⚫ منافق ⚫ ( ۵ )
🌹إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَّمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًا.
کسانیکه ایمان آوردند، سپس کافر شدند، و باز هم ایمان آوردند، و دیگر بار کافر شدند، سپس بر کفر خود افزودند، خدا هرگز آنها را نخواهد بخشید، و آنها را به راه (راست) هدایت نخواهد کرد. ۱۳۷ نساء.
روزى در صف مؤمنان.
روز دیگر در صف کفار.
باز در صف مؤمنان.
■ تغییر پى در پى روشها، و هر روز به رنگى در آمدن، یا زائیدهء تلوّن و عدم تحقیق کافى در مبانى اسلام است، و یا نقشه اى است که افراد منافق و کفار از اهل کتاب، براى متزلزل ساختن مؤمنان واقعى، طرح و اجرا مى کنند که با این رفت و آمدهاى پى در پى، مؤمنان واقعى را در ایمان خود متزلزل سازند.
👈 سپس در آیهء بعد، صریحا این دسته از مومنان ظاهری و متزلزل را منافق نامیده و می فرماید:
🌹 بَشِّرِ الْمُنَافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا.
به منافقان بشارت ده که مجازات دردناکی در انتظار آنهاست! ۱۳۸ نساء.
عذاب الیم، هم بشارت است برای مومنان حقیقی، و هم برای منافقان.
برای منافقان بشارت است تا با شنیدن این آیات تکان دهنده، به خودشان آیند و از مسیر باطل بسوی حق برگردند؛ و برای مومنان حقیقی بشارت است تا بدانند در پیشگاه خدا میان آنان و مومنان ظاهری تفاوت است از زمین تا آسمان و بر ایمان خود پایدار بمانند و از رشد دنیوی منافقان تعجب نکنند و حسرت نخورند که عاقبت از آن مومنان حقیقی است.
👈 سپس برای معرفی بیشتر این مومنان ظاهری که در صف منافقان قرار دارند در آیهء بعد می فرماید:
🌹 الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَيَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا.
(همان) کسانیکه کافران را به جاى مؤمنان، دوست خود انتخاب مى کنند. آیا عزّت و سربلندى را نزد آنان مى جویند با اینکه همهء عزّتها از آن خداست؟! ۱۳۹ نساء.
این آیه به همهء مسلمانان هشدار مى دهد که عزت خود را در همهء شئون زندگى اعم از شئون اقتصادى، فرهنگى، سیاسى و مانند آن، در دوستى با دشمنان اسلام نجویند، بلکه تکیه گاه خود را ذات پاک خداوندى قرار دهند که سرچشمهء همهء عزت هاست، که دشمنان اسلام نه عزتى دارند که به کسى ببخشند و نه اگر مى داشتند قابل اعتماد بودند؛ زیرا هر روز که منافع آنها اقتضاء کند، حتی صمیمى ترین متحدان خود را هم رها کرده و به سراغ کار خویش مى روند، آنچنان که گوئى هرگز با هم آشنائى نداشتند، همهء تاریخ، بالاخص تاریخ معاصر شاهد بسیار گویاى این واقعیت است.
/ مراقب باشیم اگر ایمان خود را ارتقاء ندهیم ممکن است این ایمان ضعیف، ناخواسته ما را در صف منافقان قرار دهد /
⚫ منافق ⚫ ( ۶ )
🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا...
اى کسانیکه ایمان آورده اید! یهود و نصارى را دوست و تکیه گاه خود، انتخاب نکنید. آنها اولیاى یکدیگرند. و کسانیکه از شما با آنان دوستى کنند، از آنها هستند. خداوند، گروه ستمکاران را هدایت نمى کند. ۵۱ مائده.
تفسیر: دقت کنیم خطاب آیه کسانی هستند که ایمان دارند.....
■ اما چرا با وجود فرمان صریح پروردگار و روشنگری او، باز هم بعضی از مسلمانان با غیر همدینان خود دوستی میکنند؟!!
👈 خداوند پاسخ این سوال را در آیهء بعد فرموده است:
🌹 فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَىٰ أَن تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ ۚ فَعَسَى اللَّهُ أَن يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِندِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا أَسَرُّوا فِي أَنفُسِهِمْ نَادِمِينَ.
