eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
463 عکس
170 ویدیو
15 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin @charkhtabyan ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
عصر زنان
#بازنشر | #صوت_نشست 🛑 گفت‌و‌گوی تلویزیونی «سیاست‌گذاری حوزه زنان» ♦️ انسیه خزعلی ♦️ معصومه ابتکا
| ♦️«شیوه؛ تریبون گفتگو یا دفاع احزاب!» ▪️شب گذشته برنامه‌ی شیوه میزبان دو چهره‌ی علمی و البته حقوقی و تاثیرگذار در حوزه‌ی سیاستگذاری مسائل زنان بود؛ خانم‌ها دکتر انسیه خزعلی و دکتر معصومه ابتکار. ▫️مناظره‌ی شب گذشته از نگاه تیزبین نخبگان و فعالان حوزه‌ی زن و خانواده دور نماند و نکاتی چند در راستای این برنامه منتشر شد. از جمله نکات وارد شده به برنامه آن بود که برنامه‌ی شیوه در راستای فراهم نمودن بستری گفتمانی در جهت حل مسائل زنان به دست خودشان برنامه‌ای قابل تقدیر است زیرا تا قبل از آن چنین بستری در رسانه ملی فراهم نگردیده بود. اما ضعف‌هایی نیز در خلال پرداخت به این مسئله از جانب برنامه‌سازان محترم و میهمانان به چشم میخوردند. ▫️سیّالیت سیاستگذاری حوزه‌ی زنان به قدری است که اگر موضوعِ منحصر و دقیقی مشخص نگردد قابلیت ایجاد انحراف از بحث و ابتر ماندن موضوع می‌رود، این ضعف در برنامه‌ی شیوه و در طرح سوال کلی دیده شد که سبب شد تا میهمانان بعضا به جای پرداخت به مسئله‌ی زن و جایگاهش در سیاستگذاری، به دفاع از عملکرد حزب‌های‌شان در زمان جای‌گیری‌شان در قدرت بپردازند؛ آمار دقیق و علمی از فعالیت‌ها، میزان پیشرفت برنامه‌ها، بودجه‌بندی سطوح مختلفی چون زنان سرپرست خانوار ارائه نگردد. البته ناگفته نماند برخی از منتقدین گرامیِ برنامه شب گذشته علیرغم سخن از غایب بودن روایت زنان، لزوم حضور زنان در بستر سیاستگذاری‌های این حوزه نقدهای متناقضی با المانهای درخواستی‌شان ارائه می‌دادند از جمله متهم نمودن دو مهمان گرامی به ارائه‌ی روایات مردوارانه بی‌آنکه استدلالی منطقی در رابطه با ادعای ارائه شده‌شان داشته باشند که این خود در جهت بستن فضای ورود زنان به بستر حل مسائل زنان منجر میگردد! ▫️امید است که برنامه‌ی شیوه و سایر برنامه‌های صداوسیما بیشتر به ایجاد چنین فضاهایی در جهت فراهم نمودن بستری برای گفتمان زنانه در جهت حل مسائل زنان در سطوح نظری (ایده‌های سیاست‌ورزی) و سطوح عملی (ارائه گزارش کار مسئولان زن در راستای خدمت به حوزه زنان به مردم) پدید بیاورند و همچنین امید داریم جهت گفت‌وگوهای آتی بیشتر در جهت پرداخت به مسائل علمی و اساسی حوزه‌ی زنان باشد نه تریبونی برای دفاع از احزاب! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_i|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆زن، زندگی، آزادی🔆 🔅به روایت بانوی فعال حقوق بشر در امریکا🔅 ✅روایت زندگی و تجربه‌ی: ✅سرکار خانم نهلة النجار (فعال حقوق بشر در امریکا کارشناس مطالعات تطبیقی ادیان و علوم سیاسی) ⏰ دوشنبه، ۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۶ 📌قم، جنب مصلی قدس، سالن اجتماعات پژوهشکده‌ی باقرالعلوم علیه‌السلام 🌐 پخش مجازی از طریق نشانی: http://rbo.ir/t-webinar @tamaddontohidi @khanetolab ----------------------- 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عصر زنان
