🌱آیه های زندگی🌱
«فرقه قرآنیون» چه کسانی هستند؟
فرقه عجیبِ « قرآنیون »
♦️ مختصری از اعتقادات فرقه افراطی قرآنیون
🔷 دیدگاه قرآنیون پیرامون کفایت قرآن در بخش اعتقادات و بی نیازی آن از سنت، دیدگاه درستی به نظر نمی رسد.
🔶 زیرا مقصود بخشی از آیات اعتقادی همچون آیات رؤیت خداوند، کرسی، جبر و اختیار، قضا و قدر و برخی از صفات الهی، بدون نیاز به سنت، به خوبی روشن نمی شود.
🔷 وجود اختلاف در بین قرآنیون، نشانه نیاز قرآن به سنت است و همین امر باعث شده است تا خود قرآنیون هم نتوانند به دیدگاه خود پایبند بمانند.
🔶 در نیمه دوم قرن سیزده هجری و در رویارویی با پیشرفتهای خیره کننده غرب و تهاجم همه جانبه قدرتهای استعماری به کشورهای اسلامی، جریاناتی در ایران و سایر نقاط شکل گرفت که برخی دینی و برخی غیردینی بودند.
🔷 یکی از این جریانات «جریان قرآنیون شیعه» است.[1]
🔶 برخی از بزرگان جریان قرآنیون شیعه مانند سید اسدالله میراسلامی معروف به خرقانی، اولین کسی است که با شعار بازگشت به قرآن، شکل گیری جریان قرآنیون شیعه را در ایران رقم زد.
🔷 پس از او چهره های دیگری همچون: محمدحسن شریعت سنگلجی، علی اکبر حکمی زاده، میرزا یوسف شعار تبریزی، عبدالوهاب فرید تنکابنی، سید ابوالفضل برقعی، حیدرعلی قلمداران، دکتر سید صادق تقوی و سید مصطفی حسینی طباطبایی این راه را پی گرفتند.
🔻تفاوت قرآنیون شیعه و غیر شیعه:
🔷 قرآنیون شیعه معتقدند که بیان قرآن در بخش اعتقادات، کافی است و نیازی به سنت ندارد و در بخش فروع و احکام نیز برخی از احکام مانند وضو به طور مفصل در قرآن ذکر شده است و نیازی به سنت ندارد و برخی مانند نماز به صورت مجمل ذکر گردیده که تفصیل آن را باید از سنت آموخت.[2]
🔶 برخلاف آنان، قرآنیون غیر شیعه معتقدند: هر آنچه از امور دینی مورد نیاز انسان است در قرآن ذکر شده و چیزی از آن فروگذار نشده است؛ بنابراین جایی برای سنت باقی نمیماند و نیازی به آن نیست.[3]
🔷 در نقد این اعتقادات باید گفت که اگرچه آیات قرآن در برخی از موضوعات اعتقادی همچون توحید، نبوت و اصل معاد، محکم، صریح و روشن است،
🔶 اما در برخی از موضوعات، همچون رؤیت خداوند، کرسی، جبر و اختیار، قضا و قدر و برخی از صفات خداوند، متشابه است .
🔷 این موضوع خود سبب ایجاد اختلافات و مذاهب مختلف عقیدتی از قبیل مجسمه، مشبهه، جبریه، قدریه و ... در بین مسلمانان گردیده و وجود این اختلافات عقیدتی، خود بهترین شاهد بر متشابه بودن آیات و نیاز آن به سنت است.
🔶 همچنین وجود اختلاف در بین خود قرآنیون نیز نشانه نیاز قرآن به سنت است و همین امر باعث شده است تا ایشان هم نتوانند به دیدگاه خود پایبند بمانند.
🔷 باید گفت لازمه این دیدگاه (کفایت قرآن در مسائل اعتقادی) این است که مباحث اعتقادی را به سادگی بتوان بدون نیاز به سنت و هیچگونه شرح و تفسیری از قرآن آموخت؛ اما می بینیم این امرتحقق نیافته است.
♦️ زیرا در قرآن، آیاتی با موضوع مباحث اعتقادی وجود دارد که بدون شرح و تفسیر سنت، مقصود واقعی از آن روشن و مشخص نمی شود۴
🔻پینوشت:
[1]. روشن ضمیر، محمدابراهیم، جریان شناسی قرآن بسندگی، ص55.
[2]. تقوی، سید صادق، یک روش جدید و علمی برای از بین بردن کلیه اختلافات جزئی مسلمانان، ص4-7.
[3]. الهی بخش، خادم حسین، القرآنیون و شبهاتهم حول السنه، ص265.
[4]. موضوعات اعتقادی همچون: رؤیت خداوند، کرسی، جبر و اختیار، قضا و قدر و برخی از صفات خداوند که به شکل گیری فرقههایی همچون: مجسمه، جبریه، مفوضه و ... منجر شده است.
#فرقه_سازی_دراسلام
#ادعاهای_عجیب
#مدعیان_دروغین
#فرقه_های_ضاله
#فرقه_های_عجیب
#عجیب_غریب
@ayeha313
🔴بچه ها رو ترسو و بچه ننه، بار نیارید!
☘آیت الله حائری شیرازی:
اگر می خواهی در مدرسه فساد ایجاد نشود، راهش این نیست که فیلتر بگذاری تا بچۀ فاسد به مدرسه نیاید.
نه!
باید بچه ها را طوری بار بیاوری که اگر یک فسادی دیدند، با #امر_به_معروف کنترلش کنند. بچه ها در مقابل فساد حالت #تهاجم داشته باشند.
بعضی خانواده ها هستند بچه شان را جوری تربیت می کنند که اگر یک نیش چاقو به او نشان دادی، این بچه رنگش می پرد..!
این بچه ها خیلی به فساد کشیده می شوند. چرا؟
چون #دعوا_ندیده هستند. چون محیطشان محیط آرامی بوده. با نزاکت با آنها صحبت کرده اند.
⚫️خب یک دفعه این بچه می آید در کوچه، کسی چهار تا تهدید به او می کند، این بچه دل خالی می کند. خب این چطور می تواند از خودش دفاع کند؟
بچه باید در عین حال که فاسد نیست، اما #قوی باشد در مقابل فساد جسور باشد.
نظام تربیتی ای که ما می خواهیم این است که جسارت های موجود در انسان را تبلور بدهد، بروز بدهد، ظهور بدهد.
♻️در این چند سالی که زیر نظر آموزش و پرورش هست،بهتر بشود. آموزش و پرورشی می خواهیم که اگر ترسو را به آن دادیم، بعد از مدتی شجاع بشود...
@ayeha313
❌پاسخ به شبهات
اسلام شعار محترم بودن خون انسانها را سر میدهد اما خون مخالفان و کفار را محترم نمیشمرد.
✅ پاسخ
🔹باید دانست در فرهنگ اسلامی غیر مسلمانان به چهار دسته زیر تقسیم میشوند:
اول: اهل ذمه که اقلیتهای غیر مسلمانی هستند که در داخل کشورهای اسلامی زندگی کرده و تابع قوانین آن کشورند. حاکم اسلامی در برابر مالیاتی که از ایشان دریافت میکند، مکلف است تا از جان و مال و ناموس ایشان به عنوان شهروند خود دفاع کند.
دوم: معاهد؛ ایشان نیز غیر مسلمانانی هستند که با دولت اسلامی مناسبات دوستی دارند و پیمان های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و حتی نظامی و امنیتی با حاکم اسلامی امضا میکنند. در آموزههای اسلامی، این دسته نیز به دلیل معاهدات فیمابین، دارای حرمت بوده و حتی در برخی موارد بسان افراد مسلمان باید با آنها رفتار نمود. بطور مثال در قرآن کریم، پرداخت دیه فرد مقتول در صورتی واجب است که خانواده او مسلمان و یا از غیر مسلمانانِ هم پیمان با حکومت اسلامی باشند.
سوم: مهادن؛ کشورهایی هستند که با دولت اسلامی نه در حال جنگاند و نه پیمان صلحی منعقد نموده اند. شاید بتوان این دسته را همان جامعه و یا گروههای بیطرف نام نهاد. حاکم اسلامی در قبال این دسته نیز موظف به رعایت اصول اخلاقی و انسانی است.
چهارم: محارب؛ گروهها و یا کشورهایی هستند که با دولت اسلامی و جامعه مسلمانان از در جنگ وارد شده و با آنها در حال ستیزند و از هیچگونه کارشکنی علیه ایشان کوتاهی نمیکنند. اینها را میتوان همان کفار حربی نام نهاد که جامعه و حاکم اسلامی در قبال ایشان هیچ تعهدی نداشته و حرمتی از نظر قانونگذار اسلامی ندارند. با توجه به این نکات، در اسلام، تنها قتل و سرکوب کسانی مجاز است که جزء گروه چهارم بوده و علنا یا به دشمنی با مسلمین میپردازند و یا در پی متزلزل کردن اعتقادات مومنین از راههای مختلفند.
🔹حال برای روشنتر شدن بحث، به این آیه توجه بفرمایید:
🔹«خدا شما را از نيكي كردن و رعايت عدالت نسبت به كساني كه در امر دين با شما پيكار نكردند و از خانه و ديارتان بيرون نراندند نهي نميكند. چرا كه خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد. شما را تنها از دوستي و رابطه با كساني نهي ميكند كه در امر دين با شما پيكار كردند و شما را از خانه هايتان بيرون راندند. يا به بيرون راندن شما كمك كردند و هر كسي با آنان رابطه دوستي داشته باشد ظالم و ستمگر است.» (ممتنحه/8)
بر اساس این آیه:
اولا: مسلمانان موظفند نسبت به افراد غير مسلمان و حتی مخالفان، با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامي عمل نمايند و حقوق انساني آنان را رعايت كنند. البته اين اصل در حق كساني معتبر است كه بر ضد اسلام توطئه و اقدام نكنند.
ثانیا: رابطه حكومت اسلامي و مسمانان، تنها با كفار حربي و كساني كه در حال جنگ يا در صدد جنگ با كشور اسلامي هستند، رابطه اي خصمانه است، که صد البته این قاعده هم، نه تنها مختص به حکومت اسلامی و مسلمانان نیست، که حتی از سوی تمامی کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. جالب آنجاست که، امروزه در قواعد و روابط بین الملل، «مقابله و سرکوب مخالف» حق مشروع، پذیرفته شده و قانون نانوشته حکومتها به حساب میآید.
🔹براستی کدام کشور را دیده اید که با دشمنان و مخالفان خود مقابله نکند؟!
@ayeha313
#دکتر_سعید_کاظمی_آشتیانی
زادهٔ: ۱ فروردین ۱۳۴۰
تهران، ایران
درگذشت: ۱۴ دی ۱۳۸۴ (۴۴ سال)
تهران، ایران
تحصیلات: کارشناسی ارشد فیزیوتراپی؛ دکترای علوم تشریح با گرایش جنینشناسی
کاظمی آشتیانی در اول فروردین ۱۳۴۰ از پدر و مادری که اصالتاً اهل آشتیان بودند در تهران زاده شد. در سال ۱۳۵۸ در رشتهفیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران تحصیلات دانشگاهی را آغاز کرد و همزمان از همان سال ۵۸ به تدریس ادبیات و بینش اسلامی در هنرستان فنی و نمونه دولتی آزادی فلسطین واقع در خیابان دماوند تهران پرداخت. تعطیلی دانشگاهها همزمان با انقلاب فرهنگی اندکی در تحصیل او وقفه ایجاد کرد. اما با حضور در جبهههای جنگ ایران و عراق این وقفه طولانیتر شد. وی سرانجام پس از ۱۱ سال به سال ۱۳۶۹ مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته فیزیوتراپی اخذ کرده و از دانشکده علوم توانبخشی فارغالتحصیل شد.
وی با همکاری دو تن از همکارانش به سال ۱۳۶۱، جهاد گروه پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران تأسیس کرد. این گروه در واقع هسته اولیه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران بود که در سال ۱۳۶۵ شکل گرفت. کاظمی تا سال ۱۳۷۰ مسئولیت بخش طرحها و تحقیقات آن را بر عهده داشت. از سال ۱۳۷۱ همراه با تغییرات ساختار مدیریتی جهاد دانشگاهی در سمت ریاست جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران به فعالیت پرداخت که تا آخر عمرش ادامه داشت. در طی این منصب مراکز درمانی متعددی تأسیس و گروههای مختلف پژوهشی راه اندازی شد. پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی از مهمترین این مراکز بود که به سال ۱۳۷۰ تأسیس شد؛ و با مدیریت وی به فعالیت پرداخت.
کاظمی آشتیانی همزمان با مدیریت جهاد دانشگاهی و پژوهشکده رویان در مقطع دکترا در رشته علوم تشریح با گرایش جنینشناسی در دانشگاه تربیت مدرس به تحصیلش ادامه داد و به سال ۱۳۷۶ درجه دکترایش را اخذ کرد
کاظمی آشتیانی علاوه بر ریاست پژوهشکده رویان و جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران، همزمان حضوری پررنگ در فعالیتهای علمی داشت. چاپ دهها مقاله در مجلات علمی داخلی و بینالمللی، انجام چندین طرح تحقیقاتی ملی، تدریس در دانشکدهها، نگارش کتاب، راه اندازی گروههای پژوهشی در شاخههای مختلف علوم پزشکی، برگزاری چند دوره جشنواره بینالمللی رویان، داوری جشنوارههای علمی و سردبیری مجله علمی پژوهشی یاخته از این جملهاست. از ویژگیهای منحصر به فرد او توجه به امر کاربردی کردن دانش و فناوری در درمان بود.
وی سرانجام در ۱۴ دی ۱۳۸۴ در سن ۴۴ سالگی هنگامیکه برای انجام تست ورزش مراجعه کرده بود بر اثر سکته قلبی در بیمارستان بقیةالله جماران درگذشت. شایعاتی دربارهٔ علت درگذشت وی شکل گرفتهاست که هیچ سندی دربارهٔ این شایعات وجود ندارد.
آیت الله سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران بارها در سخنرانیها و پیامی که به مناسبت درگذشت ایشان منتشر شد از لفظ «مرحوم» برای وی استفاده کردهاست. اما در سخنرانی آغاز سال ۱۳۹۵ در حرم امام رضا برای اولین بار از وی با عنوان شهید نام برد که به نظر میرسد یک سهو گفتاری بود چرا که سایت ایشان در پانوشت همین سخنرانی آن را اصلاح کردهاست.
چهار سال بعد از درگذشت وی جایزه بینالمللی کاظمی موسوم به «کاظمی پرایز» شکل گرفت. این جایزه هر ساله به محققان برتر اهدا میشود.
مستند «داستان آینده» به کارگردانی محمد حبیبی منصور و مستند «فرزند صالح انقلاب» به کارگردانی مهدی نوری تاجر در خصوص فعالیتهای کاظمی ساخته شدهاست.
کتابهای زیر به منظور آشنایی بیشتر با شخصیت دکتر کاظمی آشتیانی به چاپ رسیدهاست:
بنیاد سربلندی، به کوشش رحیم توسلیان، تاریخ انتشار: بهمن ۱۳۸۴
داستان رویانا، به کوشش محمد علی زمانیان، تاریخ انتشار: ۱۳۹۷
روایت یک رویش، به کوشش ناصر ملایی، تاریخ انتشار: ۱۴۰۰
همچنین در درس دهم کتاب فارسی پایه هفتم، از وی یاد شدهاست.
دکتر سعید کاظمی آشتیانی یکی از نوابغ و چهرههای درخشان علمی کشور به شمار می آید وی بنیانگذاری پژوهشکده رویان بود و توسعه دانش سلولهای بنیادی مدیون تلاشهای مجاهدانه وی در سپهر علم و فناوری کشور است. پژوهشکده رویان خرداد ماه ۱۳۷۰ با مدیریت دکتر کاظمی رسما فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون هزاران زوج نابارور با بهره مندی از خدمات این مرکز پیشرفته درمان ناباروری صاحب فرزند شده اند
▪️تولد اولین نوزاد حاصل از IVF در ایران، تولد دومین کودک حاصل از ICSI در ایران، تولد اولین نوزاد حاصل از میکرواینجکشن اسپرماتوزوآی منجمد شده، تولید نخستین رده سلول های بنیادی جنینی در ایران بخشی از فعالیت های علمی وی به شمار می آیند. کاظمی در اعتلای نام جمهوری اسلامی ایران در عرصههای بین المللی نیز با ثبت این پیشرفت ها، حضور در کنگرههای متعدد بین المللی و ابتکار برگزاری جشنواره بین المللی رویان سهمی از یاد نرفتنی دارد. غروب چهاردهم دی ماه ۱۳۸۴ قلب این انسان والا از تپیدن ایستاد و علاوه بر خانواده و دوستانش، جامعه علمی کشور را نیز در سوگ و ماتم فقدانش نشاند
@ayeha313