عصر زنان
#اختصاصی ♦️ دوره جامع «مستوره ۲» ماجرای پیـــدا و پنـــهان زن ایرانی در عصــر قاجار ♦️ «گذشته چ
#برایمطالعه| چرا مستـــوره، چرا تاریخ اجتمـــاعی زنان عصر قاجـــار؟
▫️با توجه به مواجهـــهی جدی ایـــران با غرب در دوره قاجـــار، نظـــم و صورتبنـــدی پیشیـــن زیستِ جامعهی ایـــرانی با مســـألههای جدیای روبـــرو گشت. بسیـــاری مفاهیم از جمله پیشـــرفت و ترقی، اداره و حکـــومت، قانـــون، آزادی و عـــدالت و برابری، آموزش، زن و... در نظام معنـــایی جدیدی باز تعریف شد، بهگونهای که ادامـــهی ادراکِ نهادینه شده و ادبیـــات گفتمانی ِگذشته نبودند. درنتیجهْ، بررسی و تحلیـــلهای تاریخی از این عصـــر، امکانی را برای مقایسه شرایط و تبییـــن سهم هر کدام از مؤلفههای سنت یا تجدد در مســـائل جامعه فراهم مینماید. در این میان فهمیدن نسبتی که اســـلام با هر کدام از آنها برقـــرار میکند، در دستیابی به نظـــم جدید سازگار با فرهنگ و تاریخ انسان ایـــرانی، بسیار حائـــز اهمیت است.
▫️ در بحث «تاریـــخ اجتماعی زنان» نیز با توجه به ورود مدرنیته به ایـــران که آغازگر تغییرات جدی در زیســـت و عاملیت زنـــان ایرانی بوده، تمرکـــز بر «عصـــر قاجار» بهعنوان نقطه شـــروع صورتبندی جدید، حائـــز اهمیت است و فضای بهتـــری را برای تبیین کنشـــگری زنان و یافتن سهم مؤلفههای اســـاسی هویت انسان ایرانی از جمله اســـلامیت، ایـــرانیت و تجـــدد در سامان جدید زندگی او فراهم خواهد آورد.
ضمن اینکه در باب مسئلهی این روزهای زن ایـــرانی و روایـــتهای متعددی که از ســـرشت و سرنوشت او ارائه میشود، نیاز به مـــرور تجربیـــات زن ایرانی در ادوار گذشته داریم تا با الگـــوهای متکثر و متنوع زیست و عاملیت زن ایـــرانی در تاریخ بیشتر آشنـــا شویم و از جمـــود و تنگنظری در پاسخ به پرسش امـــروز رهایی یابیم.
🔻بنابراین دوره «مستـــوره» که روایتی از «پیدا و پنهان زن ایـــرانی در عصر قاجار» است، درصدد آن است تا با روایـــت زن در بافت نظـــم جنسیتی و در بستر تحـــولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، وجـــوه ناپیدای زیست زنانه در این دوره تاریخی را بازگو کرده و به بررسی چگـــونگی تطـــورات رویکردی در توصیف مســـألهها و پاسخهایش در این دوره بپردازد.
لذا در این برنامه که دومین گام از «پرونده تاریخ اجتماعی زنان» است با یک ترسیم کلی از نظم سیـــاسی، اجتماعی و اقتصـــادی، به بررسی موضـــوعات در سه حیطه کلی فرهنـــگ، اقتصاد و سیاست و نظام مسائل ذیل آن خواهیم پرداخت و تلاش خواهیم کرد، روایتی تاریـــخی از زن ایـــرانی در عصـــر قاجـــار ارائه دهیم.
#مستوره
#زن_ایرانی
#عصر_قاجار
#تاریخ_اجتماعی_زنان
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
@sch_negah
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 آزادی روابط جنسیِ اجباری!
