eitaa logo
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
731 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
774 ویدیو
22 فایل
برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیاز به ملت تمدن ساز داریم و ملت تمدن ساز در بستر آموزش های لازم به وجود می آیند. آموزشهایی در زمینه های اقتصاد سیاست فرهنگ و... لینک کانال👇👇 https://eitaa.com/joinchat/186318869C9e216c3ff1 پل ارتباطی @sadra59
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس (۵) 🔷تاملات سیاسی در اسلام 🔶اما تاریخ تاملات سیاسی در اسلام را به سه دوره تقسیم می‌کنند: 🔷دوران تاملات سیاسی 📗در دوره اول بیشترین تاملات سیاسی در مفاهیم علم کلام پایه‌ریزی می‌شود. مباحث بنیادین متکلمین در خصوص خلافت، امامت، ولایت، عدالت، جبر، آزادی و... نمایه‌های بارز مباحث سیاسی قلمداد می‌شوند. 📗در دوره دوم که از غیبت کبری آغاز می‌شود، مباحث سیاسی در جریان تاملات عقلی و فلسفی رشد می‌کند. فلاسفه مسلمان با بهره‌گیری از مبانی عقلی و سنت‌های فلسفی یونان، مباحث عمده‌ای پیرامون معرفت سیاسی و ارائه مدینه‌های فاضله در بخش حکمت عملی، مطرح نمودند. فارابی، مسکویه رازی، خواجه نظام‌الملک، ابن سینا، امام محمد غزالی، خواجه نصیرالدین طوسی و ابن خلدون از متفکران این دوره‌اند. 📗اما در دوره سوم مباحث سیاسی در قالب ابواب فقه مثل امر به معروف و نهی از منکر، باب جهاد، باب قضاء، باب وکالت و دیگر ابواب فقه، تکوین یافت، این دوره تقریباً از زمان حمله مغول به ایران (قرن ۷) آغاز می‌شود و تا قرن ۱۴ ادامه می‌یابد. 📗که اوج این تاملات را می توان در بینش حکومت ولایت فقیه امام خمینی(ره)دید 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز(چهارشنبه ها ) @atna_ir
دروس (۶) 🔷تقسیمات حکمت عملی 🔶در فلسفه سیاسی اسلامی، حکمت عملی را به سه قسم تقسیم می‌کنند: 📗۱. آداب النفس یا سیاست ذات. 📗۲. حکمت منزلی(تدبیرمنزل) که مجموعه اصولی است برای خوب تدبیر نمودن منزل. 📗۳. فلسفه اجتماعی یا حکمت مدنی(سیاست مُدن)که شامل تحقیق و مطالعه نظم یا انواع شهرها و مخصوصاً مدینه فاضله در ساختار و روش‌های نمونه و آرمانی آن است. 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز(چهارشنبه ها ) @atna_ir
❌ عصبانیت سالومه سیدنیا از هک شدن پیج اینستاگرامی‌اش علی رغم سلبریتی ها مبنی بر عدم همکاری با سالومه سیدنیا، این مجری شبکه ماهواره ای من‌وتو در حساب توییتری خود رسما حقیقی بودن تصاویر منتشر شده را تایید کرد و نوشت: شرم بر اینستاگرام. شما زندگی مردم را به خطر می‌اندازید. 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
امروز اولین روزی بود که تعداد مبتلایان جدید نسبت به روز قبل کمتر بود و کاهش پیدا کرد. این روند اگر در روزهای آینده ادامه پیدا کند و آمار بهبودیافتگان نیز به همین منوال افزایش پیدا کند، آمار کل مبتلایان به کرونا ویروس کاهش پیدا کرده و این بیماری بزودی در کشورمان از بین می‌رود. البته در صورتی که با همین جدیت ادامه دهیم. 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
🔴 واکنش "امید دانا" فعال اپوزیسیون، به افشای روابط مخفی سلبریتی ها با عوامل تلویزیون لندنی منوتو ♦️ «... انقدر این جماعت سطحی هستند که با سالومه بیسواد درددل سیاسی می‌کنند...» 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی ) @atna_ir
دروس (۷) 🔷 اخلاق ناصری و حکمت مدینه 🔶تقسیم‌بندی که بیان گردیددر کتاب «اخلاق ناصری» وجود دارد. خواجه نصیرالدین طوسی در مقاله سوم این کتاب به حکمت مدینه یا علم مدنی می‌پردازد و مباحث زیر را مطرح می‌نماید: 📗سبب احتیاج به مدینه و اجتماع، 📗 فضیلت محبت، اقسام اجتماعات و احوال آن، 📗سیاست اُمرا و آداب ایشان، 📗سیاست خدمت‌گزاران و ملوک و.... 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز(چهارشنبه ها ) @atna_ir
دروس (۸) 🔷فلسفه مدنی در کتاب احصاءالعلوم 🔸ابونصر فارابی نیز در کتاب «احصاء العلوم» با تقسیم علوم به دو بخش عمده نظری و عملی، فلسفه مدنی را در شمار علوم عملی قرار داده و از اهداف، غایات، کارکردها و تقسیمات این علم و همچنین از اقسام حکومت‌ها سخن گفته است. 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز(چهارشنبه ها ) @atna_ir
دروس (۹) 🔷سایر کتب مربوط به فلسفه سیاسی که در قرون قبل نوشته شده است 🔸از دیگر کتبی که به فلسفه سیاسی پرداخته‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سیاست مدینه، الجمع بین رایی الحکیمین (فارابی) شفاء (ابن سینا) تهذیب الاخلاق، الحکمة الخالده (مسکویه رازی) سِیَرٌ الملوک یا سیاست‌نامه (خواجه نظام الملک) احیاء علوم الدین، نصیحة الملوک (غزالی) اخلاق ناصری (خواجه نصیرالدین طوسی) التاج فی اخلاق الملوک (جاحظ) الاحکام السلطانیه (ماوردی) سلوک الملوک (فضل الله روزبهان خُنَجی اصفهانی) نسائم الاسحار من لطائم الاخبار (ناصرالدین منشی کرمانی) دستور الوزراء (محمود بن محمد بن الحسین الاصفهانی). از مجموعه تالیفات فوق در فلسفه سیاسی اسلامی به «سیاست‌نامه»، «اندرزنامه»، «تاریخ الوزراء» و «دستور الوزراء» تعبیر می‌کنند. 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز(چهارشنبه ها ) @atna_ir
🚩 نخستین حمله آمریکا به طالبان در افغانستان پس از توافق صلح 🔹 سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان در توئیتی خبر داد که آمریکا علیه طالبان در «نهرسراج» ولایت «هلمند» حمله هوایی انجام داد. 🔹 این حمله در حالی رخ داد که طالبان بطور فعال به ایست‌های بازرسی نیروهای افغان حمله می‌کردند. https://tn.ai/2216628 پ.ن: هنوز امضای توافق صلحشون خشک نشده، زدن زیر میز! مسئولین گرامی بازهم دنبال مذاکره با شیطان بزرگ باشید😁 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام خامنه ای مدظله العالی سیاست یعنی اداره درستِ جامعه؛ این جزو دین است. تقوای سیاسی، یعنی انسان در میدان سیاست، صادقانه عمل کند. ۱۳۸۱/۵/۵ 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
part02.mp3
7.5M
"تجربیاتی از عالم پس از مرگ" 📗قسمت ۲ 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
🗒 برنامه های آموزشی کانال اَتنا 👆👆 دوستان خود را به کانال دعوت کنید.👇👇 https://eitaa.com/joinchat/186318869C9e216c3ff1
👆دوستان عزیز اگر هر یک از شما بنر بالا را تنها برای 3 نفر از دوستان خود فوروارد کنید ، تعداد اعضای کانال به میزان قابل توجهی زیاد میشود؛ بدین وسیله ما را در ترویج فرهنگ تمدن ساز اسلامی یاری کنید. با تشکر🙏🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 🔹امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «الا و انّ الیوم المضمار و غداً السّباق»؛ این دنیا محل آماده شدن و تمرین کردن است. در این اردوگاه بزرگِ آماده ورود به میدان لقاء الهی - که قیامت است - خودتان را برای مواجهه با حساب و مؤاخذه الهی آماده کنید. امروز، روز تمرین کردن و آماده شدن و خودسازی است و فردا - یعنی روز قیامت - روز شتاب و مسابقه گرفتن به سوی سرانجامی است که ما در همین جا برای خود، آن سرانجام را مشخّص و منجز کرده‌ایم. ۱۳۸۲/۹/۵ 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
1⃣ ☀️هر روز با یک داستان تمدن ساز ✍در جستجوی حقیقت‏ سودای حقیقت و رسیدن به سرچشمه یقین «عنوان بصری» را آرام نمی‏گذاشت. طی مسافتها کرد و به مدینه آمد که مرکز انتشار اسلام و مجمع فقها و محدثین بود. خود را به محضر مالک بن انس، محدث و فقیه معروف مدینه، رساند. در محضر مالک طبق معمول احادیثی از رسول خدا روایت و ضبط می‌شد. عنوان بصری نیز در ردیف سایر شاگردان مالک به نقل و دست به دست کردن و ضبط عبارتهای احادیث و به ذهن سپردن سند آنها، یعنی نام کسانی که آن احادیث را روایت کرده‌اند، سرگرم بود تا بلکه بتواند عطش درونی خود را به این @atna_ir
2⃣ وسیله فرو نشاند. در آن مدت امام صادق علیه السلام در مدینه نبود. پس از چندی که آن حضرت به مدینه برگشت، عنوان بصری عازم شد چندی هم به همان ترتیبی که شاگرد مالک بوده در محضر امام شاگردی کند. ولی امام به منظور اینکه آتش شوق او را تیزتر کند از او پرهیز کرد؛ روزی به او فرمود: «من آدم گرفتاری هستم، بعلاوه اذکار و اورادی در ساعات شبانه روز دارم، وقت ما را نگیر و مزاحم نباش. همان‏طور که قبلا به مجلس درس مالک می‌رفتی حالا هم همان جا برو.». این جمله‌ها که صریحا جواب رد بود، مثل پتکی بر مغز عنوان بصری فرود آمد. از خودش بدش آمد. با خود گفت اگر در من نوری و استعدادی و قابلیتی می‌دید مرا از خود نمی‏راند. از دلتنگی داخل مسجد پیغمبر شد و سلامی داد و بعد با هزاران غم و اندوه به خانه خویش رفت. فردای آن روز از خانه بیرون آمد و یکسره رفت به روضه پیغمبر، دو رکعت نماز خواند و روی دل به درگاه @atna_ir
3⃣ الهی کرد و گفت: «خدایا تو که مالک همه دلها هستی از تو می‌خواهم که دل جعفربن محمد را با من مهربان کنی و مرا مورد عنایت او قرار دهی و از علم او به من بهره برسانی که راه راست تو را پیدا کنم.». بعد از این نماز و دعا بدون اینکه به جایی برود، مستقیما به خانه خودش برگشت. ساعت به ساعت احساس می‌کرد که بر علاقه و محبتش نسبت به امام صادق افزوده می‌شود. به همین جهت از مهجوری خویش بیشتر رنج می‌برد. رنج فراوان، او را در کنج خانه محبوس کرد. جز برای ادای فریضه نماز از خانه بیرون نمی‌آمد. چاره‏ای نبود، از یک طرف امام رسما به او گفته بود دیگر مزاحم من نشو، و از طرف دیگر میل و عشق درونی‏اش چنان به هیجان آمده بود که جز یک مطلوب و یک محبوب بیشتر برای خود نمی‌یافت. رنج و محنت بالا گرفت. طاقتش طاق شد. دیگر نتوانست بیش از این صبر کند، کفش و جامه پوشیده به در خانه امام رفت. خادم آمد، پرسید: «چه کار داری؟». @atna_ir
4⃣ •.هیچ، فقط می‌خواستم سلامی به امام عرض کنم. •.امام مشغول نماز است. طولی نکشید که همان خادم آمد و گفت: «بسم الله، بفرمایید!». «عنوان» داخل خانه شد، چشمش که به امام افتاد سلام کرد. امام جواب سلام را به اضافه یک دعا به او رد کرد و سپس پرسید: «کنیه‏ ات چیست؟». •.ابوعبد الله. •.خداوند این کنیه را برای تو حفظ کند و به تو توفیق عنایت فرماید. شنیدن این دعا بهجت و انبساطی به او داد، با خود گفت اگر هیچ بهره‌ای از این ملاقات جز همین دعا نبرم مرا کافی است. بعد امام فرمود: «خوب، چه کاری داری؟ و چه می‌خواهی؟». •.از خدا خواسته‌ام که دل تو را به من مهربان کند و مرا از علم تو بهره‌مند سازد. امیدوارم خداوند دعای مرا مستجاب فرماید. @atna_ir