💠 خوددارى از نماز بر جنازه #بدهكار
💬 جنازه مردى را آوردند تا رسولخدا صلى الله عليه و آله و سلم بر آن نماز بخواند. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به اصحاب فرمود: آيا دوست شما بدهى دارد؟ گفتند: بلى! حضرت فرمود: شما بر او نماز بخوانيد، ولى من نمىخوانم، يكى از بستگان او گفت: يا رسول الله! من ضامن مىشوم كه بدهى او را بپردازم.
پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: آيا به نحو تمام و كمال خواهى پرداخت؟
گفت: بلى، به نحو تمام و كمال.
در اين موقع پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بر آن جنازه نماز خواندند. (1)
🔻بدهىهاى ميت
🔸1. با مرگ مديون، بدهى مدت دار او نقد مىشود و پرداخت آن بر ورثه واجب است. (2)
💡ابوبصير از امام صادق عليه السلام روايت مىكند كه فرمود: اذا مَاتَ الرَّجُل حلّ مالَهُ وَ مَا عَلَيهِ مِنَ الدَّينِ (3)
وقتى شخصى بميرد، ديون و مطالبات او نقد مىشود.
🔸2. بدهىهاى ميت را بايد از اصل تركه او پرداخت. (4)
🔸3. بدهىهاى ميت شامل مهريه، قرض، اجرت، نذر، خمس و ... است.
--------------
📚پی نوشت:
1. مستدرك الوسائل، ج 13، ص 404؛ ترجمه فروع كافى، ج 5، ص 218؛ وسائل الشيعه، ج 13، ص 151؛ هل على صاحبكم من دين؟ قالوا نعم.
2. فرهنگ فقه، ج 3، ص 680.
3. تهذيب الاحكام، ج 6، ص 190.
4. فرهنگ فقه، ج 3، ص 683.
📚 #احکام_دین
🔴آیا هر سخن حقی را باید بگوییم؟!
✅حجت الاسلام قرائتی:
کتمان حق حرام است ولی گفتن حق نیز باید در صورت لزوم باشد.
🔰 بسیاری از سخنان حق اگر بدون زمینه سازی قبلی گفته میشود، مفاسدی را به بار میآورد.
💠شکر، شیرین است ولی اگر این شکر را به همین صورت در دهان کودکی بریزیم خفه میشود.
‼️نباید بگوییم این شکر است و شیرین و بدن هم به مواد قندی نیاز دارد، بلکه باید ابتدا این شکر در آب حل کنیم و به تدریج به کودک بدهیم.
🔰بسیاری از حقایق را باید با مقدمه مطرح کرد، زیرا همه مردم آمادگی پذیرش یک باره سخن حق را ندارند.
🔆مردم به حمام میروند و دوش آب را روی سر خود باز میکنند ولی اگر آماده نباشند و شما بخواهید یک لیوان آب سر آنها بریزید، با عکس العمل سختی مواجه میشوید.
♦️دلیل آنکه مردم دست مراجع را میبوسند و خمس و سهم امام را به آنان میپردازند، ولی در پرداخت مالیات نشاط ندارند،
🔷همین است که مردم درباره خمس و زکات، آیات و روایاتی از افراد مورد وثوق خود شنیده اند و از نظر اعتقادی و فرهنگی آمادگی پرداخت را پیدا کرده اند
🔘 و همچنین به زیارت امام و امام زاده ای که درباره او شناخت پیدا کرده اند و هزینه آن را به راحتی میپردازند و به زیارتشان افتخار میکنند،
❄️اما اگر کسی را نشناسند در سلام کردن به او انگیزه لازم را ندارند.
🔵 پس آمادگی اعتقادی و فکری شرط لازم است!
@ayeha313
🌸 به چه خواستگارانی پاسخ #منفی بدهیم؟
1⃣. بیمارانی که بیماریشان قابل درمان نیست.
2⃣. افراد لا ابالی و فاسد و منحرف.
3⃣. معتادان به اعتیادهای خطرناک.
📝 چرا در ازدواج دختر باکره اجازه از #پدر و نظرخواهی از او واجب و لازم است؟
به دلیل
1⃣. حق شناسی از پدر
2⃣. استفاده از تجارب پدر
3⃣. آمیختن عقل و احساس
4⃣. وجود رابطه برای رعایت احترام
@ayeha313
#سوال_کاربران
❓بسیاری از همراهان مکرراً میپرسند که گاهی در گروههایی که عضو هستیم، اطلاعیه ای میبینیم مبنی بر اینکه مثلاً «صاحب این عکس گم شده آن را در گروهها پخش کنید تا پیدا شود» یا مثلاً «فلان دکتر با شماره تلفن فلان گفته من مجانی بیماران نیازمند را مجانی درمان میکنم این مطلب را پخش کنید تا به دست نیازمندان برسد» و.... حال سوال این است که با توجه به اینکه پخش آن کمک به دیگران و به نوعی کار خیر است، انتشار آن صحیح است؟
✅ پاسخ
در فضای مجازی اصل را در بر دروغ و شایعه بودن بگذارید. هیچ چیزی صحیح نیست مگر آنکه از منبع شناخته شده و معتبری صادر شده باشد.
هدف از اینگونه مطالب گاهی جنگ روانی است، گاهی اذیت کردن صاحب عکس یا صاحب شماره تلفن است، گاهی از سر کنجکاوی است، یعنی سازنده پیام وسعت انتشار پیامش را رصد میکند و لذت میبرد و دهها انگیزه دیگری که موجب تولید اینگونه محتواها میشود.