📌 «به گزارش یورو نیوز مدارس ایرلند شمالی به دلیل اینکه همجنسگرایی و روابط آزاد جنسی را اشتباه میدانند و به دانش آموزان خود نادرست بودن این رفتارها را تعلیم میدهند، توسط رئیس کمیسیون حقوق بشر ایرلند شمالی مورد شماتت و توبیخ قرار گرفتند. این درحالی است که اسقف "دونال مک کئون" در مصاحبه با بیبیسی به نوعی با ابراز نگرانی در رابطه با جرم انگاری احتمالی برای افرادی که دروس آزادی روابط جنسی را نمیدهند، همسویی و حمایت خود از عدم اموزش روابط آزادی جنسی در مدارس ایرلند شمالی را اعلام نمود.»
🔹 در تاریخ غرب، معمولا رنسانس به عنوان نقطه عطف تمدن غرب مورد ستایش نظریهپردازان غربی است. علت این مدح قائل بودن به "آزادی" انسان و محور بودن فردیت انسانهاست. اما مرور آنچه در سیاستهای اجرایی مبتنی بر همین قواعد اومانیسم و نظام فکری حاکم بر غرب مشاهده میکنیم تضیع آزادی انتخاب و اختیار انسانها در برگزیدن راه زندگیشان است. اجبار در زیست یک سبک زندگی آسیبزا و اجبار در عدم بازگویی مضرات این سبک زندگی علیرغم شعارهای ادعایی عقلگرایانه عملی خلاف منطق آزادی است. انسانها حق دارند که مضرات و مزایای سبک زندگیهای مختلف را بدانند و آن راهی که منجر به کسب آرامش، پیشرفت و نشاط شان میگردد را برگزینند.
🔸 علیرغم آنکه افرادی چون مارکس معتقد بودند "دین افیون تودهها است" و بر این اساس حملات ناجوانمردانه بر پیکره دین وارد مینمودند، آنرا عقب مانده میخواندند؛ زیرا سبک زیست آزادانه را بر مردمان بسته میدانستند؛ اما امروز شاهد تنگنا و خفقانی غیر منطقی در زیست بشریت هستیم.
🔹 زیست دینمدارانه که "عفت" را سرمنشأ زندگی پیروزمندانه توام با نشاط، امنیت خاطر و آرامش میداند، علیرغم آنکه بارها توسط طرفداران محوریت انسان و با شعار آزادی محکوم به عقب ماندگی گشته است، اما سبکهای مختلف زندگی را با معیار الهی منطبق بر فطرت انسان معرفی کرده، خوب و بد را ترسیم کرده و مردم را به سوی زیست خوب فرا میخواند.
🔸 نشاط اجتماعی در گرو نشاط فردی است و این امر جز با انتخاب صحیح رخ نمیدهد! حال آنکه چرا نهادهای بینالمللی همچون سازمان ملل و دیدهبان حقوق بشر این سازمان نسبت به زیست پرنشاط فردی و اجتماعی بی تعهد است و نسبت به سیاستهای غلط کشورها بارها سکوت کرده است؟! سکوت در رابطه با افزایش تجاوز به زنان و دختران در آمریکا و انگلیس علیرغم آموزشهای جنسی و مدح روابط آزاد!
آیا تمام این سیاستگذاری ها سیاسی و در راستای تحقق ایدهآلهای گروهی حداقلی است که اکثریت انسانها را به ورطهی بدبختی میکشاند؟
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
🔺به همت دبیرخانه همایش بین المللی حقوق بشر آمریکایی و با همکاری شبکه اینترنتی سفیر و ارگان های همسو برگزار می شود:
«دومین همایش بینالمللی بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی»
🔰سخنرانان همایش:
🔻جناب آقای دکتر دهقان، معاون حقوقی ریاست جمهوری
🔻جناب آقای دکتر کدخدایی، عضو شورای نگهبان
🔶 مهمانان ویژه: سرکار خانم مرضیه هاشمی فعال حقوق بشری
🕕زمان: ۶ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۹ الی ۱۲:۳۰
☑️مکان: سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی
📣جهت حضور در همایش نام و نام خانوادگی خود را به شماره ۰۹۳۵۱۳۲۲۰۹۰ ارسال نمایید.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 پیش به سوی انتخابات یا التهابات؟!
📌 «آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات شد» خبری که طی چندروز گذشته در رأس اخبار رسانهها قرار گرفت. برای تحلیل چرایی این انتخاب باید قدری به عقب رفت و تحولات اخیر این جبهه را مورد مداقه قرار داد.
🔹 جبهه اصلاحات که در آستانهی انتخابات ۹۹ و به هدف هدایت انتخاباتی احزاب اصلاحات جایگزین شورای عالی سیاستگذاران اصلاحطلبان شد، با ریاست بهزاد نبوی کار خود را شروع کرد. بهزاد نبوی اما در اسفند ماه گذشته از سمت خود استعفا داد. اگرچه به گفتهی نبوی علت این استعفا ضعف جسمی بوده، اما شواهد امر نشان از چند پارگی و دریوزگی در درون جبهه اصلاحات دارد. بعد از انتخابات ۱۴۰۰ که کاندیدای مورد نظر بیش از نیمی از احزاب حاضر در جبهه اصلاحات که از حمایت خاتمی نیز برخوردار بود، نتوانست اعتماد مردم را به این جبهه جلب کند و میزان آرایی که به سبد این کاندید سرازیر شد خبر از یک شکست مفتضحانه برای جناح اصلاحات داشت، انتقاداتی را به سمت رئیس این جبهه روانه کرد. به گونهای که برخی خبر از مرگ اصلاحات داده و این ژنرال پیر را فاقد تواناییهای لازم سیاسی دانستند. همین امر سبب نقد تند برخی چهرههای رادیکال اصلاحات نسبت به عملکرد نبوی گردید. به عنوان مثال سعید حجاریان بعد از انتخابات ۱۴۰۰ نوشت: «اصلاحات صندوقمحور مُرد! اما قبل از تدفین شکوهمند باید به اتاق تشریح برده شود تا علت مرگ روشن شود. آیا مرگ به علت کهولت سن بوده است یا میتوان رد پای قاتل یا قاتلانی را پیدا کرد؟» اما به اذعان یکی دیگر از فعالان اصلاحطلب «محافلی که از بیرون جبهه اصلاحات تصمیم میگیرند، او را کنار زدند».
🔸 سید محمد خاتمی نیز در بیانیهی اخیر خود با بیان اینکه «اصلاح طلبی به شیوه و روال تجربه شده... اگر نگوییم ممتنع شده است دست کم به صخره ستبر بن بست برخورد کرده است و مردم هم حق دارند از آن مثل خود نظام حاکم نومید شوند.» به از دست رفتن وجههی اصلاحات در میان مردم و به بنبست رسیدن این جناح سیاسی اذعان کرد. از سوی دیگر آقای جوادی حصار سخنگوی حزب اعتماد ملی، پیش از انتخاب آذر منصوری، راهکار برون رفت اصلاحات از این بنبست سیاسی را، قرار گرفتن در کنار اکثریت مردمی دانست که معترض و منتقد وضع موجودند. مضاف بر این و با توجه به دو بیانیهی اخیر موسوی و خاتمی که پس از پایان یافتن آشوبها منتشر گردید و در آن به عبور از ساختارهای نظام و قانون اساسی اشاره شد، میتوان به این نکته دست یافت که اصلاحات که در عرصه سیاسی و تصاحب قدرت به بنبست رسیده است، در تلاش برای زنده نگهداشتن جو اغتشاش و رادیکال کردن فضای جامعه در فضای انتخاباتی است. از همین رو انتخاب یک زن در رأس این جبهه، خبر از آرایش جنگی جدیدی در جبههی اصلاحات در مقابل نظام میدهد. مؤید این نظر را میتوان در واکنش چهرههای مختلف اصلاحات در رابطه با این انتخاب مشاهده کرد که این انتخاب را متناسب با انتظارات و تحولات برآمده از جنبش زن زندگی آزادی، با همان اسم رمز مهسا امینی بیان کردهاند.
