⬆️❇️احکام حکومتی
«احکام حکومتی» یکی از شئون دیگر فقه حکومتی است که فقه حکومتی در آن ریشه پیدا میکند و از ائمه معصومین، علیهمالسلام وارد شده است.
✳️ بعد از حکومت امیرالمؤمنین، اولین حکومتی که تشکیل شد و مدعی است که مُر فقه اهل بیت را اجرا میکند و تا اندازهای هم موفق بوده، نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
نمونه اول
برای نمونه در برخی از روایات آمده است که « محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن علي بن الحكم، عن مسكين بن أبي الحكم عن رجل، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: جاء رجل إلى النبي صلى الله عليه وآله فنظر إلى الشيب في لحيته فقال النبي صلى الله عليه وآله: نور ثم قال: من شاب شيبة في الاسلام كانت له نورا يوم القيامة قال: فخضب الرجل بالحناء ثم جاء إلى النبي صلى الله عليه وآله فلما رأى الخضاب قال: نور وإسلام فخضب الرجل بالسواد فقال النبي صلى الله عليه وآله: نور وإسلام وإيمان ومحبة إلى نسائكم ورهبة في قلوب عدوكمکم النبیّ علی اصحابه بتغییر الشیب بخضاب اللحیة» . حضرت به یارانش حکم فرمود که همه باید محاسن را رنگ کنید؛ زیرا دشمن در خطوط مقدم وقتی شما را نگاه کرد هیچکدام از شما را ریشسفید نبیند؛ زیرا همینکه ببیند بیشتر ریشسفید پیرند قدرت پیدا میکند.
بااینکه خضاب کردن محاسن در حکم اولی شرع هرگز واجب نیست و از مستحبات است، اینجا بر همه واجب شد.
نمونه دوم
رسول خدا در زمانی حکم کردند که حضور در نماز جماعت واجب است؛ بااینکه به حکم اولی حضور در نماز جماعت مستحب است؛ اما حضرت حکم کرد که اگر کسی حاضر نشد خانه او را آتش بزنید.
نمونه سوم
یا اینکه مسجدی را ساخته بودند به نام مسجد ضِرار که حضرت فرمودند آن مسجد را آتش بزنید و آتش زدند و این حکمِ حکومتی بود: «مَا كَانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَسَاجِدَ اللَّهِ شَاهِدِينَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ أُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَ فِي النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقَامَ الصَّلاَةَ وَ آتَى الزَّكَاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسَى أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ».
نمونه چهارم
یا اینکه در جایی دارد که حضرت حکم کرد به حرمت گوشت الاغ و اسب؛ در حالی که به اتفاق و اجماع فقهای شیعه حتی سنی، خوردن گوشت الاغ یا اسب مکروه است؛ نه حرام.
حضرت چرا این کار را کردند؟ برای اینکه در آن مناطق کوهستانی که میجنگیدند به مرکب نیاز داشتند که حمل سلاح و آذوقه به دوش مرکبها باشد. اگر اینها را برای غذا استفاده میکردند، رزمندگان مرکبی در مناطق کوهستانی نمیداشتند.
نمونه پنجم
یا فرض کنید آن درخت سمرة بن جندب فزاری که هر وقت جندب میخواست برود به درختش رسیدگی کند از زمین یک انصاری عبور میکرد و به خانهاش دید میزد.
آن انصاری نزد پیامبر آمد و به ایشان گفت که هر موقع جندب میخواهد به درخت خودش سر بزند از جایی رد میشود که به خانه من مشرف است یا از خانه من رد میشود و خانه ما را دید میزند و ما در منزل راحت نیستیم.
حضرت به جندب فرمود: این درخت را شما قطع کن، من در بهشت به جایش یک درخت به تو هدیه میدهم؛ اما او قبول نکرد و در پایان حضرت به قطع درخت او حکم داد؛ بااینکه تصرف در مال دیگری جایز نیست.
نمونه ششم
یا آنکه آب از زمینهای بالا به سمت نخلستان میآمد، صاحب اولین زمین آب را میبست تا به بقیه نرسد. رسول خدا حکم فرمودند که کسی حق ندارد آب را نگهدارد و باید رها کند تا آب به دیگری برسد.
