eitaa logo
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
729 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
774 ویدیو
22 فایل
برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیاز به ملت تمدن ساز داریم و ملت تمدن ساز در بستر آموزش های لازم به وجود می آیند. آموزشهایی در زمینه های اقتصاد سیاست فرهنگ و... لینک کانال👇👇 https://eitaa.com/joinchat/186318869C9e216c3ff1 پل ارتباطی @sadra59
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴رباخواران کوتاه نیامدند و فشار بر طبقه متوسط و مستضعف بیشتر شد. 🔹شورای پول و اعتبار نتوانست از حق طبقه متوسط و مستضعف دفاع کند و نتوانست کلیه وام‌ها را به عقب بندازد! تنها بخش ناچیزی از وام‌ها به تاخیر افتاد: وام‌های قرض‌الحسنه و تسهیلات صاحبان کسب و کار. ⛔️آیت الله نوری همدانی: دریافت پول به‌عنوان دیرکرد ربا قطعی و است و دریافت وجهی با این عنوان توسط های کشور حرام قطعی و رباخواری آشکار و محض است. 📛آیت‌الله مکارم شیرازی: رباخواری بانک‌های غربی از بانک‌های ما کمتر است. / دریافت ۲۰ درصد حق الزحمه بانک‌ها از مردم نوعی رباخواری است 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
🎙 الیاس حضرتی: برخی متحجرین در این انتخابات رای آوردند! 📞 پ.ن: لابد اگر اینها هم مثل شما 170 میلیون از میگرفتن و با تَکرار میرفتن مجلس، دیگه متعصب نبودن❓ اگه تعصب به پاک بودن حساب و تَکراری نبودنه، ما همه متعصبیم🙂 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
تحلیل کلانِ بیانیه انقلاب؛ حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی استاد حوزه و مدرس دروس خارج فقه و اصول و از صاحب‌نظران و اساتید حوزه‌ی قسمت نهم 🔷 چهار اقدام اساسی درباره‌ی بیانیه لذا بر همین اساس، اولاً باید این بیانیه را نمود. ثانیاً بر محور آن کرد. ثالثاً باید شود. رابعاً باید شود. البته مقصود از تئوریزه‌شدنِ این متن آن نیست که خودمان مبانی برای آن درست کنیم. مستندات فراوانی وجود دارد از مؤلف و از آن طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی تا آثار فاخری که در همین سال‌های اخیر در دست داریم. ما می‌توانیم این بیانیه را تئوریزه کنیم، منتهی این تئوری باید متناسب با بیانیه بازخوانی و بازتولید شود و بتوان بیانیه را با آن‌ها مستند کرد، آن هم در مقیاس ادبیات کاملاً عالمانه و فنی و تخصصی که یک جای آن، ادبیات است. سه خطر مهم؛ خوانش رسمی، تحریف و تقلیل باید به این نکته توجه کنیم که حتماً دنبال یک خوانش رسمی از این بیانیه نباشیم و این که نباید یک خوانش رسمی از آن بیرون بیاوریم. باید خوانش‌های متعدد از زوایای متفاوت، منتهی با این نقطه مختصات شکل بگیرد. این‌ها متعاضد هم هستند و هم‌دیگر را کمک ‌و تقویت می‌کنند و در مؤثرند. البته نباید خوانش‌هایی که بیانیه را تحریف می‌کنند، مبنا و محور قرار گیرند؛ بلکه باید جلوی آن خوانش‌ها گرفته شود. مقصود از این که جلوی آن خوانش‌ها گرفته شود، این نیست که با جبر اجتماعی جلوی آن‌ها را بگیریم؛ مقصود این است که اگر ما خوانش‌های صحیح و در مقیاسِ بیانیه