eitaa logo
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
1.1هزار دنبال‌کننده
719 عکس
188 ویدیو
33 فایل
کانال اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله حاج سید علی حسینی میلانی (مدظله العالی) www.al-milani.com https://zil.ink/emamat.ir @bonyad_emamat @madrase_emamat
مشاهده در ایتا
دانلود
16 سلسله مباحث اخلاقی.mp3
1.89M
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه ۱۶ ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
#صوت 💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه ۱۶ ❇️ مکان: ب
◀️متن بیانات معظم له: بسم الله الرحم الرحیم باب الاقتصاد فی العباده اینکه انسان در عبادت زیاده روی و افراط نکند. عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اِجْتَهَدْتُ فِي اَلْعِبَادَةِ وَ أَنَا شَابٌّ فَقَالَ لِي أَبِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا بُنَيَّ دُونَ مَا أَرَاكَ تَصْنَعُ فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً رَضِيَ عَنْهُ بِالْيَسِيرِ. { الکافي ج۲ ص۸۷ } عبادت که می‌کنید اندازه باشد یکی از حاضرین سوال کرد که اینکه امام علیه‌السلام به امام این‌طور بفرمایند با شئونات و منزلت حضرت منافات ندارد؟ باید گفت با قرآن کریم بیشتر کار کنیم که خیلی اوقات دیگر جایی برای سوال باقی نمی ماند قرآن می‌فرماید ((طه، مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى)) {طه 1 و 2 } و همین معنا را حضرت به امام صادق علیه‌السلام فرمودند یک بابی است که در اصول هم مطرح می‌کنند باب اخبار مَن بلغ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ سَمِعَ شَيْئاً مِنَ اَلثَّوَابِ عَلَى شَيْءٍ فَصَنَعَهُ كَانَ لَهُ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ عَلَى مَا بَلَغَهُ { الکافي ج۲ ص۸۷ } این باب خیلی برای ما امیدوار کننده است. خیلی از دعاها ممکن است سند معتبر نداشته باشند؛ خیلی از عبادات و نمازها و خیلی اموری که در شریعت داریم. حضرت می‌فرماید اگر به شما خبری رسید که در فلان اثر و عبادت و ذکر و ... اثری است و شما به امید آن ثواب انجام دادید خداوند متعال آن اجر و ثواب را می‌دهد ولو فی الواقع چنین روایتی نباشد. در اصول درباره مسائل اخبار من بلغ خیلی مفصل بحث می‌کنند اجمالا خیلی خوب است که انسان در خیلی دعاها مثلا فرض کنید برخی طلاب از من سوال می‌پرسند که در آخرین سجده نماز دعاهایی می‌خواند که آیا سند دارد یا خیر؟ آیا روایت شده؟ و امثال ذلک که در نماز و روزه و اعمال حج، مناسبت ها، اذکار و ادعیه. روایات داریم که می‌گویند اگر خواندی این اجر به تو داده می شود. خب انسان به قصد رجا این ها را عمل کند اجر آن را به او می دهند. روایت بعدی هم همین طور است سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: مَنْ بَلَغَهُ ثَوَابٌ مِنَ اَللَّهِ عَلَى عَمَلٍ فَعَمِلَ ذَلِكَ اَلْعَمَلَ اِلْتِمَاسَ ذَلِكَ اَلثَّوَابِ أُوتِيَهُ وَ إِنْ لَمْ يَكُنِ اَلْحَدِيثُ كَمَا بَلَغَهُ . {الکافي ج۲ ص۸۷ } 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
27.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 17 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🛑تماشای ویدیو در آپارات: https://www.aparat.com/v/HSR67 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
سلسله میاحث اخلاقی 17.mp3
3.95M
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 17 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
#صوت 💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 17 ❇️ مکان: ب