#پرونده_ویژه ♦️ «ورزش بانوان»؛ نگاهی جهانی به مسائل و بحران‌ها ✍🏼|صغری عاشوری ▪️چندین سال است که
♦️ بسته خبری سوم؛ پوشش زنان با معیار مردان ❕توضیح: «وضعیت ورزش بانوان در داخل کشور و آنچه که از دغدغه‌‌ها برمی‌آید، در ورود زنان به ورزشگاه خلاصه شده همچنین قواعد حاکم بر این حوزه باعث اعتراضاتی بین بانوان ورزشکار خارج از کشور شده است. "پرونده ورزش بانوان" در عصر زنان، در بسته‌های خبری متفاوت، به وضعیت ورزش بانوان با یک نگاه جهانی پرداخته است.» 📌 «فرانسه اخیرا لایحه‌ای تعجب‌برانگیز در راستای آزادی زنان نسبت به بدن‌شان در حیطه‌ی ورزش فراهم کرده است. این لایحه مبتنی بر آن است که زنان حق پوشیدن لباسهای ورزشی که نمادهای آشکار مذهبی هستند در فدراسیون‌ها و انجمن‌های وابسته را ندارند! این درحالی است که فمینیسم سفید که شعارش حق زن بر بدنش است در قبال این تبعیض آشکار ضد زنان مسلمان سکوت کرده است و به یمن این قانون زنان مسلمان از مسابقات دو و میدانی حذف میشوند.» 🔗 لینک خبر 📌 «وقتی مقامات سعی می‌کنند لباس زنان را به دلیل ایجاد ستر و پوشش بیشتر با جریمه رو‌به رو کنند به طوری که زنان لبنانی محجبه از ورود به بخش‌های خصوصی ساحل کشورشان به دلیل حجاب منع میشوند» 🔗 لینک خبر 📌 «فدراسیون بین‌المللی شنا در صدد اجرای تصمیم خود مبنی بر منع استفاده زنان با موهای مشکی طبیعی از کلاه شنا می‌باشند، این اقدام با اعتراضات گسترده جهانی روبه رو شده است.» 🔗 لینک خبر ▪️قواعد ورزش زنان توسط چه کسانی و با چه متر و معیاری تعیین می‌شود؟! آنچه برداشت می‌شود این است که این قوانین بر طبق امیال مردانه و مرد پسندانه‌ای طراحی می‌شود به گونه‌ای که شواهد خبرهای روز دنیا در حوزه ورزش زنان حاکی از آن است که ورزش حرفه‌ای به جای آنکه مایه‌ی لذت و امید در زن گردد سبب آشفتگی روحی زن گردیده است! برخی قوانین ورزشی حوزه زنان همچون عدم استفاده از کلاه شنا به دلیل اعتراضات گسترده و جهانی زنان لغو گردید اما ازدیاد قوانینی بدون استدلال عقلانی و منطقی که در تزاحم با مصلحت ورزشکاران زن می‌باشند به اذعان ورزشکاران زن کماکان زیاد است. ▫️آنچه بیش از همه دردناک است هژمونی حاکم‌شده بر روح ورزش زنان است که بر برهنگی تمام زنان خصوصا زنان مسلمان کمر همت را بسته است حال آنکه سوال اینجاست؛ چرا این قوانین سختگیرانه و رو به برهنگی در ورزش زنان تنها برای زنان است؟! چرا بررسی روال تغییرات البسه زنان ورزشکار طی دو دهه‌ی اخیر از شلوارک به بکینی رسیده است؟! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#بازنشر | #یادداشت ♦️ چرا روایت مذکر از امر زنانه، ابتر و ناقص است؟! ✍|عاطفه صادقی ✅ «مستوره» عنو
