هدایت شده از شیعت Na
🍂🍂🍂
#تاریخ_تشیع
#فرضیه_روند_تکاملی_شیعه7
#نظریه_مدرسی_طباطبایی 2
#عصمت2
#نقد 1
وی آنچه در مورد عصمت گفته هیچ مدرک واستنادی نداده بجز دائرة المعارف اسلام, ماده عصمت به قلم مادلونگ که او هم از مقالات الاسلامیین ابو الحسن اشعری أخذ کرده; وی این عقیده را به هشام بن عبد الملک نسبت می دهد.
در حالیکه در هیچ یک از منابع متقدم شیعی ونیز سنی چنین دیدگاهی به هشام نسبت داده نشده است.
شیخ مفید که در" اوائل المقالات" به صورت ریز دیدگاه های معتزله، امامیه و شخصیت های کلامی شیعه را بیان کرده، هیچ اشاره ای به این دیدگاه نکرده است.
شیخ صدوق که بنا به گزارش تاریخ و اعتراف نویسنده محترم در مبارزه با هرگونه غلو می کوشید در هیچ کدام از آثارش سخنی درباره دیدگاه هشام و رد و نقد آن دیده نشده است.
-------------------------------------
پی نوشت
برگرفته از مقاله تأملی در «مکتب در فرایند تکامل» ،محمد صفر جبرئیلی، فصلنامه قبسات ـ شماره 45 ـ پائیز 1389.
@atvar12
هدایت شده از شیعت Na
🍂🍂🍂
#تاریخ_تشیع
#فرضیه_روند_تکاملی_شیعه 8
#نظریه_مدرسی_طباطبایی 3
#عصمت 3
آمد که مدرس طباطبایی مسئله عصمت را از ابداعات هشام بن حکم می داند, و ما در مطلب قبل (#عصمت2) سخنی در نقد آن آوردیم. واما ادامه مطلب..
#نقد 2
مطلب دوم: آنچه هشام در پی بیان آن بوده است, تبیین و تشریع عصمت بوده است.
ابن ابی عمیر شاگرد هشام می گوید: در طول آشنایی با او سخنی بهتر از آنچه که درباره ی صفت عصمت امام گفت نشنیدم، چنانکه استدلال او در عصمت امام به آیه شریفه "لاینال عهدی الظالمین" در میان متکلمان شیعی بی سابقه بوده است.
سوم اینکه: اگر چنین بود چرا هیچ اظهار نظری از ائمه علیهم السلام بخصوص امام صادق علیه السلام در مورد این مطلب وجود ندارد. این در حالی است که هم هشام از خواص امام بوده و هم ائمه مامور حفظ و تبین درست دین هستند.
----------------------------------------------
پی نوشت
جبرئیلی, محمد صفر, مکتب فر ایند تکامل, پاییز 1386, فصلنامه قبسات, ش 45
@atvar12