◀️متن بیانات معظم له: بسم الله الرحمن الرحیم بابی را در کافی عنوان کردند، باب الصبر اولا خود صبر معنایش چیست؟ ثانیا این صبر با توجه به آن چه که برای انسان اتفاق میفته چگونه‌ باید باشه؟ ثالثا مرکز صبر کجاست؟ اینطور که از مجموع مطالعات خودم به دست آوردم این است که صبر را می‌توان تعبیر کرد به کف نفس کف نفس که انسان بر نفس خودش مسلط باشد بنابراین مرکز صبر، نفس انسانی است و نفس انسانی آیا با قلب انسانی دوتاست یا یکی است؟و آن چه که بر اعضا و جوارح انسان حاکمیت دارد قلب است یا نفس؟ این امور را که بررسی کنیم چه بر اساس لغت و چه اصطلاحات قرآن کریم و چه استعمالات روایات، خلاصه می شود که صبر این است که انسان بر نفسش سیطره داشته باشد و در حوادثی که برای انسان پیش می‌آید متناسب آن رفتار کند. و اگر صبر در وجود انسان و در قلب او استقرار پیدا کرد تمام اعضا و جوارح انسانی متناسب با حالاتی که پیش می‌آید رفتار خواهد کرد. از لغت و روایات و قرآن کریم استفاده می شود در قرآن امر شده به استعانت به صبر و صلاة که در این آیه صبر تفسیر شده به صوم وقتی انسان روزه می‌گیرد چگونه است حال انسان ؟ اینکه روزه میگیرد و کف نفس دارد و سیطره دارد بر نفس خودش که صبر به صوم تفسیر شده است یا در روایات صبر تقسیم شده بر سه قسم: قسم اول: صبر بر طاعت یعنی وقتی مولا امر کرد، بر من امتثال امر او واجب است؛ این نفس است که می‌خواست از زیر بار اطاعت فرار کند و لذا باید انسان سیطره بر نفس داشته باشد و امر را امتثال کند قسم دوم: صبر در معصیت که اگر معصیتی پیش آید، انسان اگر سیطره بر نفسش نداشته باشد و کف نفس نکند لا محاله اعضا و جوارح راه می‌افتند به سمت آن معصیت و بالعکس اعضا و جوارح تحت عقل و قلب قرار گرفته و سراغ گناه نمی‌روند. قسم سوم: صبر بر مصیبت انسان اگر حادثه ناگواری برایش رخ دهد و نتواند سیطره داشته باشد بر نفس، لا محاله می‌بینید بر زبان انسان حرفهای بدی و اعتراض به خدا جاری می شود و بر اعضاء و جوارح انسان حرکاتی سر می‌زند که مناسب شان او نیست. لذا صبر را معنا می‌کنیم به کف نفس و مرکز صبر هم قلب است که قلب مطمئن داشته باشد که در اینصورت هم در طاعت و معصیت و مصیبت در همه احوال انسان تسلیم خواهد بود در برابر مولا از من خواسته فلان لذت را چشم پوشی کنم می‌گویم چشم از من خواسته فلان تکلیف را انجام دهم می‌گویم چشم از من خواسته اگر حادثه ناگواری پیش آمد در برابر خداوند متعال تسلیم باشم می‌گویم چشم و لذاست که در روایت داریم قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : اَلصَّبِرُ مِنَ اَلْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ وَ لاَ خَيْرَ فِي جَسَدٍ لاَ رَأْسَ مَعَهُ وَ لاَ فِي إِيمَانٍ لاَ صَبْرَ مَعَهُ. با توجه به آن چه عرض کردم کاملا این روایت معنایش روشن می شود. اگر انسان کف نفس نکرده باشد و صبر نداشته باشد ایمان ندارد و اگر بخواهد در معاصی نفسش را حاکم بکند و صبر نداشته باشد ایمانش را از دست داده است.چرا؟ چون نفس انسان را وا می‌دارد به کارهای غیر مناسب در هر موقعیتی لذا تشبیه کردند صبر را، مِنَ اَلْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ انسانی که جسد از او باقی بماند و راس نداشته باشد چه اثری دارد؟؟! چه خاصیتی دارد؟؟! این صورت و راس انسان است که مورد خطاب قرار می‌گیرد والا با چه چیزی می‌خواهید ارتباط بگیرید الصبر راس الایمان یعنی صبر در قله قرار گرفته است و بقیه در مراتب پایین تر قرار گرفتند اَلصَّبِرُ مِنَ اَلْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ وَ لاَ خَيْرَ فِي جَسَدٍ لاَ رَأْسَ مَعَهُ این اثر صبر است برای مومن هم در بُعد اعتقادی و هم در بعد عملی 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅بیانات حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️با موضوع: اهل قرآن کریم، افراد خاص الهی 📅رمضان الکریم 1444 ق 🔹تماشای باکیفیت ویدیو در آپارات: https://aparat.com/v/tSRNu 🆔@ayatollahalimilani 🆔@bonyad_emamat
33.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 18 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🛑تماشای ویدیو در آپارات: https://www.aparat.com/v/adjWq 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
