#پیشنهاد_سردبیر
♦️فیلم سینمایی:
🔹 «ناهید»
ساخت ایران
تولید 1394
(ن جوانی به نام ناهید که از همسرش به دلیل اعتیادی که داشته، جدا شده و خرج زندگی خود و پسر خردسالش را از طریق ویرایش پایاننامههای دانشجویی تامین میکند با همسر سابقش توافقی داشته که براساس آن تنها در صورتی میتواند پسرش را نزد خود نگه دارد که ازدواج نکند. اما ناهید دلباخته مرد ثروتمندی به نام مسعود است که به او پیشنهاد ازدواج هم داده اما ناهید به خاطر ترس از دست دادن فرزند مجبور میشود که به او نه بگوید.)
🔹 «Queen of Katwe»
ساخت آمریکا
تولید 2016
(داستان دختر جوان ده سالهای که در شهری کوچک در اوگاندا زندگی میکند روایت میکند. زندگی این دختر زمانی تغییر میکند که شطرنج یاد میگیرد و ما شاهد پیروزیهای پی در پی او هستیم.)
‼️نکته؛(معرفی فیلم های سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلم هایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت).
♦️یادداشت:
🔹 چرا پدرهایی که در سریالهای کمدی میبینیم اینقدر دستوپاچلفتی هستند؟
نویسنده: اریکا شارر
🖇 مطالعه
🔹 مادرانگی؛ گوهر مفقود در جامعه ایرانی
نویسنده: دکتر مهدی ناظمی
🖇 مطالعه
♦️کتاب:
🔹کتاب جستارهایی دربارهی زن
نویسنده: سوزان سانتاگ
مترجم: آذر جوادزاده
انتشارات: نشر نیماژ
(مجموعهای از تأملات مکتوب سوزان سانتاگ پیرامون فمنیسم و زن بودن را در ایت کتاب گردآوری کرده است.)
🔹کتاب باشگاه مشت زنی فمینیستی
نویسنده: جسیکا بنت
مترجم: فاطمه باغستانی
ناشر: انتشارات کتاب کوله پشتی
(روایتی طنزگونه و سرشار از شوخی و شیطنت به شما کمک کند تا به زنی قدرتمند تبدیل شوید، در محیط کار از حق خود دفاع کنید و تبعیضهای جنسیتی را کنار بگذارید.)
♦️ پیشنهاد ویژه هفته:
🔹مستند| what is a woman از جاستین فولک
یک مستند درباره جنسیت، تراجنسیتی ها, همجنسگراها, ترنس ها و جامعه کوئیر است.
🖇 مطالعه
🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی و یا یادداشتهایی پیرامون نقد فیلمهای معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقمندان بیشتری بهش دسترسی داشته باشند، میتونید با ما درمیان بذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir
هدایت شده از جهان بانو
26.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ویدئو_روایت
#انتخابات
#اختصاصی
⁉️ تا به حال چیزی درباره «تاریخچه حق رای زنان» در کشورهای مختلف شنیدید
✅ شاید برای شما جالب باشه که بدونید پیشنهاد حق رای برای زنان در ایران نیم دهه زودتر از کشورهایی مانند فرانسه، آمریکا و کانادا مطرح شد.
🎥 برای مشاهده یک روایت کوتاه از تاریخچه حق رای بانوان در چهار کشور: فرانسه🇫🇷، آمریکا🇺🇲، کانادا🇨🇦 و ایران🇮🇷، چند دقیقهای همراه ما باشید.
📢بروزترین اخبار با موضوع زنان ایران و جهان
➡️https://eitaa.com/joinchat/1999044732Cc43266076c
عصر زنان
#یادداشت | #اختصاصی
🔻مراجعه به تصویر
♦️کدام تبعیض؟!
🔹اخیرا مرکز تحلیل اجتماعی «متا» نظرسنجی را با موضوع مشارکت در انتخابات مجلس منتشر کرده که با طرح این سوال که «در چه صورت نظر خود را تغییر داده و رأی ميدهيد؟» جویای نظر مخاطبان شده است. بر طبق دادههای این نظرسنجی 44 درصد از شرکتکنندگان «کاهش تبعیضهای موجود علیه زنان و دفاع از حقوق آنها توسط مجلس» را به عنوان تنها دلیلی عنوان کردهاند که ممکن است نظرشان را تغییر دهد. اما در این میان پرسشهایی در رابطه با نتیجهی به دست آمده قابل طرح و بررسی است. سؤالاتی که یافتن پاسخ آنها نقش زیادی در تبیین دقیق نتیجهی به دست آمده خواهد داشت. به عبارتی این دادههای خام نیاز به پیوست تحلیلی با توجه به جامعهی آماری دارد. اینکه جامعهی آماری از بین چه کسانی بوده است؟ این افراد تا چه حد تحت تأثیر القای رسانهها و افکار فمنیستی بودهاند؟ تعریف آنها از تبعیض بر مبنای کدام پارادایم فکری و چارچوب نظری بوده است؟ آیا تعریف آنها از تبعیض با لحاظ جنسیت متفاوت زن و مرد بوده یا همانند فمنیستها تبعیض را با حذف جنسیت معنا کردهاند؟ چراکه در نگرش لیبرال فمنیستی عدالت به معنای برابری گرفته شده و بر همین اساس نقطهی مقابل عدالت را تبعیض قلمداد میکنند. بر همین مبنا جنسیت نمیتواند عاملی برای تفاوت قائل شدن در برخورداری از حقوق، فرصتها و امکانات باشد.
