eitaa logo
عصر ایرانیان
555 دنبال‌کننده
172 عکس
7 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️بریده ای از یادداشت داود مدرسیان https://asre-iranian.ir/Newspaper/item/186296@asreiranian_ir
💬 تله دیپلماسی ▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان ▫️ یکشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۳ ▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در asre-iranian.ir@asreiranian_ir
📷عکس نوشت تیتر یک؛  تله دیپلماسی سخنان دکتر سعید جلیلی در دانشگاه علم و صنعت... ✅ @asreiranian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ویدئو نوشت تیتر یک؛ تله دیپلماسی سخنان دکتر سعید جلیلی در دانشگاه علم و صنعت... ✅ @asreiranian_ir
💬 مشق دمشق ▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان ▫️ دوشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۳ ▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در asre-iranian.ir@asreiranian_ir
⭕ تاملی در الهیات مقاومت - بخش اول ✍ وحید جلیلی 🔹 در مواجهه با تحولات منطقه، ذکری اگر باید گفت؛ «سبحان الله»، است. ۱۴ ماه پس از ۷ اکتبر؛ ظلم‌ها و مصیبت‌ها و جنایت‌ها البته به عین‌الله است و در مرئی و منظرِ ملکوت. همان‌طور که مومنان «متی نصرالله» می‌گویند و گاه گلایه یا تعجب می‌کنند که: «عجب صبری خدا دارد!» و چه بسا در دل می‌پرسند: «پس کی نصرت خدا می‌رسد؟»؛ ملکوت هم با تعجب بیشتر و گلایه شدیدتر می‌پرسد: «مالکم لا تقاتلون»؟ «مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ ۚ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ ۚ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ» * دو پرسش یکی از زمین به آسمان می‌رود و دیگری از آسمان به زمین نازل می‌شود. تقاطع این دو پرسش جایی است که «دین » معنا می‌یابد. دین صرفاً عهده‌دار تبیین کارهایی که خداوند به قدرت خود می‌کند، نیست بلکه شاید مهم‌تر از آن، دین عهده‌دار تبیین کارهایی است که خدا به حکمت و سنت خود، نمی‌کند! 🔹 «سبحان الله» خدا را از دو چیز مبرا می‌کند: ضعف و ظلم. خدا ناتوان نیست از اینکه ظالمان را ناکام بگذارد و مانع نشدنش از ظالمان را نشانِ قدرتِ طواغیت در برابر خدا و عجز عرش نباید دانست و این از بدیهیات و اوّلیات توحید است. اما از دیگر سو خداوند - برخلاف انسان‌ها - در این مظالم شریک نیست و مانع نشدنِ تکوینی‌اش از جنایاتِ ظالمان، نشان رضایت او به ظلم یا تاوان نداشتن ستم برای ستمکاران نیست. «سبحان الله» یعنی مشارکت در ظلم و رضا دادن به ستم را از خدا نفی باید کرد و مقصر را نه در آسمان، که در زمین باید جست. «سبحان الله»؛ نافی ادعای مارکسیست‌هاست که گفتند: دین؛ پذیرندگان جور را مأجور؛ و تاوانِ ستم در این جهان را معلق و موکول به جهان دیگر می‌کند. چگونه می‌توان چنین روایتی از دین را پذیرفت در حالی که کتاب خدا پر است از: «و قاتلوا ائمه الکفر» و «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى‌ الْقِتالِ‌» و «وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ‌ يُقاتِلُونَكُمْ‌» و «الا تُقاتِلُونَ‌ قَوْماً نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ» و «وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ» و... . * البته مؤمنان مأمور به دعا هستند و مؤمنی که دعا نکند در دینش شک باید کرد و صد البته همان مؤمنان؛ مأمور به جهاد و قتال هم هستند و مؤمنی که فریضه بودن جهاد را - در عمل - انکار کند، متدین واقعی نیست و در ایمانش تردید باید کرد. دعا آمده‌ست که مومنان را در انجام ماموریت‌هایشان قوی‌تر کند نه آنکه جایگزین جهاد و قتال و تعاون و تواصی و امر به معروف و نهی از منکر و قیام باالقسط و قوامیتِ لله شود. دعا نیامده است که دین را از دل جامعه و