⚫ وصف منافق ⚫ ( ۳ )
🌹🌹 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ مَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ فَلَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ.
کسانیکه کافر شدند و (مردم را) از راه خدا بازداشتند سپس در حال کفر از دنیا رفتند، خدا هرگز آنها را نخواهد بخشید. ۳۴ محمد.
تفسیر: در حقیقت این آیه در بارهء منافقانی است که ایجاد شبهه کرده و راه را بر مردم، کج نشان می دهند و باعث انحراف آنان میشوند.
و چون با مرگ، درهاى توبه بسته مى شود، و اینها بار سنگین کفر خودشان و اضلال و گمراهى دیگران را، بر دوش مى کشند، هرگز خداوند آنها را نخواهد بخشید.
👈 سپس راه مقابله با منافقان را روشن نموده و به مومنین وعدهء پیروزی می دهد:
🌹 فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَن يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ.
پس هرگز سست نشوید و (از دشمنان) صلح (ذلت بار) نطلبید در حالیکه شما برترید، و خداوند با شماست و هرگز از (ثواب) اعمالتان نمى کاهد. ۳۵ محمد.
■ 👈 افراد سست و ضعیف الایمان، براى فرار از زیر بار جهاد و مشکلات میدان جنگ، غالباً مسئلهء صلح را مطرح مى کنند. مسلماً صلح بسیار خوب است اما در جاى خود.
صلحى که تأمین اهداف والاى اسلام را نماید، و حیثیت و عظمت و آبروى مسلمین را حفظ کند، نه صلحى که آنها را به خوارى و ذلت کشاند.
■ 👈 سپس می فرماید حالا که شما برترید و خداوند با شماست، چگونه با پیشنهاد صلح که مفهومش عقب نشینى و شکست است، پیروزى هاى خود را عقیم مى گذارید؟ این، در حقیقت صلح نیست، این تسلیم و سازشى است که از سستى و زبونى سرچشمه مى گیرد، این یک نوع عافیت طلبى زشتى است که عواقب دردناک و خطرناک به بار مى آورد.
✅ کسیکه خدا با اوست، همهء عوامل پیروزى را در اختیار دارد، هرگز احساس تنهائى نمى کند، ضعف و سستى به خود راه نمى دهد، به نام صلح، تسلیم دشمن نمى شود، و فراورده هاى خون هاى شهیدان را در لحظات حساس، به باد نمى دهد.
👈 دروغ نمی گوید....
👈 کاری در جهت آسیب به عزت اسلام و مسلمین به بهانهء بهتر شدن معیشت مردم انجام نمیدهد.
👈 مخفی کاری نمی کند.
👈 و...............
◾ مگر اینکه ایمان او ظاهری باشد، یا منفعت خود را بر ایمان ترجیح دهد، یا آنقدر ضعیف الایمان باشد که در شرایط خاص، حتی سیاستگذاریهای خود را به سیاستگذاریهای کشورهای بیگانه بفروشد.
⚫ معرفی کفار ⚫ ( ۴ )
🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ...
اى کسانیکه ایمان آورده اید! محرم اسرارى از غیر خود، انتخاب نکنید (یعنی از غیر همدینان خود). آنها از هر گونه شر و فسادى دربارهء شما، کوتاهى نمى کنند. آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید. (نشانه هاى) دشمنى از سخنانشان آشکار شده. و آنچه در دلهایشان پنهان مى دارند، از آن هم مهمتر است. ما آیات (و راههاى پیشگیرى از شر آنها) را براى شما بیان کردیم اگر بیندیشید. ۱۱۸ آل عمران.
تفسیر: یعنى کفار، شایستگى دوستى شما را ندارند، و نباید آنان دوست و محرم اسرار شما باشند. کفار در رساندن شر و فساد نسبت به مسلمانان کوتاهى نمى کنند.
◾ آنها براى اینکه شما از مکنونات ضمیرشان آگاه نشوید، و رازشان فاش نگردد، معمولاً در سخنان و رفتار خود مراقبت مى کنند، و با احتیاط و دقت حرف مى زنند.
ولى با وجود این، آثار عداوت و دشمنى از لابلاى سخنان آنها آشکار است.
🌷 چه خوب فرموده اند امیر مؤمنان:
ما أَضْمَرَ أَحَدٌ شَیْئاً اِلاّ ظَهَرَ فِى فَلَتاتِ لِسانِهِ وَ صَفَحاتِ وَجْهِهِ:
هیچکس در ضمیر باطن، رازى را پنهان نمى دارد، مگر اینکه از چهره و لابلاى سخنان پراکنده و خالى از توجه او آشکار مى شود.
نهج البلاغه، کلمات قصار، شمارهء ۲۶.
👈 سپس در آیه بعد مى فرماید:
🌹 هَا أَنتُمْ أُولَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ...
شما کسانى هستید که آنها را دوست دارید. اما آنها شما را دوست ندارند. و (شما) به همهء کتابهاى آسمانى ایمان دارید ولى (آنها) هنگامیکه شما را ملاقات مى کنند، (بدروغ) مى گویند: ایمان آورده ایم. اما هنگامیکه تنها مى شوند، از شدت خشم بر شما، سر انگشتان (خود را به دندان) مى گزند! بگو: با همین خشم بمیرید! خدا از (اسرار) درون سینه ها آگاه است. ۱۱۹ آل عمران.
👈 در آخرین آیه، یکى از نشانه هاى کینه و عداوت آنها بازگو شده است. می فرماید:
🌹🌹إِن تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِهَا ۖ وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا.....
اگر نیکى به شما برسد، آنها را ناراحت مى کند. و اگر حادثهء ناگوارى براى شما رخ دهد، خوشحال مى شوند. ولى اگر (در برابرشان) استقامت و پرهیزگارى پیشه کنید، توطئه هاى آنان، به شما زیانى نمى رساند. زیرا خداوند بر آنچه انجام مى دهند، احاطه دارد. ۱۲۰ آل عمران.
✅ بنابراین، طبق این آیه، در امان بودن مسلمانان در برابر نقشه هاى شوم دشمنان، مشروط است به:
👈 استقامت، هوشیارى و داشتن تقوا.
پس از آن باید توکل بر خدا کنیم و به یاری او امیدوار باشیم.
تنها در این صورت است که امنیتمان تضمین میگردد.
◾◾ با این اوصافی که خداوند از باطن دشمن برای ما بیان فرموده، چگونه میشود یک مقام ارشد دولت اسلامی بگوید:
ما هنوز منتظریم دولت جدید آمریکا سیاستهایش را مشخص کند و ما باتوجه به آن تنظیم میکنیم که سیاستهایمان چطور باشد!!!!!!!
⚫ منافق ⚫ ( ۵ )
🌹إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَّمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًا.
کسانیکه ایمان آوردند، سپس کافر شدند، و باز هم ایمان آوردند، و دیگر بار کافر شدند، سپس بر کفر خود افزودند، خدا هرگز آنها را نخواهد بخشید، و آنها را به راه (راست) هدایت نخواهد کرد. ۱۳۷ نساء.
روزى در صف مؤمنان.
روز دیگر در صف کفار.
باز در صف مؤمنان.
■ تغییر پى در پى روشها، و هر روز به رنگى در آمدن، یا زائیدهء تلوّن و عدم تحقیق کافى در مبانى اسلام است، و یا نقشه اى است که افراد منافق و کفار از اهل کتاب، براى متزلزل ساختن مؤمنان واقعى، طرح و اجرا مى کنند که با این رفت و آمدهاى پى در پى، مؤمنان واقعى را در ایمان خود متزلزل سازند.
👈 سپس در آیهء بعد، صریحا این دسته از مومنان ظاهری و متزلزل را منافق نامیده و می فرماید:
🌹 بَشِّرِ الْمُنَافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا.
به منافقان بشارت ده که مجازات دردناکی در انتظار آنهاست! ۱۳۸ نساء.
عذاب الیم، هم بشارت است برای مومنان حقیقی، و هم برای منافقان.
برای منافقان بشارت است تا با شنیدن این آیات تکان دهنده، به خودشان آیند و از مسیر باطل بسوی حق برگردند؛ و برای مومنان حقیقی بشارت است تا بدانند در پیشگاه خدا میان آنان و مومنان ظاهری تفاوت است از زمین تا آسمان و بر ایمان خود پایدار بمانند و از رشد دنیوی منافقان تعجب نکنند و حسرت نخورند که عاقبت از آن مومنان حقیقی است.
👈 سپس برای معرفی بیشتر این مومنان ظاهری که در صف منافقان قرار دارند در آیهء بعد می فرماید:
🌹 الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَيَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا.