(ولى) کسانى را که در دلهایشان بیمارى است مى بینى که در (دوستى با) آنان، بر یکدیگر پیشى مى گیرند، و مى گویند: مى ترسیم حادثه اى براى ما پیش آید (و نیاز به کمک آنها داشته باشیم).
چه بسا خداوند پیروزى یا حادثه اى از سوى خود (به نفع مسلمانان) پیش آورد. و این گروه، از آنچه در دل پنهان داشتند، پشیمان گردند. ۵۲ مائده.
⚫ اینکه مسلمانی بترسد که ممکن است در حوادث روزگار، به غیر همدینان خود نیاز پیدا کند - در صورتیکه قدرت مطلق، تنها خداست - و با وجود ممنوعیت خداوند از این ارتباط، باز با آنها رابطه برقرار کند، تنها دلیلش بیماری قلب آنهاست که ناشی از ضعف ایمان و نداشتن توکل است.
🟢 👈 منظور از جملهء أَوْ أَمْر مِنْ عِنْدِهِ که بعد از کلمهء فتح ذکر شده، اینست که ممکن است در آینده مسلمانان بر دشمنان خود از طریق جنگ و پیروزى غلبه کنند و یا آن قدر قدرت بیابند که دشمن، بدون جنگ تسلیم گردد.
به عبارت دیگر، کلمهء فتح، اشاره به پیروزى هاى نظامى مسلمانان است و أَمْر مِنْ عِنْدِهِ، اشاره به پیروزى هاى اجتماعى، اقتصادى و مانند آن مى باشد ( دقت کنیم ).
👈 و در آیهء بعد به سرنوشت این دسته از مسلمانان ظاهری اشاره فرموده است:
🌹 وَيَقُولُ الَّذِينَ آمَنُوا أَهَٰؤُلَاءِ الَّذِينَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ ۙ إِنَّهُمْ لَمَعَكُمْ ۚ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَأَصْبَحُوا خَاسِرِينَ.
کسانیکه ایمان آورده اند ( به یکدیگر ) مى گویند: آیا اینها (یعنی بیماردلان، منافقان) همان کسانى هستند که با نهایت تاکید، بخدا سوگند یاد کردند که با شما هستند؟! (ولى) اعمالشان نابود گشت، و زیانکار شدند. ۵۳ مائده.
در آن هنگام که فتح و پیروزى نصیب مسلمانان راستین شود، و کار منافقان برملا گردد، مؤمنان از روى تعجب مى گویند آیا این افراد منافق همان ها هستند که قسم یاد مى کردند که با ما هستند؟ چرا سرانجام کارشان به اینجا رسید؟
🌸 پیامبر بزرگوار اسلام بقدرى مراقب این موضوع بودند که در جنگ احد هنگامیکه سیصد نفر از یهودیان براى همکارى با مسلمانان در برابر مشرکان اعلام آمادگى کردند، پیامبر آنها را از نیمهء راه باز گرداند و کمک آنها را نپذیرفت.
چرا پیامبر در آن لحظهء حساس، آن نیروی کمکی را نپذیرفتند؟
زیرا هیچ بعید نبود که آنها در آن لحظات حساس جنگ، با دشمن همکارى کنند و باقى ماندهء ارتش اسلام را نیز از بین ببرند!! شاید هم اعلام آمادگی شان از اساس دروغ بود (دقت کنیم).
هدایت شده از خبر فوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️خاطره عجیب از اشتباه #وزیر_امور_خارجه !!
🔹 کسانی که انگلیسی بلدند، زبان دنیا را میفهمند...
🔹#حجت_الاسلام_راجی
@AkhbareFori
⚫ منافق ⚫ ( ۷ )
🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا...
اى کسانیکه ایمان آورده اید! کافران را به جاى مؤمنان، ولى و تکیه گاه خود انتخاب نکنید. آیا مى خواهید (با این عمل) دلیل آشکارى بر ضد خود در پیشگاه خدا قرار دهید؟! ۱۴۴ نساء.
تفسیر: تکیه گاه قرار دادن کافران، یک جرم، قانون شکنى آشکار و شرک به خداوند است و با توجه به قانون عدالت پروردگار، موجب استحقاق مجازات شدیدى است لذا به دنبال آن مى فرماید: آیا مى خواهید دلیل روشنى بر ضد خود در پیشگاه پروردگار درست کنید؟!
