❣ #سلام_امام_زمانم ❣
ای غایب از نظر ها کی میشود بیایی
برقع زرخ بگیری صورت به ماگشایی
هم دست تو ببوسم هم دور تو بگردم
هم رونِما ستانی هم #رو به ما نمایی
جانم شود فدایت تابشنوم ندایت
دائم زنم صدایت #یابن_الحسن کجایی
#الّلهُـمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَـــ_الْفَـرَج_
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
جلسه هفتم دوره جامع تدریس مجازی #شیطان_و_جن_شناسی 👆👆
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #شیطان_و_جن_شناسی مبحث؛ #جن_شناسی(1)
🔷از جمله موجوداتی که در منابع دینی از آنها نام برده شده، و در سرنوشت انسانها به نوعی تأثیرگذارند، جنیان هستند. ابلیس نیز از همین طایفه است. از اینرو، اطلاع از حقیقت و اوصاف و نحوه حیات و سرنوشت این موجودات و چگونگی ارتباط آنها با آدمی، همیشه برای بشر جذاب بوده است. دراین نوشتار برآنیم که به طور فشرده- وبا تکیه بر منابع مهم و معتبر- به مهمترین مباحث مرتبط با این موجودات بپردازیم.
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (شیطان و جن شناسی روزهای یک شنبه، سه شنبه و پنج شنبه در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #شیطان_و_جن_شناسی مبحث؛ #جن_شناسی جلسه هشتم(2)
✍مفهوم شناسی جن
🔷جن در لغت به معنای پوشیده و پنهانِ از حواس است. (راغب اصفهانی، 1387: 203)
🔶معادل واژۀ جن در فارسی، پری و دیو است. (دهخدا، 1349، 5: 7861). چنان که در تفاسیر و ترجمههای فارسی کهنِ قرآن نیز، واژۀ پری را معادل جن گرفتهاند. (رازی، 1369،10: 352).
🔷جمع کلمه جن، «جِنَّة» است.(راغب اصفهانی، همان:6) «جِنَّة» در قرآن نیز بکار رفته است.(صافات: 158؛ ناس: 6). اما کلمه «اجنّه» که در تعابیر عمومی به عنوان صیغه جمع این واژه به کار میرود، نادرست است؛ زیرا «اَجِنّه» جمع جنین است، چنان که در قرآن کریم آمده است: (وَ إِذْ أَنتُمْ أَجِنَّةٌ فىِ بُطُونِ أُمَّهَاتِکُم).(نجم: 32) برخی نیز «جانّ» را اسم جمع «جن» دانستهاند. (ابنمنظور، 1308، 2: 389).
🔶عدهای شیاطین را جنیان سرکش، و«جانّ» را جنهای ضعیف دانستهاند.(دینوری، 1343، 2: 109). عطا، از ابن عباس نقل میکند که جان همان ابلیس است. (رازی، 1420، 19: 138) و راغب آن را نوعی از جن میداند (راغب، همان: 106).
🔷ابن عباس در روایت دیگری «جان» را پدر جن- یعنی نخستین فرد از جن- میداند، همان طور که آدم ابوالبشر نخستین فرد از نوع انسان است. (قمی، 1367، 1: 322).
🔶برخی نیز «ابلیس» را پدر جن دانستهاند (طوسی، بیتا، 1: 152).
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (شیطان و جن شناسی روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #شیطان_و_جن_شناسی مبحث؛ #جن_شناسی جلسه (3)
🔷برخی معتقدند کلمه جن 👽گاهی بر یک مفهوم وسیعتر اطلاق میشود که انواع موجودات ناپیدا را نیز شامل میگردد؛ اعم از آنها که دارای عقل و درک باشند یا نباشند، و حتی گروهی از حیوانات که با چشم دیده میشوند و معمولاً در لانهها پنهانند، نیز در این معنای وسیع داخلند. (مکارم شیرازی، بیتا، 25: 156). شاهد این سخن را روایتی از پیامبر اکرم (ص) گرفتهاند که فرمود: «خداوند، جن👽 را بر پنج صنف آفریده است:
1⃣ صنفی مانند باد در هوا (ناپیدا هستند)؛
2⃣ صنفی به صورت مارها؛
3⃣صنفی به صورت عقربها؛
4⃣صنفی به صورت حشرات زمین؛
5⃣ و صنفی از آنها مانند انسانها که دارای حساب و عقاباند. (مجلسی، 1403،60: 26).
🔶در جای دیگر پیامبر(ص) فرمود: «جنیان سه نوع اند:
یک نوع دارای پروبال هستند که همواره در هوا پرواز میکنند و انقباض و انبساط دارند.
نوع دوم به صورت حیواناتی مانند عقرب، سگ، گربه و غیره در می آیند. و غیر اینها نوع سوم اند که دارای تکلیف می باشند.» (همان،60: 114).
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (شیطان و جن شناسی روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنج شنبه در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #شیطان_و_جن_شناسی مبحث؛ #جن_شناسی جلسه هشتم(4)
🔷کلمۀ جن با مشتقاتش در قرآن زیاد به کار رفته است:
22 بار کلمه « الجن»،
7 بار کلمه «جان» که دو بار مربوط به عصای موسی (ع)
و پنج بار در مقابل انسان،.
و 10 بار کلمه «جِنّه». (عبدالباقی، 1364: 179).
🔶 همچنین سورهای با نام جن در قرآن آمده و مشخصاتی برای جنّیان بیان کرده است. برخی از این مشخصات عبارتند از: دارای علم و ادراک و مسئولیت (جن:1)، گروهی مومن صالح و گروهی کافر (جن:11و14)،
دارای حشر و نشر و معاد (جن:15-16)، قدرت نفوذ در آسمانها و خبر گیری و استراق سمع (جن: 8-9)،
ارتباط با برخی انسانها (جن:6)، خضوع برخی از آنها در برابر قرآن و ایمان به معاد (جن:1و13و15).
🔷برخی منظور از جن 👽در پارهای از روایات را «میکرب» دانستهاند؛ چون از چشم آدمی پنهان است، و همانگونه که خلقت جن از آتش است، میکربها هم در ادوار متعدد آفرینش، از آدمی به دورۀ آتش نزدیکترند. (جدیدی، 1378: 145).
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (شیطان و جن شناسی روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنج شنبه در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #شیطان_و_جن_شناسی مبحث؛ #جن_شناسی جلسه (5)
✍وجود جن
🔷به اعتقاد برخی، اگر چه نتوانیم با دلایل علمی و فلسفی وجود جن را اثبات کنیم، اما چون قرآن، رسول خدا(ص) و امامان(ع) از وجود آن خبر دادهاند، ما باید آن را قبول کنیم، و هر کس آن را انکار کند، یکی از ضروریات اسلام را انکار کرده است. (قرشی، 1377، 11: 378).
🔷 برخی نیز اعتقاد به وجود جن را مورد اجماع مذاهب و فرق اسلامی دانستهاند. (ابنتیمیه، 1381: 24: 123).
🔷دمیری میگوید دربارۀ وجود جن آن قدر حدیث، شعر و اخبار عرب وجود دارد که انکار آن به منزلۀ انکار یک حقیقت متواتر است. (دمیری، 1426، 1: 672).
🔶برخی از اشاعره، انکار وجود جن را به فلاسفه، قدریه و معتزلیانِ نخستین نسبت دادهاند، اما از هیچ کس نامی نبردهاند. (بغدادی، بیتا: 328).
🔷شهرستانی، نظّام بصری را منکر وجود جن معرفی کرده است. (شهرستانی، 1387، 1: 58).
🔶اشعری هم بدون ذکر نام افراد معیّنی گفته است که برخی معتقدند در دنیا جن و شیطانی وجود ندارد. (اشعری، 1400: 441).
🔷ابن خلدون دربارۀ عقیده به وجود جن، با احتیاط سخن گفته است. وی آیات راجع به وحی، فرشتگان، روح و جن را از آن رو که مراد و دلالت حقیقی آنها پوشیده است، از متشابهات دانسته است. (ابنخلدون، 1421،1: 602).
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (شیطان و جن شناسی روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه در کانال اتنا)
@atna_ir
🚨#نشر_حداکثری
به نام خدا
🛑 با توجه به ایجاد مرکز مبادله ارزی توسط بانک مرکزی در جهت کاهش قیمت ارز ، و بالا رفتن قیمت دلار ، طلا و سکه
باید با دلالان ارزی بازار آزاد و اصناف طلافروشان که قصد برهم زدن بازار و ضربه سنگین به اقتصاد مقاومتی دارند هرچه سریع تر با آنها برخورد ضربتی صورت گیرد.
🛑 لذا از دستگاه های مربوطه مخصوصا قوه قضاییه و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، خواهشمندیم که با این خیانت کاران برخورد جدی صورت دهند..
