May 11
عصر زنان
#یادداشت | #اختصاصی
🔻مراجعه به تصویر
♦️آبروی بر باد رفته کمیسیون مقام زن
✍🏼 | خانم صغری عاشوری
🔹حدود ۱۲۵ روز از شروع طوفان الاقصی و تجاوزات وحشیانهی رژیم صهیونیستی و پشتیبانان امریکایی_انگلیسیاش میگذرد. در این مدت تمام مردم فلسطین متحمل هزینههای فراوانی شدند اما به جرئت میتوان گفت زنان بیشترین آسیب را متحمل شدهاند. اگر زن باشی، اگر در جغرافیای غزه ساکن شده باشی، اگر نژادت فلسطینی الاصل باشد، اگر مسیحی و مسلمان باشی در این ۱۲۵ روز یا جزء ۲ مادری خواهی بود که در هر ساعت به وسیلهی حملات سنگین رژیم صهیونیستی به شهادت میرسی؛ یا جز مادرانی که هر ساعت کودکان خود را در کفن خونین و برای آخرین بار به آغوش میکشند. یا جزء دختران جوانی که با هزاران آرزو و در اوج جوانی به خاک سرد گور سپرده میشوند و یا از زنانی خواهی بود که رژیم منحوس صهیونیستی او را به اسارت و آزارگریهای جنسی خود خواهد کشید.
🔸زن فلسطینی ساکن غزه که باشی علیرغم تمام خشونتهایی که در برابر دیدگان بشریت متحمل میشوی هیچ جایی برایت در ۸ مارس(روز جهانی زن) و ۲۵ نوامبر (روز رفع خشونت علیه زنان) وجود ندارد! به راستی چرا کمیسیون مقام زن که خود را محفل حقوق بشری در حمایت از زنان میداند حتی به خود زحمت نداده تا رژیم صهیونیستی، این جنایتکار حرفهای در اعمال زور و خشونت به بشریت و خاصتا به زنان را از این کمسیون اخراج کند؟ به قول خالد بیدون، چرا هیچ فمینیست ذی نفوذی موضع ضد صهیونیستی به دفاع از زنان غزه نگرفته است؟! جالب است بدانید عقبهی ارادت فمینیسم به رژیم صهیونیستی را باید در ارادت سیمون دوبووار، این مادر جریانات فمینیسم متأخر دانست. بیانکا لمبلین در اواخر کتاب خاطرات خود «رابطهی ننگین» از مواجههی خود با سیمون دوبووار پیرامون مسئلهی فلسطین مینویسد.
🔹لمبلین چنین اذعان میکند که بارها با سیمون دوبووار بحثهای جدی در رابطه با اشغالگری قدس توسط اسرائیل داشته و آنان را به دلیل غصب سرزمین فلسطین و جنایات علیه فلسطینیان محکوم میکرد درحالی که دوبووار به شدت از موضع گیریهای لمبلین علیه اسرائیل به خشم میآمد و او را سرزنش میکرد! دوبووار حتی در برههای سارتر را نیز از اعلام موضع مخالف رژیم صهیونیستی باز میداشت و با سارتر نیز بحثهای زیادی در این رابطه داشت. از آنجایی که دوبووار مادر نحلههای فمینیستی متاخر محسوب میشود میتوان چنین گفت که برخی از علل موضع بیتفاوتی فمینیستها در نسبت با زنان فلسطینی از افکار و رفتار مادر معنوی آنان نشات میگیرد. به دنبال این رویکرد انفعال ننگین کمیسیون مقام زن را در نسبت با جنایات دامنهدار، وقیحانه و کینه توزانهی اسرائیل علیه زنان فلسطینی را شاهدیم! کاش حال که روزهایی را به روز جهانی زنان نامگذاری کردهاند شاهد حذف آشکار بخشی از زنان این جهان از دستور کار گرامیداشت جهانی سازمان ملل و کمیسیونهای آن نباشیم.