👈 در آیهء بعد، این دسته از مسلمانان را منافق معرفی کرده و می فرماید:
🌹 إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَن تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا.
منافقان در پایین ترین درکات (و طبقات) دوزخ قرار دارند. و هرگز یاورى براى آنها نخواهى یافت. (بنابراین، از طرح دوستى با دشمنان خدا، که نشانهء نفاق است، بپرهیزید). ۱۴۵ نساء.
■ از این آیه به خوبى استفاده مى شود از نظر اسلام، نفاق بدترین انواع کفر، و منافقان دورترین مردم از خدا هستند و به همین دلیل، جایگاه آنها بدترین و پست ترین نقطهء دوزخ است.
زیرا خطراتى که از ناحیهء منافقان به جوامع انسانى مى رسد، با هیچ خطرى قابل مقایسه نیست.
■■■ آنان در سایهء اظهار ایمان، مصونیتی برای خود فراهم می کنند که در پناه این مصونیت، امنیت جامعهء اسلامی و مومنین را بر هم میزنند.
👈 سپس خداوند منان، و لطیف و مهربان، می فرماید حتى این افراد فوق العاده آلوده هم، راه بازگشت بسوى خدا و اصلاح موقعیت خویشتن را دارند:
🌹 إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَاعْتَصَمُوا بِاللَّهِ وَأَخْلَصُوا دِينَهُمْ لِلَّهِ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَسَوْفَ يُؤْتِ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ أَجْرًا عَظِيمًا.
مگر کسانیکه توبه کنند، و اصلاح (و جبران) نمایند و به خدا تمسک جویند، و دین خود را براى خدا خالص کنند. آنها با مؤمنان خواهند بود. و خداوند به افراد با ایمان، پاداش عظیمى خواهد داد. ۱۴۶ نساء.
👈 👈 در آیات فوق، سرنوشت منافقان را بطور مشخص بیان فرموده که پائین ترین مرحلهء دوزخ است، در حالیکه دربارهء مؤمنان به اجر عظیم که هیچگونه حد و مرزى در آن نیست و وابسته به عظمت لطف پروردگار است، اشاره شده. یعنی به آن مقدار که در ذهن بگنجد.
⚫ منافق ⚫
🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا...
اى کسانیکه ایمان آورده اید! به خدا و پیامبر خیانت نکنید. و (نیز) در امانتهاى خود خیانت روا مدارید، در حالیکه مى دانید (این کار، گناه بزرگى است). ۲۷ انفال.
تفسیر: خیانت به خدا و پیامبر از دو زاویه قابل بررسی است.
■ اول آنست که اسرار مسلمانان را در اختیار دیگران بگذارند، اعم از نظامی، سیاسی و اقتصادی. و یا دشمنان را در مبارزهء خود تقویت کنند.
■ و دوم اینست که بطور کلى واجبات و محرمات و برنامه هاى الهى را پشت سر بیفکنند.
آنگاه فرموده: در امانات خود نیز خیانت نکنید (وَ تَخُونُوا أَماناتِکُمْ).
خیانت، در اصل، به معناى خوددارى از پرداخت حقى است که انسان پرداختن آنرا تعهد کرده. و آن ضد امانت است.
امانت در منطق قرآن مفهوم وسیعى دارد که تمام شئون زندگى اجتماعى، سیاسى و اخلاقى را در بر مى گیرد.
🌸 لذا در حدیث آمده:
أَلْمَجالِسُ بِالأَمانَةِ.
گفتگوهائى که در جلسات خصوصى مى شود امانت است.
اصول کافی، ج۲، ص۳۶۰.
🌸و در حدیث دیگرى مى خوانیم:
إِذا حَدَّثَ الرَّجُلُ بِحَدِیْث ثُمَّ الْتَفَتَ فَهُوَ أَمانَةٌ:
هنگامیکه کسى براى دیگرى سخنى نقل کند سپس به اطراف خود بنگرد (که آیا کسى آنرا شنید یا نه) این سخن امانت است.
شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید.
✅ پس اسلام در دست مسلمانان امانت الهى است، و قرآن مجید و تعلیماتش امانت بزرگ پروردگار محسوب مى شود. همچنین اسرار مردم و آنچه به امانت به انسان سپرده میشود مثل اموال و اولاد و اعضای بدن از جانب خدا و همچنین امانتهای مردم.