داشته باشیم، به خودی خود جلوی تحریف بیانیه با خوانش‌های روشنفکری ، چه با ادبیاتِ و چه با ادبیات را می‌گیریم. جریان روشنفکری غرب‌زده حتی ممکن است سازوکارهای پیش‌بینی شده در بیانیه را با ادبیات مدرن خوانش کند. مثلاً وقتی گفته می‌شود عدالت اجتماعی، آن را می‌برند در مباحثی همچون یا عدالت مکتب رفاه که این هر دو است. این یک سند جدی است و جلوی در این سند را نیز باید بگیریم. خیلی از خوانش‌ها تقلیل‌گرایانه هستند. یعنی یک نگاه‌ سطحی به سند دارند و این باعث از دست رفتن جایگاه سند می‌شود. بیانیه نباید تبدیل به روزمره‌گی شود. عقبه‌ی فکری بیانیه‌ی این بیانیه یک عقبه‌ای دارد که جاری‌شده و فرآوری‌شده‌ی آن در این متن آمده است. یک تفکر، یک نظام اندیشه یا به تعبیری یک نظام فکری است که از تبیینِ توحید، از تا ، تا تحلیل نظام آفرینش و حرکت نظام آفرینش به سمت غایت مطلوب الهی و نگاه فلسفه‌ی تاریخی و تحلیل حرکت تاریخ و تکامل تاریخ و نظریه‌ی اجتماعی و نظریه‌ی پیشرفت و بسیاری ریزنظریه‌های دیگر مثل کرامت انسان، آزادی انسان، عدالت، عدالت اجتماعی را در بر دارد و این سند را پشتیبانی می‌کنند. کاملاً پیداست که دارای یک خوانش و نگرش خاص به این موضوعات است که می‌توان با یک تتبع دقیق، آن مبانی را پیدا، منظم و در مقیاس نظریه و تئوریزه بازخوانی کرد. ادامه دارد.. 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
🗒 برنامه های آموزشی کانال اَتنا 👆👆 دوستان خود را به کانال دعوت کنید.👇👇 https://eitaa.com/joinchat/186318869C9e216c3ff1
👆دوستان عزیز اگر هر یک از شما بنر بالا را تنها برای 3 نفر از دوستان خود فوروارد کنید ، تعداد اعضای کانال به میزان قابل توجهی زیاد میشود؛ بدین وسیله ما را در ترویج فرهنگ تمدن ساز اسلامی یاری کنید. با تشکر🙏🙏
☀️سبک زندگی(تربیت فرزند) 🔷پرخاشگری با پدر و مادر سوال: پسری 4 ساله دارم که من و پدرش را به ویژه در حضور دیگران کتک می‏زند و پرخاشگری می‏کند. جواب: پرخاشگری، رفتار خصمانه‏ ای است که در قالب کتک زدن، لگد زدن، دعوا کردن، آزار دادن، داد و فریاد و از بین بردن وسایل دیگری جلوه می‏کند؛ بنابراین، گریه کردن و اخم کردن، پرخاشگری نیست. علل پرخاشگری کودکان حدود چهار سال عبارتند از: 1. گرسنگی: هرگاه زمان غذای کودک بگذرد، پرخاشگر می‏شود و در موارد بسیاری، گرسنگی خود را به مادر نمی‏گوید. به مادران عزیز توصیه می‏کنم به ویژه در مهمانی‏ها و زمانی که مهمان دارند، از غذای کودک خود غافل نشوند. 2. خستگی: اگر فعالیت کودک بیش از حد باشد و در پیاده‏ روی و بازی زیاده‏ روی کند، با کوچک‏ترین بهانه‏ ها به مرحله‏ ی فروپاشی می‏رسد و پرخاشگری خواهد کرد. اعتدال در فعالیت‏های جسمی برای کودک مطلوب است. 3. بی‏خوابی: طبیعی است که هرگاه زمان خواب کودک به تأخیر افتد، پرخاشگر می‏شود. این مشکل بیشتر در مهمانی‏ها و زمانی که مادر و پدر مشغول پذیرایی از مهمان‏ها هستند، پیش می‏آید. 4. بی‏ توجهی به کودک: وقتی کودک چهار ساله‏ ی شما، خواسته‏ ای دارد، به خواسته‏ ی او توجه کنید. در صورت بی‏ توجهی (به ویژه در حضور دیگران)، ممکن است با کتک و داد و