به امید آزادی قدس شریف و ملت نجیب، مظلوم اما مقتدر فلسطین خصوصا زنان باایمان آن.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار میکند: ♨️ جریان سلسله نشستهای تخصصی عصر زنا
نشست دکتر میرزااسکندری.mp3
52.22M
#صوت_نشست
♨️ جریان
سلسلهنشستهای تخصصی عصر زنان
♨️ موضوع:
جریانشناسی زنان مبارز با رژیم پهلوی
♨️ نشست دهم
▫️دکتر طیبه میرزا اسکندری
🗓 برگزار شده در: شنبه، ۱۹ اسفندماه
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🔻مراجعه به تصویر
🗞 لباس، اولین خط دفاع فرهنگی
📌 «به گزارش خبرگزاری سیانان، باتوجه به آنکه بخش فزایندهای از آمریکاییها تراجنسیتی شناخته میشوند نیاز به البسهای دارند که به لحاظ جنسیتی خنثی باشند. از نظر این خبرگزاری این البسه صرفا اختصاص به +LGBTQ ها نمیباشد بلکه برای زنان و مردانی که نمیخواهند در چارچوبهای هویت جنسیتی بگنجند نیز مناسب است.»
🔹در این خبر، هدف نهایی اقدام به تولید و عرضهی قابل توجه البسهای خنثی از هویت جنسیتی زنانه و مردانه، در جهت فراگیر شدن استفاده از این البسه برای عموم مردم حتی آنانکه در دایرهی+LGBTQ نمیگنجند، است. نقطهی شروع این خبر از دغدغه برای ترنس ها در بخش پوشاک خبر میداد اما در انتهای آن به آرامی به فراگیری استفاده از این البسه به صراحت به عنوان هدف بلندمدت طراحی و تولید انبوه لباسهای خنثی و پرداخت. از آنجایی که لباس در همهی کشورهای دنیا به عنوان نمادی از فرهنگ و تمدن آن کشور و ملت محسوب میشود لذا نمیتوان صنعت طراحی و تولید پوشاک و البسه را صرفا صنعتی تجاری دید. به عبارت بهتر صنعت پوشاک و لباس بیش از آنکه اقتصادی باشد، فرهنگی است. بر این اساس این صنعت استراتژیک قابلیت اثرگذاری بر فرهنگ کشورها، تغییر سمت و سوی فرهنگی کشورها را دارد. تاریخ استعمار نیز نشان میدهد دولتهای انگلیس، فرانسه و آمریکا نیز در راستای اعمال سیاستهای استعماری خود در کشورهای آسیایی و آفریقایی، ابتدا به تغییر فرهنگ آن کشورها با استفاده از ابزار فرهنگی چون لباس استفاده کردند.
🔹به نظر میرسد که باتوجه به آنکه تلاش میشد تا «ترنسها» را به عنوان پدیدههای خاص بیولوژیکی در نسبت با جنسیت معرفی کنند، امروزه مرزهای معرفی و حمایت از ترنسها تغییر کرده و به «ترنس» امر عمومی و رایجی در حال بازشناساندن و قبولاندن به آحاد مردم دنیاست. این بازشناساندن است به واسطهی «لباس» در حال رقم خوردن است. لباس نقش تربیتی دارد و ابزار مهمی در فرآیند جامعه پذیری انسان است. پیامی که لباس در جامعه به افراد جامعه مخابره میکند به طوری است که براساس آن میتوان به شغل افراد، درجه اجتماعی افراد، سلامت جسمی و تعادل روانی افراد، درجه اجتماعی و تعلق به ساحات مذهبی، قومیتی و همچنین هویت جنسیتی افراد پیبرد. به عبارت دیگر لباس ظرافتهای هویتی افراد را مخابره میکند و کثرت معانی را میسازد و منتقل میکند. لباسهای خنثی از جنسیت، انسانها را به مثابه رباتهایی یک شکل بازنمایی میکند که فاقد هرگونه از معانی متکثر موجود در جوامع انسانی میتوانت باشد. سوال اینجاست که چرا و به چه قیمتی به بهانه حمایت از ترنسها، گروهی که غالبا دارای اختلالات روانی میباشند؛ پویایی هویتی و معانی متکثر رواج یافته در جامعه را میخواهند با لباس های خنثی از جنسیت، خفه کنند؟! به نظر میرسد که باید قدری به این سوال اندیشید.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصدنامه
♦️ آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌 زنان ایرانی نقش مهمی در الگوسازی زن مسلمان دارند / سکینه سادات پاد
🖇 اینجا بخوانید
📌 ضرورت تقویت نهاد خانواده، ترویج بازیهای سنتی بین والدین و فرزندان / حامد تاملی
🖇 اینجا بخوانید
📌 برنامه سلامت خانواده الگویی برای مقابله با کاهش جمعیت
🖇 اینجا بخوانید
📌 فرصت الگوی سوم زن همین حالاست/ مریم اردبیلی
🖇 اینجا بخوانید
📌 الگوی سوم زن را شفاف تعریف کنید / زهرا داورپناه
🖇 اینجا بخوانید
📌 ساختارهای مختلف با زن برای فرزندآوری همراهی نمیکنند/ صفوراسادات امین جواهری
🖇 اینجا بخوانید
📌 زنان باید در تمام تصمیمات موثر باشند / ابوالفضل اقبالی
🖇 اینجا بخوانید
📌 در تعریف الگوی سوم، زنها اراده دارند / مهدی تلکو
🖇 اینجا بخوانید
📌 حفظ تعادل میان کار و خانواده مهمترین نگرانی زنان شاغل برای فرزندآوری است / رسول صادقی
🖇 اینجا بخوانید
📌 سخت شدن ازدواج سنتی متاثر از فرهنگ است / محمدرضا زهرایی
🖇 اینجا بخوانید
📌 جولان جریانهای ضددینی در فضای ولنگارِ مجازی
🖇 اینجا بخوانید
📌 ایران خواستار اخراج اسرائیل از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شد
🖇 اینجا بخوانید
📌 کودک بلاگری؛ روشی نوین در بهرهکشی از کودکان / حسین روزبهانی
🖇 اینجا بخوانید
📌 حجاب نقطه مقابل طرح شیطان برای بردگی انسان است / حجت الاسلام محمدهادی حسنزاده
🖇 اینجا بخوانید
📌 آیا «آزادی» مشکلات زنان را کم میکند؟
🖇 اینجا بخوانید
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#نفحات_یار | #تاملات
🔻مراجعه به تصویر
♦️ سکولاریزم فیفا زنان را فرا میخواند
✍🏻| خانم مریم اردویی
🔹تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر انقلابهایی که تاکنون در جهان شکل گرفته، پیوند عمیق و جدانشدنی آن با دین و معنویت بوده است. نکتهای که رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان با نمایندگان مجلس خبرگان به آن اشاره کردند اهمیت نقش معنویت در ایستادگی مقابل استکبار بود. ایشان حتی اساس کار حکومتی که بر اساس دین و اسلام به وجود آمده است را مقابلهی با ظالم بیان کردند. به عبارتی معنویتی میتواند یک معنویت کارآمد و انقلابآفرین باشد که بر مبنای اصل «لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون» اساسش مقابلهی با ظالم باشد. حتی در خلأ چنین معنویتی است که «زمینه برای ظلم و عدوان و تعرّض به وجود میآید.» بنابراین مبنا، معنویت اسلامی یکی از اساسیترین اصول در پیشبرد اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی است.
🔸از سویی کمتر کسی است که بتواند نقشآفرینی زنان در به ثمر نشستن این انقلاب و تداوم آن را انکار کند. به تعبیر امام راحل(ره) زنان در این نهضت پیش قدم بودند. رهبر انقلاب نیز در رابطه با پیوند عمیق زنان با معنویت میفرمایند: «در زمینهی مسائل معنوی، زنان جزو پیشگامان حرکت معنوی انسان به سوی پیشرفتها هستند.» در واقع این معنویت زنان بود که آنان را به موتور محرک انقلاب تبدیل کرد و مردان را به تبعیت از آنها به خیابان کشاند. به تعبیر رهبر انقلاب « اگر در کشوری زنان آن کشور بتوانند به آن صفا و معنویت و رقاء و تعالی فکری برسند هیچ مشکلی در آن مملکت باقی نمیماند، یعنی زن به طور محسوسی در مرد تأثیر دارد. هم برروی شوهرش و هم برروی فرزندانش تأثیرات تعیین کنندهای میتواند بگذارد لذا در واقع اصلاح جامعه با اصلاح زنان است.»
🔹دشمن که نقش زنان را در به ثمر نشستن این انقلاب و ایجاد چالشهای جدی بر سر راه منافع استعماری خود و تدوام تمدن مردسالارش مشاهده کرد بیکار ننشست و تلاشهای خود را برای به انفعال کشاندن این نیروی عظیم به کار گرفت. امام خمینی (ره) در این باره میفرماید: «ابرجنایتکاران دریافتند که تنها قشر مذهبی است که میتواند خار راهی در راه استعمار و استثمار آنان باشد....و متوجه شدند زنان هستند که میتوانند با قیام خود، مردان را به میدان بکشند.» بر همین اساس و با علم به این موضوع دشمن کوشید به شیوههای مختلف سکولاریسم را در جامعه ترویج کند و زنان را به عنوان جامعه هدف سکولاریزه کردن خود قرار داد. از آنجایی که فوتبال یکی از ابزار مهم سکولار کردن یک جامعه به شمار میرود، تلاشها به سمت سوق دادن زنان به فوتبال معطوف شد. پروفسور ریکاردو دوس سانتوس و فرانسیسکو تیکسیرا از دانشگاه فدرال ریودوژانیرو کتابی را با عنوان «فوتبال و سیاست، ساختن هویت ملی» همزمان با جام جهانی آلمان منتشر کردند. آنها در این کتاب فوتبال را به عنوان مذهبی سکولار ارزیابی میکنند که دارای معنویت، قوانین و قهرمانان خاص خودش است و تأکید میکنند در هنگام برگزاری بازیها همزمان با مراسم کلیسا، دین مجبور است با فوتبال رقابت کند.
🔸با این پیش زمینه به اتفاقاتی که اخیرا در کشور رخ داده است برمیگردیم. متأسفانه چند سالی است فیفا بر خلاف اساسنامهای که میگوید این سازمان باید در مسائل سیاسی و مذهبی بیطرف باشد، با مداخلههای استعمارگونه کشور را ملزم به ورود زنان به ورزشگاه و استفاده از داوران زن در مسابقات فوتبال مردان کرده است. اخیرا نیز خبر استفاده از یک دارو زن در اتاق var در بازی دربی رسانهای و منجر به شکلگیری کمپینی اعتراضی شد. در واقع سیاستهای فیفا با هدف سکولاریزه کردن زنان در صدد تحقیر زن ایرانی با معنویتزدایی از وجود با عظمت او است تا زن عامل و پیشرو در انقلاب را به موجودی منفعل و محقر در دستان استعمار بدل کند. اجازه ندهیم سرمایهای اینچنین عظیم توسط استعمارگران به یغما برود.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🔻مراجعه به تصویر
🗞 تحمیل فشار تربیتی بر نسل z
📌 «به گزارش نیوزویک، براساس تحقیقات انحصاری انجام شده توسط این پایگاه اطلاعاتی-خبری، بخش قابل توجهی از نسل z، با ماندن پدران در خانه موافق نیستند. به عبارت بهتر این افراد معتقدند که وضعیت کودکان در شرایطی که مادر بیرون از خانه شاغل باشد و پدر در خانه به امورات خانه و خانواده رسیدگی کند بدتر است. »
🔹میتوان گفت بسیاری از نحلههای فمینیستی (به جز نحلهی فمینیسم رومانتیسم و فمینیسم پست مدرن) بر این باور بودند که برای رهایی زن از انقیاد و فرودستی تحمیل شدهای که پدرسالاری بر آنان وارد میکند و در نهایت داغ جنس دومی بودن را بر پیشانی آنان میزند آن است که تقسیم نقشها را برآمده از ساختارهای اجتماعی بدانیم. بر این اساس نیاز است تا تغییرات محسوسی در جابهجایی نقشها اتفاق بیفتد. زنان به اشتغال خارج از خانه مشغول شوند و مردان به خانه و خانه داری اشتغال یابند. آنان معتقد بودند که در صورت ایجاد این تغییر نقشها زنان قابلیت دستیابی به پول و قدرت را دارند و از انقیاد، جنس دومی شدن میرهند.
🔸بر اساس پژوهش های عدیده ای که در راستای بررسی میزان صحت این مفروض در غرب اتفاق افتاده است، نتایج ماحصل ارائه شده، ارتقاء جایگاه زنی که در خانواده تغییر نقش را تجربه کرده نشان نمیدهد. این امر در جامعه نیز به همین صورت است! در کتاب «تفاوتهای جنسیتی را جدی بگیریم» ارائه شده از استون ای.رودز مجموعه ای مبسوط از این پژوهشهای انجام شده ارائه شده است.
🔹در این کتاب به تفاوتهای عمیقی که میان بروز و شدت خشونتهای زنان و مردان در خانه، میادین ورزشی، رانندگی، درگیریها وجود دارد پرداخته شده است. در تمام این موارد خشونتهایی اعمال شده از جانب مردان بیشتر و شدید تر از زنان است. در بررسیهای انجام شده یکی از علتهای این شدت و سرعت اعمال خشونت از جانب مردان میل به برتری خود و به کرسی نشاندن نظر و میل خودشان است درحالی که زنان کمتر و در زمان بیشتری میتوانند خشونت خود را سرکوب کرده و با محیط منعطفانه برخورد کنند. بر این اساس دور از انتظار نیست که نتیجهی نظر سنجی ارائه شده نیوزویک میگوید که نسل z مخالف این جابهجایی نقشها و ماندن پدر در خانه هستند. اصطکاک رخ داده میان کودک و والدین برای مادر قابل پذیرش تر است زیرا انعطاف درونی زنی که در مقام مادری قرار دارد برای فرزند خود بیشتر از سایرین و خصوصا پدر کودک است.
🔸نکته دیگر این گزارش ارائه شده از نیوزویک آن بود که مادرانی که خارج از منزل اشتغال دارند و همسرشان در داخل خانه از فرزندان مراقبت میکنند غالبا خانواده ای با ضعف مالی قابل توجهی دارند. در گزارشات متعددی که از بسیاری از کشورهای دنیا خصوصا کشورهای غربی چون سوئد که بهشت فمینیسم سوسیال محسوب میشود شکاف دستمزدی قابل توجهی میان زنان و مردان شاغل در شغلی همسان و درجهای همسان مشاهده میشود، به طوری که دستمزد زن از مرد کمتر است. نتیجهی این امر در مخارج خانوار و هزینه کردها قابل ملاحظه است. طبیعتا زمانی که درآمد خانواده ای کم تر است، محدودیتهای خرج کردی نیز بر آن خانواده تحمیل میشود.
🔹این امر نشان میدهد جا به جایی نقشها و ورود زن به دنیای اشتغال خارج از خانه، دسترسی به پول و شغل و قدرت، نتوانسته او را در ظواهر امر حتی با مردان برابر کرده. حتی میتوان گفت فشارهای مضاعفی بر زنان تحمیل کرده که نشات گرفته از نارضایتی خانواده از درآمد خود، محدودیتهای بیشتر در هزینه کردها و همچنین اصطکاک زیاد میان فرزندان و پدر خانه دار آنان میباشد.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#پیشنهاد_سردبیر
♦️فیلم سینمایی:
🔹« طلاخون»
ساخت ایران
تولید ۱۳۹۹
(فیلم داستان زنی است که اولین زن قاتل زنجیرهای ایرانی شناخته شده است. مهین زنی با فراز و فرودهای زیادی است که متهم به قتل ۵ زن و ۱ مرد بودهاست و اقتباسی از زندگی او در این فیلم به نمایش گذاشته شده است.)
🔹«آناتومی یک سقوط»
ساخت فرانسه
تولید ۲۰۲۳
(درباره زنی است که به جرم قتل همسرش محکوم میشود. از آنجا که او هیچ شاهدی نداشته، نمیتواند بیگناهی خود را اثبات کند. تنها شاهد او نیز پسر ۱۱ سالهی کمبینای اوست که شاهد موثقی محسوب نمیشود.)
‼️نکته؛ (معرفی فیلم های سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلم هایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت).
♦️یادداشت:
🔹 مقاله پوشش زن در ایران باستان
نویسنده: مهدی زمانی
🖇 مطالعه
🔹 کسی درباره الگوی سوم میتواند صحبت کند که آن را زندگی کرده
نویسنده: فریبا علاسوند
🖇 مطالعه
♦️کتاب:
🔹 کتاب زنانی که از ریشه میرویند
نویسنده: شارون بلکی
مترجم : ندا صابری
انتشارات: علمی
(نویسنده برای یافتن جایگاه واقعی زنان در جامعه و نشاندادن میزان تأثیرگذاری آنها به سراغ اسطورهها میرود. او داستانهایی از دنیای قدیم روایت میکند و با مقایسه آن با دنیای مدرن میکوشد تصویری از هویت و جایگاه واقعی زنان در جامعه ارائه کند.)
🔹کتاب چرا شد محو از یاد تو نامم؟
نویسنده:افسانه نجمآبادی
مترجم:شیرین کریمی
انتشارات:نشر بیدگل
(این کتاب مشتمل از مجموعه مقالاتی است که به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول بررسی تاریخ از دیدگاهی که زن در آن حاشیه نشین و غایب نیست، بلکه حضور فعال و نقش پررنگی دارد. دسته دوم از مقالات، به بررسی روایتهای مشهور مانند هزار و یک شب، یوسف و زلیخا و بامداد خمار میپردازد.)
♦️ پیشنهاد ویژه هفته:
🔹 کره جنوب، کشوری که به ملت خودکشی معروف است.
🖇 مطالعه
🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی و یا یادداشتهایی پیرامون نقد فیلمهای معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقمندان بیشتری بهش دسترسی داشته باشند، میتوانید با ما در میان بذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|