eitaa logo
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
729 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
774 ویدیو
22 فایل
برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیاز به ملت تمدن ساز داریم و ملت تمدن ساز در بستر آموزش های لازم به وجود می آیند. آموزشهایی در زمینه های اقتصاد سیاست فرهنگ و... لینک کانال👇👇 https://eitaa.com/joinchat/186318869C9e216c3ff1 پل ارتباطی @sadra59
مشاهده در ایتا
دانلود
3⃣ تحلیلی، تطبیقی (۳) ☀️روش‌های مطالعه تاریخ تاریخ را دو گونه می‌شود مطالعه کرد: الف- مطالعه مقطعی؛ یعنی هر حادثه‌ای را در زمان خودش ببینیم. مثلا نگاه کنیم که جنگ جمل چه زمانی شروع شد و چه اتفاقی در آن رخ داد و سرانجامش به کجا انجامید؟این نوع مطالعه در حد خودش می‌تواند آن چهار هدف را برآورده کند.ب- مطالعه زنجیره‌ای. در مطالعه مقطعی، دنبال علت حادثه نیستیم و فقط خود حادثه را مطالعه می‌کنیم، اما در مطالعه زنجیره‌‌ای، حادثه را با علت آن مطالعه می‌کنیم. آنچه در تاریخ کاربرد زیادی دارد، این‌گونه مطالعه است.با این مقدمه، به دنبال دومین هدف از اهداف مطالعه تاریخ می‌رویم: 2. فهم وضعیت موجود در جهت تغییر به جهت مطلوباگر ما بخواهیم وضعیت موجود خودمان را بفهمیم که چرا الآن وضعیت به این‌گونه است، حتما باید علتش را به دست بیاوریم و تا زمانی که علتش را نفهمیم،‌ نمی‌توانیم بفهمیم که چرا الآن این‌گونه هستیم؛ و اگر بخواهیم علتش را به دست آوریم، باید به سراغ واقعه قبلی برویم. واقعه قبلی را هم تا زمانی که به علتش پی نبرده‌ایم، نمی‌توانیم درست بفهمیم. باید به مقداری عقب برگردیم تا به علت اصلی برسیم؛ تا به علت اصلی نرسیم، نمی‌فهمیم که چرا وضعیت ما این‌گونه است.گذشته‌ها علت وضعیت موجود ماست و ما علت وضعیت آینده‌ایم. اگر نسبت به وضعیت موجود معترض هستیم، باید تحقیق کنیم که چرا وضعیت موجود ما به این‌گونه است، تا بتوانیم آن را در آینده تغییر دهیم؛ وگرنه نسبت به آینده هم معترض خواهیم بود. برای حرکت درست در این زمینه، لازم است به سراغ تاریخ برویم. 👈آموزشهای تمدن ساز(روزهای زوج تاریخ تطبیقی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4⃣ تحلیلی، تطبیقی (۴) ☀️تاریخ از علوم نقلی است تاریخ از علوم نقلی است نه از علوم عقلی و علوم نقلی قابل تجربه نیستند. تاریخ، ناقل تجربه است نه قابل تجربه؛ مثلا وقتی درباره نبرد جمل مطالعه می‌کنیم، تجربه زیادی به دست می‌آوریم، ولی نمی‌توان در آزمایشگاه، جنگ جمل را درست کرده و آن را تجربه کرد.بر خلاف علوم تجربی، اعتماد در علوم نقلی بر ناقل است؛ بنابراین اولا ناقل باید راستگو باشد؛ ثانیا ضابط باشد؛ یعنی موقعی که مطلبی را می‌گوید، درست بگوید و حواس‌پرت نباشد؛ ثالثا اهل فهم حادثه باشد؛ مثلا فهم یک دانشمند فیزیک بعد از مشاهده سایت نطنز با فهم یک انسان عادی فرق می‌کند. هر دو مثلا نیم ساعت از آن‌جا بازدید کرده‌اند، ولی دانشمند فیزیک حداقل دو ساعت درباره مشخصات، تکنولوژی و پیشرفت‌های سایت صحبت می‌کند، اما انسان عادی نمی‌تواند به این کیفیت سخن بگوید، چرا که هیچ‌گونه آشنایی با این علم ندارد؛ و رابعا نقل ناقل از روی حس (استماع و ر‌ؤیت) باشد، نه از روی حدس. پس نقل ناقلی فایده دارد که دارای این چهار شرط باشد و اگر یکی از این شروط را نداشت، فایده‌ای ندارد.گفتیم که تاریخ را باید به شکل سلسله‌وار خواند و این سلسه به حضرت آدم (ع) ختم می‌شود. لازم است ناقلی پیدا کنیم که حوادث زمان حضرت آدم (ع) را از روی حس برای ما نقل کند؛ یعنی دیده باشد زمانی که آن حضرت به زمین آمد، ارتباطش با خودش، همسرش، و زمین چگونه بوده است. تنها کسی که می‌تواند تاریخ را از روی حس برای ما نقل کند، خداوند و انسان‌های خدایی‌ (انبیا‌ و ائمه) هستند. نقل خداوند، قرآن است و نقل انسان‌های خدایی‌، سنت و روایت. پس منابع ما در همین موارد خلاصه می‌شود.بنابراین، این سخن که گاه می‌گویند «تاریخ را باید خارج از دین ببینیم و نباید ابتدا سراغ دین رفت و بعد تاریخ را دید»، کاملا اشتباه است، زیرا اگر از داخل دین به تاریخ نگاه نکنیم، اصلا تاریخی وجود نخواهد داشت، چرا که ناقلی غیر از دین نمی‌توانیم پیدا کنیم.درباره تفاوت ما با مورخین موجود در دنیا و این‌که آن‌ها تاریخ را از کجا آورده‌اند، ان شاء الله جلسه بعد بحث می‌کنیم. 👈آموزشهای تمدن ساز(روزهای زوج تاریخ تطبیقی) @atna_ir
پایان جلسه تدریس امروز👆👆
☀️@atna_ir 📗سلسله مباحث ✍برکات نماز اول وقت از رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که نماز برای میت در قبر به صورت شخص نورانی خوش‌سیما ظاهر می‌شود، انیس و مونس او در قبر می شود، و آتش جهنم را از او دور می کند. فرمود کسی که نماز های پنجگانه را در موقع خود اقامه کند و رکوع و سجود نماز را کامل به جا آورد خدای عزوجل پانزده خصلت به او عطا فرماید : 1-سه خصلت در دنیا ◀️عمر او را زیاد کند ◀️مال و اموال او را زیاد کند ◀️اولاد صالح او را زیاد کند 2-سه خصلت در موقع مرگ ◀️از ترس او را ایمن دارد ◀️از هول مرگ ایمن دارد ◀️او را داخل بهشت گرداند 3-سه خصلت در قبر ◀️سوال نکیر و منکر. ا بر او آسان کند ◀️قبر او را وسیع گرداند ◀️دری از درهای بهشت به روی او گشوده شود 4-سه خصلت در محشر ◀️صورت او مثل ماه نور می دهد ◀️نامه اعمالش را به دست راستش دهند ◀️حساب را بر او آسان می گرداند 5-سه خصلت در موقع عبور از پل صراط ◀️خداوند از او راضی می شود ◀️به او سلام مي دهد ◀️نظر رحمت به او می فرماید 📗ثمرات ص 408 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
از امشب با صوت چگونه یک نماز خوب بخوانیم استاد پناهیان در خدمتتون خواهیم بود این صوت تاثیر شگرفی در نماز خوب خواندن دارد و تاکید اکید در گوش دادن صوت داریم
Namaz01-48k.mp3
18.99M
چگونه یک نماز خوب بخوانیم 🔰جلسه اول ✍استاد پناهیان 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣ ای غایب از نظر ها کی میشود بیایی برقع زرخ بگیری صورت به ماگشایی هم دست تو ببوسم هم دور تو بگردم هم رونِما ستانی هم به ما نمایی جانم شود فدایت تابشنوم ندایت دائم زنم صدایت کجایی 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه هشتم دوره جامع تدریس مجازی 👇👇
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی مبحث؛ (1) 🔷از جمله موجوداتی که در منابع دینی از آنها نام برده شده، و در سرنوشت انسان‌ها به نوعی تأثیر‌گذارند، جنیان هستند. ابلیس نیز از همین طایفه است. از این‌رو، اطلاع از حقیقت و اوصاف و نحوه حیات و سرنوشت این موجودات و چگونگی ارتباط آنها با آدمی، همیشه برای بشر جذاب بوده است. دراین نوشتار برآنیم که به طور فشرده- وبا تکیه بر منابع مهم و معتبر- به مهم‏ترین مباحث مرتبط با این موجودات بپردازیم. 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (شیطان و جن شناسی روزهای یک شنبه، سه شنبه و پنج شنبه در کانال اتنا) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی مبحث؛ جلسه هشتم(2) ✍مفهوم شناسی جن 🔷جن در لغت به معنای پوشیده و پنهانِ از حواس است. (راغب اصفهانی، 1387: 203) 🔶معادل واژۀ جن در فارسی، پری و دیو است. (دهخدا، 1349، 5: 7861). چنان که در تفاسیر و ترجمه‌های فارسی کهنِ قرآن نیز، واژۀ پری را معادل جن گرفته‏اند. (رازی، 1369،10: 352). 🔷جمع کلمه جن، «جِنَّة» است.(راغب اصفهانی، همان:6) «جِنَّة» در قرآن نیز بکار رفته است.(صافات: 158؛ ناس: 6). اما کلمه «اجنّه» که در تعابیر عمومی به عنوان صیغه جمع این واژه به کار می‌رود، نادرست است؛ زیرا «اَجِنّه» جمع جنین است، چنان که در قرآن کریم آمده است: (وَ إِذْ أَنتُمْ أَجِنَّةٌ فىِ بُطُونِ أُمَّهَاتِکُم).(نجم: 32) برخی نیز «جانّ» را اسم جمع «جن» دانسته‏اند. (ابن‏منظور، 1308، 2: 389). 🔶عده‌ای شیاطین را جنیان سرکش، و«جانّ» را جن‌های ضعیف دانسته‌اند.(دینوری، 1343، 2: 109). عطا، از ابن عباس نقل می‌کند که جان همان ابلیس است. (رازی، 1420، 19: 138) و راغب آن را نوعی از جن می‌داند (راغب، همان: 106). 🔷ابن عباس در روایت دیگری «جان» را پدر جن- یعنی نخستین فرد از جن- می‏داند، همان طور که آدم ابوالبشر نخستین فرد از نوع انسان است. (قمی، 1367، 1: 322). 🔶برخی نیز «ابلیس» را پدر جن ‌دانسته‏اند (طوسی، بی‏تا، 1: 152). 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (شیطان و جن شناسی روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه در کانال اتنا) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی مبحث؛ جلسه (3) 🔷برخی معتقدند کلمه جن 👽گاهی بر یک مفهوم وسیع‌تر اطلاق می‌شود که انواع موجودات ناپیدا را نیز شامل می‌گردد؛ اعم از آن‌ها که دارای عقل و درک باشند یا نباشند، و حتی گروهی از حیوانات که با چشم دیده می‌شوند و معمولاً در لانه‌ها پنهانند، نیز در این معنای وسیع داخلند. (مکارم شیرازی، بی‏تا، 25: 156). شاهد این سخن را روایتی از پیامبر اکرم (ص) گرفته‏اند که فرمود: «خداوند، جن👽 را بر پنج صنف آفریده است: 1⃣ صنفی مانند باد در هوا (ناپیدا هستند)؛ 2⃣ صنفی به صورت مارها؛ 3⃣صنفی به صورت عقرب‌ها؛ 4⃣صنفی به صورت حشرات زمین؛ 5⃣ و صنفی از آن‌ها مانند انسان‌ها که دارای حساب و عقاب‏اند. (مجلسی، 1403،60: 26). 🔶در جای دیگر پیامبر(ص) فرمود: «جنیان سه نوع اند: یک نوع دارای پروبال هستند که همواره در هوا پرواز می‌کنند و انقباض و انبساط دارند. نوع دوم به صورت حیواناتی مانند عقرب، سگ، گربه و غیره در می آیند. و غیر اینها نوع سوم اند که دارای تکلیف می باشند.» (همان،60: 114). 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (شیطان و جن شناسی روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنج شنبه در کانال اتنا) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی مبحث؛ جلسه هشتم(4) 🔷کلمۀ جن با مشتقاتش در قرآن زیاد به کار رفته است: 22 بار کلمه « الجن»، 7 بار کلمه «جان» که دو بار مربوط به عصای موسی (ع) و پنج بار در مقابل انسان،. و 10 بار کلمه «جِنّه». (عبدالباقی، 1364: 179). 🔶 همچنین سوره‏ای با نام جن در قرآن آمده و مشخصاتی برای جنّیان بیان کرده است. برخی از این مشخصات عبارتند از: دارای علم و ادراک و مسئولیت (جن:1)، گروهی مومن صالح و گروهی کافر (جن:11و14)، دارای حشر و نشر و معاد (جن:15-16)، قدرت نفوذ در آسمانها و خبر گیری و استراق سمع (جن: 8-9)، ارتباط با برخی انسانها (جن:6)، خضوع برخی از آنها در برابر قرآن و ایمان به معاد (جن:1و13و15). 🔷برخی منظور از جن 👽در پاره‌ای از روایات را «میکرب» ‌دانسته‏اند؛ چون از چشم آدمی پنهان است، و همان‏گونه که خلقت جن از آتش است، میکرب‌ها هم در ادوار متعدد آفرینش، از آدمی به دورۀ آتش نزدیک‌ترند. (جدیدی، 1378: 145). 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (شیطان و جن شناسی روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنج شنبه در کانال اتنا) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی مبحث؛ جلسه (5) ✍وجود جن 🔷به اعتقاد برخی، اگر چه نتوانیم با دلایل علمی و فلسفی وجود جن را اثبات کنیم، اما چون قرآن، رسول خدا(ص) و امامان(ع) از وجود آن خبر داده‌اند، ما باید آن را قبول کنیم، و هر کس آن را انکار کند، یکی از ضروریات اسلام را انکار کرده است. (قرشی، 1377، 11: 378). 🔷 برخی نیز اعتقاد به وجود جن را مورد اجماع مذاهب و فرق اسلامی دانسته‌اند. (ابن‏تیمیه، 1381: 24: 123). 🔷دمیری می‌گوید دربارۀ وجود جن آن قدر حدیث، شعر و اخبار عرب وجود دارد که انکار آن به منزلۀ انکار یک حقیقت متواتر است. (دمیری، 1426، 1: 672). 🔶برخی از اشاعره، انکار وجود جن را به فلاسفه، قدریه و معتزلیانِ نخستین نسبت داده‌اند، اما از هیچ کس نامی نبرده‌اند. (بغدادی، بی‏تا: 328). 🔷شهرستانی، نظّام بصری را منکر وجود جن معرفی کرده است. (شهرستانی، 1387، 1: 58). 🔶اشعری هم بدون ذکر نام افراد معیّنی گفته است که برخی معتقدند در دنیا جن و شیطانی وجود ندارد. (اشعری، 1400: 441). 🔷ابن خلدون دربارۀ عقیده به وجود جن، با احتیاط سخن گفته است. وی آیات راجع به وحی، فرشتگان، روح و جن را از آن رو که مراد و دلالت حقیقی آنها پوشیده است، از متشابهات دانسته است. (ابن‏خلدون، 1421،1: 602). 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (شیطان و جن شناسی روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه در کانال اتنا) @atna_ir
پایان تدریس امروز. 👆👆
🚨 به نام خدا 🛑 با توجه به ایجاد مرکز مبادله ارزی توسط بانک مرکزی در جهت کاهش قیمت ارز ، و بالا رفتن قیمت دلار ، طلا و سکه باید با دلالان ارزی بازار آزاد و اصناف طلافروشان که قصد برهم زدن بازار و ضربه سنگین به اقتصاد مقاومتی دارند هرچه سریع تر با آنها برخورد ضربتی صورت گیرد. 🛑 لذا از دستگاه های مربوطه مخصوصا قوه قضاییه و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، خواهشمندیم که با این خیانت کاران برخورد جدی صورت دهند.. 🛑 برای رسیدن صدا و درخاست شما به گوش مسئول مربوطه در پویش زیر شرکت‌نمایید🙏👇👇👇👇 https://www.farsnews.ir/my/c/184854
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روش واقعی روسیه در پایین آوردن قیمت دلار اینجوریه که باید بتونی بزنی تو دهن کارخونه‌دارها و سرمایه‌دارهایی مثل ایران‌خودرو و سایپا و فولاد و .... که با طمع خودشون معیشت مردم رو گروگان گرفتن و سودشون تو کیفیت محصول نیست، تو گرون کردن دلاره 🗣میرمَهنا🚩🚩 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
Namaz02-48k.mp3
19.16M
چگونه یک نماز خوب بخوانیم 🔰جلسه دوم ✍استاد پناهیان 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸آیت‌ الله بهجت: آن کسی با حضرت مهدی عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف دوست‌تر است که بعد از اتیان(انجام دادن) واجبات و ترک محرمات و طاعت خدا در واجبات و محرمات، برای فرج او (عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف) بیشتر دعا بکند. ⚡️اللهم عجل لولیک الفرج⚡️
2_1152921504685146835.mp3
14.35M
🟢عدم دسترسی بشر به مبدأ تاریخ خود 🟢نقل قرآن از مبدأ تاریخ بشر وداستان حضرت آدم علیه السلام 🟢تقسیم انسان ها به سه دسته در قرآن (مومن، کافر، منافق)وتوضیح هر دسته 🟢نظم جهان و دخالت انسان 🟢فایده نقل گفتگوی بین خداوند و ملائکه در قرآن 🟢اشکال ملائک بر خداوند در مورد خلقت آدم(فساد وخونریزی) و جواب خداوند 🟢شناخت متفاوت انسان ها از اسم ها و احاطه کامل پیامبران بر همه جوانب اسم ها 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir