💥 #زینت_دوش_نبی
🍃ترمذی از ابن عباس روایت میکند که گفت:
دیدم رسول خدا(ص) حسن(ع) را بر پشت خود گرفته ؛مردی گفت:
🌿 نعم المرکب رکبت یا غلام
👈ای پسر، سوار خوب مرکبی شده ای
🌹 پیغمبر(ص) فرمود:
🌿 نعم الراکب
👈 راکب خیلی خوب است
📚 زندگانی امام حسن مجتبی ص۹۳
📌کانال معرفتی آوای ملکوت
✅ @avayemalakut
⛔️ #سید_برای_ولایت_مولا_کاری_کن...
🌹 #علامه_سید_مرتضی_عسگری
🍃حالش بسیار بد شد و به کما رفت ، اما ناگهان به هوش آمد ، انگار معجزه شده بود. آن شب حضرت زهرا(س) را در مکاشفه میبیند که به او میگوید سیدمرتضی برای ولایت مولا کاری کن و او شبانه روز کتاب "معالم المدرستین" را نوشت و دقیقا بعد از اتمامش از دنیا رفت...
📌کانال معرفتی آوای ملکوت
✅ @avayemalakut
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 #سر_دلبران_در_حدیث_دلبران
💢 استاد فاطمی نیا(سلمه الله تعالی)
🔻حمایتهای بی دریغ علما از شخصیت مقام معظم رهبری؛ انسان رو نسبت به ایمان معاندین نظریه ولایت فقیه به شک میندازه! واقعا با تعابیر و تعاریف حاج قاسم از رهبر، نظر علمایی مثل علامه حسن زادهآملی و ... مخالفین ایشون با چه رویی انقدر چهره رهبری رو تخریب میکنن؟!!
📌کانال معرفتی آوای ملکوت
✅ @avayemalakut
🔥 #زبان_درب_آتش...
💢 استاد فاطمی نیا(سلمه الله تعالی)
🌿 سیدی در قم بودکه با اشاره مریض را شفا میداد
🌿 از آیت ا..بهاالدینی رازش را پرسیدم؛
با دست به لبانش اشاره کردند و فرمودند:
⛔️ درِ آتش را بسته بود.
📌کانال معرفتی آوای ملکوت
✅ @avayemalakut
🌗 #مرگ_و_خواب
✅حضرت آیت الله بهجت(قدس سره)
💥هر شب [در عالم خواب]، در عوالمی از بزرخ می رویم که هیچ اختیارش دست ما نیست...
🔴 با این همه، این گونه از مرگ غافل هستیم!
📚 جرعه وصال، ص۴۴
📌کانال معرفتی آوای ملکوت
✅ @avayemalakut
🌹🍀 #علامه_حسن_زاده_آملی
🌹🍀 #درمسیرولایت
🔻جناب امام هشتم پس از آنکه این حدیث را از پیغمبر《من رآنی فی المنام فقد رآنی فان الشیطان لا یتمثل بی》
تا اینجای حدیث را در صحیح مسلم دیده ام که چندین طریق نقل کرد به چندین طریق تا اینجای حدیث را نقل کرده
🌿 من رئانی فقد رآنی فان الشیطان لایمثل بی
من رئانی فقد رای الحق
🔻آخر این حدیثی که چیزی اضافه کرد این تیکه رو آورده(من رئانی فقد رئای حق)
🍃عالم رویا هر کس مرا در خواب دید حق است آنچه که دیده حق است
🔻یعنی وقتی که دیدی من پیغمبر در عالم رویا حق است
راست است
درست است
شیطان نیست باطل نیست
راست است
که ان الشیطان لا یتمثل بی
⛔️اما دنباله حدیث را صحیح مسلم نمی بینی.
⛔️دنبال این حدیث را در صحیح بخاری نمیبینی.
⛔️دنباله ی حدیث را در کتب روایی آنها در جوامع روایی حضرات عامه نمی بینی!!
🍃 حالا بفرمایید در امالی صدوق اوایل امالی ورق بزنید ببینید همین روایتی که از امام هشتم عرض می کنم آقا به آن شخص فرمود:
🌿 رسول الله (حدیث دنباله دارد) فرمود: هر کسی که مرا در خواب ببیند راست است
درست است
حق است
شیطان به صورت من و به صورت اهل بیت من به صورت شیعیان ما متمثل نمیشود.
به صورت پیروان ما متمثل نمیشوند.
🌿 آقا به آن شخص فرمود هر کسی که شیعیان ما را در خواب ببیند آنچنان که خواب دیده را درست است، که شیطان به صورتی شیعه ما متمثل نمیشود.
🌿 شیعه در مسیر ولایت است
شیعه در سنگر ولایت است
شیطان نمی تواند قدم در طریق شیعه قدم بگذارد تا با او همدست است
درست است که شیعه بودن درست است که اسلام درست است، که ایمان است
درست است که قرب مراتب دارد عرض نمیکنم که به کلی به باطل است
🍃اما آنچنان که باید در مسیر باشد نیست اگر شیعه خالص بود اگر کشیک نفس میکشید اگر مواظب خودش بود آنچنان در مسیر هدایت است آنچنان اهدنا صراط مستقیم در جانش نشسته شیطانی که هیچ در صراط مستقیم راه ندارد یا از ضالین است یا از مغضوب علیهم می باشد
🔻 یا به جانب افراط است
یا به جانب تفریط است در صراط مستقیم راه ندارد
🍃 این ولی الله که در صراط مستقیم است شیطان نمی تواند به صراط مستقیم قدم بگذارد
اصلا نمی تواند بیاید به صراط مستقیم، شیطان نمی تواند در صراط مستقیم قدم بگذارد.
و شیعه در صراط مستقیم است و امام در صراط مستقیم است
و پیغمبر در صراط مستقیم است آنان علمای ربانی اند.
🍃 ولی این شیعه متعلم علی سبیل نجاه
شیطان نمیتواند در این صراط قدم بگذارد و حدیث را دنباله حدیث را امام هشتم به سلسله سندی که مثل ثقة المحدثین رئیس محدثین جناب ابن بابویه نقل می فرمایند:
🌿 رسول الله فرمود من و امامان و شیعیان، اما حرف رسول الله درباره خودش نقل شد راجع به امام راجع به شیعیان امام را دنباله حدیث را در کتابهای آنها ندیدهایم.
👈نقل از صمد
📌کانال معرفتی آوای ملکوت
✅ @avayemalakut
هدایت شده از آوای ملکوت
🌺🌺 #کریم_اهل_بیت 🌺🌺
💥 اگر امام حسن صلح نمیکرد چه اتفاقی می افتاد در تاریخ؟
🔆در مورد کار امام حسن ما هیچ در صدر نمی آییم از موضع دفاع حرف بزنیم که چرا صلح کرد و چه موجباتی داشت.
🔆امام حسن اگر صلح نمیکرد یقینا اسلام ضربه میدید؛ برای خاطر این که آن چهره افشا نشده بود مردم هنوز حقایق را نمی دانستند.
🔆تبلیغات و پول و کارهای گوناگون سیاسی آنچنان جو بدی به وجود آورده بود که امام حسن اگر آن روز خود را و جان خود را و جان اصحاب نزدیک و معدود خود را از دست میداد چیزی از اسلام باقی نمیماند.
👌 آگاهانه مقاومت کردن، تکلیف را فهمیدن و ایستادن، این کار امام حسن بود
🔆امام حسن یکی از شجاعانهترین اقدامها را برای انجام این تکلیف انجام داد، چرا؟ برای خاطر اینکه، به همهی ائمه فقط دشمنان بودند که طعن میزدند،
👈اما پیچیدگی کار امام حسن و ظرافت آن موضع آنچنان بود که حتی دوستان او هم به او طعن میزدند. نمیدانستند و به او «یا_مذل_المؤمنین» میگفتند اما صبر کرد.
🔆خدایا به حق مظلومیت امام حسن مجتبی ؛دلهای ما را با حقایق اسلام آشنا کن و ما را در راه دین و ولایت ثابت قدم بدار.
۱۳۶۸/۲/۲
📚منبع:کتاب انسان ۲۵۰ ساله بیانات رهبر معظم انقلاب حفظه الله
📌کانال معرفتی آوای ملکوت
✅ @avayemalakut
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 #استوری_موشن
🍃مدینه دلتنگم، برای پیغمبر
به خاکت مهمان کن، مرا بار دیگر.....
#مدینه_النبی
#پیامبر_اکرم
📌کانال معرفتی آوای ملکوت
✅ @avayemalakut
هدایت شده از پایگاه نمو
◾️به مناسبت شهادت پیامبر اکرم و امام حسن مجتبی و امام رضا ﴿علیهم السلام﴾
🔊 جلسه مجازی با سخنرانی استاد #رجالی
🕘 جمعه 25 مهر ساعت 9 صبح
آدرس سخنرانی در آپارات:
https://www.aparat.com/rejeat/live
آدرس لایو اینستا:
https://www.instagram.com/rejeat.ir
آی دی اینستا:
@rejeat.ir
بعد پیغمبر باران نخواهد آمد- حاج میثم مطیعی.mp3
6.65M
🎧 بشنویم.
🎙 زمزمه | حاج میثم مطیعی
🏴 به مناسبت شهادت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله
دیگر آیات قرآن، نخواهد آمد
بعد پیغمبر باران، نخواهد آمد
#مناسبتها
#پیامبر_اکرم
📌کانال معرفتی آوای ملکوت
✅ @avayemalakut
هدایت شده از آوای ملکوت
💥 #ويژه_کریم_اهلبیت 1⃣
❇️ نگاهی به پایگاه اجتماعی امام حسن مجتبی(علیه السلام) در بین مسلمانان، و راهکار امام در ایفای #نقش_رهبری
💢 امام حسن مجتبی(علیه السلام) هم اکنون چهرهای محبوب نزد همۀ مسلمانان اعم از شیعه و سنی است به شکلی که از مسلمانان اندونزی گرفته تا صوفیۀ آفریقا برای ایشان مدیحه سرایی میکنند. آیا این محبوبیت در صدر اسلام هم وجود داشت؟
👈 بله، امام حسن مجتبی(علیه السلام) از دو جهت ویژگیهای مهم و منحصر به فردی داشت که موجب محبوبیت عمومی ایشان در همان صدر اسلام شده بود، آن هم محبوبیتی منحصر به فرد.
🔻یک جهتش این بود که ایشان نوۀ نبی مکرّم، و فرزند امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا (صلوات الله علیهم أجمعین) بود. و یادگار دیگری از پیغمبر و حضرت زهرا باقی نمانده بود جز همین فرزندانِ حضرت زهرا. و شخصیت اجتماعی این فرزندان در حدی بود که جای خالی شخصیت اجتماعی پیغمبر را پر میکرد.
🔻 جهت دیگر این بود که احادیث نبوی متعددی دربارۀ شخصیت ایشان صادر شده بود و عموم مردم میدانستند که پیامبر در مناسبتهای مختلف همواره بر فضائل و امتیازات ویژۀ حسنین(علیهما السلام) تأکید و سفارش نموده است.
✅ نکتۀ شایان توجه در این احادیث نبوی اینست که بجز جنبۀ مناقب و فضائل، مفهوم عقیدتی و کلامیِ مهمی نیز دارد که نقش تعیین کنندهاش در تشخیص حق و باطل در اختلافات سیاسی قابل چشم پوشی نیست. مثلاً حدیث «إن الحسنَ والحسینَ سیّدا شبابِ أهلِ الجَنّة» که در منابع حدیثی و تاریخی اهل سنت نیز بسیار مکرر روایت شده، قویتر و مهمتر از دلالت فضیلتی، دلالت عقیدتی و کلامی آنست؛ مگر ممکن است کسی سیّد و سَرور جوانان اهل بهشت باشد و بر حق نباشد!؟
👈 این سخن پیامبر گرچه در ظاهر دربارۀ بهشت و عالم آخرت است اما در واقع ایشان با همین کلام، از فضیلت و شرافت حسنین در دنیا هم خبر داده و بر حق بودنشان در اختلافات سیاسی را تأکید مینماید.
خصوصاً با توجه به این نکتۀ دقیق که وقتی گفته میشود سرور جوانان اهل بهشت، معنایش اینست که تا آخرین لحظۀ زندگی بر حق خواهد بود، نه اینکه مثلاً تا اواخر عمرش بر حق است.
♦️به هرحال این دو عامل مذکور سبب محبوبیت اجتماعی بینظیری برای نوادگان پیامبر شده بود و مسلمانان اظهار اشتیاق ویژهای به آنان داشتند. یک نمونۀ خیلی روشن و عینی که جایگاه و عمق تأثیرگذاری شخصیت اجتماعی امام حسن(علیه السلام) را نشان میدهد قضیۀ استمداد امیرالمؤمنین(علیه السلام) از اهل عراق و به خصوص اهل کوفه است، که در آن جریان همین حدیث نبوی «الحسن والحسین سیّدا شبابِ أهلِ الجَنّة» معادله را به شکل قوی و چشمگیری به نفع جبهۀ حق تغییر داد.
(ادامه در صفحه بعد)
https://t.me/Yusufi_Gharawi
📌کانال معرفتی آوای ملکوت
✅ @avayemalakut
هدایت شده از آوای ملکوت
💥 #ويژه_کریم_اهلبیت 2⃣
💢 جریان این استمداد چه بود؟
👈 پس از بیعت مردم با امیرالمؤمنین (علیه السلام) و شروع خلافت ایشان، در ماجرای جنگ جمل و تلاش نظامی و خروج مسلحانۀ عایشه و طلحه و زبیر برای براندازی حکومت حضرت، اموال بسیاری که توسط امویان و هم پیمانانشان از بیت المال غارت شده و در اختیار اصحاب جمل قرار داده شده بود صرف شد تا بالأخره سپاهی عظیم در بصره گرد آوردند.
پس از آنکه هر نوع نصیحت و انذاری را اصحاب جمل در اثر شدت غرور و حرص و طغیانشان رد کردند، چارهای جز لشکرکشی و مقابلۀ نظامی با آنان نماند.
🔻لذا امیرالمؤمنین(علیه السلام) از مدینه بسوی بصره حرکت کرد اما سپاه عظیم و کارآمدی در مدینه نبود که امام را همراهی کند. زیرا در عصر فتوحات، افرادی که قابلیت فرماندهی جنگی و راهنمایی سیاسی و علمی داشتند بعنوان صحابه پیغمبر از مدینه به مناطق مختلف سرزمین پهناور اسلامی فرستاده شده بودند؛ برخی بعنوان امامت جماعت، برخی بعنوان معلم قرآن، برخی بعنوان فرماندۀ نظامی، برخی بعنوان امیر سیاسی. و خلاصه بیشترشان پراکنده شده بودند و مدینه از نیروهای شمشیر به دست و کارآمد برای کارزار و جنگ خالی شده بود.
🔻بنابر آمار منقول در تاریخ، نیروهای باقی مانده در مدینه حدود هفتصد نفر جنگجوی شمشیر به دست بود، که بیشترشان هم بزرگسال و از اصحاب و انصار پیامبر بودند.
این سپاه هفتصد نفری در رکاب امیرالمؤمنین(علیه السلام) از مدینه بسوی بصره روانه شد اما این تعداد نیرو برای مقابله با آن سپاه عظیمی که اصحاب جمل جمع کرده بودند کم بود.
🔻یکی از یاورطلبیهای حضرت که در میان راه انجام گرفت استمداد از قبیله «بنی طَیّ» به زعامت عُدَیّ بن حاتِم طائی❊ بود. این قبیله وفاداریش به خاندان پیامبر را نشان داد و با آن تعداد افرادی که توان همراهی و جهاد داشتند در رکاب امیرالمؤمنین(علیه السلام) حاضر شدند که تعدادشان ششصد نفر گفته شده است.
🔻اما باز هم این سپاه هزار و سیصد نفرۀ امام در مقابل سپاه اصحاب جمل کفایت نمیکرد. خصوصاً که آنها پس از اطلاع از حرکت حضرت از مدینه به سمت بصره و تا پیش از رسیدن حضرت به بصره، اقدام به قتل و خونریزیهای شدیدی در بصره کرده بودند تا امارت بصره را بدست گیرند و بیت المالِ پرسرمایۀ بصره را نیز غارت و تصاحب نموده بودند. بنابراین بناچار امام از مردم کوفه استمداد نمود.
