eitaa logo
کانال آیت الله توکل
2هزار دنبال‌کننده
137 عکس
160 ویدیو
25 فایل
متون اخلاقی و فایل های صوتی آیت الله توکل (نمایندهٔ خبرگان رهبری در استان مازندران) @ayatollahtavakkol ارتباط با ادمین @smtavakol
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال آیت الله توکل
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب پنجم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 چه
خلاصۀ سخنرانی شب پنجم محرم چهارشنبه 20 تیرماه 1403 موضوع: عبودیت (عنوان «هالکین») ✅ راه نجات در دنیا و آخرت در رعایت نمودن تقواست. تقوا به معنای احترام به خداوند است و هر احترامی، احترام به دنبال دارد 💧 از عالم دنیا گاه تعبیر به عالَم «مُلک» می شود و گاه عالَم «خَلق». بدن ما در این دنیا و أعمال او نیز، مُلکی می باشد. تمامی أعمال مُلکی انسان از باطن ملکوتی فرمان می گیرد که روح است. اگر این فرمانده با خدا آشنا و مأنوس باشد دستورات صحیح می دهد و الا فرمان نادرست صادر می کند. تمامی انبیاء نیز آمده اند تا این روح را تزکیه و پاک نمایند. تزکیۀ نفس موجب رستگاری است همان گونه در سورۀ شمس بعد از یازده قسم می فرماید: هر کس تزکیۀ نفس کرد و با هوای نفسش مبارزه کرد اهل نجات می شود و الا اهل ناامیدی و هلاکت است. 📌 اعضاء و جوارح فقط آلت هستند؛ اگر کسی به دیگری نگاه می کند، کسی که در واقع می نگرد همان روح است و چشم فقط ابزار است همچنین کارهای دیگر. اگر چشم کسی کور شود فقط ابزار روح از کار افتاده است ولی روح صحیح و سالم می باشد. اگر بدن به گونه ای خراب شود که قابل ترمیم نباشد مرگ عارض می شود و روح در عالم برزخ وارد بدن مثالی می شود. 📌 به عنوان نمونه در دعای ندبه می خوانیم: «اللهُمَ‏ والِ‏ مَنْ والاهُ وَ عادِ مَنْ‏ عاداهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ» این عبارت یعنی محبت و بغض امری درونی است که دست روح است ولی یاری کردن و خذلان، امری خارجی است که اعضاء و به دستور روح انجام می شود. 💠 احادیث اهل بیت جزو اسرار است و نکات مهم آن را کسانی که محرم راز هستند متوجه می شوند. در روایات آمده است این اسرار را جز مَلَک مقرب و نبی مرسَل و یا انسانی که قلبش را امتحان کردند و لیاقتش ثابت شده نمی تواند تحمل کند. 🔅 امیر مؤمنان ع در جمعی به سینۀ خود اشاره کرد و فرمود: در این سینه علم عظیمی قرار دارد ولی میان شما کسی را مشاهده نمی کنم که آن را دریافت کند. خداوند می فرماید: «اتَّقُوا اللَّهَ‏ وَ يُعَلِّمُكُمُ‏ اللَّهُ» «واو» در اینجا برای ترتّب است یعنی شما دنبال تقوا برویم بعد خداوند علمش را در جان شما می ریزد. در زمان حضرت مریم نیز وقتی زکریا استعداد را در مریم مشاهده کرد تربیت او را بر عهده گرفت و کار به جایی رسید که در مورد مریم آیۀ تطهیر نازل شد و او با معجزه مادر یک پیامبر اولو العزم گردید. امروزه نیز اگر کسی استعدادی مانند مریم داشته باشد زکریاها وجود دارند. ❄️ خداوند برای اینکه ما را متوجه سازد گاه ما را به بلا مبتلا می سازد. تا انسان خود را بشناسد و نقاط ضعف خود را جبران کند. 🖌 امام باقر ع می فرماید: اگر انسان می خواهد بداند در درونش خیری هست یا نه باید به قلبش نگاه کند و تمایل خود را نسبت به اهل ایمان و تقوا بسنجد؛ اگر آنها را دوست دارد و اگر اهل گناه را دشمن دارد در او خیر است و خداوند نیز او را دوست دارد و الا نه 🖌 فردی نزد امام حسین علیه السلام رفت و تقاضای کمک کرد، حضرت وارد منزل شد و کیسۀ پولی آورد و در را باز نکرد و از بالای در کیسه را تحویل داد. از حضرت پرسیدند چرا هنگامی که آن فرد در زد در را باز کردید ولی هنگام دادن پول در را باز نکردید؟ فرمود: آن فرد مردی است آبرومند به همین دلیل از بالا پول را به او دادم تا چشمانش به چشمانم نیفتد تا شرمنده نشود.
14030420-96.pdf
131.5K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠شب پنجم محرم 💠موضوع: عبودیت (گروه هالکون) 🗓 چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030421-96.mp3
30.98M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب ششم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۱ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
کانال آیت الله توکل
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب ششم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 پنج
خلاصۀ سخنرانی شب ششم محرم پنج شنبه 21 تیرماه 1403 موضوع: عبودیت (عنوان «هالکین») ✅ بحث به اینجا رسید که در دنیا باید اعمالی انجام داد که هم دنیا با عزت باشیم و هم بعد از مرگ با ما با عزت برخورد کنند. برای رسیدن به این حالت ابتدا باید در خود یک حالت تذکری را ایجاد کنیم این همان حالتی که در در روایات از آن به «وَاعِظٍ مِنْ‏ نَفْسِهِ‏» تعبیر شده است 1️⃣ نکتۀ اول: تمامی ما انسان ها در دنیا نقاط ضعفی داریم. این نقاط ضعف باید مورد توجه قرار گیرد و جبران شود و الا در طول زمان شدیدتر می شود و درمان آن نیز سخت تر می گردد. 2️⃣ نکتۀ دوم: انسان در سیرهای معنوی نباید از خودش انتظار بیش از حد داشته باشد و باید به اندازۀ دهانش لقمه بردارد. اگر کسی بیش از ظرفیت خودش اقدام کند چون توان انجام آن را ندارد به جایی نمی رسد در نتیجه دلسرد و ناامید می شود و سپس آن را رها می کند. شیطان در این حالت او را وسوسه می کند که این سیر معنوی به کار تو نمی آید به همین دلیل به جایی نرسیده ای. 3️⃣ نکتۀ سوم: مقامات معنوی در طول زمان و به تدریج به افراد داده می شود. در امور دنیوی برای گرفتن مدرک دیپلم باید دوازده سال زحمت کشید، انسان بخیل در عرض یک شب سخاوتمند نمی شود و انسان ترسو در یک شب شجاع نمی گردد. 4️⃣ نکتۀ چهارم: خداوند برای اینکه به کسی مقاماتی معنوی را عطا کند ابتدا از او امتحان می گیرد و او را آزمایش می کند و سپس در هر مرحله که از امتحان سربلند بیرون آمد، به همان مقدار در را برای او باز می کند و به هیچ وجه مقامات بالاتر را به او نشان نمی دهند. در روایت است که سلمان دارای درجۀ ده ایمان و اباذر دارای درجۀ نهم بوده است. در همین یک درجه آنقدر فاصله عظیم است که در روایتی از امام صادق ع می خوانیم: به خدا قسم اگر اباذر می دانست چه اسراری در جان سلمان وجود داشت اباذر چون نمی کشید و او را می کُشت (یا آن اسرار موجب مرگ اباذر می شد چون افزون بر توان و درک او بود). 5️⃣ نکتۀ پنجم: نقاط ضعف انسان در ابتدا نقاط ضعف است و اگر درمان نشود بدتر می شود تا جایی که دیگر قابل درمان نیست. گاه تکبری مانند تکبر شیطان به جایی می رسد که نه تنها در برابر فرمان خداوند به سجده بر آدم تکبر می ورزند بلکه استدلال هم می کند و می گوید: من از او بالاترم زیرا من را از آتش خلق کرده و او را از خاک. سپس حتی دست به انتقام می زند‏ تصمیم گرفت همه را گمراه سازد. 6️⃣ نکتۀ ششم: انسان در ابتدای کار که سن کمتری دارد ممکن است گناهانی را انجام می دهد و تصور کند بعدها توفیق توبه پیدا می کند. هرگز کسی نباید چنین تصور کند زیرا کسی خبر ندارد عمر او کفایت می کند تا به توبه موفق شود یا نه. از سوئی دیگر، گناه به تدریج برای انسان عادی می شود و به شکل ملکه در می آید در نتیجه در انسان حالت انقلاب ایجاد می کند و واقعیت او را از انسان به حیوان تغییر می دهد. 💠 در روایتی می خوانیم: «كن‏ لي‏ أكن‏ لك‏» یعنی برای من باش در نتیجه من هم برای تو هستم. در ادامۀ همان روایت می فرماید: «و تقرّب إليّ بالاستهانة بالدنيا» یعنی اگر می خواهی نزد من محبوب شوی به دنیا بی اعتنا باشد. نمی فرماید در دنیا لذت نبر می فرماید: به دنیا با استهانت و بی مقداری نگاه کند. 📌 به عنوان مثال اگر موش یا گربه ای در استخر آب بیفتد پس از مدتی که می پوسد استخر را به گند می کشد ولی همین اتفاق اگر در دنیا بیفتد نه تنها اتفاقی نمی افتد بلکه گندزدائی هم می کند. ما باید به جایی برسیم که همانند دریا شویم که نه تنها خودمان تغییر نکنیم بلکه در دیگران نیز تغییر ایجاد کنیم. نه آنها تا با چند شبهه و یا با انسان هائی که گنهکار همراه شویم به گناه تمایل پیدا می کرده و اعتقادات ما نیز سست شود. ❗️ دل حریم الهی و مالِ خداست و فقط باید کسی وارد آن شود که با خدا همراه است این همان است که امام صادق ع می فرماید: «الْقَلْبُ حَرَمُ اللَّهِ فَلَا تُسْكِنْ‏ حَرَمَ‏ اللَّهِ‏ غَيْرَ اللَّه‏» البته گاه انسان نمی تواند با گنهکاران با تندی برخورد کند و حتی باید به آنها احترام کند ولی در درون قلبش نباید گناه آنها را دوست داشته باشد و به کسانی که اهل گناه هستند محبت داشته باشد.
14030421-96.pdf
142.2K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠شب ششم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030422-96.mp3
29.77M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب هفتم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۲۲ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
کانال آیت الله توکل
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب هفتم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓جمع
خلاصۀ بحث شب هفتم محرم جمعه 22 تیرماه 1403 موضوع: عبودیت (عنوان «هالکین») ✅ هم أعمال انسان ها در نیت های آنها اثر می گذارد و هم نیت های آنها در اعمالشان. أعمال خوب موجب نورانیت روح و أعمال بد موجب ظلمت و تاریکی در روح می شود در نتیجه روح در مورد نیت های بعدی یا بهتر عمل می کند یا بدتر. 💠 در اینجا یک سِیر چهار مرحله ای وجود دارد: در مرحلۀ اول اثرات، سطحی است، سپس تبدیل به اثرات عمیقی می شود، سپس در روح حالت رسوخ و استقرار پیدا می کند و در مرحلۀ آخر به حد ملکه می رسد که در این مرحله یک حالت انقلاب در روح انسان ایجاد می شود به این گونه که انسان یا از حجاب ها بیرون می آید و یا در حجاب های سنگین تری وارد می شود. هلاکت ها در این مرحله است که ایجاد می شود به این گونه که گناهان لحظه به لحظه بیشتر شده و ظلمت ها در جان او اثر کرده و فرد هرچند در ظاهر انسان نماست در باطن حیوانی بیش نیست. 💠 وقتی أعمال در نیت ها اثر بگذارد، این نیت ها در أعمال بعدی انسان اثر می گذارد. مثلا انسانی که نماز صبح را به شکل کامل خوانده است، این نماز صبح در جان او، اثر می گذارد و در باطن او نورانیتی ایجاد می کند. این نورانیت موجب می شود وقتی که فرد می خواهد نماز ظهر را بخواند آن را با توجه دیگری بخواند و این حالت ادامه دارد و به تدریج پرده ای حجاب از دیده ها کنار می رود. ✴️ برای دست یابی به مقامات بالا هم باید «لیاقت» داشت و هم «ظرفیت». در یک عبارت ساده لیاقت ها را به انسانی می دهند که با تقوا باشد نه کسی که قوانین خدا را محترم نمی شمارد. ✅کسب لیاقت یک سِیر پنج مرحله ای دارد: 1️⃣ مرحلۀ اول آن همان تقوا است که انسان واجبات الهی را انجام دهد و از محرمات پرهیز کند. 2️⃣ اگر مرحلۀ قبلی به درستی انجام شود به مرحلۀ «وَرَع» می رسد. فرد در این مرحله اهل احتیاط می شود و علاوه بر واجب و حرام، حتی آن چیزی که احتمال می دهد واجب و حرام است را نیز مراعات می کند. 3️⃣ مرحلۀ بعدی «تخلیة السِّرّ» و تطهیر باطن است یعنی انسان حتی در نیّت ها هم دقت می کند و به حرام فکر نمی کند. فکر به حرام هرچند گناه ندارد ولی باطن را کدر می کند. هرقدر روح انسان بیشتر کدر شود میل به عبادت در او ضعیف تر می شود. اضافه بر اینکه فکر گناه، بستر برای انجام گناه می شود 4️⃣ مرحلۀ بعد این است که در حد توان به مستحبات و مکروهات نیز دقت کند و فقط به انجام واجبات و ترک محرمات بسنده ننماید. مکروهات هرچند دارای ظلمت اندک هستند ولی این ظلمت های اندک اگر جمع شوند تبدیل به ظلمت عظیمی می شوند که باطن انسان را به تاریکی و تعفن می کشاند. 5️⃣ سپس باید به سراغ مباحات برود عمل مباح نه نور دارد و نه ظلمت ولی اگر آن را به نیت خداوند انجام دهد دارای ثواب می شود. مثلا آب را به نیت اینکه تشنگی اش برطرف شود تا توان عبادت بیشتر پیدا کند بنوشد. در مورد شیخ مفید نقل شده است که بیست سال آخر عمرش حتی عمل مباحی را انجام نداد. کار او نیز به جایی رسید که امام زمان (عج) برای شیخ مفید نامه می نویسد: سلام بر تو ای برادر من که در دین محکم بودی و شیخ مفیدی هستی. (ما هم اگر مانند او باشیم به همان مقام دست خواهیم یافت). 📌 این ها همه مربوط به مرحلۀ «لیاقت» است حال اگر انسان در هر پنج مرحله سربلند بیرون بیاید نوبت به «ظرفیت» می رسد. مَحرم اسرار شدن نیاز به ظرفیت نیز دارد. یکی از راه های بسیار مهم برای کسب ظرفیت خواندن نماز شب است. کسی که نماز شب نمی خواند مقامش در بهشت خیلی بالا نیست. در روایت است که انسانِ با تقوایی را در روز محشر می آورند و او را می خواهند به بهشت ببرند و فرد دیگری در کنار اوست که او هم با تقواست ولی اهل نماز شب بود در روایت است که آن فردی که نماز شب نمی خواند در کنار او همانند فقیری در کنار یک فرد ثروتمند است. خداوند در سورۀ مزمّل به پیامبر دستور می دهد به سبب بار سنگینی که می خواهد بر دوشش بگذارد باید نماز شب بخواند. به همین دلیل در میان پیامبران، نماز شب فقط بر پیامبر ص واجب بود 🖌 در روایتی از رسول خدا (ص) می خوانیم که می فرماید: هر کسی به من صلوات بفرستد من برای او صد صلوات می فرستم. در اینجا یک رمزی وجود دارد و آن اینکه با هر صلواتی که ما می فرستیم مقام حضرت یک درجه بالاتر می رود در نتیجه ظرفیت حضرت بیشتر می شود و این موجب می شود اسرار جدیدی بر دل او سرازیر شود. آن صد صلواتی که حضرت برای انسان می فرستد تشکر حضرت از آن فرد است.
14030422-96.pdf
120.8K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠شب هفتم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030423-96.mp3
32.3M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب هشتم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۳ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
کانال آیت الله توکل
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب هشتم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 شن
خلاصۀ سخنرانی شب هشتم محرم شنبه 23 تیرماه 1403 موضوع: عبودیت (عنوان «هالکین») ✅ گنهکار، حرمت خداوند را هتک می کند. خداوند که مالک و همه کارۀ عالَم است فرمان هایی را صادر کرده است و بر ما که عبد ذلیلی هستیم واجب است آنها را امتثال کنیم؛ ما نیز به همان مقدار که امتثال می کنیم نزد او منزلت و قرب داریم. ❗️ دنیا محل بلاء و ابتلاء و سختی های فراوان می باشد. امیر مؤمنان ع در مورد دنیا می فرماید که دیا محلی است که با بلا پیچیده شده است. اگر کسی با تقوا باشد و با این بلاها مواجه شود به تصریح قران، نجات می یابد و در بن بست نمی ماند. گناه گناه سدّ و حجاب است و راه حرکت را مسدود می سازد. رعایت تقوای الهی راه نجات برای او ایجاد می کند. 📌 در آیۀ دیگر در مورد اهل تقوا می خوانیم که موجب می شود که خداوند این گناه که سد است را مورد بخشایش قرار دهد و در عوض، به انسان اجر عظیمی عطا نماید. حتی اگر أعمال انسان کم باشد ولی چون به خاطر خداست، خداوند به مقدار اخلاص و مراعات در تقوا آن را عظیم تر و عظیم تر می کند. کسی که در مسیر معنوی نیاز به استاد دارد ولی کسی را پیدا نمی کند اگر اهل تقوا باشد با الهاماتی که به ذهنش می رسد می توان راه درست را بیابد همان گونه که خداوند می فرماید: کسانی که در راه ما تلاش می کنند ما مسیر صحیح را به او نشان می دهیم. 💧 حضرت یوسف پس از آن همه سختی ها که از برادران طرد شد و در چاه افتاد و به عنوان برده ای فروخته شد و سپس به زندان افتاد هنگامی که عزیز مصر شد و برادرانش نزد آنها آمدند و او را شناختند به آنها گفت: «إِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنينَ» هر کس اهل تقوا باشد و صبر پیشه کند، خداوند اجر محسنین را ضایع نمی کند. خداوند می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذينَ‏ اتَّقَوْا» یعنی اگر با تقوا باشد خداوند همراه اوست و او را در سختی ها کمک می کند. ❗️باید توجه داشت که کسانی که در این جلسات هستند و این نکات و آیات را می شنوند حجت بر آنها تمام می شود و روز قیامت اگر بی تقوایی به خرج داده باشیم مورد سؤال قرار می گیریم که مگر این سخنان را نشنیدید چرا مخالفت کردید؟ ✅ گاه خداوند بدون نگاه به عمل انسان درب عنایت را برای او باز می کند ولی گاه این عنایت ها فقط به سبب اعمال نیک انسان انجام می شود همان گونه که می فرماید: «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ‏ يَنْصُرْكُمْ» یعنی ابتدا باید خدا و دین او را یاری بکنید تا خداوند شما را یاری کند. در جنبۀ منفی هم همین قاعده جاری است. خداوند می فرماید: «نَسُوا اللَّهَ‏ فَنَسِيَهُمْ» یعنی آنها ابتدا خدا را فراموش کردند در نتیجه خداوند نیز آنها را به فراموشی سپرد. 📌 انسان قبل از انجام هر عملی، باید یک لحظه فکر کند که آیا خداوند راضی هست یا نه و بعد اقدام کند. 🖌 نکتۀ بعدی بی اعتنایی به دنیاست. مراد بی اعتنایی به مظاهر خلقت خدا در دنیا همانند کوه ها و دریاها نیست بلکه مراد بی اعتنای به جلوه های دنیوی است که انسان را از خدا دور می سازد که همان ریاست، شهوت، شهرت مال و منال و مانند آن است. وقتی دنیا دارِ فنا باشد تام آنچه در دنیا هست نیز فانی است. 📌 باید بدانیم اگر امری دنیوی را عظیم دیده ایم در واقع خود را حقیر دیده ایم. اما اگر عکس شود، انسان خودش را عظیم بدانیم همۀ امور دنیوی را حقیر می بینیم. در حدیث قدسی می خوانیم: «عبدي خلقت الأشياء لأجلك و خلقتك‏ لأجلي‏» یعنی تمام عالَم را برای تو آفریدم ولی تو را برای خودم خلق کرده ام. از این تعبیر استفاده می شود که ای انسان! باید از تمامی نعمت ها و داشته های عالَم استفاده کنی تا به من برسی. اگر شهوت داری و شهوت بر تو مسلط شود از حیوان هم پست تر می شوی ولی اگر تو بر شهوت مسلط شوی از فرشتگان نیز بالاتر می روی. من این شهوات و جوانی ها را به تو دادم تا نردبانی برای صعود تو شود ولی برعکس، اینها تو را زمینگیر کرده است؟! 🖌 باید به خداوند عرضه داریم: «وَ قَعَدَتْ بِي أَغْلَالِي وَ حَبَسَنِي‏ عَنْ‏ نَفْعِي‏ بُعْدُ أَمَلِي وَ خَدَعَتْنِي الدُّنْيَا بِغُرُورِهَا» غل هایم من را زمینگیر کرد و آرزوهای طول و دراز من را از اهداف محروم کرد و دنیا من را فریب داد. ❗️ چرا وقتی انسان همچنان از عمرش می گذرد و نماز می خواهد و روزه می گیرد و برای امام حسین علیه السلام عزاداری می کند چرا پس از گذشت عمر، بهتر نمی شود؟ پس این نمازها و عبادات کجا رفته است و من چرا عوض نشده ام؟ این نشان می دهد یک جای کار خراب است. 🖌 امام حسین علیه السلام می فرماید: انسان ها بندۀ دنیا هستند و دین فقط بر زبانشان می گردد آن هم تا زمانی که معیشت آنها به خوبی بگردد و روزی آنها برسد و در جانشان نفوذ نکرده است و وقتی در منگنۀ بلا قرار بگیرند دین داران کم می شوند.
14030423-96.pdf
147K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠شب هشتم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030424-96.mp3
27.4M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب نهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۴ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom