🔎"گناه فرشته" و تصویرسازیهای مسموم و متکثر
🔸سریالی که اخیرا در شبکه نمایش خانگی فیلیمو با کارگردانی #حامد_عنقا به نقطه پایان پخش رسید و چهرههای معروفی چون شهاب حسینی، امیر آقایی و لادن مستوفی و...به عنوان بازیگر حضور داشتند، از جهت تبادر یا ارتکازات ذهنی و حیث #تصویرسازی بسیار حائز اهمیت و قابل بررسی است. جدای از اینکه بحث مافیا را بصورت دراماتیک پشت حوادث اجتماعی به تصویر میکشد اما دلالت هایی انحرافی در پی دارد که بدون اسپویل داستان، به نکاتی اشاره میکنیم؛
1⃣ تصویرسازی ضعیف و غافلگیرشده از قانون: در این سریال آن چیزی که خیلی روشن است، ناتوانی قانون و مامور دستگاه قضا از دسترسی به مجرم و کشف و انهدام شبکه مافیاست. همیشه قانون یک یا چند قدم از جرم و خلاف عقب مانده و معمولا غافلگیر میشود و جریان تبهکار تا انتهای داستان به تور قانون نمیافتد و این جز ضعف و یاس برای جامعه نخواهد افزود و #اعتماد_به_قانون و قضا را تقلیل خواهد بخشید.
2⃣ سلطه سوفیسم وکالت و تولید یاس از اثبات حقیقت: برخی از وکلا در این سریال خرید و فروش میشوند و "متین دفتری" هم از وکلای بنام سریال اذعان می کند که "شغل ما ارتکاب جرم نیست بلکه آموزش چگونگی ارتکاب جرم است بگونهای که جرم تلقی نشود". برخی دیگر هم مهره های بقیه بوده و از اثبات حقیقت و پشت صحنههای ماجرا عاجزند و پیچیدگی های جرم باعث القای نوعی #سوفیسم و ناامیدی از امکان اثبات حقیقت در ذهنیت مخاطب میگردد که حتی وکیلهای متعهد نیز خودخواسته یا ناخودآگاه به عنوان مهره دیگران به بازی گرفته شده و ترسیم واقعیت میکنند.
3⃣ خلق زندان بیخطر و ملوس و تخطئه قانون: یکی از لوکیشن های پرتکرار و ویژه این سریال، زندان و خصوصا بند زنان است که بگونهای تصویرسازی شده که همه مجرمان انسان های بیچاره یا #اهل_کتاب و موسیقی و هنر و خیاطی و دلسوز هستند. اگرچه درصدی از مجرمان چنین هستند اما این تصویر پرتکرار جز به تعمیم و سپس تخطئه قانون نخواهد انجامید.
4⃣ جولان مافیا و بازی زرگری در خلق جرم: این پرده از ماجرا نیز نشان میدهد که پشت صحنه جرایم سنگین و قتل، چیزی جز بازی مافیا نیست. طرفین شاکی و متهم در یک نقشه بزرگتری باهم گلاویز بوده و امتداد دعواهای پشت صحنه، به کنش نمایشی روی صحنه به تعبیر اروین گافمن، ختم شده است. این خلق تصویر از جرایمی همچون قتل و سپس اعدام(خصوصا بعد اغتشاشات ۱۴۰۱) نیز #لنز_رادیکال و بدبینانهای را در تحلیل حوادث اجتماعی برای مخاطب القا کرده و #قرائت_رسمی از ماجرا را به چالش میکشد.
5⃣ کلیشه سازی منفی از حجاب و پوشش: #حجاب و چادر در این سریال در دوحالت مصرف میشود؛ یا در بند زندانیها و خصوصا موقع ملاقات و یا برای طبقه ضعیف و بدبخت جامعه که همسر متهم( زندانی متهم به قتل) و فرزند خدمه #عماد_بزرگ(رییس مافیا) باشد. این تصویرسازی نیز در قیاس با پوشش کاملا متفاوت طبقه برتر اقتصادی در ناخودآگاه اجتماعی نقش خواهد بست و به یک هبیتاس و ذهنیت ساخت یافته بدل خواهد شد.
6⃣ تصویر ابزاری یا مردانه از زنان جامعه: هایدگر به خوبی از جهان پساتکنولوژی به #جهان_تصویر تعبیر کرده است. آنچیزی که بعنوان نماد زن در این سریال، از فروزان و مانیا تا فرشته و مهتاب و دخترش و... به تصویر کشیده شد، چیزی جز ابزار و مهره دیگران نبود. در باکلاس ترین وضعیت نیز ضمن حفظ شان ابزاری زن در این اثر، تردد با موتور و صرف #سیگار و تمرین بوکس در موقع عصبانیت و ادبیات تند و روابط مردانه بود که به چشم میآمد.
7⃣ توجیه مدل ارتباطی آزاد و فرازناشویی و بیثباتی خانواده: ارتباط مهتاب و نوید به بهانه وکالت و #فلش_بکهای_عاطفی که رد و بدل میشود و همچنین ارتباط حامد و فرشته با چاشنی رویاپردازی که در نهایت به فروپاشی روابط خانوادگی حامد و مهتاب انجامید اما دلیلش بخاطر بحث #وکالت_زیگزاگی برای متهم و شاکی، مصادره شد. همچنین روابط ریلکس و همیشگی و صمیمی مشفق با همسر و دختر حامد، مدل ارتباطی ویژهای را طرحریزی یا تثبیت میکرد که در عرف دینی و حتی امروزی اکثر خانواده های ایرانی پذیرفته و قابل تعریف نیست.
🔻نکته آخر اینکه عنوان #گناه_فرشته القای دوپهلو و پارادوکسیکالی را یدک میکشد که حاکی از دیدگاه خاص کارگردان و نویسنده سریال به حوادث میتواند باشد. ضمن اینکه عبارتی را که در تمام قسمت های سریال در ابتدا تحت عنوان "بی ارتباطی این ماجرا به حوادث ۱۴۰۱" سرمشق میکند، حاوی القا یا #تداعی_وارونه ای است که محل تامل است!
#فیلیمو
#نقد_فیلم
#نقد_سریال_گناه_فرشته
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🔎 رسانههای معاند و کلیدواژه "زن"؛ از رویداد اجتماعی تا تجزیه سیاسی
1⃣ رویداد سازی: حادثه ای را در کمین نشسته و با زنجیره رسانهای برجسته میکنند.
2⃣ روایت سازی: بعد از شکار لحظه ها، با قلم و قصه و روایت، سطح درگیری افکارعمومی را بالاتر میبرند.
3⃣ هشتگ سازی: روایت ها باید داغ شوند و با تکنیک هشتگ، توجهات را جلب کرده و رونق یابند و ادبیاتِ باور پیدا کنند.
4⃣ نماد سازی: از جلب توجه بایستی به کسب حمایت رسید و این فاز عملیات هم نیاز به اسطوره و نماد محسوس دارد.
5⃣ سکو سازی: نماد سازی، توان حمایت پذیری و تعمیم مساله را بالا برده و صنعت شهرت و سلبریتی های جامعه را درگیر میکند.
6⃣ تراژدی سازی: از یک حادثه ساده با فرایندی که طی شد،یک قصه تلخ و دراماتیک در حافظه جمعی ثبت میشود و انرژی و نشاط اجتماعی را بایکوت/تحریم میکند.
7⃣ تئوری سازی: جریان روشنفکری این ماجرا را با عنوان جراحت جمعی و ترومای اجتماعی تئوریزه میکند و تبدیل به تاریخ سیاسی میشود.
8⃣ نفرت سازی: تکرار انگارههای برساخته، تحریم شادی،تعمیم سکوها و توجیه روشنفکری،بتدریج مساله را از صورت ذهنی به ساحت عینی کشانده و خشم بخشی از مردم از بخشی دیگر یا سیستم را صورت میبخشد.
9⃣ گسل سازی: نتیجه مشخص چنین ویروسی، ایجاد دوقطبی یا چندپارگی در جامعه با عنوان قهر،گسل و شکاف اجتماعی است.
🔟 تجزیه سازی: تیر خلاص این ماجرا هم بعد از تولید خوشههای خشم اجتماعی، تحت عناوین سیاسی مثل رفراندوم،تحریم انتخابات و ایجاد ناامنی/آنارشی با ورود جریانهای خارجی جهت تجزیه سیاسی با عنوان صلح اجتماعی رقم میخورد.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
▫️سه اصل #تربیت_فرزند در عصر رسانه:
1⃣ #توجه کودک را مدیریت کنید و سوژه های مناسب دیداری،شنیداری،مهارتی تدارک ببینید.
2⃣ #تخیل کودک را دریابید و شعر و داستان با محتوای حساب شده تهیه کنید.
3⃣ #تعقل کودک را با طراحی چالش های مناسب سن و حالش با رویکرد #توان_حل_مساله، رشد بدهید.
#تربیت/#کودک/#رسانه
https://virasty.com/alireza31314/1693201769242642448
🆔@asre_tabyin
⭕️تکنیک های جنگ شناختی
✍ژورسان | علیرضامحمدلو
📲رسانه و فضای مجازی از چه تکنیک هایی جهت راهبری اعتراضات استفاده میکند؟ صدها میلیون محتوای مجازی با چه ارایشی اذهان عمومی را مهندسی می کنند و چگونه جریان سازی انها به فضای میدانی میرسد❓
💯جهت مطالعه یادداشتها برروی عناوین کلیک نمائید👇
۱.نقش شانتاژ در اغتشاش سلبریتی ها
۲.ازکشته سازی تاجریان سازی
۳.جنگ رسانه ای و سوادرسانه ای
۴.مثلث جنگ شناختی در ماجرای مهسا امینی
۵.نبرد آنلاین پنتاگون علیه ایران
۶.نقاشی استاد یاغی
۷.آواتارسازی اغتشاشات با تعمیم آشوب
۸.جادوگر دروغ
۹. پسااغتشاشات و ضرورت ترمیم
۱۰.پروژه لولیتا سازی
۱۱.تکنیک طوطی فحاش
۱۲.نبردهشتگ ها
۱۳.نبردترومن
۱۴.لختشو، بمان و پس بگیر
۱۵.آستروتورفینگ
۱۶.پاره گویی حقیقت
۱۷.عملیات مسکیتو
۱۸.تکنیک کانال انحراف
۱۹.جیوه های سمی
۲۰.ساندویچ مهران مدیری
۲۱.دروغ گوبلزی
۲۲.لباس جدیدپادشاه
۲۳.گداخت انسان عاطفی
۲۴.تکنیک موج بلند
۲۵.تکنیک اتش ملایم
۲۶.لولیتاسازی
۲۷.کارخانه ترول
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 «رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت»
✍️ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادتگونه رئیسجمهور و همراهان گرامی ایشان
📝 حضرت آیتالله خامنهای در پیامی شهادت حجتالاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیسجمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجتالاسلاموالمسلمین آلهاشم نماینده ولیفقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند.
📝 متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
انا لله و انا الیه راجعون
▪️با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونهی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادمالرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.
▪️این حادثهی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمترسانی اتفاق افتاد؛ همهی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بیوقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.
▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثهی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.
▪️در این حادثهی سنگین شخصیتهای برجستهئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعهی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجهی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.
▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوهی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.
▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانوادههای محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۴۰۳/۲/۳۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از محسن قنبریان
🔹 مردان جمهوری اسلامی!
بقعه ای که شفاء می دهد، امامزاده اش قلابی نیست!
دستگاه حکومتی که هربار یکی از رجالش از دست می رود، فضایلشان بیشتر هویدا میشود، فاسد نیست.
در قرآن، حکومت مردمیِ اسلامی، "حسنه دنیا" است (۴۱نحل)
جمهوری اسلامی، حرم است؛ هنوز راه "شهادت" و "خدمت" درش باز است و اهلش را حاجت می دهد.
"شجره طیبه" است، "اُجتُثَّت مِن فُوقِ الاَرض" نیست. "تُوتِی اُکُلها کُلِّ حِین" است[۲۴ تا ۲۷ ابراهیم]؛ چند کرم و لانه موریانه، میوه اش را تلخ نکرده است.
همین سالها چند دزدِ دین باز در کسوت مناصب را با سلیمانی، زاهدی، رئیسی، عبداللهیان، آل هاشم و... مقایسه کنید؛ کدامیک رجال جمهوری اسلامی اند؟!
فکر می کردی بعد سلیمانی دیگر طلای ناب در این دستگاه پیدا نشود؟!
معدن طلا، طلا می دهد؛ اندازه و عیارش فرق می کند.
پ.ن:
#رئیسی_عزیز ممنون که امام رضا(ع) را برای مردم ایران گذاشتی!
بعضی نگران بودند دین باز باشی و گفتند امام رضا(ع) را خرج دنیایت می کنی!
امام رضا(ع) روز تولدش خوب ازت دفاع کرد؛ رضوان الله علیک!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
✍سه محور جنگ شناختی در ماجرای شهید جمهور و یک ماموریت رسانهای
🔸بازنمایی، تصویرسازی و روایت هر حادثه ای توان بلامنازعی جهت تولید ضعف یا بازتولید قدرت اجتماعی دارد. ازاینرو جنگ های شناختی نه تنها بر نقطه ضعف ها که بر نقاط قوت جامعه هدف نیز تمرکز کرده تا وجوه مثبت ماجرا در سطح افکارعمومی به پاشنه آشیل ترجمه شود. از طرفی نیز قائلیم که قدرت یک سیستم در شخصیت #رهبران، همراهی #جمهور و #کارآمدی نظام در حل مسائل جامعه خلاصه میشود. در حادثه شهادت رییس جمهور و یارانش نیز، این دو سه روز اخیر شاهد سبک روایتی مسموم از جانب رسانه های معاند بودیم که محورهای اصلی این بازنمایی معکوس و تقابلی را اشاره میکنیم:
1⃣ تخریب تصویر رییس جمهور، تخفیف اثر شهادت و تحریف تاریخ: جریان معاند با #روایت_وارونه حوادث دهه شصت و انعکاس معکوس و مغالطه #همنشینی اعدام های آن دهه با آقای رییس جمهور شهید و #تداعی برخی از اتفاقات ۱۴۰۱، سعی بر این دارند که شعلههای عاطفی و اتحاد جوشان مردمی را #تقلیل داده و محبوبیت سران دولت در نگاه ملت را نادیده بگیرند.
2⃣ گسل سازی و دوقطبی نمایی از افکارعمومی در فضای مجازی: این خط خبری به شکل سخیف و خلق #چالشهای_مبتذل و بازنشر ویدئوهای شاد از برخی خارج نشینان معاند و #کوچکنمایی مراسم تشییع و #برچسب حامیان رییسی برای شرکت کنندگان در مراسم و روایت کارمندی_حکومتی از حضور مردم، سعی دارد که یکدستی و شکوه اجتماعی را در ماجرای شهادت و استقبال مردمی به چالش کشیده و یک #دوقطبی_مصنوعی و دست ساز را برای ذهنیت عموم جامعه غالب و قالب کنند.
3⃣ القای ناکارآمدی نظام در مراقبت از سران و مدیریت بحران: این خط خبری نیز در صدد بوده تا با #برجسته_کردن پهباد ترکیه در پیدا کردن موقعیت بالگرد رییس جمهور و ایجاد سوال و ابهام از چرایی پرواز در هوای بارانی و مه آلود و طولانی شدن ساعات عملیات جستجو و...توان و کارآیی سیستم را در #مدیریت_بحران و حفاظت از کارگزاران نظام زیر سوال ببرند.
🔻آرایش رسانه ای متکثر و ترکیبی با محورهای مشخص پیرامون خدمات دولت مردمی و تصویر واقعی و خدوم از #شهید_جمهور و یارنش و آثار ملی و دلالت های فرامرزی تیم دولت سیزدهم بایستی صورت بگیرد که روایت درستی را از کفایت و کارکرد مجموعه دولت انقلابی به سمع و نظر افکارعمومی منتقل کند که دچار تحریف رسانه ای در بزنگاه انتخابات نگردد:
🔸احیای #اخلاق_سیاسی و توجه به وحدت نخبگان و تصمیم گیران نظام، تراز مردم داری و خدمت به جامعه، افزایش چندبرابری حقوق پایه سربازان و بازنشستگان و معلمان و پرستاران و کارگران و...، ده برابر شدن یارانه ها و ارائه چندین طرح مکمل برای افزایش قدرت خرید دهک های ضعیف جامعه، توان بکار گرفتن ظرفیت های متکثر نخبگانی و گاها متقاطع سیاسی، ایستادگی بر اصول در سطوح بین المللی و تقویت #عمق_راهبردی و شخصیت و جسارت نطام در منطقه و جهان، راه اندازی و فعال سازی ده ها پروژه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل و عضویت موثر در جریان های اقتصادی_سیاسی بزرگ و آلترناتیو جهانی، بازگشت پول های بلوکه شده در شرق و غرب دنیا با دیپلماسی موثر، مذاکرات فعال و موازی و چندسطی بدون گروگان گرفتن معیشت و ایستایی اقتصادی و بازیگری موثر در مناقشات مرزی همچون آذربایجان_ارمنستان و منطقه ای و بین المللی، تدبیر و طراحی زیرساخت های اقتصادی و فرهنگی و ورزشی همچون حل معضل ۴۰ساله خصوصی سازی سرخابی ها و... مواردی است که فقط در دوسال خدمت توام با صداقت بعنوان دستاورد دولت میتوان بازنمایی و روایت کرد.
🔸این قدردانی و آرایش رسانه ای بایستی در قبال انگاره سازی ها و #خوانش_معکوس و مسموم از ماجرای غم انگیز اخیر صورت بگیرد تا این تراژدی ملی_منطقهای و حتی بین المللی علیرغم هزینه دردناک و تاسف بارش، وجوه الهام بخش و برکات انسجام آفرینش برای #حرکت_عمومی جامعه و ترویج گفتمان #خدمت به مردم و همچنین خلق یک حماسه بزرگ در هشت تیر و مواقعی مشابه از کف نرود.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
14030312.mp3
24.22M
🔻بررسی تکنیک های رسانه ای جریان معاند در ایام انتخابات
🔸برنامه #امواج_شبهه
🔸پخش برنامه در #رادیو_انتخاب #رادیو_گفتگو و #رادیو_نماوا
🔸با حضور: دکتر محمدحسین اسماعیلی،استاد دانشگاه و حجتالاسلام دکتر علیرضامحمدلو، مدرس رسانه
🔸در این برنامه تکنیک #اعتبار_زدایی از ۱.سکوهای معقول و ۲.سکوهای مشروع و ۳.سکوهای مقبول را مطرح کردم. اینکه جریان رسانه ای معاند برای به چالش کشیدن نظام و جلوگیری از #بازتولید_جمهوریت بعنوان قدرت نرم انقلاب اسلامی، مشارکت در #انتخابات و صندوق های رای را زیر سوال میبرد.
🔸با اعتبارزدایی از افراد با تکنیک تمسخر و طنز و #برچسب_زنی و ایجاد دوقطبی و نفرت آفرینی و خوانش نمایشی از انتخابات، فرامتن انتخابات و حرکت به سمت تغییر و پیشرفت را از معنا تهی می کند و با ایجاد تردید و تعلیق و ابهام در تاثیر صندوق رای بر آینده جامعه، افکارعمومی را از شرکت گسترده در انتخابات دلسرد نموده تا کاهش مشارکت را علیه نظام اسلامی رقم بزند. ۱۴۰۳/۳/۱۲
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از جریان
14.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📎 برش کوتاه از قسمت صد و چهار
❗️ با این مبانی دینی نباید انقلاب رخ میداد
🔹
👤 مهمان: حجتالاسلام علیرضا محمدلو؛ مدرس دانشگاه
🔸
👤 میزبان برنامه: دکتر علیرضا زادبر
🔸
📺 برنامه تلویزیونی جریان؛ شنبه ۱۲ خرداد
🕗 ساعت ۲۰:۰۰ | شبکه یک سیما
🔻
📱 نشانی ما در صفحات اجتماعی:
@jaryan_tv1
هدایت شده از جریان
12.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📎 برش کوتاه از قسمت صد و چهار
❗️ شبکههای اجتماعی باعث دوقطبی شدن جامعه شده؟
🔹
👤 مهمان: حجتالاسلام علیرضا محمدلو؛ مدرس دانشگاه
🔸
👤 میزبان برنامه: دکتر علیرضا زادبر
🔸
📺 برنامه تلویزیونی جریان؛ شنبه ۱۲ خرداد
🕗 ساعت ۲۰:۰۰ | شبکه یک سیما
🔻
📱 نشانی ما در صفحات اجتماعی:
@jaryan_tv1
✍دیشب توفیق شد که مهمان برنامه خوب #جریان از شبکه یک سیما با میزبانی برادر خوبم دکتر علیرضا زادبر باشم. موضوعی که مورد بحث قرار گرفت، بررسی جامعه شناختی جمهوری اسلامی بود و اینکه چرا تئوری های غربی و خصوصا اندیشه مدرن و پوزیتیوییسم،توان تحلیل ظرفیتها و پدیده ها و مساله های مثبت رخ داده در زمینه جمهوری اسلامی را ندارد.
🔸اینکه چرا #سرمایه_اجتماعی ایران اسلامی بعنوان قدرت نرم نظام، در اندیشه غربی دچار تخفیف و تقلیل شناختی و تحلیلی میشود و داده کاوی در خدمت اندیشکده ها به کار گرفته نمیشود؟ بحث کردیم پیرامون اینکه خطر معرفتی جمهوری اسلامی ایران برای غرب چگونه باعث میشود که در بستر شبکه های اجتماعی و در قالب جنگ شناختی علیه جامعه ما جریان سازی رقم میخورد.
🔸صحبت کردیم پیرامون اینکه شبکه اجتماعی علی رغم تنوع و تکثری که در نظام رفتاری و گاها سبک زندگی رقم زده، برخلاف #جامعه_شبکهای کاستلزی در غرب، نظام اندیشه و ارتکازات اصیل را از وحدت حداکثری خارج نکرده است. اینکه دوقطبی تحمیلی در بستر شبکه های اجتماعی فارغ از زخم های شکلی و فرمی که به همبستگی اجتماعی وارد آورده و حاد واقعیت را در بخش هایی نمودار کرده، اما حاق واقعیت متحد را در عادتواره های جامعه تکان نداده است.
🔸گفتگویی هم حول خاستگاه سرگرمی و #صنعت_فرهنگ در قبال الهیات انجام دادیم و اینکه متافیزیک دینی،امر داینامیک و زاینده ای است و در ذات خودش دلالت اجتماعی دارد ولی سرگرمی به تعبیر آدورنو برای مهندسی افکارعمومی و سرکوب نرم تودههاست.
🔸فیلم کامل برنامه از طریق لینک قابل مشاهده است./12 خرداد 1403
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
✍دیشب توفیق شد که مهمان برنامه خوب #جریان از شبکه یک سیما با میزبانی برادر خوبم دکتر علیرضا زادبر با
باشگاه خبرنگاران جوان هم با تیتر
"ابزار حکمرانی کشورهای غربی کلان دادههاست"
این گفتگو را پوشش داده و بخش#مهندسی_افکارعمومی در جوامع مدرن را برجسته کرده است. http://www.yjc.ir/00ahZS 🆔@asre_tabyin