⚫ به هرحال، خیانت در امانت از منفورترین اعمال و از زشت ترین گناهان است، کسیکه در امانت خیانت مى کند در حقیقت منافق است.
🌸چنانکه پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند:
نشانهء منافق سه چیز است: هنگام سخن دروغ مى گوید، به هنگامیکه وعده مى دهد تخلف مى کند و به هنگامیکه امانتى نزد او بگذارند خیانت مى نماید، چنین کسى منافق است هرچند روزه بگیرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند.
اصول کافی، ج۲، ص۲۹۰.
👈 در آیهء بعد، به مسلمانان هشدار مى دهد مواظب باشند علاقه به امور مادى و منافع زودگذر شخصى، پرده بر چشم و گوش آنها نیفکند و مرتکب خیانت هائى شوند که سرنوشت جامعهء آنها را به خطر مى افکند:
🌹 وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ.
و بدانید اموال و فرزندان شما، وسیلهء آزمایش است. و (براى کسانیکه از عهدهء امتحان برآیند)، پاداش عظیمى نزد خداست. ۲۸ انفال.
فِتْنَة، در این آیه به معنای امتحان و آزمایش است و چون اموال و اولاد مهمترین سرمایه هایی است که انسان شدیدا به آنها علاقه دارد، خداوند این دو موهبت را برای امتحان و آزمایش نام برده است.
چگونگى بدست آوردن اموال، چگونگى خرج کردن آنها، طرز نگاهدارى آن، و میزان دلبستگى و علاقه به آن، همگى میدان هاى آزمایش بشر است.
به این معنی که گاهی یک انسان مومن که به همهء احکام دین حتی مستحبات عمل میکند، وقتی پای اموال و اولاد به میان آید، ممکن است اعتقاداتش سست شده و خلاف فرامین خدا عمل کند و مرتکب خیانت در امانت الهی شود.
حلال را حرام، و حرام را حلال کند و مرتکب گناه شود.
( قابل توجه بعضی از مسئولین ).
6.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تصور کنیم ایران، کوفه است....
و همانطور که کوفیان برای امام حسین دعوتنامه فرستادند، ما ایرانیان هم برای امام زمان دعوتنامه فرستاده ایم....
و همانطور که کوفیان به امام حسین قول دادند برای تشکیل یک حکومت اسلامی و قدرتمند آماده اند و همه جوره پشتیبانی و حمایت می کنند، ما ایرانیان هم به امام زمان همین قول را داده ایم......
💚 و حالا امام زمان در راه است.....
چقدر گوش به فرمان مسلم، نمایندهء امام زمان هستیم؟
چقدر از او حمایت می کنیم؟
آیا اجازه می دهیم اتفاق تلخی بیفتد و خبرش در میانهء راه، به امام زمان برسد؟
کوفیان بدست منافقان، و خواص سست ایمان و دنیاطلب، مدیریت شدند و شد آنچه نباید میشد.
در ایران ما هم کم نیستند منافقان، و خواص سست ایمان دنیاطلب.....
اما.....
من، تو ....... و همهء ما چقدر شبیه کوفیان هستیم؟
⚫ منافق ⚫
🌹🌹 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ ۚ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ.
اى پیامبر! با کافران و منافقان جهاد کن، و بر آنها سخت بگیر! جایگاهشان جهنم است. و بد فرجامى است! ۷۳ توبه.
تفسیر: طرز جهاد در برابر کفار، روشن است، و آن جهاد همه جانبه، و مخصوصاً جهاد مسلحانه است، ولى در طرز جهاد با منافقان به این روشنی و وضوح نیست.
چرا که منافق کسى است که ظاهراً در صفوف مسلمین قرار دارد، هر چند در باطن کارشکنى مى کند. چه بسا افرادى هستند که مى دانیم ایمان واقعى ندارند، ولى بخاطر اظهار اسلام، نمى توانیم با آنها رفتار یک نامسلمان داشته باشیم.
لذا، همانگونه که از روایات اسلامى و گفتار مفسران استفاده مى شود، باید گفت، منظور از جهاد با منافقان، انواع و اشکال دیگر مبارزه، غیر از مبارزهء مسلحانه است، مانند مذمت، توبیخ، تهدید و رسوا ساختن آنها، و جملهء وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ نیز اشاره به همین معنى دارد.