نمونه هفتم
موارد بسیاری از ائمه، علیهمالسلام هست که در زمان خودشان حکم کردند؛ برای نمونه فرض کنید متعه در اسلام جایز است؛ اما دو نفر از اصحاب امام صادق، علیهالسلام آمده بودند در مدینه که حضرت به آنها فرمود: «أنا حَرَّمتُکما المتعة»؛ من متعه را بر شما حرام کردم؛ زیرا شما با من رفتوآمد میکنید و دشمن روی شما حساس میشود و به خطر میافتید؛ پس متعه را بر شما حرام کردم.
روایتش این است: «قَدْ حَرَّمْتُ عَلَيْكُمَا الْمُتْعَةَ مِنْ قِبَلِي مَا دُمْتُمَا بِالْمَدِينَةِ لِأَنَّكُمَا تُكْثِرَانِ الدُّخُولَ عَلَيَّ فَأَخَافُ أَنْ تُؤْخَذَا فَيُقَالَ هَؤُلَاءِ أَصْحَابُ جَعْفَرٍ». شما با من رفتوآمد دارید و میترسم که شما را بکشند و میگویند اینها اصحاب امام صادقاند و من را هم در خطر میاندازید.
احکام حکومتی از نبی مکرم اسلام و از امیرالمؤمنین در زمان حکومتشان فراوان صادر شد و همچنین ائمه بعدی که حتی متصدی حکومت هم نشده بودند و حکومت نداشتند؛ بااینحال حکم به قتل بعضی میکردند و حکمی میدادند که با احکام اولیه هم مخالف بود و اینها همه از شئون احکام حکومتی است. ⬇️
@ayatollahseyfi
⬆️❇️پیشینه فقه حکومتی
✳️از قدیمیترین فقهای شیعه (شیخ مفید) است که ایشان تصریح کردند به اینکه اگر حکومتی حتی اگر طاغوت باشد (در زمان شیخ مفید حکومت طاغوت بود) یک فقیه شیعی حق دارد و میتواند حتی اگر آن طاغوت هم به او گفت بیا این بخش حکومت را شما عهدهدار شو، اگر چنانچه او از جانب آن طاغوت هم عهدهدار شد، باز هم عیب و بأسی بر او نیست. در آن زمان هم بسیار اعتراض میکردند و میگفتند این آخوند عمله طاغوت شده. ایشان گفتند که نگویید اجیر طاغوت و یاریگر ظالم است؛ زیرا فقیه جامع شرایط در عصر غیبت ولی امر امت شیعه است؛ طاغوت او را نصب کند یا نکند، چه مردم به رأی بدهند یا ندهند، او خودش فینفسه هنگامیکه آن شرایطی که ائمه علیهمالسلام فرمودند از علم و تقوا و تدبیر و شجاعت و شرایط جامع فتوا و قیادت و رهبری، دارا شد، خودبهخود از سوی امام زمان ولی امر است و این طاغوت که بخشی از حکومت را به او داده، در واقع مانعی را از راه او برداشته است.
ایشان میگویند این شخص نهتنها برایش جایز است؛ بلکه اگر ممکن شد حتی اگر طاغوت هم به او چنین اذن بدهد واجب است او اعمال کند؛ چون در واقع مانع از سر راه او برداشته شده است.
✳️محقّق کرکی در رسائل فقهیهای که دارد ادعا کرده که اجماع فقهای ما بر این است که آنچه از رتق و فتق و ولایت و دخالتی که امام معصوم در شئون و امور مردم میتواند کند و حکم او نافذ است، همه آنها برای فقیه جامع ثابت است.
این بحث در مباحث و سخنان و آثار فقهای قدیم ما ریشه دارد؛ مانند شیخ مفید، شیخ طوسی، شهیدین و محقّق کرکی.
✳️ فقه حکومتی به ولایت مطلقه اختصاص ندارد
احکام اسلام بر دو قسم است: اولیه و ثانویه؛ بسیاری از احکامی که قرآن مجید، روایات و کتابهای فقهی بیان فرمودهاند، احکام اولیاند و بسیاری از این احکام اولی مربوط به شئون حکومت است و حتی اگر حکومتی هم نباشد، باز هم اسلام درباره حکومت، فقه دارد و فقه حکومت متوقف بر این نیست که حکومتی دائر باشد یا اینکه مردم به یک فقیهی رأی بدهند و حاکم کنند. فقه حکومتی از احکام اولیه اسلام جدا نیست.⬇️
@ayatollahseyfi
⬆️🔴 عدم مشروعیت برجام
قرآن ناطق است، یعنی آیات متعدد قرآن مجید حکمِ این قراردادها را بیان کرده و روایات فراوانی داریم و بر فقیه است که احکام آنها را استخراج و استنباط کند و درباره احکام شرعی این کنوانسیونها کتاب بنویسد.
از نظر شرع بعضی از این پیماننامههایی که بستند، بیگمان جایز نیست؛ مانند برجام؛ زیرا اولاً شرایط ولی امر را رعایت نکردند و وقتی شرایط ولی امر را رعایت نکنند، آن قرارداد نامشروع میشود. این حکم ثانوی حکومتی بود. سخن این است که به حکم اولی نیز جایز نیست؛ زیرا در سوره توبه بعد از اعلام برائت از معاهده با کفار و مشرکین، این طور دارد: «الَّا الَّذِینَ عَهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِکِینَ ثُمَّ لَمْ یَنقُصُوکُمْ شَیْئاً وَ لَمْیُظَهِرُواْ عَلَیْکُمْ أَحَداً». مگر اینکه از دشمنان شما پشتیبانی نکنند و بر ما عیب و نقیصه و ضربه وارد نکنند.
🔶 این گروه 5+1 از دشمنان ما پشتیبانی نمیکنند؟ از اسرائیل پشتیبانی نمیکنند؟ ضربه نمیزنند؟
آیه میگوید اگر از دشمنان شما پشتیبانی نکردند و در تریبونها، در سخنرانیها و در تبلیغات خود بر شما نقص وارد نکردند، با این دو شرط «فَأَتِمُّوا إِلَیهِمْ عَهْدَهُمْ إِلی مُدَّتِهِمْ» حق دارید به عهد با اینها وفادار باشید؛ وگرنه این عهد مشروعیت ندارد.
@ayatollahseyfi
rejal-(99-5-6).mp3
20.57M
فایل صوتی درس #رجال آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله #06_05_1399
rejal-(99-5-7).mp3
13.97M
فایل صوتی درس #رجال آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله #07_05_1399
rejal-(99-5-8).mp3
15.05M
فایل صوتی درس #رجال آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله #08_05_1399
💢 قابل توجه طلاب و فضلای محترم؛
✅ مرکز تخصصی فقه و اصول «معهد الاجتهاد الفعال» از میان طلاب جوان و مستعد برای سال تحصیلی 1400-1399 دانش پژوه میپذیرد.
🔰 این مرکز تخصصی تحت اشراف #آیتالله_علی_اکبر_سیفی_مازندرانی بوده و برای یک دوره شش ساله تحصیلی با برنامه مدون #طرح_تحصیل_اجتهاد پذیرش میکند.
🔻 مزایا؛
🔹 اعطای گواهی اجتهاد برای حائزین شرایط
🔹 اعطای گواهی تدریس سطوح عالی
🔹 امکان اشتغال به تدریس
🔹 اعطای کمک هزینه تحصیلی
🔹برای ثبت نام غیر حضوری به این آیدی
@ah_mad_karimi
مراجعه بفرمایید و یا با شماره تماس
02537835501
02537835502
02537835506
تماس بگیرید.
🔻🔻 علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام(حضوری و غیر حضوری) اینجا کلیک کنید.
https://eitaa.com/ayatollahseyfi
rejal-(99-5-9).mp3
16.26M
فایل صوتی درس #رجال آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله #09_05_1399
rejal-(99-5-11).mp3
15.23M
فایل صوتی درس #رجال حضرت آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله #11_05_1399
rejal-(99-5-12).mp3
16.53M
فایل صوتی درس #رجال حضرت آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله #12_05_1399
rejal-(99-5-13).mp3
15.91M
فایل صوتی درس #رجال حضرت آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله #13_05_1399