🍂🍂🍂
♦️ غزوه ي "تبوك" بين مسلمانان و لشگر روم(9 ق)
كاروان تجاري شام به پيامبر اسلام خبر داد كه سلطان روم، لشگري مجهز كرده و عازم مدينه است. از اينرو رسول خدا فرمان داد مسلمانان از دور و نزديك آماده ي جنگ شوند. عليرغم دوري راه، فصل گرما، دوره ي برداشت محصول و سختي مسير، اكثر مسلمانان، خود را جهت جنگ آماده كردند.
👈در اين ميان گروهي از منافقين مدينه به بهانه هايى در اين غزوه شركت نكردند و ديگران را نيز از رفتن منع نمودند. پيامبر اسلام (ص) که از نيّت سوء آنان آگاه شد، علي(ع) را به جاي خويش در مدينه گماشت و رهسپار تبوك گشت.
سرانجام لشگر سي هزار نفري اسلام به محل جنگ رسيدند. گرچه در این غزوه جنگي رخ نداد ولی شوكت اسلام، فداكاري مسلمين و آمادگي آنها در برابر كفر به نمايش درآمد.
💥 به اين جنگ، غزوي "فاضِحِه" ( رسوا كننده) هم گفته شده زيرا منافقان مسلمان نما در اين مقطع از زمان رسوا شدند.
https://eitaa.com/joinchat/1734279218C6e549e418d
هدایت شده از شیعت Na
🍂🍂🍂
#تاریخ_تشیع
#فرضیه_روند_تکاملی_شیعه
#نظریه_مدرسی_طباطبایی
#عصمت 1⃣
🔸به باور ایشان، جایگاه امامت در مذهب شیعه به ترتیب از جنبه سیاسی به اجتماعی و سپس علمی و سرانجام به مقام معنوی تحول یافت.
از نظر وی در عصر امام صادق علیه السلام "نظریه عصمت ائمه علیهم السلام که در همین دوره به وسیله هشام بن حکم- متکلم بزرگ شیعه در این عصر – پیشنهاد گردید، مساهمت و مدد شایانی به پذیرفته شدن و جا افتادن هرچه بیشتر ذهنیت جدید کرد."
👈چنانچه روشن است از کلام وی بدست می آید که نظریه عصمت ساخته و پرداخته هشام است و اصالتی ندارد.
♦️نقد این گفتار در ادامه می آید.
--------------------------------------
پی نوشت
مقاله تأملی در «مکتب در فرایند تکامل» ،محمد صفر جبرئیلی، فصلنامه قبسات ـ شماره 45 ـ پائیز 1386
@atvar12
هدایت شده از شیعت Na
🍂🍂🍂
#تاریخ_تشیع
#فرضیه_روند_تکاملی_شیعه7
#نظریه_مدرسی_طباطبایی 2
#عصمت2
#نقد 1
وی آنچه در مورد عصمت گفته هیچ مدرک واستنادی نداده بجز دائرة المعارف اسلام, ماده عصمت به قلم مادلونگ که او هم از مقالات الاسلامیین ابو الحسن اشعری أخذ کرده; وی این عقیده را به هشام بن عبد الملک نسبت می دهد.
در حالیکه در هیچ یک از منابع متقدم شیعی ونیز سنی چنین دیدگاهی به هشام نسبت داده نشده است.
شیخ مفید که در" اوائل المقالات" به صورت ریز دیدگاه های معتزله، امامیه و شخصیت های کلامی شیعه را بیان کرده، هیچ اشاره ای به این دیدگاه نکرده است.
شیخ صدوق که بنا به گزارش تاریخ و اعتراف نویسنده محترم در مبارزه با هرگونه غلو می کوشید در هیچ کدام از آثارش سخنی درباره دیدگاه هشام و رد و نقد آن دیده نشده است.
-------------------------------------
پی نوشت
برگرفته از مقاله تأملی در «مکتب در فرایند تکامل» ،محمد صفر جبرئیلی، فصلنامه قبسات ـ شماره 45 ـ پائیز 1389.
@atvar12
هدایت شده از شیعت Na
🍂🍂🍂
#تاریخ_تشیع
#فرضیه_روند_تکاملی_شیعه 8
#نظریه_مدرسی_طباطبایی 3
#عصمت 3
آمد که مدرس طباطبایی مسئله عصمت را از ابداعات هشام بن حکم می داند, و ما در مطلب قبل (#عصمت2) سخنی در نقد آن آوردیم. واما ادامه مطلب..
#نقد 2
مطلب دوم: آنچه هشام در پی بیان آن بوده است, تبیین و تشریع عصمت بوده است.
ابن ابی عمیر شاگرد هشام می گوید: در طول آشنایی با او سخنی بهتر از آنچه که درباره ی صفت عصمت امام گفت نشنیدم، چنانکه استدلال او در عصمت امام به آیه شریفه "لاینال عهدی الظالمین" در میان متکلمان شیعی بی سابقه بوده است.
سوم اینکه: اگر چنین بود چرا هیچ اظهار نظری از ائمه علیهم السلام بخصوص امام صادق علیه السلام در مورد این مطلب وجود ندارد. این در حالی است که هم هشام از خواص امام بوده و هم ائمه مامور حفظ و تبین درست دین هستند.
----------------------------------------------
پی نوشت
جبرئیلی, محمد صفر, مکتب فر ایند تکامل, پاییز 1386, فصلنامه قبسات, ش 45
@atvar12