⚫ 👈 در حقیقت منافقان، مادام که وضعشان آشکار، و اسرار درونشان بر ملا نشده، داراى احکام اسلامند.
اما هنگامیکه وضعشان مشخص شد، به حکم کفار حربى خواهند بود، و در این حال، نبرد مسلحانه نیز با آنها مجاز است.
آنچنانکه همان منافقینی که پیامبر بزرگوار با آنان نبرد مسلحانه نداشت (بخاطر اینکه نفاقشان را اظهار نمی کردند)، ولی بعد از پیامبر بواسطهء اینکه نفاقشان را علنی و آشکار کردند، و بی پرده در مقابل مومنین حقیقی ایستادند و بلکه آنانرا به جنگ مسلحانه تهدید کردند، امیر مومنان، به دفاع از خود و دین و شرف و ناموس مومنان، با آنها به نبرد مسلحانه پرداخت (دقت کنیم).
👈 سپس در آیهء بعد برای معرفی آنان بخش دیگری از روحیاتشان را بیان می فرماید:
🌹 يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ مَا قَالُوا وَلَقَدْ قَالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَكَفَرُوا بَعْدَ إِسْلَامِهِم...
بخدا سوگند یاد مى کنند که (سخنان کفر آمیز) نگفته اند. در حالیکه به یقین سخنان کفرآمیز گفته اند. و پس از اسلام آوردنشان، کافر شده اند. و تصمیم به امرى گرفتند، که به آن نرسیدند. آنها فقط از این ایراد مى گیرند که خداوند و پیامبرش، آنان را به فضل (و لطف) خود، بى نیاز ساختند. (با اینحال) اگر توبه کنند، براى آنها بهتر است. و اگر روى گردانند، خداوند آنها را در دنیا و آخرت، به مجازات دردناکى کیفر خواهد داد. و در سراسر زمین، نه ولی و سرپرستى دارند، و نه یاورى. ۷۴ توبه.
⚫ 👈 در این آیه، از روى یکى دیگر از اعمال منافقان پرده برداشته شده، و آن اینکه وقتى مى بینند اسرارشان فاش شده، واقعیات را انکار مى کنند، و حتى براى اثبات گفتار خود به قسم هاى دروغ متوسل مى شوند.
⚫ 👈 و تصمیم خطرناک آنان، اشاره به تمام کارها و فعالیت هائى دارد که، براى به هم ریختن سازمان جامعهء اسلامى، و تولید فساد و نفاق و شکاف، انجام مى دادند، که هرگز به هدف نهائى منتهى نشد.
قابل توجه اینکه هوشیارى مسلمین در حوادث مختلف، سبب مى شد منافقان و نقشه هاى آنها شناخته شود. مسلمانان همواره در کمین آنها بودند، تا اگر سخنى از آنها بشنوند، براى پیشگیرى، اقدام لازم را انجام دهند.
⚫ 👈 پس از آن، براى اینکه زشتى و وقاحت فعالیتهاى منافقان، و نمک نشناسى آنها کاملاً آشکار شود، اشاره می فرماید که، آنها خلافى از پیامبر ندیده بودند، و هیچ لطمه اى از ناحیهء اسلام بر آنان وارد نشده بود، بلکه به عکس، در پرتو حکومت اسلام، به انواع نعمتهاى مادى و معنوى رسیده بودند.
شک نیست، بى نیاز ساختن و رفع احتیاجاتشان، در پرتو فضل پروردگار و خدمات پیامبر چیزى نبود که بخواهند انتقام آنرا بگیرند، بلکه جاى حق شناسى و سپاسگزارى داشت.
اما این حق ناشناسان زشت سیرت، خدمت و نعمت را با جنایت پاسخ گفتند.
👈 👈 و باز لطف و مهربانی، و حلم و صبر خدا آنها را به توبه و بازگشت دعوت می کند، اما هشدار می دهد اگر توبه و جبران نکنند، عذاب شدید، هم در دنیا و هم در آخرت، دامانشان را خواهد گرفت.
■■■ و این منافقان و روش منافقانه همچنان باقیست......
پس مومنین هم باید همچنان هوشيار باشند و سخنان و رفتار منافقان را رصد کنند
⚫ وصف منافق ⚫
🌹🌹 وَعَدَ اللَّهُ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ هِيَ حَسْبُهُمْ ۚ وَلَعَنَهُمُ اللَّهُ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّقِيمٌ.
خداوند به مردان و زنان منافق و کفار، وعدهء آتش دوزخ داده. جاودانه در آن خواهند ماند، همان براى آنها کافى است. و خدا آنها را از رحمت خود دور ساخته. و عذابى پایدار براى آنهاست. ۶۸ توبه.
تفسیر: همین یک مجازات که تمام انواع عذابها و کیفرها را در بر دارد براى آنها کافى است (هِیَ حَسْبُهُمْ).
■ به تعبیر دیگر، آنها نیاز به هیچ مجازات دیگرى ندارند، زیرا در دوزخ همه نوع عذاب جسمانى و روحانى وجود دارد.
■ در پایان آیه برای تاکید بر عذاب آنان می افزاید: خداوند آنها را از رحمت خود دور ساخته و عذاب همیشگى نصیبشان نموده است.
بلکه این دورى از خداوند، خود بزرگ ترین عذاب، و دردناک ترین کیفر براى آنها محسوب مى شود.
👈 و در آیهء بعد، براى بیدار ساختن منافقان، آینهء تاریخ را پیش روى آنها مى گذارد، و با مقایسهء زندگى آنان، با منافقان و گردنکشان پیشین، عبرت انگیزترین درسها را به آنها مى دهد، و مى فرماید:
🌹 كَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ كَانُوا أَشَدَّ مِنكُمْ قُوَّةً وَأَكْثَرَ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا فَاسْتَمْتَعُوا بِخَلَاقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُم بِخَلَاقِكُمْ كَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُم بِخَلَاقِهِمْ وَخُضْتُمْ كَالَّذِي خَاضُوا ۚ أُولَٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ.
(شما منافقان) همانند کسانى هستید که قبل از شما بودند (و راه نفاق پیمودند. بلکه) آنها از شما نیرومندتر، و اموال و فرزندانشان بیشتر بود. آنها از بهرهء خود (از مواهب الهى، در راه گناه و هوس) استفاده کردند. شما نیز از بهرهء خود، (در همین راه) استفاده کردید، همانگونه که آنها استفاده کردند. شما (در کفر و نفاق و استهزاء مؤمنان) فرو رفتید، همانگونه که آنها فرورفتند. (و سرانجام) اعمالشان در دنیا وآخرت نابود شد. و آنها همان زیانکارانند. ۶۹ توبه.
👈 👈 👈 نیاز به تفسیر ندارد غیر از اینکه، منافقان در همهء اعصار با یک تفکر و اندیشه، و با یک عملکرد ظاهر میشوند.
چه آن منافقانی که در صدر اسلام می زیستند، حتی قبل از آنان و چه آنها که در عصر حاضر زندگی می کنند.
👈 مشخصا در آیهء ۶۷ همین سوره، خداوند آنانرا اینگونه معرفی می فرماید:
🌹 الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ ۚ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ ۗ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ.
مردان منافق و زنان منافق، همه از یک گروهند. آنها امر به منکر، و نهى از معروف مى کنند. و دستهایشان را (از انفاق و بخشش) مى بندند. خدا را فراموش کردند، و خدا (نیز) آنها را فراموش کرد (و رحمتش را از آنها قطع نمود). به یقین، منافقان همان فاسقانند. ۶۷ توبه.
👈 👈 👈 مراقب باشیم.
گرچه تفاوت منافقین و مومنین از زمین است تا آسمان، اما فاصلهء آنان، از زمین تا آسمان نیست.
بسیار دیده شده، مومنانی که الگوی دیگر مومنان بوده اند و در یک مرحله، با چرخش به سمت نفاق، تبدیل به عبرت میشوند برای همان مومنان.
چه در صدر اسلام (همانها که مقابل حضرت امیر ایستادند و آنچنان الگو بودند که بسیاری از مومنان بی بصیرت پشت سر آنان ایستادند)، و چه در عصر حاضر که با وجود تلمذ و تذکر فراوان و سواد کافی و در دسترس بودن کتب دینی فراوان، باز هم هستند منافقانی که در لباس ایمان، عقل و هوش مومنان را برده و آنها را به بیراهه می کشانند.