میدان و اقتصاد و سیاست و دفاع و... جمع کند و به کنج خلوت، راضی سازد. از بالاترین دعاهای اولیای خدا «اللهم تقبل منا هذا القربان» است. کار دعا صرفاً نازل کردن آسمان به زمین نیست که بالا بردن زمین تا آسمان هم هست. آن‌ها که بضاعتی و توشه‌ای برای دعای «تقبل منا» ندارند؛ نمی‌توانند دائماً «اَنزِل علینا مائده من السماء» بخوانند. اتوبانِ عرش و فرش؛ مُلک و ملکوت دو طرفه است و آن‌ها که یک سوی این اتوبان را با نگاه ناقص خود به دین و دعا، مسدود کرده‌اند، نمی‌توانند متوقع فعال بودن طرف دیگر باشند. اگر ما از پیشروی نکردن قوای ملکوت تعجب می‌کنیم، در عرش هم شگفتی از عقب‌نشینی‌های غیر تاکتیکی ما موضوع بحث است و درباره آن هشدارهای خطیر و اکید داده می‌شود: «وَمَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيِّزًا إِلَىٰ فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ» ادامه در بخش دوم ✅ @asreiranian_ir
⭕ تاملی در الهیات مقاومت - بخش دوم ✍ وحید جلیلی 🔹 خدا برای آزادی فلسطین باید چه امکاناتی به مسلمانان می‌داده که دریغ کرده است؟ نزدیک به ۲ میلیارد جمعیت و بیش از ۵۰ کشور اسلامی. اختصاص عمده منابع انرژی جهان از نفت و گاز و بسیاری معادن به کشورهای اسلامی. قرار گرفتن مهم‌ترین تنگه‌های سوق‌الجیشی جهان از تنگه هرمز تا باب المندب تا داردانل تا کانال سوئز تا جبل الطارق و... در اختیار مسلمانان حمایت افکار عمومی و عواطف بشریت در سرتاسر جهان از مظلومان غزه انگلستان جزیره‌ای است با وسعت ۱۳۰ هزار کیلومتر مربع در نزدیکی قطب شمال. تقریباً به اندازه استان یزد و کوچکتر از استان کرمان. با مساحت کمتر از یک‌چهارم افغانستان، سومالی، ماداگاسکار و بوتسوانا. کمتر از نصف گابن و بورکینافاسو. یک‌چهاردهم اندونزی و یک‌دوازدهم ایران. بدون هیچ کدام از امتیازات ارضی و مرزی و مادی و معدنی و سوق‌الجیشی پیش گفته. هرچه در تاریخ و جغرافیای جهان معاصر بیشتر غور کنیم عمق «سبحان الله»‌های‌مان ژرف‌تر خواهد شد. حالا که به مرحله پاسخگویی و تعیین سهم تقصیرها در تداوم جنایات رژیم صهیونی رسیده‌ایم منصفانه و صادقانه ببینیم ملکوت باید پاسخگوی ما باشد یا ما پاسخگوی او؟ بیش از ۴۰ هزار مسلمان در غزه قتل عام شوند و در بسیاری از کشورهای اسلامی حتی یک گوجه فرنگی گندیده به دیوار سفارت رژیم صهیونی و پشتیبانان غربی‌اش اصابت نکند؟! مسلمانان اتفاقاً اگر می‌خواهند نجات پیدا کنند نه تنها نباید تسبیح‌هایشان را کنار بگذارند و اسلحه به دست بگیرند، بلکه باید در کنار سلاح‌ها و ابزارها و امکانات و امتیازات و فرصت‌ها و ظرفیت‌های لاتعد و لا تحصی‌یشان تسبیح بگویند. شاید هیچ ذکری به اندازه «سبحان الله»؛ مسلمانان را به مسیر هدایت و صراط مستقیم رهنمون نکند. ذکری که ضعف و ظلم را از ملکوت سلب و به ایمان‌های ناقص و امکانات کاملِ امت الصاق می‌کند. ✅ @asreiranian_ir
⭕باید با خودمان رو راست باشیم! ✍️رضا صالحی 🔹دمشق در یک هفته سقوط کرد؛ مطلبی که شاید پیش از آن هیچ کسی باور نمی کرد حتی نیروهای نظامی خودمان. زمانی که تحریرالشام شهر ها را یکی پس از دیگری تصاحب می کرد نیروهای ارتش سوریه مقاومتی نداشتند و عملا سرعت پیشروی تحریرالشام به سرعت حرکت ادوات نظامی شان بستگی داشت. 🔹امروز اگر چه بسیار دیر است اما موعد نگاه و عبرت گیری از آنچه رخ داده است می باشد. بله بشار نتوانسته بود بر معضلات اقتصادی کشورش فائق بیایید. بله بشار اسد عملا بازی را باخت و شکست خورد بدون آنکه بخواهد ذره ای بجنگد. بله بشار اسد تغییراتی داشت و نگرانی هایی در رفتارش مشخص شده بود که حضرت آقا هم در خرداد ماه امسال هشدار آن را داده بودند اما آیا همه ماجرا همین بود؟ 🔸آیا واقعا آن گونه که برخی تحلیل گران داخلی ادعا دارند ایران هشدار تروریست های تحریرالشام را پیش از آغاز جنگ لبنان به سوریه داده بود؟ اگر آری، آیا واقعا سطح هشدار این بود که یک هفته ای می توانند بیاییند و دمشق را تصاحب کنند؟ آیا واقعا راهبرد ایران آن بوده که بشیند و پایین رفتن دولت سوریه را مشاهده کند یا نهایتا مجبور به چنین واکنشی،‌چه درست و چه غلط شده است؟ آيا واقعا در بحبوحه جنگ داعش اگر ما نبودیم بشار رفتاری بسیار متفاوت داشت؟ 🔹از این سوالات که بگذریم حقیقت آن است ما درگیر جنگ هستیم؛‌نه یک خط پایین و نه یک خط بالا! جنگ؛ جنگ است، شرایط جنگی می طلبد، هوشیاری جنگی می طلبد و صداقت با مردمان خویش! جنگ پیروزی و شکست را با هم و توامان دارد که عدم توجه به این مساله همواره در نبرد ها نه تنها یاری رسان نبوده بلکه مایه شکست شده است. 🔸باید با خودمان رو راست باشیم! ما بشار را رها نکردیم چون رویکردش ممکن بود یا داشت تغییر می کرد ؛ چرا که سوریه با بشار با همه تفاوت و اتفاقات برای محور مقاومت بهتر از سوریه تحریر الشام بود، چرا که سوریه یکی از محور های حیاتی مقاومت بود. بلکه ما بشار را رها کردیم چرا که غافلیگر شدیم، چرا که ضعف اطلاعاتی و عملیاتی در سوریه ایجاد شد و چرا که هنگامی که طرف مقابل با سینه ای ستبر می ایستاد و با یاران ما در منطقه می جنگید؛ و فرماندهان مقاومت از هنیه تا سید حسن و از سید حسن تا سنوار را شهید می کرد عده ای در داخل سخن از «تله تنش» و «تله جنگ» می کردند. 🔹گرچه ادعا شده که ایران در لحظات آخر با بشار درباره ورود صحبت هایی کرده بود و شروط گذاشته بود اما حتی اگر این ادعا واقعیت داشته باشد باز دیگر هنگام بوده و چیزی از غافلگیری ما و شیوه قبلی را توجیه نمی کند 🔸خیال خام برخی در داخل موجب شد تا دشمن تله واقعی را در برای آن ها در دیپلماسی تعبیه کند به عنوان مثال در حالی که بیست و چهار ساعت از نشست آستانه نگذشته بود دمشق سقوط کرد. هنوز مشخص نیست سوریه بعد از سقوط دمشق و تقریبا ورود به دوران پسا بشاری چه واکنشی نسبت به لبنان و فلسطین خواهد داشت؟ 🔹توان یاری ما و قدرت نظامی نیروهای مقاومت در این سرزمین ها چه تغیراتی خواهد کرد؟ به خلاف برخی تحلیل های روی اجبار وقتی دولت مستقر و دشمن تحریر الشام یار شفیق شما بوده و همچنین دست های رژيم صهیونیستی در این ماجرا به وضوح مشخص است چندان هم نمی توان به ادامه ارتباط با سوریه حتی به اندازه طالبان امیدوار بود چرا که طالبان مزدوران یک کشور دیگر نبودند در حالی تحریر الشام مزدور چند کشور و رژيم خارجی همزمان اند. 🔸هنوز ۲۴ ساعت از تسلط تروریست های تحریرالشام نگذشته که خبرهایی از بی حرمتی به سفارت ایران یا حرم حضرت زینب به گوش می رسد که البته میزان صحت و یا سرخود بودن یا نبودن آن ها هنوز مشخص نیست اما نمایانگر روحیه ضد ایرانی در بخشی از این بدنه است و... خلاصه نمی توان امیدوار بود مگر آنکه معجزه ای رخ دهد یا به تعبیر دقیق تر معجزه ای رخ دهیم! آنچه مشخص است آن است که با یک غافلیگری کامل مواجه شدیم که هم ضعف تصمیم گیری ما و هم ضعف دیپلماسی و هم ضعف نظامی ما در آن مشخص است( البته اگر به جای پذیرش آن نخواهیم به کسی که آن را بیان می کند ناسزا بار کنیم!) 🔹البته این غافلگیری خود معلول عقب نشینی های غیر تاکتیکی ما بود که همانطور که حضرت آقا فرمودند دچار عقوبت آن هم شدیم. به هر حال هر چه بود خیلی زودتر از بدتر ین شرایطی که در خیال مان بود دمشق سقوط کرد و امروز با آنکه گره سختی در کارمان افتاده با اتکا به مقاومت در منطقه که هنوز هم یک جبهه قدرتمند و گسترده است و البته با پذیرش این مطلب که اولا ایراد داشته ایم دوما شرایط مان تماما جنگی است و سوما در جنگ در تله های گوناگون تصمیم گیری داخلی و خارجی مانند «تله دیپلماسی» نیفتیم می توان مانند همیشه ورق را به نفع مقاومت برگرداند. ✅ @asreiranian_ir
✍️بریده هایی از یادداشت وحید جلیلی https://asre-iranian.ir/Newspaper/item/186411@asreiranian_ir