نیما در سال ۱۲۷۶ خورشیدی در روستای یوش، از توابع بخش بلده شهرستان نور، بهدنیا آمد. پدرش، ابراهیمخان اِعظامالسلطنه، متعلق به خانوادهای قدیمی در مازندران بود و به کشاورزی و گلهداری مشغول بود.
نیما یوشیج (علی اسفندیاری) و خاندان اسفندیاری (نور) از خاندانهای معروف ایران و نور استان مازندران در دوره قاجار و پهلوی است که نسب ایشان به شاخهای از اسپهبدان طبرستان موسوم بهپادوسبانیان میرسد. پادوسبانیان سلسلهای ساسانی تبار بودند که از حدود سال ۴۰ هجری تا دوران شاه عباس یکم صفوی بر بخشهایی از طبرستان (بعداً مازندران) حکمرانی میکردند. علی اسفندیاری (نیما یوشیج) و محتشمالسلطنه از مشهورترین اعضای این خاندان هستند. در عصر قاجار و پهلوی، وزراء و نمایندگان مجلس و چهرههای سیاسی و علمی و هنرمندان متعددی از میان افراد این خانواده برخاستند. حتی پس از درگذشت حسن اسفندیاری (محتشم السلطنه) در سال ۱۳۲۳ شمسی که از صاحب منصبان مشهور و وزیر چند وزارتخانه بود، کتابی به عنوان زندگی حسن اسفندیاری به چاپ رسید. نیما یوشیج در آغاز کتاب نسب و تبار خاندانش را شرح میدهدنیما یوشیج در مقاله زندگانی حسن اسفندیاری(محتشم السلطنه) که در آن تاریخچه خاندان اسفندیاری را شرح میدهد، بهطور ضمنیتبار خود را به اسپهبدان پادوسبانیان طبرستان میرساند.
پدر نیما زندگی روستایی، تیراندازی و اسبسواری را به وی آموخت. نیما تا دوازدهسالگی در زادگاهش، روستای یوش، و در دل طبیعت زندگی کرد نیما خواندن و نوشتن را نزد آخوندِ دِه فراگرفت ولی دلخوشی چندانی از او نداشت چون او را آزار میداد و در کوچهباغها دنبالِ نیما میکرد ۱۲ساله بود که بههمراه خانواده به تهران رفت و در مدرسه عالی سن لویی مشغول تحصیل شد. در مدرسه از بچهها کنارهگیری میکرد و بهگفته خودِ نیما با یکی از دوستانش مدام از مدرسه فرار میکرد و پس از مدتی با تشویق یکی از معلمهایش به نام نظام وفا به شعر گفتن مشغول گشت و در همان زمان با زبان فرانسهآشنایی یافت و شعر گفتن به سبک خراسانی را شروع کرد. نیما، شعر بلند افسانه را به نظام وفا، معلم قدیمی اش تقدیم کردهاست. پس از پایان تحصیلات در مدرسه سنلویی، نیما در وزارت دارایی مشغول کار شد، اما پس از مدتی این کار را مطابق میل خود نیافت و آن را رها کرد.
علی اسفندیاری در سال ۱۳۰۰ خورشیدی نام خود را به نیما تغییر داد. نیما نام یکی از اسپهبدان طبرستان بود و به معنی کمان بزرگ است. او با همین نام شعرهای خود را امضاء میکرد. در نخستین سالهای صدور شناسنامه نام وی نیما خان یوشیج ثبت شدهاست.
نیما ازنظر سیاسی تفکر چپگرایانه داشت، و با نشریه ایران سرخ، یکی از نشریات حزب کمونیست ایران (دهه ۱۹۲۰)که برادرش لادبن سردبیر آن بود و در رشت چاپ و منتشر میشد همکاری قلمی داشت. ازجمله تصمیم گرفت بهمیرزا کوچک خان جنگلی بپیوندد و همراه با او بجنگد تا کشته شود. دیرتر، در دهه بیست خورشیدی، در نخستین کنگره نویسندگان ایران عضو هیئت مدیره کنگره بود و اشعار وی در نشریات چپگرای این دوران منتشر میشد.
نیما یوشیج در جوانی عاشق دختری شد، اما بهدلیل اختلافمذهبی نتوانست با وی ازدواج کند. پس از این شکست، او عاشق دختری روستایی به نام صفورا شد و میخواست با او ازدواج کند، اما دختر حاضر نشد به شهر بیاید؛ بنابراین، عشق دوم نیز سرانجام خوبی نیافت.
سرانجام نیما در ۶ اردیبهشت ۱۳۰۵ خورشیدی ازدواج کرد. همسر وی، عالیه جهانگیر، فرزند میرزا اسماعیل شیرازی و خواهرزاده نویسنده نامدار میرزا جهانگیر صوراسرافیل بود.حاصل این ازدواج، که تا پایان عمر دوام یافت، فرزند پسری بود به نام شراگیم که اکنون در آمریکا زندگی میکند. شراگیم در سال ۱۳۲۱ خورشیدی بهدنیا آمد
این شاعر بزرگ، درحالیکه به علت سرمای شدید یوش، به ذاتالریه مبتلا شده بود، برای معالجه به تهران آمد؛ معالجات تأثیری نداشت و در ۱۳ دی ۱۳۳۸ درگذشت و در امامزاده عبدالله تهران به خاک سپرده شد. سپس در سال ۱۳۷۲ خورشیدی بنا به وصیت وی پیکر او را به خانهاش در یوش منتقل کردند. آرامگاه او در کنار آرامگاه خواهرش، بهجتالزمان اسفندیاری (درگذشته به تاریخ ۸ خرداد ۱۳۸۶) و آرامگاه سیروس طاهبازدر میان حیاط جای گرفتهاست.
دغدغه اصلی نیما حفظ و احیای زبان طبری بود، او در نامهها و دست نوشتههایش و همچنین در مقدمه دفتر روجا، به این دغدغه اشاره میکند. وی در نامههایی که به برادرش مینویسد، سه بار از وی میخواهد که کتاب تاریخ طبرستان و دیوان امیر پازواری را برایش تهیه کرده و ارسال کند. مهمترین گام نیما در راه زنده نگاه داشتن زبان طبری، سرودن اشعار طبری در مجموعه ای با نام روجا است
منظومه قصه رنگ پریده در حقیقت نخستین اثر منظوم نیمایی است که در قالب مثنوی (بحر هزج مسدس) سروده شدهاست. شاعر در این اثر زندگی خود را روایت کردهاست و از خلال آن به مفاسد اجتماعی پرداختهاست بخش نخست این کار درقرن بیستم چاپ شده بود. سپس افسانه را سرود که در آن روحی رمانتیک حاکم است و به عشق نیز نیما نگاهی دیگرگونه دارد و عشق عارفانه را رد میکند
سیروس طاهباز نقش مهمی در گردآوری، نسخهبرداری، تدوین و نشر آثار نیما یوشیج داشته است
خانه نیما یوشیج واقع در یوش، بنایی است که قدمت آن به دوره قاجار میرسد. این بنا به شماره ۱۸۰۲ از سوی سازمان میراث فرهنگی به عنوان اثر ملی ثبت شدهاست و حفاظت میشود. بازدید از خانه نیما برای عموم آزاد است
نیایش صبحگاهی 💐
🌷الهی ...
🌸زندگی همه با یاد تو،
🕊شادی همه با یافت تو،
🌸و جان آنست که در او شناخت تو است،
🕊خدایا موجود نفسهای جوانمردانی،
🌸حاضر دلهای ذکر کنندگانی
🕊از نزدیکت نشان می دهند و برتر از آنی،
🌸از دورت می پندارند و نزدیکتر از جانی،
🕊ندانم که در جانی یا خود جانی،
🌸نه اینی و نه آنی،
🕊جان را زندگی می یابد تو آنی..
🌷پروردگارا...
🌸در این یکشنبه
🕊از سوی خودت
🌸رحمتـی به ما عطا کن
🕊و از کار فرو بستہ ما
🌸راه نجاتـی برایمان فراهم ساز
🌷الهی...
🌸امروز لبخند رو لب های
🕊دوستان و عزیزانم قرار ده
🌸استجابت در دعاهاشون
🕊و آرامش در قلب هاشون
🌷آمیـــن..🙏🙏
@ayeha313
💠امیرالمؤمنین (ع) : مَن صَنَعَ مِثلَ ما صُنِعَ إلَيهِ فقَد كافَأ، و مَن أضعَفَ كانَ شَكورا.
💎امام علی (ع) : هر كس همان احسانى را كند كه به او شده است، آن را پاداش داده و هر كس به بيشتر از آن تلافى كند، شكور (بسيار سپاسگزار) است.
📖منبع : ميزان الحكمه ج ۱۰ ص ۱۶۱ ➖ پُست شماره ۴۶۰
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
#هفت_سین_ازدواج 🔸️سین سوم:#سخت_گیری نکردن 🔹️برخی از افراد به دلایل بسیار بی اهمیت از ازدواج یا ف
#هفت_سین_ازدواج
🔵سین چهارم:#سادگی در خرید ازدواج
🔹️خیلی از افراد به دلیل چشم و هم چشمی و برای اینکه از کسی کم نیاورند در خریدهای مربوط به عقد و عروسی بسیار ولخرجی می کنند.
🔹️این نکته را بدانید که خرید فقط قبل از ازدواج و عقد کردن نیست و شما بعد از ازدواجتان سالیان سال فرصت برای خرید کردن دارید.
#اللهم_اجعل_عواقب_امورنا_خیرا
@ayeha313
چگونه سرماخوردگی بهاری را درمان کنیم؟🤧
▫️در غذاهای خود بیشتر از سیر استفاده کنید
▫️بیشتر ویتامین Cمصرف کنید
▫️بیشتر ماست بخورید چرا که ماست میتواند مشکلات گوارشی شما را نیز کنترل کند
▫️مصرف فلفل میتواند نقشی مفید در پاکسازی مخاط بینی و سلامت ریه ایفا کند
▫️چای عسل دارچین برای پاکسازی بدن مفید
▫️مصرف زنجبیل در غذا
▫️از طبخ و خوردن غذاهای سرخ شده و چرب خودداری کنید
⁉️متن شبهه: 👇👇👇
به مناسبت درگذشت آیتالله ریشهری
مالک شرکت نفت و گاز پارس، انحصار تولید دستگاه سیانجی برای ایران خودرو
انحصار واردات خودروی بامو
مالک ۲۲ شرکت تجاری و صنعتی
مالک بانک دی
مالک بزرگترین شرکت تولید کننده گوشت قرمز
مالک بزرگترین شرکت تولید مرغ
مالک معدن تولید مس
مجری پروژه ساختمانسازی در آفریقای جنوبی
بزرگترین وارد کننده انحصاری علوفه دام
مالک ۸۰۰ هکتار باغ
اینها گوشهای از فعالیتهای شرکت « فواد ری» متعلق به آقای آیتالله ریشهری بوده است.
یاد نهجالبلاغه افتادم ،آن زمانها که بسیار آن را میخواندم ؛
حضرت علی در نامهای که به عثمانبنحنیف والی بصره نوشته است میفرماید: من که امام شما هستم به دو جامه کهنه و دو قرص نان اکتفاء کردهام در صورتیکه میتوانم از جامههای حریر، لباسی فاخر بپوشم و از عسل مصفی و مغز گندم غذای لذیذ و مقوی تناول کنم ولی هیهات که هوی و هوس نفس بر من غلبه نماید! آیا به همین قناعت کنم که گویند من امام و خلیفه هستم اما در اندوه و پریشانی فقراء شرکت نکنم.
✅پاسخ شبهه: 👇👇👇
وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا.
ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺁﻧﭽﻪ ﻧﻤﻲﺩﺍﻧﻲ، ﺭﺍﻩ ﻧﻴﻔﺖ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭۀ ﮔﻮﺵ ﻭ ﭼﺸﻢ ﻭ ﺩﻝ ﻛﻪ ﺭﺍﻩﻫﺎی ﺩﺍﻧﺴﺘﻦﺍﻧﺪ، ﺩﺭﺑﺎﺭۀ همه ﺍﻳﻦﻫﺎ، ﺑﺎﻳﺪ ﺟﻮﺍﺑﮕﻮ ﺑﺎﺷﻴﺪ.(اسراء / ٣٦)
فقط یک شخص بی اعتقاد به روز حساب میتواند چنین اتهاماتی را به آقای ریشهری وارد سازد. لااقل اگر دین ندارید آزاده باشید.
🔹نویسنده یا نمیداند معنای «مالک» چیست و یا پولی گرفته تا خود را به نادانی بزند.
🔹بنگاه اقتصادی «فؤاد ری»، متعلق به آستان حضرت عبدالعظیم حسنی و از زیرمجموعههای بنیاد مستضعفان است.
🔹همان منطق غلطی که میگوید بنیاد مستضعفان مال آقای خامنهای است، فؤاد ری را نیز ملک آقای ریشهری میخواند چون ایشان تولیت حرم حضرت عبدالعظیم را به عهده داشته!
🔹اینکه یک مجموعه اقتصادی از لحاظ حقوقی تحت امر شما باشد با اینکه شما مالک آن مجموعه باشید کاملا متفاوت است.
🔹معاندین هر مجموعه اقتصادی بزرگ را به صرف بزرگ بودنش متهم به فساد و رانت میکنند. از بنیاد مستضعفان و علوی گرفته تا آستان قدس رضوی و فؤاد ری... این چه منطقی است؟
🔹 بله، پیشنهاد و راهاندازی فؤاد ری، توسط مرحوم آیتالله ریشهری صورت گرفته اما هیچ نامی از ایشان در اسناد این مجموعه وجود ندارد. ایشان هیچ سمتی در این مجموعه اقتصادی نداشته.اند چه برسد به اینکه مالک چیزی باشند...
🔹اگر راست میگویید سندی ارائه دهید مبنی بر اینکه آقای ریشهری، هزار تومان از سودهای این بنگاه اقتصادی را برای خودش برداشته!
🔹به جز شنیدهها و گزارشهایی از منابع ناشناس هیچ سند معتبر دیگری وجود ندارد که بتواند جرم و فسادی را اثبات کند.
@ayeha313
🔴مشتاق دیدن امام زمان عج هستیم یا نه؟
حاج آقا مجتبی تهرانی(ره):
اگر می خواهید حال خود را هنگام ملاقات حضرت حجت بدانید،
ببینید الان در ملاقات با قرآن چه حالی دارید!
اگر مشتاق قرآنید می توانید امیدوار باشید که مشتاق حضرت حجت هم هستید،
وگرنه اگر قرآن نزد شما مهجور است و با آن انسی ندارید و فکر می کنید که مشتاق حضرت حجت هستید، آن شخص امام زمان، زاده ی وهم و خیال خودتان است...
@ayeha313
🔴بشارت آیت الله بهجت(ره) درباره ظهور:
مراقب اوضاع یمن باشید، جرقهای که در یمن زده میشود که با ظهور ارتباط دارد و ما باید خودمان را برای ظهور آماده کنیم.
@ayeha313
🌺پروردگارم...
🕊شکوفایی روزت را سپاس میگویم
🌺که تاریکی شب را پایان میبخشد
🕊و تاریکی شب را نظاره گرم که
🌺 هیاهوی روز را سرانجام است؛
🕊دراین میان این
🌺"من"هستم که بالا میروم؛
🕊پایین می آیم،
🌺خوشحال و غمگین میشم؛
🕊تهی و سرشارمیشوم و باز...
🌺همان میشوم که بودم،
🕊پروردگارم بندگی ام را بپذیر.
🌺بایه بغل هوای تازه..#آمین
@ayeha313
💠 حدیث روز 💠
💎 روش برخورد با مهمان، پدر و استاد
🔻امیرالمؤمنین علیهالسلام:
اَكرِمْ ضَیْفَكَ وَ اِن كانَ حقیراً وَ قُم عَن مَجلِسِكَ لِأِبیكَ وَ مُعَلِّمِكَ و إنْ كُنتَ امیراً
❇️ مهمانت را گرامی بدار هر چند (به نظرت) حقیر و کوچک باشد و
به احترام پدر و استادت از جا برخیز هر چند خود حاکم و فرمانروا باشی.
📚 فهرست غرر، ص ٢١١
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
#هفت_سین_ازدواج 🔵سین چهارم:#سادگی در خرید ازدواج 🔹️خیلی از افراد به دلیل چشم و هم چشمی و برای ای
#هفت_سین_ازدواج
🔺️سین پنجم:سخت نگرفتن در#مهریه
🔻مهریه را معقول و عندالمطالبه در نظر بگیرید و چشم و هم چشمی ها را کنار بگذارید.مهریه دختر عموم ۱۵۰۰سکه بود،مهریه من زشته کم باشه...یا زن خرجش بالا باشه بیشتر ارزش داره،این حرف ها را دور بریزید...
#اللهم_اجعل_عواقب_امورنا_خیرا
@ayeha313
خستگی بهاری چیه !؟😣
▫️تو زمستون، بدن مشغول تولید هورمون خواب بیشتر «ملاتونین» هست. اما تو بهار بدن به خاطر افزایش نور مقدار بیشتری هورمون فعالیت «سروتونین» تولید میکنه. این تغییر میتونه فشار زیادی به بدن وارد کنه و باعث میشه احساس خستگی کنیم
+ خستگی بهاری معمولاً حدود ۲ تا ۳ هفته شما رو درگیر میکنه
✅اگر میخواهید بدانید ظرفیت روح شما چقدر است
☘پس بنگرید که در برابر سختی ها و مشکلات،طعنه های دیگران،متلک پرانی ها و ...چقدر تحمل دارید!
🔹هرچه تحمل و صبر شما بیشتر باشد و بتوانید واکنش نشان ندهید
این نشان دهنده بزرگی روح شماست
♨️اما چنانچه با کوچکترین صحبت و مشکل از کوره در رفتید،جرو بحث کردید و اینگونه خودتان را تخلیه روانی کردید،
🔆نشان میدهد ظرفیت و قدرت روح شما بسیار کوچک است،سریع پر شده و سرازیر میشود!
@ayeha313
#اوحدی_مراغه_ای
نام: اوحدالدین بن حسین اصفهانی
پیشه: عارف و شاعر پارسی گوی ایران
تولد: حدود 673 هجری قمری
محل تولد: مراغه
ملیت: ایرانی
وفات: ۷۳۸ هجری قمری
بیوگرافی اوحدی مراغه ای :
اوحدالدین بن جسین اصفهانی ملقب اوحدی مراغه ای، شاعر ایرانی که در حدود سال 673 هجری قمری در شهر مراغه به دنیا آمد. به همین دلیل ملقب به مراغه ای است، اما از او هم به عنوان اوحدی اصفهانی یاد می شود زیرا پدرش از اصفهان بود و خود او بخشی از زندگی خود را در آنجا گذراند. و در آنجا به تحصیل علم پرداخت، اما بیشتر عمرش را در آذربایجان به سر برده است.
او ابتدا نام خانوادگی صافی را انتخاب کرد، اما پس از تبدیل شدن به طرفدار مکتب عارف معروف شیخ اوحدالدین کرمانی، آن را به اوحدی تغییر داد. در برخی از منابع او را به رکن الدین هم می شناسند
اشعار اوحدی مراغه ای حدود 14729 بیت می رسد. وی پس از تحصیل در اصفهان به آذربایجان رفت و تربیت عرفانی خود را در آن جا آغاز کرد. بعد از آن به شهرهای مختلف سفر کرد و با مشایخ بسیاری دیدار کرد و پس از آن به اصفهان بازگشت و شاگران خود را ارشاد کرد و شعرهای عارفانه می سرود.
اوحدی در دوران پادشاهی ارغون خان مغول در شاعری ظهور کرد. اوحدی پس از انتخاب غیاث الدین محمد به وزارت ابوسعید بهادر مثنوی جام جم خود را به نام وی به نظم درآورد. او همچنین مدتی در اصفهان به سر برد و بار دیگر به مراغه بازگشت. او در سرودن انواع شعر تبحر داشت.
اوحدی مراغه ای در اشعار دیوان خود به شهرهای بصره، دمشق، بغداد، سلطانیه، نجف، کربلا، کوفه، همدان و قم اشاره کرد.
درباره مذهب اوحدی به صراحت مطلبی بیان نشده است، اما در دیوان او اشاراتی هست که از اعتقاد وی به تشیع حکایت می کند. از جمله: چندین بار از امام علی (ع)، امام حسین (ع)، امام رضا (ع)، و حضرت مهدی (عج الله) یاد کرده است؛ اما نفیسی با استناد به اشارات شاعر به خلفای راشدین و «چهار یار» و یا «یار غار» خواندن آنها و نیز اشاره او به شافعی، چنین استدلال می کند که مردم خراسان، عراق و آذربایجان در سده ۸ قمری، بیشتر شافعی بوده اند و اهل این مذهب نسبت به سایر مذاهب اهل تسنن، علاقه خاصی به اهل بیت دارند و لذا اوحدی می تواند شافعی باشد.
اوحدی مراغه ای در سال های پایانی خود به مراغه رفت و در سال 738 هجری قمری، در آنجا چشم از جهان بست و در مراغه به خاک سپرده شد. آرامگاه او در مراغه است. در کنار مقبره ی اوحدی، موزه اوحدی واقع شده است. این موزه به علت اینکه شهر مراغه در دوره ایلخانیان مغول مقرّ حکومتی و پایتخت آنان بوده است، عنوان موزه تخصصی ایلخانی را به خود اختصاص داده است. اشیاء موجود در این موزه شامل ظروف سفالی، سکّه، کتابت، ظروف مفرغی، شیشه که کتیبه های باقیمانده از رصدخانه و سنگ قبور مربوط به دوران اسلامی است.