eitaa logo
آیات الهی
49 دنبال‌کننده
58 عکس
16 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما مطالبه گران جهادیم...... هیهات من الذله. السلام علیک یا اباعبدالله 💚 فرمایشات رهبری در تاریخ ۱ / ۱ / ۹۲
✨ وصف مومن ✨ 👈 مومن، رباخواری نمی کند. ( ۳ ) 🌹🌹يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ. اى کسانیکه ایمان آورده اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، و آنچه را از (سود) ربا باقى مانده، رها کنید اگر ایمان دارید. ۲۷۸ بقره. تفسیر: آیهء فوق، با ایمان به خدا شروع شده و با ایمان ختم شده است. در واقع تأکیدى است بر این معنى که رباخوارى با روح ایمان سازگار نیست، بنابراین، هنگامى ایمان براى آنها حاصل مى شود که تقوا پیشه کنند و باقى ماندهء ربا یعنى مطالباتى که در این زمینه دارند را رها سازند. ■ در حقیقت ممکن است رباخواران از بین مومنین باشند اما ایمانی که راسخ نیست و تقوا در آن راهی ندارد و بی فایده است و فقط ظاهر ایمان را یدک‌ می کشند. 👈 سپس در آیهء بعد، لحن سخن را تغییر داده، و با شدت با رباخواران برخورد کرده، هشدار مى دهد: 🌹فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ. اگر چنین نمى کنید، بدانید خدا و رسولش، به شما اعلان جنگ مى کنند. و اگر توبه کنید، سرمایه هایتان(بدون سود)، از آن شماست (که به این صورت)، نه ستم مى کنید، و نه بر شما ستم مى شود. ۲۷۹ بقره. اگر به کار خود همچنان ادامه دهند و در برابر حق و عدالت تسلیم نشوند، و به مکیدن خون مردم محروم مشغول باشند، پیامبر اسلام ناچار است با توسل به جنگ، جلوی آنها را بگیرد. 👈 این همان جنگى است در آیهء ۹ حجرات فرمان داده اند: 🌹فَقاتِلُوا الَّتی تَبْغی حَتّى تَفیءَ إِلى أَمْرِ اللّهِ: با گروهى که متجاوز است پیکار کنید تا به فرمان خدا گردن نهند. 🌸 لذا در روایتى مى خوانیم: هنگامیکه امام صادق شنیدند، شخص رباخوارى با نهایت جرأت ربا مى خورد و نام آنرا لِبا (به معنی شیر آغوز) مى نهد، فرمودند: اگر دست بر او یابم، او را به قتل مى رسانم. وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۴۲۹. 👈 👈 یعنی حکم قتل در مورد کسانى است که منکر تحریم ربا هستند. ⚫ 👈👈 و بنا به گفتهء مفسران بزرگ، فَأْذَنُوا بِحَرْب مِنَ اللّهِ، یعنی آگاه باشید! که خدا و رسولش با شما رباخواران، پیکار خواهند کرد. در واقع اعلان جنگ از سوى خدا و رسول، به این گروه است، نه اعلان جنگ از طرف این گروه با خدا و رسول! بنابراین، آنچه در سخنان بعضى معروف است که در ترجمه آیه مى گویند: رباخوار با خدا اعلان جنگ کرده درست نیست‌، بلکه این خدا و رسول هستند که با رباخوار پیکار می کنند. (دقت کنیم). ✔ و این یعنی رباخواری در حکومت اسلامى جایی ندارد و کسانی را که منکر تحریم ربا هستند را باید به قتل رساند. 👈 اما در ادامه فرموده: اگر توبه کنید و دستگاه رباخوارى را برچینید حق دارید سرمایه هاى اصلى خود را که در دست مردم دارید (به استثناى سود) از آنها جمع آورى کنید و این قانونِ کاملاً عادلانه ایست. / إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨ وصف مومن ✨ 👈 مومن، رباخواری نمی کند. ( ۴ ) 🌹🌹وَإِن كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَىٰ مَيْسَرَةٍ ۚ وَأَن تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ. و اگر (بدهکار)، قدرتِ پرداخت نداشته باشد، او را تا هنگام توانایى، مهلت دهید. و هرگاه براى خدا به او ببخشید بهتر است. اگر آگاه باشید! ۲۸۰ بقره. تفسیر: خداوند در ادامهء فرمان توبه به رباخواران بطور اخص و به همهء کسانیکه به دیگران قرض داده اند بطور عام فرموده است، به بدهکار فرصت پرداخت بدهیشان را بدهند. ✅ در قوانین اسلام، تصریح شده هیچگاه نمى توان خانه و وسائل زندگى ضرورى افراد را بخاطر بدهى آنها توقیف کرد یا از آنها گرفت، بلکه طلبکاران تنها از مازاد آن مى توانند حق خود را بگیرند و این حمایت روشنى است از حقوق قشرهاى ضعیف جامعه. ✅ و در پایان آیه مى فرماید: و چنانچه قدرت پرداخت ندارند به او ببخشید براى شما بهتر است اگر بدانید (وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ). این در واقع گامى فراتر از مسائل حقوقى است، یک مسئلهء اخلاقى و انسانى است که بحث حقوقى سابق را تکمیل مى کند و به طلبکاران مى گوید، در اینگونه موارد که بدهکاران سخت در مضیقه اند اگر بدهى آنان بخشوده شود، از هر نظر براى شما بهتر است. یعنی اگر وضعیت مالی کسیکه قرض داده طوری است که می‌تواند از طلب خود صرف نظر کند بهتر است. 👈 و در آیهء بعد، با یک هشدار شدید، مسئلهء ربا را پایان مى دهد و مى فرماید: 🌹وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ۖ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ. و از روزى بپرهیزید (و بترسید) که در آنروز، بسوى خدا باز گردانده مى شوید. سپس به همه، (پاداشِ) آنچه را انجام داده، بطور کامل بازپس داده مى شود. و به آنها ستم نخواهد شد. ۲۸۱ بقره. 👈 👈 👈 همهء ما توجه داشته باشیم، روزى در پیش است که همهء اعمال انسان بدون کم و کاست به او داده مى شود، و تمام آنچه را که در بایگانى عالم هستى نگهدارى شده، یکجا به دست وى مى سپارند، آن گاه است که از نتایج شوم گناهان وحشت مى کند اما این محصول، چیزى است که بدست خود او کاشته شده و کسى به او ستم نکرده بلکه این خود اوست که به خویش ستم روا داشته است: وَ هُمْ لایُظْلَمُونَ . / إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨ وصف مومن ✨ 👈 مومن، اموال دیگران را به باطل نمی خورد. 🌹🌹وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ. و اموال یکدیگر را به باطل (و ناحق) در میان خود نخورید. و براى خوردن بخشى از اموال مردم به گناه، (قسمتى از) آنرا به قضات ندهید، در حالیکه مى دانید (این کار، گناه است). ۱۸۸ بقره. تفسیر: در اینکه منظور از باطل در اینجا چیست، تفسیرهاى مختلفى ذکر کرده اند. 🍃 بعضى، آنرا به معنى اموالى که از روى غصب و ظلم بدست مى آید دانسته اند. 🍃بعضى اشاره به اموالى که از طریق قمار و مانند آن فراهم مى گردد. 🍃 و بعضى آنرا اشاره به اموالى مى دانند که از طریق سوگند دروغ (و انواع پرونده سازى هاى دروغین بدست مى آید). 🍃 👈 ولى مفهوم آیه، عمومیت دارد و همهء این مسائل و غیر اینها را شامل مى شود، زیرا باطل که به معنى زایل و از بین رونده است، همه را در بر مى گیرد، 🌸 آقا امام باقر فرمود‌ه اند: منظور، سوگند دروغ است. مجمع البیان، ذیل همین آیه. 🌸 و در روایتى از آقا امام صادق، تفسیر به قمار شده است. وسائل الشیعه، ج۱۷،ص۱۶۴و ۷. ■ 👈 در واقع سوگند دروغ و قمار از روشن ترین مصداق هاى اموال باطل است. و می دانیم خُلف وعده، عمل نکردن به عهد و پیمان و هر گونه معاملهء خلاف واقع، در زمرهء دروغ است. ■ 👈 بنابراین هر گونه تصرف در اموال دیگران از غیر طریق صحیح و به ناحق، مشمول این نهى الهى است. تمام معاملاتى که هدف صحیحى را تعقیب نمى کند و پایه و اساس عقلائى ندارد، نیز مشمول این آیه است. 👈 در ادامهء آیه مى فرماید: براى خوردن قسمتى از اموال مردم به گناه، بخشى از آنرا به قضات ندهید در حالیکه مى دانید (گناه است). در اینباره هم دو تفسیر وجود دارد. اول اینکه فرد برای اینکه مال حرام مورد نظر را به حکم قاضی بدست آورد بخشی از آنرا به قاضی رشوه میدهد تا حکم به نفع او صادر شود. تفسیر دوم اینست که فرد، مالی را در دست دارد که می داند از آن او نیست مثلا اموالی که شاهدی برای آن وجود ندارد. وقتی صاحب اصلی، آنرا طلب میکند و یا کسی اعلام می کند که این اموال از آنِ آن فرد نیست، آن فرد با وجود اینکه میداند واقعا این اموال از آن او نیست اما چون شاهدی وجود نداد نزد قاضی می رود و قاضی طبق مدارک ظاهری که موجود است حکم را به نفع آن فرد صادر می کند که البته صدور این حکم چیزی از بار گناه آن فرد کم نمی کند، اما گناهی گردن قاضی نیست. 🌸 که پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند: من بشرى مثل شما هستم (و مأمورم طبق ظاهر، میان شما داورى کنم) گاه نزاعى نزد من طرح مى شود، و شاید بعضى در اقامهء دلیل از دیگرى نیرومندتر باشد و من به مقتضاى ظاهر دلیلش به سود او قضاوت مى کنم اما بدانید چنانکه من حق کسى را (بر حسب ظاهر) براى دیگرى قضاوت کنم (و در واقع مال او نباشد فکر نکنید چون پیامبر به نفع او حکم کرده، براى او حلال است) آن قطعه اى از آتش است، اگر آتش را مى خواهد، آنرا بپذیرد، و گرنه آنرا رها سازد. کافی، ج۷، ص۴۱۴. / إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨ وصف مومن ✨ 👈 مومن، اموال دیگران را به باطل نمی خورد ( ۲ ). 🌹🌹يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوا أَنفُسَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا. اى کسانیکه ایمان آورده اید! اموال یکدیگر را در میان خود به باطل (و از طرق نامشروع) نخورید. مگر اینکه تجارتى با رضایت طرفین شما انجام گیرد. و خودکشى نکنید. خداوند نسبت به شما مهربان است. ۲۹ نساء. تفسیر: باطل در مقابل حق است و هر چیزى را که ناحق، بى هدف و بى پایه باشد در برمى گیرد. ■ خوردن اموال هم یعنی هر گونه تجاوز، تقلب، غش، معاملات ربوى، معاملاتى که حد و حدود آن کاملاً نامشخص باشد، خرید و فروش اجناسى که فایده منطقى و عقلائى در آن نباشد، خرید و فروش وسائل فساد و گناه، همه در تحت این قانون کلى قرار دارند. که در روایات بعنوان مصداق بارز حرامخوری، کسب مال از قمار است و با دروغ. 👈 اما در ادامهء آیه، تفاوت دخل و تصرف در اموال مردم بصورت حرام را از حلال بیان فرموده است: 🍃 👈 مگر اینکه تصرف شما در اموال دیگران از طریق داد و ستدى باشد که از رضایت باطنى دو طرف سرچشمه بگیرد (إِلاّ أَنْ تَکُونَ تِجارَةً عَنْ تَراض مِنْکُمْ). ✅ طبق این بیان، تمام مبادلات مالى و انواع تجارتها که در میان مردم رایج است چنانچه از روى رضایت طرفین صورت گیرد و جنبهء معقول و منطقى داشته باشد، از نظر اسلام مجاز است. 👈 سپس در پایان آیه، به نکتهء بسیار مهمی اشاره فرموده و مردم را از قتل نفس بازمى دارد. آنها را از خودکشى و انتحار نهی کرده، مى فرماید: خویشتن را نکشید. در روایات اهل بیت نیز آیهء فوق به همین معنى انتحار تفسیر شده است. نورالثقلین، ج۱، ص۴۷۲. 👈 👈 👈 اکنون این سؤال پیش مى آید که چه ارتباطى میان مسئلهء قتل نفس و تصرف باطل و ناحق در اموال مردم وجود دارد؟! در حقیقت قرآن با ذکر این دو حکم پشت سر هم، اشاره به این نکتهء مهم اجتماعى کرده است که اگر روابط مالى مردم بر اساس صحیح استوار نباشد و اقتصاد جامعه به صورت سالم پیش نرود، و در اموال یکدیگر به ناحق تصرف کنند، جامعه گرفتار یک نوع خودکشى و انتحار خواهد شد. علاوه بر اینکه انتحارهاى شخصى افزایش خواهد یافت، انتحار اجتماعى هم از آثار ضمنى آنست. و از آنجا که خداوند نسبت به بندگان خود، مهربان است به آنها هشدار مى دهد و اعلام خطر مى کند که مراقب باشید مبادا مبادلات مالى نادرست و اقتصاد ناسالم، اجتماعتان را به نابودى و سقوط بکشاند. / إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨ وصف مومن ✨ 👈 مومن، ستم نمی کند. 🌹🌹 وَإِنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا عَذَابًا دُونَ ذَٰلِكَ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ. و براى کسانیکه ستم کردند عذابى قبل از آن (در همین جهان) است. ولى بیشترشان نمى دانند. ۴۷ طور. تفسیر: ظالمان تصور نکنند که فقط عذاب برزخ و قیامت در کار است، بلکه، براى کسانیکه ظلم و ستم کرده اند، مجازاتى نیز قبل از آن در همین دنیا وجود دارد، هر چند اکثر آنها نمى دانند. 👈 در آیات قرآن مجید، عذابهاى دنیا صاعقه، زلزله، سنگ هاى آسمانى، خشکسالى، قحطى، کشته شدن با احکام اسلامی، غرق شدن، خسارت به داشته ها.... نام برده شده. مگر اینکه بیدار شوند و توبه کنند، و بسوى خدا باز آیند. 👈 👈 👈 البته و صدالبته که قضاوت در مورد اتفاقهایی که برای دیگران می افتد، بشدت ممنوع است و جایز نیست. هیچکس نمی داند گرفتاریها به چه دلیل است. شاید خسارتی به کسی وارد شود برای ارتقاء درجهء او در پیشگاه خداوند....... و شاید همان خسارت به فردی دیگر وارد شود برای پاک شدن گناه.... و شاید همان خسارت، تقاصی باشد برای فردی دیگر... کسی چه میداند؟!! مگر می توانیم تشخیص دهیم؟! همانطور که قطعا دوست نداریم کسی ما را قضاوت کند هرگز نباید دیگران را قضاوت کنیم. بجای قضاوت کردن دیگران، خودمان را قضاوت کنیم. حتما آنققققققدر اعمال غلط و اشتباه داریم که اگر خداوند بخواهد همه را پاسخ دهد چیزی از ما روی کرهء زمین باقی نخواهد ماند. 🌹🌹رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ. پروردگارا! شکیبایى و استقامت را بر ما فرو ریز. وقدمهاى ما را ثابت بدار. و ما را بر جمعیّت کافران، پیروز گردان. ۲۵۰ بقره. 🌺🌺 خداوندا! به ما توفیق سحرخیزى و راز و نیاز با خودت را در طول عمر مرحمت فرما! پروردگارا! قلب ما را به عشقت مطمئن، و به محبتت نورانى، و به لطفت امیدوار ساز! بارالها! به ما صبر و شکیبائى و استقامت و ایستادگى در برابر نیروهاى اهریمنى، و کارشکنى هاى دشمنانت مرحمت فرما. / إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
🌼 نماز روز اول ماههای قمری: دو رکعت نماز با این کیفیت: در رکعت اول، بعد از حمد، ۳۰ مرتبه سورهء توحید. و در رکعت دوم، بعد از حمد، ۳۰ مرتبه سورهء قدر. 🌼سپس دعای ارزشمندی که مشتمل است بر آیات کلام الله: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا، كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلّا هُوَ، وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ، يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ، وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْراً، مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لا إِلَهَ إِلّا أَنْتَ، سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً، وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ. زادالمعاد، ص ۴۶۲.
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ. به یقین پرهیزکاران در باغها و مکانهای گستردهء بهشتى جاى دارند. ۴۵ قمر. تفسیر: نَهَر به معنى مجراى آب فراوان است ولی در این آیه به فضاى گسترده، یا فیض عظیم و نور گسترده گفته شده است. 🌸 پیامبر گرامى اسلام فرموده اند: النَّهْرُ الْفَضاءُ وَ السَّعةُ لَیْسَ بِنَهْرً جار: نَهَر به معنى فضا و گستردگى است نه به معنى نهر جارى. درالمنثور، ج۶، ص۱۳۹. 👈 و در آخرین آیه از سورهء قمر، توضیح بیشترى براى جایگاه متقین شده: 🌹فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ. در جایگاه صدق نزد خداوند حاکم مقتدر. ۵۵ قمر. 🍃 در این آیه دو ویژگى برای جایگاه‌ متقین بیان فرموده که همهء امتیازات، در آن جمع است. نخست اینکه، آنجا جایگاه صدق است و هیچگونه باطل و بیهودگى در آن راه ندارد، سراسر حق است و تمام وعده هاى خداوند دربارهء بهشت در آنجا عینیت پیدا مى کند، و صدق آنها آشکار مى شود. 🍃 دیگر اینکه، در جوار و قرب خداست. کلمهء عند به معنی نزد، اشاره به نهایت قرب و نزدیکى معنوى است، نه جسمانى، آن هم نسبت به خداوندى که هم مالک است و هم قادر، هر گونه نعمت و موهبتى در قبضهء قدرت، و در فرمان حکومت و مالکیت اوست، و به همین دلیل در پذیرائى این میهمانان گرامى فروگذار نخواهد کرد، و تنها خودش مى داند چه مواهبى براى آنها آماده ساخته است. 👈 👈 قابل توجه اینکه در این دو آیه که سخن از مواهب و پاداشهاى بهشتیان است، نخست از مواهب مادى آنها، که باغهاى وسیع و گسترده است سخن مى گوید، سپس از پاداش بزرگ معنوى آنها، که حضور در پیشگاه قرب ملیک مقتدر است، تا انسان را مرحله به مرحله آماده کند، و روح او را به پرواز درآورد و در شور و نشاط فرو برد. ✅ بعضى از مفسران نقل کرده اند، دو نام مقدس ملیک و مقتدر، تأثیر عمیقى در اجابت دعا دارد. 💚 خداوندا! تو ملیک و مقتدرى، ما را چنان توفیقى مرحمت فرما که در سایهء ایمان و عمل و تقوا در جایگاه صدق، در جوار قرب و رحمتت قرار گیریم! پروردگارا! ما ایمان داریم روز رستاخیز، روزى است وحشتناک و براى گناهکاران تلخ و ناگوار، در آنروز تنها امید ما به لطف و کَرَم توست. بار الها! به ما روحى بیدار و عقلى هشیار مرحمت کن، تا از سرنوشت پیشینیان درس عبرت بگیریم، و راهى را که به هلاک آنها انجامید نپیمائیم. آمین، رب العالمین. / إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ. کیست که به خدا وام نیکو دهد تا خداوند آنرا براى او چندین برابر کند؟ و براى او پاداش پرارزشى است. ۱۱ حدید. تفسیر: از موارد انفاق فی سبیل الله، قرض الحسنه است. خدائى که بخشندهء تمام نعمتهاست، و همهء ذرات وجود ما لحظه، به لحظه از دریاى بى پایان فیض او، بهره مى گیرد، و مملوک اوست، ما را صاحبان اموال شمرده، و در مقام گرفتن وام از ما برآمده، و بر خلاف وامهاى معمولى که عین همان مقدار را باز پس مى دهند، او چندین برابر، گاه صدها و گاه هزار برابر، بر آن اضافه مى کند، و علاوه بر اینها وعدهء اجر کریم که پاداشى است عظیم که جز خدا نمى داند، نیز مى دهد. 👈 سپس در آیهء بعد جایگاه این گروه از مومنین را در قیامت بیان فرموده: 🌹يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ يَسْعَىٰ نُورُهُم بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِم بُشْرَاكُمُ الْيَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ. (این پاداش) در روزى است که مردان و زنان با ایمان را مى نگرى که نورشان پیشِ رو در سمتِ راستشان بسرعت حرکت مى کند (و به آنها مى گویند) بشارت باد بر شما امروز به باغهاى بهشتى که نهرها از پاى درختان آن جارى است. جاودانه در آن خواهید ماند. و این همان رستگارى بزرگ است. ۱۲ حدید. 🍃 👈 منظور از این نور تجسم نور ایمان است. در آنروز که عقائد و اعمال انسانها تجسم مى یابد، ایمان که همان نور هدایت است، بصورت روشنائى و نور ظاهرى مجسم مى گردد. بدون شک، این نور الهى چون از ایمان و عمل صالح برمى خیزد با تفاوت مراتب ایمان و عمل صالح مردم، متفاوت است، آنها که ایمانى قوى تر دارند نورشان فاصلهء زیادى را روشن مى سازد، و آنها که مرتبهء ضعیف ترى دارند از نور کمترى برخوردارند، تا آنجا که نور بعضى تنها نوک انگشتان پاى آنها را روشن مى سازد!. 🌸 چنانکه در حدیثی از معصوم می خوانیم: یُقَسَّمُ النُّورُ بَیْنَ النّاسِ یَوْمَ القِیامَةِ عَلى قَدْرِ إِیْمانِهِمْ: در روز قیامت نور در میان مردم به اندازه ایمانشان تقسیم مى شود. نور الثقلین، ج ۵، ص ۲۴۱. 👈 👈 👈 و قطعا چنین جایگاه شایسته ای برای آندسته از وام دهندگان فراهم شده که تمام جوانب قرض دادن نیکو را رعایت می کنند از جمله منت نمی گذارند، ریا نمیکنند، آبروی وام گیرنده را با یادآوری مداوم نمی برند، پیش کسی بازگو نمی کنند، برای بازپس گیری وام فرصت می دهند و خلاصه وامی نیکو در راه خدا می دهند. / إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨ وصف مومن ✨ 👈 مومن، با خدا و پیامبر دشمنی نمیکند. 🌹🌹إِنَّ الَّذِينَ يُحَادُّونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ كُبِتُوا كَمَا كُبِتَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ ۚ وَقَدْ أَنزَلْنَا آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ ۚ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ مُّهِينٌ. کسانیکه با خدا و پیامبرش دشمنى مى کنند خوار میشوند. آنگونه که پیشینیان خوار شدند. ما آیات روشنى نازل کردیم، و براى کافران عذاب خوارکننده ایست. ۵ مجادله. تفسیر: در قرآن با انسان به قدر کافى اتمام حجت شده و عذر و بهانه اى براى مخالفت باقى نمانده است، پس اگر کسی مخالفت کند، باید مجازات شود. 🌹 از جملهء این اتمام حجتها در آیهء ۱۱۴ بقره بیان شده: بهرهء آنها در دنیا رسوائى است و در آخرت عذاب عظیم الهى. 🌹 و در ۳۳ مائده فرموده است: این براى آنها مایهء خوارى در دنیاست و در آخرت عذاب عظیمى دارند. ■ 👈 بنابراین مخالفان پیامبر و مخالفان قرآن، نه تنها در این دنیا مجازات مى شوند، بلکه براى آنان عذاب خوارکننده در قیامت است (عَذابُُ مُهیِن). 👈 آیهء بعد، در توصیف زمان وقوع عذاب اخروى آنها چنین مى فرماید: 🌹يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا ۚ أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ. در آنروز خداوند همهء آنها را برمى انگیزد و از اعمالى که انجام دادند باخبر مى سازد. اعمالى که خداوند حساب آنرا نگه داشته و آنها فراموشش کرده اند. و خداوند بر هر چیز شاهد و ناظر است. ۶ مجادله. خداوند همهء اعمال و کردار انسان را احصا و شماره می کند، هر چند خود انسان آنرا فراموش کرده باشد. به همین دلیل، هنگامیکه چشم آنها که اعمالشان را فراموش می کنند، به نامهء اعمالشان مى افتد، فریادشان بلند مى شود که: 🌹ما لِهذَا الْکِتابِ لایُغادِرُ صَغِیرَةً وَ لاکَبِیرَةً إِلاّ أَحْصاها: این چه کتابى است که هیچ کار کوچک و بزرگى را فرو نگذاشته مگر اینکه آن را ثبت و ضبط کرده است؟ ۴۹ کهف. ■ و این خود عذاب دردناکى است که خداوند، گناهان فراموش شدهء آنها را به یادشان مى آورد، و در صحنهء محشر در برابر خلایق رسوا مى شوند. 👈 و در پایان آیه مى فرماید: خداوند بر همه چیز شاهد، و در همه جا حاضر است (وَ اللّهُ عَلى کُلِّ شَىْء شَهِیدٌ). حضور خداوند در همه جا، و در هر زمان، و در درون و برون ما، ایجاب مى کند که نه فقط اعمال، بلکه نیات و عقائد ما را احصا کند، و در آن روز بزرگ که یوم البروز است، همه را بازگو فرماید، تا هم خود انسان و هم دیگران بدانند اگر عذاب و مجازات سختى در کار است، دلیلش چیست؟ / إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨ وصف مومن ✨ 👈 ایمان و عمل صالح. 🌹🌹يَوْمَ يَجْمَعُكُمْ لِيَوْمِ الْجَمْعِ ۖ ذَٰلِكَ يَوْمُ التَّغَابُنِ ۗ وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ وَيَعْمَلْ صَالِحًا يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ وَيُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ. همهء شما را در روز اجتماع (روز رستاخیز) گردآورى مى کند. آنروز، روز احساس خسارت و پشیمانى است. و هر که به خدا ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد، گناهان او را مى بخشد و او را در باغهایى بهشتى که نهرها از پاى درختانش جارى است وارد مى کند، جاودانه در آن مى مانند. و این پیروزى بزرگ است. ۹ تغابن. 🟢 هنگامیکه دو شرط اصلى ایمان و عمل صالح، حاصل شود، این مواهب عظیم، پشت سر آن خواهد بود: بخشودگى گناهان که بیش از همه چیز فکر انسان را به خود مشغول مى دارد، و بعد از پاک شدن از گناه، ورود به بهشت جاودان، و نیل به فوز عظیم. بنابراین، همه چیز، بر محور ایمان و عمل صالح دور مى زند، و سرمایه هاى اصلى همین هاست، اینها کسانى هستند که در یوم التغابن، نه تنها مغبون و پشیمان نیستند، بلکه به پیروزى بزرگ و فوز عظیم رسیده اند. 👈 سپس در آیهء بعد، جایگاه کافران را بیان فرموده: 🌹وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ خَالِدِينَ فِيهَا ۖ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ. اما کسانیکه کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند اهل دوزخند، جاودانه در آن مى مانند، و چه بد سرانجامى است. ۱۰ تغابن. ⚫ در اینجا، عامل بدبختى نیز دو چیز است: کفر و تکذیب آیات الهى که ضد ایمان و عمل صالح است، و در نتیجه، در آنجا سخن از بهشت جاویدان است، و در اینجا از دوزخ همیشگى، آنجا فوز عظیم است و اینجا بئس المصیر و سرانجام مرگبار! ✅ تنها تفاوتى که در میان بهشتیان و دوزخیان در این دو آیه دیده مى شود، یکى اینست که در مورد بهشتیان، عفو از گناهان، قبل از هر چیز ذکر شده، که در مورد دوزخیان مطرح نیست. دیگر اینکه در آنجا خلود در بهشت با کلمهء أَبَدأ تأکید شده، ولى، در مورد دوزخیان تنها به مسئلهء خلود و جاودانگى اکتفا گردیده است. این تفاوت تعبیر، ممکن است از این جهت باشد که در میان دوزخیان، کافرانى باشند که مسئلهء ایمان و کفر را به هم آمیخته اند و بخاطر ایمانشان سرانجام از عذاب رهائى یابند (و خلود مربوط به همه نیست)، یا اشاره به غلبه رحمت او بر غضب است. / إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
هدایت شده از محمد رضا
زینبیه، شب میلاد بانوی کربلا، سفیر مقاومت، زینب کبری سلام الله علیها..... میلاد نور مبارک ❤️❤️