣فراگیری، عوامل موثر در شکل گیری روایت غالب در سطح افکار عمومی است.
▫️مکمل روایت سازی، تکنیک #انبوه_سازی_دروغ و #لشکر_مجازی_کاذب، وارد کارزار جنگ رسانه ای می شود تا القای شکست و تحمیل ضعف و هزینه تراشی را به دنبال داشته باشد.
🆔@asre_tabyin
از فاشیستهای سنتی تا تروریستهای مدرن؛ #ریبرندینگ_جوخه_ترور
🆔@asre_tabyin
#رادیوگفتگو
بررسی ۳ رمز عملیاتی رسانههای بیگانه؛ اغتشاش_اعتصاب_ترور
✒️ویژه رفتارشناسی رسانه های بیگانه
🔹 درگاههای پخش 👇
◀️ رادیو گفت و گو، موج FM ردیف 103.5 مگاهرتز
◀️ اپلیکیشن ایرانصدا: iranseda.ir
◀️ تارنمای رادیو گفتوگو: radiogoftogoo.ir
🔹#پخش_زنده، یکشنبه(امروز)۲۹ آبانماه/ساعت ۱۶:۰۰
🔻مهمانان برنامه:
🔸دکترعلیرضا داودی کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی
🔸حجت الاسلام دکتر علیرضامحمدلو، کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🔸محمدرضا چپریان/ کارشناس مسائل رسانه
🔸علیاکبر غلامی/ مدیربخش فارس پلاس خبرگزاری فارس
🆔@asre_tabyin