(همان) کسانیکه کافران را به جاى مؤمنان، دوست خود انتخاب مى کنند. آیا عزّت و سربلندى را نزد آنان مى جویند با اینکه همهء عزّتها از آن خداست؟! ۱۳۹ نساء.
این آیه به همهء مسلمانان هشدار مى دهد که عزت خود را در همهء شئون زندگى اعم از شئون اقتصادى، فرهنگى، سیاسى و مانند آن، در دوستى با دشمنان اسلام نجویند، بلکه تکیه گاه خود را ذات پاک خداوندى قرار دهند که سرچشمهء همهء عزت هاست، که دشمنان اسلام نه عزتى دارند که به کسى ببخشند و نه اگر مى داشتند قابل اعتماد بودند؛ زیرا هر روز که منافع آنها اقتضاء کند، حتی صمیمى ترین متحدان خود را هم رها کرده و به سراغ کار خویش مى روند، آنچنان که گوئى هرگز با هم آشنائى نداشتند، همهء تاریخ، بالاخص تاریخ معاصر شاهد بسیار گویاى این واقعیت است.
/ مراقب باشیم اگر ایمان خود را ارتقاء ندهیم ممکن است این ایمان ضعیف، ناخواسته ما را در صف منافقان قرار دهد /
⚫ منافق ⚫ ( ۶ )
🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا...
اى کسانیکه ایمان آورده اید! یهود و نصارى را دوست و تکیه گاه خود، انتخاب نکنید. آنها اولیاى یکدیگرند. و کسانیکه از شما با آنان دوستى کنند، از آنها هستند. خداوند، گروه ستمکاران را هدایت نمى کند. ۵۱ مائده.
تفسیر: دقت کنیم خطاب آیه کسانی هستند که ایمان دارند.....
■ اما چرا با وجود فرمان صریح پروردگار و روشنگری او، باز هم بعضی از مسلمانان با غیر همدینان خود دوستی میکنند؟!!
👈 خداوند پاسخ این سوال را در آیهء بعد فرموده است:
🌹 فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَىٰ أَن تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ ۚ فَعَسَى اللَّهُ أَن يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِندِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا أَسَرُّوا فِي أَنفُسِهِمْ نَادِمِينَ.
(ولى) کسانى را که در دلهایشان بیمارى است مى بینى که در (دوستى با) آنان، بر یکدیگر پیشى مى گیرند، و مى گویند: مى ترسیم حادثه اى براى ما پیش آید (و نیاز به کمک آنها داشته باشیم).
چه بسا خداوند پیروزى یا حادثه اى از سوى خود (به نفع مسلمانان) پیش آورد. و این گروه، از آنچه در دل پنهان داشتند، پشیمان گردند. ۵۲ مائده.
⚫ اینکه مسلمانی بترسد که ممکن است در حوادث روزگار، به غیر همدینان خود نیاز پیدا کند - در صورتیکه قدرت مطلق، تنها خداست - و با وجود ممنوعیت خداوند از این ارتباط، باز با آنها رابطه برقرار کند، تنها دلیلش بیماری قلب آنهاست که ناشی از ضعف ایمان و نداشتن توکل است.
🟢 👈 منظور از جملهء أَوْ أَمْر مِنْ عِنْدِهِ که بعد از کلمهء فتح ذکر شده، اینست که ممکن است در آینده مسلمانان بر دشمنان خود از طریق جنگ و پیروزى غلبه کنند و یا آن قدر قدرت بیابند که دشمن، بدون جنگ تسلیم گردد.
به عبارت دیگر، کلمهء فتح، اشاره به پیروزى هاى نظامى مسلمانان است و أَمْر مِنْ عِنْدِهِ، اشاره به پیروزى هاى اجتماعى، اقتصادى و مانند آن مى باشد ( دقت کنیم ).
👈 و در آیهء بعد به سرنوشت این دسته از مسلمانان ظاهری اشاره فرموده است:
🌹 وَيَقُولُ الَّذِينَ آمَنُوا أَهَٰؤُلَاءِ الَّذِينَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ ۙ إِنَّهُمْ لَمَعَكُمْ ۚ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَأَصْبَحُوا خَاسِرِينَ.
کسانیکه ایمان آورده اند ( به یکدیگر ) مى گویند: آیا اینها (یعنی بیماردلان، منافقان) همان کسانى هستند که با نهایت تاکید، بخدا سوگند یاد کردند که با شما هستند؟! (ولى) اعمالشان نابود گشت، و زیانکار شدند. ۵۳ مائده.
در آن هنگام که فتح و پیروزى نصیب مسلمانان راستین شود، و کار منافقان برملا گردد، مؤمنان از روى تعجب مى گویند آیا این افراد منافق همان ها هستند که قسم یاد مى کردند که با ما هستند؟ چرا سرانجام کارشان به اینجا رسید؟
🌸 پیامبر بزرگوار اسلام بقدرى مراقب این موضوع بودند که در جنگ احد هنگامیکه سیصد نفر از یهودیان براى همکارى با مسلمانان در برابر مشرکان اعلام آمادگى کردند، پیامبر آنها را از نیمهء راه باز گرداند و کمک آنها را نپذیرفت.
چرا پیامبر در آن لحظهء حساس، آن نیروی کمکی را نپذیرفتند؟
زیرا هیچ بعید نبود که آنها در آن لحظات حساس جنگ، با دشمن همکارى کنند و باقى ماندهء ارتش اسلام را نیز از بین ببرند!! شاید هم اعلام آمادگی شان از اساس دروغ بود (دقت کنیم).
هدایت شده از خبر فوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️خاطره عجیب از اشتباه #وزیر_امور_خارجه !!
🔹 کسانی که انگلیسی بلدند، زبان دنیا را میفهمند...
🔹#حجت_الاسلام_راجی
@AkhbareFori
⚫ منافق ⚫ ( ۷ )
🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا...
اى کسانیکه ایمان آورده اید! کافران را به جاى مؤمنان، ولى و تکیه گاه خود انتخاب نکنید. آیا مى خواهید (با این عمل) دلیل آشکارى بر ضد خود در پیشگاه خدا قرار دهید؟! ۱۴۴ نساء.
تفسیر: تکیه گاه قرار دادن کافران، یک جرم، قانون شکنى آشکار و شرک به خداوند است و با توجه به قانون عدالت پروردگار، موجب استحقاق مجازات شدیدى است لذا به دنبال آن مى فرماید: آیا مى خواهید دلیل روشنى بر ضد خود در پیشگاه پروردگار درست کنید؟!
👈 در آیهء بعد، این دسته از مسلمانان را منافق معرفی کرده و می فرماید:
🌹 إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَن تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا.
منافقان در پایین ترین درکات (و طبقات) دوزخ قرار دارند. و هرگز یاورى براى آنها نخواهى یافت. (بنابراین، از طرح دوستى با دشمنان خدا، که نشانهء نفاق است، بپرهیزید). ۱۴۵ نساء.
■ از این آیه به خوبى استفاده مى شود از نظر اسلام، نفاق بدترین انواع کفر، و منافقان دورترین مردم از خدا هستند و به همین دلیل، جایگاه آنها بدترین و پست ترین نقطهء دوزخ است.
زیرا خطراتى که از ناحیهء منافقان به جوامع انسانى مى رسد، با هیچ خطرى قابل مقایسه نیست.
■■■ آنان در سایهء اظهار ایمان، مصونیتی برای خود فراهم می کنند که در پناه این مصونیت، امنیت جامعهء اسلامی و مومنین را بر هم میزنند.
👈 سپس خداوند منان، و لطیف و مهربان، می فرماید حتى این افراد فوق العاده آلوده هم، راه بازگشت بسوى خدا و اصلاح موقعیت خویشتن را دارند:
🌹 إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَاعْتَصَمُوا بِاللَّهِ وَأَخْلَصُوا دِينَهُمْ لِلَّهِ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَسَوْفَ يُؤْتِ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ أَجْرًا عَظِيمًا.
مگر کسانیکه توبه کنند، و اصلاح (و جبران) نمایند و به خدا تمسک جویند، و دین خود را براى خدا خالص کنند. آنها با مؤمنان خواهند بود. و خداوند به افراد با ایمان، پاداش عظیمى خواهد داد. ۱۴۶ نساء.
👈 👈 در آیات فوق، سرنوشت منافقان را بطور مشخص بیان فرموده که پائین ترین مرحلهء دوزخ است، در حالیکه دربارهء مؤمنان به اجر عظیم که هیچگونه حد و مرزى در آن نیست و وابسته به عظمت لطف پروردگار است، اشاره شده. یعنی به آن مقدار که در ذهن بگنجد.