🛑 برای رسیدن صدا و درخاست شما به گوش مسئول مربوطه در پویش زیر شرکتنمایید🙏👇👇👇👇
https://www.farsnews.ir/my/c/184854
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روش واقعی روسیه در پایین آوردن قیمت دلار اینجوریه که باید بتونی بزنی تو دهن کارخونهدارها و سرمایهدارهایی مثل ایرانخودرو و سایپا و فولاد و .... که با طمع خودشون معیشت مردم رو گروگان گرفتن و سودشون تو کیفیت محصول نیست، تو گرون کردن دلاره
#ريتوییت
🗣میرمَهنا🚩🚩
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
چگونه یک نماز خوب بخوانیم 🔰جلسه اول ✍استاد پناهیان 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_
چگونه یک نماز خوب بخوانیم جلسه اول👆👆
Namaz02-48k.mp3
19.16M
چگونه یک نماز خوب بخوانیم
🔰جلسه دوم
✍استاد پناهیان
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
2_1152921504685146835.mp3
14.35M
#تاریخ_تطبیقی_اسلام
#جلسه_دوم
🟢عدم دسترسی بشر به مبدأ تاریخ خود
🟢نقل قرآن از مبدأ تاریخ بشر وداستان حضرت آدم علیه السلام
🟢تقسیم انسان ها به سه دسته در قرآن (مومن، کافر، منافق)وتوضیح هر دسته
🟢نظم جهان و دخالت انسان
🟢فایده نقل گفتگوی بین خداوند و ملائکه در قرآن
🟢اشکال ملائک بر خداوند در مورد خلقت آدم(فساد وخونریزی) و جواب خداوند
🟢شناخت متفاوت انسان ها از اسم ها و احاطه کامل پیامبران بر همه جوانب اسم ها
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
1⃣
جلسه دوم
بسم الله الرحمن الرحیم
در جلسه قبل درباره شرایط ناقل مطالبی را بیان کرده و گفتیم که ما می خواهیم تاریخ را متسلسل به دست آورده و از زمان حضرت آدم (ع) تا زمان حال بررسی کنیم.
☀️عدم اطمینان کامل نسبت به کتب تاریخی رایج
از کجا میتوان چنین تاریخی را پیدا کرد که ناقلها از روی حس برای ما خبر داده، و همگی ثقه و مورد اطمینان باشند؟ کتاب و نوشتهای وجود ندارد که تاریخ را از زمان آدم (ع) تا الآن به صورت سمعا عنِ السمع و عنِ الثقات نقل کرده باشد. حتی کتابی که تاریخ ابراهیم (ع) یا تاریخ موسی (ع) و یا تاریخ عیسی (ع) را با چنین خصوصیاتی برای ما نقل کرده باشد، نداریم؛ هر کتابی هم که در این مواردِ تاریخی نقلی دارد، نقلش مرسل (بدون سند موثق) شده است؛ مثلا تاریخ طبری، ناقلهای یک روایت تاریخی را تا جایی اسم برده و میرسد به ناقلی که مثلا درباره دوران حضرت آدم (ع) مطالبی را بیان کرده است؛ سوال اینجاست که این شخص چگونه میتوانسته است از دوران آن پیامبر الهی مطلبی را نقل کند؟! از این رو ما با این کتب از روی تسامح برخورد میکنیم.مرحوم علامه عسکری (ره) که واقعا هم در تاریخ میشود ایشان را «علامه» اطلاق کرد، داستان عبدالله بن سبا را بررسی کرد تا بفهمد کسی که بعضی ادعا میکنند پایهگذار شیعه است، ماورای درستی و یا نادرستی این ادعا، دارای چه شخصیت تاریخی بوده است؟ ایشان تحقیق کرد و متوجه شد که اساسا عبدالله بن سبا وجود خارجی ندارد! این قضیه باعث شد تا ایشان تحقیق کند که آیا اشخاص دیگری هم وجود دارند که در بعضی از منابع از آنها اسم برده شده، اما وجود خارجی نداشته باشند؟ ایشان به تحقیقات خود ادامه داد تا اینکه نام صد و پنجاه نفر را در تاریخ به عنوان صحابی پیدا کرد که هرگز وجود نداشتهاند!