فریاد، نظر شما را به خود جلب کند. برخی والدین، هنگام صحبت با دوستان و نزدیکان، از پاسخگویی به کودک خود غافل می‏شوند. 5. بیماری: یکی دیگر از عوامل پرخاشگری کودک، بیماری (تب) است. در این حالت باید با او مدارا کرد. 6. انگل: برخی انگل‏ها روی اعصاب کودک اثر می‏گذارند. در این صورت باید به پزشک مراجعه کرد. 7. در تنگنا قرار دادن کودک: کودکان در این سنین، دوست داشتنی‏ اند؛ به همین جهت، نزدیکان و دوستان خانواده، به رغم میل کودکان، آنان را در آغوش می‏گیرند؛ می‏فشارند و می‏بوسند. با این گونه اعمال، کودک در تنگنا قرار می‏گیرد و پرخاشگری می‏کند؛ به ویژه اگر بزرگسالی او را به زور بگیرد و با لب‏های خیس ببوسد. بزرگسالانی که می‏خواهند با کودکان ارتباط برقرار کنند، به هیچ وجه نباید از زور استفاده کنند. نرمی، آغاز ارتباط با بازی، شعر، قصه و... می‏تواند زمینه‏ ی ارتباط عاطفی بعدی را فراهم سازد. درصد کمی از کودکان وجود دارند که در برابر رفتارهای خشن بزرگسالان، مقاومت چندانی از خود نشان نمی‏دهند؛ اما اگر کودکی، هنگام حرکت بزرگسال به سویش، خود را پشت سر پدر یا مادر پنهان می‏کند؛ وحشت زده می‏شود و اخم می‏کند، نشان می‏دهد که تجربه‏ ی ناخوشایندی از بزرگسالان دارد که در این صورت باید از راه‏های پیش گفته با او ارتباط برقرار کرد. پی نوشت ها ـ می‏گویند مردی زشت رو، کودکی را در آغوش گرفته بود و می‏بوسید و آن کودک فریاد می‏زد و گریه می‏کرد. آن مرد می‏گفت: عزیزم! گریه نکن؛ از چی می‏ترسی؟ خودم این جا هستم!! لطیفی گفت: آقای عزیز! مشکل آن کودک، خود شما هستید. او را رها کنید، مشکلش حل می‏شود. پ.ن؛یکی دیگر از علل پرخاشگری کم خونی و فقر آهن است که بهتر است با مواد غذایی مثل بادام درختی، سبزی تره وبرگ چغندر، عسل و میوه هایی مثل سیب و انار آن را برطرف کنید 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ذکر واقعی خدمت جهادی، موثر و کارآمد است! 🔻 ایشون آقای ، هستند؛ طی چندسال اخیر حضور فعالی در مناطق بحرانی و بین مردم داشتند و سعی می‌کنند همیشه در میدان باشند، ولی این حضور موثر نبوده و علی‌رغم تلاش‌ها به شدت ناکارآمدند! 🔹 بحران‌های ریزگردها، خاموشی، سیل، حوادث بنزینی و ... در زمان وی اتفاق افتاده و در هیچ مقطعی خوزستان اینقدر بحران زده نبود! 🔸آقای شریعتی یک اصلاح‌طلب مذهبی است. در تمام جلسات و حضورهای میدانی ذکر می‌گوید. ذکر زیر لب وی تمام شدنی نیست؛ اینکه چه ذکری می‌گوید و استاد اخلاق و عرفان وی چه کسی است نمی‌دانیم. استاندار ذکرگویی که تسبیح و ذکرگویی‌اش زبانزد است. 🔹خبرنگار تسنیم از وی می‌پرسد برای مسئله سیل‌بندها چه اقدامی کردید و چرا کاری نشد، فقط ذکر می‌گوید و دوکلمه‌ پاسخ زیرلبی هم به خبرنگار می‌دهد! 🔸واقعیت این است که ذکر مسئولین، خدمت جهادی و موثر و حل مشکلات مردم است و این اذکار و تسبیح در جلسات عمومی و رسمی و بین مردم، هیچ چیزی به دین مردم اضافه نمی‌کند بلکه همه ناکارآمدی‌ها به پای دین و دیانت گذاشته می‌شود و مردم را از دین و ذکر و عرفان زده می‌کند! ما این مدل رفتارها را نمی‌خواهیم. ما کار و خدمت موثر می‌خواهیم نه ذکر و تسبیح و ریش! 🔹مردم، مسئول مردمی و میدانی می‌خواهند اما مهم‌تر یک مدیر کارآمد و واقعاً با تدبیر و برنامه می‌خواهند؛ وقتی حضور سر صحنه‌ها منجر به حل مشکلات نشود نتیجه عکس دارد؛ مردم می‌گویند فلانی پوپولیست است! ✅ : 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 یک دقیقه از استاد رحیم‌پور ازغدی رو ببینید در نقد رفتارهای امثال جناب استاندار خوزستان! ❎‌ ما با اصل ذکر گفتن مخالف نیستیم اما این ناکارآمدی‌ها وقتی با تسبیح بدست گرفتن و ذکر گفتن همراه بشود، به دین ضربه می‌زند! ✅ : 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
رهبر انقلاب کشتار مسلمانان هند را محکوم کردند: دولت هند در مقابل هندوهای افراطی بایستد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: 🔹قلب مسلمانان جهان از کشتار مسلمانان در هند جریحه دار است. 🔹دولت هند باید در مقابل هندوهای افراطی و احزاب طرفدار آنها بایستد و با توقف کشتار مسلمانان ، از انزوای خود در جهان اسلام جلوگیری کند. 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
آمریکا شناسی 7.MP3
6.9M
🔰 سخنرانی های 7 👈 1 🌀 جلسه اول از فصل دوم 🎤 با توضیحات (از اساتید مهدویت کشور و پژوهشگر تاریخ) 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
🔰 لوح | قلوب جریحه‌دار 🔺️ رهبر انقلاب: قلب مسلمانان جهان از کشتار مسلمانان در جریحه دار است. دولت هند باید در مقابل هندوهای افراطی و احزاب طرفدار آنها بایستد و با توقف کشتار مسلمانان، از انزوای خود در جهان اسلام جلوگیری کند. 💻 @Khamenei_ir 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
part03.mp3
6.98M
"تجربیاتی از عالم پس از مرگ" 📗قسمت ۳ 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 🔹اوّلین و مهم‌ترین قدمِ خودسازی این است که انسان به خود و به اخلاق و رفتار خود با نظر انتقادی نگاه کند؛ عیوب خود را با روشنی و دقّت ببیند و سعی در برطرف کردن آن‌ها داشته باشد. این از عهده خود ما برمی‌آید و این تکلیفی بر دوش ماست. ۱۳۸۰/۹/۲۵ 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
1⃣ ☀️هر روز با یک داستان تمدن ساز ✍جویای یقین‏ در همه کشور عظیم سلجوقی نظامیه بغداد و نظامیه نیشابور مثل دو ستاره روشن می‏درخشیدند. طالبان علم و جویندگان بینش، بیشتر به یکی از این دو دانشگاه عظیم هجوم می‌آوردند. ریاست و کرسی بزرگ تدریس نظامیه نیشابور، در حدود سالهای 450- 478، به عهده ابوالمعالی امام الحرمین جوینی بود. صدها نفر دانشجوی جوان جدی در حوزه تدریس وی حاضر می‌شدند و می‏نوشتند و حفظ می‌کردند. در میان همه شاگردان امام الحرمین سه نفر جوان پرشور و بااستعداد بیش از همه جلب توجه کرده انگشت نما شده بودند: محمد غزالی طوسی، کیاهراسی، احمدبن @atna_ir