🔹 بنابراین با توجه به قراین موجود و جو به وجود آمده در کشور در جریانات پس از مرگ مهسا امینی و شبه جنبش زن زندگی آزادی، میتوان انتخاب آذر منصوری را به ریاست جبهه اصلاحات در آستانهی انتخابات مجلس دوازدهم، تنها تیر موجود در کمان اصلاحات برای دمیدن روحی تازه در پیکر بیجان این جناح سیاسی و خیز گرفتن به سمت ملتهب کردن فضای پیشاانتخاباتی دانست.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
#دورهجامــعمستـوره
🎁 هدیه ویــــژه #مدرسهفکـرت به شرکتکنندگان در دوره مستــوره
| کــــارگاه روایـتنویسی |
مـا معتقدیم بخش مهمی از مسـائل زنـان در افـق روایتِ هویت تاریخِ فــردی و جمعـی ایشان بازنمایی میشود.
از این رو کــارگاهی ویـــژه درنظــر گرفته شده تا دغدغهمنــدان شرکت کننده در دورهی مستــوره، با کسب مهـــارت روایتنویسی حضور فعال و مؤثری در این زمینه داشته باشند.
💥حضــور در این دوره برای شرکتکنندگان در دوره جامع مستوره، کاملا رایگـــان میباشد.
این کارگــاه با حضــور سرکارخانم سبــا نمکی؛ نویسنده و مدرس دورههای روایتنویسی برگــزار خواهد شد.
سرفصلهای کارگــاه:
- داستـان و ناداستـان
- چه چیــز روایت نیست؟
- عناصــر روایت
- تکنیــکهای اصلی کاربــردی
- روایت بَــرنده
- رســانه و روایــت
تعداد جلسـات: ۴ جلســه ۹۰ دقیقهای
مهلتثبتنام: یکشنبه، ۱۱ تیرماه ۱۴۰۲
زمان برگزاری کارگاه:
۱۹ و ۲۶ مردادماه، ساعت ۱۶ الی ۱۹
لینک ثبــتنــام
http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/
پیش از ثبتنام تخفیفها را ببینید.
#مستوره
#مدرسه_فکرت
#کارگاه_روایت_نویسی
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
#رصدنامه
✅ آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌 خانواده دینی | آیت الله جوادی آملی
🖇 اینجا بخوانید
📌 آیا حقیقت انسان به بدنمندی اوست؟ | استاد پارسانیا
🖇 اینجا بخوانید
📌 جنبش میامین اهل معروف | محسن قنبریان
🖇 اینجا بخوانید
📌 کلام کاربردی و چالش حجاب | دکتر زینب تاجیک
🖇 اینجا بخوانید
📌 حجاب فراتر از یک پوشش | سید یاسر طاهر رحیمی
🖇 اینجا بخوانید
📌 بر زمین مانده | علی مهدیان
🖇 اینجا بخوانید
📌 تحلیل اجتماعی پیمایش حجاب_۲ | مهدی جمشیدی
🖇 اینجا بخوانید
📌 عروس یا مدل عروس! قیمت این کالا چند؟| صغری عاشوری
🖇 اینجا بخوانید
📌 فعالیت رسانهای برای اصلاح سبک زندگی، پیش نیاز ترغیب جوانان به ازدواج است | معصومه قمقامی
🖇 اینجا بخوانید
📌مصطفاهای عزیز | فاطمه مرادی
🖇 اینجا بخوانید
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
#درسگفتار | #مدرسه_فکرت
◽️چهارمین جلسه درسگفتار
✅ دومین درسگفتار تخصصی مدرسه فکرت و با همکاری پایگاه عصر زنان
▪️با موضوع:
«الگوی نظری هویت زن از منظر علامه طباطبایی»
▪️توسط حجت الاسلام دکتر محمدرضاکدخدایی
دوره مقدماتی-کلیات
در شش جلسه
بصورت حضوری و مجازی(اسکایروم)
⏰شنبهها
این هفته شروع کلاس ساعت 14:30 تا 16:30 میباشد.
10 - 17- 24 تیر
شرکت در این دوره رایگان است.
جهت ثبت نام به آیدی زیر پیام بدهید:
@madrese_fekrat
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 برادر لیلا!
📌 «به گزارش خبرگزاری دانشجو، "لیلا کریمی" به دلیل چکهای بی محل و بر اثر سوء استفاده برادرش، علی کریمی از چکها در خرید و فروشهای کلان، به تحمل ۱۷ ماه حبس محکوم شده است. لازم به ذکر است که لیلا کریمی مادر دو فرزند ۵ و ۱۵ ساله است.»
🔹 در اوج آشوبهای رخ داده موسوم به زن،ق زندگی، آزادی که داعیهدار آن علی کریمی بود، از حقوق زنان و ظلم به زن با هشتگ مهسا امینی توییتهای بسیاری از جانب اکانت رسمی توئیتر ایشان منتشر گردید. آرمانشهری که علی کریمی و همراهان او در آشوب های سال گذشته برای زنان ترسیم کرده بودند، پوشش آزاد و بدون حجاب زنان در آزادی، رقص مختلط در حافظیه، مهمانیهای شبانه در کنار سی و سه پل بود که به صورت کارتونی بازنمایی میشدند. در یک یک این تصاویر، زنان پرنشاط و بدون مزاحمت مردی با آرامش مکشوفه گشته است و نظم همه جا است. فانتزی بودن چنین آرمانشهر ارائه شدهای را میتوان در زندگی شخصی علی کریمی و همراهان او در آشوبهای سال گذشته مشاهده کرد. زنی که خواهر علی کریمی، لیدر جریان آشوبهای اخیر بوده است توسط برادرش مورد سوء استفاده و کلاهبرداری اقتصادی قرار گرفت.
🔸 به واسطهی این عمل، او متهم به کلاهبرداری میلیاردی است و توان پرداخت رقم کلاهبرداری شده را ندارد لذا به گذران ۱۷ ماه زندانی محکوم شده است.
تمام اینها را بگذارید کنار نقش مادری لیلا، خواهر علی کریمی! علی کریمی که خود را داعیه دار حقوق مادری زنان فرزند از دست داده همچون کیان پیرفلک میخواند، خود به عنوان دایی به فرزندان خواهرش رحم نکرده است و ۱۷ ماه آنان را از حضور مادرشان محروم نموده است. این سوای آسیبهای عصبی احتمالی لیلا پس از گذران محکومیتش در زندان خواهد بود.
🔹 هیمنهی آرمانشهر ترسیم شده تخیلی زن،زندگی، آزادی و دلسوزی برای زنان و ادعای تمایل به رشد زنان توسط مردانی چون علی کریمی ادعایی پوچ و باطل بود.
علی کریمی که تنها برای منافع خود به خواهرش رحم نکرد با دختران و زنان دیگری که طرفدار و همراه او بودند چه خواهد کرد؟!
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#اختصاصی ♦️ دوره جامع «مستوره ۲» ماجرای پیـــدا و پنـــهان زن ایرانی در عصــر قاجار ♦️ «گذشته چ
بروشور-مستوره-3 (2).pdf
3.88M
📌بروشـــور معرفـــی دوره
بنا به روایتی نقطه شروع زن ایـــرانی معاصر، دوره قاجـــار است؛ دورهای که به دلیل همزمانی با ورود مدرنیته به زیستجهـــان ایرانیان بخش زیادی از زندگی او را متـــأثر از خود کرده است. زمانی زن ایـــرانی خواهد توانست جایگاه خود را در جهـــان پرتلاطم کنونی بیابد که روایتی واقعی و مستندتر از آنچه بر او گذشته و در طلبـــش بوده، ارائــه شود.
#دورهجامـــع
| مستـــوره (۲) |
پیــدا و پنهـــان زن ایــرانی در دوره قاجــار
شروع دوره: ۱۲ تیـــرماه ۱۴۰۲
✅ با مشــارکت
✓ پایگاه تخصصی عصــر زنــان
✓ دانشــگاه باقـــرالعلوم
✓ مدرســـه فکـــرت
✓ پژوهشـــکده باقـــرالعلوم
لینک ثبــتنــام
http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/
کد تخفیف برای مخاطبین عصر زنان
ms_asrezanan
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan|