عصر زنان
#نفحات_یار | #تاملات
🔻مراجعه به تصویر
♦️ سکولاریزم فیفا زنان را فرا میخواند
✍🏻| خانم مریم اردویی
🔹تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر انقلابهایی که تاکنون در جهان شکل گرفته، پیوند عمیق و جدانشدنی آن با دین و معنویت بوده است. نکتهای که رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان با نمایندگان مجلس خبرگان به آن اشاره کردند اهمیت نقش معنویت در ایستادگی مقابل استکبار بود. ایشان حتی اساس کار حکومتی که بر اساس دین و اسلام به وجود آمده است را مقابلهی با ظالم بیان کردند. به عبارتی معنویتی میتواند یک معنویت کارآمد و انقلابآفرین باشد که بر مبنای اصل «لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون» اساسش مقابلهی با ظالم باشد. حتی در خلأ چنین معنویتی است که «زمینه برای ظلم و عدوان و تعرّض به وجود میآید.» بنابراین مبنا، معنویت اسلامی یکی از اساسیترین اصول در پیشبرد اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی است.
🔸از سویی کمتر کسی است که بتواند نقشآفرینی زنان در به ثمر نشستن این انقلاب و تداوم آن را انکار کند. به تعبیر امام راحل(ره) زنان در این نهضت پیش قدم بودند. رهبر انقلاب نیز در رابطه با پیوند عمیق زنان با معنویت میفرمایند: «در زمینهی مسائل معنوی، زنان جزو پیشگامان حرکت معنوی انسان به سوی پیشرفتها هستند.» در واقع این معنویت زنان بود که آنان را به موتور محرک انقلاب تبدیل کرد و مردان را به تبعیت از آنها به خیابان کشاند. به تعبیر رهبر انقلاب « اگر در کشوری زنان آن کشور بتوانند به آن صفا و معنویت و رقاء و تعالی فکری برسند هیچ مشکلی در آن مملکت باقی نمیماند، یعنی زن به طور محسوسی در مرد تأثیر دارد. هم برروی شوهرش و هم برروی فرزندانش تأثیرات تعیین کنندهای میتواند بگذارد لذا در واقع اصلاح جامعه با اصلاح زنان است.»
🔹دشمن که نقش زنان را در به ثمر نشستن این انقلاب و ایجاد چالشهای جدی بر سر راه منافع استعماری خود و تدوام تمدن مردسالارش مشاهده کرد بیکار ننشست و تلاشهای خود را برای به انفعال کشاندن این نیروی عظیم به کار گرفت. امام خمینی (ره) در این باره میفرماید: «ابرجنایتکاران دریافتند که تنها قشر مذهبی است که میتواند خار راهی در راه استعمار و استثمار آنان باشد....و متوجه شدند زنان هستند که میتوانند با قیام خود، مردان را به میدان بکشند.» بر همین اساس و با علم به این موضوع دشمن کوشید به شیوههای مختلف سکولاریسم را در جامعه ترویج کند و زنان را به عنوان جامعه هدف سکولاریزه کردن خود قرار داد. از آنجایی که فوتبال یکی از ابزار مهم سکولار کردن یک جامعه به شمار میرود، تلاشها به سمت سوق دادن زنان به فوتبال معطوف شد. پروفسور ریکاردو دوس سانتوس و فرانسیسکو تیکسیرا از دانشگاه فدرال ریودوژانیرو کتابی را با عنوان «فوتبال و سیاست، ساختن هویت ملی» همزمان با جام جهانی آلمان منتشر کردند. آنها در این کتاب فوتبال را به عنوان مذهبی سکولار ارزیابی میکنند که دارای معنویت، قوانین و قهرمانان خاص خودش است و تأکید میکنند در هنگام برگزاری بازیها همزمان با مراسم کلیسا، دین مجبور است با فوتبال رقابت کند.
🔸با این پیش زمینه به اتفاقاتی که اخیرا در کشور رخ داده است برمیگردیم. متأسفانه چند سالی است فیفا بر خلاف اساسنامهای که میگوید این سازمان باید در مسائل سیاسی و مذهبی بیطرف باشد، با مداخلههای استعمارگونه کشور را ملزم به ورود زنان به ورزشگاه و استفاده از داوران زن در مسابقات فوتبال مردان کرده است. اخیرا نیز خبر استفاده از یک دارو زن در اتاق var در بازی دربی رسانهای و منجر به شکلگیری کمپینی اعتراضی شد. در واقع سیاستهای فیفا با هدف سکولاریزه کردن زنان در صدد تحقیر زن ایرانی با معنویتزدایی از وجود با عظمت او است تا زن عامل و پیشرو در انقلاب را به موجودی منفعل و محقر در دستان استعمار بدل کند. اجازه ندهیم سرمایهای اینچنین عظیم توسط استعمارگران به یغما برود.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🔻مراجعه به تصویر
🗞 تحمیل فشار تربیتی بر نسل z
📌 «به گزارش نیوزویک، براساس تحقیقات انحصاری انجام شده توسط این پایگاه اطلاعاتی-خبری، بخش قابل توجهی از نسل z، با ماندن پدران در خانه موافق نیستند. به عبارت بهتر این افراد معتقدند که وضعیت کودکان در شرایطی که مادر بیرون از خانه شاغل باشد و پدر در خانه به امورات خانه و خانواده رسیدگی کند بدتر است. »
🔹میتوان گفت بسیاری از نحلههای فمینیستی (به جز نحلهی فمینیسم رومانتیسم و فمینیسم پست مدرن) بر این باور بودند که برای رهایی زن از انقیاد و فرودستی تحمیل شدهای که پدرسالاری بر آنان وارد میکند و در نهایت داغ جنس دومی بودن را بر پیشانی آنان میزند آن است که تقسیم نقشها را برآمده از ساختارهای اجتماعی بدانیم. بر این اساس نیاز است تا تغییرات محسوسی در جابهجایی نقشها اتفاق بیفتد. زنان به اشتغال خارج از خانه مشغول شوند و مردان به خانه و خانه داری اشتغال یابند. آنان معتقد بودند که در صورت ایجاد این تغییر نقشها زنان قابلیت دستیابی به پول و قدرت را دارند و از انقیاد، جنس دومی شدن میرهند.
🔸بر اساس پژوهش های عدیده ای که در راستای بررسی میزان صحت این مفروض در غرب اتفاق افتاده است، نتایج ماحصل ارائه شده، ارتقاء جایگاه زنی که در خانواده تغییر نقش را تجربه کرده نشان نمیدهد. این امر در جامعه نیز به همین صورت است! در کتاب «تفاوتهای جنسیتی را جدی بگیریم» ارائه شده از استون ای.رودز مجموعه ای مبسوط از این پژوهشهای انجام شده ارائه شده است.
🔹در این کتاب به تفاوتهای عمیقی که میان بروز و شدت خشونتهای زنان و مردان در خانه، میادین ورزشی، رانندگی، درگیریها وجود دارد پرداخته شده است. در تمام این موارد خشونتهایی اعمال شده از جانب مردان بیشتر و شدید تر از زنان است. در بررسیهای انجام شده یکی از علتهای این شدت و سرعت اعمال خشونت از جانب مردان میل به برتری خود و به کرسی نشاندن نظر و میل خودشان است درحالی که زنان کمتر و در زمان بیشتری میتوانند خشونت خود را سرکوب کرده و با محیط منعطفانه برخورد کنند. بر این اساس دور از انتظار نیست که نتیجهی نظر سنجی ارائه شده نیوزویک میگوید که نسل z مخالف این جابهجایی نقشها و ماندن پدر در خانه هستند. اصطکاک رخ داده میان کودک و والدین برای مادر قابل پذیرش تر است زیرا انعطاف درونی زنی که در مقام مادری قرار دارد برای فرزند خود بیشتر از سایرین و خصوصا پدر کودک است.
🔸نکته دیگر این گزارش ارائه شده از نیوزویک آن بود که مادرانی که خارج از منزل اشتغال دارند و همسرشان در داخل خانه از فرزندان مراقبت میکنند غالبا خانواده ای با ضعف مالی قابل توجهی دارند. در گزارشات متعددی که از بسیاری از کشورهای دنیا خصوصا کشورهای غربی چون سوئد که بهشت فمینیسم سوسیال محسوب میشود شکاف دستمزدی قابل توجهی میان زنان و مردان شاغل در شغلی همسان و درجهای همسان مشاهده میشود، به طوری که دستمزد زن از مرد کمتر است. نتیجهی این امر در مخارج خانوار و هزینه کردها قابل ملاحظه است. طبیعتا زمانی که درآمد خانواده ای کم تر است، محدودیتهای خرج کردی نیز بر آن خانواده تحمیل میشود.
🔹این امر نشان میدهد جا به جایی نقشها و ورود زن به دنیای اشتغال خارج از خانه، دسترسی به پول و شغل و قدرت، نتوانسته او را در ظواهر امر حتی با مردان برابر کرده. حتی میتوان گفت فشارهای مضاعفی بر زنان تحمیل کرده که نشات گرفته از نارضایتی خانواده از درآمد خود، محدودیتهای بیشتر در هزینه کردها و همچنین اصطکاک زیاد میان فرزندان و پدر خانه دار آنان میباشد.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#پیشنهاد_سردبیر
♦️فیلم سینمایی:
🔹« طلاخون»
ساخت ایران
تولید ۱۳۹۹
(فیلم داستان زنی است که اولین زن قاتل زنجیرهای ایرانی شناخته شده است. مهین زنی با فراز و فرودهای زیادی است که متهم به قتل ۵ زن و ۱ مرد بودهاست و اقتباسی از زندگی او در این فیلم به نمایش گذاشته شده است.)
🔹«آناتومی یک سقوط»
ساخت فرانسه
تولید ۲۰۲۳
(درباره زنی است که به جرم قتل همسرش محکوم میشود. از آنجا که او هیچ شاهدی نداشته، نمیتواند بیگناهی خود را اثبات کند. تنها شاهد او نیز پسر ۱۱ سالهی کمبینای اوست که شاهد موثقی محسوب نمیشود.)
‼️نکته؛ (معرفی فیلم های سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلم هایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت).
♦️یادداشت:
🔹 مقاله پوشش زن در ایران باستان
نویسنده: مهدی زمانی
🖇 مطالعه
🔹 کسی درباره الگوی سوم میتواند صحبت کند که آن را زندگی کرده
نویسنده: فریبا علاسوند
🖇 مطالعه
♦️کتاب:
🔹 کتاب زنانی که از ریشه میرویند
نویسنده: شارون بلکی
مترجم : ندا صابری
انتشارات: علمی
(نویسنده برای یافتن جایگاه واقعی زنان در جامعه و نشاندادن میزان تأثیرگذاری آنها به سراغ اسطورهها میرود. او داستانهایی از دنیای قدیم روایت میکند و با مقایسه آن با دنیای مدرن میکوشد تصویری از هویت و جایگاه واقعی زنان در جامعه ارائه کند.)
🔹کتاب چرا شد محو از یاد تو نامم؟
نویسنده:افسانه نجمآبادی
مترجم:شیرین کریمی
انتشارات:نشر بیدگل
(این کتاب مشتمل از مجموعه مقالاتی است که به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول بررسی تاریخ از دیدگاهی که زن در آن حاشیه نشین و غایب نیست، بلکه حضور فعال و نقش پررنگی دارد. دسته دوم از مقالات، به بررسی روایتهای مشهور مانند هزار و یک شب، یوسف و زلیخا و بامداد خمار میپردازد.)
♦️ پیشنهاد ویژه هفته:
🔹 کره جنوب، کشوری که به ملت خودکشی معروف است.
🖇 مطالعه
🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی و یا یادداشتهایی پیرامون نقد فیلمهای معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقمندان بیشتری بهش دسترسی داشته باشند، میتوانید با ما در میان بذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#نفحات_یار | #تاملات
🔻مراجعه به تصویر
♦️ ایران تنها به دست مردان درست نمیشود
✍🏻| خانم مریم اردویی
🔸سخنرانی خانم خزعلی در کمیسیون مقام زن سازمان ملل که در دفاع از سیاستهای جمهوری اسلامی در قبال زن و همچنین در حمایت از زنان مظلوم غزه ایراد گردید یک بار دیگر سیاست رسمی نظام جمهوری اسلامی در رابطه با زن را به رخ دنیا کشید. قرار گرفتن زن در چنین جایگاهی به عنوان مدافع واقعی حقوق تمام زنان عالم نشان داد، زن مسلمان ایرانی در نظامی رشد کرده که به ظرفیتهای فکری و علمی او به جای جلوهگریهای جنسیتیاش بها داده شده است. در واقع این نعمت انقلاب بود که بر خلاف نظام طواغیت به زن کرامت انسانی بخشید و به فرمودهی رهبر انقلاب بالاترین حق زن یعنی حق کرامت الهی را به او برگرداند. حضور شایستهی خانم خزعلی به عنوان نمایندهی جمهوری اسلامی در این کمیسیون و درخواست اخراج رژیم اشغالگر اسرائیل و بعد از گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب نشان داد که خط مشی نظام در قبال زن همان خطی است که بنیانگذار انقلاب اسلامی در بدو شکلگیری حکومت اسلامی آن را پایهگذاری کرد. امام راحل از ابتدا و بر خلاف نگاه متحجرانهی برخی، موافق حضور اجتماعی زنان نه تنها در سطح حکمرانی داخلی بلکه در سطح بینالمللی نیز بود و آن را در حیطهی عمل نیز به اثبات رساند.
🔹در تاریخ 11 دی ماه سال 67 در حالی یک هیئت 3 نفره به دیدار با میخائیل گورباچف اعزام شدند که یک نفر از آن سه نفر خانم مرضیه حدیدچی بود. در این سفر مهم بینالمللی قرار بود نامهای کاملا ایدئولوژیک از طرف امام به آخرین دبیر کل حزب کمونیست شوروی تحویل داده شود. راز اعزام یک زن در کنار آقایان جوادی آملی و لاریجانی را خانم دباغ اینگونه بیان میکنند: «حضرت امام در نظر داشت تا زنی در کنار مردان به شوروی بفرستد و اعلام کند که در جمهوری اسلامی ایران زنان نیز امور مهم و حکومتی حاضر و پیشتاز هستند. امام میخواست در کنار آن پیام مکتوب، پیامی شفاهی نیز به دنیا بدهد که ما در عمل بیش از هر مکتب دیگری به جایگاه واقعی زن ارج مینهیم و برایش ارزش قائلیم نه ارزش ابزاری بلکه معنایی. امام میخواست با گماردن یک زن در این هیئت به تمام تبلیغات غرب و شرق مبنی بر محدودیت زنان در جامعه اسلامی پایان دهد آنهم در آن زمان که رسانههای گروهی در غرب مرتب از محصور کردن زنان در جمهوری اسلامی قلم فرسایی میکردند.»
🔸این اقدام امام و ارزشگذاری مقام زن مؤیدی بر این سخن امام بود: «همان طوری که مردها باید در امور سیاسی دخالت کنند و جامعه خودشان را حفظ کنند، زنها هم باید دخالت کنند و جامعه را حفط کنند. زنها هم باید در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی همدوش مردها باشند.» تداوم همین خط مشی است که امروز رهبر انقلاب نیز نقش زنان را به عنوان «معماران ایران جدید» به تصویر میکشند و بر مبنای عمومیت این حدیث که «من اصبح لایهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم» اهتمام به امور جامعهی مسلمانان، حتی در سطح بینالملل را وظیفهی انسانی تمام زنان و مردان میدانند. زن در جمهوری اسلامی و بر اساس راهبردهای کلان این نظام هرگز حضوری تشریفاتی و زینتالمجالسی نداشته است. چراکه به فرمودهی امام (ره): «ایران تنها به دست مردان درست نمیشود.»
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصدنامه
♦️ آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌برگزاری پنل تخصصی«توانمندسازی زنان؛ توان افزایی خانواده، توسعه جامعه» در کمیسیون مقام زن
🖇 اینجا بخوانید
📌تحقق عدالت جنسیتی در نظام اداری و حضور زنان در ساختار قدرت / گزارش ستاد حقوق بشر
🖇 اینجا بخوانید
📌توجه به بحث خانواده و زنان غزه در نشست با کشورهای مختلف / انسیه خزعلی
🖇 اینجا بخوانید
📌ابلاغ منشور کرامت مادری در مراکز درمانی دولتی و خصوصی / صابر جباری
🖇 اینجا بخوانید
📌فضای رسانهای؛ تیغ دولبه برای خانوادهها / لیلا وصالی
🖇 اینجا بخوانید
📌«پروین» را خانوادهاش پروراند / مینا فرقانی
🖇 اینجا بخوانید
📌دانمارک اجباری کردن خدمت سربازی برای زنان را بررسی میکند / شادی سلطانزاده
🖇 اینجا بخوانید
📌زنی با چهره مردانه در شعر! / سعید حمیدیان
🖇 اینجا بخوانید
📌اهمیت به حق آموزش زنان در اشعار پروین اعتصامی / عباس واعظ زاده
🖇 اینجا بخوانید
📌دانمارک خدمت سربازی را برای زنان اجباری کرد
🖇 اینجا بخوانید
📌باید افتخار کنیم که زنان ایرانی با تاثیر از آموزههای حکما جامعه ایرانی را سالم خور کرده بودند / عالیه سادات
🖇 اینجا بخوانید
📌فقط ۲۵ درصد از دستگاههای دولتی مجهز به مهدکودک هستند / انسیه کتابچی
🖇 اینجا بخوانید
📌جدال بر سر برابری جنسیتی در زبان؛ فرانسه استفاده از «زبان فراگیر» را در مکاتبات رسمی ممنوع میکند
🖇 اینجا بخوانید
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#رصدنامه
♦️ آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌باید تصمیمی عملی برای پایان رنج مردم غزه صورت گیرد / انسیه خزعلی
🖇 اینجا بخوانید
📌رویکرد ما ارتقا جایگاه زنان است؛تحریمها معیشت و پیشرفت ایرانیان را نشانه گرفته است/ انسیه خزعلی
🖇 اینجا بخوانید
📌زن مسلمان ایرانی خواهان زیست مومنانه و زندگی بالنده است / بیانیه پایانی نشست الگوی سوم زن
🖇 اینجا بخوانید
📌چگونه به بیناموسی و سلیطه بودن نام جنبش میدهند! / مهدی بهنامی
🖇 اینجا بخوانید
📌چرا حجاب / فرشته روح افزا
🖇 اینجا بخوانید
📌نقش زنان در سیستم غذایی جهان / ترجمه محبوبه محمدآبادی
🖇 اینجا بخوانید
📌دومینوی تحولات خانواده در جهان؛ تمایزات نسلی و مسئله حجاب یک "چالش جهانی و تاریخی" / فریبا علاسوند
🖇 اینجا بخوانید
📌یک پیمایش و چند تحلیل؛ آیا سویههای خانوادهگرایی در ایران به سمت سکولار شدن است؟ / محمدتقی کرمی
🖇 اینجا بخوانید
📌اختلالات روانی؛ واقعیت پنهان جراحیهای زیبایی افراطی / علیرضا شریفی یزدی
🖇 اینجا بخوانید
📌هر چقدر حال حجاب در ایران بد است، اخبار خوب حجاب از جهان میرسد / عالیه سادات
🖇 اینجا بخوانید
📌توهین و تحقیر و بستن به تخت؛ وحشت زایمان در صربستان
🖇 اینجا بخوانید
📌عبا پوشی یا تبلیغ آن
🖇 اینجا بخوانید
📌نوع پوشش زن میتواند باعث جنایت جنسی شود
🖇 اینجا بخوانید
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🔻مراجعه به تصویر
🗞 البسه مسلمانان، فرهنگ جذاب محققان
📌 «به گزارش نیویورک تایمز، محقق و جامعه شناس فمینیست الجزایری، مارنیا لازرگ که حجاب را مورد انتقاد قرار داده بود در ۸۳ سالگی از دنیا رفت. او که مسلمان الجزایری بود بر این باور بود که حجاب عنصری تحمیلی بر جامعه مسلمانان است و از منظر مذهبی و امنیتی ضروری نیست. او این گزاره را در پنج مقاله با عنوان «پرسش از حجاب، نامهی سرگشاده به زنان مسلمان» در سال ۲۰۰۹ بود.»
🔸سبقهی استعمار فرانسه بر الجزایر حدود ۱۳۲ سال است. در طی این مدت فرانسه بر زبان و فرهنگ مردم الجزایر به شدت تسلط پیدا کرد به طوری که زبان و فرهنگ فرانسوی را بر آنان تحمیل کرد. اسلام جاری در الجزایر را به سبک پروتستانی و امری شخصی منحصر به عبادات نمودند. مخالفت لازرگ با حجاب را میتوان به دلیل این فشار تحمیلی فرهنگ استعمار فرانسه بر فرهنگ الجزایر دانست. از جمله ادلههای قابل ارائه برای این مدعا را میتوان در شباهت تاثیرات استعمار در کشورهای دیگری که تحت استعمار بودند به ماننده هند، تاجیکستان و ... دید. براساس پژوهش های مبسوطی که از سالیان گذشته محققان و پژوهشگران مردم شناسی پیرامون فرهنگ البسه مسلمانان ارایه کردند بیانگر آن است که البسه مورد استفاده مسلمانان در جغرافیای مختلف از سوریه و عراق تا الجزایر و اسپانیا اشکال واحد ، پوشیده و محجوبانه ای برای زنان و مردان بود.
🔹این اتحاد در شکل و شمایل لباس تنها نبود بلکه در اسامی منسوب به هر لباس در این جغرافیا ها نیز بوده است. مثلا (بورنوس) ردایی مورد استفاده زنان و مردان الجزایری، ترکها، اسپانیاییها، آفریقایی ها و حتی یهودیان نیز به ماننده مسلمانان از آن استفاده میکردند. از این قبیل البسههای محجوبانه بسیار در تاریخ نگاری ها و پژوهشهای مردم شناسانه آمده است. این امر نشانگر تحمیلی بودن حجاب بر زنان نیست بلکه نشاندهنده اعوجاج شگرف رخ داده کوتاه مدت در تاریخ و تمدن بشریت هستیم که به یک باره از لباس های محجوبانه برای زنان فاصله گرفت و لباس های باز و غیر پوشیده را بر زنان تحمیل کرد و جالب است که این امر در سیاستهای استعماری به طور پررنگ قابل ملاحظه بوده است. اگرچه خانم مارنیا لازرگ از دنیا رفتند اما نیاز به پرسشگری از فرهنگ البسه مسلمانان خاصتا البسه های زنانه و البسه های مشترک میان زنان و مردان به طور کامل مورد بررسی پژوهشگران قرار گیرد تا حقایق فرهنگی بسیاری را بتوان ادراک و استنباط کرد.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
یا مُقَلّبَ القلوبِ وَ الاَبصار
یا مُدَبّرَ اللیلِ وَ النَّهار
یا مُحَوِّلَ الحَولِ وَ الاحوال
حَوِّل حالَنا اِلي اَحسَنِ الحال
«آغاز سال ۱۴۰۳، سال جهش تولید با مشارکت مردم مبارک»
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#پیشنهاد_سردبیر
♦️فیلم سینمایی:
🔹 نفس
ساخت: ایران
تولید: 1394
(«نفس» روایت زندگی چهارکودک به نامهای بهار، نادر، کمال و مریم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ خود در دهه ۵۰ خورشیدی نفس میکشند! دنیای این کودکان، دنیایی پر از رویاهای زیبای کودکانه است و قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.)
🔹 Poor Things
ساخت: اثر مشترک ایرلند، بریتانیا و ایالات متحده
تولید: 2023
(داستان زن جوانی به نام بلا باکستر را روایت میکند که پس از سرنوشتی تراژیک، توسط دانشمندی نابغه و دیوانه به نام دکتر گادوین باکستر دوباره زنده میشود. اما در اثر اتفاقاتی او نسبت به هویت خود و همچنین دنیای پیرامونش سردرگم میشود.)
‼️نکته؛ (معرفی فیلم های سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلم هایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت).
♦️یادداشت:
🔹 شعر پروین، شعری زنانه یا مردانه؟
نویسنده: زهرا عسگری
🖇مطالعه
🔹 برای دختران سیگاری
نویسنده: پرستو علی عسگر نجاد
🖇مطالعه
♦️کتاب:
🔹 کتاب مرغ مگس خوار
نویسنده: لائتیسیا کولومبانی
مترجم: نرگس کریمی
ناشر: نشر خوب
(داستان زندگی دو زن در زمان حال و گذشته را به تصویر میکشد. این اثر بدون تبعیض در ملیت، تاریخ یا فرهنگ، زندگی زنانی طرد شده از جامعه را به بهترین شکل ترسیم کرده است.)
🔹کتاب زن در ایران باستان
نویسنده:هدایت الله علوی
انتشارات:نشر هیرمند
(پژوهشی درباره جایگاه زن و زناشویی و آداب آن در ایران باستان است. کتاب دو فصل دارد. در فصل اول، مقام زن در ایران باستان از جهات گوناگونی بررسی شده است و فصل دوم به موضوع زناشویی در ایران باستان و قوانین و آدابش پرداخته است.)
♦️ پیشنهاد ویژه هفته:
🔹 مستند | تاریخ "زن"
(به تاریخ زن و جنبش های مهم مانند فمینیسم پرداخته شده و تفاوت نگاه اسلام و غرب به زنان بررسی شده است.)
🖇مطالعه
🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی و یا یادداشتهایی پیرامون نقد فیلمهای معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقمندان بیشتری بهش دسترسی داشته باشند، میتوانید با ما در میان بذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|