بنابراین در اصل "خیر" بودن این کارها تردید جدی است و چه بسا انتشار آن موجب اذیت و آزار دیگران خواهد شد.
#سواد_رسانه
@ayeha313
❌ شبهه
زنان را به استادیوم راه نمیدهند، حق دوچرخه سواری ندارد، اما حق رأی دارد!
ارث آن نصف مردان است اما حق رأی دارد و.... اسلام هیچ اهمیتی برای نظر زنان نمیدهد. (شبهه خلاصه شده است)
✅ پاسخ
🔹 زن هم حق دوچرخه سواری دارد هم استادیوم رفتن.
وقتی بازی و مسابقات بانوان باشد، چه کسی از استادیوم رفتن زنان منع کرده است؟ اتفاقا عجیب و مایه تأسف اینجاست که وقتی مثلاً فوتبال بانوان است هیچ استقبالی از تیم ملی نمیشود، اما اگر فوتبال آقایان باشد صدای وامصیبتای بلند میشود.
(به این گزارش درباره عدم استقبال از فوتبال ملی بانوان ایران مراجعه کنید👇
https://www.isna.ir/amp/97070502971/ )
این نشان میدهد که جاروجنجال درباره ورود زنان به ورزشگاه نه برای حقوق زنان، بلکه ابزاری است برای حمله به برخی احکام دینی و به چالش کشیدن نظام و انقلاب است.
همچنین است دوچرخهسواری، این موضوع هم به خودی خود ممنوعیتی ندارد، بلکه اگر با حیا و عفت عمومی ناسازگار شود با محدودیت مواجه میشود. هماکنون نیز بانوان زیادی در سطح شهر دوچرخه سواری میکنند، و هیچ برخوردی با آنها نمیشود، اما باز هم عدهای آن را دستاویزی برای غر زدن و تحریک مردم علیه دین و انقلاب قرار دادند.
اما رأی دادن که از صدر اسلام (به یاد بیاورید بیعت زنان را با امیرالمومنین در روز غدیر) بین زنان و مردان مشترک بوده به چه دلیل باید ممنوع باشد جز اینکه عدهای همیشه باید ساز مخالفت بزنند؟
🔹 درباره فلسفه برخی احکام اسلامی مانند کمتر بودن ارث زن، قبلاً مطالب متعددی عنوان کرده ایم خلاصه آن است که اولا این طور نیست که ارث زن همیشه کمتر باشد، ثانیاً اسلام اگر در برخی موارد حق مالی کمتری برای زن در نظر گرفته، اما هیچ گونه تکلیف اقتصادی از او نخواسته است. به تعبیر سادهتر، مرد وظیفه دارد حق و حقوق اقتصادی خود را در خانواده خود (زن و فرزند) مصرف کند، اما زن چنین تکلیفی ندارد و آزاد است در هر جهتی که تمایل دارد مصرف کند.
@ayeha313
❌ شایعه
🔵 پارچه هایی با تصاویری خاص و جذب کننده ی شیاطین و جنیان
✅ واقعیت
این شایعه هیچ مبنا و اصلی ندارد.
هیچکدام از تصاویر، ارتباطی به شیطان پرستان و فراماسون ها ندارد و به فرضی هم که برخی اشکال، منتسب به برخی گروه های انحرافی باشد، به تنهایی دارای اثر منفی نیست.
🔰 توکل همه ی ما باید به خدا باشد و با دادن صدقه و توسل به اهل بیت علیهم السلام، وجود هر گونه ضرر احتمالی را، دفع و رفع کنیم.
@ayeha313
#معرفی_کتاب
نام کتاب: #دا
(خاطرات سیده زهرا حسینی)
نویسنده: #سیده_زهرا_حسینی
ناشر: #چاپی
موضوع کتاب : #کتابهای انقلاب و دفاع مقدس
کتاب «دا» را میتوان بهترین نمونه در این راستا به شمار آورد که در واقع امروزه به مثابه یک نقطه عطف در تاریخ نشر کشور شناخته شده و کارکرد دارد. این کتاب، خاطرات سیدهزهرا حسینی از روزهای آغازین جنگ تحمیلی در دو شهر بصره و خرمشهر است و سالهای محاصرهٔ خرمشهر توسط نیروهای عراقی محور مرکزی کتاب را تشکیل میدهد.
حسینی در آن زمان دختر هفده سالهای بوده و گوشهای از تاریخ جنگ را بازگو میکند که غالباً به اشغال و فتح خرمشهر مربوط میشود. حسینی در این کتاب، خاطرات خود از روزهای آغاز مقاومت و روزهای پس از آن را با جزئیترین موارد روایت میکند تا آنجا که این گونه جزیینگری و بیان لحظه به لحظه وقایع باعث شده تا بسیاری آن را رمان بنامند؛ حال آنکه این کتاب سراسر مبتنی بر رویدادهای واقعی و خاطرات حقیقی سیده زهرا از آن روزهاست. راوی در آن روزها تنها 17 سال داشته و اهمیت این کتاب شاید در این باشد که وقایع جنگ ما برای اولین بار از زاویه دید یک دختر نوجوان روایت شده است؛ خاطراتی که راوی حدود 20 سال آنها را درون سینه خود همچون یک راز حفظ کرد و حرفی از آن نزد. در این کتاب ناگفتههایی از جنگ بیان شده که تاکنون کسی از آنها حرف نزده است.
@ayeha313
این مرد باعث سعادت دنیوی و اخروی خیلی از ماها شده؛ امروز که بزرگمرد "درس هایی از قرآن" تو بستر بیماریه برای سلامتیش دعا کنیم :)
#حجت_الاسلام_قرائتی