🔻فرستادگان امام به کوفه در ابتدا عبدالله بن عباس و محمد بن ابی بکر بودند. اما این دو نتوانستند کاری از پیش ببرند زیرا امیر وقت کوفه یعنی عبدالله بن قیس معروف به أبوموسی أشعری که از معاصرین و صحابۀ پیامبر محسوب میشد توانسته بود با تفسیرهایی انحرافی از برخی سخنان پیامبر، مردم کوفه را به حالت شک در تشخیص حق و باطل اندازد و آنان را به موضع بیطرفی بکشاند.
لذا با گذشت مدتی از فرستادن آن دو نماینده و عدم موفقیتشان، که نشان میداد حالت شک و تردید در میان کوفیان قوی است و هنوز در حالت شک باقی ماندهاند، اینبار امیرالمؤمنین، امام #حسن_مجتبی را بسوی کوفه فرستاد و عمار یاسر و مالک اشتر نیز ایشان را همراهی کردند.
🔻بیشتر مردم کوفه تا آن زمان هنوز امام حسن را ندیده بودند و تنها نام ایشان را به عنوان یادگار رسول خدا(صلّی الله علیه وآله) شنیده بودند. لذا هنگامی که خبر قدوم امام حسن مجتبی(علیه السلام) به اهل کوفه رسید که #یادگار_ارشد_پیغمبر_اکرم بسوی آنها میآید بصورت گسترده و پرشکوه از ایشان استقبال کردند.
وصف دقیقی که ابن ابی الحدید از این واقعۀ تاریخی آورده است انصافاً خواندنی، شنیدنی و تصورکردنی است که چگونه تقریباً تمام اهل کوفه روانۀ دروازۀ کوفه به طرف بصره شدند تا برای اولین بار به دیدار این یادگار پیامبر مشرف شوند و از او استقبال کنند.
🔻امام حسن مجتبی(علیه السلام) با یک سخنرانی در مسجد جامع کوفه در مقابل سخنرانی و تلاشهای متضاد أبوموسی أشعری و القائات انحرافی او، همه مردم را به نفع امیرالمؤمنین(علیه السلام) بسیج کرد.
کوفهای که تا آن زمان و علیرغم فرستادگانی از سوی حضرت، حتی ده نفر از آنان حرکت نکرده بودند اما خطبه امام حسن(علیه السلام) دوازده هزار نفر را حرکت داد و آنان را مشتاقانه به یاری امیرالمؤمنین(علیه السلام) شتاباند.
این یکی از نمونههای بارز و شاخصی است که جایگاه وسیع اجتماعی امام مجتبی(علیه السلام) و شدت محبوبیت ایشان در میان عموم مسلمانان، ونه فقط اهالی کوفه را بصورت عینی نشان می دهد.
(ادامه در صفحه بعد)
ــــــــــــــــــــ
❊ شرح ماجرای اسلام آوردن عُدی بن حاتِم و علت وفاداریش به خاندان پیامبر در پیام https://t.me/Yusufi_Gharawi/108 ذکر شده است.
https://t.me/Yusufi_Gharawi
📌کانال معرفتی آوای ملکوت
✅ @avayemalakut
هدایت شده از آوای ملکوت
💥 #ويژه_کریم_اهلبیت 3⃣
💢 پس با این پایگاه اجتماعی وسیع و نیرومند امام حسن مجتبی(علیه السلام)، چگونه شد که حکومت ایشان شش ماه بیشتر طول نکشید و آنگونه پشت ایشان خالی شد و آن مصائب را در دوران امامت ایشان شاهدیم؟!
👈 معاویه با صرف هزینههای بسیار و ترویج گستردۀ افترائات گوناگون علیه امام بالأخره توانست طیف وسیعی از اذهان عمومی را علیه ایشان و صلاحیت ایشان برای زمامداری مشوّش، و خود را أولی و أصلح برای زمامداری معرفی کند.
🔻 در نتیجه، مانع ادامۀ آن محبوبیتِ همراه با تأثیرگذاری در معادلات قدرت و حاکمیت شد و تا جایی پیش رفت که وقتی حضرت بعد از صلح اجباری با معاویه، از کوفه به مدینه بازگشت دیگر آن جایگاه اجتماعی و آن نفوذ رهبری سیاسی را نداشت. و به قول فرزدق که دربارۀ امام حسین(علیه السلام) گفته بود دل مردم با شماست و شمشیرشان علیه شما، در مورد امام حسن(علیه السلام) نیز چنین شد.
💢 در این دورۀ کنارهگیری امام حسن مجتبی(علیه السلام) از زمامداری، ایفای نقش امامت ایشان چگونه بود؟
👈 رهبری و امامت حضرت در این دوره منحصر شد به تفسیر قرآن و نقل حدیث از پیامبر(صلّی الله علیه وآله) و تبیین سنّت. در واقع، راهکار حضرت در مقابله با تلاش امویان برای به انزوا کشیدن ایشان نقل حدیث از پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله) بود که نمیتوانستند ایشان را از نقل احادیث جدّش باز دارند.
🔻لذا با گذشت زمان و مطرح ماندن امام در سطح جامعه، و با مشخص شدن هرچه بیشتر چهرۀ ظالمانه و فریبکارانۀ معاویه، و رفته رفته رنگ باختن افترائاتش علیه امام، در نهایت امام را مسموم کردند.
بهرحال یکی از ثمرات پرداختن امام حسن مجتبی(علیه السلام) به نقل احادیث پیامبر(صلّی الله علیه وآله) این بود که این احادیث تبدیل شد به جامع مشترک و حلقۀ وصلی بین شیعیان و دیگر مسلمانان، و تأثیر بسزایی در خارج نمودن شیعیان از انزوا داشت و تأثیرش هنوز باقی است.
📓 مجموعۀ مصاحبهها: ٤٤٧ - ٤٥٣.
https://t.me/Yusufi_Gharawi
📌کانال معرفتی آوای ملکوت
✅ @avayemalakut
هدایت شده از آوای ملکوت
💥 #ویژه_کریم_اهلبیت 4⃣
✅ #تحلیل_جامع_صلح_امام_حسن
♦️ فضای سیاسی دوران معاویه، فضای صریحی نبود که یک مصلح بتواند از یک راه ثابت، امر را فیصله دهد؛
جامعه نیازمند یک #هوشیاری_عمومی بود تا بتواند راه خویش را پیدا کند.
♦️ شروط امام(علیه السلام) نشان میدهد که ایشان نه تنها هیچ امتیازی به معاویه ندادند بلکه او را به عنوان زمامدار مشروع و قانونی به رسمیت نشناختند.
♦️ یکی از مهمترین تأثیرات صلح امام حسن(علیه السلام) با معاویه، افشای چهرۀ دنیایی و غیردینی معاویه برای عموم مردم بود.
ــــــــــــــــــــ
💠 اواخر ماه ربیع الآخِر، سالروز آتشبس و بیعت مشروط امام حسن مجتبی(علیه السلام) با معاویه، در سال ٤١ هجری است.
@avayemalakur
🔻🔻🔻
💢 مهمترین و حساسترین بخش از اقدامهای سیاسی و اجتماعی امام حسن(علیهالسلام) در دوران امامتشان -که مورد بحث و گفتوگوی فراوان واقع شده- ماجرای صلح با معاویه است، عوامل پذیرش این صلحنامه چه بود؟
👈 عوامل گوناگونی سبب شد که صلح به عنوان مسئلهای ضروری بر امام تحمیل شود؛ به طوری که هر انسان خردمندی اگر در آن شرایط قرار میگرفت چارهای جز صلح نداشت. یکی از مهمترین عوامل این صلح، ناکافی بودن نیروها و پراکندگی لشکر بود؛ زیرا با اینکه پس از شهادت حضرت علی(علیهالسلام)، بسیاری از مردم کوفه با امام بیعت کرده و پیمان وفاداری بسته بودند اما گوناگونی و تشتت آرا بسیار بود و در سپاه امام چند گروه ایجاد شده بود؛
🔻گروه اول شیعیان بودند که اخلاص و صمیمیت خود را نسبت به اهل بیت ثابت کرده بودند و اگر این گروه از دسیسههای سایر کوفیان مصون میماند، برای مقابله با خطرهای اهل شام کافی بود.
🔻گروه دوم امویان بودند که طبق اسناد تاریخی در ایجاد روحیه تزلزل و یأس در سپاه امام حسن(علیهالسلام) نقشی به سزا داشتند.
🔻به جز این دو گروه، گروههای دیگری مانند خوارج و شکّاکان نیز به سبب دشمنی با معاویه در سپاه امام حضور داشتند اما در تردید به سر میبردند؛ زیرا در نظر آنها شخصیتی مانند امام حسن(علیهالسلام) بر معاویه ترجیح نداشت، و تنها به دلیل منافع مادی خود در این جنگ شرکت کرده بودند.
👈 به این ترتیب سپاه امام با این ترکیب متضاد و در عین حال فتنهگریهای معاویه در چنان وضعیت نامتعادلی فرو رفته بود که حتی سران و فرماندهانِ خوشبین را نگران میکرد.
از نظر سیاست خارجی هم جنگ داخلی امام حسن(علیهالسلام)، حاصلی جز زیان نداشت؛ زیرا امپراتوری روم شرقی درصدد حمله به کشورهای اسلامی بود و صفآرایی سپاه امام حسن(علیهالسلام) و معاویه، راه را برای هجوم رومیان هموار میکرد. در نتیجه امام پیشنهاد صلح معاویه را با شرایطی پذیرفتند و خردمندانه کوشیدند که از این وضعیت برای حفظ حق، بهرهبرداری کنند؛ در واقع امام بدون کمترین تغییر در جهت حرکت، سنگر مبارزه را تغییر دادند. پس حرکت امام خلاف قواعد عام رهبری نبود چون فضای سیاسی دوران معاویه، فضای صریحی نبود که یک مصلح بتواند از یک راه مشخص، امر را فیصله داده و جامعه با هوشیاری راه خویش را پیدا کند.
💢 امام برای صلح با معاویه چه شرایطی را تعیین کردند؟
👈 در منابع تاریخی هر کدام تنها به برخی از آن شروط اشاره کرده است. از جملۀ آن شروط میتوان اینها را برشمرد:
اول اینکه معاویه باید به کتاب خدا وسنت پیامبر(صلی الله علیه وآله) عمل کند.
دوم اینکه پس از معاویه خلافت به حسن بن علی تعلق دارد.
سوم، معاویه باید ناسزا گفتن به علی(علیهالسلام) را ترک کند.
چهارم، بیت المال کوفه به معاویه واگذار نشود.
پنجم اینکه مردم در هر نقطه از قلمرو حکومت اسلامی باید در امن و امان به سر برند و اصحاب و شیعیان حضرت علی(علیهالسلام) در امنیت کامل باشند.
🔻شروطی که امام مطرح کردند، نشان میدهد که ایشان نه تنها هیچ امتیازی به معاویه ندادند؛ بلکه در واقع حکومت او را به عنوان خلیفه و زمامدار مشروع و قانونی مسلمانان به رسمیت نشناختند.
💢 صلح امام حسن(علیهالسلام) با معاویه، چه فواید آشکار و پنهانی برای مسلمانان آن عصر داشت؟
👈 به جز حفظ نیروها و جلوگیری از فتنه داخلی و خارجی که به آن اشاره کردم، یکی از مهمترین تأثیرات این صلح، افشای چهرۀ دنیایی و غیردینی معاویه برای مردم بود. امام حسن(علیهالسلام) با اینکه میدانستند معاویه به این صلح پایبند نمیماند، این قرارداد را به دقت تنظیم نمودند تا فرزند ابوسفیان با زیر پا نهادن آن، کوهی از ننگ و بدنامی را در قلمروی وجدان تاریخی مسلمانان به دوش کشد!
📚 مشروح گفتگو:
🔗 http://qudsonline.ir/news/574217/
- استخراج تاریخ تنظیم صلحنامه:
موسوعة التاريخ الإسلامي ٥ : ٤٦٥ (از: أنساب الأشراف ٣ : ٤٣ - ٤٤).
https://t.me/Yusufi_Gharawi
📌کانال معرفتی آوای ملکوت
✅ @avayemalakut
هدایت شده از آوای ملکوت
💥 #ویژه_کریم_اهلبیت 5⃣
✅راز شباهت امام حسن مجتبی به خاتم الانبیا(علیهما السلام)
💢از نظر #شجاعت در برخورد با مخالفان و کوتاه نیامدن از حق، امام مجتبی(علیهالسلام) چه ویژگی هایی را از پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) به ارث برده بودند؟
👈 درباره شجاعت امام مجتبی(علیهالسلام) هم اقوال بسیار است، چنان که فردی مانند معاویه به این شجاعت اذعان دارد و میگوید: «او فرزند کسی است که هر جا میرفت مرگ نیز همراهش بود! » کنایه از دلاوری حضرت امیر(علیهالسلام) و اینکه از مرگ هراسی نداشتند.
🔻بنابراین معروف است که در جنگ جمل، امام مجتبی(علیهالسلام) با دلاوریهای خود فتنه را دفع کرد، در حالی که کسی را توان این کار نبود؛ وقتی امیرالمؤمنین(علیهالسلام) دیدند محمدحنفیه شرمسار است، فرمودند: «شرمنده نباش او فرزند پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) است و تو فرزند علی هستی. »
🔻و امیرالمومنین در جنگ صفین در وصف #دلیری امام حسن مجتبی این کلام را فرمودند:
💥خطبه شماره 207 نهج البلاغه
و من کلام له عليه السلام [7] في بعض ايام صفين و قد راي الحسن ابنه عليه السلام يتسرع الي الحرب [8] املکوا عني هذا الغلام لا يهدني ، [9] فانني انفس بهذين يعني الحسن والحسين عليهما السلام علي الموت [10] لئلا ينقطع بهما نسل رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم [11] قال السيد الشريف : و قوله عليه السلام [[املکوا عني هذا الغلام ] ] من اعلي الکلام وافصحه
ترجمه
[7] از سخنان امام ( ع ) اين سخن را امام ( ع ) هنگامي فرمود که در بعضي از روزهاي جنگ صفين مشاهده کرد فرزندش امام حسن ( ع ) به سوي نبرد به سرعت در حرکت است . [8] اين جوان را به شدت بگيريد و نگاهش داريد تا [ مرگ او ] مرا در هم نکوبد . [9] من در مرگ اين دو حسن و حسين ( ع ) بخل مي ورزم [10] نکند با مرگ آنها نسل رسولخدا ( ص ) قطع گردد [11]
🔻سيدرضي مي فرمايد : جمله :املکوا عني هذا الغلام : در مرحله اعلاي سخن و از فضيحترين جمله هاست
🔻جالب آنکه امیرالمؤمنین(علیهالسلام) با اینکه خود در شجاعت شهره بودند، اما فرمودند: «هنگامی که جنگ به اوج خود میرسید و شعلههای نبرد برافروخته میشد ما به رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) پناه میبردیم و هیچ یک از ما به دشمن نزدیکتر از پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) نبود. »
🔻 این یعنی پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) همیشه در خط مقدم جبهه میجنگیدند و همه اینها وجوه مشابهت امام مجتبی(علیهالسلام) با رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) است.
📌کانال معرفتی آوای ملکوت
✅ @avayemalakut
هدایت شده از آوای ملکوت
🏴🏴🏴 #مصيبت_عظمى
✅ سالروز ارتحال رسول اكرم و شهادت سبط اكبر ؛امام حسن مجتبي وامام الرؤوف علي بن موسى الرضا(عليهم السلام) را به محضر حضرت ولي عصر(عج) و همه محبين اهل بيت تسليت عرض مينمايم.
📌كانال معرفتى آوای ملکوت
✅ @avayemalakut
هدایت شده از فقه و معارف
🏴امام حسن(علیهالسّلام) دنبال ایجاد حکومت اسلامی در آینده کوتاه مدت بود
🔰رهبر انقلاب: ائمّه از لحظهی وفات رسولالله تا سال ۲۶۰ درصدد بودند که حکومت الهی را به وجود بیاورند؛ البتّه برای آیندههای میانمدّت و بلندمدّت و در مواردی نزدیکمدّت. مثلاً در زمان امام مجتبی (علیه السّلام)، به نظر ما تلاش برای ایجاد حکومت اسلامی در آیندهی کوتاهمدّت بود؛ امام مجتبی در جواب مسیّببننجبه و دیگران که میگفتند چرا شما سکوت کردهاید فرمود: وَ اِن اَدری لَعَلَّهُ فِتنَةٌ لَکُم وَ مَتاعٌ اِلیٰ حِین.
۱۳۶۵/۰۴/۲۸
🔎مطالعه متن کامل بیانات:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45992
💻 @khamenei_maaref
هدایت شده از برگی از دفتر معرفت
حاج آقا رجالی . سخنرانی ۲۵ مهر ۹۹ نظرآباد.mp3
38.11M
سخنرانی استاد در تاریخ 25 مهر 1399 در فضای مجازی
هدایت شده از آوای ملکوت
💥 #انک_لعلی_خلق_عظیم
💠 جوانمردی و اخلاق کریمانۀ پیامبر اسلام(صلّی الله علیه وآله)،
فرزندان حاتم طائی را به اسلام خواند؛
حاتم طائی پیش از اسلام در حال شرک مرده بود و پسر او «عُدَیّ بن حاتم طائی» زعیم قبیلۀ «بنی طَیّ» بود.
وقتی لشکریان اسلام در عهد پیغمبر اکرم به قبیلۀ بنی طیّ رسیدند، عدیّ دید توان مقاومت ندارد لذا به شام فرار کرد.
خواهر او «سَفّانة» دختر حاتم طائی اسیر شد و او را به مدینه بردند.
پیغمبر(صلّی الله علیه وآله) او را به عنوان دختر حاتم طائی اِکرام و احترام کرد. حتی در نقل است که پیغمبر ردای خود را درآورد و بر زمین پهن کرد که دختر حاتم طائی روی خاک زمین ننشیند.
همین اخلاق کریمۀ پیغمبر موجب جلب او به اسلام شد و چون مسلمان شد پیغمبر(صلّی الله علیه وآله) او را آزاد کرد.
وقتی او به قبیلهاش برگشت برادرش عدیّ هم از شام به قبیله برگشت و وقتی خواهر، این اخلاق پیامبر را برای برادر نقل کرد موجب گرایش او به اسلام شد.
عدیّ روانه مدینه شد که به دست خودِ پیغمبر مسلمان شود. عدیّ بن حاتم نیز با اکرام و گشادهرویی پیغمبر(صلّی الله علیه وآله) روبرو شد و بدین ترتیب او هم مسلمان شد.
عُدَیّ در ماجرای جمل، وفاداری خویش به خاندان پیغمبر را نشان داد؛ وقتی خبر به او رسید که امیر المؤمنین(علیه السلام) در حال روانه شدن به طرف بصره است عدیّ با آن عده از قبیلهاش که توان رفتن به بصره را داشتند در رکاب امیرالمؤمنین حاضر شد.
📓 مجموعۀ مصاحبهها: ٤٥٢.
https://t.me/Yusufi_Gharawi
📌کانال معرفتی آوای ملکوت
✅ @avayemalakut
هدایت شده از آوای ملکوت
💥 #إنك_لعلى_خلق_عظيم
💠 جلوههایی از مکارم اخلاق پیامبر اكرم
✅ سخاوت و حِلم
یکی از بزرگواریهای پیامبر اسلام، بخشش همراه با بردباری بود.
روزی عربی بیابانی نزد پیامبر آمد و ردای حضرت را به گونهای بر گردن حضرت کشید که اثر آن بر گردن حضرت ماند، و با خطابِ «یا محمد» و بدون لقب «رسول الله» به حضرت گفت: ای محمد! از اموال الهی که در اختیار داری به من نیز سهمی بده!
حضرت متوجه او شد، لبخندی زد و دستور داد اموالی به او دادند.
♦️جابر بن عبدالله انصاری نقل میکند پیامبر اسلام هرگز در برابر درخواست مردم «نه» نگفت. روزی پیامبر نزد جامهفروشی آمد و از او پیراهنی به چهار درهم خرید و آن را پوشید و بیرون رفت.
در راه مردی از انصار به او برخورد و گفت: ای رسول خدا پیراهنی نیاز دارم، خداوند از لباسهای بهشتی بر تو بپوشاند. (گویا دید که پیراهن حضرت تازه است.)
حضرت پیراهن را از تن بیرون آورد و به آن مرد پوشاند و نزد جامهفروش بازگشت و پیراهن دیگری به چهار درهم خرید. و از ده درهمی که داشت دو درهم برایش باقی ماند.
👈در راه به کنیزکی گریان برخورد. علت گریه را از او پرسید کنیزک گفت: کسان من دو درهم به من سپرده بودند که مقداری آرد برایشان تهیه کنم، درهمها را گم کردم.
پیامبر آن دو درهم باقیمانده را به او داد.
کنیزک گفت: میترسم اگر بروم مرا تنبیه کنند. رسول خدا او را همراهی کرد.
به خانه که رسیدند حضرت به اهل خانه سلام کرد. آنها صدای حضرت را شناختند اما پاسخ ندادند. بار دوم و سپس بار سوم هم سلام کرد آنگاه سلامش را پاسخ گفتند.
حضرت به آنها فرمود: مگر شما نخستین سلام مرا نشنیدید؟
گفتند: شنیدیم اما دوست داشتیم با سلامتان بیشتر برای ما سلامتی بخواهید، پدر و مادرمان فدای شما باد بفرمایید چه چیز سبب حضور شما در اینجا شد؟
پیامبر فرمود: به این جهت که کنیزک میترسید او را تنبیه کنید.
صاحب کنیزک گفت: چون شما او را همراهی فرمودید به پاس مقدمتان او را آزاد کردم.
حضرت آنها را به خیر و نیکی و بهشت مژده داد.
و فرمود: خدا در این ده درهم برکت ایجاد کرد؛ بر پیامبرش و مردی از انصار پیراهن پوشاند و بردهای را آزاد کرد. خدا را سپاس که این نعمت را به ما ارزانی داشت.
✅ عفو و گذشت
آن حضرت به عفو و گذشت زبانزد بود.
ایشان، وحشی -قاتل عمویش حمزه- را بخشید.
از خیانت زن یهودی که گوسفند بریانی مسمومی نزد آن حضرت آورده بود گذشت.
ابوسفیان که منشاء جنگهای متعددی علیه آن حضرت شده بود را بخشید، و ورود به خانه او را «امان» برای مشرکین مکه قرار داد.
از قریش که تمام توان خود را در تکذیب و جنگ با آن حضرت به کار گرفته بودند چشم پوشید، و برایشان دعا کرد. در حالی که در اوج قدرت و عزت و سربلندی قرار داشت و میتوانست به گونهای دیگر رفتار کند.
فرمود: «خدایا قوم من افرادی نادانند آنها را هدایت فرما». و سپس فرمود: «اکنون آزادید و میتوانید بروید». و در این فرموده بالاترین درجه مهربانی و عطوفتش را نشان داد.
♦️از عایشه نقل شده که رسول خدا هرگز از کسی که به او بیادبی میکرد انتقام نمیگرفت مگر جایی که به احکام الهی بیحرمتی میشد.
از عبدالله بن عَمرو انصاری -پدر جابر-، روایت شده هر گناهکار و مجرمی که نزد حضرت میآرودند اگر گناهش به مرز اجرای حد الهی نمیرسید آن بزرگوار وی را میبخشید.
انس بن مالک، دربان و خادم آن حضرت میگوید ده سال افتخار خدمتگذاری آن حضرت را داشتم حتی به من «اُف» نگفت. و در مورد کاری که انجام داده بودم هرگز نفرمود چرا انجام دادی، و در مورد کارهایی که انجام نداده بودم هرگز نفرمود چرا انجام ندادی.
شایان توجه است که این بزرگواری حضرت با خادمش علاوه بر آنکه نشانگر عفو و گذشت آن حضرت است، ارج و احترام ایشان نسبت به شخصیت انسانی افراد را نیز میرساند.
✅ فروتنی و حیاء
از امیرالمؤمنین(علیه السلام) نقل شده که هرگاه چیزی از رسول خدا درخواست میشد و میخواست آن را انجام دهد میفرمود: «آری»، و اگر نمیخواست انجام دهد سکوت میکرد و هرگز در مورد چیزی «نه» نگفت.
از یحیی بن اُبَیّ نقل شده که پیامبر فرمود: «من مانند بندگان خدا غذا میخورم و مانند آنها مینشینم، زیرا من تنها بندهای از بندگان خدایم».
روزی پیامبر خواست با مردی سخن بگوید آن شخص از هیبت و شکوه حضرت بر خورد لرزید.
پیامبر فرمود: آرام باش، من پادشاه نیستم که از من میترسی، من فرزند زنی هستم که غذایش گوشت خشکیده بود.
(در آن زمان چون وسایل نگهداری گوشت فراهم نبود گوشتها را جهت نگهداری در آفتاب میخشکاندند.)
پیامبر با یاران خود مزاح میکرد، بدون آنکه ناروایی گفته شود.
در ساختن مسجد و کندن خندق اطراف مدینه با یارانش همکاری میکرد.
پیامبر اسلام با آنکه سرآمد خردمندان بود اما با دیگران مشورت مینمود.
📓 مجموعۀ مصاحبهها: ٢٥٣ - ٢٥٦.
https://t.me/Yusufi_Gharawi
📌کانال معرفتی آوای ملکوت
✅ @avayemalakut
🏴 به مناسبت رحلت رسول اکرم (ص)
💢 شاخصه های #نظامی که پیغمبر ساخت...
🔸 نظامی كه پیغمبر ساخت، شاخصه های گوناگونی دارد كه در بین آنها #هفت شاخص از همه مهمتر و برجسته تر است:
1⃣ شاخص اوّل، ایمان و معنویّت است.
2⃣ شاخص دوم، قسط و عدل است.
3⃣ شاخص سوم، علم و معرفت است.
4⃣ شاخص چهارم، صفا و اخوّت است.
5⃣ شاخص پنجم، صلاح اخلاقی و رفتاری است.
6⃣ شاخص ششم، اقتدار و عزّت است.
7⃣ شاخص هفتم، كار و حركت و پیشرفتِ دائمی است.
🔻پیغمبر وارد مدینه شد تا این #نظام را سرِ پا و كامل كند و آن را برای ابد در تاریخ، به عنوان نمونه بگذارد تا هر كسی در هر جای #تاریخ - از بعد از زمان خودش تا قیامت - توانست، مثل آن را به وجود آورد و در دلها شوق ایجاد كند تا انسانها به سوی چنان #جامعه ای بروند. البته ایجاد چنین نظامی، به پایههای #اعتقادی و #انسانی احتیاج دارد.
💢 رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی)
۱۳۸۰/۰۲/۲۸
📌کانال معرفتی آوای ملکوت
✅ @avayemalakut