. محمدعلی همایون کاتوزیان، منتقد ادبی، با توجه به شواهدی در گلستان، معتقد است که سعدی پس از نگارش بوستان دچار نوعی افسردگی شد و با این فکر که عمر خود را به بطالت گذرانده و به ایام پیری رسیدهاست، دست از کار کشید؛ اما دوست یا دوستانی او را به نوشتن کتاب جدیدی مصمم کردند. سعدی نگارش کتاب گلستان را کمتر از یک سال بعد از تدوین بوستان، در ۱ اردیبهشت سال ۶۵۶ هجری شروع کرد
بوستان سعدی
بوستان سعدی یا سعدی نامه نخستین اثر سعدی است که کار سرودن آن در سال 655 هجری قمری پایان یافته است. سعدی این اثر را زمانی که در سفر بوده است ، سروده و هنگام بازگشت به شیراز آن را به دوستانش عرضه کرده است. این اثر در قالب مثنوی و در بحر متقارب سروده شده و از نظر قالب و وزن شعری حماسی است ، هر چند که از نظر محتوا به اخلاق و تربیت و سیاست و اجتماعیات پرداخته است. بوستان ده باب دارد هر باب به موضوعی ربط دارد.
این کتاب به انتخاب نشریه گاردین جزو 100 کتاب برتر تاریخ بشریت برگزیده شده.
گلستان سعدی
گلستان نوشته شاعر و نویسنده پرآوازه ایرانی سعدی شیرازی است. به باور بسیاری ، گلستان تأثیرگذارترین کتابِ نثر در ادبیات فارسی است. که در یک دیباچه و هشت باب به نثر مسجَّع (آهنگین) نوشته شده است. بیشترِ نوشته های آن کوتاه و به شیوه داستان ها و پندهای اخلاقی است
روز سعدی
مرکز سعدی شناسی ایران از سال 1381 روز اول اردیبهشت ماه را روز سعدی اعلام نمود و در اول اردیبهشت 1389 و در اجلاس شاعران جهان در شیراز ، نخستین روز اردیبهشت ماه از سوی نهادهای فرهنگی داخلی و خارجی به عنوان روز سعدی نامگذاری شد.
آرامگاه وی در شیراز واقع شده است که به سعدیه معروف است.
@ayeha313
تاریخ مرگ سعدی را در منابع گوناگون، یکی از سالهای ۶۹۰ تا ۶۹۵ هجری قمری ذکر کردهاند
اما مورد اعتمادترین روایت که سعید نفیسی طرح میکند
این است که وی در ۲۷ ذیحجه سال ۶۹۰ هجری درگذشته
و در همان خانقاهی که اقامت گزیدهبود، به خاک سپرده شدهاست
@ayeha313
🍁سه شنبه تون سرشاراز آرامش 💚
🍁خـدایـا
✨به حرمت امـروز
✨و به حرمت پیامبر اکرم🖤
✨و کریم اهل بیت امام حسن🏴
✨نیکوترین سرنوشتهـا
✨حلالتـرین روزیهـا
✨پر بارترین زیارتهـا
✨صالحترین عملها را
🍁برای دوستانم مقدر بفرما
@ayeha313
رسول اکرم صلی الله علیه و آله:
⚠️آنکه قلب مؤمنی را بشکند،
سپس برای جبرانِ آن، دنیا را
به او ببخشد؛ چنین بخششی
کفّارهی گناهِ وی نخواهد شد.
📚 بحارالانوار ، ج۷۲، ص۱۵۰
@ayeha313
⚫️رحلت یا شهادت پیامبر(صلی الله علیه وآله)؟
🍀معتبرترین اسناد برای شهادت پیامبر اکرم به وسیله "سَم" ،از زبان امام مجتبی علیه السلام است
🌷امام حسن مجتبی علیه السلام به اهل خود فرمودند:
◾️من به وسيله سَم شهيد مي شوم، همان طور كه پيغمبر خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم شهيد شدند◾️
⚡️ گفتند: چه كسى شما را مسموم مي نمايد؟
🌹فرمودند: جعده دختر اشعث بن قيس، زيرا معاويه وى را تحريك مي كند و اين دستور را به او مي دهد.
گفتند: پس جعده را از خانه ات خارج و از خودت دور كن!
🌸فرمودند: چگونه او را خارج كنم در صورتى كه هنوز عملى انجام نداده است؟
💥اگر من وى را خارج كنم باز هم مرا مي كشد علاوه بر اينكه نزد مردم عذرى خواهد داشت..
📗 قطب الدین راوندی، الخرائج و الجرائح، ج1، ص241
مناقب ابن شهر آشوب، ج3، ص175
بحار الانوار، ج44، ص153
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
4-همفر ماجرای چگونگی شستشوی مغزی محمد ابن عبدالوهاب را اینگونه شرح می دهد:
5- محمد بن عبدالوهاب معتقد بود تمام مطالبی که پس از قرن سوم هجری به اسلام افزوده شده جعلی است و بایستی از این مذهب حذف شود. این دیدگاه به یک پالایش اساسی در مذهب سنی اعتقاد داشت و زیارت قبور، تقدیس اولیاء و زندگی مجلل را از بزرگترین گناهان میدانست. مساجد وهابی پیرو همین اعتقادات بسیار ساده و بدون مناره هستند. پیروان آن لباسهای سادهای میپوشند و از استعمال تنباکو و حشیش میپرهیزند.
عبدالوهاب بعد از اینکه به دلیل مواضع خود از مدینه بیرون شد به شمال شرقی نجد رفته و خاندان سعودی را پیرو باورهای خود کرد و این باعث شد تا وهابیت از نظر سیاسی متحد دودمان سعودی باشد. شیخ سعودی متقاعد شد که وظیفه مذهبی آنها به راه انداختن جنگ مقدسی علیه تمام انواع دیگر اسلام است. سعودیها بر تمامی نجد مسلط شده، مکه و مدینه را اشغال کرده، به کربلا در عراق حملهور شدند و تقریباً تمام شبهجزیره عربستان به جز یمن به تسلط آنها درآمد. سلطان عثمانی که عربستان را تابع خود میدانست، با کمک گرفتن از حاکم مصر نخستین حکومت وهابی را در سال ۱۸۱۸ ساقط کرد، اما آنها تحت رهبری فیصل اول دوباره احیا شده و حکومت خود را تا حدودی بازیابی کردند ولی بار دیگر و این بار به دست خاندان رشیدیه از شمال عربستان از قدرت کنار رفتند. در ۱۸۸۴ ریاض از کنترل آنها خارج شد و در ۱۸۸۹ به کویت پناهنده شدند. در قرن بیستم سومین مرحله احیای وهابیت با موفقیتهای ملک عبدالعزیز فرا رسید که در سال ۱۹۰۲ ریاض را تصرف کرد و تا سال ۱۹۳۲ با بازپسگیری تقریباً تمام مناطق از دست رفته موفق شد تا حکومت پادشاهی عربستان سعودی را بنیانگذاری کند و از آن زمان تسلط سیاسی و مذهبی وهابیت بر شبهجزیره عربستان تضمین شد.
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
5- محمد بن عبدالوهاب معتقد بود تمام مطالبی که پس از قرن سوم هجری به اسلام افزوده شده جعلی است و بایس
6،7- اعتقادات شاخص وهابیان
وهابیان معتقدند: هیچ انسانى، نه موحد است و نه مسلمان مگر این که امورى را ترک کند. این امور عبارت است از:
۱. به وسیله هیچ یک از رسولان و اولیا، به خداوند توسل نجوید. و در صورت توسل در راه شرک گام نهاده و مشرک مى باشد
۲. زائران به قصد زیارت به آرامگاه رسول خدا نزدیک نشوند و بر قبر آن حضرت دست نگذارند و در آن جا دعا نخوانند و نماز نگذارند و ساختمان و مسجد بر روى قبر نسازند
۳. از پیامبر (ص) طلب شفاعت نکنند
۴. زیارت قبور و ساختن گنبد و بارگاه براى آنان، شرک است
۵. وهابیان بر این باورند که مسلمانان، در طى روزگار از آیین اسلام منحرف شده اند
۶. هر گونه مراسم تشییع جنازه و سوگوارى حرام است. امثال این موارد که در این مجال نمىگنجد. براى آگاهى بیشتر در این زمینه باید کتابهاى مربوطه را مطالعه کرده این منطق خشک و بىپایه، در تقابل با منطق وحى قرار دارد، چرا که قرآن در موارد یاد شده نظرات صریحى و مخالف وهابیان دارد:
۱. قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فى القُربى، شورى، آیه ۲۳.
یکى از مصادیق ابراز علاقه به خاندان رسالت و اهل بیت و ذى القرى، قبرهاى آنان و تعمیر آنها است. این راه و رسم در میان ملتهاى جهان وجود دارد و یک نوع سنّت عرفى به حساب مى آید.
۲. فقالوا ابنوا علیهم بنیانا قال الذین غلبوا على امرهم لنتخذّن علیهم مسجدا، کهف، آیه ۲۱
هنگامى که وضع اصحاب کهف بر مردم آن زمان روشن شد و مردم به دهانه غار آمدند، درباره مدفن آنان دو نظر ابراز داشتند. آیه شریفه متذکر آن مىشود انتقاد یا لحن اعتراضى نسبت به نظر آنها ندارد. با توجه به آیه شریفه، هرگز نمىتوان تعمیر قبور اولیاى الهى و صالحان راعملى حرام و یا حتى مکروه قلمداد کرد، بلکه آیه شریفه، به نوعى تشویق مىکند که براى بزرگداشت اولیا و صالحان و حفظ قبرهاى آنان، باید کوشا بود.
۳. و استغفر لذنبک و للمؤمنین،محمد، آیه ۱۹
۴. وصلّ علیهم ان صلاتک سکن لهم، توبه، آیه ۱۰۳
۵. و لو انهم اذ ظلموا انفسهم جاءوک فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما، نساء، آیه ۴۶
این آیات بیانگر این است که طلب آمرزش پیامبر در حق افراد، کاملًا مؤثر و مفید مىباشد. و موضوع شفاعت پیامبر (ص) و دعاى آن حضرت، نه تنها در آیات صریح بلکه در احادیث عامه و خاصه و سیره صحابه نیز مشهود است.
براى آگاهى بیشتر در این مورد به این منابع مراجعه شود :
۱. صحیح مسلم، ج ۱، ص ۵۴
۲. صحیح بخارى، ج ۱
۳. سنن ترمذى، ج ۴، ص ۴۲ (باب ما جاء فى شأن الصراط)
۴. مناقب ابن شهر آشوب، ج ۱، ص ۱۲
۵. شفاعت در قلمرو عقل و قرآن و حدیث، استاد جعفر سبحانى
ادامه دارد...
@ayeha313