♦️ در پی برگزاری سلسله گفتگوهای تخصصی «مستوره»، متنی انتقادی از سوی برخی فعالین حوزه زنان به این برنامه منتشر شد که برخی اساتید این حوزه در پی پاسخ به آن برآمدند، در ادامه متن جناب دکتر کدخدایی منتشر می‌شود: ▪️یک لحظه فکر کردم این متن ترجمه مقاله‌ای از فوکو یا دست‌پرورده فمینیست او ژنویو لید در «عقل مذکر» است. عجب متن پر اشکالی!!! ▫️خیلی کاری به محتوای این گفتگوی تخصصی ندارم و قابل پیش‌بینی است که بر اساس چه مداری شکل گرفته است... اما این متنِ نقد به این نشست را که خواندم تعجب کردم. خود فوکو هم اعتقاد چندانی به امکان تطبیق نظریه قدرت خود بر نظام حاکمیت ایران بعد از انقلاب نداشت، که پیروان نظر و روشش در ایران و خصوصا در رشته مطالعات زنان، اینقدر سعی می‌کنند پدیده‌های اجتماعی ایران و انقلاب اسلامی را با چارچوب نسبی‌گرایانه و معطوف به قدرت فوکو فهم و تحلیل کنند! یکی از دلایلی که دانش مطالعات زنان و مطالعات جنسیت، را نقد می‌کنم و اعتقاد دارم به طرف مطالعات زوجیت و براساس چارچوب‌های علم دینی باید پیش برویم، همین منطق نظری و روشی حاکم بر این دانش‌هاست... ✍🏼|دکتر محمدرضا کدخدایی مدیرگروه مطالعات جنسیت و خانواده موسسه شناخت 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻بررسی أمارات و نشانه های ولوج روح از منظر فقهی 🔸 ارائه کننده: سرکار خانم افتخار یوسفی استاد و پژوهشگر حوزه علمیه جامعه الزهرا س 1️⃣ از منظر فقهی، ولوج روح در جنین، چه زمانی است؟ 2️⃣ آیا زمان های مطرح شده، موضوعیت دارد یا طریقیت؟ 3️⃣ اختلاف روایات در موضوع زمان ولوج روح، چگونه قابل جمع است؟ 4️⃣ از منظر فقه، چه أماراتی برای ولوج روح قابل پذیرش است؟ 🔻با نقادی و مشارکت: حجت الاسلام رسول مزروعی، دکتر حسین قشقایی، دکتر آیدین لطفی آذر، دکتر محسن رضایی آدریانی، حجت حاجی کاظم (دبیر). 🔸 سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ 🔸 ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۲ ساعت 👈پیوند اول ورود به جلسه: b2n.ir/seght2 👈پیوند کمکی ورود به جلسه: zaya.io/nejatejanin @populationir @zan_khanevade 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عصر زنان
#پرونده_ویژه ♦️ «ورزش بانوان»؛ نگاهی جهانی به مسائل و بحران‌ها ✍🏼|صغری عاشوری ▪️چندین سال است که
♦️ بسته خبری چهارم؛ تبعیض در پوشش ❕توضیح: «وضعیت ورزش بانوان در داخل کشور و آنچه که از دغدغه‌‌ها برمی‌آید، در ورود زنان به ورزشگاه خلاصه شده همچنین قواعد حاکم بر این حوزه باعث اعتراضاتی بین بانوان ورزشکار خارج از کشور شده است. "پرونده ورزش بانوان" در عصر زنان، در بسته‌های خبری متفاوت، به وضعیت ورزش بانوان با یک نگاه جهانی پرداخته است.» 📌 «سایت the Oracle طی روندی به بررسی لباس ورزش لاکراس، مختص زنان و مردان می‌پردازد. جالب اینجاست که بحث حفاظت و امنیت لباس مردان در پوشش‌های محافظ بیشتری دیده شده است اما زنان از حداقل‌ترین لباسها و محافظ‌های بدنی برخوردار هستند.» 🔗 لینک خبر 📌 «در ورزش چوگان ورزشکاران مرد معمولا با کلاه ایمنی، پیراهن گشاد، زانوبند و شلوارک دیده می‌شوند این درحالی است که زنان با پیراهن تنگ و شلوارک یا دامن در این ورزش دیده می‌شوند، وجود جنسی‌زدگی در لباس‌های ورزشی و عدم رعایت ایمنی در لباس طراحی شده زنان سبب شده است تا زنان در چوگان از اعمال رفتارهای قانونی در چوگان همچون زدن چوب بر همدیگر منع شوند.» 🔗 لینک خبر 📌 «تفاوت نوع لباس فرم ورزشی زنان و مردان در ورزش‌های زیادی چون: ژیمناستیک، والیبال اعم از ساحلی و سالنی، دو و میدانی وجود دارد! در والیبال و دو از زنان انتظار پوشیدن بکینی می‌رود در حالی که از مردان توقع پوشیدن تاپ و شلوارک میرود.» 🔗 لینک خبر ▪️جنس دیگری تلقی شدن زن در ورزش زنان آنقدر عمیق و نهادینه شده است که صدای اعتراض بسیاری از پژوهشگران جنسیت و زنان ورزش‌کار از این نگاه در آمده است! مطالبه‌ی اصلی دنیای ورزش زنان در بین الملل آن است که چرا وقتی شعارهای فمینیستی حق تسلط زن بر بدنش تکرار می‌شود اما در ورزش عملا این شعار جایی ندارد و زنان ملزم به اجرای پروتکلی در پوشش می‌شوند که نه امنیت جسمی آنان و نه امنیت روانی‌شان را تامین نمی‌کند؟! ▫️به نظر می‌رسد انقلابی زنانه در حوزه‌ی ورزش زنان جهان در حال شکل‌گیری است، انقلابی که علیه قوانین سلطه جویانه و ضد زنانه‌ی مردسالاری پسامدرنیسم می‌باشد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
♦️ پیرو برگزاری برنامه «مستوره»، نقدهای متفاوتی از جانب افراد مختلف به فرم و محتوای این برنامه وارد شد که بنابه درخواست پایگاه عصرزنان، جوابیه‌ای توسط دست‌اندکاران این برنامه تهیه شد که از همین تریبون منتشر می‌شود.
عصر زنان
📌 مدرسه تفکر و نوآوری نگاه برگزار می‌کند: |مستوره| گفتگوهای تخصصی با موضوع: تاریخ اجتماعی زنان و پر
♦️ اندر حکایت «مستوره» 🔹«مستوره» عنوان نمادین برنامه‌ای است با موضوع "تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظم جنسیتی"، که توسط میز مطالعات زنان در مدرسه تفکر و نوآوری نگاه به عنوان اولین کار عمومی در حوزه زنان در حال برگزاری است. اما مساله بسیار تعجب‌برانگیز این است که این کار به صرف یک پوستر تبلیغاتی و وجود ۵ استاد مدعو مرد، بدون هرگونه شناخت از عقبه‌ی این مجموعه، محل انواع قضاوت‌ها و تئوری‌پردازی‌ها اندر باب تاریخ مذکر مرسوم، نظم مردساخته، حذف‌شدگی زنان، فرودستی و فرادستی، ناقص‌العقل‌پنداری زن و... شده است. جالب هم آنجاست که این نقد، مانند همه نقدهای این‌چنینی، در ظاهر نقد مردان و مناسبات مردانه است، اما در باطن تحقیر زنانی است که کنش مورد پسند منتقدان را ندارند؛ بیچاره‌هایی که یا مورد سوءاستفاده ابزاری قرار گرفته یا از فرط خودباختگی، تریبون‌دار مردان شده‌اند! شاید هم بزرگواران قائل به سیطره‌ی مطلق گفتمان مردانه بر کل وجوه زندگی زنان هستند؛ لذا دیگر چندان نیازی به دانستن عقبه و پیشینه و شنیدن حرف‌ها احساس نمی‌شود، چرا که همه کارها، ندیده و نشنیده چیزی جز بسط گفتمان غالب نیست، مگر سخن زنان رسیده به مرتبه‌ی خودآگاهی! لابد معیار خودآگاهی زنانه هم میزان زنان موجود در پوستر بوده است! و بدا به حال زنان مدرسه‌ی نگاه که با دعوت از ۵ استاد مرد این‌چنین تحت سیطره گفتمان مردان متصل به قدرتند! 🔹اما این نحوه قضاوت کردن، این سوال را در ذهن پررنگ می‌کند که این قبیل نقدها آن‌گاه که قضاوتی اینگونه از تاریخ معاصر خودشان دارند و تجربه‌ی زیسته و امکان کنشگری خودشان به عنوان یک فعال مذهبی را، که محصول همین ساختار جمهوری اسلامی است به وضوح منکر می‌شوند؛ حال چه انتظاری است از قضاوت در مورد چند هزار سال کنشگری زنانه در تاریخ! 🔹به راستی اگر دوستان عزیز در حیطه‌ی معرفت‌شناسی طرفدار چنین منظرگرایی رادیکالی هستند که حتی در یک گفتگوی علمی در باب «نقد روش‌شناسی رویکردهای تاریخ اجتماعی» هم، استاد زن با استاد مرد تفاوت دارد؛ پس دیگر چه جای اینکه در حیطه هستی‌شناسی در موضع رادیکال ذات‌گرایی بایستند و از مردانگی و زنانگی مطلق صحبت کنند؟! و وقتی قرار است همه چیز برساخت باشد، لطفا بفرمایند که روایت منظر زنانه‌ای که کاملا محصول این زمانی و این مکانی زن ایرانی ۱۴۰۱و قرن ۲۱ و متأثر از جریانات جهانی است، چه اولویت و ترجیحی برای روایت کردن زنان در یک تاریخ دیگر دارد؟! 🔹اما اگر مساله صرفا امکان ادراک همدلانه یا قرار گرفتن در موقعیت زنانه به واسطه تجربه زیسته مشترک است، که زنان را به حقیقتِ امر زنانه نزدیک‌تر از مردان می‌کند، باید گفت اتفاقا همین ادراک همدلانه زنانه بود که در پس مطالعه تاریخ اجتماعی‌های موجود، با یک مساله جدی روبه روبه گشت: که آیا به راستی تاریخ، سراسر روایت تحقیرشدگی زنان است؟ لذا گفتگوهایی تخصصی در باب نقد روشی و محتوایی رویکردهای موجود تاریخ اجتماعی تنظیم شد و البته که در تنظیم این گفتگوها یکی از مسائل کم‌اهمیت‌تر مسأله جنسیت طرف‌های گفتگو بود. 🔶 طنز روزگار آنجاست که در توجه به اهمیت ادراک و نگاه زنانه، اتفاقا نویسندگان و پژوهشگران زن ما بیشتر نیازمند تذکر و تنبه هستند! که ای بزرگواران!! کمی از مواضع شعاری و اهداف ایدئولوژیک جنسیتی خود خارج شده و به هم‌صنفان و هم‌نوعان خود در اطراف و در دل تاریخ، زنانه‌تر و همدلانه‌تر نگاه کنید؛ چرا که آنچه شما گزارش می‌دهید نه «تاریخ مظلومیت زنان» که «تاریخ تحقیر شدگی زنان» است و فرق انسان مظلوم با انسان تحقیر شده از زمین تا آسمان است! ✅بنابراین سوال جدی این است که آیا به راستی در امر زنانه، روایت زنانه بر روایت مردانه برتری دارد؟ باید گفت که حداقل در زیست جهان تاریخی ما، تا زمانی که زنان ما نیز بخواهند به دنبال ایدئولوژی جنسیتی باشند و امر زنانه را منفک از نسبت و هارمونی‌اش با امر مردانه و پتانسیل و ظرفیت زمینه و زمانه تاریخی‌اش درک کنند، نه تنها روایت‌شان زایا و افق‌آفرین نیست، بلکه جز تباهی و تحقیر بیشتر امر زنانه چیزی به بار نخواهد آورد. ❇️و این عنوان «مستوره» چه عجیب نمادین شد! مستوره زن پنهان در تاریخ است. اما پنهان از دید چه کسانی؟ دیدِ زنان و مردانی که به واسطه زیست متفاوت‌شان، آنها را ابژه انواع نظرورزی‌ها و تئوری‌پردازی‌های‌شان می‌کنند. 🔸واما در باب نقد محتوایی بحث‌های مطرح شده امیدواریم برآیند گفتگوها، درسگفتارها و برنامه‌هایی که ارائه خواهد شد، زمینه‌ساز خود آگاهی و ادراک جامع‌تر نسبت به وضعیت زن و مرد ایرانی گردد تا در ادامه بهتر بتوانیم به سامان زیست زنان و مردان ایرانی بیاندیشیم. والسلام علی من تبع الهدی 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|