💠امیرالمؤمنین (ع) : اِرضَ ، تَستَرِحْ.
💎 امام علی (ع) : راضى باش، تا به آسايش دست يابى.
📖منبع : غررالحكم حدیث ۲۲۴۳ ➖ پُست شماره ۲۱۷
@ayeha313
#آشنایی_با_یاران_امام_حسین_علیه_السلام
💢 یکی دیگر از آن ۷۲ نفر
🔰#رقیه_بنت_الحسین
💢رُقَیّه دختر حسین بن علی که برخی منابع با نام فاطمه صغری بنت الحسین از وی یاد کردهاند، دختر کوچک حسین بن علی است. پدر او امام سوم شیعیان دوازدهامامی و مادرش مطابق قویترین قولها، اماسحاق است. منابعی دیگر مادرش را شهربانو گزارش کردهاند.
💢تاریخ تولد: ۷ نوامبر ۶۷۶ م.، مدینه، عربستان سعودی
💢فوت: ۱۲ نوامبر ۶۸۰ م.، دمشق، سوریه
💢پدربزرگها یا مادربزرگها: علی بن ابیطالب، فاطمه زهرا
اجداد: محمد، خدیجه، ابوطالب، فاطمه بنت اسد
💢بیشتر از تاریخ زندگانی او، تا پیش از واقعه کربلا، اطلاعاتی در دست نیست. منابع تاریخی از مرگ وی در اثر اسارت و رنجهای سفر از کربلا تا شام یاد کردهاند. بر اساس نقلی که طبری در کامل بهائی از کتاب الحاویه گزارش کردهاست، این دختر خردسال در شام و پس از مشاهده سر بریده پدرش، از دنیا رفت و در همانجا دفن شد.
💢 تاریخ مرگ وی، ۵ صفر سال ۶۱ ه.ق گزارش شدهاست. تمام منابعی که از رقیه یاد کردهاند، محل دفنش را دمشق و نزدیک به کاخ یزید گزارش کردهاند. مقبرهای در محله عماره دمشق و در شمال شرقی مسجد سابق اموی وجود دارد که به حرم حضرت رقیه مشهور است.
🌺نام رقیه از ماده «رقی» و به معنای «ترقی» و «بالا رفتن» است. دیگر معنای واژهٔ رقیه، اسمی مصغر شده از ماده رُقِیة و به معنای دعا میباشد.
💢تاریخ تولد رقیه دقیقاً مشخص نیست. او احتمالاً بین سالهای ۵۷ تا ۵۸ هجری در مدینه متولد شدهاست.
💢مشهور است که تاریخ ولادت وی، پنجم شعبان سال ۵۷ ه.ق بودهاست.
💢اسارت
پس از پایان نبرد کربلا، مأموران عمر سعد، که بازماندگان کاروان حسین را اسیر کرده بودند، به او گزارش دادند که ۲۳ کودکِ اسیر بهشدت تشنه و گرسنهاند. عمر سعد اجازه داد به آنان آب دهند. از بین این کودکان، دختری خردسال از دختران حسین پس از گرفتن سهم آب خویش، به سمت کشتهشدگان کربلا رفت تا پدرش را سیراب کند.
در روز بعد، اسیران نبرد کربلا به کوفه و سپس به شام منتقل شدند. محل نگهداری اسیران در دمشق، خرابات شام نام داشت و بازداشتگاهی بود که اسیران در آن از سرما و گرما در امان نبودند؛ به طوری که پوست صورتشان آسیب دیدهبود. بر اساس گزارش منابعی چون نفس المهموم و کامل بهائی، رقیه یکی از این اسیران بود. از جمله این گزارشها، روایت اربلی در کشف الغمه است که در خرابات شام (محل نگهداری اسران نبرد کربلا در دمشق) رقیه از عمهاش زینب سؤال کرد که آیا ما خانهای نداریم که به آنجا برویم؟ زینب پاسخ داد: ما در این شهر غریبیم. عمادالدین طبری در کامل بهایی میگوید یک شب رقیه در خرابههای شام سراغ پدرش را گرفت.
💢درگذشت
گروهی از راویان رقیه را در هنگام مرگ سه یا چهار ساله و گروه دیگر همچون حائری، پنج سال و هفت ساله گزارش کردهاند. بیرجندی در وقایع الشهور و واعظ قزوینی در ریاض القدس، تاریخ مرگ وی را پنجم صفر سال ۶۱ ه.ق گزارش کردهاند. در روز مرگ رقیه نیز اختلافی بین منابع وجود دارد؛ این اختلاف بین دهم یا پنجم ماه صفر میباشد. در خصوص چگونگی مرگ رقیه، منابعی چون نفس المهموم و معالی السبطین، گزارش دادهاند که وی در هنگام اسارت با دیدن سر پدر، جان باخت.
💢بر اساس گزارش منابع شیعی، در هنگام غسل بدن رقیه، آثار کبودی روی بدن وی مورد توجه و پرسش غساله قرار گرفت و زینب علت آن را ضربههای تازیانه و ضرب و شتم در نبرد کربلا و مسیر کربلا تا شام دانست.فرهاد میرزا در کتاب قمقام زخار مینویسد که امکلثوم از یزید مهلتی برای عزاداری درخواست کرد و یزید به آنان اجازه برپایی عزاداری در شام را داد. زینب در یکی از مجالس عزاداری برای کشتهشدگان کربلا که در مدینه برگزار شد،با اشاره به این رویداد، آن را «مصیبتی عظیم» دانست که
سبب خم شدن کمر و سفیدی مویش شدهاست.
🕌تمام منابعی که از رقیه یاد کردهاند، محل دفنش را دمشق و نزدیک به کاخ یزید گزارش کردهاند.این مقبره امروزه در محله عماره دمشق و در شمال شرقی مسجد سابق اموی واقع شدهاست.در منتخبات التواریخ اثر تقیالدین حصنی، محل دفن رقیه را در
کنار باب فرادیس دمشق (شمال شرقی مسجد اموی در نزدیکی کاخ یزید) گزارش شدهاست.
میرزا هاشم خراسانی در کتاب منتخب التواریخ، به نقل از جد مادری خویش محمدعلی شامی، گزارشی را نقل میکند که بر اساس آن، مقبره رقیه بنت الحسین در سال ۱۲۸۰ ه.ش برای تعمیرات شکافته و جسد دختری خردسال از آن خارج شد که آثار ضرب و جرح بر بدنش هنوز مشخص بود.شبیه به این داستان را شبلنجی در نورالابصار و پیش از منتخب التواریخ گزارش کردهاست.
🔰#اهمیت_دوران_نامزدی
🔸️سه کارکرد عمده این دوران:
⚡عمیق تر شدن آشنائی
⚡آمادگی برای زندگی مشترک
⚡پذیرفتن نامزد به عنوان همسر
🏴#اللهم_اجعل_عواقب_امورنا_خیرا
@ayeha313
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا سخنان امام حسین علیه السلام در دل کوفیان اثر نمی کرد؟
✍️پاسخ:
✅تأثیر لقمه حرام در کربلا
🔹دشمنان امام حسین نماز می خواندند، روزه می گرفتند، به هیچ دردی نمی خورد! امام حسین روز عاشورا دو مرتبه سخنرانی کرد که در تاریخ هست؛
🔹خوارزمی می نویسد: مرتبه دوم که آمد صحبت کند، تا شروع کرد، لشکر شروع کردند به های و هوی و جنجال کردن. هلهله کردند که حرفش را گوش نکنند. حضرت به آن ها خطاب کرد: «وَیلَکُم مَا عَلَیکُم أن تَنصِتُوا إلَیَّ فَتَسمَعُوا قَولِی» وای بر شما! چرا ساکت نمی شوید که حرف های مرا گوش کنید؟! سر و صدا، جار و جنجال راه انداختید که حرف های مرا گوش نکنید؟!
🔹« وَ إِنَّمَا أَدْعُوکُمْ إِلَى سَبِیلِ الرَّشَادِ فَمَنْ أَطَاعَنِی کَانَ مِنَ الْمُرْشَدِینَ وَ مَنْ عَصَانِی کَانَ مِنَ الْمُهْلَکِینَ وَ کُلُّکُمْ عَاصٍ لِأَمْرِی غَیْرُ مُسْتَمِعٍ قَوْلِی» اگر حرف مرا گوش کنید شما را هدایت می کنم و اگر نشنوید، همه تان گناهکار خواهید بود. شماها یک دسته تان تطمیع شدید، به شما پول داده اند که به جنگ با من آمده اید. «فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ» شکم هایتان الآن پر از حرام است. چون لقمه حرام خورده اید، چیزی نمی فهمید و هیچ عبادتی از شما اثر نمی کند و باعث نمی شود که به حرفای من گوش دهید. (بحارالأنوار 45)
🔹روایت از امام باقر (علیه السلام) است که فرمودند: «إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا أَصَابَ مَالًا مِنْ حَرَامٍ لَمْ یُقْبَلْ مِنْهُ حَجٌّ وَ لَا عُمْرَةٌ وَ لَا صِلَةُ رَحِمٍ حَتَّى أَنَّهُ یَفْسُدُ فِیهِ الْفَرْجُ» کسی که مال حرام به دستش آمده است، نه مکه اش، نه عمره اش، نه صلة رحم اش، هیچ کدام از آنها مقبول نیست و این لقمه، حتی روی نطفه اش اثر می گذارد.
🔹چرا که عده ای که عمرسعد از کوفه آورده بود، غذاهایشان را همراه خودشان آورده بودند؟ تمام غذاهایشان از بیت المال مسلمین بود. چند روز که آنجا بودند، عمرسعد به آنها غذا می داد. از کجا این ها را آورده بود؟ همه اش از بیت المال مسلمین بود. مال مسلمین را به حرام آورده بود و در شکم این ها می ریخت. لذا شکم همه از حرام پر بود. نماز می خواندند، ولی مال حرام مانع اثرگذاری نماز بود. اصلاً گوش نمی کردند؛ جار و جنجال راه می اندازند که صدای امام را نشنوند.
🔹کلام آخر:
شهید محمد جهان آرا می گفت: بچه ها اگر شهر سقوط کرد خیلی جای نگرانی نیست دوباره فتحش می کنیم، مراقب باشید ایمانتان سقوط نکند.
✍️حسین بن علی ها بی سر، شیخ فضل الله ها حلق آویز، نواب صفوی ها ترور، خمینی ها و زکزاکی ها شکنجه، تبعید و حبس شدند تا جوامع اسلامی بیدار شوند و بیدار بمانند.
📚منابع:
بیانات حاج اقا مجتبی تهرانی
کتاب «منزلت امام حسین (علیه السلام)» نوشته حجت الاسلام و المسلمین اسد الله محمدی نیا
@ayeha313
#شبهات_ماه_محرم
💢یزید و حسین #پسر پسرعموی هم بودند، علی و معاویه #پسرعمو بودند، کربلا هم یک #جنگ خانوادگی و قبیله ای بر سر #قدرت بود!
#پاسخ_چیست ✅ ابتدا متن کامل شبهه را بخوانید:
نام: #یزید، شهرت: بنی امیه، نام پدر: معاویه، نام پدربزرگ: ابوسفیان، نام جد بزرگ: عبدالمطلب
نام: حسین، شهرت: بنی هاشم، نام پدر: علی، نام پدربزرگ: محمد و ابوطالب، نام جد بزرگ: عبدالمطلب
نتیجه گیری: رابطه ی امام حسین و یزید: پسر پسرعمو، رابطه ی امام علی و #معاویه : پسرعمو، رابطه ی معاویه و محمد: پسرعمو، رابطه ی ابوسفیان و ابوطالب: برادر، رابطه ی محمد و ابوسفیان: ابوسفیان عموی محمد، رابطه ی ابوسفیان و امام علی: ابوسفیان عموی امام علی،
علت اختلاف : دعواي خانوادگي بر سر قدرت.
📚متن فوق، متنی است که متاسفانه در کانال های ملحدین به اشتراک گذاشته شده است، و بیانگر ذات نویسندگان مطلب است. کسانی که حتی از بدیهیات تاریخ اسلام خبری ندارند و شروع به نقد اسلام کرده اند. شگفت آنجاست که خود را #خردگرا نیز می نامند.
✅در مقام پاسخ به این متن، ابتدا به شجره نامه #امام_حسین (ع) و یزید می پردازیم:
✅حسین بن علی بن ابیطالب بن #عبدالمطلب بن #هاشم بن #عبدالمناف
یزید بن معاویة بن #ابوسفیان بن حرب بن امیة بن #عبدالشمس بن عبدمناف.
✅با این حساب مشخص است که نسب امام حسین (ع) و یزید بن معاویه با چندین واسطه مختلف، به عبدالمناف می رسد. و اساسا قریش (تمام افراد ساکن مکه) از همین طایفه بزرگ عبدمناف و چند پدر قبلی خود تشکیل شده اند. به عبارت بهتر، در مکه کسی را پیدا نمی کردید که از این طایفه نباشد و یا با آنها نسبت نداشته باشد.
✅پس مشخص می شود که:
1_ رابطه ی امام حسین (ع) و یزید، پسر پسرعمو نیست.
2_ رابطه ی امام علی (ع) و معاویه، پسرعمو نیست
3_ رابطه ی پیامبر اکرم (ص) و معاویه پسرعمو نیست.
4_ رابطه ی ابوسفیان و ابوطالب (ع) برادر نیست.
5_ رابطه ی پیامبر اکرم (ص) و ابوسفیان پسر برادر و عمو نیست.
6_ ابوسفیان عموی امام علی (ع) نیست.
✅اینکه چرا نویسنده متن، دچار این اشتباه فاحش شده است، نشانه عدم فهم صحیح یک مطلب است، او دو ابوسفیان را با هم اشتباه گرفته است. «ابوسفیان بن حارث بن عبدالمطلب» را با «ابوسفیان بن حرب بن امیة» اشتباه گرفته و به همین جهت، ابوسفیان را عموی پیامبر می داند، که در این صورت نیز اشتباه کرده است؛ در اینجا ابوسفیان بن حارث، پسر عموی پیامبر است نه عمو.
@ayeha313
كودكاني كه با همسالان خود بازي ميكنند، كودكان شادتري هستند.
كودكاني كه بيشتر وقت خود را ميان بزرگسالان ميگذرانند، مضطرب ترند.
بيشترين وقت كودك بايد به بازي كردن و شناخت دنياي اطرافش بگذرد. بچه ها را به پارک ببرید، کلاسهای هنری ورزشی و بازی با همسالان برای کودکان مناسب است.
@ayeha313
📌 سوال:
💠 با توجه به اطعامهایی 🍚 که در ایام محرم داده میشود و انسان به حلال بودن ✅ آنها یقین ندارد، آیا خوردن آنها اشکال دارد؟ لطفا هم از نظر فقهی و هم از نظر اخلاقی پاسخ فرمایید.
🔰اگر نذری کسی که خمس نمیدهد را بخوریم چطور؟
✅ پاسخ:
✳️ در مواردی که انسان غذایی را که یقین ندارد 🤔 به حرام بودنش، مثلا اطعام میکنند عزاداران را یا غذایی آماده کرده اند در این ایام و برای شما میآورند یا فردی نذری میدهد و شما یقین دارید که خمس نمیدهد، به نظر حضرت آقا خوردن آن غذا، چون یقین به حرام بودن یا مخلوط به حرام بودن آن ندارید، یعنی یقین ندارید این غذا حرام است، یقین ندارید که متعلق خمس است، خوردنش اشکال ندارد.
👌🏻 اما از نظر اخلاقی – چون پرسیدند – بعضیها میگویند اگر پول خمس در آن باشد ممکن است اثر وضعی داشته باشد. اگر بتوانید احتیاط کنید خوب است؛ به این معنا که اگر تبعات سویی ندارد نخورید، قبول نکنید، یا اینکه اگر مثلا متعلق خمس است – نه به این معنا که حتما متعلق خمس است یعنی شبهه دارید – خودتان خمسش را بپردازید یا اگر موردی هست که ممکن است از باب شبهه حرام شک داشته باشید، یعنی مثلا مال مردم باشد، به عنوان رد مظالم بپردازید؛ گرچه واجب نیست.
👈🏼 در حکم اولی که گفتیم شما یقین ندارید غذا از حرام است یا مخلوط به حرام است، خوردنش اشکالی ندارد. بنابراین در مجالس عزا که شرکت میکنید و طعام برای شما میآورند و امثال اینها، خوردنش اشکال ندارد، از نظر فقهی حرام نیست. اما اگر کسی بخواهد – خلاصه به قول معروف جز اولیای الهی باشد – پرهیز بیشتری داشته باشد احتیاط خوب است.
📚 منبع:
💻 منبع: سایت معظم له،گفتار حجتالاسلام والمسلمین فلاحزاده
@ayeha313
این پا و اون پا نکن بابا - حاج مهدی رسـولی.mp3
14.81M
#صوت
این پا و اون پا نکن بابا
چشمام رو دریا نکن بابا
#مهدی_رسولی
🔻ریشۀ خیلی از نقزدنها به عزاداران حسین(ع)، حسادت به لذتی است که عزاداران میبرند!
🔸وقتی در هیئت با یک عشقی دور هم جمع میشوید، کسی که اهل این بساط نیست، وقتی تو را نگاه میکند، میدانی حسرت تو را میخورد؟ حتی ممکن است به تو حسادت هم بکند.
🔸مثلا کسانی که به عزاداری شما حسادت میکنند، ممکن است بگویند: «چیه برای امام حسین گریه میکنی؟ برو برای خودت بنشین گریه کن. خب این همه رفتی برای امام حسین گریه کردی چی گیرت آمد؟» هی نق میزند.
🔸بهش بگو: ببین! بله، من هنوز از امام حسین بهرهبرداری رفتاری نکردم، ولی کِیف که میکنم! بیچاره تو که همین کِیف را هم نمیکنی، نشستی داری نق میزنی و از حسادت داری میمیری! چون هیچکس را اینقدر دوست نداری که برایش بسوزی، و از سر محبت برایش خودت را بزنی. اگر هم بروی یک جایی برقصی، باز هم کِیفی که من در سینهزدن برای حسین(ع) میکنم، نمیکنی. چون آنجا برای خودت میرقصی. آدم که نمیتواند از دوست داشتن خودش اینقدر لذت ببرد! خودت هم میدانی آنجا خبری نیست.
👤 علیرضا پناهیان - ۹۶/۰۷/۰۷
@ayeha313
🌸الـهی تـو را سپـاس میگويم
✨از اينکه دوباره خورشيد مهرت
🌸از پشت پـرده ی
✨تاريکی و ظلمت طلوع کرد
🌸و جـلوه ی صبح را
✨بر دنيـای کائنات گستراند
🌸برای شروع یک روز عالی
✨ توکل میکنیم به اسم اعظمت یاالله
🌸 بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
✨ الــهـــی بــه امــیــد تـــو
@ayeha313
💠امیرالمؤمنین (ع) : بِحُسنِ الأخلاقِ يَطيبُ العَيشُ.
💎 امام علی (ع) : با اخلاق خوش است كه زندگى خوش و خرّم مى شود.
📖منبع : غررالحكم حدیث ۴۲۶۳ ➖ پُست شماره ۲۲۰
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
📌کفویت اقتصادی ♦️برخی معتقدند که دو طرف باید در مسائل اقتصادی نیز همتای یکدیگر باشند. ❌مثلاً اگر
2⃣ نگاه خانوادهها به مسائل اقتصادی
✅گاهی خود دختر یا پسر، انسانها را با پول محک نمیزند؛ امّا خانوادهاش این چنیناند.
📛به همین جهت، برخوردشان با داماد یا عروسی که از نظر اقتصادی پایینتر است، محترمانه نیست.
⚠️در این جا هم برای بسیاری از پسران و دخترانی که وارد چنین خانوادههایی شدهاند، مشکلات جدّی پیش میآید.
✳️البتّه ما نمیگوییم که اگر طرف مقابل، نگاه اقتصادی سالمی داشت و خانوادهاش نگاه درستی به مسائل اقتصادی نداشتند، با او ازدواج نکنید.
❌ این تصمیم، بستگی به خود شما دارد. وظیفۀ ما آن است که بگوییم خانوادههایی که شخصیت انسانها را با پول محک میزنند، با انسانهای کم بضاعت تحقیرآمیز برخورد میکنند.
✔️ شاید خوبیهای طرف مقابل، به قدری باشد که شما حتّی با وجود چنین خانوادهای، احساس کنید که ازدواج با او عاقلانه است.
⬅️ ادامه دارد ....
📚نیمه دیگرم، کتاب اول،ص۱۶۴
#ازدواج
@ayeha313
🔴پاسخ به #شبهه «اگر امام حسین(ع) علم غیب داشت چرا با رفتن به کربلا خودکشی کرد؟!»
⛔️متن شبهه⛔️
"چرا امام حسین (ع) وقتی میدونست میره در کربلا و به شهادت میرسه ، رفت و شهید شد !؟
مگر حفظ جان واجب نیست ؟
مگر خود کشی حرام نیست ؟ "
✅پاسخ شبهه
1. هیچ علمی مانع مرگ نیست! قضا و قدر خداوند هم اگر حتمی شود، عوض شدنی نیست؛ علم امامان به زمان و مکان شهادتشان فقط علم به یک واقعه حتمی است.
2. امامان وظیفه نداشتند در تمام موارد طبق علم لدنی عمل کنند و تکالیف دینی ائمه هم مثل سایر افراد بشر همواره طبق علومی بود که از راههای عادی حاصل می شد.
3. علم غیب امام دو گونه است، علم به موارد حتمی و موارد غیر حتمی، که تنها در موارد غیر حتمی امام تکلیف و اختیار دارد تا با تغییر زمینه ها برای حفظ جان خود بکوشد.
4. پس ائمه (ع) در امر شهادتشان یا اراده به استفاده از علم غیب نکرده اند، یا با عواملی مانند خباثت و تصمیم قطعی خلفا، موضوع حتمی بوده و تکلیفی برای امام باقی نمی مانده است.
@ayeha313
علامت اصلی #تنگی_کانال_نخاعی لنگیدن است ، اکثریت بیماران از ترکیبی از علایم درد و بیحسی و مورمور شدن و سنگینی و کرختی پاها بعد از مدت کوتاهی از راه رفتن یا ایستادن شاکی هستند ، و بتدریج طول مسافتی که راه میروند یا مدت زمانی که میتوانند بایستند کوتاه و کوتاهتر میشود و مجبور میشوند بنشینند ، و به جلو خم شوند ، چون در حالت خم شده به جلو اندکی کانال نخاعی باز میشود و احساس راحتی موقتی دست میدهد و بهنگامیکه کمر خود را صاف میکنندیا کمر را به عقب میدهند چون کانال نخاع بطور فیزیکی تنگ میشود ، علایم بدتر میشود ، این بیماران در صورت عدم جراحی ، بتدریج عضلاتشان تحلیل میرود و ابتدا وابسته به عصا و بعد واکر و در نهایت زمینگیر میشوند و علایم ادراری و #ناتوانی_جنسی هم پیدا میکنند ...جراحی آزاد سازی کانال نخاعی به این افراد کمک میکند که پیشرفت تحلیل عضلانی را متوقف کنند و با بازتوانی و فیزیوتراپی علایم خود را کمتر کنند ، ولی هرچه بیمار دیرتر مراجعه نماید ، شانس و درصد بهبودی بیشتر کاهش میابد.
.
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
#آشنایی_با_یاران_امام_حسین_علیه_السلام 💢 یکی دیگر از آن ۷۲ نفر 🔰#رقیه_بنت_الحسین 💢رُقَیّه دختر حسین
#آشنایی_با_یاران_امام_حسین
💢یکی دیگر از آن ۷۲ نفر
زهیر بن سلیم
✅شهدای حمله اول
زمانیکه كه #سپاه كوفه تصمیم به جنگ با امام علیه السلام گرفتند، او از جمله كسانى بود كه #شب عاشورا به خدمت امام آمد و به اصحاب آن حضرت پیوست و همانند مشتاقان جنگید تا این كه در #حمله_اول شهید شد و بعد از رسیدن به فیض شهادت به فیض دیگرى نیز نائل آمد و آن این كه در زیارات ناحیه مقدسه سلام بر او آمده است.
در زیارت منسوب به ناحیه مقدسه، خاطره ایثار «زهیر» با سلام بر او ارج نهاده شده است: السَّلامُ عَلی زُهَیْرِ بن سُلَیْمِ الأَزدِیِّ.
✅زهير از سران سپاه #اسلام بوده است، خود و خانواده اش از ياران علي (ع) بوده اند.
✅برادر او، مخنف بن سلیم از سرداران در حکومت امام علی بود. آن زمان که نعمان بن بشیر با دو هزار نفر از غارتگراناموی به #شهرستان عین التمر حمله کردند و خبر به امیرالمؤمنین رسید، آن حضرت مخنف را همراه یکی دیگر از مأموران #حکومتی برای کمک به آنجا فرستاد.
✅زهیر شب عاشورا در آخرین لحظات به امامحسین پیوست، اما از #نخستین کسانی بود که در حمله اول سپاه دشمن به #شهادت رسید.
📚 ابصار العین، ص 109.
#ادامه_دارد
@ayeha313
#روضه_های_خانگی
💢عزاداری شیعیان در منازل و حسینیه ها
✅آیا شیعیان برای این کار خود، از منابع خودشان روایتی از اهل بیت دارند؟ یا بدعت علمای دوره #صفویه است؟
#بخوانید
✅اول
امام باقر(ع) در زمینه برپایى عزا در #خانهها برای امام حسین میفرماید:
«باید بر حسین(ع) عزادارى و گریه کنید و به اهل خانه خود دستور دهید که بر او بگریند . با اظهار گریه و ناله بر حسین(ع) مراسم عزادارى بر پا کنید و یکدیگر را با گریه و تعزیت در سوگ حسین (ع) ملاقات کنید».
✅دوم
یکی از یاران امام صادق(ع) نقل می کند که در محضر امام بودیم، از حسین یاد کردیم و بر قاتلانش لعن نمودیم، امام گریست، ما نیز گریه کردیم، سپس حضرت گفت: «حسین(ع) فرمود: من کشته اشکم! هیچ مؤمنی به یاد من نمیافتد مگر اینکه اشک می ریزد.
📚کامل الزیارات ، ص 175.
📚بحار الانوار، ج 44، ص 279.
@ayeha313
♦اینکه امام حسین(ع) می فرمایند: من کشته اشکم، یعنی چه؟
تفسیر این جمله چیست؟
انَا قتيل العَبَرة و السّلام على قتيل العبرات مربوط به اهميت و نقش اشك ريختن بر امامحسين(ع) است و در جاهاى مختلفى ذكر گشته كه از آن جمله مىتوان به زيارت اربعين امام حسين(ع) اشاره كرد.
ظاهرا جمله بعدی "لا یذکرنی مؤمن الا استعبر" تفسیر جمله "انا قتیل العبرات" است و امام آن لقب را معنا کرده است. پس "من کشته اشکم"، یعنی من کشته شده مظلومی هستم که هر کس به یاد من بیفتد، بی اختیار بر من می گرید. مظلومیت من به این اندازه تأثّر برانگیز است.
علامه مجلسی در معنای این جمله (من کشته اشکم ) می فرماید: هیچ مومنی به یاد من نمی افتد مگر این که گریه می کند یا بغض گلوی وی را می گیرد.
منابع:
امالی، شیخ صدوق، ص 118؛ منتهی الامال، محدث قمی، ص 538
بحارالانوار، ج 11، ص 356.
#باید ساحت دین را از خرافات و باورهای غلط پاک نمود.
@ayeha313
به مناسبت ۱۱ مرداد؛ سالروز شهادت مظلومانه، دلیرانه و پُرافتخار «شیخ فضلالله نوری»
در قضیهی مشروطه، چه چیز سبب «شکست اسلام» شد؟
حضرت امام خمینی:
🔘 «اين جوّى كه ساختند در ايران و در ساير جاها [نجف]، اين جو اسباب اين شد كه آقا شيخ فضل الله را با دست 👈بعضى از روحانيونِ👉 خود ايران محكوم كردند و بعد او را آوردند در وسط ميدان و به دار كشيدند و پاى آن هم ايستادند كف زدند و 👈شكست دادند اسلام را👉 در آن وقت. و 👈مردم👉 غفلت داشتند از اين عمل، حتى 👈علما👉 هم غفلت داشتند».
📖 صحیفهی نور، ج ۱۸، ص ۲۴۸
@ayeha313
🌸 الهی
✨ای صاحب همه جهان
🌸ای مهربانترین ، ای عظیم
✨ای همه زیبایی و نور
🌸برای هرلحظه از زندگیام،
✨که با عطر حضور تو،
🌸برکت یافته است سپاسگزارم..
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
✨برای شروع دیگر و بهتر
🌸 الــهـــی بــه امــیــد تـــو
@ayeha313
💠امیرالمؤمنین (ع) : تَسابَّ اثنانِ إلاّ غَلَبَ ألأَمُهُما.
💎 امام علی (ع) : هيچ دو نفرى يكديگر را ناسزا نگفتند مگر آن كه پست ترينشان چيره گشت.
📖منبع : غررالحكم حدیث ۹۶۰۲ ➖ پُست شماره ۲۲۷
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
#آشنایی_با_یاران_امام_حسین 💢یکی دیگر از آن ۷۲ نفر زهیر بن سلیم ✅شهدای حمله اول زمانیکه كه #سپاه
#آشنایی_با_یاران_امام_حسین_علیه_السلام
✅یکی دیگر از آن ۷۲ نفر
#عبدالله_بن_حسن_علیه_السلام
🌴 عبدالله بن حسن از فرزندان امام حسن مجتبی علیه السلام است که در واقعه کربلا به شهادت رسید.
🐪
🌴🍂نسب
عبدالله فرزند امام حسن(ع) است برخی مادر او را دختر سلیل بن عبدالله – برادر جریر بن عبدالله بجلی – دانستهاند
🌴🍂دربارۀ تاریخ ولادت عبدالله بن حسن(ع) اطلاعی در دست نیست؛ اما نوشتهاند که او به هنگام شهادت به سن بلوغ نرسیده بود.
🥀شهادت
🌷هنگامی که سپاه کوفه امام حسین(ع) را محاصره کرد، عبدالله به سوی عموی خود حرکت کرد،
⛺🐪امام حسین(ع) از حضرت زینب خواست
که مانع او شود اما زینب نتوانست جلوی عبدالله را بگیرد:
عبدالله گفت به خدا قسم از عمویم جدا نمیشوم و شتابان خود را به امام رساند.
🌴🍂ابجر بن کعب با شمشیری به سمت امام حسین حملهور شد، عبدالله به او گفت وای بر تو ای ناپاک زاده، میخواهی عموی مرا بکشی؟
ابجر با شمشیر ضربهای زد، عبدالله دست خود را جلو آورد، ضربه بر دست او فرود آمد و دستش به پوست آویخته شد
🌴🥀واکنش امام
امام حسین(ع) او را در آغوش گرفت و فرمود: ای فرزند برادر صبر پیشه کن و این واقعه را برای خودت خیر بدان زیرا خداوند تو را به پدران صالحت ملحق میسازد.
⚫️قاتل
منابع گفتهاند که ابجر بن کعب دست وی را قطع کرد و حرمله بن کاهل اسدی با تیر او را به شهادت رساند.
در زیارت ناحیه مقدسه غیر معروفه ، حرمله بن کاهل اسدی به عنوان قاتل و پرتابکننده تیر به سوی او معرفی و لعن شده است.
⚫️عزاداری
درعرف عزاداری ماه محرم شیعیان ایران، شب پنجم محرم به شب عبدالله بن حسن معروف است.
📚منابع
💢ابن مشهدی
💢ابوالفرج اصفهانی،
💢طبری،
💢شیخ مفید
#ادامه_دارد
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
2⃣ نگاه خانوادهها به مسائل اقتصادی ✅گاهی خود دختر یا پسر، انسانها را با پول محک نمیزند؛ امّا خ
3⃣ سنجش توقّع
❌بسیاری از انسانهای پولدار، شخصیت دیگران را به جیبشان گره نمیزنند؛ امّا توقّعاتشان به اندازۀ جیب خودشان است، نه جیب طرف مقابل.
🔴 مثلاً دختری از خانوادهای ثروتمند با پسری از خانوادهای کمبضاعت ازدواج میکند؛ بدون اینکه بخواهد او را به خاطر کمبضاعتی سرزنش کند؛ امّا وقتی میخواهد به خرید عروسی برود یا مهمانی عروسی بدهد، از پسر میخواهد به اندازۀ جیب خانوادۀ عروس خرج کند.
📛گاهی هم دختر، این توقّعات را ندارد؛ امّا خانوادهاش از او چنین میخواهند. در این جا هم پسر تحت فشار قرار میگیرد.
⚠️باز هم ما نمیگوییم با این خانواده وصلت نکنید؛ ولی به این نکته توجّه داشته باشید و حدّ اقل در مذاکرات خواستگاری، این مسئله را با دختر و خانوادهاش حل کنید.
⬅️ ادامه دارد ....
📚نیمه دیگرم، کتاب اول،ص ۱۶۵
@ayeha313
💢بررسی تاریخچه قمه زنی
قبل از صفویه، چیزی به نام قمه زنی در مذهب تشیع وجود نداشت
این عمل غیرعقلانی را به اهل بیت نچسبانید
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
💢بررسی تاریخچه قمه زنی قبل از صفویه، چیزی به نام قمه زنی در مذهب تشیع وجود نداشت این عمل غیرعقلانی
💢بررسی تاریخچه قمه زنی
قبل از صفویه، چیزی به نام قمه زنی در مذهب تشیع وجود نداشت
این عمل غیرعقلانی را به اهل بیت نچسبانید
#بررسی_تاریخی 👇👇
در مورد منشأ اصلی و اولی قمه زنی، اقوال مختلفی وجود دارد؛ اما آنچه که بیشتر از همه مستند و قابل اثبات است، این است که تیغ زنی و قمه زنی رسومی عاریتی اند که از جانب ترک های آذربایجان به فارس ها و اعراب منتقل شده اند.
ابراهیم الحیدری، جامعه شناس، محقق و نویسنده ی عراقی الاصل کتاب تراژدی کربلا نیز براین عقیده است که مراسم هایی از قبیل قمه زنی، قبل از قرن نوزدهم در عراق مرسوم نبوده و به تدریج از اواخر این قرن در آن کشور رواج یافته است. بنابراین مراسم قمه زنی و … از خارج عراق به آن کشور وارد شده و ریشه ی عربی ندارد.
عرب های عراق تا آغاز قرن بیستم در این گونه مراسم ها شرکت نمی کردند؛ این اعمال در ابتدا در میان ترک های عراق، فرق #صوفیه وکردهای غرب ایران مرسوم بود.
گزارشی از مقامات بریتانیایی درباره مراسم عاشورای 1919م. در نجف نیز حاکی است که گروهی صد نفره از شیعیان ترک در آن سال به قمه زنی پرداخته بودند.
✅ ورود قمه زنی به ایران در زمان صفویان و جریان فداییان
پیتر دلاواله، سیاح ایتالیایی، از عزاداری شیعیان در اصفهان عصر صفوی سال 1037 قمری چنین گزارش می دهد:
تشریفات و مراسم عزاداری عاشورا به این قرار است که همه غمگین و مغموم به نظر می رسند و لباس عزاداری به رنگ سیاه – یعنی رنگی که در مواقع دیگر هیچ وقت مورد استعمال قرار نمی گیرد- بر تن می کنند. هیچ کس سر و ریش خود را نمی تراشد و به حمام نمی رود. به علاوه نه تنها از ارتکاب هر گناه پرهیز می کنند، بلکه خود را از هرگونه تفریح و خوشی محروم می سازد.
جمعی در میدان ها و کوچه های مختلف و جلوی خانه های مردم، برهنه و عریان در حالی که فقط با پارچه ی سیاه یا کیسه ی تیره رنگی ستر عورت کرده و سر تا پای خود را با ماده ای سیاه و براق … رنگ زده اند، حرکت می کنند… به همراه این افراد، عده ای برهنه نیز راه می روند که تمام بدن خود را به رنگ قرمز در آورده اند؛ تا نشانی از خون هایی که به زمین ریخته و اعمال زشتی که در آن روز [عاشورا] نسبت به حسین انجام گرفته است، باشد. همه با هم، آهنگ های غم انگیز در وصف حسین و مصائب وارد بر او می خوانند و دو قطعه چوب یا استخوانی را که در دست دارند، به هم می کوبند و از آن صدای حزن انگیزی به وجود می آورند و به علاوه حرکتی به سر و تن خود می دهند که علامتی از اندوه بی پایان آن ها است و بیشتر به رقص شباهت دارد …
📚عبدالله مستوفی، شرح زندگانی من با تاریخ اجتماعی و اداری ایران
جلد3
ابراهیم الحیدری، تراژدی کربلا، ترجمه ی علی معموری، ص 475.
سفرنامه پیتردلاواله، ترجمه شجاع الدین شفا
@ayeha313
✅ توصیه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به والدین در مورد ازدواج جوانان:
🔸 به پدران و مادران توصیه می کنم که با فرزندان خود همراهی کنید.
🔸روی سلیقه های شخصی خودتان، موجب تأخیر این برنامه سرنوشت ساز نشوید.
🔸مسئول تأخیر ازدواج فرزندان، که گاه موجب محرومیّت آنها می شود، نشوید.
🔸تشریفات زائد را کنار بگذارید و مهریه ها را مناسب قرار دهید و همه با توکّل و اعتماد به خداوند متعال اقدام نمایید که ان شاءالله تعالی جامعه ای با نشاط، شاداب و مطابق دستورات اسلامی داشته باشیم.
#ازدواج_در_وقت_نیاز
@ayeha313
❌ پاسخ_به_شبهات
وضعیت امامزاده داوود پس از سیل ؛ حضرت ابراهیم به آنها گفت چگونه بت میپرستید و از آنها یاری میخواهید در حالیکه آنها قادر به محافظت از خود نیستند
✅ پاسخ
از اینکه شبهه افکن به آیه قرآن استناد کرده معلوم میشود قرآن را قبول دارد. پس به ایشان گفته میشود طبق منطق و استدلال شما از خدا هم نباید کمک خواست چون خانه خدا (کعبه) نیز در طول زمان و در اثر حوادثی همچون سیل تخریب شده است!!
اما جمله حضرت ابراهیم درباره بتهای سنگی است که واقعاً هیچ سود و زیانی ندارند. اما اعتقاد ما مسلمانان (و دیگر ادیان) این است که انسانها پس از مرگ هم زنده هستند و اولیای خدا به خاطر آبرویی که در نزد خدا دارند، میتوانند شفاعت کنند.
البته بارها گفته شده که توسل، دعا و شفاعت خواستن از اولیای خدا به معنای بر هم زدن نظام آفرینش و قوانین آن نیست. وقوع یک معجزه و کرامت نیز، استثنا است نه قانون روزمره و لذا نمیتوان در هر حادثهای منتظر آن بود وگرنه امام حسین ها به مسلخ شهادت نمیرفتند.
@ayeha313
بارالها 🙏
شفاعت ابا عبدالله الحسین علیه السلام
را روزی همه ما مقدر فرما 🙏
و دل آن حضرت را از ما خشنود بفرما 🙏
و مارا از پیروان راستین آن حضرت قرار ده🙏
الهی آمین 🙏صبحتون بخیر
@ayeha313