سلسله مباحث اخلاقی 18.mp3
3.52M
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 18 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
#صوت 💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 18 ❇️ مکان: ب
متن بیانات معظم له: بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم کلینی در کتاب الصبر ۲۵ روایت ذکر کرده که روایاتش خیلی از ابواب دیگر بیشتر است و به این باب اهمیت دادند .چند روایت از این باب بخوانیم عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِذَا دَخَلَ اَلْمُؤْمِنُ فِي قَبْرِهِ كَانَتِ اَلصَّلاَةُ عَنْ يَمِينِهِ وَ اَلزَّكَاةُ عَنْ يَسَارِهِ وَ اَلْبِرُّ مُطِلٌّ عَلَيْهِ وَ يَتَنَحَّى اَلصَّبْرُ نَاحِيَةً فَإِذَا دَخَلَ عَلَيْهِ اَلْمَلَكَانِ اَللَّذَانِ يَلِيَانِ مُسَاءَلَتَهُ قَالَ اَلصَّبْرُ لِلصَّلاَةِ وَ اَلزَّكَاةِ وَ اَلْبِرِّ دُونَكُمْ صَاحِبَكُمْ فَإِنْ عَجَزْتُمْ عَنْهُ فَأَنَا دُونَهُ . { الکافي ، جلد۲ ، صفحه۹۰} اگر نتوانستید نجاتش بدید من هستم. این خیلی معنا دارد که آن چه بیشتر به داد مومن در آخرت می‌رسد صبر اوست. اگر انسان صبوری باشد در این عالم به همه معانی آن ، ممکن است در نمازش خللی باشد و ممکن است در زکات و صومش خللی باشد این صبر است که به دادش می‌رسد. روایت دیگر از امام صادق علیه‌السلام دَخَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ص الْمَسْجِدَ فَإِذَا هُوَ بِرَجُلٍ عَلَى بَابِ الْمَسْجِدِ كَئِيبٍ حَزِينٍ فَقَالَ لَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع مَا لَكَ قَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أُصِبْتُ بِأَبِي [وَ أُمِّي‌] وَ أَخِي وَ أَخْشَى أَنْ أَكُونَ قَدْ وَجِلْتُ‌[2] فَقَالَ لَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع عَلَيْكَ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ الصَّبْرِ تَقْدَمْ عَلَيْهِ غَداً وَ الصَّبْرُ فِي الْأُمُورِ بِمَنْزِلَةِ الرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ فَإِذَا فَارَقَ الرَّأْسُ الْجَسَدَ فَسَدَ الْجَسَدُ وَ إِذَا فَارَقَ الصَّبْرُ الْأُمُورَ فَسَدَتِ الْأُمُورُ. { الکافي ، جلد۲ ، صفحه۹۰} یعنی خوف این را دارم که ایمانم را از دست بدهم که یکی از اقسام صبر این است که صبر بر مصیبت داشته باشد در این روایت هم حکم صبر به نسبت به ایمان، حکم راس است به نسبت به بدن روایت بعد: عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: قَالَ لِي مَا حَبَسَكَ عَنِ الْحَجِّ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَقَعَ عَلَيَّ دَيْنٌ كَثِيرٌ وَ ذَهَبَ مَالِي وَ دَيْنِيَ الَّذِي قَدْ لَزِمَنِي هُوَ أَعْظَمُ مِنْ ذَهَابِ مَالِي فَلَوْ لَا أَنَّ رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِنَا أَخْرَجَنِي مَا قَدَرْتُ أَنْ أَخْرُجَ فَقَالَ لِي إِنْ تَصْبِرْ تُغْتَبَطْ وَ إِلَّا تَصْبِرْ يُنْفِذِ اللَّهُ مَقَادِيرَهُ رَاضِياً كُنْتَ أَمْ كَارِهاً. { الکافي ، جلد۲ ، صفحه۹۰} اگر صبر کنی دیگران به تو غبطه میخورند و الا تقدیرات الهی برای تو اتفاق می‌افتد. بنابراین انسان عاقل باید دربرابر تقدیرات الهی صبر کند و اگر صبر نکرد آن تقدیرات به سر او خواهد آمد و اگر صبر کند دیگران به حال او غبطه خواهند خورد. قال امیرالمومنین علیه السلام الصبر صبران صبر عند المصیبه حسن جمیل و احسن من ذلک الصبر عند ما حرم الله عزوجل علیک قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ‌ الصَّبْرُ صَبْرَانِ صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ حَسَنٌ جَمِيلٌ وَ أَحْسَنُ مِنْ ذَلِكَ الصَّبْرُ عِنْدَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْكَ وَ الذِّكْرُ ذِكْرَانِ ذِكْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ وَ أَفْضَلُ مِنْ ذَلِكَ ذِكْرُ اللَّهِ عِنْدَ مَا حَرَّمَ عَلَيْكَ فَيَكُونُ حَاجِزاً. { الکافي ، جلد۲ ، صفحه۹۰} در یک تقسیم صبر دو قسم است: بر انسان حادثه ای رخ داد، او باید صبر کند. از صبر در برابر مصیبت بهتر، صبر در برابر معصیت است که هوای نفس است و غریزه ها انسان را تحریک می‌کنند و شرایط دست به دست خواهد داد که انسان تهییج شود به گناه؛ اینجاست که اگر انسان صبر کند، ارزشمند تر است از صبر در مصیبت. 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 19 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🛑تماشای ویدیو با کیفیت بالا در آپارات: https://aparat.com/v/5JnWY 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
سلسله مباحث اخلاقی 19.mp3
3.01M
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 19 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
#صوت 💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 19 ❇️ مکان: ب
بسم الله الرحمن الرحیم ◀️متن بیانات معظم له: عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : سَيَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانٌ لاَ يُنَالُ اَلْمُلْكُ فِيهِ إِلاَّ بِالْقَتْلِ وَ اَلتَّجَبُّرِ وَ لاَ اَلْغِنَى إِلاَّ بِالْغَصْبِ وَ اَلْبُخْلِ وَ لاَ اَلْمَحَبَّةُ إِلاَّ بِاسْتِخْرَاجِ اَلدِّينِ وَ اِتِّبَاعِ اَلْهَوَى فَمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ اَلزَّمَانَ فَصَبَرَ عَلَى اَلْفَقْرِ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى اَلْغِنَى وَ صَبَرَ عَلَى اَلْبِغْضَةِ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى اَلْمَحَبَّةِ وَ صَبَرَ عَلَى اَلذُّلِّ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى اَلْعِزِّ آتَاهُ اَللَّهُ ثَوَابَ خَمْسِينَ صِدِّيقاً مِمَّنْ صَدَّقَ بِي . { الکافي ج۲ ص۹۱} ما روایاتی داریم در کلمات اهل بیت علیهم السلام تحت عنوان سیأتی علی الناس زمان؛ اخبار می‌کنند از آینده خدا رحمت کند مرحوم آقای دهسرخی را، تحت عنوان سیاتی علی الناس زمان و چاپ کرده است. در این روایت سه مطلب هست: مطلب اول: این است که ریاست و ملک به دست نمی آید الا بالقتل والتجبر و حضرت خبر می دهند که کسانی به وجود می آیند که دنبال ریاست در این دنیا خواهند بود و برای رسیدن به آن دست به قتل و ظلم و جور می‌زنند. لاَ يُنَالُ اَلْمُلْكُ فِيهِ إِلاَّ بِالْقَتْلِ وَ اَلتَّجَبُّرِ مطلب دوم: اینکه ثروت حاصل نمی شود مگر با غصب و بخل. هم غصب را فرمودند که توسط آن مال افزوده می شود و هم بخل که مال به واسطه آن نقصان پیدا نمی کند. اما از طریق غصب مالش اضافه می شود. پس زمانی می آید که به دست نمی آید ثروت مگر اینکه از طریق غصب مال مردم باشد یا اینکه از بخل کردن باشد و آن جایی که باید خرج کند، نکند. مطلب سوم: که خیلی مهمتر است این است که زمانی می آید که محبت بین دو نفر پیدا نمی شود الا به خرج کردن از دین و اتباع هوای نفس. انسان بخواهد محبوبیت پیدا کند باید یه مقداری در امور دینی شل بیاید تا مردم از او تعریف کنند. اگر بخواهد به در دین و امور دینی محکم باشد می‌گویند این آقا متحجر است و فکرش کهنه است. اگر انسان بخواهد با کسی ایجاد محبت کند باید از دینش مایه بگذارد.گاهی لازم است که نفاق کند و تعریف بی خودی از کسی کند. فَمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ اَلزَّمَانَ فَصَبَرَ عَلَى اَلْفَقْرِ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى اَلْغِنَى اگر کسی در چنین زمانی قرار بگیرد ولکن نفسش را کنترل کند و نرود به سراغ ثروت، به هر جوری که شده است ؛یعنی می‌تواند برود دست اندازی کند ولی نکند. وَ صَبَرَ عَلَى اَلْبِغْضَةِ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى اَلْمَحَبَّةِ اگر کسی می‌تواند با نفاق محبوبیت پیدا کند ولی صبر کند بر عدم محبوبیت وَ صَبَرَ عَلَى اَلذُّلِّ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى اَلْعِزِّ کسی که خود را کنترل کند با عدم عزیز شدن بین مردم و عدم اختلاط در جامعه بتواند صبر کند و خودش را بسازد آتَاهُ اَللَّهُ ثَوَابَ خَمْسِينَ صِدِّيقاً مِمَّنْ صَدَّقَ بِي . در چنین زمانی که گفته شد انسان صبر کند و نرود به سراغ مالی که حرام است جمع آوری آن از غیر مشروع اگر کسی بتواند خودش را حفظ کند خداوند متعال چنین کسی را اجر و ثواب پنجاه نفر از آن افراد برجسته ای که ایمان آوردند به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و در خدمت ایشان بودند و جهاد کردند در مسیر ایشان و از اول عمرشان تا انتها مطیع ایشان بودند، اجر پنجاه نفر این چنینی را خداوند متعال به این فرد می‌دهد. 🆔@bonyad_emamat 🆔 @ayatollahalimilani
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅بیانات حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️با موضوع: حافظ حقیقی قرآن کریم و جایگاه او 📅رمضان الکریم 1444 ق 🔹تماشای ویدیو در آپارات: https://aparat.com/v/FgBRr 🆔@ayatollahalimilani 🆔@bonyad_emamat
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
📚رشته تخصصی امامت 📚رشته تخصصی علوم اسلامی با گرایش کلام 📌توسط مرکز تخصصی امامت اهل بیت علیهم السلام تحت اشراف حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی دانش پژوه می پذیرد. 🗓زمان و نحوه ثبت نام: تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ از طریق سایت سنجش و پذیرش حوزه های علمیه بخش ثبت نام مراکز تخصصی به نشانی 🌐Paziresh.ismc.ir سایت بنیاد فرهنگی امامت 🌐Emamat.ir تلفن تماس: ☎️۰۲۵_۳۷۸۳۷۳۶۱ 📱۰۹۱۵۲۵۰۸۹۳۷ 🆔@bonyad_emamat
☀️نگاهی اجمالی به شرح حال والد معظم حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی☀️ آیت الله حاج سید نورالدین میلانی فرزند ارشد آیت الله العظمی میلانی می‌باشد که در 14 شوال 1336 قمری در نجف اشرف متولد گردید.دروس علوم الهی را در نزد مشاهیر و بزرگان عتبات عالیات همانند آقا سید زین العابدین کاشانی، حاج آقا حسن طباطبایی قمی، شیخ محمدعلی اردبیلی، شیخ علی‌محمد بروجردی، والد بزرگوارش و آقاسیدابوالقاسم خویی تکمیل و مبانی علمی خویش را استوار نمودند. آقا سیدنورالدین امام جماعت حرم سیدالشهداء (علیه السلام) بودند و اهتمام جدی و ویژه به مسایل اجتماعی و رسیدگی به احتیاجات مردم داشتند وبه همین علت در میان اهالی کربلای معلی دارای محبوبیت فوق العاده‌ای بودند. وی با مسافرت به کشورهای مختلف اسلامی خدمات مؤثری را به مردم آن کشورها انجام داده‌اند. تأسیس کتابخانه‌ای عمومی به نام سیدالشهداء در کربلای حسینی از مهم‌ترین آثار ماندگار آن بزرگوار می‌باشد. ایشان در سال 1393 ق از سوی حاکمان حزب بعث عراق به همراه سایر علما و ایرانیان اخراج گردید و بعد از ورود به ایران در شهر ری ساکن گردید. آیت الله حاج سيد نورالدین حسینی میلانی در سال 1425 ق دارفانی را وداع گفت و پیکر پاکش در قبرستان شیخان قم بخاک سپرده شد. نیز دختر حجت الاسلام سید حسین رضوی تبریزی نجفی (م 1357 ق) فرزند آیت الله العظمی مجاهد بزرگ سید علی رضوی تبریزی، بانویی پرهیزگار و متهجد و در جهات اخلاقی صاحب امتیازاتی بودند که در سال 1375 ق در نجف اشرف دار فانی را وداع و در صحن مطهر علوی مدفون گردید. 🆔@ayatollahalimilani
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
📚رشته تخصصی امامت اهل بیت کد رشته: ۳۱۵۱۳۰۰ 📚رشته تخصصی علوم اسلامی با گرایش کلام کد رشته: ۲۱۵۱۱۷ 📌توسط مرکز تخصصی امامت اهل بیت علیهم السلام (کد مرکز: ۶۷۱۰۶) تحت اشراف حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی دانش پژوه می پذیرد. 🗓زمان و نحوه ثبت نام: تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ از طریق سایت سنجش و پذیرش حوزه های علمیه بخش ثبت نام مراکز تخصصی به نشانی 🌐Paziresh.ismc.ir سایت بنیاد فرهنگی امامت 🌐Emamat.ir تلفن تماس: ☎️۰۲۵_۳۷۸۳۷۳۶۱ 📱۰۹۱۵۲۵۰۸۹۳۷ 🆔@bonyad_emamat
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
43.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️اثرات شکرگزاری 💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 20 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@ayatollahalimilani 🆔@bonyad_emamat
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
سلسله مباحث اخلاقی 20.mp3
4.39M
♦️اثرات شکرگزاری 💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 20 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@ayatollahalimilani 🆔@bonyad_emamat
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
متن بیانات معظم له: بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم کلینی در باب شکر چند روایت آوردند که برخی را میخوانیم عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلطَّاعِمُ اَلشَّاكِرُ لَهُ مِنَ اَلْأَجْرِ كَأَجْرِ اَلصَّائِمِ اَلْمُحْتَسِبِ وَ اَلْمُعَافَى اَلشَّاكِرُ لَهُ مِنَ اَلْأَجْرِ كَأَجْرِ اَلْمُبْتَلَى اَلصَّابِرِ وَ اَلْمُعْطَى اَلشَّاكِرُ لَهُ مِنَ اَلْأَجْرِ كَأَجْرِ اَلْمَحْرُومِ اَلْقَانِعِ . {الکافي ج۲ ص ۹۴} خیلی لطیف است این حدیث. ما می‌دانیم که اگر کسی روزه بگیرد و برای خدا صائم باشد این اجر دارد می‌فرمایند اگر کسی روزه نگیرد و بخورد و بیاشامد اما شاکر بر نعمت هایی که خدا به او داده باشد اجری که به آن روزه دار داده می شود همان اجر به این شخصی که روزه نگرفته ولی شاکر است داده می شود. معلوم می شود شکر چنین اثری دارد که اگر انسان مشغول خورد و خوراک باشد و روزه نگیرد همان اجری که به روزه دار می‌دهند به این آدم هم می‌دهند به خاطر شکرش. ما می‌دانیم که اگر کسی مریض شود و تحمل و صبر کند و راضی باشد به رضای الهی این چنین آدمی را خدای متعال اجر می دهد حال اگر کسی سالم باشد اما شکرگزار بر نعمت سلامتی باشد، همان اجری که به آن مریض می‌دهند، به خاطر شکرگزاری او به این شخص سالم هم می‌دهند. این خیلی مهم است که شکر این همه اثر دارد. حال اگر کسی فقیر باشد و با سختی زندگی می‌کند و راضی است به این وضعیت و به آن چه خداوند به او داده قناعت می‌کند، این چنین آدمی در نظر خداوند متعال اجر و قربی دارد روایت می‌فرماید آن کسی که وضع مالی او خوب است و در راه خدا خرج می‌کند و شاکر است بر این نعمت اجرش برابر آن شخصی است که فقیر است زیرا که شکرگزار است بر نعمت خداوند متعال در روایت دیگری آمده عن ابی عبدالله علیه‌السلام قال مَكتوبٌ في التَّوراةِ : اُشكُرْ مَن أنعَمَ علَيكَ و أنعِمْ على مَن شَكَرَكَ ؛ فإنّهُ لا زَوالَ لِلنَّعماءِ إذا شُكِرَت و لا بَقاءَ لها إذا كُفِرَت ، و الشُّكرُ زيادَةٌ في النِّعَمِ و أمانٌ مِنَ الغِيَرِ .{الکافي ج۲ ص ۹۴} اگر کسی به شما محبتی کرد از او تشکر کنید و آن کسی که شما نسبت به او خوبی می‌کنید و محبت انجام می‌دهید شما از او هم تشکر کنید. خب این دستور اخلاقی است و اگر کسی یک استکان چای به ما دهد باید در حد همان استکان چای از او تشکر کنم بعد می‌فرماید : و أنعِمْ على مَن شَكَرَكَ آن کسی که نسبت به شما شاکر باشد شما نسبت به آن آدم خوبی کنید و نعمت برسانید. این دلیل است که شکر گزاری سبب نعمت بیشتر است؛ یعنی اگر انسان شاکر باشد خداوند متعال بیشتر به او نعمت می دهد. اگر کسی شکرگزار است نسبت به شما، شما هم به او محبت کنید. پس معلوم می شود که شکرگزاری، محبت و نعمت می آورد فإنّهُ لا زَوالَ لِلنَّعماءِ إذا شُكِرَت و لا بَقاءَ لها إذا كُفِرَت اگر نعمتی مورد شکر قرار گیرد آن نعمت زوال ندارد. هر نعمتی که در برابرش شاکر باشید آن باقی می ماند. در مقابل اگر در قبال نعمتی کفران نعمت کنید آن نعمت از شما گرفته خواهد شد. و الشُّكرُ زيادَةٌ في النِّعَمِ و أمانٌ مِنَ الغِيَرِ شکر باعث زیادی نعمت می‌شود و باعث زیادی روزی انسان می شود و اگر انسان شاکر باشد خداوند متعال او را در امان قرار می‌دهد از گرفتاری ها و نداری ها و حوادث روزگار سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ‌ قَالَ الَّذِي أَنْعَمَ عَلَيْكَ بِمَا فَضَّلَكَ وَ أَعْطَاكَ وَ أَحْسَنَ إِلَيْكَ ثُمَّ قَالَ فَحَدَّثَ بِدِينِهِ وَ مَا أَعْطَاهُ اللَّهُ وَ مَا أَنْعَمَ بِهِ عَلَيْهِ.{الکافي ج۲ ص ۹۴} اگر خداوند متعال نعمتی به تو می‌دهد، تو او را اظهار کن و کتمان نکن نعم الهی را بر خودت و مخفی نکن. حضرت فرمودند : الَّذِي أَنْعَمَ عَلَيْكَ بِمَا فَضَّلَكَ وَ أَعْطَاكَ وَ أَحْسَنَ إِلَيْكَ کسی که آن محبت را به شما کرده، شما اسمش را بیاور و حرفش را بزن و به خیر و خوبی یاد کن و این هم طبیعت انسان است. هر انسانی نه اینکه به قصد اینکه از او تعریف کنند کار خیری کند این بد است و انسان کار خیر می‌کند باید برای خدا انجام دهد ولی اگر انسان کار خیری را دید صورت گرفته است باید بگوید؛ مثلا این مسجد را فلانی ساخته است و طبیعت انسان اینطور است وقتی کار خیری برای خدا انجام داد و او را قدردانی کنند خب بیشتر کار خیر انجام می‌دهد. اگر گفتم فلانی این خانه‌ را برای من خریده و یا این کار خیر را برای من انجام داده این تشویق می شود کار خیر بیشتری انجام دهد وقتی قدردانی از آن شخص صورت می‌گیرد این یعنی شکر خدا را انجام دادی 🆔@ayatollahalimilani 🆔@bonyad_emamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚رشته تخصصی امامت اهل بیت کد رشته: ۳۱۵۱۳۰۰ 📚رشته تخصصی علوم اسلامی با گرایش کلام کد رشته: ۲۱۵۱۱۷ 📌توسط مرکز تخصصی امامت اهل بیت علیهم السلام (کد مرکز: ۶۷۱۰۶) تحت اشراف مدظله العالی دانش پژوه می پذیرد. 🗓زمان و نحوه ثبت نام: تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ از طریق سایت سنجش و پذیرش حوزه های علمیه بخش ثبت نام مراکز تخصصی به نشانی 🌐Paziresh.ismc.ir سایت بنیاد فرهنگی امامت 🌐Emamat.ir تلفن تماس: ☎️۰۲۵_۳۷۸۳۷۳۶۱ 📱۰۹۱۵۲۵۰۸۹۳۷ 🆔@bonyad_emamat
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
35.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️چگونه شکر نعمت محقق می شود؟ 💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 21 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@ayatollahalimilani 🆔@bonyad_emamat
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
سلسله مباحث اخلاقی 21.mp3
3.7M
♦️چگونه شکر نعمت محقق می شود؟ 💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 21 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@ayatollahalimilani 🆔@bonyad_emamat
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
متن بیانات معظم له: بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم شیخ کلینی در باب شکر روایات زیادی آوردند؛ برخی خوانده شد و برخی امروز عرض می شود. عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ أُعْطِيَ اَلشُّكْرَ أُعْطِيَ اَلزِّيَادَةَ يَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ » { الکافي ج۲ ص۹۵} اگر خداوند متعال کسی را موفق کند بر اینکه شکر گزار باشد. خود شکر گزار بودن توفیق میخواهد خیلی ها شاکر نیستند و کفران نعمت می‌کنند و خیلی ها نعم الهی را وسیله قرار می‌دهند برای معصیت خداوند متعال. بنابراین شکر و شکرگزار بودن خودش یک نعمت و فضیلت و لطف از جانب خداوند متعال است. این روایت می‌فرماید خداوند متعال به دنبال شکر بنده، زیادی نعمت عطا می‌کند و به آیه شریفه استدلال می‌نمایند و البته شکر را قبلا معنا کردم. کی خداوند متعال نعمت تازه ای می دهد؟ این زیادی نعمت چه وقت است؟ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَا أَنْعَمَ اَللَّهُ عَلَى عَبْدٍ مِنْ نِعْمَةٍ فَعَرَفَهَا بِقَلْبِهِ وَ حَمِدَ اَللَّهَ ظَاهِراً بِلِسَانِهِ فَتَمَّ كَلاَمُهُ حَتَّى يُؤْمَرَ لَهُ بِالْمَزِيدِ. { الکافي ج۲ ص۹۵} وقتی خداوند متعال نعمتی عنایت کرد و انسان توجه کرد به آن نعمت و فهمید که خدا به او چنین نعمتی عطا کرده و توجه کرد و بر لسانش حمد کرد خدا را، هنوز حرفش تمام نشده و شکرگزاری او تمام نشده امر می‌شود که اضافه کنید نعمت ها را برای او. نه این است که امروز شکرگزار باشید فردا خداوند متعال نعمت جدیدی عنایت کند بلکه همان وقت است که خداوند دستور می‌دهد که باز هم به او عنایت کند اما شکر را معنا کردم و روایتی داریم عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: شُكْرُ اَلنِّعْمَةِ اِجْتِنَابُ اَلْمَحَارِمِ وَ تَمَامُ اَلشُّكْرِ قَوْلُ اَلرَّجُلِ «اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ اَلْعٰالَمِينَ»{ الکافي ج۲ ص۹۵} شکر نعمت چشم به این است که انسان قرآن بخواند و مثلا کتب علمی مفید مطالعه کند؛ نه اینکه با این چشم به نامحرم نگاه کند. شکر نعمت گوش این است که انسان قرآن بشوند و علم بشنود و موعظه و مطالب مفید بشنود نه اینکه استخدام کند گوش را در استماع به محرمات. خداوند متعال به انسان دست داده، در این دست نیرو قرار داده و بازوی قوی به انسان داده که باید این نیرو را در ظلم و غصب مال مردم خرج کند؟ یا اینکه دست استخدام شود برای کارهای خیر اعم از اینکه کار خیر معنوی انجام دهد مثلا کتابی بنویسد یا کار خیر مادی انجام دهد. شکر هر نعمتی به آن است که آن نعمت را در مورد استفاده خودش به کار بگیرد آبرو را چگونه استخدام کنیم تا شکر کرده باشیم نعمت آبرو را؟ انسان برای تحصیل آبرو حاضر است پول خرج کند و زحمت بکشد. خب حالا این آبرو را که خدا عنایت کرد باید کجا خرج کرد؟ برای شخصی خودمان فقط یا برای رفع حاجت مؤمنی؟ تا چه برسد به اینکه خدای نکرده در معصیت خدا خرج کند نعمت الهی بعد میفرماید: وَ تَمَامُ اَلشُّكْرِ قَوْلُ اَلرَّجُلِ «اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ اَلْعٰالَمِينَ» ما نمی‌توانیم شکر خداوند متعال را به جا بیاوریم و این از هیچ احدی امکان ندارد؛ زیرا خود اینکه می‌گوییم خدایا شکرت، خودِ این، شکر نیاز دارد و تسلسل رخ می‌دهد. امام صادق علیه‌السلام حیوانی را که سوار می‌شدند و معلوم نبود کجا بود، فرمودند اگر خدا لطف کند این مرکوب من به من برگردد حمدی انجام خواهم داد که بی‌نهایت باشد و بعد آوردند، حضرت فرمودند: الحمدلله رب العالمین. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اگر از جریانی ناراحت بودند می‌فرمودند الحمدلله علی کل حال اگر به حضرت نعمتی رسیده بود می‌فرمودند الحمدلله رب العالمین. یک حمد علی کل حال است در موردی که ناملایمات رخ داده و یک وقت نعمتی است که در حال سرور هستند حضرت که الحمدلله رب العالمین می‌فرمودند در جلسه قبل عرض کردم که حمد خداوند متعال صرفا به زبان است ولی شکر خداوند متعال با تمام اعضا و جوارح محقق می‌شود. 🆔@ayatollahalimilani 🆔@bonyad_emamat
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
📚عرضه آثار حضرت آیت الله سید علی حسینی مد ظله العالی و منشورات بنیاد فرهنگی در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران📚 🔊 سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با مشارکت انتشارات و انتشارات علیهم السلام از ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ آغاز به کار خواهد کرد و تا ۳۰ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. 🌐 انتشارات الحقایق در این نمایشگاه به‌صورت همزمان در نمایشگاه مجازی نیز فعالیت دارد. ساعت بازدید و خرید در کتاب تهران به‌صورت ۲۴ ساعته می باشد. 👈لینک نمایشگاه مجازی انتشارات الحقایق 📌 آدرس غرفه: مصلی، شبستان عمومی، راهرو ۱ ، غرفهٔ ۲۴ 🆔@ayatollahalimilani 🆔 @bonyad_emamat