2⃣ محمد خوافی. سخن امام الحرمین درباره این سه نفر گوش به گوش و دهان به دهان می‌گشت که: «غزالی دریایی است مواج، کیا شیری است درنده، خوافی آتشی است سوزان.» از این سه نفر نیز محمد غزالی مبرزتر و برازنده‏تر می‏نمود. از این رو چشم و چراغ حوزه علمیه نیشابور آن روز محمد غزالی بود. امام الحرمین در سال 478 هجری وفات کرد. غزالی که دیگر برای خود عِدل و همپآیه‌ای نمی‏شناخت، آهنگ خدمت وزیر دانشمند سلجوقی، خواجه نظام الملک طوسی کرد که محضرش مجمع ارباب فضل و دانش بود. در آنجا نیز مورد احترام و محبت قرار گرفت. در مباحثات و مناظرات بر همه اقران پیروز شد! ضمنا کرسی‏ ریاست نظامیه بغداد خالی شده بود و انتظار استادی با لیاقت را میکشید که بتواند از عهده تدریس آنجا برآید. جای تردید نبود، شخصیتی لایقتر از این نابغه جوان که تازه از خراسان رسیده بود پیدا نمی‌شد. در سال 484 هجری قمری @atna_ir
3⃣ غزالی با شکوه و جلال تمام وارد بغداد شد و بر کرسی ریاست دانشگاه نظامیه تکیه زد. عالیترین مقامات علمی و روحانی آن روز همان بود که غزالی بدان رسید. بزرگترین دانشمند زمان و عالیترین مرجع دین به شمار می‌رفت. در مسائل بزرگ سیاسی روز مداخله می‌کرد. خلیفه وقت، المقتدر بالله، وبعد از او المستظهر بالله برای وی احترام زیادی قائل بودند. همچنین پادشاه بزرگ ایران ملکشاه سلجوقی و وزیر دانشمند و مقتدر وی خواجه نظام الملک طوسی نسبت به او ارادت می‏ورزیدند و کمال احترام را مرعی می‌داشتند. غزالی به نقطه اوج ترقیات خود رسیده بود و دیگر مقامی برای مثل او باقی نمانده بود که احراز نکرده باشد. ولی در همان حال که بر عرش سیادت علمی و روحانی جلوس کرده بود و دیگران غبطه مقام او را می‌خوردند، از درون روح وی شعله‏ای که کم و بیش در همه دوران عمر وی سوسو می‏زد زبانه کشید که خرمن هستی و مقام و جاه و جلال وی را یکباره سوخت. @atna_ir
4⃣ غزالی در همه دوران تحصیل خویش احساسی مرموز را در خود می‌یافت که از او آرامش و یقین و اطمینان می‌خواست، ولی حس تفوق بر اقران و کسب نام و شهرت و افتخار مجال بروز و فعالیت زیادی به این حس نمی‌داد. همینکه به نقطه اوج ترقیات دنیایی خود رسید و اشباع شد، فعالیت حس کنجکاوی و حقیقت جویی وی آغاز گشت. این مطلب بر وی روشن شد که جدلها و استدلالات وی که دیگران را اقناع و ملزم می‌کند، روح کنجکاو و تشنه‌ خود او را اقناع نمی‌کند. دانست که تعلیم و تعلم و بحث و استدلال کافی نیست، سیر و سلوک و مجاهدت و تقوا لازم است. با خود گفت از نام شراب، مستی و از نام نان، سیری و از نام دوا، بهبود پیدا نمی‌شود. از بحث و گفتگو درباره حقیقت و سعادت نیز آرامش و یقین و اطمینان پیدا نمی‌شود. باید برای حقیقت خالص شد و این با حب و جاه و شهرت و مقام سازگار نیست. کشمکش عجیبی در درون وی پیدا شد. دردی بود که جز خود او و خدای او کسی از آن آگاه نبود. شش @atna_ir
5⃣ ماه این کشمکش به صورت جانکاهی دوام یافت و به قدری شدت کرد که خواب و خوراک از وی سلب شد. زبانش از گفتار باز ماند. دیگر قادر به تدریس و بحث نبود. بیمار شد و در جهاز هاضمه‏اش اختلال پیدا شد. اطبا معاینه کردند، بیماری روحی تشخیص دادند. راه چاره از هر طرف بسته شده بود. جز خدا و حقیقت دادرسی نبود. از خدا خواست که او را مدد کند و از این کشمکش برهاند. کار آسانی نبود. از یک طرف آن حس مرموز به شدت فعالیت می‌کرد، و از طرف دیگر چشم پوشیدن از آنهمه جلال و عظمت و احترام و محبوبیت دشوار می‏نمود. تا آنکه یک وقت احساس کرد که تمام جاه و جلالها از نظرش ساقط شد. تصمیم گرفت از جاه و مقام چشم بپوشد. از ترس ممانعت مردم اظهار نکرد و به بهانه سفر مکه از بغداد بیرون رفت، ولی همینکه مقداری از بغداد دور شد و مشایعت کنندگان همه برگشتند، راه خود را به سوی شام و بیت المقدس برگرداند. برای آنکه کسی او را نشناسد و مزاحم سیر درونی‏اش نشود، در جامه @atna_ir