🔸بنابراین اگر مبنای تعریف تبعیض در این نظرسنجی همان مبنای لیبرال فمنیستی باشد، مانور دادن بر نتیجهی به دست آمده تنها میتواند کارکرد بینالمللی داشته باشد و ایران را در مظان زن ستیزی قرار دهد. چرا که واژهی برابری و مساوات در اسناد بین الملل و ادبیات حقوقی و اجتماعی مدرن به معنای تشابه زن و مرد، بدون در نظر گرفتن تفاوتهای جنسیتی آمده است. مادهی اول «كنوانسيون رفع كليه اشكال تبعيض عليه زنان» که یک کنوانسیون بینالمللی با نگاهی کاملا فمنیستی است، به تعریف تبعیض علیه زنان پرداخته و تبعیض را هرگونه تمایز، استثناء یا محدودیت بر اساس جنسیت تلقی کرده است. این در حالی است که در ادبیات اندیشمندان اسلامی چون علامه و شهید مطهری برابری به معنای تناسب و تعادل حقوقی است با توجه به تفاوت توانایی و استعدادهای طبیعی. به عنوان نمونه علامه طباطبایی به عنوان یک فیلسوف و مفسر اسلامی ذیل آیه ۲۲۸ بقره به صراحت بیان میکنند مساوات یا برابری در اندیشهی دینی معنایی جز رعایت تناسب ندارد و نباید با مفهوم تشابه و یکسان بودن یکی گرفته شود.
🔹نتیجه اینکه اتکاء به این نظرسنجی بدون تحلیل دقیق دادههای آن میتواند کشوری را که در موضوع زن طلبکار است پشت میز محاکمه و انفعال بکشاند. البته نکتهی حائز اهمیت در این نظرسنجی که میتواند به مثابه هشداری برای جامعه باشد، این است که میبایست در جهت اصلاح این باورها که معمولا تحت تأثیر فضای رسانهای شکل میگیرد اقدام درخور نمود و اندیشهها را از افکار فمنیستی پیراسته کرد. علامه طباطبایی چه زیبا فرموده است: «همواره فقدان مجريانى كه قوانين اسلام را اجرا كنند و نبود مبلغانى كه روح احكام را به مردم برسانند، نفس احكام دينى را از آنها ستانده است.» بازگشت به احکام اسلام بر مبنای اصل زوجیت و نگاه تفاوتمحور راه حل اساسی این چالشها است تا منجر به ملائمت دو جنس گردد و در این مسیر به فرمودهی رهبر انقلاب نباید از دشمن ترسید.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصدنامه
📌 آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌 خانواده بنیه قوام و ایستادگی جامعه است / انسیه خزعلی
🖇 اینجا بخوانید
📌توهم اشتغال زنان / آنی الکی
🖇 اینجا بخوانید
📌نقش زنان در نشاط و امید در جامعه و در بسترسازی ظهور/ استاد عابدینی
🖇 اینجا بخوانید
📌 زنان، انقلاب اسلامی، الگوی سوم زن از حقیقت تا برساخت / دکتر عاطفه خادمی، دکتر ابوالفضل اقبالی،دکتر سمیه عربخراسانی
🖇 اینجا بخوانید
📌بررسی جایگاه زنان در فرهنگ ایرانی در دورههای تاریخی مختلف/ دکتر سیده راضیه یاسینی
🖇 اینجا بخوانید
📌رسالت رسانه تخصصی؛ ارائه معارف قرآن به زبان جوان امروز است / دکتر معصومه ذبیحی
🖇 اینجا بخوانید
📌خشونت علیه زنان
🖇 اینجا بخوانید
📌خانه دار جامعه ساز/ مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🖇 اینجا بخوانید
📌 زن مستقل دروغ روانشناسی زرد است / عالیه سادات
🖇 اینجا بخوانید
📌 عروسی در تانزانیا
🖇 اینجا بخوانید
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار میکند:
♨️ جریان
سلسله نشستهای تخصصی عصر زنان
♨️موضوع:
جریانشناسی زنان مبارز با رژیم پهلوی
♨️نشست نهم:
▫️دکتر طیبه میرزااسکندری
▫️سرکارخانم پروین سلیحی
▪️دبیر نشست: الهه سادات شفیعی
🗓 زمان: سهشنبه ۸ اسفندماه
🕰 ساعت ۱۰ تا ۱۲
✅ پخش زنده نشست در کانال ایتای عصر زنان و بستر اسکای روم
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/jareyan
✅ امکان حضور ویژه مخاطبین تخصصی، به تعداد محدود فراهم خواهد بود. برای ثبتنام و اعلام حضور به آیدی زیر مراجعه فرمایید:
🔹 @Asrezanan_admin
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار میکند: ♨️ جریان سلسله نشستهای تخصصی عصر زنا
🔸عرض سلام و درود به مخاطبین محترم عصر زنان؛
💢 باتوجه به وضعیت ناپایدار جوی، امکان حضور میهمانان نشست فراهم نیست، لذا نشست روز سهشنبه لغو و به زمان دیگری موکول شده که متعاقبا در کانال اطلاعرسانی خواهد شد.
🌨 روز برفی خوبی داشته باشید🌨
#رصدنامه
♦️ آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌مطالبه عمومی را برای حمایت و دیده شدن ورزش قهرمانی بانوان سوق دهیم / دکتر فهیمه فرهمندپور
🖇 اینجا بخوانید
📌۹ پیشنهاد برای فعالیت های انتخاباتی بانوان / مریم برزویی
🖇 اینجا بخوانید
📌نقش زنان در پیشرانی انتخابات/ فاطمه حداد
🖇 اینجا بخوانید
📌 مشکلات حوزه زنان با ترحم و اقلیتپنداری حل نمیشود/ مهدی تکلو
🖇 اینجا بخوانید
📌من مجردم؛ آیا حق انتخاب و زندگی دارم؟/ عالیه شکربیگی و سیدحسن موسوی چلک
🖇 اینجا بخوانید
📌شناخت زنانه، شناخت مردانه: یافتهی جدید هوش مصنوعی/ هادی صمدی
🖇 اینجا بخوانید (تلگرام)
📌جوان همسری و مدارای اجتماعی با پسران مجرد، سبب تجرد دختران شده است/ خدیجه زارعی
🖇 اینجا بخوانید
📌چرایی دستور پوشش در اسلام برای بانوان! / زهرا ملکی
🖇 اینجا بخوانید
📌سلامت مردان ایرانی؛ شاید وقتی دیگر/حبیب احسنی پور
🖇 اینجا بخوانید
📌 «زنان شاغل» در برزخ ایفای نقشهای متعدد و متضاد
🖇 اینجا بخوانید
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#معرفی_کتاب
🔻مراجعه به تصویر
📚 سر بر دامن ماه
✍🏻 نویسنده: فاطمه دولتی
📎 انتشارات جمکران
🔸سر بر دامن ماه، داستان بانویی که جانشین امام شد! در روزهایی که صحبت از «زن» نقل هر محفل و انجمن و رسانهای است، کتاب «سر بر دامن ماه» از وجود زنی در تاریخ حرف میزند که به ویژگیهای صرف زنانه محدود نشده، بلکه امتی را رهبری کرده و سامان داده است. فاطمه دولتی نویسنده کتاب دستمان را گرفته و به روزهایی میبرد که عباسیان با نیرنگ و حیله امام شیعیان را به شهادت رسانده و دیکتاتوریمابانه بر مردم حکومت میکردند. این خفقان و خودکامگی بهحدی میرسد که به حکمت خداوند متعال مهدی موعود(عج) از دیدگان مردم غایب میشود. در همین مقطع، ادعاهای گزاف جانشینی ولی خدا موجب سرگشتگی و چنددستگی روزافزون شیعیان میشود. در این بین تنها کسی که میتواند شرایط آشفته جامعه و امت اسلامی را مدیریت کند «بانو حدیث» مادربزرگ امام زمان(عج) است. زنی در اوج لطافت مادری در حالیکه هنوز سوگوار شهادت فرزندش امام حسن عسگری(ع) است با زیرکی به مصاف نیرنگهای عباسیان میرود. تمام صفحات کتاب از هویت بانویی رونمایی میکند که میتواند الگوی زنان مسلمان باشد. سرمشقی که نه محکوم به دخمه است و نه تبرج و دلبری. بلکه زنی است طالب علم و آگاه به زمانه خویش که در کشاکش زیست در دنیا هم خودش را بهعنوان یک انسان میسازد و هم مکتبی انسانساز میآفریند که اثراتش تا به امروز زنده و پایدار است.
این رمان از زمانی شروع میشود که بانو حدیث به همسری امام هادی(ع) در می آید و حسادت کنیز دیگری به نام قبیحه که زمانی رفاقتی با او داشته است را برمی انگیزد، دشمنی با بانو حدیث آغاز می شود.
🔹«بانو حدیث» مادربزرگ امام زمان و قبیحه دو شخصیت اصلی کتاب هستند. قهرمان و ضدقهرمانی که دور از زندگی معمول ما نیستند. دو کنیز و یار غار که بهسبب حسادتورزی جمیله راهشان از هم جدا میشود، طوریکه انگار هیچوقت یکی نبودهاند. وصلت زبیده با امام هادی(ع) دستاویزی برای مکرهای جمیله میشود تا جایی که برای تسلط بر حدیث با افتخار به وصلت با شاهزاده عباسیان رو میآورد. دو شخصیت باورپذیر که نویسنده بهخوبی از پس ترسیم کشمکشهایشان برآمده و از کارکردهایشان برای پیشبرد داستان کمک گرفته است. اما نکته درخشان انتخاب این دو شخصیت در ترسیم دو دنیای متفاوت از دو زن است. تصویری برساخته از زنی طالب دنیا و زنی که در پی ماورای دنیاست! قهرمان سر بر دامن ماه، یعنی بانو حدیث در صفحات کتاب در موقعیتهای پرکشمکشی قرار دارد که موجب میشود مخاطب تنها با اطلاعات تاریخی صرف طرف نباشد و به معنای واقعی کلمه داستان بخواند. ما در طول ۳۰۰ صفحه با قهرمانی همراه هستیم که در سه سطح درونی، بیرونی و میانفردی کشمکشهای بیشماری را تجربه میکند. باز کردن گرهها از عوامل همراهی مخاطب تا پایان کتاب است.
🔸بانوحدیث در لایههای درونی با خودش و ترسهایش در تقابل است. در لایه بیرونی با نزدیکترین افراد خانوادهاش که قصد جان وصی و جانشین امام(ع) را دارد و در لایه میانفردی فشارهای بیشمار جامعه و خلفای عباسی شرایط را بغرنجتر میکند. خوانش کتاب سر بر دامن ماه یادآور این گزاره است که زن بودن در اسلام مساوی با خانهنشینی نیست. اسلام زن را با تمام ویژگیهای جنسیتیاش به مثابه انسانی میبیند که هم مادری و همسری را دارد، هم به فراخور زمانهاش نقشآفرینی میکند. الگویی که نه در مکاتب فمینیستی میگنجد، نه در ایدئولوژیهای پوچ وهابیت. «سر بر دامن ماه» روایتگر زن و زنانی است که با یک دست گهواره را تکان میدهند و با دست دیگر جهانی را. این کتاب توسط انتشارات کتاب جمکران به چاپ رسیده است و ما را با یک زن بزرگ، اما کمتر شناخته شده و مهدوی آشنا میکند.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#پیشنهاد_سردبیر
♦️فیلم سینمایی:
🔹 «لاک قرمز»
ایران- ۱۳۹۴
(دختر نوجوان خانواده، ناگهان در موقعیتی قرار میگیرد که مجبور میشود در نبود پدر و مادر، زندگی خود و خواهر و برادرش را جمع و جور کند و راهی برای امرار و معاش بیابد.)
🔹 «حق رای»
آمریکا - ۲۰۱۵
(دهه 20 میلادی در بریتانیا شاهد جنبش زنان به نام Suffragette بود که برای گرفتن حق رای زنان بود. این گروه ریسک هر چیزی را برای گرفتن این حق پذیرفت. این فیلم به خصوص درباره دو تن از آنها یعنی ماد واتس و امیلین پانکهورست است.)
‼️نکته؛ معرفی فیلم های سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلم هایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت.
♦️یادداشت:
🔹آیا میتوانیم میراث والدگری پدر و مادرهایمان را فراموش کنیم و والدین بهتری شویم؟
نویسنده: فِیت هیل
🖇 مطالعه
🔹 مقاله نقش زن در زمینه سازی ظهور
نویسنده: نانتیا ماسلایه و رقیه انصاری چشمه
🖇 مطالعه
♦️کتاب:
🔹 «سه روز برای دیدن»
نویسنده: هلن کلر
مترجم: مرضیه خوبان فرد
انتشارات: روانشناسی و هنر
(روایتی عجیب و تکان دهنده از زندگی زن بزرگ، هلن کلر است. ماجرایی از سه روز پایانی بیناییاش نوشته است.)
🔹 «قرآن و مساله زن»
نویسنده: مهدی مهریزی
نشر: نشر علم
(به بررسی جایگاه زن در قرآن با نگاهی نو میپردازد.)
♦️ پیشنهاد ویژه هفته:
🔹 کلیپ | نقش بی بدیل یک زن خانه دار برای انتخابات
🖇 مشاهده
🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی و یا یادداشتهایی پیرامون نقد فیلمهای معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقمندان بیشتری بهش دسترسی داشته باشند، میتوانید با ما در میان بذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#نفحات_یار | #تاملات
🔻مراجعه به تصویر
♦️ عقل طریف زنانه در جامه هنر ظریف
🔹یکی از موضوعاتی که همیشه بر سر آن چالش وجود داشته و دارد بحث بر سر عقلانیت زنانه است. برخی با نگاه تنقیصی تلاش میکنند تا عقل زنان را ناقص بدانند. رهبر انقلاب در دیداری که با جمعی از بانوان در دی ماه گذشته داشتند در رابطه با نقش بانوان در افزایش مشارکت در انتخابات به نکتهای اشاره کردند که در این رابطه بسیار حائز اهمیت است: «در این قضیّهی انتخابات شما بانوان و خانمهای عزیز میتوانید نقش ایفا کنید. مهمترین نقش شما هم در داخل خانه است؛ مادرها میتوانند نقش ایفا کنند، وادار کنند فرزندان را و همسر را برای اینکه در زمینهی انتخابات فعّال باشند و درست تحقیق کنند. زنها در برخی از مسائلِ شناختِ اشخاص و راهبردها و جریانها، دقیقتر و ظریفتر از مردها نگاه میکنند و نقاطی را پیدا میکنند؛ [لذا] در شناخت نامزدهای انتخاباتی، در حضور در پای صندوقها، هم در داخل خانه و هم در خارج خانه میتوانید نقش ایفا کنید.» در اینجا دو نوع نقشآفرینی زنانه در ساحت سیاست و ناظر به کنش انتخاباتی بیان شده است. که یک نوع آن معطوف به شناخت زنانه است که پارهای موارد تفاوتی ماهوی با شناخت مردانه دارد. شناختی که در برخی موارد هم ظریفتر و هم دقیقتر است. زنی که از قدرت چنین شناختی برخوردار است قطعا دارای عقلانیت است.
🔸از سویی نقش دیگر زن در رابطه با هدایت سیاسی همسر و فرزندان نیز رابطهی غیرقابل انکاری با نوعی عقلانیت دارد که برای درک بهتر این عقلانیت زنانه شاید خالی از لطف نباشد نیم نگاهی به روایت «عُقُولُ النِّسَاءِ فِی جَمَالِهِنَّ» داشته باشیم. اگرچه برخی این روایت را با این فهم که عقل زنان در جمال ظاهری آنان است آن را با کرامت زن سازگار ندانستهاند اما آیتالله جوادی آملی در شرح این روایت میفرماید: «زن موظف است و يا ميتواند عقل و انديشه انساني خويش را در ظرافت عاطفه و زيبايي گفتار و رفتار و كيفيت محاوره و نحوه برخورد و نظائر آن ارائه دهد.. زن تحصيل كرده و آگاه به معارف ايثار و شهادت توان آن را دارد كه در نقش مادري مهربان، فرزندش را تشويق به جهاد كند و در بدرقه او هنگام عزيمت به جبهه، عقل طريف خود را در جامه هنر ظريف ارائه دهد.. خلاصه آنكه زن بايد حكمت را در ظرايف هنر ارائه دهد.» عقلانیتی هم از فحوای کلام رهبر انقلاب در رابطه با نوع خاصی از کنشگری سیاسی زنانه در ساحت خانواده و اجتماع قابل برداشت است کاملا با شرحی که از این روایت توسط علامه ارائه شده است منطبق است.
🔹در جریان انتخابات اخیر که شدیدترین تبلیغات در راستای تحریم انتخابات توسط رسانههای خارجی ضد انقلاب و برخی از جریانات داخلی به بدنهی اجتماعی پمپاز میشد و رسانههای خارجی من جمله گاردین مشارکت 27 درصدی را پیشبینی میکردند، زنان با تکیه بر همین عقلانیت توانستند همسران و فرزندان خود را برای رأی دادن به میدان بیاورند. به عنوان مثال بانوانی با بخشیدن مهریهی خود موفق شدند همسران مردد و حتی مخالف خود را به پای صندوق رأی بکشانند. زنان دیگری با برگزاری جلسات تبیینی در کنار روضههای خانگی و مراسم مولودی و تهیهی بستههای نذری و محتوایی و پخش آن در سطح جامعه تلاش کردند تا حکمت سیاسی خود را در قالب ظرافتی هنرمندانه در صحنهی اجتماع به منصهی ظهور رسانند. بنابراین زنان نه تنها ناقص العقل نیستند بلکه به فرمودهی علامه عقل طریف خود را که به معنای عقل لطیف و پسندیده است در جامه هنر ظریف ارائه میدهند.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🔻مراجعه به تصویر
🗞 جنگ روانی اسرائیل علیه حماس
📌«به گزارش خبرگزاری رویترز، مراکز بحران تجاوز جنسی اسرائیل خواستار اقدام سازمان ملل در مورد حملات 7 اکتبر هستند. مراکز بحران تجاوز جنسی اسرائیل روز چهارشنبه از سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین المللی خواستند تا به آنچه که آنها «سوءاستفاده جنسی سیستماتیک و هدفمند» از زنان در جریان حمله حماس به جنوب اسرائیل در 7 اکتبر نامیدند، رسیدگی کنند.»
🔹از زمان شروع عملیات طوفان الاقصی اقسام مختلفی از جنایتهای رژیم صهیونیستی علیه غزه و گروه های مقاومت اسلامی دیده شد. نسل کشی، ربودن شهروندان کرانه باختری و غزه، اعدام دسته جمعی اسرای فلسطینی به سبک داعش، فیلم گرفتن سربازان رژیم صهیونیستی از ویرانه کردن منازل فلسطینیها و افتخار به این کار وحشیانه و دیگر قساوت های غیرقابل شرح رژیم غاصب بوده است. تمام این رذالت ها تنها به افزایش نفرت از رژیم صهیونیستی در سطح جهانی منجر شد. اگرچه رژیم صهیونیستی در کارنامهیسیاه خود از سالها پیش تا کنون عنوان «تجاوز سیستماتیک» را در مواجهه با زنان فلسطینی داشته است؛ اما شاهد نسبت دادن تجاوزات خود به نیروهای تربیت یافته مکتب اسلام هستیم. حتی پس از وقوع جنگ اوکراین خبرگزاری های انگلیسی زبان بسیاری عنوان کردند که زنان مهاجر اوکراینی که به سرزمینهای اشغالی رهسپار گردیدهاند مورد تجاوزهای بسیاری از جانب مردان شهرک نشین رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته اند.
🔸با تمام این تفاسیر اما، رژیم اشغالگر قدس در بازی رسانهای به ترفند محکوم نمودن حماس و افترا به فلسطینیها آنان را متهم به تجاوزات سیستماتیک به زنان صهیونیست کرده است. در طول هفته گذشته سازمان ملل متحد طی بیانیهای کوبنده رژیم اشغالگر قدس را به دلیل تجاوزات گسترده و قتل عام زنان و دختران فلسطینی محکوم کرد و بار دیگر چهره این رژیم به منفورترین سطح رسید. به نظر میرسد رژیم صهیونیستی به دلیل عجز در میدان مبارزه، ایمان و مقاومت فلسطینیان به این شانتاژ رسانهای علیه گروههای مقاومت و حماس چنگ انداخته است تا بلکه بتواند برای احیای قوای خود زمان بخرد.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصدنامه
♦️ آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌الجزیره / شگفتی انتخابات ایران، حضور چشمگیر بانوان ایرانی است
🖇 اینجا بخوانید
📌هزینههای کمرشکن درمان ناباروری؛ تخمک اهدایی چند؟ / فاطمه نصرالهی
🖇 اینجا بخوانید
📌زنان باستان؛ از شکار تا ساخت دستافزار/ سمانه نظیف
🖇 اینجا بخوانید
📌کاهش نامحسوس آمار «ازدواج» و عدم رشد «طلاق» / مهدی متقیفر
🖇 اینجا بخوانید
📌چهره روستاهای کشور زنانه شده است/ الهه خدادادی
🖇 اینجا بخوانید
📌 آیا «آزادی» مشکلات زنان را کم میکند؟
🖇 اینجا بخوانید
📌آمار ازدواج با خارجیها در ترکیه؛ ترجیح مردان ترک دختران کدام کشور خارجی است؟
🖇 اینجا بخوانید
📌خانواده و آسیبهای روانی موجود در جامعه/ امان الله قرایی مقدم
🖇 اینجا بخوانید
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#پیشنهاد_سردبیر
♦️فیلم سینمایی:
🔹 «مادری»
ساخت ایران
تولید 1396
(مادری داستان زندگی دو خواهر است که به تنهایی در شهر یزد با یکدیگر زندگی می کنند؛ با این تفاوت که یکی عشق خود را رها کرده و دیگری عشقش او را رها کرده است. آن ها به تنهایی روبروی مشکلات و مسائلی که سر راه دارند، ایستادگی می کنند.)
🔹 « Joy»
ساخت آمریکا
تولید 2015
(داستان زنی خلاقه که یه طی رو طراحی و اختراع میکنه که احتیاجی به آبگیری با دست نداره. جوی شاغل هست؛ اما وظایف خانه رو هم به دوش میکشه. خسته است؛ اما ناامید نمیشه و سرسختانه برای مراقب کردن از خانوادهاش و رسیدن به حقوق خودش میجنگه.)
‼️نکته؛ (معرفی فیلم های سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلم هایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت).
♦️یادداشت:
🔹زن ایرانی، پیشگام پیشرفت و دانایی
نویسنده:
🖇 مطالعه
🔹«اجاقهای تا ابد کور»
نویسنده: طیبه فرید
🖇 مطالعه
♦️کتاب:
🔹کتاب ژرفای زن بودن
نویسنده:مورین مورداک
مترجم:سیمین موحد
انتشارات : نیک فرجام
(با الگو قرار دادن زندگی زنان، سفر زندگی آنها رو مورد نمایش قرار میدهند. ژرفای زن بودن می تواند الگو های مناسبی برای زنانی که ماهیت زنانه خودشان را برای رضایت دیگران از دست دادهاند، را بیان کند تا دوباره زنان به صدای درون خود گوش دهند.)
🔹سهم من
نویسنده:پرینوش صنیعی
انتشارات:انتشارات روزبهان
(درباره زندگی یک خانوادهی ایرانی را در طول پنج دهه از تاریخ ایران از زمان قبل انثلاب تا پایان جنگ را به تصویر میکشد. در اصل داستان معصومه دختر این خانواده است و این رمان به ترسیم مشکلات و تابوها و زندگی زن ایرانی از نگاه نویسنده می پردازد.)
♦️ پیشنهاد ویژه هفته:
🔹 کلیپ | نقد کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر
🖇 مشاهده
🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی و یا یادداشتهایی پیرامون نقد فیلمهای معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقمندان بیشتری بهش دسترسی داشته باشند، میتوانید با ما در میان بذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#پیشنهاد_سردبیر ♦️فیلم سینمایی: ▪️«دستهی دختران» ساخت ایران تولید ۱۴۰۲ 🖇 نقد فیلم ▪️«قلبها در با
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی | #نقد_فیلم
📽 معرفی و نقد فیلم «قلبها در بازی»
♦️ این فیلم ماجرای دختری جوان به نام هیزل است که در شرکت تبلیغاتی به طور حرفهای کار میکند و آوازهی فعالیتهای او سبب شهرتش شده. او در طول جریان کاری خود با بیسبالیست معروفی به نام دیگو وسکز مواجه میشود و زندگی اش متحول میگردد.
🔸کارگردان: استیسی هاردینگ
🔸سال ساخت: ۲۰۲۳
🔸نقدنویس: صغری عاشوری
🔸نریتور: شهناز خواجهوند
🔸تدوینگر: سمانه نادری پور
📎شماره قبلی نقد فیلم
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار میکند:
♨️ جریان
سلسله نشستهای تخصصی عصر زنان
♨️موضوع:
جریانشناسی زنان مبارز با رژیم پهلوی
♨️نشست نهم:
▫️دکتر طیبه میرزااسکندری
▪️دبیر نشست: الهه سادات شفیعی
🗓 زمان: شنبه ۱۹ اسفندماه
🕰 ساعت ۱۰ تا ۱۲
✅ پخش زنده نشست در بستر اسکای روم
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/jareyan
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
May 11
عصر زنان
#یادداشت | #اختصاصی
🔻مراجعه به تصویر
♦️آبروی بر باد رفته کمیسیون مقام زن
✍🏼 | خانم صغری عاشوری
🔹حدود ۱۲۵ روز از شروع طوفان الاقصی و تجاوزات وحشیانهی رژیم صهیونیستی و پشتیبانان امریکایی_انگلیسیاش میگذرد. در این مدت تمام مردم فلسطین متحمل هزینههای فراوانی شدند اما به جرئت میتوان گفت زنان بیشترین آسیب را متحمل شدهاند. اگر زن باشی، اگر در جغرافیای غزه ساکن شده باشی، اگر نژادت فلسطینی الاصل باشد، اگر مسیحی و مسلمان باشی در این ۱۲۵ روز یا جزء ۲ مادری خواهی بود که در هر ساعت به وسیلهی حملات سنگین رژیم صهیونیستی به شهادت میرسی؛ یا جز مادرانی که هر ساعت کودکان خود را در کفن خونین و برای آخرین بار به آغوش میکشند. یا جزء دختران جوانی که با هزاران آرزو و در اوج جوانی به خاک سرد گور سپرده میشوند و یا از زنانی خواهی بود که رژیم منحوس صهیونیستی او را به اسارت و آزارگریهای جنسی خود خواهد کشید.
🔸زن فلسطینی ساکن غزه که باشی علیرغم تمام خشونتهایی که در برابر دیدگان بشریت متحمل میشوی هیچ جایی برایت در ۸ مارس(روز جهانی زن) و ۲۵ نوامبر (روز رفع خشونت علیه زنان) وجود ندارد! به راستی چرا کمیسیون مقام زن که خود را محفل حقوق بشری در حمایت از زنان میداند حتی به خود زحمت نداده تا رژیم صهیونیستی، این جنایتکار حرفهای در اعمال زور و خشونت به بشریت و خاصتا به زنان را از این کمسیون اخراج کند؟ به قول خالد بیدون، چرا هیچ فمینیست ذی نفوذی موضع ضد صهیونیستی به دفاع از زنان غزه نگرفته است؟! جالب است بدانید عقبهی ارادت فمینیسم به رژیم صهیونیستی را باید در ارادت سیمون دوبووار، این مادر جریانات فمینیسم متأخر دانست. بیانکا لمبلین در اواخر کتاب خاطرات خود «رابطهی ننگین» از مواجههی خود با سیمون دوبووار پیرامون مسئلهی فلسطین مینویسد.
🔹لمبلین چنین اذعان میکند که بارها با سیمون دوبووار بحثهای جدی در رابطه با اشغالگری قدس توسط اسرائیل داشته و آنان را به دلیل غصب سرزمین فلسطین و جنایات علیه فلسطینیان محکوم میکرد درحالی که دوبووار به شدت از موضع گیریهای لمبلین علیه اسرائیل به خشم میآمد و او را سرزنش میکرد! دوبووار حتی در برههای سارتر را نیز از اعلام موضع مخالف رژیم صهیونیستی باز میداشت و با سارتر نیز بحثهای زیادی در این رابطه داشت. از آنجایی که دوبووار مادر نحلههای فمینیستی متاخر محسوب میشود میتوان چنین گفت که برخی از علل موضع بیتفاوتی فمینیستها در نسبت با زنان فلسطینی از افکار و رفتار مادر معنوی آنان نشات میگیرد. به دنبال این رویکرد انفعال ننگین کمیسیون مقام زن را در نسبت با جنایات دامنهدار، وقیحانه و کینه توزانهی اسرائیل علیه زنان فلسطینی را شاهدیم! کاش حال که روزهایی را به روز جهانی زنان نامگذاری کردهاند شاهد حذف آشکار بخشی از زنان این جهان از دستور کار گرامیداشت جهانی سازمان ملل و کمیسیونهای آن نباشیم.
به امید آزادی قدس شریف و ملت نجیب، مظلوم اما مقتدر فلسطین خصوصا زنان باایمان آن.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار میکند: ♨️ جریان سلسله نشستهای تخصصی عصر زنا
نشست دکتر میرزااسکندری.mp3
52.22M
#صوت_نشست
♨️ جریان
سلسلهنشستهای تخصصی عصر زنان
♨️ موضوع:
جریانشناسی زنان مبارز با رژیم پهلوی
♨️ نشست دهم
▫️دکتر طیبه میرزا اسکندری
🗓 برگزار شده در: شنبه، ۱۹ اسفندماه
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🔻مراجعه به تصویر
🗞 لباس، اولین خط دفاع فرهنگی
📌 «به گزارش خبرگزاری سیانان، باتوجه به آنکه بخش فزایندهای از آمریکاییها تراجنسیتی شناخته میشوند نیاز به البسهای دارند که به لحاظ جنسیتی خنثی باشند. از نظر این خبرگزاری این البسه صرفا اختصاص به +LGBTQ ها نمیباشد بلکه برای زنان و مردانی که نمیخواهند در چارچوبهای هویت جنسیتی بگنجند نیز مناسب است.»
🔹در این خبر، هدف نهایی اقدام به تولید و عرضهی قابل توجه البسهای خنثی از هویت جنسیتی زنانه و مردانه، در جهت فراگیر شدن استفاده از این البسه برای عموم مردم حتی آنانکه در دایرهی+LGBTQ نمیگنجند، است. نقطهی شروع این خبر از دغدغه برای ترنس ها در بخش پوشاک خبر میداد اما در انتهای آن به آرامی به فراگیری استفاده از این البسه به صراحت به عنوان هدف بلندمدت طراحی و تولید انبوه لباسهای خنثی و پرداخت. از آنجایی که لباس در همهی کشورهای دنیا به عنوان نمادی از فرهنگ و تمدن آن کشور و ملت محسوب میشود لذا نمیتوان صنعت طراحی و تولید پوشاک و البسه را صرفا صنعتی تجاری دید. به عبارت بهتر صنعت پوشاک و لباس بیش از آنکه اقتصادی باشد، فرهنگی است. بر این اساس این صنعت استراتژیک قابلیت اثرگذاری بر فرهنگ کشورها، تغییر سمت و سوی فرهنگی کشورها را دارد. تاریخ استعمار نیز نشان میدهد دولتهای انگلیس، فرانسه و آمریکا نیز در راستای اعمال سیاستهای استعماری خود در کشورهای آسیایی و آفریقایی، ابتدا به تغییر فرهنگ آن کشورها با استفاده از ابزار فرهنگی چون لباس استفاده کردند.
🔹به نظر میرسد که باتوجه به آنکه تلاش میشد تا «ترنسها» را به عنوان پدیدههای خاص بیولوژیکی در نسبت با جنسیت معرفی کنند، امروزه مرزهای معرفی و حمایت از ترنسها تغییر کرده و به «ترنس» امر عمومی و رایجی در حال بازشناساندن و قبولاندن به آحاد مردم دنیاست. این بازشناساندن است به واسطهی «لباس» در حال رقم خوردن است. لباس نقش تربیتی دارد و ابزار مهمی در فرآیند جامعه پذیری انسان است. پیامی که لباس در جامعه به افراد جامعه مخابره میکند به طوری است که براساس آن میتوان به شغل افراد، درجه اجتماعی افراد، سلامت جسمی و تعادل روانی افراد، درجه اجتماعی و تعلق به ساحات مذهبی، قومیتی و همچنین هویت جنسیتی افراد پیبرد. به عبارت دیگر لباس ظرافتهای هویتی افراد را مخابره میکند و کثرت معانی را میسازد و منتقل میکند. لباسهای خنثی از جنسیت، انسانها را به مثابه رباتهایی یک شکل بازنمایی میکند که فاقد هرگونه از معانی متکثر موجود در جوامع انسانی میتوانت باشد. سوال اینجاست که چرا و به چه قیمتی به بهانه حمایت از ترنسها، گروهی که غالبا دارای اختلالات روانی میباشند؛ پویایی هویتی و معانی متکثر رواج یافته در جامعه را میخواهند با لباس های خنثی از جنسیت، خفه کنند؟! به نظر میرسد که باید قدری به این سوال اندیشید.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|