⚫ منافق ⚫
🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا...
اى کسانیکه ایمان آورده اید! به خدا و پیامبر خیانت نکنید. و (نیز) در امانتهاى خود خیانت روا مدارید، در حالیکه مى دانید (این کار، گناه بزرگى است). ۲۷ انفال.
تفسیر: خیانت به خدا و پیامبر از دو زاویه قابل بررسی است.
■ اول آنست که اسرار مسلمانان را در اختیار دیگران بگذارند، اعم از نظامی، سیاسی و اقتصادی. و یا دشمنان را در مبارزهء خود تقویت کنند.
■ و دوم اینست که بطور کلى واجبات و محرمات و برنامه هاى الهى را پشت سر بیفکنند.
آنگاه فرموده: در امانات خود نیز خیانت نکنید (وَ تَخُونُوا أَماناتِکُمْ).
خیانت، در اصل، به معناى خوددارى از پرداخت حقى است که انسان پرداختن آنرا تعهد کرده. و آن ضد امانت است.
امانت در منطق قرآن مفهوم وسیعى دارد که تمام شئون زندگى اجتماعى، سیاسى و اخلاقى را در بر مى گیرد.
🌸 لذا در حدیث آمده:
أَلْمَجالِسُ بِالأَمانَةِ.
گفتگوهائى که در جلسات خصوصى مى شود امانت است.
اصول کافی، ج۲، ص۳۶۰.
🌸و در حدیث دیگرى مى خوانیم:
إِذا حَدَّثَ الرَّجُلُ بِحَدِیْث ثُمَّ الْتَفَتَ فَهُوَ أَمانَةٌ:
هنگامیکه کسى براى دیگرى سخنى نقل کند سپس به اطراف خود بنگرد (که آیا کسى آنرا شنید یا نه) این سخن امانت است.
شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید.
✅ پس اسلام در دست مسلمانان امانت الهى است، و قرآن مجید و تعلیماتش امانت بزرگ پروردگار محسوب مى شود. همچنین اسرار مردم و آنچه به امانت به انسان سپرده میشود مثل اموال و اولاد و اعضای بدن از جانب خدا و همچنین امانتهای مردم.
⚫ به هرحال، خیانت در امانت از منفورترین اعمال و از زشت ترین گناهان است، کسیکه در امانت خیانت مى کند در حقیقت منافق است.
🌸چنانکه پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند:
نشانهء منافق سه چیز است: هنگام سخن دروغ مى گوید، به هنگامیکه وعده مى دهد تخلف مى کند و به هنگامیکه امانتى نزد او بگذارند خیانت مى نماید، چنین کسى منافق است هرچند روزه بگیرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند.
اصول کافی، ج۲، ص۲۹۰.
👈 در آیهء بعد، به مسلمانان هشدار مى دهد مواظب باشند علاقه به امور مادى و منافع زودگذر شخصى، پرده بر چشم و گوش آنها نیفکند و مرتکب خیانت هائى شوند که سرنوشت جامعهء آنها را به خطر مى افکند:
🌹 وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ.
و بدانید اموال و فرزندان شما، وسیلهء آزمایش است. و (براى کسانیکه از عهدهء امتحان برآیند)، پاداش عظیمى نزد خداست. ۲۸ انفال.
فِتْنَة، در این آیه به معنای امتحان و آزمایش است و چون اموال و اولاد مهمترین سرمایه هایی است که انسان شدیدا به آنها علاقه دارد، خداوند این دو موهبت را برای امتحان و آزمایش نام برده است.
چگونگى بدست آوردن اموال، چگونگى خرج کردن آنها، طرز نگاهدارى آن، و میزان دلبستگى و علاقه به آن، همگى میدان هاى آزمایش بشر است.
به این معنی که گاهی یک انسان مومن که به همهء احکام دین حتی مستحبات عمل میکند، وقتی پای اموال و اولاد به میان آید، ممکن است اعتقاداتش سست شده و خلاف فرامین خدا عمل کند و مرتکب خیانت در امانت الهی شود.
حلال را حرام، و حرام را حلال کند و مرتکب گناه شود.
( قابل توجه بعضی از مسئولین ).