6⃣ درویشان درآمد. سیر آفاق و انفس را آنقدر ادامه داد تا آنچه را که می‌خواست، یعنی یقین و آرامش درونی، پیدا کرد. ده سال مدت تفکر و خلوت و ریاضت وی طول کشید[1] 1.ترجمه المنقذمن الضلال (اعترافات غزالی)، و تاریخ ابن خلّکان، ج 5/ ص 351 و 352، و غزالی نامه. ↩ @atna_ir
@atna_ir☀️ 🔷غسل جمعه و آن از جمله اعمال مستحبي است كه بر آن تأكيد بسيار شده و در روايت آمده كه حضرت رسول (صلّي الله عليه و آله) به حضرت اميرالمؤمنين (عليه السّلام) فرمود: يا علي! در هر جمعه غسل كن، گرچه به خاطر آن غذاي خود را براي به دست آوردن آب جهت غسل كردن بفروشي و گرسنه بماني؛ زيرا هيچ عمل مستحبّي برتر از غسل روز جمعه نيست، و از امام صادق (عليه السّلام) روايت شده: هركه در روز جمعه غسل كند و اين دعا را بخواند: أَشْهَدُ أَنْ لاَ إلَهَ إلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنِي مِنَ التَّوَّابِينَ وَ اجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَطَهِّرِينَ براي او تا جمعه آينده حالت پاكي و طهارت پيدا شود؛يعني: از گناهان پاك مي گردد، يا آنكه اعمال او با طهارت معنوي انجام مي گيرد، و مورد قبول حق واقع مي شود. و به احتياط نزديك تر آن است كه تا جايي كه ممكن است، غسل جمعه را ترك نكنند. بايد دانست وقت غسل جمعه پس از طلوع فجر تا زمان ظهر است، و هرچه نزديك تر به ظهر انجام شود، بهتر است. 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
@atna_ir☀️ 🔸شستن سرباگل خطمی وفوايدآن ۱-ازامام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «گرفتن ناخن وشارب (سبيل) وشستن سر با گل خطمى، فقر ونادارى را زايل مى‌كند وبر روزى مى‌افزايد».[۱] ۲-در حديثى ديگر فرمود: «شستن سر با خطمى، دل را مى‌گشايد وسودا واندوه را برطرف مى‌سازد».[۲] ۳-از حضرت على عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «شستن سر با خطمى، باعث برطرف شدن چرك وحشرات موجود در سر مى‌شود».[۳] ۴- از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «شستن سر با خطمى (سه فايده دارد): سر را از سردرد حفظ مى‌كند، پريشانى را از انسان دور مى‌سازد، كچلى را از بين مى‌برد».[۴] ۵-در حديثى ديگر فرمود: «هر كس سر خود را در روز جمعه با گل خطمى بشويد، از پيسى وديوانگى در امان خواهد بود».[۵] ۶-در روايتى ديگر فرمود: «هر كس در روز جمعه ناخن وشارب خود را بگيرد وسرش را با گل خطمى بشويد، ثواب آزاد كردن يك برده را مى‌برد».[۶] [۱] .كافى، ج ۶، ص ۵۰۴، ح ۱؛ مكارم الأخلاق، ص ۶۴. [۲] . مستدرك سفينة البحار، ج ۳، ص ۳۰۵. [۳] . كافى، ج ۶، ص ۵۰۴، ح ۳؛ مكارم الأخلاق، ص ۶۱. [۴] . ثواب الأعمال، ص ۳۶، ثواب غسل رأس بالخطمى، ح ۱. [۵] . كافى، ج ۶، ص ۵۰۴، ح ۲؛ كتاب من لا يحضره الفقيه، ج ۱، ص ۷۱، ح ۲۹۰. [۶] . كافى، ج ۶، ص ۵۰۴، ح ۴؛ مكارم الأخلاق، ص ۶۱. منبع: کتاب حلیه المتقین علامه مجلسی با بازنگری تحت نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
@atna_ir☀️ 🔷ناخن و موي پشت لبش را بزدايد زيرا كه ثواب بسيار دارد و روزي را افزون مي سازد، و او را از گناه تا جمعه ديگر دور مي كند، و از بيماري ديوانگي و جذام و پيسي ايمني مي دهد، و بهتر است در وقت چيدن ناخن و زدودن موي پشت لب بخواند: بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَي سُنَّهِ مُحَمَّدٍ [رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ] وَ آلِ مُحَمَّدٍ و درگرفتن ناخن، از انگشت كوچك دست چپ شروع،و به انگشت كوچك دست راست ختم نمايد، و اين شيوه را در گرفتن ناخنهاي پاي خود نيز رعايت كند پس ازآن ناخنهاي چيده را دفن كند. 👈منبع مفاتیح الجنان 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
@atna_ir☀️ 🔷استعمال بوی خوش پيامبر صلى الله عليه و آله : لايَنبَغى لِلرَّجُلِ أَن يَدَعَ الطّيبَ فى كُلِّ يَومٍ فَإن لَم يَقدِر عَلَيهِ فَيَومٌ و َيَومٌ لا، فَإِن لَم يَقدِر فَفى كُلِّ جُمُعَةٍ وَ لا يَدَع؛ شايسته است كه مرد هر روز از عطر استفاده كند، اگر هر روز نتوانست، يك روز در ميان عطر زند و چنانچه اين هم مقدورش نبود جمعه ها را ترك نكند. 👈كافى(ط-الاسلامیه) ج6، ص510، ح4 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
@atna_ir☀️ 🔷خوردن اناروبرگ کاسنی پيش از خوردن صبحانه انار و پيش از ظهر هفت برگ كاسني بخورد، از امام موسي بن جعفر (عليهما السّلام) روايت شده: هركه در روز جمعه وقتي كه ناشتاست يك انار بخورد، تا چهل روز دل او را نوراني گرداند. و اگر دو انار بخورد تا هشتاد روز، و اگر سه انار، تا صدوبيست روز، وسوسه شيطان را از او دور گرداند، و هركس وسوسه شيطان از او دور شود نافرماني خدا نكند و هركه نافرماني خدا نكند وارد بهشت شود. شيخ طوسي در كتاب <مصباح> فرموده: در مورد خوردن انار در روز و شب جمعه فضيلت بسيار روايت شده. 👈منبع مفاتیح الجنان 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
☀️شادکردن خانواده درروزجمعه امام رضا(ع) این روز را به عنوان فرصتی خدایی تلقی می‌کردند، به این صورت که ضمن انتقال ارزشهای الهی و تربیت معنوی خانواده، آنها را با عظمت و شأن روز جمعه آشنا می‌کردند. حضرت در این باره می‌فرمایند: «أَطْرِفُوا أَهَالِیَکُمْ فِی کُلِّ جُمُعَةٍ بِشَیْءٍ مِنَ الْفَاکِهَةِ وَ اللَّحْمِ حَتَّى یَفْرَحُوا بِالْجُمُعَة؛ در هر جمعه براى خانواده خود از میوه و گوشت چیزى تحفه ببرید تا به آمدن روز جمعه شادمان شوند»؛ بنابراین شاد کردن خانواده در روز جمعه حتی با اندکی میوه یا گوشت ضمن اینکه قلقی برای ارزشگذاری این روز در بین سایر ایام است، مأنوس کردن اهالی منزل با ارزشهای الهی را هم در پی خواهد داشت و این قلقی که امام(ع) نسبت به آن تأکید داشتند در این دوره کنونی ما که رشد معنوی جامعه مورد آسیب دشمن قرار گرفته است، میتواند بسیار پرکاربرد باشد. 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir