وفاق از بالا، فشار از پایین
✍️بریده هایی از یادداشت محمدرضا طاهری
https://asre-iranian.ir/Newspaper/item/186639
✅ @asreiranian_ir
💬 معیشت مردم قربانی حذف ارز نیمایی
▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان
▫️ دوشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۳
▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در
asre-iranian.ir
✅ @asreiranian_ir
عصر ایرانیان
💬 معیشت مردم قربانی حذف ارز نیمایی ▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان ▫️ دوشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۳ ▪️مشاهد
▫️کاریکاتور امروز روزنامه عصر ایرانیان
🔹کارتونیست : مازیار بیژنی
✅ @asreiranian_ir
💬دموکراسی حذف
✍️بریده هایی از یادداشت دکتر محمد رضا طاهری
https://asre-iranian.ir/Newspaper/item/186696
✅ @asreiranian_ir
⭕دموکراسی حذف
✍️محمدرضا طاهری
🔸 جملهای منسوب به ولتر است که برخی گروهها و احزاب موسوم به اصلاح طلب وقتی خارج از قدرت هستند علاقه زیادی به آن دارند و ترجیع بند سخنان شأن در محافل و مجالس است: ممکن است با شما مخالف باشم، ولی حاضرم تا پای مرگ از حق آزادی بیان شما دفاع کنم.
🔹اما همینکه به قدرت دست پیدا میکنند، داستان عوض میشود. در جلسه هفته گذشته سخنگوی دولت درخواستی مبنی بر حذف دکتر جلیلی از صحنه سیاست ورزی صورت گرفت که برای برخی عجیب مینمود. اما چیز عجیبی وجود ندارد.
🔸لیبرال دموکراسی همانند بسیاری از ایدئولوژیهای سیاسی مبتنی بر یک سیاست حذف است که دو تقریر ساده و پیچیده دارد؛ بیان بی پردهای از تقریر ساده آن توسط خبرنگار محترم بیان شد که صریحاً تمایز میان کنش دمکراتیک مشارکت سیاسی و سیاست حذف و طرد تمامیت خواهانه را از میان برداشت.
🔹 این همان تقریر شفاف سیاست حذف است، مثل اینکه یک حکومت مارکسیستی، تمام کسانی را که به ایدئولوژی مارکسیسم ملتزم نیستند از صحنه سیاست حذف کند. اما بیان پیچیدهتری هم وجود دارد. در این تقریر، لیبرالیسم سیاست حذف را بر یک مبنای دموکراتیک استوار میکند.
🔸جان رالز، که میتوان وی را مهمترین نظریه پرداز لیبرال معاصر دانست، ایده پرده جهل را مطرح میکند، که بر اساس آن شهروندان در نظام لیبرال دموکراتیک مدرن، برای حضور در عرصه عمومی و سیاست ورزی باید استدلالاتی مطرح کنند که مبتنی بر عقل عمومی باشد که در واقع همان عقل لیبرالی است.
🔹 رالز در حقیقت راه را بر ورود هر گونه نظریه جامع اخلاقی، فلسفی و دینی در عرصه عمومی میبندد. اینکه گفته شود به یک نامزد رأی داده ام تا رقیب وی از صحنه سیاست ورزی «حذف» شود، تقریر ساده دموکراسی حذف است. دموکراسی حذف هرچند ظاهر مدنیتری دارد اما شبیه به دیکتاتوریها عمل میکند. همانگونه که تلیس بیان میدارد، هم تقریر ساده و هم تقریرپیچیده سیاست حذف به قطببندی اجتماعی و افزایش شکافهای اجتماعی و بیثباتی سیاسی منتهی میشوند. این که گمان میشود لیبرال دموکراسی به سیاست گفتگو باور دارد، یک غلط رایج است.
🔸هیچ کس همانند هابرماس، فیلسوف معاصر آلمانی در باب گفتگو، حوزه عمومی و وضعیت کلامی ایده آل سخن نگفته است، اما در عمل مشاهده میشود که حتی حق حیات را هم برای فلسطینیان به رسمیت نمیشناسد تا چه رسد به گفتگو و مشارکت سیاسی.
🔹 دموکراسی حذف بر یک لیبرالیسم ترس نیز استوار است. ایده انسان گرگ انسان و حاکم به مثابه لویاتان به شکل عمیقی در لیبرالیسم ریشه دوانده است. یکی از مهمترین جلوههای این ترس غلبه نگرش منفی به آزادی یا تعیین قلمروی برای فرد است که هیچ کسی حق مداخله در آن را نداشته باشد.
🔸نگرش بدبینانه به ایده دولت سایه نیز میتواند در امر ریشه داشته باشد که فرد نمیتواند تصور کند که جناح یا گروهی که در قدرت نیست، در راستای خیرخواهی و کمک به دولت قدمی بردارد.
🔹در حالی که در نگرش اسلامی خیرخواهی نسبت به دولت مستقر از وظایف آحاد جامعه است. این یکی از مهمترین اصول حکمرانی در اسلام است که بدون مشارکت همه جامعه در امر حکومت، نمیتوان عدالت را برقرار کرد، امری که مقدمه ضروری برای هدف غایی یعنی رشد و کمال و عبودیت است.
✅ @asreiranian_ir
💬 روایت روز سقوط
▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان
▫️ سه شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۳
▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در
asre-iranian.ir
✅ @asreiranian_ir