@atna_ir
2⃣
☀️تاریخِ مُتقَن بودن قرآن و روایات معتبر
در اینجا ممکن است این سؤال پیش بیاید که پس با این حساب، آیا ما فاقد تاریخ موثق هستیم؟جواب این است که ما دارای یک تاریخ متقن هستیم که تردیدی در آن نیست و آن عبارت است از قرآن. علت اینکه میگوییم در قرآن تردیدی نیست، این است که از طرف خداوند نازل شده است. در جلسه گذشته گفتیم: اولین چیزی که در بیان تاریخ به آن نیاز داریم، اِشراف و رؤیت است. خداوند در قرآن درباره آگاهی و بیناییاش نسبت به وقایع میفرماید: «إنَّه بعباده خبیرٌ بصیرٌ» (شوری: 27). اشراف خداوند متعال هم بر وقایع، بعد از حدوث آن وقایع نیست، بلکه قبل از حدوث است؛ یعنی قبل از اینکه مثلا آدم (ع) بیاید، خدا میدانسته است که او خواهد آمد. از طرفی کسی مانند خداوند وجود ندارد که همیشه بوده باشد. تمام آن اموری که در ناقل لازم است، خداوند متعال در صفت خدایی خود دارد. دروغ در ذات خداوند راه ندارد، زیرا کسی دروغ میگوید که از فقر یا ریختهشدن آبرو و یا نسبت به جان خود بترسد؛ پس کسی که از این امور نترسد، هرگز دروغ نخواهد گفت، مگر از روی تفریح که این معنا هم در مورد خداوند صدق پیدا نمیکند.بعد از قرآن هم در این زمینه باید به روایات اهل بیت (ع) مراجعه کرد. تنها تاریخی که میتوان به عنوان سند قطعی به آن مراجعه و استناد کرد، تاریخی است که یا از قرآن اخذ شود، یا از ائمه (ع) و یا از اصحاب و راویان مورد وثوق ائمه معصومین (ع)؛ اما اگر قضایای تاریخی را بدون اینکه از منابع مورد اشاره اخذ شود، با این ادعا که قطعی است نقل کنیم، قطعا در آخرت باید پاسخگو باشیم. اگر قرار باشد از منابع تاریخی دیگر مطلبی نقل شود، یا باید در تأیید مطالب قرآن و روایات باشد و یا با قرائنِ دال بر صحت، قابل قبول بوده و داعیهای بر کذب آن وجود نداشته باشد. ضمن اینکه لازم است نقل از روی حس بوده باشد؛ وگرنه خطرناکترین مطلب در بیان تواریخ، نقل از غیر ثقه، بدون قرینه بر صحت است.
@atna_ir
3⃣
☀️وجود اهداف مطالعه تاریخ در قرآن
در جلسه قبل گفتیم که در بیان تاریخ، دو هدف عمده وجود دارد: 1. کسب عبرت و تجربه؛ 2. فهم وضعیت کنونی برای اخذ تصمیم صحیح نسبت به آینده. هر دو هدف در قرآن وجود دارد، زیرا همان طور که گفتیم فهم وضعیت امروز، متکی بر تاریخ متسلسلی است که از مبدأ شروع شده باشد و قرآن هم در نقل تاریخ این ویژگی را دارد: «و إذ قال ربك للملائكة إني جاعلٌ في الارض خليفة» (بقره: 30). آن زمانی که خداوند میخواست انسان را خلق کند، شاهدی غیر از خداوند نبوده است که بتواند این مطلب را نقل کند.اولین داستانی که خداوند متعال در قرآن نقل کرده، داستان حضرت آدم (ع) است که در آیه 30 سوره بقره آمده است: (1) «وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قالَ إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون» (بقره: 30).اینجا سؤالی مطرح میشود که چرا خداوند متعال اعتراض ملائکه را برای ما بیان میکند: « ... قالُوا أَ تَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ ... » (همان). فرشتگان بر چه اساسی گفتند که انسان در زمین فساد میکند و خون خواهد ریخت؟ مگر ملائک قبلا انسان را رؤیت کرده بودند؟ اگر قبلا انسان را رؤیت کرده بودند که خداوند به آنها نمیفرمود: «إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون» (همان). آیا انسانی که خداوند در این آیات از او نام میبرد، انسان اولیه بوده و یا قبل از او هم انسانی بوده است؟جواب این سؤال را با مقدمهای کوتاه بیان میکنیم: از مجموعه آیات قرآن استفاده میشود که تمام اجزای این عالم بر اساس نظم و محاسبه دقیق جریان دارد و تنها موجود و مخلوقی که میتواند در این مجموعه منظم دخل و تصرف کند، انسان است. بقیه مخلوقات این عالم، همگی جزئی از اجزای این عالم هستند. خداوند متعال به ملائک گفت: «من میخواهم در روی زمین برای خود جانشین بگذارم». باید دانست که تفاوت جانشین با مخلوقات دیگر در مشیّت است. خداوند متعال فعال ما یشاء است (هر چه را که اراده کند، انجام میدهد) و انسان هم که جانشین خدا در روی زمین است، در حد خود فعال ما یشاء است؛ اما ملائک و حیوانات و سایر موجودات، فعال ما یشاء نبوده، بلکه همیشه ثابت هستند.اعتراض ملائک هم ناظر به همین ویژگی انسان بود. گفتند: انسان که فعال ما یشاء است، با ارادهای که دارد نظم را در روی زمین بر هم خواهد ریخت. (لازم به ذکر است: کلمه «فساد» هم دقیقا به معنای به هم ریختن یک مجموعه منظم است؛ لذا وقتی ملائک به پروردگار گفتند: «أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء»، خدای متعال مفسد بودن انسان را انکار نکرد؛ اما سخن این بود که انسان، مفسدِ مشروط است؛ بدین معنا که اگر بداند و عالم شود که در روی زمین چه باید بکند، دیگر مفسد نخواهد بود. پس اعتراض ملائک در صورتی درست بود که خلیفه خداوند در روی زمین جاهل باشد؛ ولی اگر عالم شد دیگر مفسد نخواهد بود).سؤال دیگری که مطرح میشود، اینکه ملائک از کجا به خونریز بودن انسان پی بردند؟جواب این است که انسان چون نماینده خدا در روی زمین است، باید در حد خود واجد صفات و اَسمای پروردگار باشد. یکی از اسمای خداوند متعال، «عزیز» و به این معناست که او کسی را همردیف خود نمیپذیرد. اسم دیگر خداوند، «مَلِک» و به معنای پادشاه است. وجود این اسما و صفات در وجود انسان باعث میشود که بر روی زمین، درگیریها و نزاعهایی بین انسانها برای برتریجویی ایجاد شود که نتیجه آن، خونریزی است.
@atna_ir
4⃣
☀️فضیلت عبادت انسان بر ملائکه
ملائک پس از اعتراض به اِفساد و خونریزی انسان، به خداوند گفتند: ما تو را تسبیح و تقدیس میکنیم: « ... وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ» (بقره: 30). خداوند در جواب گفت: «إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون» (همان)؛ یعنی: من چیزهایی را میدانم که شما نمیدانید.فضیلت انسان بر ملائک این است که انسان با وجود خواستهها و غرایز مادی، خدا را تسبیح و تقدیس میکند. تسبیح و تقدیس ملائک که فاقد غرایز و خواستههای مادی هستند، به اندازه ارزش تسبیح و تقدیس انسان نیست.
مراد از علم اَسمادر آیه بعدی خداوند میفرماید: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها ... » (بقره: 31). خداوند قبل از اینکه انسان را به زمین بفرستد، علم اسما را به او تعلیم کرد. حال ببینیم مراد از علم اسما چیست؟ما همه امور را به اسم میشناسیم، اما باید توجه داشت که از طریق اسم به مُسَمّا میرسیم. اسم همان است که تمام ماهیت را در خود داشته باشد؛ بنابراین معنای اسما در این آیه شریفه، درک در آخرین مرتبه نسبت به آن است؛ یعنی اسمی که جهلی در آن نیست. به همین جهت زمانی که آدم (ع) از بهشت به زمین میآید، همه چیز را با همه روابطش میشناسد. لذا تصرفات چنین شخصی چون از روی علم است، دیگر مفسدانه نخواهد بود.
(1). در آینده بحثی خواهیم داشت درباره اینکه قرآنی که الآن موجود است، توسط چه کسی جمعآوری شده است؟ فعلا اجمالا میگوییم که ما معتقد هستیم: این قرآن، همان قرآنی است که امیرالمؤمنین (ع) جمع کرده است. یکی از ادله ما بر این ادعا، همین منظم بودن نقل تاریخ در قرآن است. یک شخص عادی نمیتوانست قرآن را به این شکل جمعآوری کند.
@atna_ir
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
چگونه یک نماز خوب بخوانیم 🔰جلسه دوم ✍استاد پناهیان 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_
جلسه دوم چگونه یک نماز خوب بخوانیم👆👆
Namaz03-48k.mp3
21.07M
چگونه یک نماز خوب بخوانیم
🔰جلسه سوم
✍استاد پناهیان
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir