#گفتگویاول از سری گفتگوهای «تاریخ اجتماعی زنان و نظم جنسیتی»:
🔰 نظم جنسیتی و روایتگری تاریخ اجتماعی زنان (نقد روش شناسانه رویکردهای موجود)
🔶️ پرسشهای مورد بررسی در این گفتگو:
❓آیا تاریخ اجتماعی توان روایتگری بی طرف از وضعیت زنان را دارد؟
❓تاریخ اجتماعی روایت ناشنیده ها و مغفول ماندگان یا ابزاری برای بسط نظریات ؟
❓تحلیل نظم جنسیتی ایده ای مقدم بر روایت گری تاریخی یا نتیجه روایت گری تاریخی؟
❓ایده نظم جنسیتی تاریخ نگار تا چه حد در روایت تاریخ اجتماعی او اثر گذار است؟
جهت آشنایی بیشتر با برنامه به لینک زیر مراجعه نمائید:
معرفی پرونده تاریخ اجتماعی زنان
🗓یکشنبه ۹ بهمن
ساعت ۱۰ الی ۱۲
🖥 محل برگزاری گفتگوها بستر اسکایروم میباشد. لینک شرکت آنلاین:
https://www.skyroom.online/ch/sch_negah/mastoore
@sch_negah
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
♦️سلسله نشستهای حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی
🔻 نشست پنجم 🔻
🔹 با ارائه: حجتالاسلام والمسلمین استاد محمد رضا فلاح شیروانی
🔸 دبیر علمی: حجتالاسلام دکتر حسن شفیعی
⏱ زمان: یکشنبه
📍مکان: سالن جلسات بخش اداری مسجد مقدس جمکران
با توجه به محدودیت ظرفیت جلسه، لطفا برای حضور به ادمین پیام دهید:👇
@sadegh6318
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 @fekrefarda
🆔 @D_gofteman
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
📌 مدرسه تفکر و نوآوری نگاه برگزار میکند: |مستوره| گفتگوهای تخصصی با موضوع: تاریخ اجتماعی زنان و پر
#بازنشر | #یادداشت
♦️ چرا روایت مذکر از امر زنانه، ابتر و ناقص است؟!
✍|عاطفه صادقی
✅ «مستوره» عنوان برنامهای است با موضوع نظم جنسیتی در تاریخ اجتماعی زنان.
اساتید مدعو، اهل فضل و محترمند و قطعا نقد صورت گرفته، فارغ از اساتید، متوجه علت موجبه و برگزارکنندگان آن است.
▪️جنسیت اساتید و عنوان مستوره، خود حکایتی است تراژیک از وضعیت «نظم مردساخته» در تاریخ اجتماعی زنان.
▫️طراحان این برنامه که مدعی آگاهی در حوزه علوم انسانیاند حتی حفظ ظاهر نکرده و مدعوین را از اساتید ذکور برگزیدهاند.
پرسش این است که چرا مردانِ عرصه دانش، به روایتگری نظم جنسیتی از تاریخ اجتماعی ایران اهتمام ورزیدهاند و چرا این مسأله، محل پرسش واقع شده است؟!
▫️ واقعیت این است که نظم حذف کننده زنان، که ایده جمهوری اسلامی در بستر آن شکل گرفته، اکنون در منظر جهانی مورد نقد و اعتراض جدی است و عقلانیت آن محل تردید است؛ لذا متولیان این نظم مردساخته با عناوین آکادمی پسند یا فرهنگی، به دنبال اعاده حیثیت از آناند؛ نه آنکه دغدغهای برای اصلاح آن یا حقوق زنان در میان باشد؛ که اگر چنین بود این دغدغه میبایست از مستوری خارج شده و خود را در برنامهریزی چنین نشستهایی آشکار مینمود.
▫️ این قِسم برنامهها، امتداد همان تاریخ مُذَکَّر مرسوم است؛ اما اینبار با هدف کسب اعتبار ویترینِ بیرونی؛ به اضافه یک مجری خانم، که هم مؤیدی زنانه بر چنین نشستهایی باشد و هم اوج آزاداندیشی برگزارکنندگان را به نمایش بگذارد!
پرسش جدی اما همچنان باقی است؛
روایتگری و خوانش مردانه از «امر زنانه» چرا، چقدر و چگونه درست است و چرا، چقدر و چگونه نادرست؟!
▫️هر چقدر هم که ما در معرفتشناسی، ذاتگرایانه باشیم بخش قابل توجهی از نظام دانایی، در ساحت محسوس و فرهنگی رقم خورده یا پدیدار میشود؛ خصوصا آنجا که پیوندی وثیق به امر روزمره و زندگی اکنونی دارد. از آنجا که با انقلاب اسلامی، زنان ایرانی تجربه نوین و منحصر به فردی را از امر زنانه رقم زدند، خوانشهای مردانه که تجربهای حضوری از امر زنانه و الزامات و استلزاماتش ندارند، نمیتوانند روایتی کامل و نزدیک به واقع ارائه دهند یا معنایی نزدیک به حقیقت تولید کنند، مگر اینکه آن مردان مانند زنان ایرانی و در اتمسفر جمهوری اسلامی تلاش کنند، لباس بپوشند، بزایند، بپزند و بسازند. روایتهای مردانه هر چقدر هم که به قدرت، متصل باشند و از امکانات، متنعم - همانطور که تاکنون چنین بوده - صرفا تلاشهایی برای خوانش مذکر از امر زنانهاند.
🔸در اینجا دو پرسش مطرح میشود؛
اول اینکه آیا روایتهای مردانه چون روایت مردانهاند میبایست حذف شوند؟!
و پرسش دیگر اینکه آیا زنانی که در ساختارهای مردانه کنونی، به کنشگری یا کارمندی مشغولند، از امکان تولید و ارائه روایت زنانه برخوردارند؟!
▫️ پاسخ به پرسش اول روشن است؛ طبیعتا امکان فراروی رادیکال از ساختارها، روایت و ادبیات مردساخته فراهم نیست، ضمن آنکه آن ادبیات به دلیل طرح رویکرد یکی از جنسیتهای انسانی، واجد اهمیت است. مسأله، «استبداد»، تسرّی آن و نادیده گرفتن ظرفیت و روایت نیمی از جامعه از لسان خودشان است. مسأله آن است که ایده ناقصپنداری عقل زنان، حتی امکان طرح روایت زنانه را حد زده است. مسأله، حقنه کردن روایت مذکر با ابزار قدرت، به عنوان روایت کامل و درست امر زنانه است.
▫️ پاسخ پرسش دوم اما کمی سخت و نیازمند آگاهی از زیست زنانه در وضعیت اکنون جمهوری اسلامی است. روایتهای زنانه وقتی در ساختارهای مردانه طراحی شده و صورتی ابزاری مییابند، با خودآگاهی و فهم موقعیت تاریخی، امکان فراروی از این ساختار را یافته، دغدغههای نیمه محذوف جامعه در آنان پررنگ شده و در حداقلیترین وجه، روایت زنانهای از در ساختاربودگی ارائه میدهند؛ به همین دلیل است که آقایان حوزوی و غیرحوزوی جمهوری اسلامی از هر نوع حضور اثرگذار زنانه، استنکاف داشته و آن را با عناوین یا برچسبهای مختلف تحقیر و تحدید میکنند.
▫️روایتگریهای مردانه از امر زنانه به پشتوانه قدرت و تاریخ مذکر و مرسوم، شاید فربه باشد ولی پیشرو، زایا و افقآفرین نیست؛ همانگونه که در این چهل و پنج سال نبوده است.
☑️ طرح دقیقتر این موضوع، نیازمند بحثی مفصل و تخصصی است که دربارهاش بیشتر خواهم نوشت؛
@sayeh_nevesht
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
🛑 گفتوگوی تلویزیونی «سیاستگذاری حوزه زنان» ♦️ انسیه خزعلی ♦️ معصومه ابتکار 📅 شنبه | ۸ بهمنما
مناظره-انیسه-خزعلی-و-معصومه-ابتکار؛-سیاست_گذاری-_-وزه-زنان-givefastlink.mp3
35.62M
#بازنشر | #صوت_نشست
🛑 گفتوگوی تلویزیونی «سیاستگذاری حوزه زنان»
♦️ انسیه خزعلی
♦️ معصومه ابتکار
📅 شنبه | ۸ بهمنماه ۱۴۰۱
🕰 ساعت ۲۲:۳۰
📺 شبکه ۴ سیما | برنامه #شیوه
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#بازنشر | #صوت_نشست 🛑 گفتوگوی تلویزیونی «سیاستگذاری حوزه زنان» ♦️ انسیه خزعلی ♦️ معصومه ابتکا
#خبرنامه | #اختصاصی
♦️«شیوه؛ تریبون گفتگو یا دفاع احزاب!»
▪️شب گذشته برنامهی شیوه میزبان دو چهرهی علمی و البته حقوقی و تاثیرگذار در حوزهی سیاستگذاری مسائل زنان بود؛ خانمها دکتر انسیه خزعلی و دکتر معصومه ابتکار.
▫️مناظرهی شب گذشته از نگاه تیزبین نخبگان و فعالان حوزهی زن و خانواده دور نماند و نکاتی چند در راستای این برنامه منتشر شد. از جمله نکات وارد شده به برنامه آن بود که برنامهی شیوه در راستای فراهم نمودن بستری گفتمانی در جهت حل مسائل زنان به دست خودشان برنامهای قابل تقدیر است زیرا تا قبل از آن چنین بستری در رسانه ملی فراهم نگردیده بود. اما ضعفهایی نیز در خلال پرداخت به این مسئله از جانب برنامهسازان محترم و میهمانان به چشم میخوردند.
▫️سیّالیت سیاستگذاری حوزهی زنان به قدری است که اگر موضوعِ منحصر و دقیقی مشخص نگردد قابلیت ایجاد انحراف از بحث و ابتر ماندن موضوع میرود، این ضعف در برنامهی شیوه و در طرح سوال کلی دیده شد که سبب شد تا میهمانان بعضا به جای پرداخت به مسئلهی زن و جایگاهش در سیاستگذاری، به دفاع از عملکرد حزبهایشان در زمان جایگیریشان در قدرت بپردازند؛ آمار دقیق و علمی از فعالیتها، میزان پیشرفت برنامهها، بودجهبندی سطوح مختلفی چون زنان سرپرست خانوار ارائه نگردد. البته ناگفته نماند برخی از منتقدین گرامیِ برنامه شب گذشته علیرغم سخن از غایب بودن روایت زنان، لزوم حضور زنان در بستر سیاستگذاریهای این حوزه نقدهای متناقضی با المانهای درخواستیشان ارائه میدادند از جمله متهم نمودن دو مهمان گرامی به ارائهی روایات مردوارانه بیآنکه استدلالی منطقی در رابطه با ادعای ارائه شدهشان داشته باشند که این خود در جهت بستن فضای ورود زنان به بستر حل مسائل زنان منجر میگردد!
▫️امید است که برنامهی شیوه و سایر برنامههای صداوسیما بیشتر به ایجاد چنین فضاهایی در جهت فراهم نمودن بستری برای گفتمان زنانه در جهت حل مسائل زنان در سطوح نظری (ایدههای سیاستورزی) و سطوح عملی (ارائه گزارش کار مسئولان زن در راستای خدمت به حوزه زنان به مردم) پدید بیاورند و همچنین امید داریم جهت گفتوگوهای آتی بیشتر در جهت پرداخت به مسائل علمی و اساسی حوزهی زنان باشد نه تریبونی برای دفاع از احزاب!
#شیوه
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_i|
🔆زن، زندگی، آزادی🔆
🔅به روایت بانوی فعال حقوق بشر در امریکا🔅
✅روایت زندگی و تجربهی:
✅سرکار خانم نهلة النجار
(فعال حقوق بشر در امریکا
کارشناس مطالعات تطبیقی ادیان و علوم سیاسی)
⏰ دوشنبه، ۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۶
📌قم، جنب مصلی قدس، سالن اجتماعات پژوهشکدهی باقرالعلوم علیهالسلام
🌐 پخش مجازی از طریق نشانی:
http://rbo.ir/t-webinar
@tamaddontohidi
@khanetolab
-----------------------
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#پرونده_ویژه ♦️ «ورزش بانوان»؛ نگاهی جهانی به مسائل و بحرانها ✍🏼|صغری عاشوری ▪️چندین سال است که
#اختصاصی
#پرونده_ورزش_بانوان
♦️ بسته خبری سوم؛ پوشش زنان با معیار مردان
❕توضیح: «وضعیت ورزش بانوان در داخل کشور و آنچه که از دغدغهها برمیآید، در ورود زنان به ورزشگاه خلاصه شده همچنین قواعد حاکم بر این حوزه باعث اعتراضاتی بین بانوان ورزشکار خارج از کشور شده است. "پرونده ورزش بانوان" در عصر زنان، در بستههای خبری متفاوت، به وضعیت ورزش بانوان با یک نگاه جهانی پرداخته است.»
📌 «فرانسه اخیرا لایحهای تعجببرانگیز در راستای آزادی زنان نسبت به بدنشان در حیطهی ورزش فراهم کرده است. این لایحه مبتنی بر آن است که زنان حق پوشیدن لباسهای ورزشی که نمادهای آشکار مذهبی هستند در فدراسیونها و انجمنهای وابسته را ندارند! این درحالی است که فمینیسم سفید که شعارش حق زن بر بدنش است در قبال این تبعیض آشکار ضد زنان مسلمان سکوت کرده است و به یمن این قانون زنان مسلمان از مسابقات دو و میدانی حذف میشوند.»
🔗 لینک خبر
📌 «وقتی مقامات سعی میکنند لباس زنان را به دلیل ایجاد ستر و پوشش بیشتر با جریمه روبه رو کنند به طوری که زنان لبنانی محجبه از ورود به بخشهای خصوصی ساحل کشورشان به دلیل حجاب منع میشوند»
🔗 لینک خبر
📌 «فدراسیون بینالمللی شنا در صدد اجرای تصمیم خود مبنی بر منع استفاده زنان با موهای مشکی طبیعی از کلاه شنا میباشند، این اقدام با اعتراضات گسترده جهانی روبه رو شده است.»
🔗 لینک خبر
▪️قواعد ورزش زنان توسط چه کسانی و با چه متر و معیاری تعیین میشود؟! آنچه برداشت میشود این است که این قوانین بر طبق امیال مردانه و مرد پسندانهای طراحی میشود به گونهای که شواهد خبرهای روز دنیا در حوزه ورزش زنان حاکی از آن است که ورزش حرفهای به جای آنکه مایهی لذت و امید در زن گردد سبب آشفتگی روحی زن گردیده است! برخی قوانین ورزشی حوزه زنان همچون عدم استفاده از کلاه شنا به دلیل اعتراضات گسترده و جهانی زنان لغو گردید اما ازدیاد قوانینی بدون استدلال عقلانی و منطقی که در تزاحم با مصلحت ورزشکاران زن میباشند به اذعان ورزشکاران زن کماکان زیاد است.
▫️آنچه بیش از همه دردناک است هژمونی حاکمشده بر روح ورزش زنان است که بر برهنگی تمام زنان خصوصا زنان مسلمان کمر همت را بسته است حال آنکه سوال اینجاست؛ چرا این قوانین سختگیرانه و رو به برهنگی در ورزش زنان تنها برای زنان است؟! چرا بررسی روال تغییرات البسه زنان ورزشکار طی دو دههی اخیر از شلوارک به بکینی رسیده است؟!
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#بازنشر | #یادداشت ♦️ چرا روایت مذکر از امر زنانه، ابتر و ناقص است؟! ✍|عاطفه صادقی ✅ «مستوره» عنو
♦️ در پی برگزاری سلسله گفتگوهای تخصصی «مستوره»، متنی انتقادی از سوی برخی فعالین حوزه زنان به این برنامه منتشر شد که برخی اساتید این حوزه در پی پاسخ به آن برآمدند، در ادامه متن جناب دکتر کدخدایی منتشر میشود:
▪️یک لحظه فکر کردم این متن ترجمه مقالهای از فوکو یا دستپرورده فمینیست او ژنویو لید در «عقل مذکر» است. عجب متن پر اشکالی!!!
▫️خیلی کاری به محتوای این گفتگوی تخصصی ندارم و قابل پیشبینی است که بر اساس چه مداری شکل گرفته است... اما این متنِ نقد به این نشست را که خواندم تعجب کردم. خود فوکو هم اعتقاد چندانی به امکان تطبیق نظریه قدرت خود بر نظام حاکمیت ایران بعد از انقلاب نداشت، که پیروان نظر و روشش در ایران و خصوصا در رشته مطالعات زنان، اینقدر سعی میکنند پدیدههای اجتماعی ایران و انقلاب اسلامی را با چارچوب نسبیگرایانه و معطوف به قدرت فوکو فهم و تحلیل کنند! یکی از دلایلی که دانش مطالعات زنان و مطالعات جنسیت، را نقد میکنم و اعتقاد دارم به طرف مطالعات زوجیت و براساس چارچوبهای علم دینی باید پیش برویم، همین منطق نظری و روشی حاکم بر این دانشهاست...
✍🏼|دکتر محمدرضا کدخدایی
مدیرگروه مطالعات جنسیت و خانواده موسسه شناخت
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|